Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 124 049
  • 13 197

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sen muistan, että yritin väistää jarruttaessa, mutta täysosuma keskelle keulaa siitä tuli. Tien pinta oli märkä, mutta ei jäässä pikku pakkasesta huolimatta. Alla kitkarenkaat. Kävin vielä keräämässä pientareelta tähtimerkin muistoksi ensimmäisestä oikeasta kolarista.
Sama kampe, mitä oot autoiluketjussa manannut? Joko meni siihen kuntoon, että pääsee vaivattomasti eroon?
 
4

444

Sama kampe, mitä oot autoiluketjussa manannut? Joko meni siihen kuntoon, että pääsee vaivattomasti eroon?
Samapa hyvinkin. Mutta ei toki lunastukseen. Vauriotarkastuksen perusteella menee keula uusiksi. Kätevää, koska äskettäin meni perä. Josko tämän jälkeen ehtisi jo laatia sen myynti-ilmoituksen ja jättää seisontaan.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Samapa hyvinkin. Mutta ei toki lunastukseen. Vauriotarkastuksen perusteella menee keula uusiksi. Kätevää, koska äskettäin meni perä. Josko tämän jälkeen ehtisi jo laatia sen myynti-ilmoituksen ja jättää seisontaan.
Laita myynti-ilmoitukseen, että Theseuksen auto. Sama vanha auto mutta kaikki osat vaihdettu uusiin.
 

Glove

Jäsen
Luulisi lapsen olevan jokaiselle vanhemmalle tärkeä. Tiukassa pitää raha olla, ettei ole varaa ostaa heijastinta. Pyörän valot toki maksaa jo jotain, mutta kun se heijastin on vissiin euron tai kaksi. Onneksi en eilen kotiin tullessa ajanut sen juniorin päälle joka pyörällään yritti yllättää minut.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Luulisi lapsen olevan jokaiselle vanhemmalle tärkeä. Tiukassa pitää raha olla, ettei ole varaa ostaa heijastinta. Pyörän valot toki maksaa jo jotain, mutta kun se heijastin on vissiin euron tai kaksi. Onneksi en eilen kotiin tullessa ajanut sen juniorin päälle joka pyörällään yritti yllättää minut.
Eiköhän vanhemmat niitä heijastimia lapsilleen hanki, mutta lapset eivät sellaiseen nössöilyyn taivu että heijastimia käytettäisiin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kävin tuossa aamupäivällä Salossa työasioilla, Hangon tietä Lohjalle ja siitä motaria.
Sopiva keli, kura lentää mutta pissapoika jäätyy.
Niin mikä hemmetti siinä on, kun latua on Turkuun asti 2 kaistaa niin ohittajan pitää vetää tuohon 15m päähän eteen ohituksen jälkeen, varsinkin kun mitään liikennettä ei ole eli ei edes tarvitse niitä kiireisempiä kuskeja väistää?
Sinänsä komppaan tuota liian lähelle ohituksen jälkeen vaihtamista, tyhmää touhua. Kai sen lasinpesunesteen voi käyttää laimentamattomana kuitenkin, kun joka tapauksessa kuraa tulee lasiin, ohittipa porukka millaisella välillä tahansa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tänään oli jälleen kerran työmatkalla ihanan jännittävä liittyminen moottoritielle, kun edelläni ajava uskalsi kiihdyttää huimaan 67km/h nopeuteen ennen liittymistä. Seuraavan puolen kilometrin päästä taidettiin jo yli seitsemääkymppiä mennä. Olihan siinä onneksi hyvin tilaa tiellä, mutta kyllä se auton keula sielä minun takapeilissä kasvoi aika nopeasti...

Oululaista erityisosaamista, sanovat.

Tää on kyllä. Viime viikolla edellä ajava Yaris sai kelattua hurjat 40km/h vauhtia rampilla, ja vasemmasta peilistä näkyy rekka. Onneksi rekan jälkeen oli runsaasti tilaa liittyä moottoritielle, mutta ymmärtääkö nämä arkailijat edes sitä, minkälaisen vaaratilanteen tuollainen hidastelu aiheuttaa.

Tuossakin oli kaikki aika maailmassa piiskata Yaris siihen 100km/h, jolloin olisimme ehtineet molemmat heittämällä rekan eteen. Tuolla 40km/h vauhdilla kun liitytään moottoritielle, niin takana olevat on ihmeissään, kun yhtäkkiä on perävalot keulan edessä. Vanha mummohan siellä ratin takana oli, mutta jos ajaminen pelottaa noin paljon, niin ehkä moottoritielle ei kannata lähteä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tää on kyllä. Viime viikolla edellä ajava Yaris sai kelattua hurjat 40km/h vauhtia rampilla, ja vasemmasta peilistä näkyy rekka. Onneksi rekan jälkeen oli runsaasti tilaa liittyä moottoritielle, mutta ymmärtääkö nämä arkailijat edes sitä, minkälaisen vaaratilanteen tuollainen hidastelu aiheuttaa.
Itselläni on nyrkkisääntönä, että jos ajan Toyotan, Nissanin tai Fiat Punton perässä rampille, jätän siihen reilun välimatkan, jotta saan kiihdytettyä sopivaan liittymisnopeuteen. Jos näissä tilanteissa perässäni on auto niin lähes poikkeuksetta siinä takapuskurissa kärkytään ihmettelemässä, mutta 10 kertaa 10:stä jäävät sitten kuitenkin seisomaan kun lähden kiihdyttämään aivan tavallisellani henkilöautollani. Jostain syystä valtaosa ihmisistä ei osaa kiihdyttää autolla, vaikka se on monessa tilanteessa liikenneturvallisuuden kannalta tärkeä taito. Liikenteen sujuvuudesta nyt puhumattakaan.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itselläni on nyrkkisääntönä, että jos ajan Toyotan, Nissanin tai Fiat Punton perässä rampille, jätän siihen reilun välimatkan, jotta saan kiihdytettyä sopivaan liittymisnopeuteen. Jos näissä tilanteissa perässäni on auto niin lähes poikkeuksetta siinä takapuskurissa kärkytään ihmettelemässä, mutta 10 kertaa 10:stä jäävät sitten kuitenkin seisomaan kun lähden kiihdyttämään aivan tavallisellani henkilöautollani. Jostain syystä valtaosa ihmisistä ei osaa kiihdyttää autolla, vaikka se on monessa tilanteessa liikenneturvallisuuden kannalta tärkeä taito. Liikenteen sujuvuudesta nyt puhumattakaan.
Ihmettelen itse samaa aina kun lähdetään tietyistä liikennevaloista liikkeelle. 80km/h nopeuteen kiihdytettäessä menee matkaa semmoinen 2-3km. Ainakin noilla yllämainituilla autoilla, yleensä myös muilla perusautoilla. Saksalaiset premium merkit yhdessä Volvon kanssa saavat synninpäästön tässä asiassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihmettelen itse samaa aina kun lähdetään tietyistä liikennevaloista liikkeelle. 80km/h nopeuteen kiihdytettäessä menee matkaa semmoinen 2-3km. Ainakin noilla yllämainituilla autoilla, yleensä myös muilla perusautoilla. Saksalaiset premium merkit yhdessä Volvon kanssa saavat synninpäästön tässä asiassa.
Nopeuteen kiihdyttäminen vie hemmetisti aikaa, mutta koulun kohdalla ei kuitenkaan kaasujalka kevene vaikka rajoitus tippuisi 30 km/h. Ilmeisesti kun kuskille tulee ikää, niin nopeusrajoitukset muuttuvat suosituksiksi ja ajellaan vaan fiiliksen mukaan.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Olen aiheesta täällä avautunut aiemminkin, mutta menkööt taas kerran, josko joku vaikkapa valaistuisi. Linja-autolla pysäkiltä liikkeelle lähtiessä ihmiset kiihdyttävät sieltä takaa tullessaan ihan tolkuttomasti.

Tänään taas kerran, kun olin ehtinyt laittaa vilkun päälle hyvissä ajoin (en sitä viitsi edes laittaa, jos se kulkuväline on edes melko lähellä) irtaantumisen merkiksi, niin tyyppi kiihdytti vauhtinsa varmasti kovemmaksi kuin mitä taajama-alueella on sallittu, ja ehti kuin ehtikin ohi (kun toppasin sitten siihen puoleen väliin ja annoin mennä), mutta ei sen tolvanan auto pysähtynyt ennen siinä edellä ajanutta ja niin täräytti tämän peräluukkuun.

Näki vielä siinäkin tilanteessa järkeväksi toiminnaksi heiluttaa ikkunasta keskisormea ja oli kyllä tekemistä, että sain itse pidettyä hermot kurissa.

Ihan oikeasti kaupunkiliikenteessä ne dösät toppailee käytännössä muutaman sadan metrin välein eikä niistä ole pakko mennä ohi hinnalla-millä-hyvänsä. Tuossakin olisi riittänyt, kun olisi vähän kaasua hellittänyt ja kaikki olisi mennyt sujuvasti. No, nyt näin, onneksi ei ketään satuttanut itseään.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vanha mummohan siellä ratin takana oli, mutta jos ajaminen pelottaa noin paljon, niin ehkä moottoritielle ei kannata lähteä.
Onko muutenkaan enää järkevää päästää noita vanhuksia liikenteeseen? Eikö joku 80v voisi olla sopiva raja jolloin ajokortti otettaisiin pois. Reaktiokyky alkaa kuitenkin olla jo aika huono.

Samoin kuin tuossa oli aiemmin puhetta siitä vilkuttamisesta liikenneympyröissä, niin ehkä jos motoriikka ei riitä vilkuttamaan oikealle samaan aikaan kun kääntää rattia vasemmalle, niin ehkä olisi myös suotavaa lisätä ajokokeeseen tähänkin joku testi mikä pitää läpäistä.
 
4

444

Olen aiheesta täällä avautunut aiemminkin, mutta menkööt taas kerran, josko joku vaikkapa valaistuisi. Linja-autolla pysäkiltä liikkeelle lähtiessä ihmiset kiihdyttävät sieltä takaa tullessaan ihan tolkuttomasti.

Tänään taas kerran, kun olin ehtinyt laittaa vilkun päälle hyvissä ajoin (en sitä viitsi edes laittaa, jos se kulkuväline on edes melko lähellä) irtaantumisen merkiksi, niin tyyppi kiihdytti vauhtinsa varmasti kovemmaksi kuin mitä taajama-alueella on sallittu, ja ehti kuin ehtikin ohi (kun toppasin sitten siihen puoleen väliin ja annoin mennä), mutta ei sen tolvanan auto pysähtynyt ennen siinä edellä ajanutta ja niin täräytti tämän peräluukkuun.

Näki vielä siinäkin tilanteessa järkeväksi toiminnaksi heiluttaa ikkunasta keskisormea ja oli kyllä tekemistä, että sain itse pidettyä hermot kurissa.

Ihan oikeasti kaupunkiliikenteessä ne dösät toppailee käytännössä muutaman sadan metrin välein eikä niistä ole pakko mennä ohi hinnalla-millä-hyvänsä. Tuossakin olisi riittänyt, kun olisi vähän kaasua hellittänyt ja kaikki olisi mennyt sujuvasti. No, nyt näin, onneksi ei ketään satuttanut itseään.
Siinä on kiire seuraaviin liikennevaloihin odottamaan. Ylipäänsä taajamissa ylinopeus ja kiirehtiminen on todella turhaa, kun niitä pakollisia pysähdyksiä tulee joka tapauksessa suhaamisesta riippumatta. Joskus Itäväylää Helsingin keskustan suuntaan ajaneena (ehkä joitain satoja kertoja) olen seuraillut huvittuneena kaistasurffailijoita, jotka eivät sillä kiihdyttelyllä, jarruttelulla ja jatkuvalla kaistakimpoilulla saavuta kirjaimellisesti yhtään mitään. Ensimmäisissä valoissa ovat jo naapurikaistalla taempana kuin ohittamansa autot, jotka pysyivät samalla kaistalla koko ajan. Toki jos tykkää nostattaa omaa verenpainettaan ja pitää muut varpaillaan, niin onhan se kai ihan kannattavaa.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
@Rontti itse mietin tuota usein ihan bussissa matkatessa.

Turussa tuossa huomaan eroja ihan jo ytimessä ja laidempana. Tuomiokirkolla voi olla ruuhkaa reippaasti, mutta aika helposti bussit pääsee pysäkeiltä liikkeelle. Mutta laidemmat isot väylät, joita käyttää naapurikuntienkin asukkaat, ei yhtä helppoa. Taannoin istuin ruuhka-aikaan naapurikaupunkiin menevässä bussissa ja oli kyllä valtatiellä jonossa ajavien hankala antaa pientä rakoa bussille, joka muutenkin oli jo myöhässä aikataulustaan.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Turussa tuossa huomaan eroja ihan jo ytimessä ja laidempana. Tuomiokirkolla voi olla ruuhkaa reippaasti, mutta aika helposti bussit pääsee pysäkeiltä liikkeelle. Mutta laidemmat isot väylät, joita käyttää naapurikuntienkin asukkaat, ei yhtä helppoa. Taannoin istuin ruuhka-aikaan naapurikaupunkiin menevässä bussissa ja oli kyllä valtatiellä jonossa ajavien hankala antaa pientä rakoa bussille, joka muutenkin oli jo myöhässä aikataulustaan.
Tähän sellainen huomio, että pysäkiltä lähtevää bussia ei tarvi väistää, jos nopeusrajoitus on yli 60 km/h. Siihen en ota kantaa, onko tuossa ruuhkassa turvallista olla kohtelias.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tähän sellainen huomio, että pysäkiltä lähtevää bussia ei tarvi väistää, jos nopeusrajoitus on yli 60 km/h. Siihen en ota kantaa, onko tuossa ruuhkassa turvallista olla kohtelias.

Totta joo. Tätä seurasin vaan hieman eri silmällä tuon ruuhkan aikaan, kun itsekin olin toki vähällä myöhästyä. Siinä jonossa vauhti ei liiaksi yli tuon mennyt muutenkaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mistä johtunee, että mopoautojen ja erityisesti ns. mopotraktoreiden kuljettajat eivät käytä suuntamerkkejä. Vauhti on melkein kuin autoilla, mutta ilman vilkkua sinkoillaan.
Ja muuten, on jalankulkijoillekin hyötyä vilkun näyttämisestä.
 
Tampereella on saanut parin viikon ajan nauttia kanssaliikkujien yhteistyökyvyn puutteesta. Tietöiden luvattuna maana tälläkin hetkellä Tampereella useammassa paikassa normaalisti 2-kaistaiselta tieltä on tietyön/ratikkatyömaan vuoksi toinen kaista suljettu.

Mikä vittu siinä on, että kun sulkeutuvalta kaistalta yritetään siirtyä käytössä olevalle kaistalle, painetaan kaasua jotta saadaan blokattua kaistanvaihto? Tätä ”minun eteeni et varmasti tule”- asennetta näkee Tampereella muutenkin liikenteessä joka päivä, ruuhka-aikana mistään vetoketju-efektistä ruuhkaisissa risteyksissä on turha edes unelmoida.

Esimerkiksi eilen todistin 5km matkalla useampaa tällaista tapahtuvan ensin kanssa-autoilijoille ja lopulta itselleni, lopputulemana se että vasemmalla kaistalla paahdettiin 50km/h oikean kaistan ollessa pysähdyksissä tai kävelyvauhdissa pidemmän aikaa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mistä johtunee, että mopoautojen ja erityisesti ns. mopotraktoreiden kuljettajat eivät käytä suuntamerkkejä. Vauhti on melkein kuin autoilla, mutta ilman vilkkua sinkoillaan.
Ja muuten, on jalankulkijoillekin hyötyä vilkun näyttämisestä.
Olisiko esimerkiksi se, että kuskeina on 15 vuotiaita janareita. Tuon ikäisillä tuo liikenteessä toimiminen on yhtä perseilyä kulkuneuvosta riippumatta. Niin se oli meilläkin sillon.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Huono ajokeli oli tänään 13.12. klo 06.00 alkaen yllättänyt autoilijat klo 14.00 mennessä yhteensä 82 kertaa.

Lähde: Tilannehuone
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös