En tiedä. Ratkon nuo tilanteet kuitenkin liikenteessä niin, että pudotan omasta vakkaristani kympin pois. Silloin ehkä 8 tai 9 kuljettajaa kymmenestä tulee ohitse.@adolf Adaptiivinen vakkari?
En tiedä. Ratkon nuo tilanteet kuitenkin liikenteessä niin, että pudotan omasta vakkaristani kympin pois. Silloin ehkä 8 tai 9 kuljettajaa kymmenestä tulee ohitse.@adolf Adaptiivinen vakkari?
Ymmärsitkö nyt oikeasti mitä kirjoitin vai ymmärrätkö tahallaan väärin?Oikeastaan alleviivaat pointtini. Huonolla kelillä et ollut valmis tiukkaan tilanteeseen ja sulla oli aivan liian pieni turvaväli. Mä välitän paskat puskurissa roikkuvista ja pidän ruuhkassakin kunnon turvavälin, jotta MULLA on aikaa reagoida edessä tapahtuvaan peliliikkeeseen. Jarruvalot vilkkumaan, jotta takana tuleva hoksaa, että edessä on happeninkiä. Ja sitten hidastetaan sään mukaan maltilla nopeus ja seis. Voihan sitä siltikin sattua jotain ikävää, mutta on ainakin itse tehnyt kaikkensa ja mielellään hiukan yli.
No ei se noinkaan nyt mene.Niin aiheuttaa ja siihen pitää sopeutua. Tänne avautuminen nyt ei auta yhtään.
Liikenteessä on eritasoisia kuskeja, vaikka suurin osa toki todella hyviä. Kyllä mä olen tässä 40 vuoden aikana tottunut siihen, että näillä vuodenvaihteen keleillä liikenne käyttäytyy hiukan eri tavalla kuin optimiolosuhteissa. Ei siinä voi muuta kuin ennakoida parhaan kykynsä mukaan ja toivoa, ettei takana tule ketään tomppelia. Se kun ei välttämättä edes ole se eka eikä toka auto siellä edessä, jolle tulee yllättävä tilanne. Sulle se saattaa näkyä niin, että edessä ajava hoopoilee.No ei se noinkaan nyt mene.
Menee hyvin lähelle liikenneturvallisuuden vaarantamisena kun leikitään noin.
Siinä kun tulee raskasta kalustoa perässä niin voi käydä huonosti.
Vasenta kaistaa viimeiseen asti ajavia on aina tuolla. Ja sitten puikataan siihen pikkuruiseen väliin ja haitari-ilmiö hoitaa loput. Tämä aiheutunee siitä, että ensin oikea kaista pumppaa ja joku hermostuu ja vaihtaa kaistaa, takaa tulee joku, joka joutuu hiljentämään. Pese, huuhtele ja toista.Mikähän helvetti siinä on, että oli keli kuin keli, niin tietyissä kohdissa Kehä 1stä ajetaan 65km/h max.?
Esimerkkinä Tuusulantien ylittävä osuus.
Ja tämä on joka ikinen kerta, kun ko. kohdasta ajan. Eli väh. pari kertaa viikossa.
Mikähän helvetti siinä on, että oli keli kuin keli, niin tietyissä kohdissa Kehä 1stä ajetaan 65km/h max.?
Esimerkkinä Tuusulantien ylittävä osuus.
Ja tämä on joka ikinen kerta, kun ko. kohdasta ajan. Eli väh. pari kertaa viikossa.
No itse asiassa itsekin ajan kehillä mieluummin vasenta kaistaa, kun se käy paremmin järkeen. Tuolla on ruuhka-aikoihin niin paljon liikennettä, että sisääntulorampeilta tulee autoja jatkuvalla syötöllä. Useimmat osaavat liittyä liikennevirtaan, mutta aina on joku, jolla ei vaan kantti riitä ja muuttujia alkaa olla liikaa noiden ennakointiin. Vasemmalla kaistalla saa ajaa stressittömämmin, kunhan pysyy vauhdissa mukana. Mutta jos oon menossa poistumisrampille, etsin kyllä aika pian edellisen rampin jälkeen sen poistumispuolen. Ja sitten arvailemaan juuri ennen ramppia, kuka vasemman kaistan sankareista kiilaa keskimmäisen kaistan läpi suoraan rampille.Jep kuten yläpuolella jo kirjoitettiin niin tietyt sepot valitsevat jo Kivikossa sen vasemmankaistan jotta ovat valmiina Länsiväylälle liittymistä vasten.
Liikennettä on kehällä yleensä niin paljon, että kunnon turvavälejä ei pystytä pitämään. Tuossa kohtaa on länteen mennessä Pukinmäen ja Oulunkylän rampit, joista lykkää uuttaa kulkijaa baanalle. Kun ne sitten ahtautuu pieniin väleihin, nopeuden putoaminen on luonnonlaki. Ja tosiaan ylämäki siinä ennen Tuusulanväylääkin vaikuttaa. Parhaiten kehällä pääsee kun vetää vasenta kaistaa niin pitkään kuin mahdollista.Mikähän helvetti siinä on, että oli keli kuin keli, niin tietyissä kohdissa Kehä 1stä ajetaan 65km/h max.?
Esimerkkinä Tuusulantien ylittävä osuus.
Ja tämä on joka ikinen kerta, kun ko. kohdasta ajan. Eli väh. pari kertaa viikossa.
No itse asiassa itsekin ajan kehillä mieluummin vasenta kaistaa, kun se käy paremmin järkeen. Tuolla on ruuhka-aikoihin niin paljon liikennettä, että sisääntulorampeilta tulee autoja jatkuvalla syötöllä. Useimmat osaavat liittyä liikennevirtaan, mutta aina on joku, jolla ei vaan kantti riitä ja muuttujia alkaa olla liikaa noiden ennakointiin. Vasemmalla kaistalla saa ajaa stressittömämmin, kunhan pysyy vauhdissa mukana. Mutta jos oon menossa poistumisrampille, etsin kyllä aika pian edellisen rampin jälkeen sen poistumispuolen. Ja sitten arvailemaan juuri ennen ramppia, kuka vasemman kaistan sankareista kiilaa keskimmäisen kaistan läpi suoraan rampille.
Tästä tuli mieleen ajelu keskustassa, kun ulkoisesta habituksesta päätellen yhteiskunnasta syrjäytynyt nuorehko miesoletettu yritti täysin tahallaan juosta auton alle suojatiellä (otti siis lähestyessäni suojatietä useamman juoksuaskeleen ja hyppäsi vielä jalkakäytävältä keskelle tietä). Sain viime hetkellä jarrutettua, jota seurasi keskisormen näyttöä, käsien levittelyä ja ”vitun runkku”- huudot. Ei siinäkään oikein tiennyt mitä olisi pitänyt tehdä toisin.Täytyy vähän ihmetellä mitä joidenkin ihmisten päässä liikkuu. Jalankulkija kävelee punaisia päin, itse pysähdyn ennen suojatietä, koska en halua kuitenkaan kenenkään päälle ajaa. Jätkä tuijottaa minua ja nostaa keskisormen pystyyn. Mitähän ihmettä minä mahdoin tehdä tilanteessa niin väärin, että ansaitsen keskisormea näytettävän.
Mjoo tokihan sinäkin tässä vähän mulkku olit, mutta vain vähän. ;)Oli taas joku oman elämänsä sankari kolmostiellä. Ajeltiin Hämeenlinnasta kohti pk-seutua ja Riihimäen kohdilla oli pientä ruuhkaa niin molemmat kaistat vetivät hieman alle 100kmh. Noh joku köröttelijä ajoi oikeaa kaistaa varmaan 80kmh nopeutta niin aika moni hakeutui vasemmalle kaistalle ohittamaan tämän.
Eräs insinööritollo (oletus äijän ammatista) näki tilaisuutensa tulleen Toyotallaan ja lähti ohittamaan oikeaa kaistaa pitkin. Meikäläisen kohdalla olisi halunnut tunkea takaisin vasemmalle kaistalle ja sen verran ärsytti etten päästänyt niin eikö sieltä keskisormi heilahtanut ja sen jälkeen taakse päästyäni valojen vilkuttelu. En kuitenkaan lähtenyt hänen reagointiinsa mukaan, mutta hämmästytti kyllä miten hänen mielestä oli ihan jees ohitella moottoritiellä oikeaa kaistaa pitkin ja sen kerran, kun ei päässyt haluamaansa väliin niin sormet ja valot heiluivat.
Terveisiä vaan sinne corollan rattiin, että jos jatkossa maltat odottaa vuoroasi siellä vasemmalla kaistalla niin ei tarvi kellekään keskisormea heilutella.
Mjoo tokihan sinäkin tässä vähän mulkku olit, mutta vain vähän. ;)
Tuli mieleen, että noissa tilanteissa kun oikealla kaistalla ajaa joku hiljainen ohitettava tai vaikka useita rekkoja, niin on kohtuullisel ärsyttävää ajaa vasemmalla kaistalla jonossa kun taustapeilissä näkyy joku keski-ikäinen äijä metrin päässä seilaamassa kaistalla oikealta vasemmalle. Hei mä en voi ajaa yhtään kovempaa kun siinä on kymmenen autoa edessä. Jos voisin ajaa lujempaa, niin ajaisin.
Siis tulitko sinä liittymästä motarille ja joku siirtyi just ennen siihen eteesi? Ihan hanuristahan se on ja pelisilmän puutosta, mut sieltä liittymästä tullaan kuitenkin kolmion takaa. Periaatteessa (ja siis lainkin mukaan) motarilla ihan kummalla kaistalla tahansa ajavan ei tarvii välittää tuon haileeta niistä liittyjistä. Ei me muuallakaan anneta tilaa, jos joku tulee kolmion takaa. Jos siis ymmärsin kuvauksesi oikein?Ei voi kuin ihmetellä mitä liikkuu niiden tollojen päässä, jotka vaihtavat motarilla ohituskaistalta oikealle juuri sillä sekunnilla kun joku muu on liittymässä liikenteen sekaan. Eikä edes ole ohittamassa ketään. Noh, tulipahan testattua töötin toimivuus. Hereillä saa olla kaikenlaisten urpojen kanssa.
Tulin itse liittymästä motarille, ja juuri kun olin liittymässä niin ohituskaistaa ajava auto vaihtoi oikealle kaistalle ilman vilkkua. Siinä olisi osuneet kyljet yhteen ellen olisi hidastanut vauhtia ja viivyttänyt omaa kaistalle liittymistä. Kiihdyttää en voinut kun siinä körötteli joku edessä. Varmaankin olisi mennyt mun syyksi jos olisi pelti kolissut, mutta on tuo niin helvetin typerää touhua vaihtaa liittymän kohdalla oikealle kaistalle. Käytännössä tuo on liikenneturvallisuuden vaarantamista, vaikka täysin laillista onkin. Samaa näkee kehälläkin. Mutta joo, pelisilmää saa ja joutuu kyllä käyttämään. Pelisilmää on myös se, että yrittää ennakoida näiden puusilmien toimia.Siis tulitko sinä liittymästä motarille ja joku siirtyi just ennen siihen eteesi? Ihan hanuristahan se on ja pelisilmän puutosta, mut sieltä liittymästä tullaan kuitenkin kolmion takaa. Periaatteessa (ja siis lainkin mukaan) motarilla ihan kummalla kaistalla tahansa ajavan ei tarvii välittää tuon haileeta niistä liittyjistä. Ei me muuallakaan anneta tilaa, jos joku tulee kolmion takaa. Jos siis ymmärsin kuvauksesi oikein?
Mutta kuten alussa kirjoitin, pelisilmää saa käyttää. Mielummin ennen kuin jälkeen.
Eikös joku palstalainen tätäkin asiaa selvitellyt ja selvisi sellaista, että jos joku leikkaa vasemmalta kaistalta siihen oikealle juurikin samalla hetkellä kun kiihdytyskaistalta ollaan liittymässä motarille niin nimenomaan sen piikkiin tuo menisi joka sieltä vasemmalta oikealle on tullut?Siis tulitko sinä liittymästä motarille ja joku siirtyi just ennen siihen eteesi? Ihan hanuristahan se on ja pelisilmän puutosta, mut sieltä liittymästä tullaan kuitenkin kolmion takaa. Periaatteessa (ja siis lainkin mukaan) motarilla ihan kummalla kaistalla tahansa ajavan ei tarvii välittää tuon haileeta niistä liittyjistä. Ei me muuallakaan anneta tilaa, jos joku tulee kolmion takaa. Jos siis ymmärsin kuvauksesi oikein?
Mutta kuten alussa kirjoitin, pelisilmää saa käyttää. Mielummin ennen kuin jälkeen.
Käsittääkseni tieliikennelaki on eri mieltä. Myös vissiin ”tilan tekeminen” liittyjälle oikealta vasemmalle on nykyään rangaistavaa? Tuo koko liittyminen menis ihan hyvin jos liittyjä tajuaa tulevansa kolmion takaa, kukaan ei körötä satasen kiihdytysksistalla kuuttakymppii, motarilla olis turvavälit eikä kukaan siellä alkais kikkailla vaan pitäis siellä sen nopeuden mikä siellä on merkeissä jos liikenne sallii. A vot.Eikös joku palstalainen tätäkin asiaa selvitellyt ja selvisi sellaista, että jos joku leikkaa vasemmalta kaistalta siihen oikealle juurikin samalla hetkellä kun kiihdytyskaistalta ollaan liittymässä motarille niin nimenomaan sen piikkiin tuo menisi joka sieltä vasemmalta oikealle on tullut?
En nyt muista sanatarkasti miten tuota kuvailtiin, mutta löytyy mielestäni tästä keskustelusta joku tuollainen esimerkki.
Kuten sanoin niin itse en ole tuosta asiasta tietoinen, nimimerkki @V-G- tätä oli tuossa taannoin selvittänyt ja tällaista tuli:Käsittääkseni tieliikennelaki on eri mieltä. Myös vissiin ”tilan tekeminen” liittyjälle oikealta vasemmalle on nykyään rangaistavaa? Tuo koko liittyminen menis ihan hyvin jos liittyjä tajuaa tulevansa kolmion takaa, kukaan ei körötä satasen kiihdytysksistalla kuuttakymppii, motarilla olis turvavälit eikä kukaan siellä alkais kikkailla vaan pitäis siellä sen nopeuden mikä siellä on merkeissä jos liikenne sallii. A vot.
Mutta kun: minä ite ekaks ja äkkiä.
Itseänikin on tämä asia vaivannut, joten soitin äsken Liikenneturvaan. Kävimme varsin seikkaperäisen keskustelun ja asiantuntija vastasi näin:
Lähtökohtaisesti kiihdytyskaistalta tulevalla on aina väistämisvelvollisuus. Mutta tässä kohtaa tulee mutta: Jos kiihdytyskaistalta tuleva on liittymässä moottoritien oikeanpuoleiselle kaistalle ja samaan aikaan moottoritien vasemmalta kaistalta vaihdetaan kaistaa oikealle eli juuri lainatun kohdan mukaisesti blokataan reitti moottoritielle, ja syntyy kolari, kaistan vaihtaja eli blokkaaja on syyllinen.
Tieliikennelaissa sanotaan, että tienkäyttäjä on velvollinen huolehtimaan, että kaistanvaihdosta ei seuraa tarpeetonta vaaraa muille liikenteenkäyttäjille. Tällainen toiminta, jossa vasemmalta oikealle palaava ikään kuin motittaisi moottoritielle liittyvän olisi nimenomaan vaaran aiheuttamista tuolla tavalla. Liikenneturvasta toki korostettiin, että lain soveltamisesta ja tulkinnasta vastaavat poliisi yms. tahot, ei Liikenneturva, mutta lähtökohtaisesti tulkinta menisi noin.
On, mutta silti monella ei ole mitään. Viimeksi tänään aamuna koiran ulkoiluttaja koko mustassa yhtäkkiä ilmestyi tien reunassa näkyville. Onneksi ei sentään tunkenut suojatielle.Semmoisen olen tässä talven pimeinä aikoina työmatkaa ajaessani pannut merkille, että monella pimeässä kulkevilla on kunnon heijastimet. Eikä mitään narussa roikkuvaa mainosheijastinta, joka sekin on toki parempi kuin ei mitään. On materiaaliltaan kokonaan heijastavia käsineitä, koulurepuissa on paljon heijastavaa pintaa jne. Niin ja toki ne pyörän valotkin tekee pimeässä kulkevan paremmin näkyväksi autoilijoille.