On tästä tarkempaakin tutkimusta olemassa ja se on myös todella autokohtaista, moottorin tilavuudesta riippuen mutta logiikka on tämä; nykyiset ruiskutekniikalla olevat HA:t kuluttaa polttoainetta tyhjäkäynnillä noin 0,2 ml/s ja auton käynnistämiseen kuluu noin 1 ml polttoainetta. Eli käytännössä noin viisi sekuntia tyhjäkäyntiä vastaa yhtä käynnistystä. Jos seisoo valoissa vaikka minuutin tyhjäkäynnillä, niin polttoainetta kuluu turhaan noin 10 ml ja varsinkin kaupunkiajossa kun niitä pysähdyksiä tulee enemmän, niin sitä polttoainetta kuluu turhaan sitä enemmän. Start-Stop järjestelmä laskee kaupunkiajossa kulutusta noin 8%, eli kyllähän siitä hyötyä on.
Mitä tulee tuohon moottorin kulumiseen, niin tyhjäkäynti kuluttaa moottoria enemmän kuin sammuneena oleminen, joka varmasti on perunanistuttajankin järjellä ajateltuna suhteellisen loogista. Toinen logiikka siinä on se, että tyhjäkäynti kuluttaa moottoria muutenkin enemmän. Polttomoottorin voitelu ei toimi tyhjäynnillä optimaalisesti koska moottorin öljynpaine laskee ja sitä kautta voitelu, eli öljynkierto, ei toimi täydellisesti ja voi ääritapauksessa vahingoittaa moottorin kriittisiä osia.
Ylläolevat asiat voi sitten liittää siihen ympäristöystävällisyyteen, vähemmän polttoainetta, vähemmän päästöjä. Vähemmän moottorin kulumista, vähemmän päästöjä. Luonto kiittää.