Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 978 444
  • 12 216

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oliko tämä se paikka, jossa täydelliset autokuskit saavat ilmoittautua?
Eiku tää:

 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Se on kato kun siinä valoissa pitää selata instagrami ja snapchatti, ettei vaan mene mitään tärkeää ohitse, niin eihän sitä ehdi valojen vaihtumista kyttäämään.

Ja kun huomaakin vihreän valon, pitää vaihtaa vaihdetta niin hätäiseen, että autokin simahtaa. Tämä kävi Turussa juuri viime viikolla yhden töpeksijän kanssa ja me jäimme sitten uusiin punaisiin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuotakin hämmentävämpää on se, kuinka jotkut liruttelevat sitä viimeistä autonmittaa koko punaisten valojen ajan sellaista 5 metriä minuutissa vauhtia. Onko tuo joku neuroosi että pitää koko ajan päästä liikkumaan tai muuten ahdistaa?
Kaksikymmentä vuotta sitten ainakin autokoulun kakkosvaiheessa (vai mikä taloudellisen ajon hommeli se oli), nimenomaan harjoiteltiin tuota valoihin valuttelua ja vertailtiin sitten Golfin kulutusta versus raivopäänä valoihin kiihdyttely. Joo, kyllä siellä varmaan mainittiin että ei saa kuitenkaan muuta liikennettä häiritä, mutta luulen että aika monelle jäi päällimmäisenä mieleen että liruttelu on jees ja kosher ja very nice.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jäin miettimään tota suojatien päälle pysähtymistä ja ihan huumoriahan sellaisesta suivaantuminen on oltava. Vaikka nyt Helsingin tai minkä tahansa muun kaupungin lähiöissä joutuu suunnilleen jokaisessa risteyksessä suojatien päälle rullaamaan, jotta matkaa voi jatkaa liikenneturvallisuutta noudattaen. Neljänkympin alueilla ei ole yleensä edes kolmioita, joten pakkohan se on kurkkia.
Kyllä mä väitän, että aika moni autoilija ajaa risteykseen nimenomaan niin, että rullaa suht suoraan suojatien päälle, että näkee tuleeko autoja, eikä niin että pysähtyy suojatien eteen katsomaan tuleeko suojatien käyttäjiä, ja sitten vasta katsoo niitä autoja.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Kyllä mä väitän, että aika moni autoilija ajaa risteykseen nimenomaan niin, että rullaa suht suoraan suojatien päälle, että näkee tuleeko autoja, eikä niin että pysähtyy suojatien eteen katsomaan tuleeko suojatien käyttäjiä, ja sitten vasta katsoo niitä autoja.
En saa ihan tästä nyt kiinni. Meinaatko, että autolija ajaa risteykseen täysin katsomatta onko joku tulossa suojatielle? Eikai nyt noin toimi kukaan, missään? Mutta siis jos ei suojatielle ole sen hetkisen näköhavainnon mukaan tulossa ketään, eikä esimerkiksi oikealle näe, koska edessä on vaikka pensasaita, lumipenkka tms., niin silloin siihen suojatielle on pakko ajaa. Ja ilmeisesti tuohtumus johtui siis juuri tästä, kun sieltä sitten jostain kauempaa tullaan suojatielle ja auto seisoo "tiellä". Tai en minä tiedä mistä tässä oli kyse, kun en tajunnut alun alkaenkaan mikä ongelma voi olla jos auto on suojatiellä ns. normaalin liikenteen puitteissa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En saa ihan tästä nyt kiinni. Meinaatko, että autolija ajaa risteykseen täysin katsomatta onko joku tulossa suojatielle? Eikai nyt noin toimi kukaan, missään?
En tiedä missäpäin liikut ja liikutko ikinä kävellen tai pyörällä, mutta voin sanoa, että tätä tapahtuu kyllä todella paljon.

ja tosiaan niinkuin on mainittu, monissa paikoissa on pakko rullata suojatien päälle jotta näkee risteävän liikenteen. Mutta kun senkin voi tehdä kevyt liikenne huomioiden, tai sitten rullataan siihen suojatien päälle vaikka edessä olisi jo toinen auto jne. Näissä tilanteissa on jalankulkijana ihan perusteltu syy suivaantua torspoon, joka on päättänyt pysäyttää koslansa suojatielle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En saa ihan tästä nyt kiinni. Meinaatko, että autolija ajaa risteykseen täysin katsomatta onko joku tulossa suojatielle? Eikai nyt noin toimi kukaan, missään?
Tuohan on pyöräilijöille ihan arkipäivää. Auto tulee kolmion takaa T-risteykseen kääntyäkseen oikealle ja ennen risteystä on pyörätien jatke ylitettävänä, niin todella harvoin kuljettajan pää kääntyy oikealle katsoakseen tuleeko pyörätietä pitkin ketään. Moni autoilija katsoo vain vasemmalle tuleeko autoja. Itse siis pyöräilijänä tuijotan auton kuljettajaa, jonka pää ei missään vaiheessa käänny oikealle katsoakseen. Ei mitään näköestettä siis edessä.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
En tiedä missäpäin liikut ja liikutko ikinä kävellen tai pyörällä, mutta voin sanoa, että tätä tapahtuu kyllä todella paljon.

ja tosiaan niinkuin on mainittu, monissa paikoissa on pakko rullata suojatien päälle jotta näkee risteävän liikenteen. Mutta kun senkin voi tehdä kevyt liikenne huomioiden, tai sitten rullataan siihen suojatien päälle vaikka edessä olisi jo toinen auto jne. Näissä tilanteissa on jalankulkijana ihan perusteltu syy suivaantua torspoon, joka on päättänyt pysäyttää koslansa suojatielle.
No Helsingissä lähinnä ja sekä kävellen, fillarilla että autolla. En kyllä ole moista ongelmaa liikenteessä huomannut, mutta kyllähän se mahdollista on. Tietysti, koska olen keskimääräistä selvästi parempi kuski, osaan kyllä ottaa suojatiet huomioon - joskaan en kyllä pysähdy odottamaan ennen suojatietä, jos ei suojatielle ole ketään tulossa. Siitähän vasta soppa syntyisi.

Tuohan on pyöräilijöille ihan arkipäivää. Auto tulee kolmion takaa T-risteykseen kääntyäkseen oikealle ja ennen risteystä on pyörätien jatke ylitettävänä, niin todella harvoin kuljettajan pää kääntyy oikealle katsoakseen tuleeko pyörätietä pitkin ketään. Moni autoilija katsoo vain vasemmalle tuleeko autoja.
No huh, jopas jotakin. Tossa ihan meidän kulmilla on parikin tällaista paikkaa, eikä nyt tulisi mieleenkään ajella siihen suojatielle katsomatta tuleeko fillareita tai, enenevissä määrin, skuutteja kummastakaan suunnasta. Mutta juu, ei siinä, täytyypä koittaa olla hereillä myös kävellessä ja fillarilla ettei osu leukaan. Autolla liikkuessa varovaisuutta noudattaa jo ihan automaattisesti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Eilen illalla ajelin skootterilla. Kun pitää ylittää tie suojatietä pitkin (esim. eilen tuossa pari viestiä sitten olleessa videossa oleva suojatie mennen tullen), jään kyllä useamman metrin päähän tien reunasta. Ei auta, autoilijat pysähtyvät silti. Toki eilen joku junnu veti fillarilla sinne autojen sekaan justiinsa kuin videossa, ei vaan osata näitä hommia saakeli.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muistui tässä juuri mieleen että ainoan kerran kun fillarilla olen kolariin joutunut (reilu 20v sitten) johtui siitä että autoilija tuli kolmion takaa ja kääntyi oikealle, muttei katsonut oikealle. Sen verran hyvin katveesta tuli ettei itsellä ollut mitään mahdollisuutta väistää ja alle siinä jäin. Onneksi pienillä vaurioilla selvisin, ja kovasti autoilijakin säikähti, mutta opetti viimeistään itselle sen että joka suuntaan pitää katsoa riippumatta siitä millä liikkuu...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Muistui tässä juuri mieleen että ainoan kerran kun fillarilla olen kolariin joutunut (reilu 20v sitten) johtui siitä että autoilija tuli kolmion takaa ja kääntyi oikealle, muttei katsonut oikealle. Sen verran hyvin katveesta tuli ettei itsellä ollut mitään mahdollisuutta väistää ja alle siinä jäin. Onneksi pienillä vaurioilla selvisin, ja kovasti autoilijakin säikähti, mutta opetti viimeistään itselle sen että joka suuntaan pitää katsoa riippumatta siitä millä liikkuu...
Näinhän se on. Autoilija tosiaan käytännössä väistää pyöräilijää vain kääntyessään, jos väistäminen on liikennemerkein osoitettu ja tasa-arvoisessa risteyksessä. Tai siis pitäisi väistää, kuten tapauksessasi...onneksi sinulle ei käynyt pahemmin silloin.

Nuo väistämissäännöt ovat mielestäni hankalat, ja liikenteen soljuessa on joskus vaikea hahmottaa missä mennään. Fillareiden liikkeiden ennakoiminen on myös kovin haastavaa, ja tosi moni polkija tekee kaikesta itse omalla käyttäytymisellään vielä hankalampaa.

Tuosta suojatien päälle autolla ajamisesta tuli mieleeni eräs tapaus parin vuoden takaa. Olin liikkeellä pakettiautolla, ja kääntymässä risteyksestä vasemmalle vilkasliikenteiselle tielle. Autoa oli pakko hivuuttaa pikkuhiljaa eteenpäin, jotta näkisin mihin väliin olisi mahdollisuutta päästä. Vasemmalta tuli pyöräilijä pyörätietä pitkin, ja hänellä olisi toki ollut etuajo-oikeus minuun nähden. Käytännössä vaan on mahdotonta odottaa isolla pakulla siellä suojatien/pyörätien takana mahdollisuutta liittyä sekaan, joten on_vaan_pakko ajaa eteenpäin. Fillaristi sai tietysti kovan luokan ahdistuskohtauksen, ja halusi aloittaa näyttävän selkkauksen. Kun oli hetken naputellut sivuikkunaa siinä pää punaisena, meni itsellänikin vati nurin. Hetken yritin järkipuheella, vaan huutamiseksihan se meni itsellänikin. Muistaakseni kutsuin häntä ikävästi mm. persuksi, läskiksi, toyota-viikseksi ja runkkariksi. Lopulta kaveri polki suurieleisesti auton keulan edestä kadun puolelta mieli hapantuneena menosuuntaansa - turvallisesti pakun takaa kiertäminen ei enää loukatulle ylpeydelle sopinut. Ai saakeli mikä juusto.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä tässä on niin vaikeaa? Vaikkei puhuta maailman merkittävimmistä asioista, niin eikö tämän(kin) asian voisi tehdä fiksusti (minkä luulisi tulevan selkärangasta) ja olla valmiina valon vaihtuessa vihreäksi. Napakka kiihdytys valon vaihtuessa, ja perässä tulevilla sama homma. Sujuvampi liikkenne, vähemmän turhautumista ja sitä kautta turvallisempaa ajamista.
On se siinä mielessä merkittävä, että valojen vaihtumisen jälkeisellä nysväämisellä lisätään joutukäyntiä ja siten ilmansaastetta, joiden lisäksi turhaan kiristetään muiden kanssa-autoilijoiden hermoja (okei, ei pidä hermostua liikenteessä, mutta jotkut aina hermostuvat). Sillä taas voi olla seurannaisvaikutuksia liikenneonnettomuuksien, päihdeongelmien ja perheväkivallan muodossa, noin vähän kärjistäen.

Itse ajan semi-nuhapumpulla, mutta aivan järjestään valoista lähdettäessä perässä oleva auto on 50 metrin kiihdytyksen jälkeen 30-60 metriä perässä. Ikinä en ole ymmärtänyt tarvetta pitää valoissa vaihdetta vapaalla ja älä nyt ainakaan silloin pidä sitä vapaalla, jos olet valoissa keulilla tai et osaa laittaa vaihdetta ripeästi silmään. Lisäksi nykyään alkaa olla automaatteja jo aika paljon.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Liikkennevalokäyttäytymisessä tuo on vielä pientä, mutta itse en ymmärrä valoihin maleksimaan jääviä kuskeja.
Omien havaintojen perusteella pääkaupunkiseudulla lähdetään ihan rivakasti liikenteeseen verrattuna Tampereen hitaisiin hämäläisiin. Tuossa Sammonkadun ja Hervannan valtaväylän tukkoisessa risteyksessä pahimmillaan etummainen auto on kääntynyt vasemmalle käännyttäessä jo risteävälle kadulle kun seuraava saa autonsa juuri liikkeelle ja yksillä vihreillä pääsee läpi 3-4 autoa vaikka ne eivät ole edes kaikista lyhimmät vihreät.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Omien havaintojen perusteella pääkaupunkiseudulla lähdetään ihan rivakasti liikenteeseen
Ajoin ennen parisen kymmentä vuotta Helsingissä, mutta nykyään ympäristökunnassa.
Helsingin liikennevalokulttuuri on näköjään tarttunut kaasujalkaan, sillä täällä "böndellä" olen lähes aina ehtinyt jo risteyksen yli, kun vastaantuleva jono on vasta hädin tuskin päässyt liikkeelle.
Siis jos olen jonon ensimmäinen.
Enkä edes kiihdytä reippaasti (130 hv autom.), vaan ainoastaan reagoin liikennevaloon nopeasti.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Esimerkki muutaman viikon takaa Vantaan Ikean lähistöltä, jossa vasemmalle kääntyville oma nuolivalo ja kaista ja jonossa n. 20-30 autoa. Kääntyville vihreät valot kestävät n. 15 sekuntia kerrallaan ja kun todennäköisesti jokainen auto jonossa on ainakin parit vihreät joutunut jo odottamaan, luulisi kaikilla olevan yhteinen motiivi saada seuraavilla vihreillä mahdollisimman monta autoa valoista läpi, mutta ei. Valon vaihtuessa vihreäksi, kärkiauto alkaa etsimään vaihdetta ja lopulta rauhallisella liikkellelähdöllä on viiden sekunnin jälkeen puolessa välissä risteystä. Lopputulemana kuudes auto pääsee vielä oransseilla risteyksestä läpi ja sitten taas odotellaan.
Itselläni alkanut myös nykyään menemään tunteisiin tämä tooodella hidas liikkeellelähtö valoista ihmisissä.
Joo, ei tarvitse rajoitinta vasten huudattaa ja odottaa lähtövaloja, kuin Verstappen konsanaan, mutta helvetti jos valojen vaihtumisen jälkeen menee se viisi sekuntia lähteä liikkeelle ja seuraavat kymmenen sekuntia kiihdyttää yli 15km/h, niin voi luoja.

Ja minkä ihmeen takia kaikki käännökset pitää tehdä niin hitaasti?
Siis lähteekö jengillä se auto alta, jos suht loivatkin käännökset tehdään yli 5km/h?

Huvittaa myös etenkin ruuhka-aikaan se touhu, kun ei ole minkäänlaista pelisilmää tai ymmärrystä ajamisessa.
Etenkin sellaisilla alueilla, joissa liikennevaloja on tiuhasti ja autoilijoita riittää. Ei muuta kuin sinne vaan keskelle risteystä letkan perään, "koska mullahan palaa vihreät". Sitten jäädään siihen poikittain tukkimaan koko muu liikenne, joille ne valot on jo vaihtuneet vihreiksi kun tämä letka jonka perään oli pakko päästä ei tyhjenekään tarpeeksi nopeasti etenemään jne. Siellä on sitten ritvat ihmeissään Volvon katumaasturinsa kanssa tukkimassa koko liikennettä.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Huvittaa myös etenkin ruuhka-aikaan se touhu, kun ei ole minkäänlaista pelisilmää tai ymmärrystä ajamisessa.
Etenkin sellaisilla alueilla, joissa liikennevaloja on tiuhasti ja autoilijoita riittää. Ei muuta kuin sinne vaan keskelle risteystä letkan perään, "koska mullahan palaa vihreät". Sitten jäädään siihen poikittain tukkimaan koko muu liikenne, joille ne valot on jo vaihtuneet vihreiksi kun tämä letka jonka perään oli pakko päästä ei tyhjenekään tarpeeksi nopeasti etenemään jne. Siellä on sitten ritvat ihmeissään Volvon katumaasturinsa kanssa tukkimassa koko liikennettä.
Samat ritvat ja reinot ajaa usein näissä tilanteissa purkkinsa suojatien päälle jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden iloksi, kiertäkää köyhät peltilehmäni! Monta kertaa olen halunnut näyttää littipeukkua tämmöiselle kuskille, mutta sillähän voi mennä aivot solmuun huomiosta ja sitten on polkimet sekaisin.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Yksi lisätekijä liikennevaloista liikkeellelähdön hitauteen voi myös olla monien polttomoottoriautojen start/stop toiminto, jolloin moottori on sammuksissa valoissa paikallaollessa ja käynnistyy vasta jalkaa jarrulta nostaessa. Monesti moottorin käynnistyessä menee helposti melkein sekunti ennen kuin auto lähtee liikkeelle verrattuna siihen, jos moottori olisi käynnissä koko ajan. Tämä toki riippuu vähän autosta ja toiminnon sulavuudesta. Start/stop toiminnot ovat kyllä suurimmaksi osaksi aikamoista viherpesua, ja voivat pahimmillaan mielestäni aiheuttaa jopa vaaratilanteita, kun olet mahdollisesti juuri kiihdyttämässä risteyksestä ja sitten moottori sammuukin. Aika moni taitaa aina auton käynnistäessään painaakin toiminnon pois päältä.

Autonomisissa ja toistensa kanssa "keskustelevissa" autoissa olisi kyllä se hyvä puoli, että silloin olisi mahdollista päästä kokonaan eroon liikenneruuhkista ja liikennevaloissa seisomisesta. Turvavälejä ei käytännössä juuri tarvittaisi, kun ei olisi heikkoutena ihmisen reaktioaikaa. Väylät vetäisivät varmastikin helposti tuplamäärän liikennettä ilman minkäänlaista ruuhkautumista. Toki tämä on aika kaukana tulevaisuudessa ja vaatisi sitten kaikilta autoilta samoja ominaisuuksia olla yhteydessä toisiinsa.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Kyllähän sitä toivoisi, että jonossa esim valoihin jengi valuisi suht ripeästi siihen kohtaan johon aikoo pysähtyä jonottamaan. On meinaa aika ärsyttävää automaattilaatikolla tulla perässä ja hiihdättää jarrua kun edessä joku oman elämänsä polttoaineensäästäjä manuaaliaskilla liruttaa vapaalla 0,5kmh kohti jonon perää. Tai sitten yksinkertaisesti jopa pysähtyy välissä ja sitten taas liruttaa vähän eteenpäin.

Joskus palaa käpy ja yksinkertaisesti pysähdyn x kohtaan ja annan liruttelijan jatkaa liruttelemista yksikseen.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Harvoin "itken", mutta tänään kävi näin ja samalla kävi hieman hermoon:

Peräkärryn kanssa ajoin asfalttikentälle, missä luonnollisesti parkkiruutuja, noin 4+8=12 kpl. Näistä varattuna 0 kpl, arvioitu pysäköintiaika n. 10 min. joten tempaisin yhdistelmän tuohon 8 ruudun settiin poikittain, vieden sen 4 ruutua.

Pian taakseni pysäköi auto. Noin 10 minuutin kuluttua rouva saapui autolle tehtyään ostoksensa ja aikoessani lähteä paikalta kurvasi auto eteeni estäen lähtemiseni (ei ollut tilaa edessä, ei takana) kuskin viittoillessa tulkintani mukaan vittuillaakseen.

Molemminpuolisen viittoilun kestäessä rouvani singahti ulos kohti edessä olevaa autoa, mikä johti siihen, että edessä oleva auto peruutti sen verran, että pääsimme jatkamaan matkaa.

Ensinnäkin myönnän kaksi omaa virhettä:
  • ei saa pysäköidä useammalle ruudulle
  • kun kuitenkin niin tein, olisi pitänyt varmistaa ettei eteen pääse kukaan
Toiseksi:
  • mistä näitä kusipäitä sikiää, joiden ilmiselvä tarkoitus on vain hankaloittaa toisten elämää ja toimia "poliiseina"
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Start/stop toiminnot ovat kyllä suurimmaksi osaksi aikamoista viherpesua, ja voivat pahimmillaan mielestäni aiheuttaa jopa vaaratilanteita, kun olet mahdollisesti juuri kiihdyttämässä risteyksestä ja sitten moottori sammuukin. Aika moni taitaa aina auton käynnistäessään painaakin toiminnon pois päältä.
Ei kai minkään auton start/stop toimi niin, että moottori voisi sammua kun kaasua painetaan? Minulla on järjestelmästä kokemusta vain nykyisestä autostani, mutta se sammuttaa moottorin vain, kun vauhti on kokonaan seis, jarrupoljinta painetaan, ja lukuisa määrä muitakin ehtoja täyttyy. Ja kun jalka nousee jarrulta, hurahtaa moottori käyntiin saman tien.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ei kai minkään auton start/stop toimi niin, että moottori voisi sammua kun kaasua painetaan? Minulla on järjestelmästä kokemusta vain nykyisestä autostani, mutta se sammuttaa moottorin vain, kun vauhti on kokonaan seis, jarrupoljinta painetaan, ja lukuisa määrä muitakin ehtoja täyttyy. Ja kun jalka nousee jarrulta, hurahtaa moottori käyntiin saman tien.
Itsellä kokemusta manuaali- ja automaattimalleista tämän kanssa ja juurikin noin. Manuaalissa moottori sammui vain kun vaihde on vapaalla ja jarrupoljin pohjassa. Tomaatissa samoin kuten mainitsit. En sitten tiedä voiko olla jotain malli- tai sukupolvikohtaisia eroja näissä mutta liikkeellelähdön jälkeen ei pitäisi olla ongelmia.

Mutta samaa mieltä mitä aiemmissa viesteissä mainittua, ruuhkaisena aikana ei jonon kärjessä pitäisi tuota start/stop-toimintoa käyttää ollenkaan valoissa, vaan odottaa vaihde silmässä milloin saa mennä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mutta samaa mieltä mitä aiemmissa viesteissä mainittua, ruuhkaisena aikana ei jonon kärjessä pitäisi tuota start/stop-toimintoa käyttää ollenkaan valoissa, vaan odottaa vaihde silmässä milloin saa mennä.
Minulla se on aina käytössä. En usko eron siihen, ettei se olisi, olevan sekuntikellolla mitattavissa. Jätän lukijoiden omaksi mietinnäksi sen, johtuuko eron puute autosta vai kuskista.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itsellä kokemusta manuaali- ja automaattimalleista tämän kanssa ja juurikin noin. Manuaalissa moottori sammui vain kun vaihde on vapaalla ja jarrupoljin pohjassa. Tomaatissa samoin kuten mainitsit. En sitten tiedä voiko olla jotain malli- tai sukupolvikohtaisia eroja näissä mutta liikkeellelähdön jälkeen ei pitäisi olla ongelmia.
Volvolla on eco-tilassa mahdollista, että moottori sammuu, vaikkei auto olisi vielä pysähtynyt.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Volvolla on eco-tilassa mahdollista, että moottori sammuu, vaikkei auto olisi vielä pysähtynyt.
Sama VW Golfissa. Sammuu esim. pidemmässä alamäessä, jos on vakkari päällä tai kaasua ei muuten paineta. Muuten ihan pätevä laite, mutta hiukan liian pitkä viive on siinä kun järjestelmä päättää startata moottorin, yleensä nopeus laskee n. 5 km/h alle asetetun ennen kuin pärähtää käyntiin. Tämä on erityisen ärsyttävää alikuluissa, kun alamäessä moottori sammuu ja palaa käyntiin vasta ylämäen alussa, jolloin nopeus on jo huomattavasti pudonnut. Sitten auto kiihdyttelee ylämäkeen, mikä ei voi olla kovin kulutusystävällistä. Onneksi oikeanaikaisella kaasupolkimen painalluksella moottorin voi käynnistää paremmalla hetkellä ja näin pyrinkin tekemään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös