Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 137 969
  • 13 238
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Mä ajelin tossa viime viikolla pienen fillariretken (Hanko-Nuorgam), säikähdyksen aiheuttanieta tilanteita oli vaikka kuinka ja monta enkä nyt sen kummemmin niihin palaa muuta kuin sanomalla että autossa on jarru ja sitä voi käyttää, aina ei oo pakko ajaa siitä pyöräilijästä ohi paikassa jossa tulee ajoneuvo vastaan ja se piennar on niin kapea että pyöräilijällä ei ole mahdollisuutta mennä lähemmäs ojaa. Ja ennenkuin joku tulee viisastelemaan että käytä pyörätietä niin nyt puhutaan vaikkapa nelostiestä välillä Inari-Utsjoki.

Meidän kaikkien autoilijoiden kannattaa ottaa mallia Saksalaisista matkailuautoilevista turisteista voin nimittäin nyt kokemuksesta sanoa että he osaavat ottaa pyöräilijän huomioon ja löytävät sen jarrupolkimen tarvittaessa.

Laitetaan nyt kuitenkin se räikein tapaus. Taisi olla jossain Inarin pohjoispuolella kun mua (olin siis tsygällä liikenteessä) vastaan jolkotteli poro sillai että se oli just kivasti puolessa välissä kaistaa, pidin vähän ääntä että menes nyt penkalle mutta tää kaveri päätti tulla kohti meiningillä "katsotaan kumpi väistää". Vilkaisu selän taakse -> aha sieltä tulee matkailuauto -> näytin merkkiä että varo ja otin itseltä nopeuden lähes nollaan ja siirryin hieman lähemmäs keskiviivaa, sinne poron ja reunaviivan väliin en kokenut turvalliseksi mennä-> no tämä jaakkoperttisulevi päättikin sitten vetää samalla nopeudella sekä minusta että siitä porosta ohi, jalka ei kaasulta noussut. JUMALAUTA SAATANA että oli kuumottava tilanne.

Mä mietin tuossa kohtaa että eikö sen kiireen ja kusipäisyyden voisi jättää kotiin, lapissa ei saakeli hosuta.
Hiukan erilaisesta ympäristöstä autolla kohdattu pyöräilijöiden maailma; Kulosaaressa on ehkä kilometri katua, jossa opaste neuvoo "aja pyöräilijöiden tahtiin".

No minähän ajan. Mutta juupeli kun se kirjaston Pirkko ajelee Kaunottarellaan edessä ja takaa tulee Spandexiseppo hirveää kyytiä, niin mitäs mä nyt teen?

No ei oikeasti ole vaikeaa, mutta humoristinen hetki. Paitsi ehkä Sepon mielestä.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saako siis lakia rikkoa jos haluaa ajaa pyörällä kovaa? Pyöräilijähän kuuluu pyörätielle jos sellainen löytyy ja autotielle vain jos sellaista ei löydy.
Paitsi että tähänkin sääntöön on poikkeus olemassa ja sitä ei kovin moni edes tiedä.

Tässä tuo erittäin tulkinnanvarainen pykälä:
Jos kaksisuuntainen pyörätie sijaitsee pyöräilijän kulkusuunnasta katsottuna vain tien vasemmalla puolella, niin pyöräilijä saa käyttää myös ajoradan oikealla puolella olevaa piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa. Tässäkin tieliikennelaki edellyttää, että pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa kuin vasemmalla puolella olevan pyörätien.

Mä olen tulkinnut tämän niin että jos joutuisin lyhyellä matkalla (alle kilometri) kaksi kertaa ylittämään autotien siirtyäkseni ensi sinne pyörätielle ja sitten taas takaisin tienreunaan niin on turvallisempaa ajaa se pätkä pientareella. Jokainen tien ylitys on riski.
 
Järkeä voi myös käyttää.
Järkeä olisi ajaa lain mukaan ja sellaista vauhtia siellä pyörätiellä, että huomioi muut tienkäyttäjät.
Mun järki sanoo, että pizzan tai vaikka Zalandosta tilatun uuden vaatteen vieminen asiakkaalle ei ole mikään laillinen tai edes ymmärrettävä syy pysäköidä autoa kevyen liikenteen väylälle.
Poliisi taitaa olla eri mieltä kuitenkin tästä.

Siis aikalailla aina, kun auto seisoo pyörä- tai kävelyväylällä, niin nuo kaikki seitsemän ehtoa täyttyy samanaikaisesti?
Aikalailla aina kun siellä seisoo taksi, jakeluauto tai vaikkapa se ruokalähetti.

Paitsi että tähänkin sääntöön on poikkeus olemassa ja sitä ei kovin moni edes tiedä.

Tässä tuo erittäin tulkinnanvarainen pykälä:


Mä olen tulkinnut tämän niin että jos joutuisin lyhyellä matkalla (alle kilometri) kaksi kertaa ylittämään autotien siirtyäkseni ensi sinne pyörätielle ja sitten taas takaisin tienreunaan niin on turvallisempaa ajaa se pätkä pientareella. Jokainen tien ylitys on riski.
Jep aina tietenkin löytyy poikkeuksia joita ei kuitenkaan kovin tarkkaan edes kuvata mitä niillä tarkoitetaan.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Järkeä olisi ajaa lain mukaan ja sellaista vauhtia siellä pyörätiellä, että huomioi muut tienkäyttäjät.
Edelleen, jos on kilpapyöräilijä tai nyt ylipäänsä kuka tahansa joka haluaa nyt vaan kuntoilumielessä ajaa mahdollisimman reippaasti jossain taajaman ulkopuolella, niin mikä siinä ahdistaa niin hirveästi? Suomessa ei ole minkäänlaista kunnioitusta pyöräilijöitä kohtaan juuri näiden jäärien takia, joilla alkaa vanne heti kiristää päätä, jos ei pyöräilijä aja mummovauhtia jollain vanhalla Helkamalla.
 
4

444

Mä ajelin tossa viime viikolla pienen fillariretken (Hanko-Nuorgam), säikähdyksen aiheuttanieta tilanteita oli vaikka kuinka ja monta enkä nyt sen kummemmin niihin palaa muuta kuin sanomalla että autossa on jarru ja sitä voi käyttää, aina ei oo pakko ajaa siitä pyöräilijästä ohi paikassa jossa tulee ajoneuvo vastaan ja se piennar on niin kapea että pyöräilijällä ei ole mahdollisuutta mennä lähemmäs ojaa. Ja ennenkuin joku tulee viisastelemaan että käytä pyörätietä niin nyt puhutaan vaikkapa nelostiestä välillä Inari-Utsjoki.

Meidän kaikkien autoilijoiden kannattaa ottaa mallia Saksalaisista matkailuautoilevista turisteista voin nimittäin nyt kokemuksesta sanoa että he osaavat ottaa pyöräilijän huomioon ja löytävät sen jarrupolkimen tarvittaessa.

Laitetaan nyt kuitenkin se räikein tapaus. Taisi olla jossain Inarin pohjoispuolella kun mua (olin siis tsygällä liikenteessä) vastaan jolkotteli poro sillai että se oli just kivasti puolessa välissä kaistaa, pidin vähän ääntä että menes nyt penkalle mutta tää kaveri päätti tulla kohti meiningillä "katsotaan kumpi väistää". Vilkaisu selän taakse -> aha sieltä tulee matkailuauto -> näytin merkkiä että varo ja otin itseltä nopeuden lähes nollaan ja siirryin hieman lähemmäs keskiviivaa, sinne poron ja reunaviivan väliin en kokenut turvalliseksi mennä-> no tämä jaakkoperttisulevi päättikin sitten vetää samalla nopeudella sekä minusta että siitä porosta ohi, jalka ei kaasulta noussut. JUMALAUTA SAATANA että oli kuumottava tilanne.

Mä mietin tuossa kohtaa että eikö sen kiireen ja kusipäisyyden voisi jättää kotiin, lapissa ei saakeli hosuta.
Ihan mielenkiinnosta kyselen: Kuinka pitkä matka tuo on pyörällä ja minkälaisia päiväetappeja ajoitte? Mullehan pelkkä kauppareissu fillarilla on liikaa, mutta uteliaisuuttani tiedustelen. Hatunnoston arvoinen suoritus silti! Olisitte tulleet poikkeamaan kylään, kun tästä ohi kuitenkin VT25:ttä kuljitte. :D
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan mielenkiinnosta kyselen: Kuinka pitkä matka tuo on pyörällä ja minkälaisia päiväetappeja ajoitte? Mullehan pelkkä kauppareissu fillarilla on liikaa, mutta uteliaisuuttani tiedustelen. Hatunnoston arvoinen suoritus silti! Olisitte tulleet poikkeamaan kylään, kun tästä ohi kuitenkin VT25:ttä kuljitte. :D
Ei tarvii teititellä...ihan yksin ajelin vitsi, vitsi. Mun reitti oli 1467,8km lähdin lauantaina ja perillä olin perjantaina eli seitsemän päivän sessio. Pisin päivä kilometreissä oli 254km ja lyhin 149km.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Paitsi että tähänkin sääntöön on poikkeus olemassa ja sitä ei kovin moni edes tiedä.

Tässä tuo erittäin tulkinnanvarainen pykälä:


Mä olen tulkinnut tämän niin että jos joutuisin lyhyellä matkalla (alle kilometri) kaksi kertaa ylittämään autotien siirtyäkseni ensi sinne pyörätielle ja sitten taas takaisin tienreunaan niin on turvallisempaa ajaa se pätkä pientareella. Jokainen tien ylitys on riski.

Esitöiden mukaan tässä on annettu tulkintamahdollisuus pyöräilijälle itselleen, eli mikäli samalla puolella ajoradan suuntaisesti ei mene pyörätietä, saa ajaa pitkänkin matkaa piennarta kyseisellä puolella.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Koska minulla ei pyöräillessä ole nykyään kiire mihinkään, vaihdan aina pyörätielle jos sellainen on. Tilanne on varmasti toinen, jos pyöräilee kouluun tai töihin.
Tosin pyöräiln viime viikolla kadulla, koska pyörätie oli kaapelityön takia sepelipintainen.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Esim. Turuntiellä (110) on Leppävaarasta ainakin jonnekin Jorviin saakka erinomainen kevyen liikenteen väylä, jota myös pyöräilijät hyödyntävät - toisin kuin joku spandex-uuno, joka juuri äsken paineli Kilon risteyksen kohdalla autotien reunalla kohti Bemböleä. Ei voi ymmärtää: miksi.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko kuvaa todisteeksi? Muuten en usko.
Valitettavasti en ole vielä tuulilasin vaihdon jälkeen saanut dashcamia laitettua takaisin lasiin.

Tänään sitten kotimatkalla joku tunki Multia-Petäjävesi välillä läskiskuutin, joka mopoksi rekisteröity levähdyspaikalta kolmion takaa eteen, sai tehdä semikovan jarrutuksen ettei olisi Mazdaan tullut uutta nokkakoristetta. Katsokaa Spedet mihin niillä vehkeillä liitytte.
 
Liikenneruuhkaa pukkasi tänään ja turvaväleistä ei tietoakaan. Pari autoilijaa joutui jarruttamisen lisäksi väistämään edellä ajavaa, kun motarilla nopeudet tippuivat välillä yllättäen satasesta neljäänkymppiin. Mutta tosiaan jos tuossa ruuhkassa kaikilla olisi vielä 50-100 m välit, niin nopeudet taitaisivat olla paljon matalammat.
 

EngAge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Muutamat kilometrit ajaa tukkeen takana, joka painaa 100 alueella 88 ja 80 alueella 75. Mitäs tapahtuu kun ohituskaistalla lähtee ohittamaan 105km/h vauhtia? No rinnalle, jonka jälkeen ohitettava kiihdyttää suurempaan nopeuteen ja alan jäämään taakse. Vauhdilla ohi ja eiköhän tämäkin oman elämänsä sankari hävinnyt ohituskaistan jälkeen taustapeilin horisonttiin vaikka jatkoin vakkarilla 105 vauhtia.

Onko se niin vaikeaa ajaa rajoitusten mukaan ja varsinkin samassa suhteessa niiden vaihtuessa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Iltalehti kertoo ns uutta tietoa ikävästä skuutti onnettomuudesta, jossa se 12 vuotias kuoli. Poliisi epäilee, että tytöt ovat tulleet "kovaa"?
Tämä nyt oli ns. odotettavissa, sillä yleisellä näkemyksellä, miten noilla ajetaan monessa paikassa.
Onnettomuus on hyvin pitkälti autoilijan syytä? etenkin jos on myös ajanut kovaa, kuten on kerrottu?

Joo, tiedän, että 12 kesäinen ei vielä voikkaan olla aikuisen tasolla liikenteessä, havainnot, tilannenopeus jne, mutta sysäisin vastuuta myös sinne kotio? Kodin tehtävä on taata, että 12 -vuotias osaa ajaa noilla vehkeillä liikenteessä! Kotona voitaisiin monesti olla myös kiinnostuneita, että miten noilla liikutaan. Mutta osaa tuskin kiinnostaa. Pääasia, että kersat pääsee liikkumaan. Muut sit väistää jos ehtii.
Vastuuta ja esimerkkiä voi myös vanhemmat ottaa omalla käytöksellä. Ei itse ajeta tyhmästi noilla, lapset ottaa äkkiä mallia
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Muutamat kilometrit ajaa tukkeen takana, joka painaa 100 alueella 88 ja 80 alueella 75. Mitäs tapahtuu kun ohituskaistalla lähtee ohittamaan 105km/h vauhtia? No rinnalle, jonka jälkeen ohitettava kiihdyttää suurempaan nopeuteen ja alan jäämään taakse. Vauhdilla ohi ja eiköhän tämäkin oman elämänsä sankari hävinnyt ohituskaistan jälkeen taustapeilin horisonttiin vaikka jatkoin vakkarilla 105 vauhtia.

Onko se niin vaikeaa ajaa rajoitusten mukaan ja varsinkin samassa suhteessa niiden vaihtuessa.
Tämä on kummallisen yleistä tänä päivänä. Niin kauan ajetaan selvästi alle rajoituksen kunnes avautuu ohituskaista ja joku lähtee ohittamaan.

Samaa tapahtuu usein myös moottoritiellä, että ajelen vakkari päällä 123 km/h ja auto tulee hitaasti perä edellä vastaan. Siirryn ohituskaistalle ja jatkan edelleen vakkari päällä samaa nopeutta, ja kun olen ohitettavan rinnalla niin yht'äkkiä huomaan että se auto jääkin siihen rinnalle tai alkaakin jopa jätättää.

En tiedä, ottaako se joillakin niin egon päälle vai mitä tuo on, mutta jotenkin niin turhaa ja tyhmää kikkailua.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Samaa tapahtuu usein myös moottoritiellä, että ajelen vakkari päällä 123 km/h ja auto tulee hitaasti perä edellä vastaan. Siirryn ohituskaistalle ja jatkan edelleen vakkari päällä samaa nopeutta, ja kun olen ohitettavan rinnalla niin yht'äkkiä huomaan että se auto jääkin siihen rinnalle tai alkaakin jopa jätättää.

Ja sitten kun painat vähän kaasua että pääset ohi, niin tuolla vakkarin nopeudellakin ne katoavat pian taustapeilistä kun "taiston" hävinneenä vauhtinsa putoaa taas reilusti. Monesti olen myös havainnut että vasemmalla kaistalla joku ohittelee niin hiljakseen että alkaa perä lähestyä kunnes adaptiivinen vakkari hidastaa reilusti. Mutta kun tämä veijari palaa edestä oikealle kaistalle, ei vakkarin nopeus enää olekaan riittävä ohitukseen.

Toinen outo toimintatapa motarilla on ajaa selkeästi kovempaa siihen asti että saavuttavat sinut, ja sitten jäädä kuolleeseen kulmaan jurnuttamaan kilometrikaupalla. Joku helvetin kohdefiksaatio varmaan.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Jaaha. Olin justiinsa autolla liikkeellä, joku pariskunta ajoi fillareilla kylmän rauhallisesti eteeni suojatielle (vieläpä vasemmalta, vaikka sillä ei mitään merkitystä olekaan.) Jarrutin, ja soitin torvea - kaveri sekosi täysin. Paiskasi fillarinsa katuun, ja ryntäsi sylki pärskyen raivoamaan. Avasin ikkunan, ja otin vastaan mm. henkilökohtaisia solvauksia. Lisäksi kaveri huusi TÄSSÄ ON PYÖRÄTIE - no eipä ole, ihan tavallinen suojatie.

Väistämissäännöistä ei näillä tyypeillä hajuakaan, ja onhan ne kyllä kieltämättä sekavat.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Muutamat kilometrit ajaa tukkeen takana, joka painaa 100 alueella 88 ja 80 alueella 75. Mitäs tapahtuu kun ohituskaistalla lähtee ohittamaan 105km/h vauhtia? No rinnalle, jonka jälkeen ohitettava kiihdyttää suurempaan nopeuteen ja alan jäämään taakse. Vauhdilla ohi ja eiköhän tämäkin oman elämänsä sankari hävinnyt ohituskaistan jälkeen taustapeilin horisonttiin vaikka jatkoin vakkarilla 105 vauhtia.

Onko se niin vaikeaa ajaa rajoitusten mukaan ja varsinkin samassa suhteessa niiden vaihtuessa.
Juhannusliikenteessä tuli huomattua jokunen poliisi tutkailemassa ohituskaistan päässä. Tuo onkin sellainen paikka jossa varmasti pyhäkorvausta nauttiva poliisi tekee hyvää tulosta. Käytännössä jokainen ohittaja ajelee siellä ohituskaistan lopulla ylinopeutta vaikka tosiaan se matkavauhti mielellään olisikin jotain 105km/h.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lahdentiellä kuuden auton ketjukolari. Tuollaisia ei tapahtuisi jos olisi turvavälit.

Tänään Lahden väylällä Lahdesta etelään joku ajeli meidän edessä 20 kilometriä vasenta kaistaa vaihtamatta oikealle kaistalle, eipä tosin kukaan ollut häntä ohittamassakaan kun oli vähän liikennettä. Minulla 130 km/h vakkarissa. Välillä olin hänen takanaan kun hän hidasteli ohittaessa, kohta taasen 500m päässä kun hänen vauhtinsa vaihteli. 20 km jälkeen hän vaihtoi oikealle kaistalle rekan perään ilmeisesti päästäkseen meidät ohi. Katselin, että joku jätkä näpytteli puhelinta ajaessaan. Minuutti sen jälkeen kun olin hänet ohittanut, hän tulikin taasen vauhdilla ohi puhelin edelleen kädessä ja katosi horisonttiin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Juhannusliikenteessä tuli huomattua jokunen poliisi tutkailemassa ohituskaistan päässä. Tuo onkin sellainen paikka jossa varmasti pyhäkorvausta nauttiva poliisi tekee hyvää tulosta. Käytännössä jokainen ohittaja ajelee siellä ohituskaistan lopulla ylinopeutta vaikka tosiaan se matkavauhti mielellään olisikin jotain 105km/h.
Monesti ohituskaistat ovat melko lyhkäisiä, se 78 km/h satasen alueella kerännyt karvahattuinen tojotakuski on ehtinyt kerätä peräänsä sen kymmenen auton letkan, ja sitten kun hän ohituskaistan alettua vetää sen karvahatun syvemmälle päähän ja painaa kaasua, niin siinä tulee usein viimeisille jo aika kiire ohittaa ennen kuin se kaista loppuu, joten aika herkästi se nopeus nousee yli sataseen. Itse en yleensä ylinopeutta ajele kun ajan vakkari päällä suurimman osan matkaa ja se on säädetty 103 km/h (todelliseen) nopeuteen, mutta kyllä se ohituskaistan päässä saattaa monesti olla hetkellisesti jotain 120 km/h.

Tokihan sitä voi sitten jäädä junnaamaan sen Corollan perään taas sitä 20 km/h alinopeutta seuraavaan ohituskaistaan saakka, mutta ihan jo jonoutumista välttääkseen okisi hyvä mitä useampi tuon karvahatun ehtisi ohittaa yhdellä kertaa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Itse en yleensä ylinopeutta ajele kun ajan vakkari päällä suurimman osan matkaa ja se on säädetty 103 km/h (todelliseen) nopeuteen, mutta kyllä se ohituskaistan päässä saattaa monesti olla hetkellisesti jotain 120 km/h.
Aika metkasti ilmaistu. Et siis yleensä ylinopeutta ajele, mutta vakkari on suurimman osan matkasta säädetty ylinopeudelle ja hetkellisesti ajat monesti merkittävääkin ylinopeutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös