Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 978 604
  • 12 216

axe

Jäsen
Jotenkin ei vaan tee maalaisjärkeen, että moottorin jatkuva sammuttelu ja käynnistely olis hyväksi oikein millekään, oli sitten kyseessä polttoaineen kulutus, ympäristöystävällisyys tai ihan moottorin itsensä kuluminen. Mutta samalla maalaisjärjellä sitten taas uskoo kyllä, että insinööri on laskelmansa tehnyt ja pystyy todistamaan, että niin se vain on.

Siitä huolimatta jos joskus pääsen mukaan niin moderneihin aikoihin, että omistaisin jonkinlaisen itsesammuvan auton, niin luultavasti ottaisin sellaisen epäilyttävän featuren pois.
 
Jotenkin ei vaan tee maalaisjärkeen, että moottorin jatkuva sammuttelu ja käynnistely olis hyväksi oikein millekään, oli sitten kyseessä polttoaineen kulutus, ympäristöystävällisyys tai ihan moottorin itsensä kuluminen. Mutta samalla maalaisjärjellä sitten taas uskoo kyllä, että insinööri on laskelmansa tehnyt ja pystyy todistamaan, että niin se vain on.

Siitä huolimatta jos joskus pääsen mukaan niin moderneihin aikoihin, että omistaisin jonkinlaisen itsesammuvan auton, niin luultavasti ottaisin sellaisen epäilyttävän featuren pois.
On tästä tarkempaakin tutkimusta olemassa ja se on myös todella autokohtaista, moottorin tilavuudesta riippuen mutta logiikka on tämä; nykyiset ruiskutekniikalla olevat HA:t kuluttaa polttoainetta tyhjäkäynnillä noin 0,2 ml/s ja auton käynnistämiseen kuluu noin 1 ml polttoainetta. Eli käytännössä noin viisi sekuntia tyhjäkäyntiä vastaa yhtä käynnistystä. Jos seisoo valoissa vaikka minuutin tyhjäkäynnillä, niin polttoainetta kuluu turhaan noin 10 ml ja varsinkin kaupunkiajossa kun niitä pysähdyksiä tulee enemmän, niin sitä polttoainetta kuluu turhaan sitä enemmän. Start-Stop järjestelmä laskee kaupunkiajossa kulutusta noin 8%, eli kyllähän siitä hyötyä on.

Mitä tulee tuohon moottorin kulumiseen, niin tyhjäkäynti kuluttaa moottoria enemmän kuin sammuneena oleminen, joka varmasti on perunanistuttajankin järjellä ajateltuna suhteellisen loogista. Toinen logiikka siinä on se, että tyhjäkäynti kuluttaa moottoria muutenkin enemmän. Polttomoottorin voitelu ei toimi tyhjäynnillä optimaalisesti koska moottorin öljynpaine laskee ja sitä kautta voitelu, eli öljynkierto, ei toimi täydellisesti ja voi ääritapauksessa vahingoittaa moottorin kriittisiä osia.

Ylläolevat asiat voi sitten liittää siihen ympäristöystävällisyyteen, vähemmän polttoainetta, vähemmän päästöjä. Vähemmän moottorin kulumista, vähemmän päästöjä. Luonto kiittää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On tästä tarkempaakin tutkimusta olemassa ja se on myös todella autokohtaista, moottorin tilavuudesta riippuen mutta logiikka on tämä; nykyiset ruiskutekniikalla olevat HA:t kuluttaa polttoainetta tyhjäkäynnillä noin 0,2 ml/s ja auton käynnistämiseen kuluu noin 1 ml polttoainetta. Eli käytännössä noin viisi sekuntia tyhjäkäyntiä vastaa yhtä käynnistystä. Jos seisoo valoissa vaikka minuutin tyhjäkäynnillä, niin polttoainetta kuluu turhaan noin 10 ml ja varsinkin kaupunkiajossa kun niitä pysähdyksiä tulee enemmän, niin sitä polttoainetta kuluu turhaan sitä enemmän. Start-Stop järjestelmä laskee kaupunkiajossa kulutusta noin 8%, eli kyllähän siitä hyötyä on.

Mitä tulee tuohon moottorin kulumiseen, niin tyhjäkäynti kuluttaa moottoria enemmän kuin sammuneena oleminen, joka varmasti on perunanistuttajankin järjellä ajateltuna suhteellisen loogista. Toinen logiikka siinä on se, että tyhjäkäynti kuluttaa moottoria muutenkin enemmän. Polttomoottorin voitelu ei toimi tyhjäynnillä optimaalisesti koska moottorin öljynpaine laskee ja sitä kautta voitelu, eli öljynkierto, ei toimi täydellisesti ja voi ääritapauksessa vahingoittaa moottorin kriittisiä osia.

Ylläolevat asiat voi sitten liittää siihen ympäristöystävällisyyteen, vähemmän polttoainetta, vähemmän päästöjä. Vähemmän moottorin kulumista, vähemmän päästöjä. Luonto kiittää.
Esson baarissa Jorelta kuultuna, niin starttimoottori hajoaa kun moottori sammuu aina valoissa.
 
Esson baarissa Jorelta kuultuna, niin starttimoottori hajoaa kun moottori sammuu aina valoissa.
Liekkö sama Jore, joka lämmitti taloaan hehkulampuilla ja tiesi kertoa, että lämmityskustannukset ja päästöt kasvaa kun EU kieltää hehkulamput? Esson baarin tutkijalautakunnat kyllä tuo elämään sisältöä ja huumoria, suosittelen siis käymään pikkukylien huoltoasemilla ettei mene liiaksi ohi ketjun aiheen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Minulla se on aina käytössä. En usko eron siihen, ettei se olisi, olevan sekuntikellolla mitattavissa. Jätän lukijoiden omaksi mietinnäksi sen, johtuuko eron puute autosta vai kuskista.
Todennäköisintä on että ne jotka valoissa hidastelevat lähdöissä eniten puuhailevat ihan jotain muuta kuin seuraavat valoja. Monesti näkee kuskin räpeltävän kännykkää valojen vaihtumista odotellessa (lukevat varmaankin Jatkoajasta juuri tätä ketjua) ja sitten pitää tietenkin saada kännykkä pois kädestä ennen kuin saa vaihteen silmään ja auton liikkeelle.

Mitä taas tulee start/stop -toiminnallisuuteen niin oma itselataavahybridi on todennäköisesti parin vuoden sisällä käynnistänyt ja sammuttanut moottorin niin pysähdyksissä kuin liikkeessäkin useammin kuin pari edellistä autoa yhteensä ja edelleen toimii moitteettomasti.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Automaattivaihteisessa Peugeotissa ei ainakaan ole minkäänlaista viivettä liikkeellelähdössä, vaikka start/stop olisi käytössä.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Sama VW Golfissa. Sammuu esim. pidemmässä alamäessä, jos on vakkari päällä tai kaasua ei muuten paineta.
Tässä taitaa olla kyse MHEV -järjestelmästä? En ainakaan ole havainnut että normaalilla start/stop -järjestelmällä varustetut autot tuota tekisivät cruiser päällä.

Muutenkin MHEV-autoissa tuo start/stop on paljon jouhevampi kuin perus polttomottorivehkeissä. Liittyy ilmeisesti siihen, että starttimoottori on teknisesti erilainen MHEV-autossa kuin normipolttiksessa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tässä taitaa olla kyse MHEV -järjestelmästä? En ainakaan ole havainnut että normaalilla start/stop -järjestelmällä varustetut autot tuota tekisivät cruiser päällä.

Muutenkin MHEV-autoissa tuo start/stop on paljon jouhevampi kuin perus polttomottorivehkeissä. Liittyy ilmeisesti tapaan jolla moottori käynnistetään levosta.
Ihan bensa-auto on. Tällainen vm. 2018.

 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Ihan bensa-auto on. Tällainen vm. 2018.

Okei, näköjään moottorimallista enemmän kiinni kuin tuosta MHEV-järjestelmästä.

Oma GTI ei tuota tee, toki eipä olekaan polttoaineensäästön nimissä suunniteltu kosla :)
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvin usein sinne vaan on pakko ajaa, varsinkin jos se risteevä katu on pusikon tai talonkulman takana. Harva meistä näkee niiden läpi. On täysin eri asia ajaa suojatien päälle odottamaan, jos siellä ei oo eikä ketään oo sillä hetkellä siihen tulossa, kuin se, et tunkee siihen jos siellä on porukkaa tai siihen on selkeesti tulossa joku.
Ja jos risteevän kadun liikenne jatkuu ja jatkuu, niin siinä on möllötettävä. Luulisi, et pysähtyneen auton takaa on ihan helppo kävellä tai fillaroida ilman mielenosoitusta. Ei tietenkään kaikille. Mulle tää ei oo ollut koskaan ollenkaan vaikeeta, oonpa liikkeellä kävellen tai fillarilla.
Mutta tapoja on kaksi: ajaa katsoen ensin se suojatie tai ajaa siihen suoraan katsomatta jalankulkijoita tai kevyttä liikennettä kun nehän voi blokata kun eivät ole oikeaa liikennettä...
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulla se on aina käytössä. En usko eron siihen, ettei se olisi, olevan sekuntikellolla mitattavissa. Jätän lukijoiden omaksi mietinnäksi sen, johtuuko eron puute autosta vai kuskista.
Nimenomaan jos vaikkapa osaa katsoa risteäviä valoja niin ei kyllä koskaan myöhässä ole... Ennakointi voi toki olla vaikea laji.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen verran ripeä kiihdytys, että perässä oleva menee jopa 10 metriä taaksepäin.
60 metriä kuvasi tilannetta, jossa takana oleva auto on jättänyt autonsa ja minun autonsa väliin reilusti tyhjää eikä ole päässyt vielä liikkeelle. Kuvaus on tosielämästä.
 
Tänään aamulla sain taas todistaa ratissameikkaajaa. Pysyi kyllä omalla kaistallaan, mutta melkoista siksakkia oli ajaminen. Lisäksi ajoi ihan edellä ajavien takapuskurissa kiinni ja kärkkyi koko ajan ohituspaikkaa. Aamuruuhkassa toki yhtään paikkaa ei luonnollisesti ollut, jolloin matka taittui koko ajan edelläajavan takapuskurissa kiinni seilaten.

Uskaltaisin väittää, että mikäli kyseinen henkilö olisi lähtenyt ajamaan esim. 5 minuuttia aiemmin olisi ajaminen ollut melko paljon turvallisempaa ja meikit paremmin naamalla. Tai mennyt vain suosiolla 5 minuuttia myöhässä perille, tuskin siitä kovin isoa harmia olisi tullut.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies

Tuollaisen henkilön, joka ottaa ohitukset haasteina, ei pitäisi koskaan saada ylipäätään ajo-oikeutta millään ajoneuvolla. Myös selitykset naurettavia. Hänen uusi ja hyvillä turvallisuusominaisuuksilla varusteltu rinkelimossensa ei tee tuosta yhtään vähemmän kusipäisempää suoritusta kaikkineen.
 
On kyllä karmea määrä (varsinkin nuorisoa), jotka ajaa puhelin 'sylissä' nykyään. Kaupungilla kävellessä tai pyöräillessä vastaantulevia on helppo tarkkailla ja kyllä monilla on katse uskomattoman alaviistoon. Mikähän siinä on, että ei malteta edes auton ratissa keskittyä seuraamaan liikennettä. Ei ole toiseen tielläliikkujaan törmääminen sen somen selaamisen arvoista, voisin kuvitella.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
On kyllä karmea määrä (varsinkin nuorisoa), jotka ajaa puhelin 'sylissä' nykyään. Kaupungilla kävellessä tai pyöräillessä vastaantulevia on helppo tarkkailla ja kyllä monilla on katse uskomattoman alaviistoon. Mikähän siinä on, että ei malteta edes auton ratissa keskittyä seuraamaan liikennettä. Ei ole toiseen tielläliikkujaan törmääminen sen somen selaamisen arvoista, voisin kuvitella.
Näkee myös paljon niitä, joilla on autossa muitakin kyydissä ja sitten räplätään luuria minkä kerkeää. Mun mielestä on todella epäkunnioittavaa matkustajia (puhumattakaan muita autoilijoita/jalankulkijoita yms) kohtaan, että heitä kuljettavan henkilön fokus on jossain muualla kuin ajamisessa. Valitettavasti myös moni perheenisä/äiti tuntuu tähän sortuvan, vaikka on auto täynnä lapsia.

Myönnän toki samaan hengeenvetoon, että tulee välillä itsekin tsekattua viestejä puhelimesta, jos ajan jollain rauhallisella tiellä. Muussa tapauksessa nakitan luurini räpläämisen kanssamatkustajalle, jotta voin itse keskittyä ajamiseen.
 

Glove

Jäsen
Työmatkalla on ehkä noin kilometrin pätkä, jossa 80 rajoitus muuttuu 60 rajoitukseksi kyläkoulun kohdalla ja lapsista on myös varoitettu asianmukaisin liikennemerkin. Mitä tekee 90% autoilijoista? Ei mitään, jatkavat samaa nopeutta kuin ennen kouluakin.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Työmatkalla on ehkä noin kilometrin pätkä, jossa 80 rajoitus muuttuu 60 rajoitukseksi kyläkoulun kohdalla ja lapsista on myös varoitettu asianmukaisin liikennemerkin. Mitä tekee 90% autoilijoista? Ei mitään, jatkavat samaa nopeutta kuin ennen kouluakin.
Valitettavan yleistä tuo on, etenkin koulujen lähistöllä toivoisi järjen käyttöä.

Omalla työmatkalla on moottoritiepätkä jossa yleensä on 100 rajoitus, muitta joinakin aamuina sähköisissä tauluissa pudotettu 80:iin lisääntyneen liikenteen vuoksi. Silti jos siirryt vasemmalle kaistalle ohittamaan jonkun, tulee takaa joku vähintään 110km/h kyytiä roikkumaan puskuriin kiinni, vaikka itsekin täytyy myöntää että tuossa kohtaa saattaa se satanen olla mittarissa. Jotenkin noita tilapäisiä/hetkellisiä rajoituksia ei kunnioiteta sitten millään.

Myönnän, että välillä ärsyttää kun rajoituksen pudotuksen jälkeen heti odottaa kamera passissa, mutta kyllä ne yleensä ihan syystä siellä on. Onneksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Aamulla Seutulassa: pyöräkuormaaja ajaa pyöräkuormaajan vauhtia ja takana tulee kolme autoa, joista minä olin kolmas. Pyöräkuormaaja aikoo kääntyä vasemalle kohta ilmestyvästä liittymästä ja osoittaa aikeensa suuntamerkillä. Liittymä lähestyy ja pyöräkuormaaja aloittaa kääntymisen. Takana tulevista ensimmäisellä välähtää ja ohittaa pyöräkuormaajan vasemmalta. Ehkä noin sentistä kiinni, ettei kauha mennyt kartanlukijan ikkunasta sisään.

Tämän tyyppisistä on nyt nähnyt viime aikoina muutaman kojelautavideon. Nyt sitten tuli nähtyä tuulilasin läpi. Ihmetyttää, mistä tällaisia kuskeja sikiää.

P.S automerkki oli nousevan auringon maan johtotähti tai Suuren Johtajan eteläisestä naapurista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aamulla Seutulassa: pyöräkuormaaja ajaa pyöräkuormaajan vauhtia ja takana tulee kolme autoa, joista minä olin kolmas. Pyöräkuormaaja aikoo kääntyä vasemalle kohta ilmestyvästä liittymästä ja osoittaa aikeensa suuntamerkillä. Liittymä lähestyy ja pyöräkuormaaja aloittaa kääntymisen. Takana tulevista ensimmäisellä välähtää ja ohittaa pyöräkuormaajan vasemmalta. Ehkä noin sentistä kiinni, ettei kauha mennyt kartanlukijan ikkunasta sisään.

Tämän tyyppisistä on nyt nähnyt viime aikoina muutaman kojelautavideon. Nyt sitten tuli nähtyä tuulilasin läpi. Ihmetyttää, mistä tällaisia kuskeja sikiää.

P.S automerkki oli nousevan auringon maan johtotähti tai Suuren Johtajan eteläisestä naapurista.
Mua ihmetyttää, että eikö näillä ole mitään itsesuojeluvaistoa. Itse en ainakaan halua kuolla ihan vielä, joten en ota mitään tuollaisia riskejä. Vai onko tämä sitä, että joillain katoaa liikenteessä se vähäinen järkikin? Varmaan.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Liikun usein nelostiellä Lahden lähellä. Olen viime aikoina kiinnittänyt huomiota siihen että moottoritiellä autot vetää peräkärryä kunnon vauhtia. Täytyy itse heittää reilut 120 lasiin että pääsee ohitse ilman pitkää junnaamista. Välillä huomaa ettei edes kannata yrittää ohittaa kun jotkut vetää peräkärryä niin lujaa. Tiedän että monia peräkärryjä voi vetää 100km/h mutta silti vauhti on välillä sellaista ~120km/h. Kyllähän siinä on jokin tarkoitus että peräkärryn kanssa on laitettu jokin rajoitus vaikka se peränkärryn vetäjää ärsyttäisikin.
 

444

Jäsen
Liikun usein nelostiellä Lahden lähellä. Olen viime aikoina kiinnittänyt huomiota siihen että moottoritiellä autot vetää peräkärryä kunnon vauhtia. Täytyy itse heittää reilut 120 lasiin että pääsee ohitse ilman pitkää junnaamista. Välillä huomaa ettei edes kannata yrittää ohittaa kun jotkut vetää peräkärryä niin lujaa. Tiedän että monia peräkärryjä voi vetää 100km/h mutta silti vauhti on välillä sellaista ~120km/h. Kyllähän siinä on jokin tarkoitus että peräkärryn kanssa on laitettu jokin rajoitus vaikka se peränkärryn vetäjää ärsyttäisikin.
Luin joskus Moottorista tai TM:stä tai vastaavasta artikkelin, jossa oli vertailtu eri peräkärryillä tehtyjä väistökokeita eri nopeuksilla. Aika kylmääviä tuloksia jo 80 km/h vauhdissa. Toisaalta 90 % kuljettajista tietää olevansa keskimääräistä parempia kuskeja, joten he eivät koskaan tule joutumaan moisiin tilanteisiin. Ja jos joutuvatkin, niin juuri se heidän yhdistelmänsä hoitaa homman ilman ongelmia.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Kahden viikon aikana on kaksi kertaa ehkä käynyt tuurit. Toisella kertaa neljän jälkeen illalla poliisit mittasivat nopeuksia 50 rajoitusalueella pitkällä asumattomalla suoralla, onneksi minulla ei ollut kiire ja mittari osoitti noin 60km/h, aivan yhtä hyvin olisi ilman muuta liikennettä voinut olla vähän enemmänkin. Täysin en ymmärrä nopeusvalvontaa kyseisessä paikassa, jossa ei ole liikenteellisesti suuria riskipaikkoja, mutta varmasti helppoa jakaa sakkoja. Kaksi pysäytettyä autoa oli seuraavassa risteyksessä.

Seuraavaksi oli Tuusulan golfkentän luona autosta käsin mittaus ja yleensä katselen näitä pysäköityjä pakettiautoja tarkkaan, nyt en tajunnut muuta kuin välähdyksen, mikä tuli kaksi autoa edelläni ajavalle, joka suoritti pientä irtiottoa meistä kahdesta perätysten ajavasta. Tässä kohtaa ymmärrän tuon liikenteen valvonnan ja 50km rajoitusalueet ovat sakkorysinä parhaita.

Nuo Lahden motarin perässä roikkujat ja sisäkautta yksittäisiä ohituksia tekevät ovat iso ongelma ja siihen olisi syytä tehdä sitä valvontaa. Eilen viimeeksi täysi jono kummallakin kaistalla, vasemmalla kaistalla ajaessani vauhti vaihteli 120km/h puolin ja toisin. Takana roikkui lähellä joku idiootti, joka ei tajunnut, ettei hän pysty etenemään nopeammin, hiukan ennen Keravan liittymää sai sitten suoritettua ohituksen minusta oikean kaistan kautta ja voitti siis sen yhden sekunnin. En viitsinyt ajaa väliä umpeen, vaikka mieli teki. No käännyin Järvenpään liittymästä pois ja eihän kaveri siis voittanut mitään ja hänen nyt edellään ajava sai kärsiä siitä painostuksesta. Miksi ei poliisi tee tehovalvontaa näiden kohdalla, kortti kuivumaan, jos ja kun sitä jatkuu muutama kilometri, ehkä se alkaisi opettaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös