Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 017 727
  • 12 406

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli pitäisikö tuo sääntö sit muuttaa niin, että pyöräilijällä on etuajo-oikeus aina? Näinhän käytännössä toimitaan tälläkin hetkellä, osin autoilijoiden liiallisen kohteliasuuden vuoksi ja osaksi sen takia ettei pyörällä liikkuvat osaa väistämissääntöjä.
Yksinkertaistamisen vuoksi pitäisi, mutta tuo todennäköisesti johtaisi pyöräilyonnettomuuksiin, koska pyörätieltä nopeasti suojatielle ilmestyvää pyöräilijää on oikeasti joskus hankala havaita autosta. Eli pyöräilijälle tulisi ylimääräinen turvallisuuden tunne.

Mutta kannatan silti. Nykyjärjestelmä on liian hankala tavikselle ymmärtää tai tajuta. Enemmistö ymmärtää nykyäänkin niin, että pyöräilijää täytyy väistää suojatiellä.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksinkertaistamisen vuoksi pitäisi, mutta tuo todennäköisesti johtaisi pyöräilyonnettomuuksiin, koska pyörätieltä nopeasti suojatielle ilmestyvää pyöräilijää on oikeasti joskus hankala havaita autosta. Eli pyöräilijälle tulisi ylimääräinen turvallisuuden tunne.

Mutta kannatan silti. Nykyjärjestelmä on liian hankala tavikselle ymmärtää tai tajuta. Enemmistö ymmärtää nykyäänkin niin, että pyöräilijää täytyy väistää suojatiellä.

Toi turvallisuudentunne on muuten todella vaarallinen matkakumppani se kun ei pelasta yhdeltäkään onnettomuudelta ei auton ratissa, jalan, pyörällä tai vaikka rullasuksilla. Ennakointi, sääntöjen noudattaminen ja tarkkaavaisuus sen sijaan on se suositeltavampi seuralainen.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suureen ylinopeuteen en tietenkään ketään kehota (itselläkin vakkari satasen alieella 103-105kmh, mutta pelisilmää voisi käyttää. Varsinkin kun liikenteessä valoisana arkiyönä ei tuossakaan tilanteessa ollut kuin pitkä rekka ja kaksi henkilöautoa.
Todella yleinen tilanne valitettavasti ja fakta nyt vain on, ettei merkittävällä osalla ole minkäänlaista pelisilmää liikenteessä. Tarkoittaa etenkin sitä että kaikenlainen ennakointi ja joustavuus puuttuu kokonaan eikä hahmoteta kokonaiskuvaa sen oman auton ulkopuolella.

Onhanse nyt kaikkien intressissä, että ennen ohituskaistan alkua vedetään se väli kiinni siihen rekkaan tms. ja nostetaan jo kierroksia jotta pääsee sujuvasti ohi ja jotta mahdollisimman moni pääsee sujuvasti ohi.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hyvää pohdintaa yllä, tästä ikuisuushaasteesta tilanne ei valitettavasti tule muuttumaan niin kauan kun nykyiset säännöt on voimassa. Pyöräilijät tulevat ajamaan päin helvettiä ja autoilijat lisäävät hämmennystä olemalla liian kohteliaita.

Mun perstuntumalla noin 8/10 autoilijasta antaa suojatien eteen pysähtyneelle pyöräilijälle tilaa vaikka ei tarvitsisi. Ja tämä havainto siis fillarin selästä, mä pysähdyn aina silloin kun mulla on väistämisvelvollisuus ja kerta toisensa jälkeen autoilija pysähtyy antamaan tietä. No kyllä mä yli meen jos tietä annetaan, mutta tekis mieli jutella jokaisen kuskin kanssa tuon tilanteen jälkeen.
Nuo ilmeisesti pelkäävät pyöräilijöitä. Samat tyypit voivat huoletta antaa jalankulkijan odottaa vuoroaan kadunreunassa, vaikka jalankulkijalla olisi oikeus ylittää suojatie.

Joku sanoi jossakin osuvasti, että näiltä turhan kohteliailta pitäisi kysyä, että jäätkö odottamaan ja päästätkö aina toisen autoilijan eteesi kolmion takaa.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Hyvää pohdintaa yllä, tästä ikuisuushaasteesta tilanne ei valitettavasti tule muuttumaan niin kauan kun nykyiset säännöt on voimassa. Pyöräilijät tulevat ajamaan päin helvettiä ja autoilijat lisäävät hämmennystä olemalla liian kohteliaita.

Mun perstuntumalla noin 8/10 autoilijasta antaa suojatien eteen pysähtyneelle pyöräilijälle tilaa vaikka ei tarvitsisi. Ja tämä havainto siis fillarin selästä, mä pysähdyn aina silloin kun mulla on väistämisvelvollisuus ja kerta toisensa jälkeen autoilija pysähtyy antamaan tietä. No kyllä mä yli meen jos tietä annetaan, mutta tekis mieli jutella jokaisen kuskin kanssa tuon tilanteen jälkeen.
Itsellä autoilijana ainakin välillä tulee näissä mieleen se, että kun pyöräilijä on pysähtynyt suojatien eteen, niin missä kohtaa hän muuttuu jalankulkijaksi? Onko se sitten jos nousee kokonaan pyörän päältä ja on selkeästi pyörää taluttavan näköinen? Eli jos vain pysähtyy ja laittaa jalan maahan, niin silloin on edelleen pyöräilijä? Tai näin itse olen ajatellut tuon rajanvedon menevän. Ja sen mukaan olen yrittänyt väistää tai olla väistämättä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Yksinkertaistamisen vuoksi pitäisi, mutta tuo todennäköisesti johtaisi pyöräilyonnettomuuksiin, koska pyörätieltä nopeasti suojatielle ilmestyvää pyöräilijää on oikeasti joskus hankala havaita autosta. Eli pyöräilijälle tulisi ylimääräinen turvallisuuden tunne.

Mutta kannatan silti. Nykyjärjestelmä on liian hankala tavikselle ymmärtää tai tajuta. Enemmistö ymmärtää nykyäänkin niin, että pyöräilijää täytyy väistää suojatiellä.
Olisiko se sitten liian hankala sääntö pyöräilijälle, että suojatien kohdalla hänen pitää aina pysähtyä, kun siinä ei ole pyörätien jatketta. Autoilijan taas pitäisi antaa kulku pysähtyneelle pyöräilijälle, joka saa ajaa tai taluttaa sen mukaan, mikä järkevältä tuntuu. Siinä olisi oikeastaan kummallekin vain yksi sääntö. Tietysti pitäisi tietää, mikä on pyörätien jatke ja mikä pelkästään suojatie.

Ainakin meillä päin Vantaalla on valtavasti tuollaisia suojateitä, mitkä eivät ole pyörätien jatkeita. Jos ajattelen omaa muutaman kilometrin mittaista työmatkaani, niin siinä on varmaan jo parikymmentä. Jos jokaisen kohdalla pitäisi vetää vauhti todella alas, kun sieltä voi syöksyä koska tahansa joku pyörällä, niin aika nykivää olisi meno. Varmaan ruumiiden välttämiseksi pitäisi myös pudottaa nopeusrajoitukset kolmeenkymppiin suurin piirtein kaikilla asuma-alueilla taajamissa.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsellä autoilijana ainakin välillä tulee näissä mieleen se, että kun pyöräilijä on pysähtynyt suojatien eteen, niin missä kohtaa hän muuttuu jalankulkijaksi? Onko se sitten jos nousee kokonaan pyörän päältä ja on selkeästi pyörää taluttavan näköinen? Eli jos vain pysähtyy ja laittaa jalan maahan, niin silloin on edelleen pyöräilijä? Tai näin itse olen ajatellut tuon rajanvedon menevän. Ja sen mukaan olen yrittänyt väistää tai olla väistämättä.

Se on juurikin näin kuten kirjoitit.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei se ole helppoa tavan tallaajallekaan nuo väistämis säännöt, mutta ei niitä tunne poliisikaan. Viime viikonloppuna tulin risteykseen minkä jatkona oli tavallinen suojatie. Isuin pyörän päällä tarkoitus jatkaa ajaen kun liikenne antaa mahdollisuuden. Paikalle saapui myös poliisiauto joka pysähtyi suojatien eteen antaakseen mulle tietä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eli jos vain pysähtyy ja laittaa jalan maahan, niin silloin on edelleen pyöräilijä? T

Jalat eri puolella runkoa = pyöräilijä
Jalat samalla puolella runkoa = jalankulkija
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Se on juurikin näin kuten kirjoitit.
Sittenhän toki osa jalankulkijana ylitystä odottavista hyppääkin pyörän päälle kun itse pysähtyy päästääkseen heidät yli. Mutta eipä tuo nyt niin iso juttu ole. Lisää ehkä vaan vähän vielä sekavuutta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Taas kolissut auton ja skuutin kesken.
Tällä kertaa Turussa, jossa 14 vuotias ottanut kontaktia suojatiellä, kun bussi on kolannut yli?

Linkki Ilta-sanomat löytyy tästä

Ikäviä juttuja ja veikkaan, että lisää tulee kesän aikana. Tosin näistä saatetaan uutisoida nyt herkemmin myös?

Olisiko kotona keskustelun paikka lasten kanssa, miten näillä ajetaan, sillä olet aina ottavana osapuolena, olit sitten oikeassa tai väärässä.

Myös meidän autoilijoiden pitää olla tarkempia, se skuutti voi tulla mistä tahansa?
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Myyrmäen skuuttionnettomuudesta minulle jäänyt epäselväksi, oliko kuollut tyttö ohjaaja vai ylimääräinen matkustaja? Siis jos ohjaaja selvisi hengissä, luulisi saavan syytteen kuolemantuottamuksesta tjsp koska niiden kahden muun tytön ei ikinä pitäisi olla ollut skuutin kyydissä.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Myyrmäen skuuttionnettomuudesta minulle jäänyt epäselväksi, oliko kuollut tyttö ohjaaja vai ylimääräinen matkustaja? Siis jos ohjaaja selvisi hengissä, luulisi saavan syytteen kuolemantuottamuksesta tjsp koska niiden kahden muun tytön ei ikinä pitäisi olla ollut skuutin kyydissä.
Kuollut oli matkustaja.

Kuljettaja kun oli 12v, niin ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, joten ei saa syytettä.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yksinkertaistamisen vuoksi pitäisi, mutta tuo todennäköisesti johtaisi pyöräilyonnettomuuksiin, koska pyörätieltä nopeasti suojatielle ilmestyvää pyöräilijää on oikeasti joskus hankala havaita autosta. Eli pyöräilijälle tulisi ylimääräinen turvallisuuden tunne.

Mutta kannatan silti. Nykyjärjestelmä on liian hankala tavikselle ymmärtää tai tajuta. Enemmistö ymmärtää nykyäänkin niin, että pyöräilijää täytyy väistää suojatiellä.
Onko tämä vuonna 2020 asetettu kahden vuoden siirtymäaika todellisuutta? Jos oikein ymmärän, autoilijan ei tarvitse antaa tietä muuta kuin tapauksissa, joissa suojatiemerkin yhteydessä on väistämisvelvollisuuskolmio tai polkupyörällä varustettu suojatiemerkki. Tuntuisi suht' selkeältä autoilijan vinkkelistä mutta en osaa sanoa miten hyvin pyöräilijät ovat hihnalla tästä.

 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Mielestäni yllä olevat ehdotukset eivät kyllä ole yhtään sen parempia kuin nykyisetkään säännöt. Polkupyöräilijän pakollinen pysähtyminen ennen suojatietä olisi todella typerää, etenkin silloin kun autoja ei tulisi, ja hidastaisi polkupyöräilijän matkantekoa melkoisesti. Aika hurjaa olisi sekin, jos autoilija olisi aina velvollinen väistämään pyöräilijää ja sähköpotkulautailijaa. Pyöräilijän tullessa esimerkiksi 30 km/h pensaiden takaa suojatielle, olisi autoilijalla monesti aika tekemätön paikka suoralla tiellä huomata tätä riittävän ajoissa. Itsekin tulee ajettua paljon sekä pyörällä että autolla ja ikävä kyllä se on tosiasia, että erityisesti aikuiset osaavat liikennesäännöt huonosti. Olen kuitenkin sitä mieltä, että niiden muuttaminen ei ehkäpä ole järkevää ratkaisu, vaan pikemminkin tietoisuuden lisääminen.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielestäni yllä olevat ehdotukset eivät kyllä ole yhtään sen parempia kuin nykyisetkään säännöt. Polkupyöräilijän pakollinen pysähtyminen ennen suojatietä olisi todella typerää, etenkin silloin kun autoja ei tulisi, ja hidastaisi polkupyöräilijän matkantekoa melkoisesti. Aika hurjaa olisi sekin, jos autoilija olisi aina velvollinen väistämään pyöräilijää ja sähköpotkulautailijaa. Pyöräilijän tullessa esimerkiksi 30 km/h pensaiden takaa suojatielle, olisi autoilijalla monesti aika tekemätön paikka suoralla tiellä huomata tätä riittävän ajoissa. Itsekin tulee ajettua paljon sekä pyörällä että autolla ja ikävä kyllä se on tosiasia, että erityisesti aikuiset osaavat liikennesäännöt huonosti. Olen kuitenkin sitä mieltä, että niiden muuttaminen ei ehkäpä ole järkevää ratkaisu, vaan pikemminkin tietoisuuden lisääminen.
Sanoisin että nuo ylempänä linkkaamani liikennemerkit ja tiemerkinnät kun ovat käytössä ja suojatien ylittämiseen polkupyörällä tulee vaikka 10 km/t nopeusrajoitus, niin alkaisi olla turvallista. Ei tarvitse pysäyttää, kunhan hidastaa.

Tällä hetkellähän pyöräteillä ei käsittääkseni ole minkäänlaisia nopeusrajoituksia, paitsi tapauksissa, joissa pyörätie seuraa autotietä, jolloin nopeusrajoitus taitaa olla sama. Onko tässäkään sitten mitään järkeä, mene ja tiedä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Myyrmäen skuuttionnettomuudesta minulle jäänyt epäselväksi, oliko kuollut tyttö ohjaaja vai ylimääräinen matkustaja? Siis jos ohjaaja selvisi hengissä, luulisi saavan syytteen kuolemantuottamuksesta tjsp koska niiden kahden muun tytön ei ikinä pitäisi olla ollut skuutin kyydissä.


Kuollut oli matkustaja.

Kuljettaja kun oli 12v, niin ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, joten ei saa syytettä.

Tainnut aiemminkin sanoa ja sanon uudestaan, että kodeissa pitäisi oikeasti alkaa kiinnostumaan, miten kersat näillä skuuteilla ajaa? Kodin tehtävä on opettaa ja valistaa, etenkin jos lapset näillä ajaa.
12 -vuotias ei osaa ns. lukea liikennettä kuten aikuinen, etenkään jos mitään ei ole opetettu.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisiko se sitten liian hankala sääntö pyöräilijälle, että suojatien kohdalla hänen pitää aina pysähtyä, kun siinä ei ole pyörätien jatketta. Autoilijan taas pitäisi antaa kulku pysähtyneelle pyöräilijälle, joka saa ajaa tai taluttaa sen mukaan, mikä järkevältä tuntuu. Siinä olisi oikeastaan kummallekin vain yksi sääntö. Tietysti pitäisi tietää, mikä on pyörätien jatke ja mikä pelkästään suojatie.
Pyörätien jatke on nykyään olemassa vain mikäli siellä väylän puolella on väistämisvelvollisuutta osoittavat liikennemerkit. Se vanha käytäntö lakkasi olemasta jo monta vuotta sitten. Eli siis nykyäänkin pitää pyöräilijän väistää ellei ole autolijalle liikennemerkillä väistämisvelvollisuutta kerrottu. Vai meinaatko että jokaiselle suojatielle sijoitetaan Stop-merkit kevyelle liikenteelle?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vai meinaatko että jokaiselle suojatielle sijoitetaan Stop-merkit kevyelle liikenteelle?
Helsingissä Musiikkitalon vieressähän oli pyöräilijöille kolmiot, mutta ei niistäkään ollut hyötyä. Lopulta kaupunki päätti sitten laittaa autoille ja busseille kolmiot kun pyöräilijät ajoivat väistämisvelvollisina eteen…
 

hk65

Jäsen
Miksi pyöräilijöille annetaan tilaa autoilijana? Yksi: ei tiedetä itse liikennesääntöjä ja tällöin toimitaan itse väärin antamalla tilaa.

Kaksi: ollaan peruskohteliaita, vaikka ei siinä määrin liikenteessä tulisi olla (vrt.jalankulkijat, jotka sitten jää viittomaan suojatien eteen pysähtynyttä autoa ajamaan ohi).

Mutta sitten se kolmas: Ajatus, että suojatietä lähestyvä pyöräilijä ei tunne omaa väistämisvelvollisuuttaan. Pelko siitä, että jos näin käy, niin siinä lähtee pahimmassa tapauksessa henki pyöräilijältä. Varmasti traumaattinen tapaus ja tämän lisäksi olet sitten löyhässä hirressä jonkin aikaa sen osalta, että saatko itsekin vielä syytteen kuolemantuottamuksesta. Moni haluaa sitten mieluummin välttää tämän ja suosiolla väistää, vaikkei kuuluisikaan.

Näkisin itse, ettei tuota siitä huolimatta siihen suuntaan tulisi muuttaa, että pyöräilijää väistettäisiin aina, sillä se kyllä pahentaisi jo nykyistä tilannetta. Tietoisuutta tästä tulee kuitenkin ehdottomasti saada levitettyä ja jalkautumista poliisin toimesta sekä ihan kunnon liikennevirhemaksut. Noi 20-40 euron lippulaput on vähän niin ja näin, sen verran harvassakin on vielä tämän touhun valvonta, että riskinotto helposti "kannattaa". Samat 100 euroa kuin autoilijallekin, niin alkanee ne suojatiet kiinnostamaan eri tavalla, kun oma itsesuojeluvaisto ei kerran sitä tee.

Pelkästään Helsingin Metsälän Nesteen lähistöllä oli työmatkalla käytännössä päivittäin suojatietilanteita polkupyörien kanssa. Samaisella alle 100m päässä olevalla Nesteellä oikeastaan 24/7 on maija pihassa, joten ei pitäisi olla mahdoton paikka tehdä pientä valvontaa.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi pyöräilijöille annetaan tilaa autoilijana? Yksi: ei tiedetä itse liikennesääntöjä ja tällöin toimitaan itse väärin antamalla tilaa.

Kaksi: ollaan peruskohteliaita, vaikka ei siinä määrin liikenteessä tulisi olla (vrt.jalankulkijat, jotka sitten jää viittomaan suojatien eteen pysähtynyttä autoa ajamaan ohi).

Mutta sitten se kolmas: Ajatus, että suojatietä lähestyvä pyöräilijä ei tunne omaa väistämisvelvollisuuttaan. Pelko siitä, että jos näin käy, niin siinä lähtee pahimmassa tapauksessa henki pyöräilijältä. Varmasti traumaattinen tapaus ja tämän lisäksi olet sitten löyhässä hirressä jonkin aikaa sen osalta, että saatko itsekin vielä syytteen kuolemantuottamuksesta. Moni haluaa sitten mieluummin välttää tämän ja suosiolla väistää, vaikkei kuuluisikaan.

Näkisin itse, ettei tuota siitä huolimatta siihen suuntaan tulisi muuttaa, että pyöräilijää väistettäisiin aina, sillä se kyllä pahentaisi jo nykyistä tilannetta. Tietoisuutta tästä tulee kuitenkin ehdottomasti saada levitettyä ja jalkautumista poliisin toimesta sekä ihan kunnon liikennevirhemaksut. Noi 20-40 euron lippulaput on vähän niin ja näin, sen verran harvassakin on vielä tämän touhun valvonta, että riskinotto helposti "kannattaa". Samat 100 euroa kuin autoilijallekin, niin alkanee ne suojatiet kiinnostamaan eri tavalla, kun oma itsesuojeluvaisto ei kerran sitä tee.

Pelkästään Helsingin Metsälän Nesteen lähistöllä oli työmatkalla käytännössä päivittäin suojatietilanteita polkupyörien kanssa. Samaisella alle 100m päässä olevalla Nesteellä oikeastaan 24/7 on maija pihassa, joten ei pitäisi olla mahdoton paikka tehdä pientä valvontaa.
Aivan kuin mun ajatuksia, mä kanssa kaipaisin poliisilta jotain pyöräilyn valvontakampanjoita joissa oikeasti jaettaisiin niitä lappuja.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Koska olen sekä kokenut autoilija että pyöräilijä ja lisäksi vielä säännöt tunteva kiireetön kulkija, on tapanani taluttaa pyörää suojatien yli, jos autoja on lähestymässä.
Jos suojatie on pyörätien jatke, haen katsekontaktia autonkuljettajaan tai pyrin havainnoimaan auton keulan pienen nyökähdyksen merkkinä jarrun käytöstä.
Yleensä kaikki menee hyvin.
Kuitenkin, jotkut autoilijat tuntuvat vähät välittävän suojatietä pyörää taluttamalla ylittävästä, ja tekevät ihme koukkauksia ettei vaan tarvitsisi pysähtyä - tai pakottavat taluttajan väistämään. Näille tarjoan keskaria.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Pyörätien jatke on nykyään olemassa vain mikäli siellä väylän puolella on väistämisvelvollisuutta osoittavat liikennemerkit. Se vanha käytäntö lakkasi olemasta jo monta vuotta sitten. Eli siis nykyäänkin pitää pyöräilijän väistää ellei ole autolijalle liikennemerkillä väistämisvelvollisuutta kerrottu. Vai meinaatko että jokaiselle suojatielle sijoitetaan Stop-merkit kevyelle liikenteelle?
Lähinnä tarkoitin niitä kohtia, joissa ajorata menee pyörätien yli ja autolla pitää käännyttäessä väistää. Ei taida virallinen nimitys olla enää pyörätien jatke vaan pyörätie. Kolmiolla meillä päin on lähinnä merkitty sellaiset kohdat, joissa on kiertoliittymä ja pyörätie tulee siitä edestä.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lähinnä tarkoitin niitä kohtia, joissa ajorata menee pyörätien yli ja autolla pitää käännyttäessä väistää. Ei taida virallinen nimitys olla enää pyörätien jatke vaan pyörätie. Kolmiolla meillä päin on lähinnä merkitty sellaiset kohdat, joissa on kiertoliittymä ja pyörätie tulee siitä edestä.
Jep, ainahan kääntyvän on pitänyt väistää ja Suomessa on tosiaan tapana laittaa kiertoliittymään tulevalle kolmio.
 
Helsingissä Musiikkitalon vieressähän oli pyöräilijöille kolmiot, mutta ei niistäkään ollut hyötyä. Lopulta kaupunki päätti sitten laittaa autoille ja busseille kolmiot kun pyöräilijät ajoivat väistämisvelvollisina eteen…
Oli joskus oikein videokin pyöräilijästä joka lähti autoilijan perään ja hakkasi autoa kun ei antanut tietä. Ei ollut sama paikka mutta vastaava (pyöräilijällä oli kolmio).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös