Ennen nämä kaikki saatiin kasattua Vermon ja Pirkkolan parkkiksille, mutta nykyään joku sydämetön kusipää on aidannut Vermon parkkiksen Talin huipun puoleisen reunan ja Pirkkolassa tila on typistetty puoleen ja ahdettu täyteen jotain busseja. Vantaalla on vielä jotain vapaita ja turvallisia paikkoja driftailuille, mutta jätetään ne nimeämättä siltä varalta että viranomaiset lukee.Joku neropatti veti eilen illalla katumaasturilla(?) Käpylän Pohjolankadulla Alepan ja Park Hotelin kohdalla keskellä tietä sivuluisussa Tokyo Drift -tyyliin.
Lakiin kirjattuna asia on hyvin yksinkertainen: Oikealta tulevaa ajoneuvoa pitää aina väistää, ellei väistämisvelvollisuutta ole erikseen liikennemerkillä muutettu. Pysäköintialueilla liikennesäännöt ovat samat, oikealta tulevalla on aina etuajo-oikeus. Osa autoilijoista kuitenkin mieltää parkkipaikkojen sisällä olevat leveämmät väylät eli niin sanotut kokoojaväylät usein pääväyliksi. Sitä ne eivät lain mukaan kuitenkaan ole, ellei väyliä ole asianmukaisilla liikennemerkeillä toisin merkitty.
Raumalla paikallisen Prisman parkkialueelle tehtiin muutos muutama vuosi sitten, että kaikki risteykset ovat tasa-arvoisia (linkki paikallislehden juttuun). Tästä huolimatta tuolla saa ajaa varovasti, kun kaikki eivät ole tuota millään saaneet sisäistettyä. Käytännössä tuossa menee pitkittäin kaupan mukaisesti tienpätkä, jonka varella sitten on parkkitilaa kaupan edustalla ja vierustoilla.'Etuajo-oikeutettu katsottiin syylliseksi kolariin tasa-arvoisessa risteyksessä parkkipaikalla. Siellä on ilmeisesti taas ängetty eteen "minä tulen oikealta" -tyyppisellä asenteella, koska on vedetty suoraan ajavaa kylkeen.
Parkkipaikalla ajaminen on muuten suurelle osalle kuskeja hyvin vaikeaa.
Tuntuu olevan yleinen luulo että parkkiruutujen välistä tuleva on väistämisvelvollinen parkkiksen ympärillä kulkevaan kaistaviivoilla merkittyyn väylään nähden, vaikka tullaan oikealta.
Parkkipaikalta yleiselle tielle liittyvä on tietenkin väistämisvelvollinen, mutta parkkialueella ei yleensä ole väliä tuletko ruutujen väliseltä väylältä, jos tulet oikealta.
Raumalla paikallisen Prisman parkkialueelle tehtiin muutos muutama vuosi sitten, että kaikki risteykset ovat tasa-arvoisia (linkki paikallislehden juttuun). Tästä huolimatta tuolla saa ajaa varovasti, kun kaikki eivät ole tuota millään saaneet sisäistettyä. Käytännössä tuossa menee pitkittäin kaupan mukaisesti tienpätkä, jonka varella sitten on parkkitilaa kaupan edustalla ja vierustoilla.
Siis niin tuossakin tapauksessa törmääjällä on ollut etuajo-oikeus ja törmätyllä väistämisvelvollisuus normaaleiden väistämissääntöjen mukaan. Homman juju onkin ollut siinä, että oikealta tullut törmääjä ei ole noudattanut yleistä varovaisuusvelvollisuutta liikenteessä. Mitä tuo sitten pitää sisällään, niin tässä tapauksessa on törmääjällä eli etuajo-oikeutetulla ollut olosuhteisiin nähden liian kova vauhti. Ylinopeudesta ei ole kuitenkaan näyttöä, mutta yleisen kokemuksen perusteella minäkin pystyn sanomaan, että 20 km/h vauhdista ei törmättynä oleva auto käänny melkein 90 astetta edes liukkaalla tien pinnalla, jos osapuolet ovat edes lähellä toisiaan painonsa puolesta.'Etuajo-oikeutettu katsottiin syylliseksi kolariin tasa-arvoisessa risteyksessä parkkipaikalla. Siellä on ilmeisesti taas ängetty eteen "minä tulen oikealta" -tyyppisellä asenteella, koska on vedetty suoraan ajavaa kylkeen.
Parkkipaikalla ajaminen on muuten suurelle osalle kuskeja hyvin vaikeaa.
Tuntuu olevan yleinen luulo että parkkiruutujen välistä tuleva on väistämisvelvollinen parkkiksen ympärillä kulkevaan kaistaviivoilla merkittyyn väylään nähden, vaikka tullaan oikealta.
Parkkipaikalta yleiselle tielle liittyvä on tietenkin väistämisvelvollinen, mutta parkkialueella ei yleensä ole väliä tuletko ruutujen väliseltä väylältä, jos tulet oikealta.
Kiireisiä näkee kyllä käsittämättömän paljon. Ehkä he ovat niitä parempia kuskeja tai luottavat liikaa elektroniikkaan. Tuorein kokemus on aatonaaton liikenteestä, kun Hämeenlinnan kohdalla mentiin kolmostietä parhaimmillaan 50 km/h, jossa siinäkin saattoi olla turhan paljon vauhtia, kun tien erotti lähinnä edellä ajavan sumuvaloista (kiitos siitä, että käytti niitä, kaikki eivät osaa). Silloinkin vasenta kaistaa paahtoi hirvittävää kyytiä yksi jos toinenkin. Minun oli pakko pysähtyä Janakkalassa hakkaamassa jää irti tuulilasista ja lepuuttamassa hermoja. Ei ole koskaan oikein auennut se oman ja muiden hengen uhalla kiiruhtaminen, etenkään tuollaisessa kelissä.Ajoin tänään huonon kelin ja näkyvyyden takia ohi ykköstien liittymästä, josta olen ajanut oikein ainakin pari tuhatta kertaa.
Tie jäässä, lunta pöllysi, kaikki opasteet lumen peitossa, ja liittymän alkuun oli pysähtynyt kuorma- auto renkaan irrottua. Ei vaan ehtinyt eikä uskaltanut vaihtaa enää kaistaa.
Kymmenen kilsan lisälenkillä pääsi kotiin.
Noin 90% autoilijoista noudatti 80:een alennettua nopeusrajoitusta, mutta aina niitä superkiireisiä seassa on, oli keli mikä hyvänsä.
Hyvä esimerkki asiasta, jossa ulkona ympäri vuoden käytettävän hyödykkeen kehityksessä on menty päin persettä.Niin, varmaan jossain 2000-luvun alun autoissa. Omassani oli juuri ledpäiväajovalonauha osittain pimeänä. Osa merkkiliikkeessä 1500€ ja työ päälle, koska nykyajan ledien osalta pitää useissa automalleissa vaihtaa koko umpio.
Onneksi oli takuunalainen auto.
Olen täysin suomalaisen säännön takana. Perustelen: jos joku (moni) ei noudata sitä, syntyy pahaa mieltä, muttei vaaratilannetta.Esim. kun sinulla ei ole se vilkku sinne ympyrän keskelle päin vilkuttelemasaa, vastakkaisesta suunnasta tuleva tietää ettet ole ajamassa hänen ajolinjalleen. Liikenne sujuu heti paljon paremmin
No, itse ainakin vältän menemästä lähelle tällaista autoilija liikenne virrassa, jos mahdollista. Ihan hyvä vilkutus siis. Informoi, että kuljettaja ei tunne sääntöjä ja on mahdollinen panikoija.Mitä väliä sillä on, jos joku siellä ympyrässä vilkuttaa vasemmalle? Kunhan muistaa ympyrästä poistuessa vilkuttaa oikealle.
Mulla on sulle nyt aivan korvaamattoman arvokas neuvo: noilla keleillä ajetaan muun liikenteen, ei sään tai olosuhteiden mukaan. Paitsi jos olet tyhjällä tiellä, ajat sään ja olosuhteiden mukaan omien taitojesi rajoissa sopivalla virhemarginaalilla.Joo tiedän, että pitää olla etäisyyttä, mutta veikkaan, että saitte kopin, mitä tarkoitin.
Sanotaan kauniisti että osan ei kannattaisi sateella edes lähteä liikenteeseen.Mulla on sulle nyt aivan korvaamattoman arvokas neuvo: noilla keleillä ajetaan muun liikenteen, ei sään tai olosuhteiden mukaan. Paitsi jos olet tyhjällä tiellä, ajat sään ja olosuhteiden mukaan omien taitojesi rajoissa sopivalla virhemarginaalilla.
Oikeastaan alleviivaat pointtini. Huonolla kelillä et ollut valmis tiukkaan tilanteeseen ja sulla oli aivan liian pieni turvaväli. Mä välitän paskat puskurissa roikkuvista ja pidän ruuhkassakin kunnon turvavälin, jotta MULLA on aikaa reagoida edessä tapahtuvaan peliliikkeeseen. Jarruvalot vilkkumaan, jotta takana tuleva hoksaa, että edessä on happeninkiä. Ja sitten hidastetaan sään mukaan maltilla nopeus ja seis. Voihan sitä siltikin sattua jotain ikävää, mutta on ainakin itse tehnyt kaikkensa ja mielellään hiukan yli.Jouluviikolla meinasi olla ensimmäinen kolari elämässä kun joku jakoauto meinasi töötätä perään.
Edelläajava päättikin kääntyä vasemmalle viime hetkellä ruuhkan aikaan, silloin aatonaattona kun oli huono keli, perässä oli kuorma-auto aivan liian lähellä ja kun jouduin pysähtymään kokonaan kääntyvän perään olikin taustapeilissä kuorma-auton valot. Todella mukava tunne.
Onneksi juuri silloin ei tullut enää vastaan ketään niin kuorma-auton kuljettaja sai rekkansa vastaantulevien kaistalle ja tuli kyllä pysähdyksiin rinnalle ja vähän ohikin.
Tämä oli hieman erikoinen viesti. Eiköhän kelissä kuin kelissä oma tekeminen ole syytä sopeuttaa niin säähän/olosuhteisiin kuin muuhun liikenteeseen. Ja lainaamasi kirjoittajan pointti taisi olla sahaava nopeus ja siltä osin pointti ihan oikea - jos nopeus sahaa jatkuvasti ja tippuu aina vastaantulijan kohdalla yms. niin tämä nyt aiheuttaa haitariliikettä kaikkialla takana. Ihan perusjuttuja.Mulla on sulle nyt aivan korvaamattoman arvokas neuvo: noilla keleillä ajetaan muun liikenteen, ei sään tai olosuhteiden mukaan. Paitsi jos olet tyhjällä tiellä, ajat sään ja olosuhteiden mukaan omien taitojesi rajoissa sopivalla virhemarginaalilla.
Niin aiheuttaa ja siihen pitää sopeutua. Tänne avautuminen nyt ei auta yhtään.jos nopeus sahaa jatkuvasti ja tippuu aina vastaantulijan kohdalla yms. niin tämä nyt aiheuttaa haitariliikettä kaikkialla takana.