Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 014 211
  • 12 366

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Saako siis lakia rikkoa jos haluaa ajaa pyörällä kovaa? Pyöräilijähän kuuluu pyörätielle jos sellainen löytyy ja autotielle vain jos sellaista ei löydy.
Justhan tuossa muutama viesti sitten kerrottiin, että lain rikkominen on ok, jos ohi mahtuu kulkemaan.
 
Justhan tuossa muutama viesti sitten kerrottiin, että lain rikkominen on ok, jos ohi mahtuu kulkemaan.
Joo kommentoin toki itsekin, että se on ok kun tekevät töitä ja se on käytännön takia pakko. Ei siis ihan vertaudu siihen, että joku haluaa polkea pyörällä niin lujaa ettei ole turvallista mennä pyörätiellä.

Edit. Nähtävästi tuo ei ole aina laitontakaan.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Saako autolla sitten ajaa kevyen liikenteen väylää, jos tekee töitä?
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sellainen juttu näistä suojatiesäännöistä, että jos ja kun joskus on itseohjautuvia autoja, niin nämä suojatiesäännöt saavat silloin kyllä olla harvinaisen yksiselitteiset, tai muuten on onnettomuuksia odotettavissa.

Kaksipyöräisistä sen verran, että mikä siinä on, kun maanteillä ja moottoriteillä 99% tapauksista moottoripyörä tulee takaa, ohittaa, ja hetken päästä katoaa näköpiiristä. Ajelen itse useimmiten vakionopeudensäädin päällä about suurinta sallittua nopeutta. Ehkä kerran elämässäni olen ohittanut moottoripyörän maantiellä. Onko heille niin vaikeaa noudattaa nopeusrajoituksia?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Just muokkasin aiempaa viestiäni, eli nähtävästi tuollainen lyhytaikainen pysähtyminen ei ole laitonta jakeluautoilta, ruokaläheteiltä, takseilta jne. Tuskin toki ajella silti pidemmän päälle saa.
Niiden kaikkien ehtojen pitää täyttyä, että tuollainen pysähtyminen on sallittua. Sen mitä olen itse katsonut, niin eivät täyty juuri koskaan.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Tämän vuoden juhannusliikenteen ihmetys on joidenkin kuskien tyhmyys. Havainto ei tosin ole mitenkään uusi.

Moottoritiellä oikeanpuoleiselle kaistalle on syntynyt jono edessäpäin olevan rampin/liittymän vuoksi, jonne monet haluaa ja pois nykyiseltä tieltä. No eiköhän muutamat, mutta useat, koe tarpeen vetää tuon kyseisen letkan ohi vasenta kaistaa, ja vilkku oikealle juuri ennen kuin liittyminen on enää mahdollista ja halu tunkea väleihin. Tuohan tukkii vaan pahemmin kaistan vetävyyttä, kun osa joutuu tilaa antamaan näille, jotka kokevat että heidän oikeus on ohittaa koko letka sen sijaan, että ryhmittäytyisivät sen jonon perään saapumisjärjestyksessä.

Joskus varmasti erehtyy ja tietämättään ajaa tuon jonon pään ohi, ja on pakotettu tekemään tuo keskeltä jonoa sisään ajo. Mutta ei se nyt vaan joka kerta ja kaikilla vahinko ole.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tämän vuoden juhannusliikenteen ihmetys on joidenkin kuskien tyhmyys. Havainto ei tosin ole mitenkään uusi.

Moottoritiellä oikeanpuoleiselle kaistalle on syntynyt jono edessäpäin olevan rampin/liittymän vuoksi, jonne monet haluaa ja pois nykyiseltä tieltä. No eiköhän muutamat, mutta useat, koe tarpeen vetää tuon kyseisen letkan ohi vasenta kaistaa, ja vilkku oikealle juuri ennen kuin liittyminen on enää mahdollista
Sama ilmiö joka arkiaamu kehä ykkösen Lahdenväylän liittymässä. Todella jännäksi menee tuossa sitten senkin takia, että muutamaa sataa metriä aiemmin Porvoonväylä liittyy Lahdenväylälle, ja sieltä pyrkii porukkaa vasemmalle etteivät joudu kehälle, näistäkin kiireisimpien ihan pakko päästä nopeasti sinne vasemmanpuolimmaiselle kaistalle.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Näin tänään harvinaisen ilmestyksen mökkimatkalla. Pyöräilijä spandexeissa käytti pyörätietä Petäjäveden kohdalla. Normaalistihan nämä torpedot eivät vaivaudu pyörätien puolelle.

Siinä Petäjävedellähän on hyvä se pyörätie Jyväskylän tien varressa. Kivahan siinä on fillarilla varmasti ajaa
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Järkeä voi myös käyttää.

Mun järki sanoo, että pizzan tai vaikka Zalandosta tilatun uuden vaatteen vieminen asiakkaalle ei ole mikään laillinen tai edes ymmärrettävä syy pysäköidä autoa kevyen liikenteen väylälle.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Mä ajelin tossa viime viikolla pienen fillariretken (Hanko-Nuorgam), säikähdyksen aiheuttanieta tilanteita oli vaikka kuinka ja monta enkä nyt sen kummemmin niihin palaa muuta kuin sanomalla että autossa on jarru ja sitä voi käyttää, aina ei oo pakko ajaa siitä pyöräilijästä ohi paikassa jossa tulee ajoneuvo vastaan ja se piennar on niin kapea että pyöräilijällä ei ole mahdollisuutta mennä lähemmäs ojaa. Ja ennenkuin joku tulee viisastelemaan että käytä pyörätietä niin nyt puhutaan vaikkapa nelostiestä välillä Inari-Utsjoki.

Meidän kaikkien autoilijoiden kannattaa ottaa mallia Saksalaisista matkailuautoilevista turisteista voin nimittäin nyt kokemuksesta sanoa että he osaavat ottaa pyöräilijän huomioon ja löytävät sen jarrupolkimen tarvittaessa.

Laitetaan nyt kuitenkin se räikein tapaus. Taisi olla jossain Inarin pohjoispuolella kun mua (olin siis tsygällä liikenteessä) vastaan jolkotteli poro sillai että se oli just kivasti puolessa välissä kaistaa, pidin vähän ääntä että menes nyt penkalle mutta tää kaveri päätti tulla kohti meiningillä "katsotaan kumpi väistää". Vilkaisu selän taakse -> aha sieltä tulee matkailuauto -> näytin merkkiä että varo ja otin itseltä nopeuden lähes nollaan ja siirryin hieman lähemmäs keskiviivaa, sinne poron ja reunaviivan väliin en kokenut turvalliseksi mennä-> no tämä jaakkoperttisulevi päättikin sitten vetää samalla nopeudella sekä minusta että siitä porosta ohi, jalka ei kaasulta noussut. JUMALAUTA SAATANA että oli kuumottava tilanne.

Mä mietin tuossa kohtaa että eikö sen kiireen ja kusipäisyyden voisi jättää kotiin, lapissa ei saakeli hosuta.
Hiukan erilaisesta ympäristöstä autolla kohdattu pyöräilijöiden maailma; Kulosaaressa on ehkä kilometri katua, jossa opaste neuvoo "aja pyöräilijöiden tahtiin".

No minähän ajan. Mutta juupeli kun se kirjaston Pirkko ajelee Kaunottarellaan edessä ja takaa tulee Spandexiseppo hirveää kyytiä, niin mitäs mä nyt teen?

No ei oikeasti ole vaikeaa, mutta humoristinen hetki. Paitsi ehkä Sepon mielestä.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saako siis lakia rikkoa jos haluaa ajaa pyörällä kovaa? Pyöräilijähän kuuluu pyörätielle jos sellainen löytyy ja autotielle vain jos sellaista ei löydy.
Paitsi että tähänkin sääntöön on poikkeus olemassa ja sitä ei kovin moni edes tiedä.

Tässä tuo erittäin tulkinnanvarainen pykälä:
Jos kaksisuuntainen pyörätie sijaitsee pyöräilijän kulkusuunnasta katsottuna vain tien vasemmalla puolella, niin pyöräilijä saa käyttää myös ajoradan oikealla puolella olevaa piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa. Tässäkin tieliikennelaki edellyttää, että pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa kuin vasemmalla puolella olevan pyörätien.

Mä olen tulkinnut tämän niin että jos joutuisin lyhyellä matkalla (alle kilometri) kaksi kertaa ylittämään autotien siirtyäkseni ensi sinne pyörätielle ja sitten taas takaisin tienreunaan niin on turvallisempaa ajaa se pätkä pientareella. Jokainen tien ylitys on riski.
 
Järkeä voi myös käyttää.
Järkeä olisi ajaa lain mukaan ja sellaista vauhtia siellä pyörätiellä, että huomioi muut tienkäyttäjät.
Mun järki sanoo, että pizzan tai vaikka Zalandosta tilatun uuden vaatteen vieminen asiakkaalle ei ole mikään laillinen tai edes ymmärrettävä syy pysäköidä autoa kevyen liikenteen väylälle.
Poliisi taitaa olla eri mieltä kuitenkin tästä.

Siis aikalailla aina, kun auto seisoo pyörä- tai kävelyväylällä, niin nuo kaikki seitsemän ehtoa täyttyy samanaikaisesti?
Aikalailla aina kun siellä seisoo taksi, jakeluauto tai vaikkapa se ruokalähetti.

Paitsi että tähänkin sääntöön on poikkeus olemassa ja sitä ei kovin moni edes tiedä.

Tässä tuo erittäin tulkinnanvarainen pykälä:


Mä olen tulkinnut tämän niin että jos joutuisin lyhyellä matkalla (alle kilometri) kaksi kertaa ylittämään autotien siirtyäkseni ensi sinne pyörätielle ja sitten taas takaisin tienreunaan niin on turvallisempaa ajaa se pätkä pientareella. Jokainen tien ylitys on riski.
Jep aina tietenkin löytyy poikkeuksia joita ei kuitenkaan kovin tarkkaan edes kuvata mitä niillä tarkoitetaan.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Poliisi taitaa olla eri mieltä kuitenkin tästä.

Niinkö?

Sen sijaan esimerkiksi ruokaläheteillä, jakeluautojen kuljettajilla, kiinteistöhuollolla ja muilla vastaavilla toimijoilla ei ole lähtökohtaisesti kestävää perustetta pysäyttää jalkakäytävälle, koska heidän kuljettamansa kuorma ei kuorman pienen massan tai pienten mittojen takia tavallisesti edellytä pysäyttämistä jalkakäytävälle tai pyörätielle kuorman purkamista tai kuorman lastaamista varten. Heidän tuleekin kävellä kauempaa tai etsiä parempi ja laillinen pysäyttämis- tai jopa pysäköintipaikka.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Järkeä olisi ajaa lain mukaan ja sellaista vauhtia siellä pyörätiellä, että huomioi muut tienkäyttäjät.
Edelleen, jos on kilpapyöräilijä tai nyt ylipäänsä kuka tahansa joka haluaa nyt vaan kuntoilumielessä ajaa mahdollisimman reippaasti jossain taajaman ulkopuolella, niin mikä siinä ahdistaa niin hirveästi? Suomessa ei ole minkäänlaista kunnioitusta pyöräilijöitä kohtaan juuri näiden jäärien takia, joilla alkaa vanne heti kiristää päätä, jos ei pyöräilijä aja mummovauhtia jollain vanhalla Helkamalla.
 

444

Jäsen
Mä ajelin tossa viime viikolla pienen fillariretken (Hanko-Nuorgam), säikähdyksen aiheuttanieta tilanteita oli vaikka kuinka ja monta enkä nyt sen kummemmin niihin palaa muuta kuin sanomalla että autossa on jarru ja sitä voi käyttää, aina ei oo pakko ajaa siitä pyöräilijästä ohi paikassa jossa tulee ajoneuvo vastaan ja se piennar on niin kapea että pyöräilijällä ei ole mahdollisuutta mennä lähemmäs ojaa. Ja ennenkuin joku tulee viisastelemaan että käytä pyörätietä niin nyt puhutaan vaikkapa nelostiestä välillä Inari-Utsjoki.

Meidän kaikkien autoilijoiden kannattaa ottaa mallia Saksalaisista matkailuautoilevista turisteista voin nimittäin nyt kokemuksesta sanoa että he osaavat ottaa pyöräilijän huomioon ja löytävät sen jarrupolkimen tarvittaessa.

Laitetaan nyt kuitenkin se räikein tapaus. Taisi olla jossain Inarin pohjoispuolella kun mua (olin siis tsygällä liikenteessä) vastaan jolkotteli poro sillai että se oli just kivasti puolessa välissä kaistaa, pidin vähän ääntä että menes nyt penkalle mutta tää kaveri päätti tulla kohti meiningillä "katsotaan kumpi väistää". Vilkaisu selän taakse -> aha sieltä tulee matkailuauto -> näytin merkkiä että varo ja otin itseltä nopeuden lähes nollaan ja siirryin hieman lähemmäs keskiviivaa, sinne poron ja reunaviivan väliin en kokenut turvalliseksi mennä-> no tämä jaakkoperttisulevi päättikin sitten vetää samalla nopeudella sekä minusta että siitä porosta ohi, jalka ei kaasulta noussut. JUMALAUTA SAATANA että oli kuumottava tilanne.

Mä mietin tuossa kohtaa että eikö sen kiireen ja kusipäisyyden voisi jättää kotiin, lapissa ei saakeli hosuta.
Ihan mielenkiinnosta kyselen: Kuinka pitkä matka tuo on pyörällä ja minkälaisia päiväetappeja ajoitte? Mullehan pelkkä kauppareissu fillarilla on liikaa, mutta uteliaisuuttani tiedustelen. Hatunnoston arvoinen suoritus silti! Olisitte tulleet poikkeamaan kylään, kun tästä ohi kuitenkin VT25:ttä kuljitte. :D
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan mielenkiinnosta kyselen: Kuinka pitkä matka tuo on pyörällä ja minkälaisia päiväetappeja ajoitte? Mullehan pelkkä kauppareissu fillarilla on liikaa, mutta uteliaisuuttani tiedustelen. Hatunnoston arvoinen suoritus silti! Olisitte tulleet poikkeamaan kylään, kun tästä ohi kuitenkin VT25:ttä kuljitte. :D
Ei tarvii teititellä...ihan yksin ajelin vitsi, vitsi. Mun reitti oli 1467,8km lähdin lauantaina ja perillä olin perjantaina eli seitsemän päivän sessio. Pisin päivä kilometreissä oli 254km ja lyhin 149km.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Paitsi että tähänkin sääntöön on poikkeus olemassa ja sitä ei kovin moni edes tiedä.

Tässä tuo erittäin tulkinnanvarainen pykälä:


Mä olen tulkinnut tämän niin että jos joutuisin lyhyellä matkalla (alle kilometri) kaksi kertaa ylittämään autotien siirtyäkseni ensi sinne pyörätielle ja sitten taas takaisin tienreunaan niin on turvallisempaa ajaa se pätkä pientareella. Jokainen tien ylitys on riski.

Esitöiden mukaan tässä on annettu tulkintamahdollisuus pyöräilijälle itselleen, eli mikäli samalla puolella ajoradan suuntaisesti ei mene pyörätietä, saa ajaa pitkänkin matkaa piennarta kyseisellä puolella.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Koska minulla ei pyöräillessä ole nykyään kiire mihinkään, vaihdan aina pyörätielle jos sellainen on. Tilanne on varmasti toinen, jos pyöräilee kouluun tai töihin.
Tosin pyöräiln viime viikolla kadulla, koska pyörätie oli kaapelityön takia sepelipintainen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös