Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 135 739
  • 13 227

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Minusta tuossa Liikenneturvan sivulla lukee niin. Sitten täällä voidaan tietysti keskustella siitä, kuinka oikein Liikenneturva tulkitsee lakia.
Tai sitten vaan hyvin mielin painetaan hanaa, jos tuollainen tilanne liikenteessä eteen tulee.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Tai sitten vaan hyvin mielin painetaan hanaa, jos tuollainen tilanne liikenteessä eteen tulee.

Näin kävi mulle muutama vuosi takaperin nelostiellä Lahdesta, Renkomäen liittymästä etelään ajaessani. Porukkaa seilasi (alinopeutta) kohti Helsinkiä vasemmalla kaistalla kun taas mulla oikealla kaistalla oli horisonttiin asti tyhjää monen kilometrin verran. Eli SIVUUTIN aika monta vasemmalla matelijaa siinä ajellessani.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Näin kävi mulle muutama vuosi takaperin nelostiellä Lahdesta, Renkomäen liittymästä etelään ajaessani. Porukkaa seilasi (alinopeutta) kohti Helsinkiä vasemmalla kaistalla kun taas mulla oikealla kaistalla oli horisonttiin asti tyhjää monen kilometrin verran. Eli SIVUUTIN aika monta vasemmalla matelijaa siinä ajellessani.
@Jermu tuus ny tekee rikosilmoitus, kun täällä paatunut kriminaali teki ison tunnustuksen.
 
4

444

Helsingin puolella 4-tiellä on pitkä pätkä, jossa suunnilleen kaikki rikkovat lakia. Kilometritolkulla suuntaansa kolmikaistaista tietä, ja kukaan ei käytä oikeanpuoleisinta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Helsingin puolella 4-tiellä on pitkä pätkä, jossa suunnilleen kaikki rikkovat lakia. Kilometritolkulla suuntaansa kolmikaistaista tietä, ja kukaan ei käytä oikeanpuoleisinta.
Kukaan ei myöskään aja tuossa riittävän kovaa - ilmeisesti monelle on liian vaikeaa uskoa että rajoitus on 100 km/h. Siksi itse painelen aina tuota tyhjää oikeanpuolimmaista kaistaa ohi muista. Mutta en siis koskaan ohita, vaan vain sivuutan.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ketjun kuumimpaan aiheeseen. Taas aamulla kohti Helsinkiä saksalainen johtotähti ajoi vasenta kaistaa koko matkan sen minkä näin eikä vaivautunut oikealle menemään vaikka parikymmentä kilsaa ajettiin yhtäaikaa lähes tasan samaa nopeutta, molemmat kaistat lähes tyhjänä.
Teki vielä kivasti kun olin sitten itse liittymässä vasemmalle kun rekka edessä niin yhtäkkiä löytyi se vähintään 10km/h lisää potkua että jouduin jarruttamaan kunnolla että hän pääsi jatkamaan vasenta kaistaa enkä mennyt hänen "eteensä".
Toki näin tämänkin tilanteen jo etukäteen, sen verran on tullut ajeltua että nämä kpäät kyllä tunnistaa. Nyt ei vaan jaksanut polkaista eteen vaan halusin testata teiden ritaria.
 

Lamppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Jukka-Pekka "Lamppu" Laamanen
On se vain mukavaa, kun taas on liikenteessä mopot ja hyvin kasvatetut nuoret. Ensin ajetaan perään ja sitten lähdetään karkuun.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Miten saatanan vaikeeta se voi jollekin ajaa kun on etuajo-oikeus. Normaaliin tapaan otin ensin liikenteeseen sopivan vauhdin kiihdytyskaistalla. Sitten katsoin, että ahaa vieressä on auto, niin siihenhän pääsisi kätevästi taakse pikku jarrutuksella. Niin se vitun aivoton runkku alkaa myös jarrutella ja jää siihen rinnalle roikkumaan. Ja toinen vittu teiden ritari jostain 300 m päästä tuon vittupään takaa lyö lämän tiskiin ja kuroo välin umpeen. No siinä sit pysäytän kiihdytyskaistan päähän ja sitä rataa. Ei oo kyllä näin paljon raivostuttanut liikenteessä ikinä, oli kyllä niin täys kokovartalokyrpien kokoontuminen.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vähän edellisen viestin sukulainen kävi meikäläiselle Länsiväylällä muutama päivä sitten. Suunnilleen Matinkylän kohdilla Helsinkiin päin ajettaessa aivan yhtäkkiä oikea kaista pysähtyi kuin seinään 80 km/h:sta nollaan. Ehdin nähdä, että kiihdytyskaistalla oli auto pysähtyneenä ja Länsiväylää pari autoa minua edellä edennyt autoilija päätti myös pysähtyä keskelle väylää ja päästää tämän toisen ritarillisesti sieltä liittymään tielle. Meikäläisen adaptiivinen vakkari ja automaattijarrutus hanskasi tuon ihan hyvin, mutta vähän katselin, että se 20-30 auton letka siellä takana sai melkoista kertautumista osakseen.
 
4

444

Täällä maaseudulla pikkuteitä paljon ajellessa on tullut vastaan kaksi hämmentävän usein toistuvaa asiaa.
1. Sulkuviivalla ohittaminen. Tiet ovat pääosin mutkaisia ja mäkisiä ja näkyvyys on huono. Oma ajonopeuteni näillä teillä on useimmiten tasan tarkkaan korkein sallittu. Useimmiten siksi, että joskus höllään vauhtia, kun ei tiedä minkälainen mutka on kyseessä. Mutta silti, useamman kerran viikossa ohitse painellaan sulkuviivan kohdalla, vaikka mahdollisuuksia kiireisten ohittaa on ennen ja jälkeenkin, ihan sallituissa paikoissa. Muuten ei jaksaisi kiinnostaa, mutta nuo lapset takapenkillä eivät ansaitse jonkun kusiluumun sekoilusta aiheutuvaa kolaria.
2. Pyöräilijät. Siis nyt puhutaan aidoista trikoosukkuloista, ei mummopolkijoista. Sellainen n. 10 hengen trikoojengi vetää menemään tuolla ajoväylillä, useampi fillari vierekkäin. Välillä kuikitaan olan yli ja fillari vatkaa kuin hullun mulkku jne., mutta elettäkään ei tehdä, että siirryttäisiin vähän erilaiseen muodostelmaan. Tuossa sitten mennään parhaimmillaan useampi minuutti 20 km/h ylämäkeä, kun ohi ei pääse (edelleen huono näkyvyys ja sulkuviiva) ja trolliarmeija jatkaa rinnakkain etenemistään ja taakseen vilkuillen. Yksittäin kulkiessaan osaavat hienosti käyttää tien oikeanpuoleista reunaa hyväkseen, mutta laumautuessaan kaikki järki katoaa, ja vasemmanpuoleisin vetää reilusti kaistan keskikohdan vasemmalla puolella. Siinä ei paljon oma turvallisuus vaakakupissa paina, kun rajoitus on 80 km/h ja joskus kohdalle voi osua sellainenkin autoilija, joka ei tajua tai jota ei kiinnosta.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tänään sain taas todistaa ettei sillä ole niin suurta väliä että peräkärryn kanssa saa ajaa vain 100 km/h. Edessäni ajanut peräkärry&auto-yhdistelmä veti ohituskaistaa moottoriteillä reilua 120km/h. Peräkärry oli tyhjä että voi olla että ajaja unohti että perässä oli kärry... ;-)
Varmaan kuitenkin muisti mutta ei vaan välittänyt säännöistä.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Miten saatanan vaikeeta se voi jollekin ajaa kun on etuajo-oikeus. Normaaliin tapaan otin ensin liikenteeseen sopivan vauhdin kiihdytyskaistalla. Sitten katsoin, että ahaa vieressä on auto, niin siihenhän pääsisi kätevästi taakse pikku jarrutuksella. Niin se vitun aivoton runkku alkaa myös jarrutella ja jää siihen rinnalle roikkumaan. Ja toinen vittu teiden ritari jostain 300 m päästä tuon vittupään takaa lyö lämän tiskiin ja kuroo välin umpeen. No siinä sit pysäytän kiihdytyskaistan päähän ja sitä rataa. Ei oo kyllä näin paljon raivostuttanut liikenteessä ikinä, oli kyllä niin täys kokovartalokyrpien kokoontuminen.
Hyvä konsti estää moinen tilanne on, et tsekkaa olan ylin heti kiihdytyskaistan alussa, et mikä siellä on tilanne. Ettei käy niin, että alkaa kurkkia sinne vasta viime tingassa ja sit siinä on kolme rekkaa jonossa kuollees kulmassa. Mä olen aina em. konstilla päässyt vaivatta liittymään. Jos joutuu pysähtymään kiihdytyskaista päähän, niin ei siinä oma toimntakaan ihan nappiin oo mennyt. Paitsi omasta mielestä tietenkin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No mutta… mehän on tästä ketjusta useaan kertaan opittu, että sääntöjä ei tarvitse noudattaa, kun haluaa ja osaa ajaa nopeampaa kuin muut.
No tämä juuri. Tuolla tien päällä näkyy sama mikä heijastuu tietysti tässäkin ketjussa monien näkemyksissä. Ei säännöillä niin väliä, kun on minäminä-asenne ja haluaa edetä niin nopeasti kuin mahdollista. Säännöistä ja muiden turvallisuudesta välittämättä. Vedetään oikealta ohi moittoritiellä kun ei jakseta odottaa vasemman kaistan vapautumista jne.

Yleensäkin erilaiset asenneingelmat ratin ja penkin välissä ovat suurin riski liikenteessä. Surkea ajotaito tai huonot keliolosuhteet ovat sekundäärisiä riskitekijöitä.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Hyvä konsti estää moinen tilanne on, et tsekkaa olan ylin heti kiihdytyskaistan alussa, et mikä siellä on tilanne. Ettei käy niin, että alkaa kurkkia sinne vasta viime tingassa ja sit siinä on kolme rekkaa jonossa kuollees kulmassa. Mä olen aina em. konstilla päässyt vaivatta liittymään. Jos joutuu pysähtymään kiihdytyskaista päähän, niin ei siinä oma toimntakaan ihan nappiin oo mennyt. Paitsi omasta mielestä tietenkin.

Kyllä mä aina katson, tuo ei vaan osunut siihen näkökenttään, oli sen verran edempänä. Yleensä tuossa kohtaa rinteen katveeseen jäävät autot hoituu sillä, että menee siihen taakse. Ei tällä kertaa.

P.s. Sitä paitsi vaikka sen kuinka tietäisi, niin eihän sinne voi liittyä kun naapuri jää sahaamaan viereen. Tai sit voin mennä niin hiljaa, että takana tulevat joutuu pysähtymään + mites sen blokkaajan takaa tullut välin umpeen kuroja, pitäskö vaan ottaa takapuskuriin.
 
Viimeksi muokattu:

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
No tämä juuri. Tuolla tien päällä näkyy sama mikä heijastuu tietysti tässäkin ketjussa monien näkemyksissä. Ei säännöillä niin väliä, kun on minäminä-asenne ja haluaa edetä niin nopeasti kuin mahdollista. Säännöistä ja muiden turvallisuudesta välittämättä. Vedetään oikealta ohi moittoritiellä kun ei jakseta odottaa vasemman kaistan vapautumista jne.

Yleensäkin erilaiset asenneingelmat ratin ja penkin välissä ovat suurin riski liikenteessä. Surkea ajotaito tai huonot keliolosuhteet ovat sekundäärisiä riskitekijöitä.
Näin juuri. Ja jotkut vielä ehdottaa, että sääntöjen mukaan ajavilta pitäisi ottaa ajokortti kokonaan pois. Tyyliin sellaisilta, jotka eivät aja koko ajan suurinta sallittua nopeutta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ei nyt ehkä ihan ketjun aihe, mutta komeasti jengi vetää vielä nastarenkailla. Lämpötila about +25⁰C ni ropina vaan käy.
Olisi kiva tietää, että mikä on niinku peruste nastarenkaille
 

Lepranmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vaasan Sport, Philadelphia Flyers
Ei nyt ehkä ihan ketjun aihe, mutta komeasti jengi vetää vielä nastarenkailla. Lämpötila about +25⁰C ni ropina vaan käy.
Olisi kiva tietää, että mikä on niinku peruste nastarenkaille
Näin ei tietenkään saisi olla, mutta osalla ei ole mahdollisuutta vaihtaa renkaita itse. Sitten kun varaa ajan renkaidenvaihtoon niin se voi pahimmillaan mennä 3-4 viikkoa eteenpäin. Toukokuun alussa kun oli vielä lunta ja sen jälkeen kun varasi ajan renkaiden vaihtoon niin loppukuullehan se vain tuppaa menemään.

Tämä nyt vain yksi ajatus, itse nimittäin olin varaamassa aikaa juuri tuolloin toukokuun alussa. Minulle tarjottiin päiväksi 22.5, jonka jälkeen lopetin puhelun ja päätin vaihtaa renkaat itse.
 

DomBBa-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näin ei tietenkään saisi olla, mutta osalla ei ole mahdollisuutta vaihtaa renkaita itse. Sitten kun varaa ajan renkaidenvaihtoon niin se voi pahimmillaan mennä 3-4 viikkoa eteenpäin. Toukokuun alussa kun oli vielä lunta ja sen jälkeen kun varasi ajan renkaiden vaihtoon niin loppukuullehan se vain tuppaa menemään.

Tämä nyt vain yksi ajatus, itse nimittäin olin varaamassa aikaa juuri tuolloin toukokuun alussa. Minulle tarjottiin päiväksi 22.5, jonka jälkeen lopetin puhelun ja päätin vaihtaa renkaat itse.
Itsekin vaihdoin viime viikonloppuna vasta, sillä viime viikolla oli vielä pakkasia. Renkaan vaihto aika olisi mennyt tämän kuun loppuun kun sitä varailin kuun alussa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Miten saatanan vaikeeta se voi jollekin ajaa kun on etuajo-oikeus. Normaaliin tapaan otin ensin liikenteeseen sopivan vauhdin kiihdytyskaistalla. Sitten katsoin, että ahaa vieressä on auto, niin siihenhän pääsisi kätevästi taakse pikku jarrutuksella. Niin se vitun aivoton runkku alkaa myös jarrutella ja jää siihen rinnalle roikkumaan.

Sitten sama toisinpäin: ajelin keskiviikkona tyhjää kolmosmotaria vakkarilla kun Klaukkalan uudesta liittymästä tuli yksittäinen henkilöauto. Siinä oli runsaasti vaihtoehtoja ja reilusti kiihdytyskaistaa joko painaa kaasua ja liittyä eteen tai jäädä taakse. Mutta ei, tämä sankari ajoi tasan rinnalla ja kiihdytyskaistan pää alkoi tulla vastaan. Tuossa kohtaa olin se chicken ja vaihdoin vasemmalle kaistalle. Jossain tilanteessa on kohteliasta väistää vasemmalle kaistalle liittyvää liikennettä mutta ei se ole mikään velvollisuus varsinkaan kun ei ole mitään varsinaista syytä tehdä niin eikä ainakaan saa olettaa, että väistäähän se.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Sitten sama toisinpäin: ajelin keskiviikkona tyhjää kolmosmotaria vakkarilla kun Klaukkalan uudesta liittymästä tuli yksittäinen henkilöauto. Siinä oli runsaasti vaihtoehtoja ja reilusti kiihdytyskaistaa joko painaa kaasua ja liittyä eteen tai jäädä taakse. Mutta ei, tämä sankari ajoi tasan rinnalla ja kiihdytyskaistan pää alkoi tulla vastaan. Tuossa kohtaa olin se chicken ja vaihdoin vasemmalle kaistalle. Jossain tilanteessa on kohteliasta väistää vasemmalle kaistalle liittyvää liikennettä mutta ei se ole mikään velvollisuus varsinkaan kun ei ole mitään varsinaista syytä tehdä niin eikä ainakaan saa olettaa, että väistäähän se.

Joo no tuossa ansaitsee jäädä kaistan päähän jos ei voi tasaisesti etenevään liikenteeseen liittyä.

On kyllä viimeiset pari viikkoa ollut monenlaista suharia liikenteessä. Useamman kerran saanut lyödä jarrut pohjaan, kun ajellaan mutkassa vähän kahdella kaistalla tai lähdetään henkilöautolla bussipysäkiltä ihan vaan katsomatta yhtään tai tullaan kolmion takaa tai vasemmalta ja siihen päälle itsemurhaohitukset. Liekö jotain pillereitä tullut Tampereelle isompi erä vai aurinkoko saa pään sekaisin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös