Hämmästyttävää, kuinka samanlaisa kokemusia meillä voi olla...Kun olen tuolla tien päällä, niin ajelen pääsääntöisesti vakionopeussäädin päällä tyyliin nopeusrajoitus + 5km/h. Viime aikoina on yllättävän useasti sattunut moottori(liikenne)tiellä tilanne, että joku ajelee ensin jonkin matkaa perässä, sitten painelee ohi ja kun pääsee siihen eteen niin pudottaa sitten vauhtia. Eihän tuo nyt sinänsä mitenkään erikoisemmin häiritse, kun autossa on adaptiivinen vakionopeussäädin, mutta silti ihmetyttää. Olenko mukamas kaahailija, jonka vauhtia täytyy tuolleen hillitä..?!
Samaten olen sitäkin ihmetellyt, että jos ajaa ulos moottori(liikenne)tien liittymästä, niin miksi vauhtia pitää alkaa pudottaa jo vähintään puoli kilometriä ennen liittymää ja samaten välittömästi liittymään ajettua saada pudotettua se vauhti sinne kuudenkymmenen tienoille. Pätee toki myös toisinpäinkin eli toisinaan tuntuu uskomattomalta, ettei autoa saada kiihtymään kiihdytyskaistalla edes sinne seitsemänkymmenen nopeuksiin.
Nämä turhat ohitukset ihmetyttävät itseäkin. Esimerkiksi ruuhka-aikaan näkyy, että autoja jonossa kymmeniä, samoin vastaantulevia siihen malliin ettei kaikkia voi ohittaa. Silti pitää joidenkin päästä se pari autoa ohittamaan, jos tulee jonon takimmaiseksi. Saatu hyöty nolla. Tolloimmat ohittaa sen pari autoa, ja kääntyy sivutielle.Nykyaikana monilla ihmisillä on sekä hemmetinmoinen tarve tehdä turhia ohituksia että ajaa niin sumpussa kuin mahdollista. Esimerkiksi jos mittarissa on 106 km/h satasen alueella motarilla ja tehdään esim. 3 km/h varmuusvähennystä, niin voit olla varma, että ohi mennään niin että heilahtaa.
Sitten vielä se, että vaikka olisi vastaantuleva auto lähellä, niin hulluimmat painaa ohi. Vänkärin paikalta olen nähnyt useita tällaisia totaalimoraalittomia aivopieruja. Niissä on kuollutkin sivullisia.Nämä turhat ohitukset ihmetyttävät itseäkin.
Eilen ajoin taas toisen kerran lyhyen ajan sisään tampere-helsinki moottoritietä. Huomasin taas saman, että voisi oikeastaan sanoa ei pelkästään ison, vaan isoimman osan autoilijoista ajavan 5km/h alle nopeusrajoituksen.
Eli siis adaptiivisella vakkarilla kun yritin ajaa sellaista 108km/h vauhtia, niin ei sitä kauaa päässyt kun mittari näytti 96km/h. Sitten taas letkan ohitus ja 108 tauluun minuutiksi, kunnes oli taas uusi letka edessä ja sama homma. Teema toistui koko matkan ja vain osassa kerroista johtui raskaasta ajoneuvosta. Suurin osa ihan tavan henkilöautoista.
Onko nyt liian liikasta ja huonot kelit vai mistä tuo johtuu? Bensan hinnat liian korkeita? Muistelen vaan, että muutama vuosi taaksepäin itse olisin tuolla 108km/h 100-alueella ollut se ohitettava auto varsinkin näin hienoilla keleillä.
No tietysti näinkin, mutta aika marginaalinen taitaa olla polttoaineen kulutuksen nousu polttomoottoriautolla jos nopeus nousee vaikkapa 95km/h - 115km/h.Epäilisin, että polttoaineiden hintojen nousu on tähän toden totta vaikuttanut. Voi myös olla se, että moni on huomannut, ettei se kiire kiirehtimällä lopu ja että hieman hiljempaa ajamalla ei todennäköisesti kovin montaa minuuttia myöhemmin ole perillä.
Hyvä juttuhan nopeuksien aleneminen kokonaisuudessaan olisi: säästyy polttoainetta, renkaita, tienpintaa ja ehkäpä vielä matkakin on rentouttavampi, kun on lähdetty ajoissa liikkeelle.
Ettei vaan ollut viimeisillä volteillaan latausssemalle menossa ollut sähköauto siellä keulassa?Eilen ajoin taas toisen kerran lyhyen ajan sisään tampere-helsinki moottoritietä. Huomasin taas saman, että voisi oikeastaan sanoa ei pelkästään ison, vaan isoimman osan autoilijoista ajavan 5km/h alle nopeusrajoituksen.
Eli siis adaptiivisella vakkarilla kun yritin ajaa sellaista 108km/h vauhtia, niin ei sitä kauaa päässyt kun mittari näytti 96km/h. Sitten taas letkan ohitus ja 108 tauluun minuutiksi, kunnes oli taas uusi letka edessä ja sama homma. Teema toistui koko matkan ja vain osassa kerroista johtui raskaasta ajoneuvosta. Suurin osa ihan tavan henkilöautoista.
Onko nyt liian liikasta ja huonot kelit vai mistä tuo johtuu? Bensan hinnat liian korkeita? Muistelen vaan, että muutama vuosi taaksepäin itse olisin tuolla 108km/h 100-alueella ollut se ohitettava auto varsinkin näin hienoilla keleillä.
Kyllä se polttoaineen kulutuksen nousu tuollaisella nopeuden muutoksella voi olla jo aika merkittäväkin, 10-20 prosenttia vähän autosta riippuen. Voisin kuvitella, että valtavasti yleistyneillä "katumaastureilla"/suveilla lähempänä tuota 20 prosenttia, jos nopeutta nostaa 15-20 km/h.No tietysti näinkin, mutta aika marginaalinen taitaa olla polttoaineen kulutuksen nousu polttomoottoriautolla jos nopeus nousee vaikkapa 95km/h - 115km/h.
Ei ollut. Kyllä oli ihan fossiiliautoja nämä kaikki letkaa vetävät. Oman kokemuksen mukaan sähköautot on ne jotka kovempaa ajavat. Ehkä, koska ei tunnu rahallisesti missään se pieni kulutuksen nousu.Ettei vaan ollut viimeisillä volteillaan latausssemalle menossa ollut sähköauto siellä keulassa?
Oma kokemukseni on täysin päinvastainen - sähköautot ajavat pääsääntöisesti aina hyvin maltillista nopeutta. Tähän varmaan syynä, että range ottanee hittiä aika kovasti nopeuksien kasvaessa.Oman kokemuksen mukaan sähköautot on ne jotka kovempaa ajavat. Ehkä, koska ei tunnu rahallisesti missään se pieni kulutuksen nousu.
Mitä isot edellä, niin pienet perässä: näin naapurin tokaluokkalaisen (tytön) painelevan sähköpotkurilla kohti kauppaa, jonne matkaa n. 1,5 km. Siinä alamäkeä vieressä rullatessaan kolmeekymppii kännykkää katellen, ohjaili sujuvasti oikeella kädellä. Aika hurjan näköstä, ku 30 km/h on jo 8 m/s.Tuli kaupungilla vastaan viisi mopoautoa. Jokaisen kuljettajalla kännykkä kädessä. Olivat muuten kaikki tyttöjä.
Ikäryhmään katsomatta en voi ymmärtää, mikä siinä puhelimessa on niin ihmeellistä, ettei voi olla sitä käyttämättä. Tai jos on ihan pakko, niin miksei sitten pysähdy tien sivuun?
Mitä isot edellä, niin pienet perässä: näin naapurin tokaluokkalaisen (tytön) painelevan sähköpotkurilla kohti kauppaa, jonne matkaa n. 1,5 km. Siinä alamäkeä vieressä rullatessaan kolmeekymppii kännykkää katellen, ohjaili sujuvasti oikeella kädellä. Aika hurjan näköstä, ku 30 km/h on jo 8 m/s.
Toisaalta oikea tilannenopeus koskee myös pyöräilijöitä. Ei minulla ainakaan tulisi pieneen mieleenikään tulla tuollaista vauhtia tilanteeseen, vaikka autoilijat olisivat minuun nähden kuinka väistämisvelvollisia. Lähinnä siksi, että törmäyksen sattuessa ei paljon lohduttaisi ”olla oikeassa”, koska itse olisin se ainoa osapuoli, jota todella sattuisi. Ellei pahempaa. Toiseen ketjuun kirjoitinkin, kuinka reilun viikon kuljin kaikki matkat kävellen ja fillarilla, ja etenkin pyöräillessä piti olla kaiken aikaa aistit todella valppaana juuri autoilijoiden osalta; koskaan ei tiedä, havaitsevatko pyöräilijää (oma vaatetukseni on huomiota herättävän värikäs) vai onko edes kiinnostusta yrittää havaita. Pari onnettomuutta olisi sattunut, jos olisi pitänyt kiinni omista oikeuksistaan ja jättänyt lukkojarrutuksen väliin.Minun vikanihan se olisi ollut, mutta todella lähellä oli eilen ikävä törmäys pyöräilijän kanssa.
Olin pysähtyneenä kevyen liikenteen väylän suojatien takana, odottaen liikenneympyräön pääsyä. Pää pyöri oikealle ja vasemmalle; hiukan painottuen vasemmalle, koska siitä suunnasta autot tietysti tulevat.
Oikealta tulee liikenneympyrään pyörätie jyrkähköä alamäkeä. Siitä suunnasta ei usein tule kevyttä liikennettä. Olin juuri lähdössä liikkeelle, kun auton nokan edestä oikealta sujahti pyöräilijä 35-40 km/h nopeudella, yhtään hidastamatta, ehtien hiuksenhienosti pois alta. Mahtoiko edes huomata, että oli sekunnin murto-osan päässä törmäyksestä.
Suurin miinus ehkä kevyen liikenteen väylän suunnittelijalle. On luonut kuolemanloukun.
Pyörällä kaahaaminen kaupunkialueella on vielä urpompaa kuin autolla maanteillä.Toisaalta oikea tilannenopeus koskee myös pyöräilijöitä. Ei minulla ainakaan tulisi pieneen mieleenikään tulla tuollaista vauhtia tilanteeseen, vaikka autoilijat olisivat minuun nähden kuinka väistämisvelvollisia. Lähinnä siksi, että törmäyksen sattuessa ei paljon lohduttaisi ”olla oikeassa”, koska itse olisin se ainoa osapuoli, jota todella sattuisi. Ellei pahempaa. Toiseen ketjuun kirjoitinkin, kuinka reilun viikon kuljin kaikki matkat kävellen ja fillarilla, ja etenkin pyöräillessä piti olla kaiken aikaa aistit todella valppaana juuri autoilijoiden osalta; koskaan ei tiedä, havaitsevatko pyöräilijää (oma vaatetukseni on huomiota herättävän värikäs) vai onko edes kiinnostusta yrittää havaita. Pari onnettomuutta olisi sattunut, jos olisi pitänyt kiinni omista oikeuksistaan ja jättänyt lukkojarrutuksen väliin.
Ethän syyllistynyt liikennepakoon, ethän ? Kauheasti ei kiinnostanut , kuinka lähimmäisen kävi ?Taisi olla viime kesänä kun eräs sankari yritti pyöräillä autoni eteen vaikka oli väistämisvelvollinen. Tuli kirjaimellisesti ihan puskista näkökeenttääni kun se pyörätie kulki metsän halki. Jarrutin, pyöräilijä jarrutti. Olisi osunut Citroenin eturenkaan kohdalle, jos hän ei oli jarruttanut. Jarrutti tosin liikaa ja hieman koomisen näköistähän se oli kun heppu lensi ohjaustangon yli tielle. Ei sille kuitenkaan käynyt mitenkään tai sitten se ei kehdannut myöntää. Jatkoin matkaani ja hän jäi keräilemään itseään siihen tien laitaan.
En toki. Kysyin kyllä kävikö mitenkään? Sanoi olevansa ok.Ethän syyllistynyt liikennepakoon, ethän ? Kauheasti ei kiinnostanut , kuinka lähimmäisen kävi ?