Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 139 267
  • 13 246

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muistui tässä juuri mieleen että ainoan kerran kun fillarilla olen kolariin joutunut (reilu 20v sitten) johtui siitä että autoilija tuli kolmion takaa ja kääntyi oikealle, muttei katsonut oikealle. Sen verran hyvin katveesta tuli ettei itsellä ollut mitään mahdollisuutta väistää ja alle siinä jäin. Onneksi pienillä vaurioilla selvisin, ja kovasti autoilijakin säikähti, mutta opetti viimeistään itselle sen että joka suuntaan pitää katsoa riippumatta siitä millä liikkuu...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Muistui tässä juuri mieleen että ainoan kerran kun fillarilla olen kolariin joutunut (reilu 20v sitten) johtui siitä että autoilija tuli kolmion takaa ja kääntyi oikealle, muttei katsonut oikealle. Sen verran hyvin katveesta tuli ettei itsellä ollut mitään mahdollisuutta väistää ja alle siinä jäin. Onneksi pienillä vaurioilla selvisin, ja kovasti autoilijakin säikähti, mutta opetti viimeistään itselle sen että joka suuntaan pitää katsoa riippumatta siitä millä liikkuu...
Näinhän se on. Autoilija tosiaan käytännössä väistää pyöräilijää vain kääntyessään, jos väistäminen on liikennemerkein osoitettu ja tasa-arvoisessa risteyksessä. Tai siis pitäisi väistää, kuten tapauksessasi...onneksi sinulle ei käynyt pahemmin silloin.

Nuo väistämissäännöt ovat mielestäni hankalat, ja liikenteen soljuessa on joskus vaikea hahmottaa missä mennään. Fillareiden liikkeiden ennakoiminen on myös kovin haastavaa, ja tosi moni polkija tekee kaikesta itse omalla käyttäytymisellään vielä hankalampaa.

Tuosta suojatien päälle autolla ajamisesta tuli mieleeni eräs tapaus parin vuoden takaa. Olin liikkeellä pakettiautolla, ja kääntymässä risteyksestä vasemmalle vilkasliikenteiselle tielle. Autoa oli pakko hivuuttaa pikkuhiljaa eteenpäin, jotta näkisin mihin väliin olisi mahdollisuutta päästä. Vasemmalta tuli pyöräilijä pyörätietä pitkin, ja hänellä olisi toki ollut etuajo-oikeus minuun nähden. Käytännössä vaan on mahdotonta odottaa isolla pakulla siellä suojatien/pyörätien takana mahdollisuutta liittyä sekaan, joten on_vaan_pakko ajaa eteenpäin. Fillaristi sai tietysti kovan luokan ahdistuskohtauksen, ja halusi aloittaa näyttävän selkkauksen. Kun oli hetken naputellut sivuikkunaa siinä pää punaisena, meni itsellänikin vati nurin. Hetken yritin järkipuheella, vaan huutamiseksihan se meni itsellänikin. Muistaakseni kutsuin häntä ikävästi mm. persuksi, läskiksi, toyota-viikseksi ja runkkariksi. Lopulta kaveri polki suurieleisesti auton keulan edestä kadun puolelta mieli hapantuneena menosuuntaansa - turvallisesti pakun takaa kiertäminen ei enää loukatulle ylpeydelle sopinut. Ai saakeli mikä juusto.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä tässä on niin vaikeaa? Vaikkei puhuta maailman merkittävimmistä asioista, niin eikö tämän(kin) asian voisi tehdä fiksusti (minkä luulisi tulevan selkärangasta) ja olla valmiina valon vaihtuessa vihreäksi. Napakka kiihdytys valon vaihtuessa, ja perässä tulevilla sama homma. Sujuvampi liikkenne, vähemmän turhautumista ja sitä kautta turvallisempaa ajamista.
On se siinä mielessä merkittävä, että valojen vaihtumisen jälkeisellä nysväämisellä lisätään joutukäyntiä ja siten ilmansaastetta, joiden lisäksi turhaan kiristetään muiden kanssa-autoilijoiden hermoja (okei, ei pidä hermostua liikenteessä, mutta jotkut aina hermostuvat). Sillä taas voi olla seurannaisvaikutuksia liikenneonnettomuuksien, päihdeongelmien ja perheväkivallan muodossa, noin vähän kärjistäen.

Itse ajan semi-nuhapumpulla, mutta aivan järjestään valoista lähdettäessä perässä oleva auto on 50 metrin kiihdytyksen jälkeen 30-60 metriä perässä. Ikinä en ole ymmärtänyt tarvetta pitää valoissa vaihdetta vapaalla ja älä nyt ainakaan silloin pidä sitä vapaalla, jos olet valoissa keulilla tai et osaa laittaa vaihdetta ripeästi silmään. Lisäksi nykyään alkaa olla automaatteja jo aika paljon.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Liikkennevalokäyttäytymisessä tuo on vielä pientä, mutta itse en ymmärrä valoihin maleksimaan jääviä kuskeja.
Omien havaintojen perusteella pääkaupunkiseudulla lähdetään ihan rivakasti liikenteeseen verrattuna Tampereen hitaisiin hämäläisiin. Tuossa Sammonkadun ja Hervannan valtaväylän tukkoisessa risteyksessä pahimmillaan etummainen auto on kääntynyt vasemmalle käännyttäessä jo risteävälle kadulle kun seuraava saa autonsa juuri liikkeelle ja yksillä vihreillä pääsee läpi 3-4 autoa vaikka ne eivät ole edes kaikista lyhimmät vihreät.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Omien havaintojen perusteella pääkaupunkiseudulla lähdetään ihan rivakasti liikenteeseen
Ajoin ennen parisen kymmentä vuotta Helsingissä, mutta nykyään ympäristökunnassa.
Helsingin liikennevalokulttuuri on näköjään tarttunut kaasujalkaan, sillä täällä "böndellä" olen lähes aina ehtinyt jo risteyksen yli, kun vastaantuleva jono on vasta hädin tuskin päässyt liikkeelle.
Siis jos olen jonon ensimmäinen.
Enkä edes kiihdytä reippaasti (130 hv autom.), vaan ainoastaan reagoin liikennevaloon nopeasti.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Esimerkki muutaman viikon takaa Vantaan Ikean lähistöltä, jossa vasemmalle kääntyville oma nuolivalo ja kaista ja jonossa n. 20-30 autoa. Kääntyville vihreät valot kestävät n. 15 sekuntia kerrallaan ja kun todennäköisesti jokainen auto jonossa on ainakin parit vihreät joutunut jo odottamaan, luulisi kaikilla olevan yhteinen motiivi saada seuraavilla vihreillä mahdollisimman monta autoa valoista läpi, mutta ei. Valon vaihtuessa vihreäksi, kärkiauto alkaa etsimään vaihdetta ja lopulta rauhallisella liikkellelähdöllä on viiden sekunnin jälkeen puolessa välissä risteystä. Lopputulemana kuudes auto pääsee vielä oransseilla risteyksestä läpi ja sitten taas odotellaan.
Itselläni alkanut myös nykyään menemään tunteisiin tämä tooodella hidas liikkeellelähtö valoista ihmisissä.
Joo, ei tarvitse rajoitinta vasten huudattaa ja odottaa lähtövaloja, kuin Verstappen konsanaan, mutta helvetti jos valojen vaihtumisen jälkeen menee se viisi sekuntia lähteä liikkeelle ja seuraavat kymmenen sekuntia kiihdyttää yli 15km/h, niin voi luoja.

Ja minkä ihmeen takia kaikki käännökset pitää tehdä niin hitaasti?
Siis lähteekö jengillä se auto alta, jos suht loivatkin käännökset tehdään yli 5km/h?

Huvittaa myös etenkin ruuhka-aikaan se touhu, kun ei ole minkäänlaista pelisilmää tai ymmärrystä ajamisessa.
Etenkin sellaisilla alueilla, joissa liikennevaloja on tiuhasti ja autoilijoita riittää. Ei muuta kuin sinne vaan keskelle risteystä letkan perään, "koska mullahan palaa vihreät". Sitten jäädään siihen poikittain tukkimaan koko muu liikenne, joille ne valot on jo vaihtuneet vihreiksi kun tämä letka jonka perään oli pakko päästä ei tyhjenekään tarpeeksi nopeasti etenemään jne. Siellä on sitten ritvat ihmeissään Volvon katumaasturinsa kanssa tukkimassa koko liikennettä.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Huvittaa myös etenkin ruuhka-aikaan se touhu, kun ei ole minkäänlaista pelisilmää tai ymmärrystä ajamisessa.
Etenkin sellaisilla alueilla, joissa liikennevaloja on tiuhasti ja autoilijoita riittää. Ei muuta kuin sinne vaan keskelle risteystä letkan perään, "koska mullahan palaa vihreät". Sitten jäädään siihen poikittain tukkimaan koko muu liikenne, joille ne valot on jo vaihtuneet vihreiksi kun tämä letka jonka perään oli pakko päästä ei tyhjenekään tarpeeksi nopeasti etenemään jne. Siellä on sitten ritvat ihmeissään Volvon katumaasturinsa kanssa tukkimassa koko liikennettä.
Samat ritvat ja reinot ajaa usein näissä tilanteissa purkkinsa suojatien päälle jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden iloksi, kiertäkää köyhät peltilehmäni! Monta kertaa olen halunnut näyttää littipeukkua tämmöiselle kuskille, mutta sillähän voi mennä aivot solmuun huomiosta ja sitten on polkimet sekaisin.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Yksi lisätekijä liikennevaloista liikkeellelähdön hitauteen voi myös olla monien polttomoottoriautojen start/stop toiminto, jolloin moottori on sammuksissa valoissa paikallaollessa ja käynnistyy vasta jalkaa jarrulta nostaessa. Monesti moottorin käynnistyessä menee helposti melkein sekunti ennen kuin auto lähtee liikkeelle verrattuna siihen, jos moottori olisi käynnissä koko ajan. Tämä toki riippuu vähän autosta ja toiminnon sulavuudesta. Start/stop toiminnot ovat kyllä suurimmaksi osaksi aikamoista viherpesua, ja voivat pahimmillaan mielestäni aiheuttaa jopa vaaratilanteita, kun olet mahdollisesti juuri kiihdyttämässä risteyksestä ja sitten moottori sammuukin. Aika moni taitaa aina auton käynnistäessään painaakin toiminnon pois päältä.

Autonomisissa ja toistensa kanssa "keskustelevissa" autoissa olisi kyllä se hyvä puoli, että silloin olisi mahdollista päästä kokonaan eroon liikenneruuhkista ja liikennevaloissa seisomisesta. Turvavälejä ei käytännössä juuri tarvittaisi, kun ei olisi heikkoutena ihmisen reaktioaikaa. Väylät vetäisivät varmastikin helposti tuplamäärän liikennettä ilman minkäänlaista ruuhkautumista. Toki tämä on aika kaukana tulevaisuudessa ja vaatisi sitten kaikilta autoilta samoja ominaisuuksia olla yhteydessä toisiinsa.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Kyllähän sitä toivoisi, että jonossa esim valoihin jengi valuisi suht ripeästi siihen kohtaan johon aikoo pysähtyä jonottamaan. On meinaa aika ärsyttävää automaattilaatikolla tulla perässä ja hiihdättää jarrua kun edessä joku oman elämänsä polttoaineensäästäjä manuaaliaskilla liruttaa vapaalla 0,5kmh kohti jonon perää. Tai sitten yksinkertaisesti jopa pysähtyy välissä ja sitten taas liruttaa vähän eteenpäin.

Joskus palaa käpy ja yksinkertaisesti pysähdyn x kohtaan ja annan liruttelijan jatkaa liruttelemista yksikseen.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Harvoin "itken", mutta tänään kävi näin ja samalla kävi hieman hermoon:

Peräkärryn kanssa ajoin asfalttikentälle, missä luonnollisesti parkkiruutuja, noin 4+8=12 kpl. Näistä varattuna 0 kpl, arvioitu pysäköintiaika n. 10 min. joten tempaisin yhdistelmän tuohon 8 ruudun settiin poikittain, vieden sen 4 ruutua.

Pian taakseni pysäköi auto. Noin 10 minuutin kuluttua rouva saapui autolle tehtyään ostoksensa ja aikoessani lähteä paikalta kurvasi auto eteeni estäen lähtemiseni (ei ollut tilaa edessä, ei takana) kuskin viittoillessa tulkintani mukaan vittuillaakseen.

Molemminpuolisen viittoilun kestäessä rouvani singahti ulos kohti edessä olevaa autoa, mikä johti siihen, että edessä oleva auto peruutti sen verran, että pääsimme jatkamaan matkaa.

Ensinnäkin myönnän kaksi omaa virhettä:
  • ei saa pysäköidä useammalle ruudulle
  • kun kuitenkin niin tein, olisi pitänyt varmistaa ettei eteen pääse kukaan
Toiseksi:
  • mistä näitä kusipäitä sikiää, joiden ilmiselvä tarkoitus on vain hankaloittaa toisten elämää ja toimia "poliiseina"
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Start/stop toiminnot ovat kyllä suurimmaksi osaksi aikamoista viherpesua, ja voivat pahimmillaan mielestäni aiheuttaa jopa vaaratilanteita, kun olet mahdollisesti juuri kiihdyttämässä risteyksestä ja sitten moottori sammuukin. Aika moni taitaa aina auton käynnistäessään painaakin toiminnon pois päältä.
Ei kai minkään auton start/stop toimi niin, että moottori voisi sammua kun kaasua painetaan? Minulla on järjestelmästä kokemusta vain nykyisestä autostani, mutta se sammuttaa moottorin vain, kun vauhti on kokonaan seis, jarrupoljinta painetaan, ja lukuisa määrä muitakin ehtoja täyttyy. Ja kun jalka nousee jarrulta, hurahtaa moottori käyntiin saman tien.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ei kai minkään auton start/stop toimi niin, että moottori voisi sammua kun kaasua painetaan? Minulla on järjestelmästä kokemusta vain nykyisestä autostani, mutta se sammuttaa moottorin vain, kun vauhti on kokonaan seis, jarrupoljinta painetaan, ja lukuisa määrä muitakin ehtoja täyttyy. Ja kun jalka nousee jarrulta, hurahtaa moottori käyntiin saman tien.
Itsellä kokemusta manuaali- ja automaattimalleista tämän kanssa ja juurikin noin. Manuaalissa moottori sammui vain kun vaihde on vapaalla ja jarrupoljin pohjassa. Tomaatissa samoin kuten mainitsit. En sitten tiedä voiko olla jotain malli- tai sukupolvikohtaisia eroja näissä mutta liikkeellelähdön jälkeen ei pitäisi olla ongelmia.

Mutta samaa mieltä mitä aiemmissa viesteissä mainittua, ruuhkaisena aikana ei jonon kärjessä pitäisi tuota start/stop-toimintoa käyttää ollenkaan valoissa, vaan odottaa vaihde silmässä milloin saa mennä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Mutta samaa mieltä mitä aiemmissa viesteissä mainittua, ruuhkaisena aikana ei jonon kärjessä pitäisi tuota start/stop-toimintoa käyttää ollenkaan valoissa, vaan odottaa vaihde silmässä milloin saa mennä.
Minulla se on aina käytössä. En usko eron siihen, ettei se olisi, olevan sekuntikellolla mitattavissa. Jätän lukijoiden omaksi mietinnäksi sen, johtuuko eron puute autosta vai kuskista.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itsellä kokemusta manuaali- ja automaattimalleista tämän kanssa ja juurikin noin. Manuaalissa moottori sammui vain kun vaihde on vapaalla ja jarrupoljin pohjassa. Tomaatissa samoin kuten mainitsit. En sitten tiedä voiko olla jotain malli- tai sukupolvikohtaisia eroja näissä mutta liikkeellelähdön jälkeen ei pitäisi olla ongelmia.
Volvolla on eco-tilassa mahdollista, että moottori sammuu, vaikkei auto olisi vielä pysähtynyt.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Volvolla on eco-tilassa mahdollista, että moottori sammuu, vaikkei auto olisi vielä pysähtynyt.
Sama VW Golfissa. Sammuu esim. pidemmässä alamäessä, jos on vakkari päällä tai kaasua ei muuten paineta. Muuten ihan pätevä laite, mutta hiukan liian pitkä viive on siinä kun järjestelmä päättää startata moottorin, yleensä nopeus laskee n. 5 km/h alle asetetun ennen kuin pärähtää käyntiin. Tämä on erityisen ärsyttävää alikuluissa, kun alamäessä moottori sammuu ja palaa käyntiin vasta ylämäen alussa, jolloin nopeus on jo huomattavasti pudonnut. Sitten auto kiihdyttelee ylämäkeen, mikä ei voi olla kovin kulutusystävällistä. Onneksi oikeanaikaisella kaasupolkimen painalluksella moottorin voi käynnistää paremmalla hetkellä ja näin pyrinkin tekemään.
 

axe

Jäsen
Jotenkin ei vaan tee maalaisjärkeen, että moottorin jatkuva sammuttelu ja käynnistely olis hyväksi oikein millekään, oli sitten kyseessä polttoaineen kulutus, ympäristöystävällisyys tai ihan moottorin itsensä kuluminen. Mutta samalla maalaisjärjellä sitten taas uskoo kyllä, että insinööri on laskelmansa tehnyt ja pystyy todistamaan, että niin se vain on.

Siitä huolimatta jos joskus pääsen mukaan niin moderneihin aikoihin, että omistaisin jonkinlaisen itsesammuvan auton, niin luultavasti ottaisin sellaisen epäilyttävän featuren pois.
 
Jotenkin ei vaan tee maalaisjärkeen, että moottorin jatkuva sammuttelu ja käynnistely olis hyväksi oikein millekään, oli sitten kyseessä polttoaineen kulutus, ympäristöystävällisyys tai ihan moottorin itsensä kuluminen. Mutta samalla maalaisjärjellä sitten taas uskoo kyllä, että insinööri on laskelmansa tehnyt ja pystyy todistamaan, että niin se vain on.

Siitä huolimatta jos joskus pääsen mukaan niin moderneihin aikoihin, että omistaisin jonkinlaisen itsesammuvan auton, niin luultavasti ottaisin sellaisen epäilyttävän featuren pois.
On tästä tarkempaakin tutkimusta olemassa ja se on myös todella autokohtaista, moottorin tilavuudesta riippuen mutta logiikka on tämä; nykyiset ruiskutekniikalla olevat HA:t kuluttaa polttoainetta tyhjäkäynnillä noin 0,2 ml/s ja auton käynnistämiseen kuluu noin 1 ml polttoainetta. Eli käytännössä noin viisi sekuntia tyhjäkäyntiä vastaa yhtä käynnistystä. Jos seisoo valoissa vaikka minuutin tyhjäkäynnillä, niin polttoainetta kuluu turhaan noin 10 ml ja varsinkin kaupunkiajossa kun niitä pysähdyksiä tulee enemmän, niin sitä polttoainetta kuluu turhaan sitä enemmän. Start-Stop järjestelmä laskee kaupunkiajossa kulutusta noin 8%, eli kyllähän siitä hyötyä on.

Mitä tulee tuohon moottorin kulumiseen, niin tyhjäkäynti kuluttaa moottoria enemmän kuin sammuneena oleminen, joka varmasti on perunanistuttajankin järjellä ajateltuna suhteellisen loogista. Toinen logiikka siinä on se, että tyhjäkäynti kuluttaa moottoria muutenkin enemmän. Polttomoottorin voitelu ei toimi tyhjäynnillä optimaalisesti koska moottorin öljynpaine laskee ja sitä kautta voitelu, eli öljynkierto, ei toimi täydellisesti ja voi ääritapauksessa vahingoittaa moottorin kriittisiä osia.

Ylläolevat asiat voi sitten liittää siihen ympäristöystävällisyyteen, vähemmän polttoainetta, vähemmän päästöjä. Vähemmän moottorin kulumista, vähemmän päästöjä. Luonto kiittää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On tästä tarkempaakin tutkimusta olemassa ja se on myös todella autokohtaista, moottorin tilavuudesta riippuen mutta logiikka on tämä; nykyiset ruiskutekniikalla olevat HA:t kuluttaa polttoainetta tyhjäkäynnillä noin 0,2 ml/s ja auton käynnistämiseen kuluu noin 1 ml polttoainetta. Eli käytännössä noin viisi sekuntia tyhjäkäyntiä vastaa yhtä käynnistystä. Jos seisoo valoissa vaikka minuutin tyhjäkäynnillä, niin polttoainetta kuluu turhaan noin 10 ml ja varsinkin kaupunkiajossa kun niitä pysähdyksiä tulee enemmän, niin sitä polttoainetta kuluu turhaan sitä enemmän. Start-Stop järjestelmä laskee kaupunkiajossa kulutusta noin 8%, eli kyllähän siitä hyötyä on.

Mitä tulee tuohon moottorin kulumiseen, niin tyhjäkäynti kuluttaa moottoria enemmän kuin sammuneena oleminen, joka varmasti on perunanistuttajankin järjellä ajateltuna suhteellisen loogista. Toinen logiikka siinä on se, että tyhjäkäynti kuluttaa moottoria muutenkin enemmän. Polttomoottorin voitelu ei toimi tyhjäynnillä optimaalisesti koska moottorin öljynpaine laskee ja sitä kautta voitelu, eli öljynkierto, ei toimi täydellisesti ja voi ääritapauksessa vahingoittaa moottorin kriittisiä osia.

Ylläolevat asiat voi sitten liittää siihen ympäristöystävällisyyteen, vähemmän polttoainetta, vähemmän päästöjä. Vähemmän moottorin kulumista, vähemmän päästöjä. Luonto kiittää.
Esson baarissa Jorelta kuultuna, niin starttimoottori hajoaa kun moottori sammuu aina valoissa.
 
Esson baarissa Jorelta kuultuna, niin starttimoottori hajoaa kun moottori sammuu aina valoissa.
Liekkö sama Jore, joka lämmitti taloaan hehkulampuilla ja tiesi kertoa, että lämmityskustannukset ja päästöt kasvaa kun EU kieltää hehkulamput? Esson baarin tutkijalautakunnat kyllä tuo elämään sisältöä ja huumoria, suosittelen siis käymään pikkukylien huoltoasemilla ettei mene liiaksi ohi ketjun aiheen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Minulla se on aina käytössä. En usko eron siihen, ettei se olisi, olevan sekuntikellolla mitattavissa. Jätän lukijoiden omaksi mietinnäksi sen, johtuuko eron puute autosta vai kuskista.
Todennäköisintä on että ne jotka valoissa hidastelevat lähdöissä eniten puuhailevat ihan jotain muuta kuin seuraavat valoja. Monesti näkee kuskin räpeltävän kännykkää valojen vaihtumista odotellessa (lukevat varmaankin Jatkoajasta juuri tätä ketjua) ja sitten pitää tietenkin saada kännykkä pois kädestä ennen kuin saa vaihteen silmään ja auton liikkeelle.

Mitä taas tulee start/stop -toiminnallisuuteen niin oma itselataavahybridi on todennäköisesti parin vuoden sisällä käynnistänyt ja sammuttanut moottorin niin pysähdyksissä kuin liikkeessäkin useammin kuin pari edellistä autoa yhteensä ja edelleen toimii moitteettomasti.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Automaattivaihteisessa Peugeotissa ei ainakaan ole minkäänlaista viivettä liikkeellelähdössä, vaikka start/stop olisi käytössä.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Sama VW Golfissa. Sammuu esim. pidemmässä alamäessä, jos on vakkari päällä tai kaasua ei muuten paineta.
Tässä taitaa olla kyse MHEV -järjestelmästä? En ainakaan ole havainnut että normaalilla start/stop -järjestelmällä varustetut autot tuota tekisivät cruiser päällä.

Muutenkin MHEV-autoissa tuo start/stop on paljon jouhevampi kuin perus polttomottorivehkeissä. Liittyy ilmeisesti siihen, että starttimoottori on teknisesti erilainen MHEV-autossa kuin normipolttiksessa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tässä taitaa olla kyse MHEV -järjestelmästä? En ainakaan ole havainnut että normaalilla start/stop -järjestelmällä varustetut autot tuota tekisivät cruiser päällä.

Muutenkin MHEV-autoissa tuo start/stop on paljon jouhevampi kuin perus polttomottorivehkeissä. Liittyy ilmeisesti tapaan jolla moottori käynnistetään levosta.
Ihan bensa-auto on. Tällainen vm. 2018.

 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Ihan bensa-auto on. Tällainen vm. 2018.

Okei, näköjään moottorimallista enemmän kiinni kuin tuosta MHEV-järjestelmästä.

Oma GTI ei tuota tee, toki eipä olekaan polttoaineensäästön nimissä suunniteltu kosla :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös