Audeissa on vakionopeudensäätimessä asetus, että nostaa nopeutta 10 km/h, jos Skoda tulee rinnalle moottoritiellä.Onko uudehkoissa Volvoissa niin kalliit lisävarusteet, ettei ihmiset raski edes vakionopeudensäädintä ruksittaa lisävarustelistaan?
Audeissa on vakionopeudensäätimessä asetus, että nostaa nopeutta 10 km/h, jos Skoda tulee rinnalle moottoritiellä.Onko uudehkoissa Volvoissa niin kalliit lisävarusteet, ettei ihmiset raski edes vakionopeudensäädintä ruksittaa lisävarustelistaan?
Kyllä oikean Audin täytyy pitää Pirkka-Audi aina takana.Audeissa on vakionopeudensäätimessä asetus, että nostaa nopeutta 10 km/h, jos Skoda tulee rinnalle moottoritiellä.
Sama kampe, mitä oot autoiluketjussa manannut? Joko meni siihen kuntoon, että pääsee vaivattomasti eroon?Sen muistan, että yritin väistää jarruttaessa, mutta täysosuma keskelle keulaa siitä tuli. Tien pinta oli märkä, mutta ei jäässä pikku pakkasesta huolimatta. Alla kitkarenkaat. Kävin vielä keräämässä pientareelta tähtimerkin muistoksi ensimmäisestä oikeasta kolarista.
Samapa hyvinkin. Mutta ei toki lunastukseen. Vauriotarkastuksen perusteella menee keula uusiksi. Kätevää, koska äskettäin meni perä. Josko tämän jälkeen ehtisi jo laatia sen myynti-ilmoituksen ja jättää seisontaan.Sama kampe, mitä oot autoiluketjussa manannut? Joko meni siihen kuntoon, että pääsee vaivattomasti eroon?
Laita myynti-ilmoitukseen, että Theseuksen auto. Sama vanha auto mutta kaikki osat vaihdettu uusiin.Samapa hyvinkin. Mutta ei toki lunastukseen. Vauriotarkastuksen perusteella menee keula uusiksi. Kätevää, koska äskettäin meni perä. Josko tämän jälkeen ehtisi jo laatia sen myynti-ilmoituksen ja jättää seisontaan.
Eiköhän vanhemmat niitä heijastimia lapsilleen hanki, mutta lapset eivät sellaiseen nössöilyyn taivu että heijastimia käytettäisiin.Luulisi lapsen olevan jokaiselle vanhemmalle tärkeä. Tiukassa pitää raha olla, ettei ole varaa ostaa heijastinta. Pyörän valot toki maksaa jo jotain, mutta kun se heijastin on vissiin euron tai kaksi. Onneksi en eilen kotiin tullessa ajanut sen juniorin päälle joka pyörällään yritti yllättää minut.
Joo näinhän se on. Tämä vaan oli sen verran pieni, että uskoisin sen vielä tekevän niin kuin äiti ja isä käskee.Eiköhän vanhemmat niitä heijastimia lapsilleen hanki, mutta lapset eivät sellaiseen nössöilyyn taivu että heijastimia käytettäisiin.
Valitettavasti aikuisistakin iso osa on daijuja.Eiköhän vanhemmat niitä heijastimia lapsilleen hanki, mutta lapset eivät sellaiseen nössöilyyn taivu että heijastimia käytettäisiin.
Sinänsä komppaan tuota liian lähelle ohituksen jälkeen vaihtamista, tyhmää touhua. Kai sen lasinpesunesteen voi käyttää laimentamattomana kuitenkin, kun joka tapauksessa kuraa tulee lasiin, ohittipa porukka millaisella välillä tahansa.Kävin tuossa aamupäivällä Salossa työasioilla, Hangon tietä Lohjalle ja siitä motaria.
Sopiva keli, kura lentää mutta pissapoika jäätyy.
Niin mikä hemmetti siinä on, kun latua on Turkuun asti 2 kaistaa niin ohittajan pitää vetää tuohon 15m päähän eteen ohituksen jälkeen, varsinkin kun mitään liikennettä ei ole eli ei edes tarvitse niitä kiireisempiä kuskeja väistää?
Mulle ei ole kukaan vinoillut heijastimesta. Prahassa sitä joskus hypisteltiin uteliaasti.Valitettavasti aikuisistakin iso osa on daijuja.
Tänään oli jälleen kerran työmatkalla ihanan jännittävä liittyminen moottoritielle, kun edelläni ajava uskalsi kiihdyttää huimaan 67km/h nopeuteen ennen liittymistä. Seuraavan puolen kilometrin päästä taidettiin jo yli seitsemääkymppiä mennä. Olihan siinä onneksi hyvin tilaa tiellä, mutta kyllä se auton keula sielä minun takapeilissä kasvoi aika nopeasti...
Oululaista erityisosaamista, sanovat.
Itselläni on nyrkkisääntönä, että jos ajan Toyotan, Nissanin tai Fiat Punton perässä rampille, jätän siihen reilun välimatkan, jotta saan kiihdytettyä sopivaan liittymisnopeuteen. Jos näissä tilanteissa perässäni on auto niin lähes poikkeuksetta siinä takapuskurissa kärkytään ihmettelemässä, mutta 10 kertaa 10:stä jäävät sitten kuitenkin seisomaan kun lähden kiihdyttämään aivan tavallisellani henkilöautollani. Jostain syystä valtaosa ihmisistä ei osaa kiihdyttää autolla, vaikka se on monessa tilanteessa liikenneturvallisuuden kannalta tärkeä taito. Liikenteen sujuvuudesta nyt puhumattakaan.Tää on kyllä. Viime viikolla edellä ajava Yaris sai kelattua hurjat 40km/h vauhtia rampilla, ja vasemmasta peilistä näkyy rekka. Onneksi rekan jälkeen oli runsaasti tilaa liittyä moottoritielle, mutta ymmärtääkö nämä arkailijat edes sitä, minkälaisen vaaratilanteen tuollainen hidastelu aiheuttaa.
Ihmettelen itse samaa aina kun lähdetään tietyistä liikennevaloista liikkeelle. 80km/h nopeuteen kiihdytettäessä menee matkaa semmoinen 2-3km. Ainakin noilla yllämainituilla autoilla, yleensä myös muilla perusautoilla. Saksalaiset premium merkit yhdessä Volvon kanssa saavat synninpäästön tässä asiassa.Itselläni on nyrkkisääntönä, että jos ajan Toyotan, Nissanin tai Fiat Punton perässä rampille, jätän siihen reilun välimatkan, jotta saan kiihdytettyä sopivaan liittymisnopeuteen. Jos näissä tilanteissa perässäni on auto niin lähes poikkeuksetta siinä takapuskurissa kärkytään ihmettelemässä, mutta 10 kertaa 10:stä jäävät sitten kuitenkin seisomaan kun lähden kiihdyttämään aivan tavallisellani henkilöautollani. Jostain syystä valtaosa ihmisistä ei osaa kiihdyttää autolla, vaikka se on monessa tilanteessa liikenneturvallisuuden kannalta tärkeä taito. Liikenteen sujuvuudesta nyt puhumattakaan.
Nopeuteen kiihdyttäminen vie hemmetisti aikaa, mutta koulun kohdalla ei kuitenkaan kaasujalka kevene vaikka rajoitus tippuisi 30 km/h. Ilmeisesti kun kuskille tulee ikää, niin nopeusrajoitukset muuttuvat suosituksiksi ja ajellaan vaan fiiliksen mukaan.Ihmettelen itse samaa aina kun lähdetään tietyistä liikennevaloista liikkeelle. 80km/h nopeuteen kiihdytettäessä menee matkaa semmoinen 2-3km. Ainakin noilla yllämainituilla autoilla, yleensä myös muilla perusautoilla. Saksalaiset premium merkit yhdessä Volvon kanssa saavat synninpäästön tässä asiassa.
Onko muutenkaan enää järkevää päästää noita vanhuksia liikenteeseen? Eikö joku 80v voisi olla sopiva raja jolloin ajokortti otettaisiin pois. Reaktiokyky alkaa kuitenkin olla jo aika huono.Vanha mummohan siellä ratin takana oli, mutta jos ajaminen pelottaa noin paljon, niin ehkä moottoritielle ei kannata lähteä.
Siinä on kiire seuraaviin liikennevaloihin odottamaan. Ylipäänsä taajamissa ylinopeus ja kiirehtiminen on todella turhaa, kun niitä pakollisia pysähdyksiä tulee joka tapauksessa suhaamisesta riippumatta. Joskus Itäväylää Helsingin keskustan suuntaan ajaneena (ehkä joitain satoja kertoja) olen seuraillut huvittuneena kaistasurffailijoita, jotka eivät sillä kiihdyttelyllä, jarruttelulla ja jatkuvalla kaistakimpoilulla saavuta kirjaimellisesti yhtään mitään. Ensimmäisissä valoissa ovat jo naapurikaistalla taempana kuin ohittamansa autot, jotka pysyivät samalla kaistalla koko ajan. Toki jos tykkää nostattaa omaa verenpainettaan ja pitää muut varpaillaan, niin onhan se kai ihan kannattavaa.Olen aiheesta täällä avautunut aiemminkin, mutta menkööt taas kerran, josko joku vaikkapa valaistuisi. Linja-autolla pysäkiltä liikkeelle lähtiessä ihmiset kiihdyttävät sieltä takaa tullessaan ihan tolkuttomasti.
Tänään taas kerran, kun olin ehtinyt laittaa vilkun päälle hyvissä ajoin (en sitä viitsi edes laittaa, jos se kulkuväline on edes melko lähellä) irtaantumisen merkiksi, niin tyyppi kiihdytti vauhtinsa varmasti kovemmaksi kuin mitä taajama-alueella on sallittu, ja ehti kuin ehtikin ohi (kun toppasin sitten siihen puoleen väliin ja annoin mennä), mutta ei sen tolvanan auto pysähtynyt ennen siinä edellä ajanutta ja niin täräytti tämän peräluukkuun.
Näki vielä siinäkin tilanteessa järkeväksi toiminnaksi heiluttaa ikkunasta keskisormea ja oli kyllä tekemistä, että sain itse pidettyä hermot kurissa.
Ihan oikeasti kaupunkiliikenteessä ne dösät toppailee käytännössä muutaman sadan metrin välein eikä niistä ole pakko mennä ohi hinnalla-millä-hyvänsä. Tuossakin olisi riittänyt, kun olisi vähän kaasua hellittänyt ja kaikki olisi mennyt sujuvasti. No, nyt näin, onneksi ei ketään satuttanut itseään.
Tähän sellainen huomio, että pysäkiltä lähtevää bussia ei tarvi väistää, jos nopeusrajoitus on yli 60 km/h. Siihen en ota kantaa, onko tuossa ruuhkassa turvallista olla kohtelias.Turussa tuossa huomaan eroja ihan jo ytimessä ja laidempana. Tuomiokirkolla voi olla ruuhkaa reippaasti, mutta aika helposti bussit pääsee pysäkeiltä liikkeelle. Mutta laidemmat isot väylät, joita käyttää naapurikuntienkin asukkaat, ei yhtä helppoa. Taannoin istuin ruuhka-aikaan naapurikaupunkiin menevässä bussissa ja oli kyllä valtatiellä jonossa ajavien hankala antaa pientä rakoa bussille, joka muutenkin oli jo myöhässä aikataulustaan.
Tähän sellainen huomio, että pysäkiltä lähtevää bussia ei tarvi väistää, jos nopeusrajoitus on yli 60 km/h. Siihen en ota kantaa, onko tuossa ruuhkassa turvallista olla kohtelias.
Olisiko esimerkiksi se, että kuskeina on 15 vuotiaita janareita. Tuon ikäisillä tuo liikenteessä toimiminen on yhtä perseilyä kulkuneuvosta riippumatta. Niin se oli meilläkin sillon.Mistä johtunee, että mopoautojen ja erityisesti ns. mopotraktoreiden kuljettajat eivät käytä suuntamerkkejä. Vauhti on melkein kuin autoilla, mutta ilman vilkkua sinkoillaan.
Ja muuten, on jalankulkijoillekin hyötyä vilkun näyttämisestä.