Siis aikalailla aina, kun auto seisoo pyörä- tai kävelyväylällä, niin nuo kaikki seitsemän ehtoa täyttyy samanaikaisesti?Se on varmaan aika tulkinnanvaraista. Itse taas näkisin, että aikalailla aina ne täyttyy.
Siis aikalailla aina, kun auto seisoo pyörä- tai kävelyväylällä, niin nuo kaikki seitsemän ehtoa täyttyy samanaikaisesti?Se on varmaan aika tulkinnanvaraista. Itse taas näkisin, että aikalailla aina ne täyttyy.
Hiukan erilaisesta ympäristöstä autolla kohdattu pyöräilijöiden maailma; Kulosaaressa on ehkä kilometri katua, jossa opaste neuvoo "aja pyöräilijöiden tahtiin".Mä ajelin tossa viime viikolla pienen fillariretken (Hanko-Nuorgam), säikähdyksen aiheuttanieta tilanteita oli vaikka kuinka ja monta enkä nyt sen kummemmin niihin palaa muuta kuin sanomalla että autossa on jarru ja sitä voi käyttää, aina ei oo pakko ajaa siitä pyöräilijästä ohi paikassa jossa tulee ajoneuvo vastaan ja se piennar on niin kapea että pyöräilijällä ei ole mahdollisuutta mennä lähemmäs ojaa. Ja ennenkuin joku tulee viisastelemaan että käytä pyörätietä niin nyt puhutaan vaikkapa nelostiestä välillä Inari-Utsjoki.
Meidän kaikkien autoilijoiden kannattaa ottaa mallia Saksalaisista matkailuautoilevista turisteista voin nimittäin nyt kokemuksesta sanoa että he osaavat ottaa pyöräilijän huomioon ja löytävät sen jarrupolkimen tarvittaessa.
Laitetaan nyt kuitenkin se räikein tapaus. Taisi olla jossain Inarin pohjoispuolella kun mua (olin siis tsygällä liikenteessä) vastaan jolkotteli poro sillai että se oli just kivasti puolessa välissä kaistaa, pidin vähän ääntä että menes nyt penkalle mutta tää kaveri päätti tulla kohti meiningillä "katsotaan kumpi väistää". Vilkaisu selän taakse -> aha sieltä tulee matkailuauto -> näytin merkkiä että varo ja otin itseltä nopeuden lähes nollaan ja siirryin hieman lähemmäs keskiviivaa, sinne poron ja reunaviivan väliin en kokenut turvalliseksi mennä-> no tämä jaakkoperttisulevi päättikin sitten vetää samalla nopeudella sekä minusta että siitä porosta ohi, jalka ei kaasulta noussut. JUMALAUTA SAATANA että oli kuumottava tilanne.
Mä mietin tuossa kohtaa että eikö sen kiireen ja kusipäisyyden voisi jättää kotiin, lapissa ei saakeli hosuta.
Paitsi että tähänkin sääntöön on poikkeus olemassa ja sitä ei kovin moni edes tiedä.Saako siis lakia rikkoa jos haluaa ajaa pyörällä kovaa? Pyöräilijähän kuuluu pyörätielle jos sellainen löytyy ja autotielle vain jos sellaista ei löydy.
Jos kaksisuuntainen pyörätie sijaitsee pyöräilijän kulkusuunnasta katsottuna vain tien vasemmalla puolella, niin pyöräilijä saa käyttää myös ajoradan oikealla puolella olevaa piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa. Tässäkin tieliikennelaki edellyttää, että pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa kuin vasemmalla puolella olevan pyörätien.
Järkeä olisi ajaa lain mukaan ja sellaista vauhtia siellä pyörätiellä, että huomioi muut tienkäyttäjät.Järkeä voi myös käyttää.
Poliisi taitaa olla eri mieltä kuitenkin tästä.Mun järki sanoo, että pizzan tai vaikka Zalandosta tilatun uuden vaatteen vieminen asiakkaalle ei ole mikään laillinen tai edes ymmärrettävä syy pysäköidä autoa kevyen liikenteen väylälle.
Aikalailla aina kun siellä seisoo taksi, jakeluauto tai vaikkapa se ruokalähetti.Siis aikalailla aina, kun auto seisoo pyörä- tai kävelyväylällä, niin nuo kaikki seitsemän ehtoa täyttyy samanaikaisesti?
Jep aina tietenkin löytyy poikkeuksia joita ei kuitenkaan kovin tarkkaan edes kuvata mitä niillä tarkoitetaan.Paitsi että tähänkin sääntöön on poikkeus olemassa ja sitä ei kovin moni edes tiedä.
Tässä tuo erittäin tulkinnanvarainen pykälä:
Mä olen tulkinnut tämän niin että jos joutuisin lyhyellä matkalla (alle kilometri) kaksi kertaa ylittämään autotien siirtyäkseni ensi sinne pyörätielle ja sitten taas takaisin tienreunaan niin on turvallisempaa ajaa se pätkä pientareella. Jokainen tien ylitys on riski.
Kyllä, lähtökohtaisesti pitäisi tietenkin pysäköidä muualle mutta esimerkiksi Helsingissä ei kantakaupungin alueella niitä vapaita paikkoja lähistöltä löydy niin sitten siihen voidaan ajella. Ja myöskään Poliisi ei tähän puutu.Niinkö?
Siellä päin Suomea on sitten ihan eri tilanne kuin Tampereella tai pääkaupunkiseudulla.Aikalailla aina kun siellä seisoo taksi, jakeluauto tai vaikkapa se ruokalähetti.
Edelleen, jos on kilpapyöräilijä tai nyt ylipäänsä kuka tahansa joka haluaa nyt vaan kuntoilumielessä ajaa mahdollisimman reippaasti jossain taajaman ulkopuolella, niin mikä siinä ahdistaa niin hirveästi? Suomessa ei ole minkäänlaista kunnioitusta pyöräilijöitä kohtaan juuri näiden jäärien takia, joilla alkaa vanne heti kiristää päätä, jos ei pyöräilijä aja mummovauhtia jollain vanhalla Helkamalla.Järkeä olisi ajaa lain mukaan ja sellaista vauhtia siellä pyörätiellä, että huomioi muut tienkäyttäjät.
Ihan mielenkiinnosta kyselen: Kuinka pitkä matka tuo on pyörällä ja minkälaisia päiväetappeja ajoitte? Mullehan pelkkä kauppareissu fillarilla on liikaa, mutta uteliaisuuttani tiedustelen. Hatunnoston arvoinen suoritus silti! Olisitte tulleet poikkeamaan kylään, kun tästä ohi kuitenkin VT25:ttä kuljitte. :DMä ajelin tossa viime viikolla pienen fillariretken (Hanko-Nuorgam), säikähdyksen aiheuttanieta tilanteita oli vaikka kuinka ja monta enkä nyt sen kummemmin niihin palaa muuta kuin sanomalla että autossa on jarru ja sitä voi käyttää, aina ei oo pakko ajaa siitä pyöräilijästä ohi paikassa jossa tulee ajoneuvo vastaan ja se piennar on niin kapea että pyöräilijällä ei ole mahdollisuutta mennä lähemmäs ojaa. Ja ennenkuin joku tulee viisastelemaan että käytä pyörätietä niin nyt puhutaan vaikkapa nelostiestä välillä Inari-Utsjoki.
Meidän kaikkien autoilijoiden kannattaa ottaa mallia Saksalaisista matkailuautoilevista turisteista voin nimittäin nyt kokemuksesta sanoa että he osaavat ottaa pyöräilijän huomioon ja löytävät sen jarrupolkimen tarvittaessa.
Laitetaan nyt kuitenkin se räikein tapaus. Taisi olla jossain Inarin pohjoispuolella kun mua (olin siis tsygällä liikenteessä) vastaan jolkotteli poro sillai että se oli just kivasti puolessa välissä kaistaa, pidin vähän ääntä että menes nyt penkalle mutta tää kaveri päätti tulla kohti meiningillä "katsotaan kumpi väistää". Vilkaisu selän taakse -> aha sieltä tulee matkailuauto -> näytin merkkiä että varo ja otin itseltä nopeuden lähes nollaan ja siirryin hieman lähemmäs keskiviivaa, sinne poron ja reunaviivan väliin en kokenut turvalliseksi mennä-> no tämä jaakkoperttisulevi päättikin sitten vetää samalla nopeudella sekä minusta että siitä porosta ohi, jalka ei kaasulta noussut. JUMALAUTA SAATANA että oli kuumottava tilanne.
Mä mietin tuossa kohtaa että eikö sen kiireen ja kusipäisyyden voisi jättää kotiin, lapissa ei saakeli hosuta.
Ei tarvii teititellä...ihan yksin ajelin vitsi, vitsi. Mun reitti oli 1467,8km lähdin lauantaina ja perillä olin perjantaina eli seitsemän päivän sessio. Pisin päivä kilometreissä oli 254km ja lyhin 149km.Ihan mielenkiinnosta kyselen: Kuinka pitkä matka tuo on pyörällä ja minkälaisia päiväetappeja ajoitte? Mullehan pelkkä kauppareissu fillarilla on liikaa, mutta uteliaisuuttani tiedustelen. Hatunnoston arvoinen suoritus silti! Olisitte tulleet poikkeamaan kylään, kun tästä ohi kuitenkin VT25:ttä kuljitte. :D
Näin tänään harvinaisen ilmestyksen mökkimatkalla. Pyöräilijä spandexeissa käytti pyörätietä Petäjäveden kohdalla. Normaalistihan nämä torpedot eivät vaivaudu pyörätien puolelle.
Paitsi että tähänkin sääntöön on poikkeus olemassa ja sitä ei kovin moni edes tiedä.
Tässä tuo erittäin tulkinnanvarainen pykälä:
Mä olen tulkinnut tämän niin että jos joutuisin lyhyellä matkalla (alle kilometri) kaksi kertaa ylittämään autotien siirtyäkseni ensi sinne pyörätielle ja sitten taas takaisin tienreunaan niin on turvallisempaa ajaa se pätkä pientareella. Jokainen tien ylitys on riski.
Valitettavasti en ole vielä tuulilasin vaihdon jälkeen saanut dashcamia laitettua takaisin lasiin.Onko kuvaa todisteeksi? Muuten en usko.
Tämä on kummallisen yleistä tänä päivänä. Niin kauan ajetaan selvästi alle rajoituksen kunnes avautuu ohituskaista ja joku lähtee ohittamaan.Muutamat kilometrit ajaa tukkeen takana, joka painaa 100 alueella 88 ja 80 alueella 75. Mitäs tapahtuu kun ohituskaistalla lähtee ohittamaan 105km/h vauhtia? No rinnalle, jonka jälkeen ohitettava kiihdyttää suurempaan nopeuteen ja alan jäämään taakse. Vauhdilla ohi ja eiköhän tämäkin oman elämänsä sankari hävinnyt ohituskaistan jälkeen taustapeilin horisonttiin vaikka jatkoin vakkarilla 105 vauhtia.
Onko se niin vaikeaa ajaa rajoitusten mukaan ja varsinkin samassa suhteessa niiden vaihtuessa.
Samaa tapahtuu usein myös moottoritiellä, että ajelen vakkari päällä 123 km/h ja auto tulee hitaasti perä edellä vastaan. Siirryn ohituskaistalle ja jatkan edelleen vakkari päällä samaa nopeutta, ja kun olen ohitettavan rinnalla niin yht'äkkiä huomaan että se auto jääkin siihen rinnalle tai alkaakin jopa jätättää.
Juhannusliikenteessä tuli huomattua jokunen poliisi tutkailemassa ohituskaistan päässä. Tuo onkin sellainen paikka jossa varmasti pyhäkorvausta nauttiva poliisi tekee hyvää tulosta. Käytännössä jokainen ohittaja ajelee siellä ohituskaistan lopulla ylinopeutta vaikka tosiaan se matkavauhti mielellään olisikin jotain 105km/h.Muutamat kilometrit ajaa tukkeen takana, joka painaa 100 alueella 88 ja 80 alueella 75. Mitäs tapahtuu kun ohituskaistalla lähtee ohittamaan 105km/h vauhtia? No rinnalle, jonka jälkeen ohitettava kiihdyttää suurempaan nopeuteen ja alan jäämään taakse. Vauhdilla ohi ja eiköhän tämäkin oman elämänsä sankari hävinnyt ohituskaistan jälkeen taustapeilin horisonttiin vaikka jatkoin vakkarilla 105 vauhtia.
Onko se niin vaikeaa ajaa rajoitusten mukaan ja varsinkin samassa suhteessa niiden vaihtuessa.
Monesti ohituskaistat ovat melko lyhkäisiä, se 78 km/h satasen alueella kerännyt karvahattuinen tojotakuski on ehtinyt kerätä peräänsä sen kymmenen auton letkan, ja sitten kun hän ohituskaistan alettua vetää sen karvahatun syvemmälle päähän ja painaa kaasua, niin siinä tulee usein viimeisille jo aika kiire ohittaa ennen kuin se kaista loppuu, joten aika herkästi se nopeus nousee yli sataseen. Itse en yleensä ylinopeutta ajele kun ajan vakkari päällä suurimman osan matkaa ja se on säädetty 103 km/h (todelliseen) nopeuteen, mutta kyllä se ohituskaistan päässä saattaa monesti olla hetkellisesti jotain 120 km/h.Juhannusliikenteessä tuli huomattua jokunen poliisi tutkailemassa ohituskaistan päässä. Tuo onkin sellainen paikka jossa varmasti pyhäkorvausta nauttiva poliisi tekee hyvää tulosta. Käytännössä jokainen ohittaja ajelee siellä ohituskaistan lopulla ylinopeutta vaikka tosiaan se matkavauhti mielellään olisikin jotain 105km/h.
Aika metkasti ilmaistu. Et siis yleensä ylinopeutta ajele, mutta vakkari on suurimman osan matkasta säädetty ylinopeudelle ja hetkellisesti ajat monesti merkittävääkin ylinopeutta.Itse en yleensä ylinopeutta ajele kun ajan vakkari päällä suurimman osan matkaa ja se on säädetty 103 km/h (todelliseen) nopeuteen, mutta kyllä se ohituskaistan päässä saattaa monesti olla hetkellisesti jotain 120 km/h.
No voi vittu mitä saivartelua.Aika metkasti ilmaistu. Et siis yleensä ylinopeutta ajele, mutta vakkari on suurimman osan matkasta säädetty ylinopeudelle ja hetkellisesti ajat monesti merkittävääkin ylinopeutta.