Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 978 321
  • 12 216

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Joo tiedän, että pitää olla etäisyyttä, mutta veikkaan, että saitte kopin, mitä tarkoitin.
Mulla on sulle nyt aivan korvaamattoman arvokas neuvo: noilla keleillä ajetaan muun liikenteen, ei sään tai olosuhteiden mukaan. Paitsi jos olet tyhjällä tiellä, ajat sään ja olosuhteiden mukaan omien taitojesi rajoissa sopivalla virhemarginaalilla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ajelin eilen Lahdesta Helsinkiin ysiksi toimistolle. Liikennettä todella vähän. Oma nopeus mittarin mukaan 110 km/h. Minut ohitettiin ekan kerran Mäntsälässä.

Toimistolta lähdin iltapäiväruuhkaan. Motarilla ajelin törkeästi 120 km/h mittarin mukaan muun liikenteen mukana, mutta porukkaa ajeli vauhdilla ohi vasemmalta ja oikealtakin jossain välissä kun vasemmalla kaistalla ajettiin letkassa.

Taitaa olla perjantai-iltapäivisin kaikilla kiire viikonlopun viettoon.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Mulla on sulle nyt aivan korvaamattoman arvokas neuvo: noilla keleillä ajetaan muun liikenteen, ei sään tai olosuhteiden mukaan. Paitsi jos olet tyhjällä tiellä, ajat sään ja olosuhteiden mukaan omien taitojesi rajoissa sopivalla virhemarginaalilla.
Sanotaan kauniisti että osan ei kannattaisi sateella edes lähteä liikenteeseen.
Tuo mitä @Niilo tuossa sanoo eli kun auto tulee vastaan niin lyödään jarrua on melko käsittämätön ilmiö. Pahimmillaan tuo johtaa ketjukolareihin.

Taas mennä viikolla oli parikin isoa kolaria 3-tiellä kun satoi lunta.
Enkä ihmettele kyllä yhtään.
Itsekin huonolla kelillä pidän reilusti turvaväliä mutta pirun vaikeaa se on kun perässäajava on puskurissa kiinni.
Näin talvella meno tuossa motarilla on kyllä melko sairasta kun nopeuserot +50kmh-luokkaa. Osa ajaa 70kmh ja osa +120kmh.

Jouluviikolla meinasi olla ensimmäinen kolari elämässä kun joku jakoauto meinasi töötätä perään.
Edelläajava päättikin kääntyä vasemmalle viime hetkellä ruuhkan aikaan, silloin aatonaattona kun oli huono keli, perässä oli kuorma-auto aivan liian lähellä ja kun jouduin pysähtymään kokonaan kääntyvän perään olikin taustapeilissä kuorma-auton valot. Todella mukava tunne.
Onneksi juuri silloin ei tullut enää vastaan ketään niin kuorma-auton kuljettaja sai rekkansa vastaantulevien kaistalle ja tuli kyllä pysähdyksiin rinnalle ja vähän ohikin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jouluviikolla meinasi olla ensimmäinen kolari elämässä kun joku jakoauto meinasi töötätä perään.
Edelläajava päättikin kääntyä vasemmalle viime hetkellä ruuhkan aikaan, silloin aatonaattona kun oli huono keli, perässä oli kuorma-auto aivan liian lähellä ja kun jouduin pysähtymään kokonaan kääntyvän perään olikin taustapeilissä kuorma-auton valot. Todella mukava tunne.
Onneksi juuri silloin ei tullut enää vastaan ketään niin kuorma-auton kuljettaja sai rekkansa vastaantulevien kaistalle ja tuli kyllä pysähdyksiin rinnalle ja vähän ohikin.
Oikeastaan alleviivaat pointtini. Huonolla kelillä et ollut valmis tiukkaan tilanteeseen ja sulla oli aivan liian pieni turvaväli. Mä välitän paskat puskurissa roikkuvista ja pidän ruuhkassakin kunnon turvavälin, jotta MULLA on aikaa reagoida edessä tapahtuvaan peliliikkeeseen. Jarruvalot vilkkumaan, jotta takana tuleva hoksaa, että edessä on happeninkiä. Ja sitten hidastetaan sään mukaan maltilla nopeus ja seis. Voihan sitä siltikin sattua jotain ikävää, mutta on ainakin itse tehnyt kaikkensa ja mielellään hiukan yli.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on sulle nyt aivan korvaamattoman arvokas neuvo: noilla keleillä ajetaan muun liikenteen, ei sään tai olosuhteiden mukaan. Paitsi jos olet tyhjällä tiellä, ajat sään ja olosuhteiden mukaan omien taitojesi rajoissa sopivalla virhemarginaalilla.
Tämä oli hieman erikoinen viesti. Eiköhän kelissä kuin kelissä oma tekeminen ole syytä sopeuttaa niin säähän/olosuhteisiin kuin muuhun liikenteeseen. Ja lainaamasi kirjoittajan pointti taisi olla sahaava nopeus ja siltä osin pointti ihan oikea - jos nopeus sahaa jatkuvasti ja tippuu aina vastaantulijan kohdalla yms. niin tämä nyt aiheuttaa haitariliikettä kaikkialla takana. Ihan perusjuttuja.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
jos nopeus sahaa jatkuvasti ja tippuu aina vastaantulijan kohdalla yms. niin tämä nyt aiheuttaa haitariliikettä kaikkialla takana.
Niin aiheuttaa ja siihen pitää sopeutua. Tänne avautuminen nyt ei auta yhtään.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Taas on jonkin verran ruvennut yleistymään tämä ilmiö moottoritiellä, että ensin ajetaan se pitkä välimatka kiinni, eli kyytiä olisi selvästi enemmän. Sitten jäädään kuitenkin siihen ahteriin roikkumaan, eikä uskalleta mennä ohi, vaikka vasen kaista olisi ihan turvallisessa ajokunnossa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
@adolf Adaptiivinen vakkari?
En tiedä. Ratkon nuo tilanteet kuitenkin liikenteessä niin, että pudotan omasta vakkaristani kympin pois. Silloin ehkä 8 tai 9 kuljettajaa kymmenestä tulee ohitse.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Motarilla tuo on vähän kummallista, mutta maanteillähän se on ihan mukava ulkoistaa hirvipuskuri ja valojen vaihto edessämenevälle. Motarilla taas ei tarvitse pääasiassa kumpaakaan ja ohikin pääsisi. En ole kyllä huomannut ilmiötä, mutta siihen lienee syynsä.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Oikeastaan alleviivaat pointtini. Huonolla kelillä et ollut valmis tiukkaan tilanteeseen ja sulla oli aivan liian pieni turvaväli. Mä välitän paskat puskurissa roikkuvista ja pidän ruuhkassakin kunnon turvavälin, jotta MULLA on aikaa reagoida edessä tapahtuvaan peliliikkeeseen. Jarruvalot vilkkumaan, jotta takana tuleva hoksaa, että edessä on happeninkiä. Ja sitten hidastetaan sään mukaan maltilla nopeus ja seis. Voihan sitä siltikin sattua jotain ikävää, mutta on ainakin itse tehnyt kaikkensa ja mielellään hiukan yli.
Ymmärsitkö nyt oikeasti mitä kirjoitin vai ymmärrätkö tahallaan väärin?
Eli kun itse jätin n. 200m välin edellä ajavaan ja jakoauto roikkuu perseessä kiinni osin tämän takia ja jarrutuksen aloitin kyllä heti kun edellä ajava laittoi vilkun päälle ja jarrutin vielä vaiheittain tilanteen mukaan.
Se että perässä tuleva jakoauto oli niin kiireinen että oli valmis aiheuttamaan minulle vakavia vammoja kiireensä ja huonon kelin takia ei olisi kyllä ollut minun vika.

Mulla on kamerat edessä ja takana, tämäkin olisi todistanut että toimin täysin oikein.

Montako kolaria on takana ja kerro rehellisesti, olen tunnistamassa tässä erään liikenteessä liikkujan tyypin...

Tässä on yli milli takana ilman kolareita ja ajettu muuallakin kuin täällä.
Kopkop.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No ei se noinkaan nyt mene.
Menee hyvin lähelle liikenneturvallisuuden vaarantamisena kun leikitään noin.
Siinä kun tulee raskasta kalustoa perässä niin voi käydä huonosti.
Liikenteessä on eritasoisia kuskeja, vaikka suurin osa toki todella hyviä. Kyllä mä olen tässä 40 vuoden aikana tottunut siihen, että näillä vuodenvaihteen keleillä liikenne käyttäytyy hiukan eri tavalla kuin optimiolosuhteissa. Ei siinä voi muuta kuin ennakoida parhaan kykynsä mukaan ja toivoa, ettei takana tule ketään tomppelia. Se kun ei välttämättä edes ole se eka eikä toka auto siellä edessä, jolle tulee yllättävä tilanne. Sulle se saattaa näkyä niin, että edessä ajava hoopoilee.

Ja kun palstoille kirjoitellaan, niin aina sieltä ”unohtuu” pari faktaa. Nytkin oli huono keli ja yllättäen joku laittoi vilkun päälle. No se vilkku olikin 200 m päässä. Eli näkyvyys oli siis hyvä. Joku tässä tarinassa ei nyt täsmää. Kerro nyt vielä se ajonopeus, niin päästään tekemään hiukan laskutoimituksia. Ruuhkasta kuitenkin kyse. Mutta missä tämä ruuhka oli? Tuskin kuitenkaan Kehällä, kun siellä on kovin vähän paikkoja, mistä pääsee kääntymään vasemmalle ilman valoristeystä. Sitä mä kyllä jo kutsuisin yllättäväksi kääntymiseksi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Mikähän helvetti siinä on, että oli keli kuin keli, niin tietyissä kohdissa Kehä 1stä ajetaan 65km/h max.?

Esimerkkinä Tuusulantien ylittävä osuus.

Ja tämä on joka ikinen kerta, kun ko. kohdasta ajan. Eli väh. pari kertaa viikossa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mikähän helvetti siinä on, että oli keli kuin keli, niin tietyissä kohdissa Kehä 1stä ajetaan 65km/h max.?

Esimerkkinä Tuusulantien ylittävä osuus.

Ja tämä on joka ikinen kerta, kun ko. kohdasta ajan. Eli väh. pari kertaa viikossa.
Vasenta kaistaa viimeiseen asti ajavia on aina tuolla. Ja sitten puikataan siihen pikkuruiseen väliin ja haitari-ilmiö hoitaa loput. Tämä aiheutunee siitä, että ensin oikea kaista pumppaa ja joku hermostuu ja vaihtaa kaistaa, takaa tulee joku, joka joutuu hiljentämään. Pese, huuhtele ja toista.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikähän helvetti siinä on, että oli keli kuin keli, niin tietyissä kohdissa Kehä 1stä ajetaan 65km/h max.?

Esimerkkinä Tuusulantien ylittävä osuus.

Ja tämä on joka ikinen kerta, kun ko. kohdasta ajan. Eli väh. pari kertaa viikossa.

Jep kuten yläpuolella jo kirjoitettiin niin tietyt sepot valitsevat jo Kivikossa sen vasemmankaistan jotta ovat valmiina Länsiväylälle liittymistä vasten.

Toisaalta olen myös kiinnittänyt huomiota, että usein pienetkin ylämäet aiheuttavat sen ettei ymmärretä painaa lisää kaasua vaan nopeus tippuu. Tästä hyvä esimerkki on kolmostie pohjoiseen Pirkkolan tai Vantaanlaakson kohdalla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jep kuten yläpuolella jo kirjoitettiin niin tietyt sepot valitsevat jo Kivikossa sen vasemmankaistan jotta ovat valmiina Länsiväylälle liittymistä vasten.
No itse asiassa itsekin ajan kehillä mieluummin vasenta kaistaa, kun se käy paremmin järkeen. Tuolla on ruuhka-aikoihin niin paljon liikennettä, että sisääntulorampeilta tulee autoja jatkuvalla syötöllä. Useimmat osaavat liittyä liikennevirtaan, mutta aina on joku, jolla ei vaan kantti riitä ja muuttujia alkaa olla liikaa noiden ennakointiin. Vasemmalla kaistalla saa ajaa stressittömämmin, kunhan pysyy vauhdissa mukana. Mutta jos oon menossa poistumisrampille, etsin kyllä aika pian edellisen rampin jälkeen sen poistumispuolen. Ja sitten arvailemaan juuri ennen ramppia, kuka vasemman kaistan sankareista kiilaa keskimmäisen kaistan läpi suoraan rampille.
 

iRobot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mikähän helvetti siinä on, että oli keli kuin keli, niin tietyissä kohdissa Kehä 1stä ajetaan 65km/h max.?

Esimerkkinä Tuusulantien ylittävä osuus.

Ja tämä on joka ikinen kerta, kun ko. kohdasta ajan. Eli väh. pari kertaa viikossa.
Liikennettä on kehällä yleensä niin paljon, että kunnon turvavälejä ei pystytä pitämään. Tuossa kohtaa on länteen mennessä Pukinmäen ja Oulunkylän rampit, joista lykkää uuttaa kulkijaa baanalle. Kun ne sitten ahtautuu pieniin väleihin, nopeuden putoaminen on luonnonlaki. Ja tosiaan ylämäki siinä ennen Tuusulanväylääkin vaikuttaa. Parhaiten kehällä pääsee kun vetää vasenta kaistaa niin pitkään kuin mahdollista.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No itse asiassa itsekin ajan kehillä mieluummin vasenta kaistaa, kun se käy paremmin järkeen. Tuolla on ruuhka-aikoihin niin paljon liikennettä, että sisääntulorampeilta tulee autoja jatkuvalla syötöllä. Useimmat osaavat liittyä liikennevirtaan, mutta aina on joku, jolla ei vaan kantti riitä ja muuttujia alkaa olla liikaa noiden ennakointiin. Vasemmalla kaistalla saa ajaa stressittömämmin, kunhan pysyy vauhdissa mukana. Mutta jos oon menossa poistumisrampille, etsin kyllä aika pian edellisen rampin jälkeen sen poistumispuolen. Ja sitten arvailemaan juuri ennen ramppia, kuka vasemman kaistan sankareista kiilaa keskimmäisen kaistan läpi suoraan rampille.

Huomattavaa on, että kehillä vasemmalla ajaminen (ja oikealta ohittaminen) on ihan lain mukaan sallittua, kun eivät ole moottoriteitä. Poukkoilu ei toki sielläkään.
 

Lamppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Jukka-Pekka "Lamppu" Laamanen
Täytyy vähän ihmetellä mitä joidenkin ihmisten päässä liikkuu. Jalankulkija kävelee punaisia päin, itse pysähdyn ennen suojatietä, koska en halua kuitenkaan kenenkään päälle ajaa. Jätkä tuijottaa minua ja nostaa keskisormen pystyyn. Mitähän ihmettä minä mahdoin tehdä tilanteessa niin väärin, että ansaitsen keskisormea näytettävän.
 
Täytyy vähän ihmetellä mitä joidenkin ihmisten päässä liikkuu. Jalankulkija kävelee punaisia päin, itse pysähdyn ennen suojatietä, koska en halua kuitenkaan kenenkään päälle ajaa. Jätkä tuijottaa minua ja nostaa keskisormen pystyyn. Mitähän ihmettä minä mahdoin tehdä tilanteessa niin väärin, että ansaitsen keskisormea näytettävän.
Tästä tuli mieleen ajelu keskustassa, kun ulkoisesta habituksesta päätellen yhteiskunnasta syrjäytynyt nuorehko miesoletettu yritti täysin tahallaan juosta auton alle suojatiellä (otti siis lähestyessäni suojatietä useamman juoksuaskeleen ja hyppäsi vielä jalkakäytävältä keskelle tietä). Sain viime hetkellä jarrutettua, jota seurasi keskisormen näyttöä, käsien levittelyä ja ”vitun runkku”- huudot. Ei siinäkään oikein tiennyt mitä olisi pitänyt tehdä toisin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oli taas joku oman elämänsä sankari kolmostiellä. Ajeltiin Hämeenlinnasta kohti pk-seutua ja Riihimäen kohdilla oli pientä ruuhkaa niin molemmat kaistat vetivät hieman alle 100kmh. Noh joku köröttelijä ajoi oikeaa kaistaa varmaan 80kmh nopeutta niin aika moni hakeutui vasemmalle kaistalle ohittamaan tämän.

Eräs insinööritollo (oletus äijän ammatista) näki tilaisuutensa tulleen Toyotallaan ja lähti ohittamaan oikeaa kaistaa pitkin. Meikäläisen kohdalla olisi halunnut tunkea takaisin vasemmalle kaistalle ja sen verran ärsytti etten päästänyt niin eikö sieltä keskisormi heilahtanut ja sen jälkeen taakse päästyäni valojen vilkuttelu. En kuitenkaan lähtenyt hänen reagointiinsa mukaan, mutta hämmästytti kyllä miten hänen mielestä oli ihan jees ohitella moottoritiellä oikeaa kaistaa pitkin ja sen kerran, kun ei päässyt haluamaansa väliin niin sormet ja valot heiluivat.

Terveisiä vaan sinne corollan rattiin, että jos jatkossa maltat odottaa vuoroasi siellä vasemmalla kaistalla niin ei tarvi kellekään keskisormea heilutella.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oli taas joku oman elämänsä sankari kolmostiellä. Ajeltiin Hämeenlinnasta kohti pk-seutua ja Riihimäen kohdilla oli pientä ruuhkaa niin molemmat kaistat vetivät hieman alle 100kmh. Noh joku köröttelijä ajoi oikeaa kaistaa varmaan 80kmh nopeutta niin aika moni hakeutui vasemmalle kaistalle ohittamaan tämän.

Eräs insinööritollo (oletus äijän ammatista) näki tilaisuutensa tulleen Toyotallaan ja lähti ohittamaan oikeaa kaistaa pitkin. Meikäläisen kohdalla olisi halunnut tunkea takaisin vasemmalle kaistalle ja sen verran ärsytti etten päästänyt niin eikö sieltä keskisormi heilahtanut ja sen jälkeen taakse päästyäni valojen vilkuttelu. En kuitenkaan lähtenyt hänen reagointiinsa mukaan, mutta hämmästytti kyllä miten hänen mielestä oli ihan jees ohitella moottoritiellä oikeaa kaistaa pitkin ja sen kerran, kun ei päässyt haluamaansa väliin niin sormet ja valot heiluivat.

Terveisiä vaan sinne corollan rattiin, että jos jatkossa maltat odottaa vuoroasi siellä vasemmalla kaistalla niin ei tarvi kellekään keskisormea heilutella.
Mjoo tokihan sinäkin tässä vähän mulkku olit, mutta vain vähän. ;)

Tuli mieleen, että noissa tilanteissa kun oikealla kaistalla ajaa joku hiljainen ohitettava tai vaikka useita rekkoja, niin on kohtuullisel ärsyttävää ajaa vasemmalla kaistalla jonossa kun taustapeilissä näkyy joku keski-ikäinen äijä metrin päässä seilaamassa kaistalla oikealta vasemmalle ”hakien ohituspaikkaa”. Hei mä en voi ajaa yhtään kovempaa kun siinä on kymmenen autoa edessä eikä auta asiaa vaikka joku siinä perberissä roikkuu. Jos voisin ajaa lujempaa, niin ajaisin. Senhän takia mä tässä vasemmalla kaistalla ohittelen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mjoo tokihan sinäkin tässä vähän mulkku olit, mutta vain vähän. ;)

Tuli mieleen, että noissa tilanteissa kun oikealla kaistalla ajaa joku hiljainen ohitettava tai vaikka useita rekkoja, niin on kohtuullisel ärsyttävää ajaa vasemmalla kaistalla jonossa kun taustapeilissä näkyy joku keski-ikäinen äijä metrin päässä seilaamassa kaistalla oikealta vasemmalle. Hei mä en voi ajaa yhtään kovempaa kun siinä on kymmenen autoa edessä. Jos voisin ajaa lujempaa, niin ajaisin.

Joo myönnän olleeni hieman mulkku, kun en vaan suosiolla päästänyt sitä sankaria siihen eteeni. Välillä vanhat taksikuskin tavat puskevat esille.

Mitä tulee tähän mainitsemaasi toiseen kappaleen sankareihin tunkemassa metrin päähän takalasista niin itse nykyään suosiolla päästän nuo ohi, kun oman perheen turvallisuus on tärkein ja en ihan luota heidän reaktiokykyyn jossain poikkeustilanteissa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

iRobot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ei voi kuin ihmetellä mitä liikkuu niiden tollojen päässä, jotka vaihtavat motarilla ohituskaistalta oikealle juuri sillä sekunnilla kun joku muu on liittymässä liikenteen sekaan. Eikä edes ole ohittamassa ketään. Noh, tulipahan testattua töötin toimivuus. Hereillä saa olla kaikenlaisten urpojen kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös