Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 981 250
  • 12 219

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Mä ihmettelen tässä pysäköintiä. ... Kun sitten katsoo tuota toista kuvaa, niin mitä ihmettä on mahtanut taas tämän auton kuljettajalla olla mielessä? Paikka mihin mahtuu helposti kaksi isoakin autoa, niin sitten pitää jättää siihen taakse kolme metriä tyhjää, eikä sitä voi yksikään auto hyödyntää. Vastaavasti se jättää tuonne eteen hyvin rajallisen tilan, minne ei oikein kunnolla autoa saa parkkiin, jos ollenkaan.

Miksi ihmeessä se ensimmäiseen tai viimeiseen paikkaan pitää jättää tyhjää? Ei sitä paria metriä edessä tai takana voi kukaan hyödyntää pysäköintiin, ja monesti se vaan vie muilta paikkoja pois.
Väittäisin, että tuossa jälkimmäisessä boldauksessa on vastaus tuohon ensimmäiseen boldattuun kohtaan. Siinä on luultavasti ollut auto edessä. Ja tuossahan mahtuu kyllä hyvin ns. normaali auto tuohon etupuolelle. Jollain 70-luvun jenkkilaivalla tekee kyllä tiukkaa.
 

Petofani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Anaheim, Raahe-Kiekko, PattU, Lippo
Mikä ihme siinä oikein on, että moottoritiellä 8/10 ohittavasta autosta palaa takaisin siihen oikealle kaistalle alle 10 metrin päähän juuri ohitetusta autosta?
Nykyaikana monilla ihmisillä on sekä hemmetinmoinen tarve tehdä turhia ohituksia että ajaa niin sumpussa kuin mahdollista. Esimerkiksi jos mittarissa on 106 km/h satasen alueella motarilla ja tehdään esim. 3 km/h varmuusvähennystä, niin voit olla varma, että ohi mennään niin että heilahtaa.
 

Rocco

Jäsen
Väittäisin, että tuossa jälkimmäisessä boldauksessa on vastaus tuohon ensimmäiseen boldattuun kohtaan. Siinä on luultavasti ollut auto edessä. Ja tuossahan mahtuu kyllä hyvin ns. normaali auto tuohon etupuolelle. Jollain 70-luvun jenkkilaivalla tekee kyllä tiukkaa.
Vaikka olisikin ollut auto edessä, ja vaikka sinne auto mahtuisikin, niin missasit pointin. Eli sen, että miksi pitää sinne taakse jättää missään tilanteessa pari metriä tyhjää?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
miksi pitää sinne taakse jättää missään tilanteessa pari metriä tyhjää?
Jos ajaa eteen jäävän auton taakse niin lähelle kuin pääsee, niin ei sitä taakse jäävää tilaa tule mietittyä.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Vaikka olisikin ollut auto edessä, ja vaikka sinne auto mahtuisikin, niin missasit pointin. Eli sen, että miksi pitää sinne taakse jättää missään tilanteessa pari metriä tyhjää?
Kyllähän tuohon taakse on vaikka moottoripyörä tai Smartti mahtunut parkkiin ennen kuvassa olevan auton pysäköintiä
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Meillä päin on hiukan typerästi suunniteltu väylä ison marketin P-alueelle & bensa-asemalle.
P-paikalle käännytään välittömästi eli noin 5-10 m oikealle kääntyvän risteyksen jälkeen, mutta katua voi jatkaa myös suoraan kohti toista isoa myymälää. Koska ensimmäisen marketin P-paikalta & bensa-asemalta voi ajaa myös ulos, syntyy sekaannusta, koska jotkut vasemmalta tulevat, mutta suoraan jatkavat, jättävät vilkun oikealle pari sekuntia liian pitkäksi aikaa. Näin P-paikan & bensa-aseman liittymästä poistuvat luulevat vasemmalta tulevien kääntyvän kaupan pihaan oikealle, ja tunkevat heidän eteensä. Koska nopeudet ovat pieniä, ei ole ainakaan nähteni kolissut, mutta torvet soivat ja keskisormia heristellään.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Pari viikkoa sitten ajoin Helsinki-Lahti-Helsinki ja tänä viikonloppuna Helsinki-Tampere-Helsinki. Mikä ihme siinä oikein on, että moottoritiellä 8/10 ohittavasta autosta palaa takaisin siihen oikealle kaistalle alle 10 metrin päähän juuri ohitetusta autosta?

Tällä tavoin tulee kivasti lumet, jäät, vedet, kivet, nastat, hiekat jne. juuri ohitetun auton konepeltiin ja lasille. Pahimmassa tapauksessa tulee hetkellinen "sokeus", kun siihen eteen palataan liian lähelle ja heitetään esim. lumet ohitetun auton tuulilasille. Eikö nykyään opeteta autokoulussa, että pitää ohittaa turvallisesti ja palata vasta sitten takaisin omalle kaistalle, kun ohitettavaan autoon on riittävä välimatka?
Oma kokemuksien kautta syntynyt analyysini nojaa siihen, että myös tähän syyllistyvät eniten ainakin BMW-kuljettajat, kuten niin moneen muuhunkin "liikennesäännöt ei koske mua" tyyppiseen rikkeeseen. En rohkene Audi tai Mercedes kuljettajia lähteä tässä syyttämään, vaikka hekin usein erilaisia rikkeissä kunnostautuvat.

Mutta se tosiaan menee niin, että jos sieltä takaa joku auto tuleekin ihan roimaa ylinopeutta, vaihtaa takaisin siihen suoraan oman keulasi eteen ja oikein kirsikkana kakun päällä, tekee tämän kaiken ilman vilkun käyttöä, niin lähes varmasti BMW:n logo löytyy autosta. Joku siinä merkissä vaan on valtaosalle kuskeja sellainen hypnoosin paikka, että sitä autoa ei vaan pysty ajamaan ilman reipasta ylinopeutta, eikä ilman erittäin valikoivaa liikennesääntöjen noudattamista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oma kokemuksien kautta syntynyt analyysini nojaa siihen, että myös tähän syyllistyvät eniten ainakin BMW-kuljettajat, kuten niin moneen muuhunkin "liikennesäännöt ei koske mua" tyyppiseen rikkeeseen. En rohkene Audi tai Mercedes kuljettajia lähteä tässä syyttämään, vaikka hekin usein erilaisia rikkeissä kunnostautuvat.

Mutta se tosiaan menee niin, että jos sieltä takaa joku auto tuleekin ihan roimaa ylinopeutta, vaihtaa takaisin siihen suoraan oman keulasi eteen ja oikein kirsikkana kakun päällä, tekee tämän kaiken ilman vilkun käyttöä, niin lähes varmasti BMW:n logo löytyy autosta. Joku siinä merkissä vaan on valtaosalle kuskeja sellainen hypnoosin paikka, että sitä autoa ei vaan pysty ajamaan ilman reipasta ylinopeutta, eikä ilman erittäin valikoivaa liikennesääntöjen noudattamista.
BMW-kuljettajat sekä pakettiautojen kuljettajat. Ainakin Lahden tien aamuruuhkan pahimmat tötöilijät ovat nimenomaan pakettiauton kuljettajia. Jälleen kerran alleviivaan, että kaikki eivät ole, mutta todella moni ajelee vailla mitään turvavälejä tai nopeusrajoituksia.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
BMW-kuljettajat sekä pakettiautojen kuljettajat. Ainakin Lahden tien aamuruuhkan pahimmat tötöilijät ovat nimenomaan pakettiauton kuljettajia. Jälleen kerran alleviivaan, että kaikki eivät ole, mutta todella moni ajelee vailla mitään turvavälejä tai nopeusrajoituksia.
Hyvä lisäys. Pakettiautojen kuljettajat tosiaan täälläkin suunnalla ovat niitä pahimpia takapuskurissa roikkujia.
 

bart

Jäsen
Kun olen tuolla tien päällä, niin ajelen pääsääntöisesti vakionopeussäädin päällä tyyliin nopeusrajoitus + 5km/h. Viime aikoina on yllättävän useasti sattunut moottori(liikenne)tiellä tilanne, että joku ajelee ensin jonkin matkaa perässä, sitten painelee ohi ja kun pääsee siihen eteen niin pudottaa sitten vauhtia. Eihän tuo nyt sinänsä mitenkään erikoisemmin häiritse, kun autossa on adaptiivinen vakionopeussäädin, mutta silti ihmetyttää. Olenko mukamas kaahailija, jonka vauhtia täytyy tuolleen hillitä..?!

Samaten olen sitäkin ihmetellyt, että jos ajaa ulos moottori(liikenne)tien liittymästä, niin miksi vauhtia pitää alkaa pudottaa jo vähintään puoli kilometriä ennen liittymää ja samaten välittömästi liittymään ajettua saada pudotettua se vauhti sinne kuudenkymmenen tienoille. Pätee toki myös toisinpäinkin eli toisinaan tuntuu uskomattomalta, ettei autoa saada kiihtymään kiihdytyskaistalla edes sinne seitsemänkymmenen nopeuksiin.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kun olen tuolla tien päällä, niin ajelen pääsääntöisesti vakionopeussäädin päällä tyyliin nopeusrajoitus + 5km/h. Viime aikoina on yllättävän useasti sattunut moottori(liikenne)tiellä tilanne, että joku ajelee ensin jonkin matkaa perässä, sitten painelee ohi ja kun pääsee siihen eteen niin pudottaa sitten vauhtia. Eihän tuo nyt sinänsä mitenkään erikoisemmin häiritse, kun autossa on adaptiivinen vakionopeussäädin, mutta silti ihmetyttää. Olenko mukamas kaahailija, jonka vauhtia täytyy tuolleen hillitä..?!

Samaten olen sitäkin ihmetellyt, että jos ajaa ulos moottori(liikenne)tien liittymästä, niin miksi vauhtia pitää alkaa pudottaa jo vähintään puoli kilometriä ennen liittymää ja samaten välittömästi liittymään ajettua saada pudotettua se vauhti sinne kuudenkymmenen tienoille. Pätee toki myös toisinpäinkin eli toisinaan tuntuu uskomattomalta, ettei autoa saada kiihtymään kiihdytyskaistalla edes sinne seitsemänkymmenen nopeuksiin.
Hämmästyttävää, kuinka samanlaisa kokemusia meillä voi olla...
Tässä kuukauden sisällä olen joutunut tekemään kolme pidempää reissua autolla ja jälleen kerran... juuri näihin asioihin kiinnitin huomiotani reissuillani.
En ole hurjastelija enkä kiilaaja, olletikin, kun kaikilla noilla mainituilla matkoillani oli myös koira(-ia) kyydissä, joten maltti ja rauhallisuus olivat valttia.
Siltikin, ihmettelen... kaikenmoista renkaankuluttajaa sitä maanteille mahtuukin...
 

Herra Hopotin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Nykyaikana monilla ihmisillä on sekä hemmetinmoinen tarve tehdä turhia ohituksia että ajaa niin sumpussa kuin mahdollista. Esimerkiksi jos mittarissa on 106 km/h satasen alueella motarilla ja tehdään esim. 3 km/h varmuusvähennystä, niin voit olla varma, että ohi mennään niin että heilahtaa.
Nämä turhat ohitukset ihmetyttävät itseäkin. Esimerkiksi ruuhka-aikaan näkyy, että autoja jonossa kymmeniä, samoin vastaantulevia siihen malliin ettei kaikkia voi ohittaa. Silti pitää joidenkin päästä se pari autoa ohittamaan, jos tulee jonon takimmaiseksi. Saatu hyöty nolla. Tolloimmat ohittaa sen pari autoa, ja kääntyy sivutielle.

Toinen ihmetyksen aihe täällä päin on sillat. Tulee päivittäin ajeltua useasti tuosta sillan yli, niin melkein joka kerta porukka tiputtaa vauhdin kuuteenkymppiin vaikka rajoitus on kahdeksankymppiä. Sitten sillan jälkeen taas vauhti nousee.
 

Petofani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Anaheim, Raahe-Kiekko, PattU, Lippo
Nämä turhat ohitukset ihmetyttävät itseäkin.
Sitten vielä se, että vaikka olisi vastaantuleva auto lähellä, niin hulluimmat painaa ohi. Vänkärin paikalta olen nähnyt useita tällaisia totaalimoraalittomia aivopieruja. Niissä on kuollutkin sivullisia.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Eilen ajoin taas toisen kerran lyhyen ajan sisään tampere-helsinki moottoritietä. Huomasin taas saman, että voisi oikeastaan sanoa ei pelkästään ison, vaan isoimman osan autoilijoista ajavan 5km/h alle nopeusrajoituksen.

Eli siis adaptiivisella vakkarilla kun yritin ajaa sellaista 108km/h vauhtia, niin ei sitä kauaa päässyt kun mittari näytti 96km/h. Sitten taas letkan ohitus ja 108 tauluun minuutiksi, kunnes oli taas uusi letka edessä ja sama homma. Teema toistui koko matkan ja vain osassa kerroista johtui raskaasta ajoneuvosta. Suurin osa ihan tavan henkilöautoista.

Onko nyt liian liikasta ja huonot kelit vai mistä tuo johtuu? Bensan hinnat liian korkeita? Muistelen vaan, että muutama vuosi taaksepäin itse olisin tuolla 108km/h 100-alueella ollut se ohitettava auto varsinkin näin hienoilla keleillä.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Eilen ajoin taas toisen kerran lyhyen ajan sisään tampere-helsinki moottoritietä. Huomasin taas saman, että voisi oikeastaan sanoa ei pelkästään ison, vaan isoimman osan autoilijoista ajavan 5km/h alle nopeusrajoituksen.

Eli siis adaptiivisella vakkarilla kun yritin ajaa sellaista 108km/h vauhtia, niin ei sitä kauaa päässyt kun mittari näytti 96km/h. Sitten taas letkan ohitus ja 108 tauluun minuutiksi, kunnes oli taas uusi letka edessä ja sama homma. Teema toistui koko matkan ja vain osassa kerroista johtui raskaasta ajoneuvosta. Suurin osa ihan tavan henkilöautoista.

Onko nyt liian liikasta ja huonot kelit vai mistä tuo johtuu? Bensan hinnat liian korkeita? Muistelen vaan, että muutama vuosi taaksepäin itse olisin tuolla 108km/h 100-alueella ollut se ohitettava auto varsinkin näin hienoilla keleillä.

Epäilisin, että polttoaineiden hintojen nousu on tähän toden totta vaikuttanut. Voi myös olla se, että moni on huomannut, ettei se kiire kiirehtimällä lopu ja että hieman hiljempaa ajamalla ei todennäköisesti kovin montaa minuuttia myöhemmin ole perillä.

Hyvä juttuhan nopeuksien aleneminen kokonaisuudessaan olisi: säästyy polttoainetta, renkaita, tienpintaa ja ehkäpä vielä matkakin on rentouttavampi, kun on lähdetty ajoissa liikkeelle.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Epäilisin, että polttoaineiden hintojen nousu on tähän toden totta vaikuttanut. Voi myös olla se, että moni on huomannut, ettei se kiire kiirehtimällä lopu ja että hieman hiljempaa ajamalla ei todennäköisesti kovin montaa minuuttia myöhemmin ole perillä.

Hyvä juttuhan nopeuksien aleneminen kokonaisuudessaan olisi: säästyy polttoainetta, renkaita, tienpintaa ja ehkäpä vielä matkakin on rentouttavampi, kun on lähdetty ajoissa liikkeelle.
No tietysti näinkin, mutta aika marginaalinen taitaa olla polttoaineen kulutuksen nousu polttomoottoriautolla jos nopeus nousee vaikkapa 95km/h - 115km/h.
 

Glove

Jäsen
Eilen ajoin taas toisen kerran lyhyen ajan sisään tampere-helsinki moottoritietä. Huomasin taas saman, että voisi oikeastaan sanoa ei pelkästään ison, vaan isoimman osan autoilijoista ajavan 5km/h alle nopeusrajoituksen.

Eli siis adaptiivisella vakkarilla kun yritin ajaa sellaista 108km/h vauhtia, niin ei sitä kauaa päässyt kun mittari näytti 96km/h. Sitten taas letkan ohitus ja 108 tauluun minuutiksi, kunnes oli taas uusi letka edessä ja sama homma. Teema toistui koko matkan ja vain osassa kerroista johtui raskaasta ajoneuvosta. Suurin osa ihan tavan henkilöautoista.

Onko nyt liian liikasta ja huonot kelit vai mistä tuo johtuu? Bensan hinnat liian korkeita? Muistelen vaan, että muutama vuosi taaksepäin itse olisin tuolla 108km/h 100-alueella ollut se ohitettava auto varsinkin näin hienoilla keleillä.
Ettei vaan ollut viimeisillä volteillaan latausssemalle menossa ollut sähköauto siellä keulassa?
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
No tietysti näinkin, mutta aika marginaalinen taitaa olla polttoaineen kulutuksen nousu polttomoottoriautolla jos nopeus nousee vaikkapa 95km/h - 115km/h.
Kyllä se polttoaineen kulutuksen nousu tuollaisella nopeuden muutoksella voi olla jo aika merkittäväkin, 10-20 prosenttia vähän autosta riippuen. Voisin kuvitella, että valtavasti yleistyneillä "katumaastureilla"/suveilla lähempänä tuota 20 prosenttia, jos nopeutta nostaa 15-20 km/h.

Tässä yksi testi: 120 km/h vai 100 km/h – Testasimme kuinka paljon nopeuden alentaminen vaikuttaa kulutukseen

Tuohon sitten vielä renkaiden kulutuksen lisääntyminen, jota ei tokikaan niin nopeasti ja selkeästi huomaa. Renkaiden kulutukseen merkittävin teko voi olla kuitenkin se, ettei aja kuluneissa urissa, vaan sileämmällä asvaltilla urien vieressä. Tämä myös vähentää sisämelua melkoisesti. Mutta aivan varmasti nopeudet ovat siis pääteillä laskeneet polttoaineiden hinnan nousun myötä. Itse en niinkään ole kuitenkaan ainoastaan ylläolevien asioiden takia tehnyt vastaavaa muutosta, vaan ennemminkin lasten ja turvallisuusnäkökulman myötä. Jo pienikin nopeuden alentaminen lisää turvallisuutta esim. mahdollisessa kolarissa melkoisesti. Ja kun onnettomuuksia ei voi välttämättä täysin itse välttää, jos esim vastaantulija nukahtaa rattiin ja tulee päin. Siinä tilanteessa minulla on mieluummin vauhtia esimerkiksi hieman alle sata kuin hieman yli. Enemmän aikaa reagoida ja todennäköisesti alhaisempi törmäysnopeus. Aiemmin olin itsekin se, joka ajoi aina todellista nopeutta sen noin 5-8 km/h ylinopeutta. Nykyään sitten tasan rajoituksen mukaan tai jopa muutama kilometri tunkissa alle.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ettei vaan ollut viimeisillä volteillaan latausssemalle menossa ollut sähköauto siellä keulassa?
Ei ollut. Kyllä oli ihan fossiiliautoja nämä kaikki letkaa vetävät. Oman kokemuksen mukaan sähköautot on ne jotka kovempaa ajavat. Ehkä, koska ei tunnu rahallisesti missään se pieni kulutuksen nousu.
 

444

Jäsen
Mä ainakin ajan etenkin moottoritiellä ihan tyytyväisenä ”alinopeutta”. Todella harvoin edes talvirajoituksilla satasta. Syitä:
- Kun ei vaan ole kiire. Tämä toimii pohjana ja kantena seuraavillekin syille.
- Polttoaineen säästö. Mä en ole perheen ainoana tienaavana ihmisenä niin hyvätuloinen, että maksaisin mielelläni ylimääräistä siitä, että pääsen vähän nopeammin paikasta toiseen. Eli miksi kiirehtiä, kun perille pääsee myös hitaammin ja halvemmalla?
- Stressittömyys. Tiiättekö sen tunteen, kun asetatte vakkarin vähän rajoituksen yläpuolelle ja sitten huomaatte kuinka kaiken aikaa pitää ohitella oikean kaistan hidastelijoita ja väistellä oikealle, että vielä vähän kovempaa ajavat ehtivät kiiruhtaa ohi? Oman vaatimattoman ajohistoriani aikana olen todennut, että pääsee huomattavasti helpommalla, kun ajaa vähän hitaammin ja ohittelee vähemmän. Kyllä mäkin rekoista ohi menen moottoritiellä, samoin niistä max 70km/h matavista karavaanareista jos rajoitus on suurempi (koska se vauhti heillä usein humppaa ihan liikaa ja ylämäissä ei tunnu vääntö ja teho riittävän), mutta moottoriteillä menen ohi vain silloin, kun omaa nopeutta ei tarvitse nostaa ja kun en tällöin myöskään suotta hidasta kiireisempien etenemistä. Mahdollisesti Lohja - Tampere tai Helsinki - Tampere välillä menee peräti 10 minuuttia pidempään.

Ei sillä minulle ole merkitystä, istunko kuukaudessa tunnin tai kaksi pidempään autossa tällä valinnalla. Se pienikin vähennys turhassa stressissä painaa vaakakupissa paljon enemmän. Tämän takia kuljen myös mieluummin junalla, jos se vain menojen osalta on mahdollista. Aina se ei ole, jos toisessa päässä pitää päästä hoitamaan muitakin asioita tai jos aikataulut eivät muuten osu omieni kanssa yksiin. Antaa niiden kiiruhtaa, joilla kiire on. Kunhan eivät turhaan roiku kiinni takapuskurissa kiinni vaarantaen mm. minun turvallisuuttani.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Oman kokemuksen mukaan sähköautot on ne jotka kovempaa ajavat. Ehkä, koska ei tunnu rahallisesti missään se pieni kulutuksen nousu.
Oma kokemukseni on täysin päinvastainen - sähköautot ajavat pääsääntöisesti aina hyvin maltillista nopeutta. Tähän varmaan syynä, että range ottanee hittiä aika kovasti nopeuksien kasvaessa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tuli kaupungilla vastaan viisi mopoautoa. Jokaisen kuljettajalla kännykkä kädessä. Olivat muuten kaikki tyttöjä.

Ikäryhmään katsomatta en voi ymmärtää, mikä siinä puhelimessa on niin ihmeellistä, ettei voi olla sitä käyttämättä. Tai jos on ihan pakko, niin miksei sitten pysähdy tien sivuun?
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Tuli kaupungilla vastaan viisi mopoautoa. Jokaisen kuljettajalla kännykkä kädessä. Olivat muuten kaikki tyttöjä.

Ikäryhmään katsomatta en voi ymmärtää, mikä siinä puhelimessa on niin ihmeellistä, ettei voi olla sitä käyttämättä. Tai jos on ihan pakko, niin miksei sitten pysähdy tien sivuun?
Mitä isot edellä, niin pienet perässä: näin naapurin tokaluokkalaisen (tytön) painelevan sähköpotkurilla kohti kauppaa, jonne matkaa n. 1,5 km. Siinä alamäkeä vieressä rullatessaan kolmeekymppii kännykkää katellen, ohjaili sujuvasti oikeella kädellä. Aika hurjan näköstä, ku 30 km/h on jo 8 m/s.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Mitä isot edellä, niin pienet perässä: näin naapurin tokaluokkalaisen (tytön) painelevan sähköpotkurilla kohti kauppaa, jonne matkaa n. 1,5 km. Siinä alamäkeä vieressä rullatessaan kolmeekymppii kännykkää katellen, ohjaili sujuvasti oikeella kädellä. Aika hurjan näköstä, ku 30 km/h on jo 8 m/s.

Vähän samaa näen ikkunasta toisinaan. Alaikäiset menee omilla skuuteilla keskellä kelviä kännykät kädessä. Toivon, että vanhemmat edes jotain neuvoa antaisi, kun noita lapsilleen hankkivat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös