Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 990 941
  • 12 247

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Miten saatanan vaikeeta se voi jollekin ajaa kun on etuajo-oikeus. Normaaliin tapaan otin ensin liikenteeseen sopivan vauhdin kiihdytyskaistalla. Sitten katsoin, että ahaa vieressä on auto, niin siihenhän pääsisi kätevästi taakse pikku jarrutuksella. Niin se vitun aivoton runkku alkaa myös jarrutella ja jää siihen rinnalle roikkumaan. Ja toinen vittu teiden ritari jostain 300 m päästä tuon vittupään takaa lyö lämän tiskiin ja kuroo välin umpeen. No siinä sit pysäytän kiihdytyskaistan päähän ja sitä rataa. Ei oo kyllä näin paljon raivostuttanut liikenteessä ikinä, oli kyllä niin täys kokovartalokyrpien kokoontuminen.
Hyvä konsti estää moinen tilanne on, et tsekkaa olan ylin heti kiihdytyskaistan alussa, et mikä siellä on tilanne. Ettei käy niin, että alkaa kurkkia sinne vasta viime tingassa ja sit siinä on kolme rekkaa jonossa kuollees kulmassa. Mä olen aina em. konstilla päässyt vaivatta liittymään. Jos joutuu pysähtymään kiihdytyskaista päähän, niin ei siinä oma toimntakaan ihan nappiin oo mennyt. Paitsi omasta mielestä tietenkin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No mutta… mehän on tästä ketjusta useaan kertaan opittu, että sääntöjä ei tarvitse noudattaa, kun haluaa ja osaa ajaa nopeampaa kuin muut.
No tämä juuri. Tuolla tien päällä näkyy sama mikä heijastuu tietysti tässäkin ketjussa monien näkemyksissä. Ei säännöillä niin väliä, kun on minäminä-asenne ja haluaa edetä niin nopeasti kuin mahdollista. Säännöistä ja muiden turvallisuudesta välittämättä. Vedetään oikealta ohi moittoritiellä kun ei jakseta odottaa vasemman kaistan vapautumista jne.

Yleensäkin erilaiset asenneingelmat ratin ja penkin välissä ovat suurin riski liikenteessä. Surkea ajotaito tai huonot keliolosuhteet ovat sekundäärisiä riskitekijöitä.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Hyvä konsti estää moinen tilanne on, et tsekkaa olan ylin heti kiihdytyskaistan alussa, et mikä siellä on tilanne. Ettei käy niin, että alkaa kurkkia sinne vasta viime tingassa ja sit siinä on kolme rekkaa jonossa kuollees kulmassa. Mä olen aina em. konstilla päässyt vaivatta liittymään. Jos joutuu pysähtymään kiihdytyskaista päähän, niin ei siinä oma toimntakaan ihan nappiin oo mennyt. Paitsi omasta mielestä tietenkin.

Kyllä mä aina katson, tuo ei vaan osunut siihen näkökenttään, oli sen verran edempänä. Yleensä tuossa kohtaa rinteen katveeseen jäävät autot hoituu sillä, että menee siihen taakse. Ei tällä kertaa.

P.s. Sitä paitsi vaikka sen kuinka tietäisi, niin eihän sinne voi liittyä kun naapuri jää sahaamaan viereen. Tai sit voin mennä niin hiljaa, että takana tulevat joutuu pysähtymään + mites sen blokkaajan takaa tullut välin umpeen kuroja, pitäskö vaan ottaa takapuskuriin.
 
Viimeksi muokattu:

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
No tämä juuri. Tuolla tien päällä näkyy sama mikä heijastuu tietysti tässäkin ketjussa monien näkemyksissä. Ei säännöillä niin väliä, kun on minäminä-asenne ja haluaa edetä niin nopeasti kuin mahdollista. Säännöistä ja muiden turvallisuudesta välittämättä. Vedetään oikealta ohi moittoritiellä kun ei jakseta odottaa vasemman kaistan vapautumista jne.

Yleensäkin erilaiset asenneingelmat ratin ja penkin välissä ovat suurin riski liikenteessä. Surkea ajotaito tai huonot keliolosuhteet ovat sekundäärisiä riskitekijöitä.
Näin juuri. Ja jotkut vielä ehdottaa, että sääntöjen mukaan ajavilta pitäisi ottaa ajokortti kokonaan pois. Tyyliin sellaisilta, jotka eivät aja koko ajan suurinta sallittua nopeutta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ei nyt ehkä ihan ketjun aihe, mutta komeasti jengi vetää vielä nastarenkailla. Lämpötila about +25⁰C ni ropina vaan käy.
Olisi kiva tietää, että mikä on niinku peruste nastarenkaille
 

Lepranmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vaasan Sport, Philadelphia Flyers
Ei nyt ehkä ihan ketjun aihe, mutta komeasti jengi vetää vielä nastarenkailla. Lämpötila about +25⁰C ni ropina vaan käy.
Olisi kiva tietää, että mikä on niinku peruste nastarenkaille
Näin ei tietenkään saisi olla, mutta osalla ei ole mahdollisuutta vaihtaa renkaita itse. Sitten kun varaa ajan renkaidenvaihtoon niin se voi pahimmillaan mennä 3-4 viikkoa eteenpäin. Toukokuun alussa kun oli vielä lunta ja sen jälkeen kun varasi ajan renkaiden vaihtoon niin loppukuullehan se vain tuppaa menemään.

Tämä nyt vain yksi ajatus, itse nimittäin olin varaamassa aikaa juuri tuolloin toukokuun alussa. Minulle tarjottiin päiväksi 22.5, jonka jälkeen lopetin puhelun ja päätin vaihtaa renkaat itse.
 

DomBBa-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näin ei tietenkään saisi olla, mutta osalla ei ole mahdollisuutta vaihtaa renkaita itse. Sitten kun varaa ajan renkaidenvaihtoon niin se voi pahimmillaan mennä 3-4 viikkoa eteenpäin. Toukokuun alussa kun oli vielä lunta ja sen jälkeen kun varasi ajan renkaiden vaihtoon niin loppukuullehan se vain tuppaa menemään.

Tämä nyt vain yksi ajatus, itse nimittäin olin varaamassa aikaa juuri tuolloin toukokuun alussa. Minulle tarjottiin päiväksi 22.5, jonka jälkeen lopetin puhelun ja päätin vaihtaa renkaat itse.
Itsekin vaihdoin viime viikonloppuna vasta, sillä viime viikolla oli vielä pakkasia. Renkaan vaihto aika olisi mennyt tämän kuun loppuun kun sitä varailin kuun alussa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Miten saatanan vaikeeta se voi jollekin ajaa kun on etuajo-oikeus. Normaaliin tapaan otin ensin liikenteeseen sopivan vauhdin kiihdytyskaistalla. Sitten katsoin, että ahaa vieressä on auto, niin siihenhän pääsisi kätevästi taakse pikku jarrutuksella. Niin se vitun aivoton runkku alkaa myös jarrutella ja jää siihen rinnalle roikkumaan.

Sitten sama toisinpäin: ajelin keskiviikkona tyhjää kolmosmotaria vakkarilla kun Klaukkalan uudesta liittymästä tuli yksittäinen henkilöauto. Siinä oli runsaasti vaihtoehtoja ja reilusti kiihdytyskaistaa joko painaa kaasua ja liittyä eteen tai jäädä taakse. Mutta ei, tämä sankari ajoi tasan rinnalla ja kiihdytyskaistan pää alkoi tulla vastaan. Tuossa kohtaa olin se chicken ja vaihdoin vasemmalle kaistalle. Jossain tilanteessa on kohteliasta väistää vasemmalle kaistalle liittyvää liikennettä mutta ei se ole mikään velvollisuus varsinkaan kun ei ole mitään varsinaista syytä tehdä niin eikä ainakaan saa olettaa, että väistäähän se.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Sitten sama toisinpäin: ajelin keskiviikkona tyhjää kolmosmotaria vakkarilla kun Klaukkalan uudesta liittymästä tuli yksittäinen henkilöauto. Siinä oli runsaasti vaihtoehtoja ja reilusti kiihdytyskaistaa joko painaa kaasua ja liittyä eteen tai jäädä taakse. Mutta ei, tämä sankari ajoi tasan rinnalla ja kiihdytyskaistan pää alkoi tulla vastaan. Tuossa kohtaa olin se chicken ja vaihdoin vasemmalle kaistalle. Jossain tilanteessa on kohteliasta väistää vasemmalle kaistalle liittyvää liikennettä mutta ei se ole mikään velvollisuus varsinkaan kun ei ole mitään varsinaista syytä tehdä niin eikä ainakaan saa olettaa, että väistäähän se.

Joo no tuossa ansaitsee jäädä kaistan päähän jos ei voi tasaisesti etenevään liikenteeseen liittyä.

On kyllä viimeiset pari viikkoa ollut monenlaista suharia liikenteessä. Useamman kerran saanut lyödä jarrut pohjaan, kun ajellaan mutkassa vähän kahdella kaistalla tai lähdetään henkilöautolla bussipysäkiltä ihan vaan katsomatta yhtään tai tullaan kolmion takaa tai vasemmalta ja siihen päälle itsemurhaohitukset. Liekö jotain pillereitä tullut Tampereelle isompi erä vai aurinkoko saa pään sekaisin?
 

Arturo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Seattle Kraken, Chelsea
Tänään sain taas todistaa ettei sillä ole niin suurta väliä että peräkärryn kanssa saa ajaa vain 100 km/h. Edessäni ajanut peräkärry&auto-yhdistelmä veti ohituskaistaa moottoriteillä reilua 120km/h. Peräkärry oli tyhjä että voi olla että ajaja unohti että perässä oli kärry... ;-)
Varmaan kuitenkin muisti mutta ei vaan välittänyt säännöistä.

Olitko mahdollisesti Helsinkiin päin ajelemassa, saatoin nimittäin todistaa tämän täysin saman sankarin toimintaa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Olitko mahdollisesti Helsinkiin päin ajelemassa, saatoin nimittäin todistaa tämän täysin saman sankarin toimintaa.
Olin menossa Heinolasta Lahteen päin (eli siis Helsingin suuntaan). Itse menin omasta liittymästä pois ja auto&peräkärry jatkoi eteenpäin matkaa. Koko ajan kun olin perässä niin oli se reilu 120km/h lasissa. Ei se vauhti varmaan siitä hiipunut...
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Taitaa olla ihan toivotonta yrittää suomalaisille autoilijoille opettaa vetoketjuperiaatetta? Tänä aamuna Keimolan kohdassa oli tietyö ja toinen kaista suljettuna. Jono pysähtyi kaukana ennen kuin kaistaopasteet näkyivät ja molemmat kaistat täyttyivät tasaisesti. Tähän asti kaikki hyvin. Ongelma syntyi siitä, kun "kohteliaat" suomalaiset eivät halua etuilla vasenta kaistaa ja lähtevät tunkemaan oikealle kaistalle koko siltä matkalta kun kaistaopaste näkyy. Seurauksena luonnollisesti se, että vasen kaista vetää ihan hyvin mutta oikea kaista pysähtyy paikalleen eikä liiku enää mihinkään ja V-käyrä nousee. Pahimmillaan porukka lähtee vaihtamaan takaa vasemmalle kaistalle ja oikea kaista seisoo hamaan ikuisuuteen asti.

Jos kaikki ajaisivat vaan sen vasemman kaistan päähän ja siellä mentäisiin vuorotellen vetoketjulla niin kumpikin kaista vetäisi tasaisesti ja tasapuolisesti. Nyt kun vasenta kaistaa ajavat eivät kehtaa ajaa loppuun asti ja pahimmillaan oikeaa kaistaa ajavat tööttäilevät näille "etuilijoille" niin homma ei toimi. En elättele pienintäkään toivoa siitä, että tämä joskus onnistuisi. Kunhan nyt huudan pilville.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Täällä maaseudulla pikkuteitä paljon ajellessa on tullut vastaan kaksi hämmentävän usein toistuvaa asiaa.
2. Pyöräilijät. Siis nyt puhutaan aidoista trikoosukkuloista, ei mummopolkijoista. Sellainen n. 10 hengen trikoojengi vetää menemään tuolla ajoväylillä, useampi fillari vierekkäin. Välillä kuikitaan olan yli ja fillari vatkaa kuin hullun mulkku jne., mutta elettäkään ei tehdä, että siirryttäisiin vähän erilaiseen muodostelmaan. Tuossa sitten mennään parhaimmillaan useampi minuutti 20 km/h ylämäkeä, kun ohi ei pääse (edelleen huono näkyvyys ja sulkuviiva) ja trolliarmeija jatkaa rinnakkain etenemistään ja taakseen vilkuillen. Yksittäin kulkiessaan osaavat hienosti käyttää tien oikeanpuoleista reunaa hyväkseen, mutta laumautuessaan kaikki järki katoaa, ja vasemmanpuoleisin vetää reilusti kaistan keskikohdan vasemmalla puolella. Siinä ei paljon oma turvallisuus vaakakupissa paina, kun rajoitus on 80 km/h ja joskus kohdalle voi osua sellainenkin autoilija, joka ei tajua tai jota ei kiinnosta.
Tuollainen 10+ pyöräilijän parijono on kyllä helpompi ohitettava kuin 10+ pyöräilijän jono. Noin 10 hengen trikoojengi parijonossa on korkeintaan noin rekan mittainen ja jos sillä ryhmällä on vauhtia n. 20km/h ylämäessä niin sen ohittaminen nyt ei paljoa aikaa vie tai jos näkyvyys ei riitä ohittamiseen niin se mäki ei silloin ole kovin pitkä ja sen varmaan jaksaa siellä autossa tarvittaessa odottamaankin. Toki usea autoilija ei kerkeä jäädä odottamaan, tai ainakin ajetaan niin, ja tarvittaessa pusketaan vahvemman oikeudella vaikka sinne pyöräilijöiden muodon sisään (nähty tällaisia sankareita muutama kerta Pirkan pyöräilyssä).
Pääsääntöisesti autoilijat osaavat ohittaa meidät maantiepyöräilijät mutta aina välillä sekaan mahtuu niitä joille maantiepyöräilijän näkeminen on punainen vaate ja vaikka olisi koko tie tilaa niin pitää ohittaa kyynärpäitä hipoen.
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
Tuollainen 10+ pyöräilijän parijono on kyllä helpompi ohitettava kuin 10+ pyöräilijän jono. Noin 10 hengen trikoojengi parijonossa on korkeintaan noin rekan mittainen ja jos sillä ryhmällä on vauhtia n. 20km/h ylämäessä niin sen ohittaminen nyt ei paljoa aikaa vie tai jos näkyvyys ei riitä ohittamiseen niin se mäki ei silloin ole kovin pitkä ja sen varmaan jaksaa siellä autossa tarvittaessa odottamaankin. Toki usea autoilija ei kerkeä jäädä odottamaan, tai ainakin ajetaan niin, ja tarvittaessa pusketaan vahvemman oikeudella vaikka sinne pyöräilijöiden muodon sisään (nähty tällaisia sankareita muutama kerta Pirkan pyöräilyssä).
Pääsääntöisesti autoilijat osaavat ohittaa meidät maantiepyöräilijät mutta aina välillä sekaan mahtuu niitä joille maantiepyöräilijän näkeminen on punainen vaate ja vaikka olisi koko tie tilaa niin pitää ohittaa kyynärpäitä hipoen.
No saako sen sulkuviivan ylittää vai ei? Mä en muista, että lakikirjaan olisi ympätty teksti ”paitsi jos ihan oikeasti pitää päästä just siinä kohtaa ohi”. Voin olla myös väärässä. Yksi virhearvio, nopea väistö takaisin oikealle ja siinä on yhtäkkiä monta konkelia solmussa ja kuskit jossain ojan pohjalla. Mutta jos tällainen ohje tosiaan tulee pyöräilijältä, niin sitten mennään ohi renkaat sauhuten.

Todellisuudessa menisin kyllä mieluummin sellaisen peräkanaa kulkevan kolonnan ohi, rauhallista vauhtia ja sulkuviivaa ylittämättä. Jos se kuitenkin on liian vaikea muodostelma, niin vaikea siihen on mitään järkevää sanoa.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Taitaa olla ihan toivotonta yrittää suomalaisille autoilijoille opettaa vetoketjuperiaatetta? Tänä aamuna Keimolan kohdassa oli tietyö ja toinen kaista suljettuna. Jono pysähtyi kaukana ennen kuin kaistaopasteet näkyivät ja molemmat kaistat täyttyivät tasaisesti. Tähän asti kaikki hyvin. Ongelma syntyi siitä, kun "kohteliaat" suomalaiset eivät halua etuilla vasenta kaistaa ja lähtevät tunkemaan oikealle kaistalle koko siltä matkalta kun kaistaopaste näkyy. Seurauksena luonnollisesti se, että vasen kaista vetää ihan hyvin mutta oikea kaista pysähtyy paikalleen eikä liiku enää mihinkään ja V-käyrä nousee. Pahimmillaan porukka lähtee vaihtamaan takaa vasemmalle kaistalle ja oikea kaista seisoo hamaan ikuisuuteen asti.

Jos kaikki ajaisivat vaan sen vasemman kaistan päähän ja siellä mentäisiin vuorotellen vetoketjulla niin kumpikin kaista vetäisi tasaisesti ja tasapuolisesti. Nyt kun vasenta kaistaa ajavat eivät kehtaa ajaa loppuun asti ja pahimmillaan oikeaa kaistaa ajavat tööttäilevät näille "etuilijoille" niin homma ei toimi. En elättele pienintäkään toivoa siitä, että tämä joskus onnistuisi. Kunhan nyt huudan pilville.
Oliko siellä liikennemerkki, mikä osoittaa kaistojen yhdistyvän? Jos tuo laitettaisiin, niin ehkä ihmiset paremmin osaisivat mennä autoillaan vuorotellen.
Iltalehden juttu kaistojen yhdistymisestä
 

Big Joe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, IPK, Manchester United, San Jose Sharks, NFL
Taitaa olla ihan toivotonta yrittää suomalaisille autoilijoille opettaa vetoketjuperiaatetta? Tänä aamuna Keimolan kohdassa oli tietyö ja toinen kaista suljettuna. Jono pysähtyi kaukana ennen kuin kaistaopasteet näkyivät ja molemmat kaistat täyttyivät tasaisesti. Tähän asti kaikki hyvin. Ongelma syntyi siitä, kun "kohteliaat" suomalaiset eivät halua etuilla vasenta kaistaa ja lähtevät tunkemaan oikealle kaistalle koko siltä matkalta kun kaistaopaste näkyy. Seurauksena luonnollisesti se, että vasen kaista vetää ihan hyvin mutta oikea kaista pysähtyy paikalleen eikä liiku enää mihinkään ja V-käyrä nousee. Pahimmillaan porukka lähtee vaihtamaan takaa vasemmalle kaistalle ja oikea kaista seisoo hamaan ikuisuuteen asti.

Jos kaikki ajaisivat vaan sen vasemman kaistan päähän ja siellä mentäisiin vuorotellen vetoketjulla niin kumpikin kaista vetäisi tasaisesti ja tasapuolisesti. Nyt kun vasenta kaistaa ajavat eivät kehtaa ajaa loppuun asti ja pahimmillaan oikeaa kaistaa ajavat tööttäilevät näille "etuilijoille" niin homma ei toimi. En elättele pienintäkään toivoa siitä, että tämä joskus onnistuisi. Kunhan nyt huudan pilville.
Tätä samaa kiroan päivittäin työmatkallani Turussa kun Helsingintielle rakennetaan uutta rautatiesiltaa ja siinä tasaisin väliajoin aina toinen kaista pois käytöstä Tuomaansillan kohdilla. Varsinkin kun ajan keskustasta motarille päin porukka alkaa pahimmillaan vaihtaa kaistaa heti Lonttistentien liikennevalojen jälkeen. Tämän ansiosta molemmat kaistat ovat tukossa jo ennen Tuomaansiltaa kun ihmiset eivät uskalla ajaa sitä vasenta kaistaa loppuun asti.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ajan päivittäin tuollaisen merkin ohi ja neljään vuoteen en oo nähny sen ”toimivan” kertaakaan. Kaveri sanoi kun nuo tuli, et Tanskassa nää toimii hienosti, Suomessa nää ei tule toimimaan koskaan. Oikeassa oli.
Missä tuollainen liikennemerkki on? Länsi-Suomessa? Ei ole pk-seudulla tullut koskaan vastaan. Täällä tuo saattaisi toimia paremmin, koska täällä saa vilkullakin paremmin tilaa viereiselle kaistalle kuin vaikka Raumalla tai Turussa.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Suikkilantiellä Motonetin kohdalla on yksi ja siitä kun jatkaa eteenpäin, niin länsikeskuksen cittarin jälkeen on toinen.
Toden totta, unohdin että siinä cittarin jälkeenkin on moinen.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
No saako sen sulkuviivan ylittää vai ei? Mä en muista, että lakikirjaan olisi ympätty teksti ”paitsi jos ihan oikeasti pitää päästä just siinä kohtaa ohi”. Voin olla myös väärässä. Yksi virhearvio, nopea väistö takaisin oikealle ja siinä on yhtäkkiä monta konkelia solmussa ja kuskit jossain ojan pohjalla. Mutta jos tällainen ohje tosiaan tulee pyöräilijältä, niin sitten mennään ohi renkaat sauhuten.
No jos siinä on sulkuviiva niin se tarkoittaa ettei ole turvallista ohittaa, et sä siinä saa traktoriakaan ohittaa.

Todellisuudessa menisin kyllä mieluummin sellaisen peräkanaa kulkevan kolonnan ohi, rauhallista vauhtia ja sulkuviivaa ylittämättä. Jos se kuitenkin on liian vaikea muodostelma, niin vaikea siihen on mitään järkevää sanoa.
Voi olla menisit, mutta tuollainen isompi ryhmä pyöräilijöitä on kyllä todellisuudessa helpompi ohittaa kun se etenee parijonossa, ja ei tuossa muodossa ole mitään vaikeaa ei siitä ole kyse. Ja kyllä sinä todellisuudessa joutuisit ylittämään sen sulkuviivan myös tuollaista jonoa ohittaessasi jos haluat sen turvalliselta etäisyydeltä ohittaa ja joutuisit olemaan siellä sulkuviivan väärällä puolella pidempään, ellei tiellä nyt satu olemaan leveät pientareet jolla jono voisi edetä. Suomen tieliikennelaki ei jostain syystä määritä pyöräilijän turvallista ohitusetäisyyttä kuten monessa muussa maassa tekee, ja tuo turvallinen etäisyys on näissä maissa määritetty 1.5m.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös