Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 981 824
  • 12 219

SonOfMothMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sattui tuossa viime viikolla eteeni oikea maanteiden kuningasidiootti.

Olin ajamassa Tammisaaresta Helsinkiin päin maantietä, jossa nopeusrajoitukset vaihtelevat 60 km/h, 80 km/h ja 100 km/h aina muutaman kilometrin välein. Edessäni puksutti noin 30 vuotta vanha, vähän lommoja kerännyt, harmaa pikku-citikka.

Citikkakuski körötteli satasen alueella noin 75 km/h ja keräsi taakseen julmetun pitkän jonon. Ongelma oli siinä, että vastaantulevaa liikennettä oli paljon eikä sopivaa ohituspaikkaa tullut missään kohtaa. Kameroita on myös tuon tien reunassa paljon, niin ei uskaltanut lähteä mitään törkykiihdytystä tekemään siinä vaiheessa kun vastaantulijoiden kaistalla olisi ollut pieni rako. Tämä pisti kovasti itseäni ärsyttämään, mutta hammasta purren köröttelin sitten tämän citikka-ukkelin/akkelin perässä vähän yli seitsemääkymppiä.

Kun nopeusrajoitus vaihtui 100 km/h -> 80 km/h citikka nosti nopeuttaan tuosta vähän yli seitsemästäkympistä kahdeksaankymppiin. Kun nopeusrajoitus muuttui taas 100 km/h, jarrutti citikka niin, että nopeus PUTOSI taas siihen 75 km/h tienoille. Täh!? Ja tätä samaa kävi pari kertaa aina kun nopeusrajoitus muuttui 80 km/h ja 100 km/h välillä. Kahdeksankympin alueen alkaessa kiihdytti nopeusrajoitukseen ja satasen alueen alkaessa hidasti taas sinne seitsemänkymmenenviiden paikkeille. Inkoon liittymästä tämä kaheli painui vihdoin Inkooseen päin. Teki melkein mieli seurata perässä ja käydä kyselemässä mikä ihmeen logiikka tuossa hänen ajamisessaan oikein oli, mutta jatkoin kuitenkin matkaa kohti Helsinkiä.

Jos jollain on jotain järkevää syytä ehdottaa tällaiseen toimintaan, niin sanokaa toki.

Itse en ole keksinyt muuta loogista syytä tällaiseen ajotapaan, kuin ainoastaan muiden tienkäyttäjien tarkoituksellinen kiusaaminen.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Sattui tuossa viime viikolla eteeni oikea maanteiden kuningasidiootti.

Olin ajamassa Tammisaaresta Helsinkiin päin maantietä, jossa nopeusrajoitukset vaihtelevat 60 km/h, 80 km/h ja 100 km/h aina muutaman kilometrin välein. Edessäni puksutti noin 30 vuotta vanha, vähän lommoja kerännyt, harmaa pikku-citikka.

Citikkakuski körötteli satasen alueella noin 75 km/h ja keräsi taakseen julmetun pitkän jonon. Ongelma oli siinä, että vastaantulevaa liikennettä oli paljon eikä sopivaa ohituspaikkaa tullut missään kohtaa. Kameroita on myös tuon tien reunassa paljon, niin ei uskaltanut lähteä mitään törkykiihdytystä tekemään siinä vaiheessa kun vastaantulijoiden kaistalla olisi ollut pieni rako. Tämä pisti kovasti itseäni ärsyttämään, mutta hammasta purren köröttelin sitten tämän citikka-ukkelin/akkelin perässä vähän yli seitsemääkymppiä.

Kun nopeusrajoitus vaihtui 100 km/h -> 80 km/h citikka nosti nopeuttaan tuosta vähän yli seitsemästäkympistä kahdeksaankymppiin. Kun nopeusrajoitus muuttui taas 100 km/h, jarrutti citikka niin, että nopeus PUTOSI taas siihen 75 km/h tienoille. Täh!? Ja tätä samaa kävi pari kertaa aina kun nopeusrajoitus muuttui 80 km/h ja 100 km/h välillä. Kahdeksankympin alueen alkaessa kiihdytti nopeusrajoitukseen ja satasen alueen alkaessa hidasti taas sinne seitsemänkymmenenviiden paikkeille. Inkoon liittymästä tämä kaheli painui vihdoin Inkooseen päin. Teki melkein mieli seurata perässä ja käydä kyselemässä mikä ihmeen logiikka tuossa hänen ajamisessaan oikein oli, mutta jatkoin kuitenkin matkaa kohti Helsinkiä.

Jos jollain on jotain järkevää syytä ehdottaa tällaiseen toimintaan, niin sanokaa toki.

Itse en ole keksinyt muuta loogista syytä tällaiseen ajotapaan, kuin ainoastaan muiden tienkäyttäjien tarkoituksellinen kiusaaminen.
Tuli tänä kesänä häiden takia ajeltua tuolla suunnalla pariinkin otteeseen, niin joka kerralla mennen tullen tuli vastaavia tapauksia vastaan. En muuta syytä keksi kuin että nämä kuskit ajattelee että "eihän tässä mikään kiire oo" tai sitten ei vaan uskalleta ajaa satasta yksikaistaisella maantiellä.
 

SonOfMothMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuli tänä kesänä häiden takia ajeltua tuolla suunnalla pariinkin otteeseen, niin joka kerralla mennen tullen tuli vastaavia tapauksia vastaan. En muuta syytä keksi kuin että nämä kuskit ajattelee että "eihän tässä mikään kiire oo" tai sitten ei vaan uskalleta ajaa satasta yksikaistaisella maantiellä.
Itse asiassa aikaisemmin samana päivänä Tammisaareen päin ajellessa samankaltaista ilmiötä oli myös havaittavissa. Tosin ei yhtä räikeää törttöilyä kuin tuon citikan tapauksessa, mutta esimerkiksi sitä, että 100 km/h alueella edessä oleva auto heijaa koko ajan 100 ja 80 km/h nopeuden välillä, niin että vakkaria ei pystynyt käyttämään kun edellä ajavan nopeus ei missään vaiheessa pysynyt tasaisena. Tuokin oli välillä Kirkkonummi - Inkoo.

Onkohan niillä tuolla alueella jokin muukin vamma kuin vain "svenska-talande-bättrefolk"-syndrooma?
"Jag äger vägen, så jag kör som jag vill, helvete!"
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Sattui tuossa viime viikolla eteeni oikea maanteiden kuningasidiootti.

Olin ajamassa Tammisaaresta Helsinkiin päin maantietä, jossa nopeusrajoitukset vaihtelevat 60 km/h, 80 km/h ja 100 km/h aina muutaman kilometrin välein. Edessäni puksutti noin 30 vuotta vanha, vähän lommoja kerännyt, harmaa pikku-citikka.

Citikkakuski körötteli satasen alueella noin 75 km/h ja keräsi taakseen julmetun pitkän jonon. Ongelma oli siinä, että vastaantulevaa liikennettä oli paljon eikä sopivaa ohituspaikkaa tullut missään kohtaa. Kameroita on myös tuon tien reunassa paljon, niin ei uskaltanut lähteä mitään törkykiihdytystä tekemään siinä vaiheessa kun vastaantulijoiden kaistalla olisi ollut pieni rako. Tämä pisti kovasti itseäni ärsyttämään, mutta hammasta purren köröttelin sitten tämän citikka-ukkelin/akkelin perässä vähän yli seitsemääkymppiä.

Kun nopeusrajoitus vaihtui 100 km/h -> 80 km/h citikka nosti nopeuttaan tuosta vähän yli seitsemästäkympistä kahdeksaankymppiin. Kun nopeusrajoitus muuttui taas 100 km/h, jarrutti citikka niin, että nopeus PUTOSI taas siihen 75 km/h tienoille. Täh!? Ja tätä samaa kävi pari kertaa aina kun nopeusrajoitus muuttui 80 km/h ja 100 km/h välillä. Kahdeksankympin alueen alkaessa kiihdytti nopeusrajoitukseen ja satasen alueen alkaessa hidasti taas sinne seitsemänkymmenenviiden paikkeille. Inkoon liittymästä tämä kaheli painui vihdoin Inkooseen päin. Teki melkein mieli seurata perässä ja käydä kyselemässä mikä ihmeen logiikka tuossa hänen ajamisessaan oikein oli, mutta jatkoin kuitenkin matkaa kohti Helsinkiä.

Jos jollain on jotain järkevää syytä ehdottaa tällaiseen toimintaan, niin sanokaa toki.

Itse en ole keksinyt muuta loogista syytä tällaiseen ajotapaan, kuin ainoastaan muiden tienkäyttäjien tarkoituksellinen kiusaaminen.
Verenpaine nousi jo melkeinpä tämän lukemisesta. Mutta hieman vastaavahan on normaalia Suomen maanteillä, missä rajoitukset on 80km/h ja ennen ohituskaistan avautumista letkan kärkiauto etenee tasaisen varmasti 70-75km/h. Mutta ohituskaistan alkaessa nopeus nouseekin sinne 90km/h, ettei vaan kukaan pääse ohi. Ohituskaistan päättyessä palataan taas tuttuun ja turvalliseen vauhtiin.

Joissakin tapauksissa ohituskaistan kohdalle on lyöty 100km/h taulu, jolloin samainen kärkiauto kiihdyttää heti lähemmäs 110km/h ja sama homma. Viime keväänä lapista takaisin etelään ajellessa kaverin kanssa tätä ihmeteltiin useamman kerran epäuskoisina.

Omasta lapsuudesta muistan autossa radiota kuunnellessa jonkun linjoille soittaneen neuvon: "jos maantiellä et edessä näe yhtäkään autoa, mutta takana on pitkä letka, voisi olla aika suunnitella seuraavaa kahvipysähdystä".
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Joissakin tapauksissa ohituskaistan kohdalle on lyöty 100km/h taulu, jolloin samainen kärkiauto kiihdyttää heti lähemmäs 110km/h ja sama homma. Viime keväänä lapista takaisin etelään ajellessa kaverin kanssa tätä ihmeteltiin useamman kerran epäuskoisina.

Tämähän vaatii vain vähän ennakointia eli pitää ensin jättää vähän väliä ja sitten nostaa nopeutta niin että autojen nopeuseroa on riittävästi kun aukeaa se toinen kaista ja urpo vasta etsii kaasupoljintaan.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Mä ajan ja olen aina ajanut mm. työn vuoksi paljon. Kutsun nimellä ”Herra 95” ukkoja, joita on paljon: Kulku etenee melko varmasti nopeutta 95. Satasen alueella menen ohi, kasikympin rajoituksella he liimautuvat perälautaan. Joskus punkevat sitten kasikympin alueella niska punaisena ohikin, usein ohitusta säestetään käsimerkein ja pään pyörittelyin. Lähetän usein lentosuukkoja vastauksena.

Kunnes taas tulee satasen alue, ja menen ohi. Tätä jatketaan sitten hamaan loppuun saakka.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä ajan ja olen aina ajanut mm. työn vuoksi paljon. Kutsun nimellä ”Herra 95” ukkoja, joita on paljon: Kulku etenee melko varmasti nopeutta 95. Satasen alueella menen ohi, kasikympin rajoituksella he liimautuvat perälautaan. Joskus punkevat sitten kasikympin alueella niska punaisena ohikin, usein ohitusta säestetään käsimerkein ja pään pyörittelyin. Lähetän usein lentosuukkoja vastauksena.

Kunnes taas tulee satasen alue, ja menen ohi. Tätä jatketaan sitten hamaan loppuun saakka.
Samat herrat ajelevat taajamassa aina noin 50 km/h on rajoitus sitten 60, 50, 40 tai vaikka koulujen edessä 30 km/h.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Vaati tänään näköjään kunnon rankkasateen Lahdenväylällä, että ihmiset oppivat ajamaan kunnon turvaväleillä iltapäivällä. Varmaan jokaisena aamuna, kun ajelen Helsinkiin päin töihin, saan takakonttiini jonkun pakettiauton roikkumaan, vaikka ajan valmiiksi jo ylinopeutta ja edessäni on kunnon letka. Miksi ihmiset ovat noin perseestä? Yleensä juuri pakukuski ja kylkeä komistaa joku "Penan maansiirto" yms.

Monesti nämä sankarit alkavat sitten ohittelemaan oikean kaistan kautta eivätkä todellisuudessa hyödy noista ohituksista mitään. Uskoisin, että tämä kyseinen seikka on käyty tässä ketjussa noin miljoonaan kertaan läpi, mutta aina jaksaa hämmästyttää ihmisten typeryys.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaati tänään näköjään kunnon rankkasateen Lahdenväylällä, että ihmiset oppivat ajamaan kunnon turvaväleillä iltapäivällä. Varmaan jokaisena aamuna, kun ajelen Helsinkiin päin töihin, saan takakonttiini jonkun pakettiauton roikkumaan, vaikka ajan valmiiksi jo ylinopeutta ja edessäni on kunnon letka. Miksi ihmiset ovat noin perseestä? Yleensä juuri pakukuski ja kylkeä komistaa joku "Penan maansiirto" yms.

Monesti nämä sankarit alkavat sitten ohittelemaan oikean kaistan kautta eivätkä todellisuudessa hyödy noista ohituksista mitään. Uskoisin, että tämä kyseinen seikka on käyty tässä ketjussa noin miljoonaan kertaan läpi, mutta aina jaksaa hämmästyttää ihmisten typeryys.
Täysin samat kokemukset Lahden väylältä. Pakettiautokuskit ovat pahimpia. Molemmat kaistat tukossa, mutta ajavat perberiin kiinni kuvitellen, että se jotenkin nopeuttaa letkan vauhtia tai, että kaikki väistäisivät Hänen tieltään.

Iltapäivällä Helsingistä pois päin ajaessa pahimmat rallikuskit poistuvat yleensä Korson liittymästä.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuosta perseeseen kiinni ajamisesta ihan samaa mieltä, mutta mietin myös, riippuuko se autosta jotenkin. Jos ajaa jollain sedanilla, niin oman kokemukseni mukaan silloin ei tulla niin herkästi perseeseen kiinni. Mutta kun nykyautoista suuri osa on lyhytperäisiä, niin meininki voi olla eri. Kaikkein ahdistavinta se oli, kun ajoin pikku-Volvolla eli C30:lla. Siinä välillä rekat kutitteli perskarvoja. Yhtä kaikki, tuo perseessä roikkuminen ärsyttää minuakin. Joskus tekisi mieli vetää jarrut lukkoon. Minin Clubman ei ole edes pieni, mutta lyhytperäinen kuitenkin, ja aina siinäkin tulee joku juntti iholle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuosta perseeseen kiinni ajamisesta ihan samaa mieltä, mutta mietin myös, riippuuko se autosta jotenkin. Jos ajaa jollain sedanilla, niin oman kokemukseni mukaan silloin ei tulla niin herkästi perseeseen kiinni. Mutta kun nykyautoista suuri osa on lyhytperäisiä, niin meininki voi olla eri. Kaikkein ahdistavinta se oli, kun ajoin pikku-Volvolla eli C30:lla. Siinä välillä rekat kutitteli perskarvoja. Yhtä kaikki, tuo perseessä roikkuminen ärsyttää minuakin. Joskus tekisi mieli vetää jarrut lukkoon. Minin Clubman ei ole edes pieni, mutta lyhytperäinen kuitenkin, ja aina siinäkin tulee joku juntti iholle.
Samaa ajattelin, mutta toisesta näkökulmasta. Niin paku- kuin rekkakuskitkin istuu korkeammalla ja ajoneuvon keula on lyhyempi, eli aiheuttaisiko tämä näille kuskeille ns. optisen harhan, että ajavatkin lähempänä? Edessä ajavalle yhtä hanurista tuo toki on, mutta korkeammalta näkee myös paremmin edessä ajavan auton eteen, jolloin ehkä uskaltaakin ajaa hieman lähempänä kun voi havainnoida liikennettä paremmin.

Itse ainakin henkilöautokuskina on tylsä ajaa juuri pakujen ja rekkojen takana, kun ei yhtään näe mitä näiden edessä tapahtuu. Henkilöautoista näkee kuitenkin "läpi", että mitä kauempanakin tapahtuu.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tästä on annettu rikepiste.
Oikealta ohittajat pitäisi saada ampua singolla...
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Samaa ajattelin, mutta toisesta näkökulmasta. Niin paku- kuin rekkakuskitkin istuu korkeammalla ja ajoneuvon keula on lyhyempi, eli aiheuttaisiko tämä näille kuskeille ns. optisen harhan, että ajavatkin lähempänä? Edessä ajavalle yhtä hanurista tuo toki on, mutta korkeammalta näkee myös paremmin edessä ajavan auton eteen, jolloin ehkä uskaltaakin ajaa hieman lähempänä kun voi havainnoida liikennettä paremmin.
Vai olisiko se kuitenkin vain niin, että siellä päässä aivosolujen liike on niin pientä?

Joka päivä voisi työmatkalta kirjoittaa näitä ääliömäisiä ajosuorituksia ja eniten ihmettelen niitä, jotka ajavat jonkun firman logoilla, eivät ymmärrä sitä, kuinka paljon tekevät huonoa mainosta yritykselle tai sitten eivät välitä siitä, kuten eilen viimeeksi pienen rakennusfirman paku Puhti ja jotain, aivan järjetöntä ajelua, se siitä.

Kiitetään tänään bussikuskia, jolle annoin mielestäni vain sääntöjen mukaan reilusti tietä liittymässä, niin tämä kuski kiitteli kohteliaasti suuntamerkin kanssa päästyään helposti liikenteeseen. Epäilen molemmilla olleen hyvän fiiliksen.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Joissakin tapauksissa ohituskaistan kohdalle on lyöty 100km/h taulu, jolloin samainen kärkiauto kiihdyttää heti lähemmäs 110km/h .
Tätä on selitetty myös psykologisilla syillä. Kun tie levenee niin vauhti kiihtyy (huomaamatta) kun tulee jotenkin turvallisempi olo. Ettei sitä edes itse muka huomaa että tulee ajettua lujempaa kuin ennen ohituskaistaa. Monet varmaan kiihdyttää ihan vittumaisuuttaan kyllä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tätä on selitetty myös psykologisilla syillä. Kun tie levenee niin vauhti kiihtyy (huomaamatta) kun tulee jotenkin turvallisempi olo. Ettei sitä edes itse muka huomaa että tulee ajettua lujempaa kuin ennen ohituskaistaa. Monet varmaan kiihdyttää ihan vittumaisuuttaan kyllä.
Ja on siihen ohituskaistalla kiihdyttämiseen sellainenkin "inhimillinen" syy, että kun ohituskaista alkaa, myös sillä edellä ajavalla voi olla aikomus ohittaa edellämenevä, mutta koska hänen edellämenevällään on sama aikomus ja niin edelleen, päätyy suurin osa ajamaan sitä ohitusnopeutta, mutta kukaan heistä ei pääse toisistaan ohi, vaan ainoastaan ehkä siitä jonossa ekana olleesta, josta painutaan ohituskaistan päättyessä jarruvalot vilkkuen letkassa ohi ja sitten osa palaa siihen Hra95 nopeuteen ja sykkeet nousee.
Ei tämä tietysti sitten toimintaa selitä, jos edessä ei mene ketään.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Vai olisiko se kuitenkin vain niin, että siellä päässä aivosolujen liike on niin pientä?

Joka päivä voisi työmatkalta kirjoittaa näitä ääliömäisiä ajosuorituksia ja eniten ihmettelen niitä, jotka ajavat jonkun firman logoilla, eivät ymmärrä sitä, kuinka paljon tekevät huonoa mainosta yritykselle tai sitten eivät välitä siitä, kuten eilen viimeeksi pienen rakennusfirman paku Puhti ja jotain, aivan järjetöntä ajelua, se siitä.

Kiitetään tänään bussikuskia, jolle annoin mielestäni vain sääntöjen mukaan reilusti tietä liittymässä, niin tämä kuski kiitteli kohteliaasti suuntamerkin kanssa päästyään helposti liikenteeseen. Epäilen molemmilla olleen hyvän fiiliksen.
Aina liikenteestä löytyy näitä omilla säännöillään ajelijoita (90% pitää itseään keskivertoa parempana kuskina ja mitä näitä on), mutta totta että eniten ihmetyttää kun sitä tekee jonkun firman väreissä. Joko sitten ei vaan kiinnosta tai sitten äly/ego ottaa vastaan.

Odotan sitä päivää, kun liikenteessä on vain itsestään ajavia autoja. Mielenkiintoista myös nähdä miten vaikuttaa ruuhkiin yms.

Tätä on selitetty myös psykologisilla syillä. Kun tie levenee niin vauhti kiihtyy (huomaamatta) kun tulee jotenkin turvallisempi olo. Ettei sitä edes itse muka huomaa että tulee ajettua lujempaa kuin ennen ohituskaistaa. Monet varmaan kiihdyttää ihan vittumaisuuttaan kyllä.
Tämän pääsee todistamaan harva se päivä ajamalla kehä 3:en länsipäässä, missä tie muuttuu kahdesta kaistasta yhteen. Useampi kyltti matkan aikana kertoo että rajoitus pysyy 80:ssä, mutta silti lähes aina jollain nopeus putoaa 70:iin tai jopa 60:iin.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kun nopeusrajoitus vaihtui 100 km/h -> 80 km/h citikka nosti nopeuttaan tuosta vähän yli seitsemästäkympistä kahdeksaankymppiin. Kun nopeusrajoitus muuttui taas 100 km/h, jarrutti citikka niin, että nopeus PUTOSI taas siihen 75 km/h tienoille. Täh!? Ja tätä samaa kävi pari kertaa aina kun nopeusrajoitus muuttui 80 km/h ja 100 km/h välillä. Kahdeksankympin alueen alkaessa kiihdytti nopeusrajoitukseen ja satasen alueen alkaessa hidasti taas sinne seitsemänkymmenenviiden paikkeille. Inkoon liittymästä tämä kaheli painui vihdoin Inkooseen päin. Teki melkein mieli seurata perässä ja käydä kyselemässä mikä ihmeen logiikka tuossa hänen ajamisessaan oikein oli, mutta jatkoin kuitenkin matkaa kohti Helsinkiä.

Jos jollain on jotain järkevää syytä ehdottaa tällaiseen toimintaan, niin sanokaa toki.

Itse en ole keksinyt muuta loogista syytä tällaiseen ajotapaan, kuin ainoastaan muiden tienkäyttäjien tarkoituksellinen kiusaaminen.
Jaa'a, olikohan joku vanha papparainen ratissa. En tiedä järkisyistä, mutta jotenkin sillä tavalla tuossa olisi ehkä voinut käydä, että kun kuski näkee sen 80 km/h kyltin, havahtuu hän silloin tarkistamaan, mikä on oma nopeus ja sovittaa sen rajoituksen mukaiseksi. Sitten, kun alkaa satasen alue, voi ottaa rennommin ja ajaa hyvältä tuntuvaa "omaa nopeutta" mittariin katsomatta, koska tuskin tulee kuitenkaan ylinopeutta ajettua, jos se oma nopeus on sellaista köröttelyä. Kuski varmaan tiedostaa ajavansa satasen alueella alinopeutta niin mahdollista voisi myös ehkä olla, että hän ajattelee helpottavansa kiireisempien ohi pääsemistä tiputtamalla nopeuden vielä pikkuisen alhaisemmaksi. Matalamman rajoituksen alueella ohittaminen ei ole kovin mielekästä, niin silloin hän ei halua olla tien tukkona. Sinänsä kyllä ymmärrän, jos tuolla tiellä ei joku halua ajaa satasta, koska peuroja vaanii tuolla osuudella melkein joka puskassa ja pellolla.

Nopeusvalvontakameroitahan tuolla tiellä on myös tuhkatiheään 80 km/h ja 60 km/h alueilla, ja pari kameraa sijoitettu sillä tavalla alamäen pohjalle, että niihin on pakko jarruttaa, jos ei halua ylinopeutta ajaa. Muistaakseni molempiin suuntiin on hämäyksen vuoksi laitettu yksi kamera myös satasen alueelle. Siinä voi myös tulla pieni epäusko, oliko tässä nyt todella satasen rajoitus, kun näkee kameran, ja varuiksi tiputtaa nopeuden kahdeksaankymppiin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Meinaatko ihan tosiaan että jos joku ajaa motarilla vasenta kaistaa vaikka 90km/h, niin oikealta ohittava pitäisi ampua?

Mä meinaan. Tai no, ehkä siinäkin voi olla lieventäviä asianhaaroja. Mutta mua ainakin vituttaa suunnattomasti jos ajan ohituskaistaa vaikka vakkarilla 124-128kmh ja tulee joku köröttelijä vastaan, vasemmalla kaistalla. Ja kun jään siihen taakse odottamaan että ko. auto tajuaa siirtyä oikealle..

... niin joku idiootti painaa oikealta ohi kaikista niistä jotka ovat siinä vasemmalla. Tai yrittää ajaa. Se kun ei aina ole niin vaaraton juttu varsinkin jos enemmän liikennettä + raskastakin liikennettä liikkeellä.

itseasiassa viimeisin liikenteessä näytetty keskari on tarjoiltu moottoritiellä juuri tällaiselle oikealta tulijalle, joka kai kuvitteli että minä jarrutan niin että hän pääsee ennen sitä hänen edessä olevaa rekkaa oikealta minun ohi ja sen minun edessä olevan hitaamman väliin. Ei päässyt.

ja sitten kun se minun edessä oleva poistui rekan jälkeen oikealle ja itse pääsin takaisin normaaliin moottoritienopeuteen, ei sillä pujottelijalla enää kiire ollutkaan.

Ensi viikolla olisi liikennettä tarjolla taas vajaan 2000km verran, kun Norjaan tie vie. Joka kerta ajanut Jyväskylän kautta Ouluun ja tiet jo liiankin tuttuja. Onko tuo Treelta Pohjanmaan kautta Ouluun hyvä vaihtoehto? Ehkä puoli tuntia hitaampi (?), mutta vaihtelun vuoksi voisi ajella, jos reitti ja tiestö hyvä? Mitäs paikalliset sanoo?
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Samaa ajattelin, mutta toisesta näkökulmasta. Niin paku- kuin rekkakuskitkin istuu korkeammalla ja ajoneuvon keula on lyhyempi, eli aiheuttaisiko tämä näille kuskeille ns. optisen harhan, että ajavatkin lähempänä? Edessä ajavalle yhtä hanurista tuo toki on, mutta korkeammalta näkee myös paremmin edessä ajavan auton eteen, jolloin ehkä uskaltaakin ajaa hieman lähempänä kun voi havainnoida liikennettä paremmin.

Itse ainakin henkilöautokuskina on tylsä ajaa juuri pakujen ja rekkojen takana, kun ei yhtään näe mitä näiden edessä tapahtuu. Henkilöautoista näkee kuitenkin "läpi", että mitä kauempanakin tapahtuu.
Ihan oikeilla jäljillä olet. Tarkoitat optisella harhalla varmaan sitä, että nämä luulevat ajavansa kauempana. Se on totta, että ison auton ratissa on korkeammalla, ja silloin etäisyydet voivat tuntua erilaisilta. Mutta ihan sama matka jokaisen auton väliin tarvitaan.

Sitä paitsi joidenkin rekkakuskien luulisi pitävän pikemminkin isompia välejä. Rekalla jarruttelu on ihan eri juttu kuin henkilöautolla jarruttelu. Joku 35 metrin rekka on helvetin iso yhdistelmä. Jos vedät jarrut lukkoon, niin lasti voi tulla niskaan, vaikka miten hyvin olisi sidottu. Toki suurin osa rekkakuskeista ymmärtää tämän, eikä ole heitä tarkoitus syyttää, ammattilaisia ovat.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ensi viikolla olisi liikennettä tarjolla taas vajaan 2000km verran, kun Norjaan tie vie. Joka kerta ajanut Jyväskylän kautta Ouluun ja tiet jo liiankin tuttuja. Onko tuo Treelta Pohjanmaan kautta Ouluun hyvä vaihtoehto? Ehkä puoli tuntia hitaampi (?), mutta vaihtelun vuoksi voisi ajella, jos reitti ja tiestö hyvä? Mitäs paikalliset sanoo?
Voin suositella. Itse olen mennyt tuon edestakaisin vasta kerran, mutta en enää edes harkitse muita reittejä. Kuukauden päästä Tampereelta Kuusamoon menossa ja nimenomaan tuota reittiä.
 

kalitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, Ässät
Mä ajan ja olen aina ajanut mm. työn vuoksi paljon. Kutsun nimellä ”Herra 95” ukkoja, joita on paljon: Kulku etenee melko varmasti nopeutta 95. Satasen alueella menen ohi, kasikympin rajoituksella he liimautuvat perälautaan. Joskus punkevat sitten kasikympin alueella niska punaisena ohikin, usein ohitusta säestetään käsimerkein ja pään pyörittelyin. Lähetän usein lentosuukkoja vastauksena.

Kunnes taas tulee satasen alue, ja menen ohi. Tätä jatketaan sitten hamaan loppuun saakka.

Samat herrat ajelevat taajamassa aina noin 50 km/h on rajoitus sitten 60, 50, 40 tai vaikka koulujen edessä 30 km/h.
Lion #79 opetti tämänkin 95/50 säännön meille tasalakeille. Mahtavaa nähdä varsinkin vanhempien kansalaisten noudattavan Manun ohjetta ympäri Suomen kiekkokaupunkeja, buumia on luotu vuosikymmeniä, simply great sanon minä.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Samaa ajattelin, mutta toisesta näkökulmasta. Niin paku- kuin rekkakuskitkin istuu korkeammalla ja ajoneuvon keula on lyhyempi, eli aiheuttaisiko tämä näille kuskeille ns. optisen harhan, että ajavatkin lähempänä? Edessä ajavalle yhtä hanurista tuo toki on, mutta korkeammalta näkee myös paremmin edessä ajavan auton eteen, jolloin ehkä uskaltaakin ajaa hieman lähempänä kun voi havainnoida liikennettä paremmin.

Itse ainakin henkilöautokuskina on tylsä ajaa juuri pakujen ja rekkojen takana, kun ei yhtään näe mitä näiden edessä tapahtuu. Henkilöautoista näkee kuitenkin "läpi", että mitä kauempanakin tapahtuu.
Niin ja sama ilmiö siinä on kun tsygälläkin polkiessa kaupungissa että "voi" olla lähellä kun näkee sen auton yli. Näkyvyys on siis sama, ellei parempi, kuin edessäolevassa autossa. Silti pieni maltti tekisi hyvää, ei ole kiva ajaa autoa kun joku on takapuskurissa kiinni. Ja yllättäviä asioita voi tapahtua silti.
Ja on siihen ohituskaistalla kiihdyttämiseen sellainenkin "inhimillinen" syy, että kun ohituskaista alkaa, myös sillä edellä ajavalla voi olla aikomus ohittaa edellämenevä, mutta koska hänen edellämenevällään on sama aikomus ja niin edelleen, päätyy suurin osa ajamaan sitä ohitusnopeutta, mutta kukaan heistä ei pääse toisistaan ohi, vaan ainoastaan ehkä siitä jonossa ekana olleesta, josta painutaan ohituskaistan päättyessä jarruvalot vilkkuen letkassa ohi ja sitten osa palaa siihen Hra95 nopeuteen ja sykkeet nousee.
Ei tämä tietysti sitten toimintaa selitä, jos edessä ei mene ketään.
Yleensä tässä taidetaan kuitenkin tarkoittaa kärkiautoa. Yksi tämmöinen vuosien takaa jäänyt mieleen vahvasti. Oltiin nuoria, 18-19-vuotiaita silloin itse ja ajeltiin Savonlinnasta takaisin Stadin suuntaan. Eli alla oli joku jonkun mutsin romu, joka juuri ja juuri kulki 130 kaasu pohjassa ja kiihtyvyys oli mitä oli. Edessä oli semmoinen pyöriä katolla kuskannut, selkeästi alle nopeusrajoituksen ajanut auto. Joka teki ihan mielettömät kiihdytykset sitten ohituskaistojen alkaessa ettei meillä riittänyt autossa kyytiä painaa ohi. Joku aiempi nopeuskaista ei vielä oltu seuraava auto vaan jonossa, jolloin ei ihan huomattu tilannetta ja seuraava ohituskaista yritettiin puskea muttei onnistunut. Seuraavalla sitten reilu väli ja kiihdytys niin että auto oli huippunopeudessaan jo kaistan alkaessa ja siitähän päästiin ohi kun kaverin kiihdytys vasta alkoi. Se oli se "näitä tyyppejä oikeesti löytyy" -kokemus.

Tänään tuli Joensuussa todistettua mielenkiintoista suoritusta. Liikennevaloissa erilliset kaistat suoraan meneville ja vasemmalle kääntyjille, mutta samoilla valoilla menee. Auto jäi siihen keskelle seisomaan ja odottamaan että vastaantulevat suoraan menevät menee ihan normaalisti. Mutta sitten päätti kiihdyttää ja mennä letkan kahden viimeisen auton välistä. Vastaantuleva jarrutti ja vilkutti valoja että ei siinä mitään käynyt, mutta mietin kyllä, että mitähän ihmettä tällainen kuski niinku ajattelee. Kokonaisuudessaan vaan järjetöntä, se oli letkan viimeinen auto, mutta edestä nyt sitten piti päästä. Miksi?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös