Tänään ysitiellä Kuopion ja Jyväskylän välillä kolme todellä läheltäpiti-tilannetta muutaman kymmenen kilometrin matkalla. Ja kaikki johtuivat todella aivottomista sokko-ohituksista. Ensin meinasi tulla punainen Focus kopiksi Volvon keulaan kun lähti ohittamaan viiden auton letkaa yhdellä kertaa ja tuon tilanteen pelasti omat reaktioni ja juuri kohdalle oikealla hetkellä osunut levike, jonne sain jarrutuksen jälkeen väistettyä karkuun.
Toinen tilanne oli lähes identtinen, kun harmaa Polestar lähti ohittelemaan pitkässä letkassa useampaa autoa ja ehti omalle kaistalleen vain koska edelläni ajanut kuljettaja (ja minä hänen perässään) teki tiukan jarrutuksen ja antoi tilaa sen minkä kaista antoi myöden.
Kolmas tuli sitten melkein heti perään, kun minut juuri ohittanut ja edelläni ajanut Luxemburgin kilvissä oleva Mersu lähti ohittamaan ihan olemattomassa välissä kahta peräkärryä vetänyttä autoa ja ehti vain täpärästi ohittamaan. Tässäkin tapauksessa edellä ajaneet kärryn vetäjät ja minä jarrutettiin, että Mersu ehti omalle kaistalleen.
Ei noita ohituksia voi millään puolustella, ei kenelläkään saisi olla niin kiire että otetaan noin kaistapäisiä riskejä, mutta se täytyy sanoa että liikkeellä oli myös harvinaisen paljon kaikenlaisia hidastelijoita ja letka-ajajia, jotka myös omalla toiminnallaan edesauttavat noiden tyhmien ohitusten syntymistä.
Kyllä jokainen voisi miettiä, että mikäli kuivalla aurinkoisella säällä ei kykene ajamaan valtatiellä 80 km/h alueella kuin 55-70 km/h nopeuksia, tai satasen alueella 75-85 km/h, niin onko auton ratti oikea paikka ko. henkilölle? Sen ymmärtää, että joskus esim. kärryä vetäessä joutuu ajamaan vähän alle, mutta silloinkin olisi hyvä kurkkia tiuhaan niihin peileihin ja tehdä ohitukset takanatulijoille mahdollisimman helpoksi, tai sitten vetää välillä levikkeelle.
Ja jokaisen olisi hyvä muistaa myös se, että jos ei ole tarkoitusta ohittaa sitä edellä ajavaa hidastelijaa, niin jättää sitten reilun välin siihen edellä ajajaan, ettei pääse syntymään näitä usean auton letkoja joissa kaikki ajaa ihan tappituntumalla ja ohittaminen vaatii koko letkan ohittamista kerralla tai sitten aika turvatonta puikkausta johonkin väliin. Jostakin syystä vaan suomalaiseen liikennekulttuuriin on pesiytynyt tämä, että ohittamisesta pitää pyrkiä tekemään muille mahdollisimman vaikeaa, ja valtateillä ajaessa peilien olemassaolo tuntuu unohtuvan ihan kokonaan.