Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 043
  • 13 183

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joku neropatti veti eilen illalla katumaasturilla(?) Käpylän Pohjolankadulla Alepan ja Park Hotelin kohdalla keskellä tietä sivuluisussa Tokyo Drift -tyyliin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joku neropatti veti eilen illalla katumaasturilla(?) Käpylän Pohjolankadulla Alepan ja Park Hotelin kohdalla keskellä tietä sivuluisussa Tokyo Drift -tyyliin.
Ennen nämä kaikki saatiin kasattua Vermon ja Pirkkolan parkkiksille, mutta nykyään joku sydämetön kusipää on aidannut Vermon parkkiksen Talin huipun puoleisen reunan ja Pirkkolassa tila on typistetty puoleen ja ahdettu täyteen jotain busseja. Vantaalla on vielä jotain vapaita ja turvallisia paikkoja driftailuille, mutta jätetään ne nimeämättä siltä varalta että viranomaiset lukee.

Liikenteessä ei tietenkään pitäisi lähteä sivuloiroa vetämään, se on selvä.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
'Etuajo-oikeutettu katsottiin syylliseksi kolariin tasa-arvoisessa risteyksessä parkkipaikalla. Siellä on ilmeisesti taas ängetty eteen "minä tulen oikealta" -tyyppisellä asenteella, koska on vedetty suoraan ajavaa kylkeen.
Parkkipaikalla ajaminen on muuten suurelle osalle kuskeja hyvin vaikeaa.
Tuntuu olevan yleinen luulo että parkkiruutujen välistä tuleva on väistämisvelvollinen parkkiksen ympärillä kulkevaan kaistaviivoilla merkittyyn väylään nähden, vaikka tullaan oikealta.
Parkkipaikalta yleiselle tielle liittyvä on tietenkin väistämisvelvollinen, mutta parkkialueella ei yleensä ole väliä tuletko ruutujen väliseltä väylältä, jos tulet oikealta.

Lakiin kirjattuna asia on hyvin yksinkertainen: Oikealta tulevaa ajoneuvoa pitää aina väistää, ellei väistämisvelvollisuutta ole erikseen liikennemerkillä muutettu. Pysäköintialueilla liikennesäännöt ovat samat, oikealta tulevalla on aina etuajo-oikeus. Osa autoilijoista kuitenkin mieltää parkkipaikkojen sisällä olevat leveämmät väylät eli niin sanotut kokoojaväylät usein pääväyliksi. Sitä ne eivät lain mukaan kuitenkaan ole, ellei väyliä ole asianmukaisilla liikennemerkeillä toisin merkitty.
 

Nurangätine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
'Etuajo-oikeutettu katsottiin syylliseksi kolariin tasa-arvoisessa risteyksessä parkkipaikalla. Siellä on ilmeisesti taas ängetty eteen "minä tulen oikealta" -tyyppisellä asenteella, koska on vedetty suoraan ajavaa kylkeen.
Parkkipaikalla ajaminen on muuten suurelle osalle kuskeja hyvin vaikeaa.
Tuntuu olevan yleinen luulo että parkkiruutujen välistä tuleva on väistämisvelvollinen parkkiksen ympärillä kulkevaan kaistaviivoilla merkittyyn väylään nähden, vaikka tullaan oikealta.
Parkkipaikalta yleiselle tielle liittyvä on tietenkin väistämisvelvollinen, mutta parkkialueella ei yleensä ole väliä tuletko ruutujen väliseltä väylältä, jos tulet oikealta.
Raumalla paikallisen Prisman parkkialueelle tehtiin muutos muutama vuosi sitten, että kaikki risteykset ovat tasa-arvoisia (linkki paikallislehden juttuun). Tästä huolimatta tuolla saa ajaa varovasti, kun kaikki eivät ole tuota millään saaneet sisäistettyä. Käytännössä tuossa menee pitkittäin kaupan mukaisesti tienpätkä, jonka varella sitten on parkkitilaa kaupan edustalla ja vierustoilla.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Raumalla paikallisen Prisman parkkialueelle tehtiin muutos muutama vuosi sitten, että kaikki risteykset ovat tasa-arvoisia (linkki paikallislehden juttuun). Tästä huolimatta tuolla saa ajaa varovasti, kun kaikki eivät ole tuota millään saaneet sisäistettyä. Käytännössä tuossa menee pitkittäin kaupan mukaisesti tienpätkä, jonka varella sitten on parkkitilaa kaupan edustalla ja vierustoilla.

Joo, näitä näkee muualla myös. Pääasiassa automarkettien pihoilla. Yleensä kaikki väistävät, kun tulevat parkkiruutuväyliltä, vaikka tulisivat oikealta. Eikä siinä mitään, mukautunut itsekin samaan, kun ei kukaan sieltä "kokoojaväylältä" väistä. Eipä siinä paljon häviä.
Ei poista silti sitä, että oikealta tulevalla olisi etuajo-oikeus.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Pakko vielä avautua kerran tästä liikenneympyröissä toimimisesta. Eilenkin oli tilanne, missä odotin liikenneympyrään pääsyä ja kaksi autoa putkeen jätti vilkuttamatta, vaikka kääntyivät heti ensimmäisestä liittymästä pois. Eli käytännössä kääntyivät kuten risteyksessä käännytään oikealle, mutta jättivät vilkuttamatta.

Hämmentävää tästä tekee mielestäni se, että todella harvoin törmään näillä kulmilla siihen, että risteyksessä ei vilkkua käytettäisi, mutta näissä liikenneympyröissä siihen törmää parhaimmillaan päivittäin. Ja todella monesti myös siihen, että vilkutetaan joku yksi vilkautus juuri ennen kääntymistä. Risteyksessä kukaan ei vilkuttaisi niin.

Onko tuo joku jumi aivoissa, että se ympyrästä kääntyminen on vähän niin kuin ”samaa tietä” eli kuin loiva mutka jolloin sitä suuntamerkkiä ei tarvitse käyttää tai käytetään maksimissaan se turha 1-2 vilkautusta, silloin kun keula on jo osaksi poistunut liittymästä. En vain jaksa ymmärtää tätä.

Lisättäköön nyt vielä, että itse olen esimerkillinen vilkun käyttäjä ympyrässä ja jos aion poistua heti ensimmäisestä oikealle niin vilkutan kuten mihin tahansa risteykseen, eli aloitan sen jo ennen ympyrää ja lopetan vasta kun koko auto on ympyrästä ulkona.
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
'Etuajo-oikeutettu katsottiin syylliseksi kolariin tasa-arvoisessa risteyksessä parkkipaikalla. Siellä on ilmeisesti taas ängetty eteen "minä tulen oikealta" -tyyppisellä asenteella, koska on vedetty suoraan ajavaa kylkeen.
Parkkipaikalla ajaminen on muuten suurelle osalle kuskeja hyvin vaikeaa.
Tuntuu olevan yleinen luulo että parkkiruutujen välistä tuleva on väistämisvelvollinen parkkiksen ympärillä kulkevaan kaistaviivoilla merkittyyn väylään nähden, vaikka tullaan oikealta.
Parkkipaikalta yleiselle tielle liittyvä on tietenkin väistämisvelvollinen, mutta parkkialueella ei yleensä ole väliä tuletko ruutujen väliseltä väylältä, jos tulet oikealta.
Siis niin tuossakin tapauksessa törmääjällä on ollut etuajo-oikeus ja törmätyllä väistämisvelvollisuus normaaleiden väistämissääntöjen mukaan. Homman juju onkin ollut siinä, että oikealta tullut törmääjä ei ole noudattanut yleistä varovaisuusvelvollisuutta liikenteessä. Mitä tuo sitten pitää sisällään, niin tässä tapauksessa on törmääjällä eli etuajo-oikeutetulla ollut olosuhteisiin nähden liian kova vauhti. Ylinopeudesta ei ole kuitenkaan näyttöä, mutta yleisen kokemuksen perusteella minäkin pystyn sanomaan, että 20 km/h vauhdista ei törmättynä oleva auto käänny melkein 90 astetta edes liukkaalla tien pinnalla, jos osapuolet ovat edes lähellä toisiaan painonsa puolesta.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Joulun menomatkaliikenne yhdessä suomalaisten kanssa on pian valmiina alkamaan. Ahdistaa ihan jo pelkkä ajatus.
 

Arzei

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Olin tänään lopettelemassa työvuoroani iltapäivällä, oli juuri alkanut pakastamaan ja tiet oli mukavassa pintajäässä. Ajan siis työkseni rekkaa, maksimimittaista mitä teillä saa liikkua eli noin 34-metriä pitkää jossa on puoliperävaunuyhdistelmän jatkeena vielä varsinainen perävaunu. Isolta tieltä olin kääntymässä vasemmalle ja vastaan tuli henkilöauto, jota jäin luonnollisesti odottamaan, väistämisvelvollinen kun olin. Kyseessä on isompi risteys jossa myös vastaantulevalla henkilöautolla on oma kaista samaan suuntaan käännyttäessä. Tarinan autoilija ajoi suoraan menevien kaistaa ja kohdalla kääntyikin samaan suuntaan mihin itse olen kääntymässä, ilman vilkkua väärältä kaistalta ja sentteri pystyssä lipui siitä meikäläisen keulan edestä.

No siitä sitten käännyin ja kiihdyttelin sen jälkeen maantienopeuteen hiljalleen, sen mitä kyseinen rekkaveturi jaksaa vetää. Saavutin edellä mainitun tyypin ja hän selkeästi tämän havaitsi, nimittäin ajonopeus laski silminnähden. Olin valmiiksi jo jalka jarrulla koska näitä on jokunen tullut nähtyä ja käyttäytymisestä tietää että jarrutustilanne saattaa tulla nopeasti vastaan. No sittenhän se alkoi, hidastelu, jarruttelu, kiusanteko, miksi tätä nyt haluaa kutsua. Useamman tarpeettoman jarrutuksen kuitenkin kaveri teki. Onneksi ei ollut seuraavaan risteykseen matkaa kuin muutama sata metriä ja siitä tiemme erkanivat, väläyttelin tyypille pitkiä valoja perään kiitokseksi tästä hyvän mielen eleestä ja vastaukseksi sain lisää jarruvalon vilkutuksia.

Jokainen voi arvata mitä tapahtuu raskaasti jarruttaessa, kun perässä roikkuu kaksi perävaunua ja niiden välissä vielä puolentoista metrin aisa. Aika herkästi vaunut menee linkkuun eli kääntyvät sivuttain joko pientareen puolelle tai sitten poikittain vastaantulijoiden eteen. Pahimmassa tapauksessa sinne vaunun alle joku onneton sukeltaa henkilöautolla, kovin suuria kertoimia en antaisi siihen että siitä autosta enää kukaan omin jaloin nousisi pois. Tarinan opetus siis se, että vaikka kuinka vituttaa liikenteessä niin älä nyt jumalauta jarrua pumppaa kenenkään edessä! Sitä on kiva loppuelämä mietiskellä, että joku täysin tilanteen ulkopuolinen heitti henkensä mutta sainpahan koulutettua rekkapenaa.

Itsekin tiedostan että rekan perässä ei ole mukava ajaa, lunta pöllyää, nopeudet vaihtelee ja kovimmillaankin mennään osan matkaa alle rajoitusten. Mutta ne rekat kuuluu vähän niinkuin asiaan, eli liikenteeseen. Ei mustikkaan lähtiessä tule yllätyksenä että metsässä saattaa olla hyttysiä, tai että kakalla käydessä tuleekin hiukan hajuhaittoja, ikäviä puolia erilaisista asioista täytyy vaan sietää. Rekkakuskitkin ovat ihmisiä, jokainen meistä tekee virheitä liikenteessä ja niistä pitääkin huomauttaa esim. valoja väläyttämällä. Valitettavasti ammattikuntaan kuuluu myös niitä mätiä omenoita jotka suurilta osin pilaavat muiden maineen törttöillessään, ehkä tarinan tyypille olikin sattunut aiemmin joku tälläinen tapaus nenän eteen ja nyt halusi antaa takaisin.

Tässä tilanteessa ei onneksi tullut osumaa ja vaunutkin pysyivät suorassa jarrutusten ajan, jäi kuitenkin päähän kolkuttamaan että entä jos.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei nyt läheskään niin vaarallinen tapaus kuin tuo ylläoleva mutta eilen todistin autoilijaa jonka ei pitäisi moottoritielle mennä. Saavutin auton rampissa ja ihmettelin kun nopeus oli vaan noin 60, ramppi oli märkä mutta sula ja mutka erittäin loiva mutta ajattelin että hidastaa vaan siinä ja kiihdyttää sitten. Ei kiihdyttänyt, jatkoi moottoritietä samalla nopeudella, tässä kohdassa onneksi ramppi jatkui omana kaistanaan joten kenelläkään ei ollut kiire siirtyä toisille kaistoille, toivottavasti ei koskaan mene moottoritielle liittymästä missä on vaan kiihdytyskaista.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ajoin tänään huonon kelin ja näkyvyyden takia ohi ykköstien liittymästä, josta olen ajanut oikein ainakin pari tuhatta kertaa.
Tie jäässä, lunta pöllysi, kaikki opasteet lumen peitossa, ja liittymän alkuun oli pysähtynyt kuorma- auto renkaan irrottua. Ei vaan ehtinyt eikä uskaltanut vaihtaa enää kaistaa.
Kymmenen kilsan lisälenkillä pääsi kotiin.
Noin 90% autoilijoista noudatti 80:een alennettua nopeusrajoitusta, mutta aina niitä superkiireisiä seassa on, oli keli mikä hyvänsä.
 
4

444

Ajoin tänään huonon kelin ja näkyvyyden takia ohi ykköstien liittymästä, josta olen ajanut oikein ainakin pari tuhatta kertaa.
Tie jäässä, lunta pöllysi, kaikki opasteet lumen peitossa, ja liittymän alkuun oli pysähtynyt kuorma- auto renkaan irrottua. Ei vaan ehtinyt eikä uskaltanut vaihtaa enää kaistaa.
Kymmenen kilsan lisälenkillä pääsi kotiin.
Noin 90% autoilijoista noudatti 80:een alennettua nopeusrajoitusta, mutta aina niitä superkiireisiä seassa on, oli keli mikä hyvänsä.
Kiireisiä näkee kyllä käsittämättömän paljon. Ehkä he ovat niitä parempia kuskeja tai luottavat liikaa elektroniikkaan. Tuorein kokemus on aatonaaton liikenteestä, kun Hämeenlinnan kohdalla mentiin kolmostietä parhaimmillaan 50 km/h, jossa siinäkin saattoi olla turhan paljon vauhtia, kun tien erotti lähinnä edellä ajavan sumuvaloista (kiitos siitä, että käytti niitä, kaikki eivät osaa). Silloinkin vasenta kaistaa paahtoi hirvittävää kyytiä yksi jos toinenkin. Minun oli pakko pysähtyä Janakkalassa hakkaamassa jää irti tuulilasista ja lepuuttamassa hermoja. Ei ole koskaan oikein auennut se oman ja muiden hengen uhalla kiiruhtaminen, etenkään tuollaisessa kelissä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Niin, varmaan jossain 2000-luvun alun autoissa. Omassani oli juuri ledpäiväajovalonauha osittain pimeänä. Osa merkkiliikkeessä 1500€ ja työ päälle, koska nykyajan ledien osalta pitää useissa automalleissa vaihtaa koko umpio.

Onneksi oli takuunalainen auto.
Hyvä esimerkki asiasta, jossa ulkona ympäri vuoden käytettävän hyödykkeen kehityksessä on menty päin persettä.
Tulee mieleen vanha vitsi kahdesta ekonomista, jotka söivät koiranpaskaa 500€ palkkiosta toisiltaan. Kumpikaan ei hyötynyt, mutta olivat iloisia kun kuitenkin tekivät tonnin liikevaihtoa tosi lyhyessä ajassa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Esim. kun sinulla ei ole se vilkku sinne ympyrän keskelle päin vilkuttelemasaa, vastakkaisesta suunnasta tuleva tietää ettet ole ajamassa hänen ajolinjalleen. Liikenne sujuu heti paljon paremmin
Olen täysin suomalaisen säännön takana. Perustelen: jos joku (moni) ei noudata sitä, syntyy pahaa mieltä, muttei vaaratilannetta.
Jos taas joku ei noudata "ajan ympyrässä" vilkutusta, joku saattaa ajaa eteen ja syntyy vaaratilanne.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Mitä väliä sillä on, jos joku siellä ympyrässä vilkuttaa vasemmalle? Kunhan muistaa ympyrästä poistuessa vilkuttaa oikealle.
No, itse ainakin vältän menemästä lähelle tällaista autoilija liikenne virrassa, jos mahdollista. Ihan hyvä vilkutus siis. Informoi, että kuljettaja ei tunne sääntöjä ja on mahdollinen panikoija.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Anteeksi heti alkuun avautuminen, mutta keittänyt taas tällä viikolla muutamaan kertaan liikenteessä...

Joo, on ollut vaihtelevia kelejä tällä viikolla, on tullut lunta vaakatasossa ja parinpäivän päästä vettä samalla tavalla. Aika yleistä on näin tammikuussa,että sataa lunta, mutta mikä vittu siinä on että ei voida ajaa rajoitusten mukaan, kun toi keli nyt ei ihan massiivisen paska ole ollut.
80 km alueella hinkataan 60-70 kmh pumppaamalla ees taas. Auto kun tulee vastaan, etenkin jos se on rekka, niin poljetaan jarrua, hyvä ettei pysähdytä. Aiheuttaa muuten aika vaaratilanteita kun yhtäkkiä vauhti tippuu tuntuvasti. Joo tiedän, että pitää olla etäisyyttä, mutta veikkaan, että saitte kopin, mitä tarkoitin.

Sen sijaan, että ajettaisi sivuun ja annettaisi tietä, hinkataan vaikka 30 km siinä keulilla... Toinen ajaa tietenkin siinä takana, tappituntumalla, ilman mitään haluakaan mennä ohi.

Nyt vesisateessa ja pimeällä sama homma. Onko Jengi niin sokeita, että ei nää tuolla. Auto tulee vastaan niin seistään jarrulla.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Joo tiedän, että pitää olla etäisyyttä, mutta veikkaan, että saitte kopin, mitä tarkoitin.
Mulla on sulle nyt aivan korvaamattoman arvokas neuvo: noilla keleillä ajetaan muun liikenteen, ei sään tai olosuhteiden mukaan. Paitsi jos olet tyhjällä tiellä, ajat sään ja olosuhteiden mukaan omien taitojesi rajoissa sopivalla virhemarginaalilla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ajelin eilen Lahdesta Helsinkiin ysiksi toimistolle. Liikennettä todella vähän. Oma nopeus mittarin mukaan 110 km/h. Minut ohitettiin ekan kerran Mäntsälässä.

Toimistolta lähdin iltapäiväruuhkaan. Motarilla ajelin törkeästi 120 km/h mittarin mukaan muun liikenteen mukana, mutta porukkaa ajeli vauhdilla ohi vasemmalta ja oikealtakin jossain välissä kun vasemmalla kaistalla ajettiin letkassa.

Taitaa olla perjantai-iltapäivisin kaikilla kiire viikonlopun viettoon.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Mulla on sulle nyt aivan korvaamattoman arvokas neuvo: noilla keleillä ajetaan muun liikenteen, ei sään tai olosuhteiden mukaan. Paitsi jos olet tyhjällä tiellä, ajat sään ja olosuhteiden mukaan omien taitojesi rajoissa sopivalla virhemarginaalilla.
Sanotaan kauniisti että osan ei kannattaisi sateella edes lähteä liikenteeseen.
Tuo mitä @Niilo tuossa sanoo eli kun auto tulee vastaan niin lyödään jarrua on melko käsittämätön ilmiö. Pahimmillaan tuo johtaa ketjukolareihin.

Taas mennä viikolla oli parikin isoa kolaria 3-tiellä kun satoi lunta.
Enkä ihmettele kyllä yhtään.
Itsekin huonolla kelillä pidän reilusti turvaväliä mutta pirun vaikeaa se on kun perässäajava on puskurissa kiinni.
Näin talvella meno tuossa motarilla on kyllä melko sairasta kun nopeuserot +50kmh-luokkaa. Osa ajaa 70kmh ja osa +120kmh.

Jouluviikolla meinasi olla ensimmäinen kolari elämässä kun joku jakoauto meinasi töötätä perään.
Edelläajava päättikin kääntyä vasemmalle viime hetkellä ruuhkan aikaan, silloin aatonaattona kun oli huono keli, perässä oli kuorma-auto aivan liian lähellä ja kun jouduin pysähtymään kokonaan kääntyvän perään olikin taustapeilissä kuorma-auton valot. Todella mukava tunne.
Onneksi juuri silloin ei tullut enää vastaan ketään niin kuorma-auton kuljettaja sai rekkansa vastaantulevien kaistalle ja tuli kyllä pysähdyksiin rinnalle ja vähän ohikin.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jouluviikolla meinasi olla ensimmäinen kolari elämässä kun joku jakoauto meinasi töötätä perään.
Edelläajava päättikin kääntyä vasemmalle viime hetkellä ruuhkan aikaan, silloin aatonaattona kun oli huono keli, perässä oli kuorma-auto aivan liian lähellä ja kun jouduin pysähtymään kokonaan kääntyvän perään olikin taustapeilissä kuorma-auton valot. Todella mukava tunne.
Onneksi juuri silloin ei tullut enää vastaan ketään niin kuorma-auton kuljettaja sai rekkansa vastaantulevien kaistalle ja tuli kyllä pysähdyksiin rinnalle ja vähän ohikin.
Oikeastaan alleviivaat pointtini. Huonolla kelillä et ollut valmis tiukkaan tilanteeseen ja sulla oli aivan liian pieni turvaväli. Mä välitän paskat puskurissa roikkuvista ja pidän ruuhkassakin kunnon turvavälin, jotta MULLA on aikaa reagoida edessä tapahtuvaan peliliikkeeseen. Jarruvalot vilkkumaan, jotta takana tuleva hoksaa, että edessä on happeninkiä. Ja sitten hidastetaan sään mukaan maltilla nopeus ja seis. Voihan sitä siltikin sattua jotain ikävää, mutta on ainakin itse tehnyt kaikkensa ja mielellään hiukan yli.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on sulle nyt aivan korvaamattoman arvokas neuvo: noilla keleillä ajetaan muun liikenteen, ei sään tai olosuhteiden mukaan. Paitsi jos olet tyhjällä tiellä, ajat sään ja olosuhteiden mukaan omien taitojesi rajoissa sopivalla virhemarginaalilla.
Tämä oli hieman erikoinen viesti. Eiköhän kelissä kuin kelissä oma tekeminen ole syytä sopeuttaa niin säähän/olosuhteisiin kuin muuhun liikenteeseen. Ja lainaamasi kirjoittajan pointti taisi olla sahaava nopeus ja siltä osin pointti ihan oikea - jos nopeus sahaa jatkuvasti ja tippuu aina vastaantulijan kohdalla yms. niin tämä nyt aiheuttaa haitariliikettä kaikkialla takana. Ihan perusjuttuja.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
jos nopeus sahaa jatkuvasti ja tippuu aina vastaantulijan kohdalla yms. niin tämä nyt aiheuttaa haitariliikettä kaikkialla takana.
Niin aiheuttaa ja siihen pitää sopeutua. Tänne avautuminen nyt ei auta yhtään.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Taas on jonkin verran ruvennut yleistymään tämä ilmiö moottoritiellä, että ensin ajetaan se pitkä välimatka kiinni, eli kyytiä olisi selvästi enemmän. Sitten jäädään kuitenkin siihen ahteriin roikkumaan, eikä uskalleta mennä ohi, vaikka vasen kaista olisi ihan turvallisessa ajokunnossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös