Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 143 125
  • 13 269

bart

Jäsen
Kun olen tuolla tien päällä, niin ajelen pääsääntöisesti vakionopeussäädin päällä tyyliin nopeusrajoitus + 5km/h. Viime aikoina on yllättävän useasti sattunut moottori(liikenne)tiellä tilanne, että joku ajelee ensin jonkin matkaa perässä, sitten painelee ohi ja kun pääsee siihen eteen niin pudottaa sitten vauhtia. Eihän tuo nyt sinänsä mitenkään erikoisemmin häiritse, kun autossa on adaptiivinen vakionopeussäädin, mutta silti ihmetyttää. Olenko mukamas kaahailija, jonka vauhtia täytyy tuolleen hillitä..?!

Samaten olen sitäkin ihmetellyt, että jos ajaa ulos moottori(liikenne)tien liittymästä, niin miksi vauhtia pitää alkaa pudottaa jo vähintään puoli kilometriä ennen liittymää ja samaten välittömästi liittymään ajettua saada pudotettua se vauhti sinne kuudenkymmenen tienoille. Pätee toki myös toisinpäinkin eli toisinaan tuntuu uskomattomalta, ettei autoa saada kiihtymään kiihdytyskaistalla edes sinne seitsemänkymmenen nopeuksiin.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kun olen tuolla tien päällä, niin ajelen pääsääntöisesti vakionopeussäädin päällä tyyliin nopeusrajoitus + 5km/h. Viime aikoina on yllättävän useasti sattunut moottori(liikenne)tiellä tilanne, että joku ajelee ensin jonkin matkaa perässä, sitten painelee ohi ja kun pääsee siihen eteen niin pudottaa sitten vauhtia. Eihän tuo nyt sinänsä mitenkään erikoisemmin häiritse, kun autossa on adaptiivinen vakionopeussäädin, mutta silti ihmetyttää. Olenko mukamas kaahailija, jonka vauhtia täytyy tuolleen hillitä..?!

Samaten olen sitäkin ihmetellyt, että jos ajaa ulos moottori(liikenne)tien liittymästä, niin miksi vauhtia pitää alkaa pudottaa jo vähintään puoli kilometriä ennen liittymää ja samaten välittömästi liittymään ajettua saada pudotettua se vauhti sinne kuudenkymmenen tienoille. Pätee toki myös toisinpäinkin eli toisinaan tuntuu uskomattomalta, ettei autoa saada kiihtymään kiihdytyskaistalla edes sinne seitsemänkymmenen nopeuksiin.
Hämmästyttävää, kuinka samanlaisa kokemusia meillä voi olla...
Tässä kuukauden sisällä olen joutunut tekemään kolme pidempää reissua autolla ja jälleen kerran... juuri näihin asioihin kiinnitin huomiotani reissuillani.
En ole hurjastelija enkä kiilaaja, olletikin, kun kaikilla noilla mainituilla matkoillani oli myös koira(-ia) kyydissä, joten maltti ja rauhallisuus olivat valttia.
Siltikin, ihmettelen... kaikenmoista renkaankuluttajaa sitä maanteille mahtuukin...
 

Herra Hopotin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Nykyaikana monilla ihmisillä on sekä hemmetinmoinen tarve tehdä turhia ohituksia että ajaa niin sumpussa kuin mahdollista. Esimerkiksi jos mittarissa on 106 km/h satasen alueella motarilla ja tehdään esim. 3 km/h varmuusvähennystä, niin voit olla varma, että ohi mennään niin että heilahtaa.
Nämä turhat ohitukset ihmetyttävät itseäkin. Esimerkiksi ruuhka-aikaan näkyy, että autoja jonossa kymmeniä, samoin vastaantulevia siihen malliin ettei kaikkia voi ohittaa. Silti pitää joidenkin päästä se pari autoa ohittamaan, jos tulee jonon takimmaiseksi. Saatu hyöty nolla. Tolloimmat ohittaa sen pari autoa, ja kääntyy sivutielle.

Toinen ihmetyksen aihe täällä päin on sillat. Tulee päivittäin ajeltua useasti tuosta sillan yli, niin melkein joka kerta porukka tiputtaa vauhdin kuuteenkymppiin vaikka rajoitus on kahdeksankymppiä. Sitten sillan jälkeen taas vauhti nousee.
 

Petofani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Anaheim, Raahe-Kiekko, PattU, Lippo
Nämä turhat ohitukset ihmetyttävät itseäkin.
Sitten vielä se, että vaikka olisi vastaantuleva auto lähellä, niin hulluimmat painaa ohi. Vänkärin paikalta olen nähnyt useita tällaisia totaalimoraalittomia aivopieruja. Niissä on kuollutkin sivullisia.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Eilen ajoin taas toisen kerran lyhyen ajan sisään tampere-helsinki moottoritietä. Huomasin taas saman, että voisi oikeastaan sanoa ei pelkästään ison, vaan isoimman osan autoilijoista ajavan 5km/h alle nopeusrajoituksen.

Eli siis adaptiivisella vakkarilla kun yritin ajaa sellaista 108km/h vauhtia, niin ei sitä kauaa päässyt kun mittari näytti 96km/h. Sitten taas letkan ohitus ja 108 tauluun minuutiksi, kunnes oli taas uusi letka edessä ja sama homma. Teema toistui koko matkan ja vain osassa kerroista johtui raskaasta ajoneuvosta. Suurin osa ihan tavan henkilöautoista.

Onko nyt liian liikasta ja huonot kelit vai mistä tuo johtuu? Bensan hinnat liian korkeita? Muistelen vaan, että muutama vuosi taaksepäin itse olisin tuolla 108km/h 100-alueella ollut se ohitettava auto varsinkin näin hienoilla keleillä.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Eilen ajoin taas toisen kerran lyhyen ajan sisään tampere-helsinki moottoritietä. Huomasin taas saman, että voisi oikeastaan sanoa ei pelkästään ison, vaan isoimman osan autoilijoista ajavan 5km/h alle nopeusrajoituksen.

Eli siis adaptiivisella vakkarilla kun yritin ajaa sellaista 108km/h vauhtia, niin ei sitä kauaa päässyt kun mittari näytti 96km/h. Sitten taas letkan ohitus ja 108 tauluun minuutiksi, kunnes oli taas uusi letka edessä ja sama homma. Teema toistui koko matkan ja vain osassa kerroista johtui raskaasta ajoneuvosta. Suurin osa ihan tavan henkilöautoista.

Onko nyt liian liikasta ja huonot kelit vai mistä tuo johtuu? Bensan hinnat liian korkeita? Muistelen vaan, että muutama vuosi taaksepäin itse olisin tuolla 108km/h 100-alueella ollut se ohitettava auto varsinkin näin hienoilla keleillä.

Epäilisin, että polttoaineiden hintojen nousu on tähän toden totta vaikuttanut. Voi myös olla se, että moni on huomannut, ettei se kiire kiirehtimällä lopu ja että hieman hiljempaa ajamalla ei todennäköisesti kovin montaa minuuttia myöhemmin ole perillä.

Hyvä juttuhan nopeuksien aleneminen kokonaisuudessaan olisi: säästyy polttoainetta, renkaita, tienpintaa ja ehkäpä vielä matkakin on rentouttavampi, kun on lähdetty ajoissa liikkeelle.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Epäilisin, että polttoaineiden hintojen nousu on tähän toden totta vaikuttanut. Voi myös olla se, että moni on huomannut, ettei se kiire kiirehtimällä lopu ja että hieman hiljempaa ajamalla ei todennäköisesti kovin montaa minuuttia myöhemmin ole perillä.

Hyvä juttuhan nopeuksien aleneminen kokonaisuudessaan olisi: säästyy polttoainetta, renkaita, tienpintaa ja ehkäpä vielä matkakin on rentouttavampi, kun on lähdetty ajoissa liikkeelle.
No tietysti näinkin, mutta aika marginaalinen taitaa olla polttoaineen kulutuksen nousu polttomoottoriautolla jos nopeus nousee vaikkapa 95km/h - 115km/h.
 

Glove

Jäsen
Eilen ajoin taas toisen kerran lyhyen ajan sisään tampere-helsinki moottoritietä. Huomasin taas saman, että voisi oikeastaan sanoa ei pelkästään ison, vaan isoimman osan autoilijoista ajavan 5km/h alle nopeusrajoituksen.

Eli siis adaptiivisella vakkarilla kun yritin ajaa sellaista 108km/h vauhtia, niin ei sitä kauaa päässyt kun mittari näytti 96km/h. Sitten taas letkan ohitus ja 108 tauluun minuutiksi, kunnes oli taas uusi letka edessä ja sama homma. Teema toistui koko matkan ja vain osassa kerroista johtui raskaasta ajoneuvosta. Suurin osa ihan tavan henkilöautoista.

Onko nyt liian liikasta ja huonot kelit vai mistä tuo johtuu? Bensan hinnat liian korkeita? Muistelen vaan, että muutama vuosi taaksepäin itse olisin tuolla 108km/h 100-alueella ollut se ohitettava auto varsinkin näin hienoilla keleillä.
Ettei vaan ollut viimeisillä volteillaan latausssemalle menossa ollut sähköauto siellä keulassa?
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
No tietysti näinkin, mutta aika marginaalinen taitaa olla polttoaineen kulutuksen nousu polttomoottoriautolla jos nopeus nousee vaikkapa 95km/h - 115km/h.
Kyllä se polttoaineen kulutuksen nousu tuollaisella nopeuden muutoksella voi olla jo aika merkittäväkin, 10-20 prosenttia vähän autosta riippuen. Voisin kuvitella, että valtavasti yleistyneillä "katumaastureilla"/suveilla lähempänä tuota 20 prosenttia, jos nopeutta nostaa 15-20 km/h.

Tässä yksi testi: 120 km/h vai 100 km/h – Testasimme kuinka paljon nopeuden alentaminen vaikuttaa kulutukseen

Tuohon sitten vielä renkaiden kulutuksen lisääntyminen, jota ei tokikaan niin nopeasti ja selkeästi huomaa. Renkaiden kulutukseen merkittävin teko voi olla kuitenkin se, ettei aja kuluneissa urissa, vaan sileämmällä asvaltilla urien vieressä. Tämä myös vähentää sisämelua melkoisesti. Mutta aivan varmasti nopeudet ovat siis pääteillä laskeneet polttoaineiden hinnan nousun myötä. Itse en niinkään ole kuitenkaan ainoastaan ylläolevien asioiden takia tehnyt vastaavaa muutosta, vaan ennemminkin lasten ja turvallisuusnäkökulman myötä. Jo pienikin nopeuden alentaminen lisää turvallisuutta esim. mahdollisessa kolarissa melkoisesti. Ja kun onnettomuuksia ei voi välttämättä täysin itse välttää, jos esim vastaantulija nukahtaa rattiin ja tulee päin. Siinä tilanteessa minulla on mieluummin vauhtia esimerkiksi hieman alle sata kuin hieman yli. Enemmän aikaa reagoida ja todennäköisesti alhaisempi törmäysnopeus. Aiemmin olin itsekin se, joka ajoi aina todellista nopeutta sen noin 5-8 km/h ylinopeutta. Nykyään sitten tasan rajoituksen mukaan tai jopa muutama kilometri tunkissa alle.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ettei vaan ollut viimeisillä volteillaan latausssemalle menossa ollut sähköauto siellä keulassa?
Ei ollut. Kyllä oli ihan fossiiliautoja nämä kaikki letkaa vetävät. Oman kokemuksen mukaan sähköautot on ne jotka kovempaa ajavat. Ehkä, koska ei tunnu rahallisesti missään se pieni kulutuksen nousu.
 
4

444

Mä ainakin ajan etenkin moottoritiellä ihan tyytyväisenä ”alinopeutta”. Todella harvoin edes talvirajoituksilla satasta. Syitä:
- Kun ei vaan ole kiire. Tämä toimii pohjana ja kantena seuraavillekin syille.
- Polttoaineen säästö. Mä en ole perheen ainoana tienaavana ihmisenä niin hyvätuloinen, että maksaisin mielelläni ylimääräistä siitä, että pääsen vähän nopeammin paikasta toiseen. Eli miksi kiirehtiä, kun perille pääsee myös hitaammin ja halvemmalla?
- Stressittömyys. Tiiättekö sen tunteen, kun asetatte vakkarin vähän rajoituksen yläpuolelle ja sitten huomaatte kuinka kaiken aikaa pitää ohitella oikean kaistan hidastelijoita ja väistellä oikealle, että vielä vähän kovempaa ajavat ehtivät kiiruhtaa ohi? Oman vaatimattoman ajohistoriani aikana olen todennut, että pääsee huomattavasti helpommalla, kun ajaa vähän hitaammin ja ohittelee vähemmän. Kyllä mäkin rekoista ohi menen moottoritiellä, samoin niistä max 70km/h matavista karavaanareista jos rajoitus on suurempi (koska se vauhti heillä usein humppaa ihan liikaa ja ylämäissä ei tunnu vääntö ja teho riittävän), mutta moottoriteillä menen ohi vain silloin, kun omaa nopeutta ei tarvitse nostaa ja kun en tällöin myöskään suotta hidasta kiireisempien etenemistä. Mahdollisesti Lohja - Tampere tai Helsinki - Tampere välillä menee peräti 10 minuuttia pidempään.

Ei sillä minulle ole merkitystä, istunko kuukaudessa tunnin tai kaksi pidempään autossa tällä valinnalla. Se pienikin vähennys turhassa stressissä painaa vaakakupissa paljon enemmän. Tämän takia kuljen myös mieluummin junalla, jos se vain menojen osalta on mahdollista. Aina se ei ole, jos toisessa päässä pitää päästä hoitamaan muitakin asioita tai jos aikataulut eivät muuten osu omieni kanssa yksiin. Antaa niiden kiiruhtaa, joilla kiire on. Kunhan eivät turhaan roiku kiinni takapuskurissa kiinni vaarantaen mm. minun turvallisuuttani.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Oman kokemuksen mukaan sähköautot on ne jotka kovempaa ajavat. Ehkä, koska ei tunnu rahallisesti missään se pieni kulutuksen nousu.
Oma kokemukseni on täysin päinvastainen - sähköautot ajavat pääsääntöisesti aina hyvin maltillista nopeutta. Tähän varmaan syynä, että range ottanee hittiä aika kovasti nopeuksien kasvaessa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tuli kaupungilla vastaan viisi mopoautoa. Jokaisen kuljettajalla kännykkä kädessä. Olivat muuten kaikki tyttöjä.

Ikäryhmään katsomatta en voi ymmärtää, mikä siinä puhelimessa on niin ihmeellistä, ettei voi olla sitä käyttämättä. Tai jos on ihan pakko, niin miksei sitten pysähdy tien sivuun?
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Tuli kaupungilla vastaan viisi mopoautoa. Jokaisen kuljettajalla kännykkä kädessä. Olivat muuten kaikki tyttöjä.

Ikäryhmään katsomatta en voi ymmärtää, mikä siinä puhelimessa on niin ihmeellistä, ettei voi olla sitä käyttämättä. Tai jos on ihan pakko, niin miksei sitten pysähdy tien sivuun?
Mitä isot edellä, niin pienet perässä: näin naapurin tokaluokkalaisen (tytön) painelevan sähköpotkurilla kohti kauppaa, jonne matkaa n. 1,5 km. Siinä alamäkeä vieressä rullatessaan kolmeekymppii kännykkää katellen, ohjaili sujuvasti oikeella kädellä. Aika hurjan näköstä, ku 30 km/h on jo 8 m/s.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Mitä isot edellä, niin pienet perässä: näin naapurin tokaluokkalaisen (tytön) painelevan sähköpotkurilla kohti kauppaa, jonne matkaa n. 1,5 km. Siinä alamäkeä vieressä rullatessaan kolmeekymppii kännykkää katellen, ohjaili sujuvasti oikeella kädellä. Aika hurjan näköstä, ku 30 km/h on jo 8 m/s.

Vähän samaa näen ikkunasta toisinaan. Alaikäiset menee omilla skuuteilla keskellä kelviä kännykät kädessä. Toivon, että vanhemmat edes jotain neuvoa antaisi, kun noita lapsilleen hankkivat.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Perkele kun menikin oikein tunteisiin seurata erään sankarin touhuja. Harvoja kertoja, kun teki oikeasti mieli ottaa rekisterinumero ylös ja laittaa viestillä vähän palautetta.

Tuossa iltapäivällä moottoritiellä kohti Helsinkiä.
Tuli pari kertaa todistettua, kun suht uusi, sininen farmari-Volvo tunkee käytännössä väkisin oikealta kaistalta vasemmalle kaistalle todella pieneen väliin, niin että vasemmalla ajava joutui ihan kunnolla menemään jarrulle, kun sieltä oikealta vaan niin kuin tullaan kaistalle.
Toisella kerralla kun näin tapahtui, niin tämä jarruille joutunut sitten väläytteli pari kertaa valoja ja taisi mennä Volvon kuskilla tunteisiin, kun rekan ohituksen jälkeen päästi sitten tämän toisen auton ohitseen ja painui samantien tämän puskuriin kiinni vilkuttelemaan valoja.
Siis ei saatana mitä touhua.
No tämä toinen auto sitten päästi tämän Volvon ohitseen ja Volvo kai suivaantui tästä sen verran, että paineli jonkun aikaa maisemaan varmaan joku 150km/h mittarissa.
No, eiköhän tämä sitten tullut taas muutaman kilometrin päässä perä edellä vastaan ja oli ihan pakko tätä sankaria ohittaessa kurkata, että millainen idiootti siellä ajoi.

Keski-ikäinen mies puhelin korvalla. Varmaan kirosi puhelimessa "kaikenlaisia idiootteja" liikenteessä kaverilleen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minun vikanihan se olisi ollut, mutta todella lähellä oli eilen ikävä törmäys pyöräilijän kanssa.
Olin pysähtyneenä kevyen liikenteen väylän suojatien takana, odottaen liikenneympyräön pääsyä. Pää pyöri oikealle ja vasemmalle; hiukan painottuen vasemmalle, koska siitä suunnasta autot tietysti tulevat.
Oikealta tulee liikenneympyrään pyörätie jyrkähköä alamäkeä. Siitä suunnasta ei usein tule kevyttä liikennettä. Olin juuri lähdössä liikkeelle, kun auton nokan edestä oikealta sujahti pyöräilijä 35-40 km/h nopeudella, yhtään hidastamatta, ehtien hiuksenhienosti pois alta. Mahtoiko edes huomata, että oli sekunnin murto-osan päässä törmäyksestä.
Suurin miinus ehkä kevyen liikenteen väylän suunnittelijalle. On luonut kuolemanloukun.
 
4

444

Minun vikanihan se olisi ollut, mutta todella lähellä oli eilen ikävä törmäys pyöräilijän kanssa.
Olin pysähtyneenä kevyen liikenteen väylän suojatien takana, odottaen liikenneympyräön pääsyä. Pää pyöri oikealle ja vasemmalle; hiukan painottuen vasemmalle, koska siitä suunnasta autot tietysti tulevat.
Oikealta tulee liikenneympyrään pyörätie jyrkähköä alamäkeä. Siitä suunnasta ei usein tule kevyttä liikennettä. Olin juuri lähdössä liikkeelle, kun auton nokan edestä oikealta sujahti pyöräilijä 35-40 km/h nopeudella, yhtään hidastamatta, ehtien hiuksenhienosti pois alta. Mahtoiko edes huomata, että oli sekunnin murto-osan päässä törmäyksestä.
Suurin miinus ehkä kevyen liikenteen väylän suunnittelijalle. On luonut kuolemanloukun.
Toisaalta oikea tilannenopeus koskee myös pyöräilijöitä. Ei minulla ainakaan tulisi pieneen mieleenikään tulla tuollaista vauhtia tilanteeseen, vaikka autoilijat olisivat minuun nähden kuinka väistämisvelvollisia. Lähinnä siksi, että törmäyksen sattuessa ei paljon lohduttaisi ”olla oikeassa”, koska itse olisin se ainoa osapuoli, jota todella sattuisi. Ellei pahempaa. Toiseen ketjuun kirjoitinkin, kuinka reilun viikon kuljin kaikki matkat kävellen ja fillarilla, ja etenkin pyöräillessä piti olla kaiken aikaa aistit todella valppaana juuri autoilijoiden osalta; koskaan ei tiedä, havaitsevatko pyöräilijää (oma vaatetukseni on huomiota herättävän värikäs) vai onko edes kiinnostusta yrittää havaita. Pari onnettomuutta olisi sattunut, jos olisi pitänyt kiinni omista oikeuksistaan ja jättänyt lukkojarrutuksen väliin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Eilen ajoin Kuopiossa motarilla etelään päin, siinä ohituskaistalla olin. Edellä oli toinen ohittaja ja sieltä sitten oikealta kaistalta teki kyllä mielenkiintoisen syöksyn joku nuorehko naishenkilö Mersullaan. Ei vilkkua ja ohituskaistalle, jouduin laskemaan nopeutta selvästi. Parastahan tässä oli se että Mesekuski ohitti edellään tasan yhden auton ja meni takaisin junnaamaan samaa vauhtia sinne oikealle kaistalle kuin mitä aiemmin ajoi.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Pari identtistä tapausta on sattunu viikon sisällä, ekassa 1.fillarilla vanhempi rouva, toisessa 2. aikuinen pyöreähkö mies sähköskuutilla:
Olin hiipinyt autolla kolmion ja talon kulman takaa suojatielle ja odottelin siinä vasemmalle kääntymistä, koska autoja tuli molemmista suunnista. Molemmissa tapauksissa em. hlöt olivat ainakin sadan metrin päässä kun olin pysähtynyt.
No, rouva pysähtyi 10 senttii hanttarin ovesta ja alkoi marmattaa jotain. Avasin ikkunan ja kysyin, et mikä hätänä? Ei saisi kuulemma pysähtyä suojatielle. Selvä. Kysyin kohteliaasti rouvalta, et mitä jos täs ois ollu fillari. Oisitko pysähtynyt sittenkin? Ja autoni takana oli 5 metrii tilaa mennä ohi ja hänellä oli 30 sek aikaa hieman kääntää tankoa ja ohittaa mut. Suljin ikkunan.
Tapaus 2. eli tismalleen sama tilanne, mut kaveri päätti oikein vetäistä keskarin esiin. Kysäisin, että jos herralla on aikaa, niin kertaan hänen kanssaan mielellään liikennesääntöjä ja lisäksi hän voisi kertoa, että miten autolla ajetaan risteykseen jollei risteävälle tielle näe ja mihin minun olisi pitänyt pysähtyä, ellen halua viettää seuraavaa vuorokautta talon kulman takana? Näytti keskaria uudelleen, vastasin villisti peukulla.
Tää kyllä sopis myös vitutus- tai asia ei avaudu minulle ketjuun, et mikä vittu siinä oli niin vaikeaa?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Toisaalta oikea tilannenopeus koskee myös pyöräilijöitä. Ei minulla ainakaan tulisi pieneen mieleenikään tulla tuollaista vauhtia tilanteeseen, vaikka autoilijat olisivat minuun nähden kuinka väistämisvelvollisia. Lähinnä siksi, että törmäyksen sattuessa ei paljon lohduttaisi ”olla oikeassa”, koska itse olisin se ainoa osapuoli, jota todella sattuisi. Ellei pahempaa. Toiseen ketjuun kirjoitinkin, kuinka reilun viikon kuljin kaikki matkat kävellen ja fillarilla, ja etenkin pyöräillessä piti olla kaiken aikaa aistit todella valppaana juuri autoilijoiden osalta; koskaan ei tiedä, havaitsevatko pyöräilijää (oma vaatetukseni on huomiota herättävän värikäs) vai onko edes kiinnostusta yrittää havaita. Pari onnettomuutta olisi sattunut, jos olisi pitänyt kiinni omista oikeuksistaan ja jättänyt lukkojarrutuksen väliin.
Pyörällä kaahaaminen kaupunkialueella on vielä urpompaa kuin autolla maanteillä.

Eihän se kuoleminen kuolevalle itselleen mikään ongelma ole, vaan muille ihmisille. Jos on ehdittävä johonkin, niin ratkaisu on lähteä ajoissa. Pyöräillessä, jos nimenomaan ei ole urheilemassa, ei kuulu tulla niin hiki että pitäisi käydä sen vuoksi suihkussa.
 

Glove

Jäsen
Taisi olla viime kesänä kun eräs sankari yritti pyöräillä autoni eteen vaikka oli väistämisvelvollinen. Tuli kirjaimellisesti ihan puskista näkökeenttääni kun se pyörätie kulki metsän halki. Jarrutin, pyöräilijä jarrutti. Olisi osunut Citroenin eturenkaan kohdalle, jos hän ei oli jarruttanut. Jarrutti tosin liikaa ja hieman koomisen näköistähän se oli kun heppu lensi ohjaustangon yli tielle. Ei sille kuitenkaan käynyt mitenkään tai sitten se ei kehdannut myöntää. Jatkoin matkaani ja hän jäi keräilemään itseään siihen tien laitaan.
 

Con Tsales

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Huuhkajat, Ahveniston ampumahiihtäjät
Taisi olla viime kesänä kun eräs sankari yritti pyöräillä autoni eteen vaikka oli väistämisvelvollinen. Tuli kirjaimellisesti ihan puskista näkökeenttääni kun se pyörätie kulki metsän halki. Jarrutin, pyöräilijä jarrutti. Olisi osunut Citroenin eturenkaan kohdalle, jos hän ei oli jarruttanut. Jarrutti tosin liikaa ja hieman koomisen näköistähän se oli kun heppu lensi ohjaustangon yli tielle. Ei sille kuitenkaan käynyt mitenkään tai sitten se ei kehdannut myöntää. Jatkoin matkaani ja hän jäi keräilemään itseään siihen tien laitaan.
Ethän syyllistynyt liikennepakoon, ethän ? Kauheasti ei kiinnostanut , kuinka lähimmäisen kävi ?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös