Eli jos vain pysähtyy ja laittaa jalan maahan, niin silloin on edelleen pyöräilijä? T
Jalat eri puolella runkoa = pyöräilijä
Jalat samalla puolella runkoa = jalankulkija
Eli jos vain pysähtyy ja laittaa jalan maahan, niin silloin on edelleen pyöräilijä? T
Sittenhän toki osa jalankulkijana ylitystä odottavista hyppääkin pyörän päälle kun itse pysähtyy päästääkseen heidät yli. Mutta eipä tuo nyt niin iso juttu ole. Lisää ehkä vaan vähän vielä sekavuutta.Se on juurikin näin kuten kirjoitit.
Kuollut oli matkustaja.Myyrmäen skuuttionnettomuudesta minulle jäänyt epäselväksi, oliko kuollut tyttö ohjaaja vai ylimääräinen matkustaja? Siis jos ohjaaja selvisi hengissä, luulisi saavan syytteen kuolemantuottamuksesta tjsp koska niiden kahden muun tytön ei ikinä pitäisi olla ollut skuutin kyydissä.
Onko tämä vuonna 2020 asetettu kahden vuoden siirtymäaika todellisuutta? Jos oikein ymmärän, autoilijan ei tarvitse antaa tietä muuta kuin tapauksissa, joissa suojatiemerkin yhteydessä on väistämisvelvollisuuskolmio tai polkupyörällä varustettu suojatiemerkki. Tuntuisi suht' selkeältä autoilijan vinkkelistä mutta en osaa sanoa miten hyvin pyöräilijät ovat hihnalla tästä.Yksinkertaistamisen vuoksi pitäisi, mutta tuo todennäköisesti johtaisi pyöräilyonnettomuuksiin, koska pyörätieltä nopeasti suojatielle ilmestyvää pyöräilijää on oikeasti joskus hankala havaita autosta. Eli pyöräilijälle tulisi ylimääräinen turvallisuuden tunne.
Mutta kannatan silti. Nykyjärjestelmä on liian hankala tavikselle ymmärtää tai tajuta. Enemmistö ymmärtää nykyäänkin niin, että pyöräilijää täytyy väistää suojatiellä.
Sanoisin että nuo ylempänä linkkaamani liikennemerkit ja tiemerkinnät kun ovat käytössä ja suojatien ylittämiseen polkupyörällä tulee vaikka 10 km/t nopeusrajoitus, niin alkaisi olla turvallista. Ei tarvitse pysäyttää, kunhan hidastaa.Mielestäni yllä olevat ehdotukset eivät kyllä ole yhtään sen parempia kuin nykyisetkään säännöt. Polkupyöräilijän pakollinen pysähtyminen ennen suojatietä olisi todella typerää, etenkin silloin kun autoja ei tulisi, ja hidastaisi polkupyöräilijän matkantekoa melkoisesti. Aika hurjaa olisi sekin, jos autoilija olisi aina velvollinen väistämään pyöräilijää ja sähköpotkulautailijaa. Pyöräilijän tullessa esimerkiksi 30 km/h pensaiden takaa suojatielle, olisi autoilijalla monesti aika tekemätön paikka suoralla tiellä huomata tätä riittävän ajoissa. Itsekin tulee ajettua paljon sekä pyörällä että autolla ja ikävä kyllä se on tosiasia, että erityisesti aikuiset osaavat liikennesäännöt huonosti. Olen kuitenkin sitä mieltä, että niiden muuttaminen ei ehkäpä ole järkevää ratkaisu, vaan pikemminkin tietoisuuden lisääminen.
Myyrmäen skuuttionnettomuudesta minulle jäänyt epäselväksi, oliko kuollut tyttö ohjaaja vai ylimääräinen matkustaja? Siis jos ohjaaja selvisi hengissä, luulisi saavan syytteen kuolemantuottamuksesta tjsp koska niiden kahden muun tytön ei ikinä pitäisi olla ollut skuutin kyydissä.
Kuollut oli matkustaja.
Kuljettaja kun oli 12v, niin ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, joten ei saa syytettä.
Pyörätien jatke on nykyään olemassa vain mikäli siellä väylän puolella on väistämisvelvollisuutta osoittavat liikennemerkit. Se vanha käytäntö lakkasi olemasta jo monta vuotta sitten. Eli siis nykyäänkin pitää pyöräilijän väistää ellei ole autolijalle liikennemerkillä väistämisvelvollisuutta kerrottu. Vai meinaatko että jokaiselle suojatielle sijoitetaan Stop-merkit kevyelle liikenteelle?Olisiko se sitten liian hankala sääntö pyöräilijälle, että suojatien kohdalla hänen pitää aina pysähtyä, kun siinä ei ole pyörätien jatketta. Autoilijan taas pitäisi antaa kulku pysähtyneelle pyöräilijälle, joka saa ajaa tai taluttaa sen mukaan, mikä järkevältä tuntuu. Siinä olisi oikeastaan kummallekin vain yksi sääntö. Tietysti pitäisi tietää, mikä on pyörätien jatke ja mikä pelkästään suojatie.
Helsingissä Musiikkitalon vieressähän oli pyöräilijöille kolmiot, mutta ei niistäkään ollut hyötyä. Lopulta kaupunki päätti sitten laittaa autoille ja busseille kolmiot kun pyöräilijät ajoivat väistämisvelvollisina eteen…Vai meinaatko että jokaiselle suojatielle sijoitetaan Stop-merkit kevyelle liikenteelle?
Aivan kuin mun ajatuksia, mä kanssa kaipaisin poliisilta jotain pyöräilyn valvontakampanjoita joissa oikeasti jaettaisiin niitä lappuja.Miksi pyöräilijöille annetaan tilaa autoilijana? Yksi: ei tiedetä itse liikennesääntöjä ja tällöin toimitaan itse väärin antamalla tilaa.
Kaksi: ollaan peruskohteliaita, vaikka ei siinä määrin liikenteessä tulisi olla (vrt.jalankulkijat, jotka sitten jää viittomaan suojatien eteen pysähtynyttä autoa ajamaan ohi).
Mutta sitten se kolmas: Ajatus, että suojatietä lähestyvä pyöräilijä ei tunne omaa väistämisvelvollisuuttaan. Pelko siitä, että jos näin käy, niin siinä lähtee pahimmassa tapauksessa henki pyöräilijältä. Varmasti traumaattinen tapaus ja tämän lisäksi olet sitten löyhässä hirressä jonkin aikaa sen osalta, että saatko itsekin vielä syytteen kuolemantuottamuksesta. Moni haluaa sitten mieluummin välttää tämän ja suosiolla väistää, vaikkei kuuluisikaan.
Näkisin itse, ettei tuota siitä huolimatta siihen suuntaan tulisi muuttaa, että pyöräilijää väistettäisiin aina, sillä se kyllä pahentaisi jo nykyistä tilannetta. Tietoisuutta tästä tulee kuitenkin ehdottomasti saada levitettyä ja jalkautumista poliisin toimesta sekä ihan kunnon liikennevirhemaksut. Noi 20-40 euron lippulaput on vähän niin ja näin, sen verran harvassakin on vielä tämän touhun valvonta, että riskinotto helposti "kannattaa". Samat 100 euroa kuin autoilijallekin, niin alkanee ne suojatiet kiinnostamaan eri tavalla, kun oma itsesuojeluvaisto ei kerran sitä tee.
Pelkästään Helsingin Metsälän Nesteen lähistöllä oli työmatkalla käytännössä päivittäin suojatietilanteita polkupyörien kanssa. Samaisella alle 100m päässä olevalla Nesteellä oikeastaan 24/7 on maija pihassa, joten ei pitäisi olla mahdoton paikka tehdä pientä valvontaa.
Lähinnä tarkoitin niitä kohtia, joissa ajorata menee pyörätien yli ja autolla pitää käännyttäessä väistää. Ei taida virallinen nimitys olla enää pyörätien jatke vaan pyörätie. Kolmiolla meillä päin on lähinnä merkitty sellaiset kohdat, joissa on kiertoliittymä ja pyörätie tulee siitä edestä.Pyörätien jatke on nykyään olemassa vain mikäli siellä väylän puolella on väistämisvelvollisuutta osoittavat liikennemerkit. Se vanha käytäntö lakkasi olemasta jo monta vuotta sitten. Eli siis nykyäänkin pitää pyöräilijän väistää ellei ole autolijalle liikennemerkillä väistämisvelvollisuutta kerrottu. Vai meinaatko että jokaiselle suojatielle sijoitetaan Stop-merkit kevyelle liikenteelle?
Jep, ainahan kääntyvän on pitänyt väistää ja Suomessa on tosiaan tapana laittaa kiertoliittymään tulevalle kolmio.Lähinnä tarkoitin niitä kohtia, joissa ajorata menee pyörätien yli ja autolla pitää käännyttäessä väistää. Ei taida virallinen nimitys olla enää pyörätien jatke vaan pyörätie. Kolmiolla meillä päin on lähinnä merkitty sellaiset kohdat, joissa on kiertoliittymä ja pyörätie tulee siitä edestä.
Oli joskus oikein videokin pyöräilijästä joka lähti autoilijan perään ja hakkasi autoa kun ei antanut tietä. Ei ollut sama paikka mutta vastaava (pyöräilijällä oli kolmio).Helsingissä Musiikkitalon vieressähän oli pyöräilijöille kolmiot, mutta ei niistäkään ollut hyötyä. Lopulta kaupunki päätti sitten laittaa autoille ja busseille kolmiot kun pyöräilijät ajoivat väistämisvelvollisina eteen…
Ylipäänsä toivoisi Poliisin puuttuvan pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden rikkeisiin kun niitä näkevät. Aika usein esimerkiksi Helsingissä jalankulkijat menevät päin punaisia niin, että se haittaa suuresti muuta liikennettä.Aivan kuin mun ajatuksia, mä kanssa kaipaisin poliisilta jotain pyöräilyn valvontakampanjoita joissa oikeasti jaettaisiin niitä lappuja.
Se on aina helmeä kun joku ottaa raget ollessaan väärässä. Mä sain viimeksi torstaina autolijalta osoituksen marssijärjestyksestä Vanhalla Lahdentiellä, kaveri ajoi töötti pohjassa ohi ja pesi tuulilasia mun kohdalla. Tööttääminen ja huutelu ei mua haittaa mut toi tuulilasinpesu on aika kusipäinen temppu.Oli joskus oikein videokin pyöräilijästä joka lähti autoilijan perään ja hakkasi autoa kun ei antanut tietä. Ei ollut sama paikka mutta vastaava (pyöräilijällä oli kolmio).
Koska nää on aina tulkinnanvaraisia juttuja niin menen oman tulkinnan mukaan: Piennar on tuossa kohtaa todella leveä (ainakin 1,5m) ja mun mielestä tuollaisella matkalla tien ylittäminen kahteen kertaan on suurempi riski minulle kuin jatkaa leveällä pientareella jossa en häritse yhdenkään auton matkaa.Jos kaksisuuntainen pyörätie sijaitsee pyöräilijän kulkusuunnasta katsottuna vain tien vasemmalla puolella, niin pyöräilijä saa käyttää myös ajoradan oikealla puolella olevaa piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa. Tässäkin tieliikennelaki edellyttää, että pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa kuin vasemmalla puolella olevan pyörätien. (tieliikennelaki liite 3.4)
Tämän asian kun kaikki tajuaisi ja sisäistäisi kunnolla, niin liikenne sujuisi todella paljon paremmin, sujuvammin ja turvallisemmin. Sen sijaan että tavataan tieliikennelakia kuin raamattua ja kytätään jotain yksittäisiä rikkomuksia ja 3 km/h nopeuden ylityksiä, tai pidettäisiin kiinni omista oikeuksista välittämättä siitä, onko se liikenteen sujuvuuden kannalta järkevää, niin jokainen ihan oikeasti keskittyisi siihen ympärillä olevaan liikenteeseen ja seuraisi mitä siellä ympärillä tapahtuu, ja pyrkisi ennakoimaan tilanteita. Sinä pystyt niin paljon vaikuttamaan siihen liikenteen sujumiseen omalla toiminnallasi, riippumatta siitä millä välineellä olet liikkeellä, kun vaan pyrit vähän seurailemaan ja lukemaan tilanteita, mitä ympärillä olevat mahdollisesti tulevat tekemään.Todella yleinen tilanne valitettavasti ja fakta nyt vain on, ettei merkittävällä osalla ole minkäänlaista pelisilmää liikenteessä. Tarkoittaa etenkin sitä että kaikenlainen ennakointi ja joustavuus puuttuu kokonaan eikä hahmoteta kokonaiskuvaa sen oman auton ulkopuolella.
Sitten on toki ne, jotka vahvasti uskovat olevansa oikeassa, vaikka olisivat täysin väärässä. Jokunen vuosi sitten eräs autoilija halusi jutella läheltä piti -tilanteen jälkeen. Hän oli vakuuttunut siitä, että minä en pyöräilijänä saisi ajaa pyörätien jatketta pitkin vaan minun tulisi taluttaa ja olisin silloinkin väistämisvelvollinen, kun taas hänellä oli mielestään oikeus ajaa autolla kännykkää tuijottaen kolmion takaa päälleni. Olin jokseenkin kaikesta eri mieltä.Rattijuopot, todella vaaralliset ohitukset, törkeät ylinopeudet, nuo lasinpesunestettä pyöräilijöiden päälle suihkuttelevat sekopäät ja kaikki muut tämmöiset jutut ovat sitten asia erikseen.
Se on aina helmeä kun joku ottaa raget ollessaan väärässä. Mä sain viimeksi torstaina autolijalta osoituksen marssijärjestyksestä Vanhalla Lahdentiellä, kaveri ajoi töötti pohjassa ohi ja pesi tuulilasia mun kohdalla. Tööttääminen ja huutelu ei mua haittaa mut toi tuulilasinpesu on aika kusipäinen temppu.
Kai se oli sitä mieltä että mun olisi pitänyt siirtyä sinne vasemmalla puolella kulkevalle kevyenliikenteenväylälle. Ei tainnut Perttikaukojooseppi tietää että pyöräilijällä on kyseisessä kohdassa oikeus jatkaa matkaansa ajoradan oikeassa reunassa. Paikka jossa toi tapahtui on Järvenpään Eteläisen liittymän jälkeen, siinä on tosiaan pohjoiseen ajaessa vasemmalla puolella kelvi joka on noin 1,5km pitkä.
Sääntö menee näin:
Koska nää on aina tulkinnanvaraisia juttuja niin menen oman tulkinnan mukaan: Piennar on tuossa kohtaa todella leveä (ainakin 1,5m) ja mun mielestä tuollaisella matkalla tien ylittäminen kahteen kertaan on suurempi riski minulle kuin jatkaa leveällä pientareella jossa en häritse yhdenkään auton matkaa.