Mä ainakin ajan etenkin moottoritiellä ihan tyytyväisenä ”alinopeutta”. Todella harvoin edes talvirajoituksilla satasta. Syitä:
- Kun ei vaan ole kiire. Tämä toimii pohjana ja kantena seuraavillekin syille.
- Polttoaineen säästö. Mä en ole perheen ainoana tienaavana ihmisenä niin hyvätuloinen, että maksaisin mielelläni ylimääräistä siitä, että pääsen vähän nopeammin paikasta toiseen. Eli miksi kiirehtiä, kun perille pääsee myös hitaammin ja halvemmalla?
- Stressittömyys. Tiiättekö sen tunteen, kun asetatte vakkarin vähän rajoituksen yläpuolelle ja sitten huomaatte kuinka kaiken aikaa pitää ohitella oikean kaistan hidastelijoita ja väistellä oikealle, että vielä vähän kovempaa ajavat ehtivät kiiruhtaa ohi? Oman vaatimattoman ajohistoriani aikana olen todennut, että pääsee huomattavasti helpommalla, kun ajaa vähän hitaammin ja ohittelee vähemmän. Kyllä mäkin rekoista ohi menen moottoritiellä, samoin niistä max 70km/h matavista karavaanareista jos rajoitus on suurempi (koska se vauhti heillä usein humppaa ihan liikaa ja ylämäissä ei tunnu vääntö ja teho riittävän), mutta moottoriteillä menen ohi vain silloin, kun omaa nopeutta ei tarvitse nostaa ja kun en tällöin myöskään suotta hidasta kiireisempien etenemistä. Mahdollisesti Lohja - Tampere tai Helsinki - Tampere välillä menee peräti 10 minuuttia pidempään.
Ei sillä minulle ole merkitystä, istunko kuukaudessa tunnin tai kaksi pidempään autossa tällä valinnalla. Se pienikin vähennys turhassa stressissä painaa vaakakupissa paljon enemmän. Tämän takia kuljen myös mieluummin junalla, jos se vain menojen osalta on mahdollista. Aina se ei ole, jos toisessa päässä pitää päästä hoitamaan muitakin asioita tai jos aikataulut eivät muuten osu omieni kanssa yksiin. Antaa niiden kiiruhtaa, joilla kiire on. Kunhan eivät turhaan roiku kiinni takapuskurissa kiinni vaarantaen mm. minun turvallisuuttani.