Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 139 267
  • 13 246

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yön pikku tunteina käy ruuvaamassa venttiileistä sielut irti. Hyvin maltillista ilkivaltaa, jossa ei edes tuhota mitään.
Uudet sielut vanteisiin ja kohta onkin jonkun pikkulapsen sielu taivaassa. Eli parempi vetää ne renkaat vaan puukolla halki, kaikki neljä mielellään. Menee sanoma paremmin perille iskälle ja äidille.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Voin suositella. Itse olen mennyt tuon edestakaisin vasta kerran, mutta en enää edes harkitse muita reittejä. Kuukauden päästä Tampereelta Kuusamoon menossa ja nimenomaan tuota reittiä.

Tähän vielä kommentti kun tuli ajettua. Ihan kiva reitti mutta kyllä Tampereelta Ylivieskaan (mm. Kurun, Vimpelin ja Kaustisen kautta) oli paikoin melko huonoon kuntoon tie mennyt. Kyllä huomaa että noissa vähän pienemmissä teissä on melkoisesti korjausvelkaa vs. ns. päätiet eikä varmaan ihan heti korjata. Päällystevaurioita oli melkeimpä yleisin liikennemerkki Ylivieskaan asti. Voin kuvitella kuinka esim. ammattiautoilijoita saattaa asia vituttaa. Mutta nämä ovat toisen ketjun juttuja. Sen missä päätetään mihin yhteiset fyrkat jaetaan. Eikä ole pelkästään Pirkanmaan tai Pohjanmaan ongelma. Samaa huomannut myös lähellä kotia ja esim. reissussa Laukaan suunnassa muutama viikko sitten.

Toki aika meni nopeasti, mutta tarkkana sai olla, varsinkin kun veti alun pimeässä (Treen kohdalla klo 4.15) eikä siinä ihan tarkkaan näe mm. sateen jäljiltä olevia lätäköitä, joita urissa ja montuissa piisasi.

Seuraavalla kerralla taas Jyväskylän kautta Ouluun.

Muuten oli oikein lepposat 850km. Ei oikeastaan missään vaiheessa ollut edes lähellä mikään tapaus päätyä tähän ketjuun. Hyvä finskit !!! Toki oli pirun vähän liikennettäkin.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Elvis Presley - Heartbreak Hotel
Meillä kaahaa naapurustossa sellainen nuori nilkki iskän ostamalla bemarilla. Ei väistä suojateillä ja pahimmillaan ajaa reilusti yli satasta 40kmh tai 50kmh rajoitetulla tiellä. Alueen naapurit ovat poliisin olleet yhteydessä monta kertaa ilman tulosta. Myös sille nilkille ja sen vanhemmille on käyty sanomassa asiasta ilman tulosta.

Oon miettinyt mikähän viesti sille menisi läpi. Ehkä köyhän miehen madallussarja ruuvien toimesta auttaisi…

Mä oon yhtä tollasta lätkiny turpaan. Leukaan ja nenään pari lujaa kutia ni oppihan. En tietenkään tätä suosittele kellekään, tai kehuskele asialla. Aikansa sitä kun katseli niin pinna kiristy. Viimenen niitti oli kun itse jäin lähes alle, kädessä mulla oli silloin 5 vuotiaan poikani käsi. Se purkautu sitten sellasena road rage-kohtauksena. Pojan vein tietysti muualle ensin näkemästä pahoja asioita, kun kerran tiesin mistä sen kaahailevan pikku limanuljaskan löytää. Mut kaahailu loppu.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sopivan kokoinen peruna pakoputkeen.

Vanha myytti joka ei pidä paikkansa. Käynnistämällä auton ja painamalla kaasua peruna ampuu ulos putkesta.
Myytinmurtajat aikoinaan testasivat tätä ja olen tästä nähnyt jonkun youtube-videonkin. Yllättävän paljon tavaraa pakoputkeen saa tunkea, ettei se sieltä lähde.


------


Mutta liikennekäyttäytymiseen liittyvä pieni ärsytys on ryhmittyminen vasemmalle kun halutaan kääntyä vasemmalle. Viimeksi tänään yksi Opel-kuski tukki tien kaikilta takaatulevilta jotka olisivat normaalisti päässeet oikealta jatkamaan sujuvasti matkaa jos tämä olisi ymmärtänyt ryhmittäytyä kaistan vasemmalle puolelle.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Perunat ja puukot ovat ihan hauskoja ajatuksia. Itse kampeaisin bensaluukun auki (antaa periksi suht helposti) ja kaataisin tankkiin kilon pussin sokeria. Siihen loppuisi kerralla kaahailut sillä autolla.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Jep... Mutta pitää ymmärtää ohi ajamisen ja ohittamisen välinen ero... Olen itsekin, kaistaa vaihtamatta, ajanut ohi vasemmalla kaistalla hitaasti ajaneen... Oikealta ohittamiseen en ole vielä löytänyt lieventäviä asianhaaroja.

Jos ajan suoraan omaa kaistaani ja vieressä on joku hitaampi, en todellakaan jää siihen rinnalle kökkimään. Taannoin ajelin nelostietä Lahdesta lähes Mäntsälään asti oikeanpuoleista kaistaa kun muut kanssa-autoiljat köröttelivät selkeää alinopeutta vasemmalla.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siellä on taas teiden ritarit olleet vauhdissa, lainattu IS:n uutisesta:
”– Ensin kolahti itään päin menevillä kaistoilla. Oletettavasti siinä on jääty ihmettelemään länteen päin menevillä kaistoilla, että mitä tapahtuu, ja se on aiheuttanut lisää peltikolareita.”

Eipä yllätä yhtään. Joka ikinen kerta kun olen ollut vastaavassa tilanteessa, ajanut ohi kun vastakkaisella kaistalla ollut kolari tms. niin joku urpo alkaa polkea jarrua jostain ihmeen syystä. Miten on niin vaikea keskittyä siihen omaan tekemiseen, eikä ala tehdä mitään äkkinäistä jos omalla kaistalla kaikki ok (etenkin kun kyse on kolarista keskisaarekkeen toisella puolella). Mutta ei, pitää hidastaa kävelyvauhtiin äkisti jotta voi sitten toljottaa, että mites siellä on nyt sattunut. Toki jo pelkästään hälytysajoneuvon läsnäolo aiheuttaa monissa kuskeissa täydellisen paniikkimoodin.

No kai tällekin toiminnalle löytyy ymmärtäjiä, kun tässäkin ketjussa on hiljattain kovasti yritetty ymmärtää esim. niitä, joiden vauhti aina kasvaa ohituskaistojen kohdilla, taikka pakuspedejä joille on ihan ymmärrettävää ajaa edelläajavan takapuskurissa, koska istuvat niin korkealla. Tms. yhtä käsittämätöntä toimintaa, joita ei selitä muu kuin puhdas urpous vaikka asiaa kuinka kääntelisi.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siellä on taas teiden ritarit olleet vauhdissa, lainattu IS:n uutisesta:
”– Ensin kolahti itään päin menevillä kaistoilla. Oletettavasti siinä on jääty ihmettelemään länteen päin menevillä kaistoilla, että mitä tapahtuu, ja se on aiheuttanut lisää peltikolareita.”

Eipä yllätä yhtään. Joka ikinen kerta kun olen ollut vastaavassa tilanteessa, ajanut ohi kun vastakkaisella kaistalla ollut kolari tms. niin joku urpo alkaa polkea jarrua jostain ihmeen syystä. Miten on niin vaikea keskittyä siihen omaan tekemiseen, eikä ala tehdä mitään äkkinäistä jos omalla kaistalla kaikki ok (etenkin kun kyse on kolarista keskisaarekkeen toisella puolella). Mutta ei, pitää hidastaa kävelyvauhtiin äkisti jotta voi sitten toljottaa, että mites siellä on nyt sattunut. Toki jo pelkästään hälytysajoneuvon läsnäolo aiheuttaa monissa kuskeissa täydellisen paniikkimoodin.

No kai tällekin toiminnalle löytyy ymmärtäjiä, kun tässäkin ketjussa on hiljattain kovasti yritetty ymmärtää esim. niitä, joiden vauhti aina kasvaa ohituskaistojen kohdilla, taikka pakuspedejä joille on ihan ymmärrettävää ajaa edelläajavan takapuskurissa, koska istuvat niin korkealla. Tms. yhtä käsittämätöntä toimintaa, joita ei selitä muu kuin puhdas urpous vaikka asiaa kuinka kääntelisi.
Valitettavasti ajoin tänään länteen päin tuon jälkeen. Kolariautot oli nätisti pientareella poliisiauton takana. Kolme kaistaa oli täysin auki länteen. Silti liikenne aivan jumissa kun kaikkien piti hidastaa tuossa kohtaa vauhdit nollaan, tuo sitten kertautui pidemmälle ja Tuusulantieltä asti madeltiin… Tästä ei ole kovin montaa viikkoa kun oli käynyt samoin ja sama lopputulos, en tiedä kuinka yleistä on vai sattuiko vaan huono tuuri kun tuosta ei todellakaan tule päivittäin ajeltua.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Mutta liikennekäyttäytymiseen liittyvä pieni ärsytys on ryhmittyminen vasemmalle kun halutaan kääntyä vasemmalle. Viimeksi tänään yksi Opel-kuski tukki tien kaikilta takaatulevilta jotka olisivat normaalisti päässeet oikealta jatkamaan sujuvasti matkaa jos tämä olisi ymmärtänyt ryhmittäytyä kaistan vasemmalle puolelle.
Taisi tulla tässä ajatusvirhe mutta ehkä ymmärsin pointin eli ryhmitytään juuri siihen päinvastaiseen reunaan kuin minne ollaan kääntymässä.

Vasta viime aikoina olen enenevässä määrin törmännyt tähän tapaan, mistä lie tullut? Ei vielä pari vuotta sitten tätä ollut tai en ainakaan huomannut. On tosi vittumainen tapa.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Vasta viime aikoina olen enenevässä määrin törmännyt tähän tapaan, mistä lie tullut? Ei vielä pari vuotta sitten tätä ollut tai en ainakaan huomannut. On tosi vittumainen tapa.
Oisko kateltu liikaa vormuloita. Ne kun vetää silleen mahdollisimman leveästi mutkassa.
Tota paskasti ryhmittymistä näkee nykyään ihan joko päivä kun ajelee. Itseäni ärsyttää nykyään eniten kun jossain risteyksissä oikealle kääntyvät jäävät odottamaan jalankulkijoita yli nii,n että se yli puolet autosta jää vielä sihen kaistalle, vaikka sitä tilaa olisi saada se auto kokonaan pois suoraan menevien tieltä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taisi tulla tässä ajatusvirhe mutta ehkä ymmärsin pointin eli ryhmitytään juuri siihen päinvastaiseen reunaan kuin minne ollaan kääntymässä.

Vasta viime aikoina olen enenevässä määrin törmännyt tähän tapaan, mistä lie tullut? Ei vielä pari vuotta sitten tätä ollut tai en ainakaan huomannut. On tosi vittumainen tapa.

Joo siis niin että ryhmittäydytään "väärälle" puolelle. Vasemmalle kääntyessä oikealle jne,.

Ja tätä harrastavat kaiken maailman pikku-Kiat joiden ei todellakaan tarvitsisi jäädä odottelemaan "väärälle" puolelle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oisko kateltu liikaa vormuloita. Ne kun vetää silleen mahdollisimman leveästi mutkassa.
Tota paskasti ryhmittymistä näkee nykyään ihan joko päivä kun ajelee. Itseäni ärsyttää nykyään eniten kun jossain risteyksissä oikealle kääntyvät jäävät odottamaan jalankulkijoita yli nii,n että se yli puolet autosta jää vielä sihen kaistalle, vaikka sitä tilaa olisi saada se auto kokonaan pois suoraan menevien tieltä.
Ei pelkästään ryhmittymistä, vaan vasemmalle kääntyessä otetaan ensin tiukka oikea ja sitten vasempaan. Ihan kuin se pikku Kia ei mahtuisi kääntymään risteyksessä ilman.

Kiva kun edessä on jollain vilkku vasemmalle ja sitten se vetääkin manööverin oikeaan kun olet ohittamassa oikealta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hyväksyn formularyhmittymisen, jos sen ansiosta pystytään ajamaan esim alamäessä olevasta risteyksestä niin kovaa, että takanatulija ei joudu kohtuuttomasti hidastamaan. Silti kyllä kohteliaampaa ja ennakoitavampaa ryhmittyä normaalisti ja valuttaa apexi sitten kääntymisen jälkeen vähän leveäksi.

Ryhmittymisestä: Aika moneen maanteiden neljän suunnan risteykseen mahtuu kolme autoa rinnakkain, mutta ihmiset ryhmittyvät kuin kaistoja olisi vain kaksi ja suoraan menevät tietysti milloin millekin puolelle. Se sitten vähän aina arveluttaa, että vaikka suoraa meneville olisi keskellä tyhjä vapaa tila, pitääkö minun silti ryhmittyä esim vasemmalle jos siinä on jo auto ilman vilkkua? Tai vähän pakko se on, ettemme ole rinnakkain sitten yli yrittämässä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se sitten vähän aina arveluttaa, että vaikka suoraa meneville olisi keskellä tyhjä vapaa tila, pitääkö minun silti ryhmittyä esim vasemmalle jos siinä on jo auto ilman vilkkua? Tai vähän pakko se on, ettemme ole rinnakkain sitten yli yrittämässä.
Ei ainakaan vasemmalle kaistalle, koska oikealta kaistalta jatketaan suoraan jos ei muuta ole liikennemerkeillä osoitettu. Kukaanhan ei tätä toki osaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei ainakaan vasemmalle kaistalle, koska oikealta kaistalta jatketaan suoraan jos ei muuta ole liikennemerkeillä osoitettu. Kukaanhan ei tätä toki osaa.
Sepäs, ja tämä on kyllä ihan fifti sixti että ryhmittyvätkö ihmiset vasemmalle vai oikealle suoraa mennessään. Ja minä keskelle tunkevana siinä sitten vielä sotkemassa. Ja kun vielä vilkunkäyttö on mitä on niin siinä sitä sitten ollaan.

Sikäli toki ehkä vähän valtiovallassakin vikaa, että en tiedä määritelläänkö näiden tilanteiden ryhmittymistä esim tieliikennelaissa muuten, kuin että ajoradalla ajetaan tietysti oikeaa reunaa, jos ei muuta ole määrätty.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mun kotikadulta lähdetään t-risteykseen niin, että oikealle johtaa yksi kaista ja vasemmalle kaksi. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun olen itse vasemmanpuoleisella kaistalla ja viereisellä joku sankari, joka kiilaa siitä oikealta kaistalta risteyksen jälkeen niin, etten mahtuisi ilman kolinaa kääntymään omalle kaistalleni. Ottavat siis todella loivan käännöksen niin, että kuitenkin jatkavat kahdesta kaistasta oikeanpuolesta, kuten asiaan kuuluukin. Vievät vaan kääntyessään tilan niin, ettei siihen muita mahdu.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Yllättävän vähän kuulee, että pyöräilijöitä jää autojen alle, kun katselee tuota käyttäytymistä suojateillä, joissa heillä ei pääasiassa ole etuajo-oikeutta autoon nähden. Pahimmillaan painavat samaa vauhtia suojatielle kääntymällä suoralta pyörätieltä siihen.

Noloimmat on niitä jotka vielä suuttuvat, kun auto ei väistäkään. Opetelkaa liikennesäännöt!
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yllättävän vähän kuulee, että pyöräilijöitä jää autojen alle, kun katselee tuota käyttäytymistä suojateillä, joissa heillä ei pääasiassa ole etuajo-oikeutta autoon nähden. Pahimmillaan painavat samaa vauhtia suojatielle kääntymällä suoralta pyörätieltä siihen.

Noloimmat on niitä jotka vielä suuttuvat, kun auto ei väistäkään. Opetelkaa liikennesäännöt!
Muutama vuosi sitten yksi pyöräilijä kuoli suojatiellä auton alle lähellä entistä asuntoamme. Kuollutta pyöräilijää epäiltiin Poliisin toimesta liikenteen vaarantamisesta.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Yllättävän vähän kuulee, että pyöräilijöitä jää autojen alle, kun katselee tuota käyttäytymistä suojateillä, joissa heillä ei pääasiassa ole etuajo-oikeutta autoon nähden. Pahimmillaan painavat samaa vauhtia suojatielle kääntymällä suoralta pyörätieltä siihen.

Noloimmat on niitä jotka vielä suuttuvat, kun auto ei väistäkään. Opetelkaa liikennesäännöt!
Tässä ihan hyvä esimerkki siitä millaisessa tilanteessa voisi napsahtaa, jos autoilija ei olisi hereillä:





Kirsikkana kakun päällä tuo keskari lopussa.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
(Meistä) pyörällä ainakin silloin tällöin liikkuvista varmaan 95% on kujalla väistämissäännöistä. Pungetaan suojatielle ihan kuolemaa uhmaten, ei hajuakaan siitä ettei auto väistä kuin muutamassa tapauksessa. Tuo videon tapaus on kyllä klassikko, tuotahan se on. Erittäin tuttu paikka.
Se aiheuttaa myös keskisormen heiluttelua, jos autoilija ei päästä suojatien viereen pysähtynyttä pyöräilijää ajamaan suojatien yli. Vain pyörää taluttava on jalankulkija.

Oma lukunsa on toki myös autoilijat, jotka ihan varmuuden vuoksi vetävät paniikkijarrutuksen ja päästävät suojatielle pyrkivän pyöräilijän menemään ensin. Aiheuttaa potentiaalisia peräänajotilanteita, paljon.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Yksi mikä myös kuumentaa tunteita on kun autoilija ajaa suojatien päälle nähdäkseen liikenteen ennen kuin liittyy tielle.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Yksi mikä myös kuumentaa tunteita on kun autoilija ajaa suojatien päälle nähdäkseen liikenteen ennen kuin liittyy tielle.
Joskus on vaan pakko, kun sitä risteävän kadun liikennettä ei näe sieltä suojatien takaa. Mutta näissä tilanteissa toki pitäisi älytä ensin pysähtyä ennen suojatietä ja katsoa, onko suojatien käyttäjiä. Ja vasta sitten kun siltä osin voi mennä, niin ajaa siihen suojatien päälle. Jos ajaa suoraan suojatien päälle välittämättä kevyestä liikenteestä, on urpo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös