Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 981 100
  • 12 219

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Eilen huristelin töistä kotiin ja eteen tuli taas liikenteeseen liittyvä kysymys, joka kuuluu että onko peräänajaja aina automaattisesti syyllinen kolariin?

Päristelin eilen iltapäivällä kaksikaistaista tietä, jossa nopeusrajoitus 70 km/h (Jyväskylässä Rantaväylä). Tourulan rampista pohjoisen suuntaan oli tulossa auto , joka ei kuitenkaan uskaltanut jostain syystä liittyä liikennevirtaan. Edessä ajavani auto päätti vetää liinat kiinni (nopeus siis kokonaan nollaan), jotta päästäisi liittyvän auton tielle. Vasemmalle kaistalle ei päässyt väistämään (eikä näin taida saada edes tehdä), niin jouduin kanssa tekemään äkkijarrutuksen että sain vältettyä kolarin ja niin joutui takanani ollut autokin. Liittyjä pääsi lopulta tielle kun siinä oli kolme autoa pysähtyneenä, mutta jäin miettimään että jos olisin täräyttänyt sen auton perään joka pysähtyi päästämään liittyvää autoa tielle, niin olisinko minä ollut se syyllinen vai edessäoleva auto joka pysähtyi liikennesääntöjen vastaisesti?
Kai edes annoitte valo ja tööttäyshown edellä olevalle urpolle? Vai päädyittekö perinteiseen suomalaiseen ratkaisuun, että kaikki manaa omissa autoissaan itsekseen ja edellä olevalle jää tunne, että hän teki ihan oikean ratkaisun.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Eilen huristelin töistä kotiin ja eteen tuli taas liikenteeseen liittyvä kysymys, joka kuuluu että onko peräänajaja aina automaattisesti syyllinen kolariin?

Päristelin eilen iltapäivällä kaksikaistaista tietä, jossa nopeusrajoitus 70 km/h (Jyväskylässä Rantaväylä). Tourulan rampista pohjoisen suuntaan oli tulossa auto , joka ei kuitenkaan uskaltanut jostain syystä liittyä liikennevirtaan. Edessä ajavani auto päätti vetää liinat kiinni (nopeus siis kokonaan nollaan), jotta päästäisi liittyvän auton tielle. Vasemmalle kaistalle ei päässyt väistämään (eikä näin taida saada edes tehdä), niin jouduin kanssa tekemään äkkijarrutuksen että sain vältettyä kolarin ja niin joutui takanani ollut autokin. Liittyjä pääsi lopulta tielle kun siinä oli kolme autoa pysähtyneenä, mutta jäin miettimään että jos olisin täräyttänyt sen auton perään joka pysähtyi päästämään liittyvää autoa tielle, niin olisinko minä ollut se syyllinen vai edessäoleva auto joka pysähtyi liikennesääntöjen vastaisesti?
Ei oo. Kaveri ajaa rekkaa ja sillä on kamera aina päällä. Tästä pari päivää aikaa: Ajaa kiihdytys ramppia kohti motaria, edessä hiipii joku Nissan. Vauhti n. 40-45 kmh. Nissankuski päättää kolmion liittymäss nähtyään tehdä hätäjarrutuksen, hieman liukasta, ni rekka liukuu perään. Poliisit paikalle, pienen säädön jälkeen katsovat kameran tallenteen ja sanovat Nissankuskille että älä nyt vaan luule, ett peräänajaja on syyllinen.
 

444

Jäsen
Ajoin eilen, koko perhe kyydissä, peurakolarin. Auto otti vähän kipeää, kaikki kyydissä olleet selvisivät säikähdyksellä. Tuohon aikaan ei paljon liikennettä ollut ko. tiellä, mutta parikin ohi kulkijaa pysähtyi kyselemään meininkiä, kun näkivät hätävilkut. Kiitos heille siitä. Varmistelivat, että kaikki ovat kunnossa ja että päästään varmasti jatkamaan matkaa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ajoin eilen, koko perhe kyydissä, peurakolarin. Auto otti vähän kipeää, kaikki kyydissä olleet selvisivät säikähdyksellä. Tuohon aikaan ei paljon liikennettä ollut ko. tiellä, mutta parikin ohi kulkijaa pysähtyi kyselemään meininkiä, kun näkivät hätävilkut. Kiitos heille siitä. Varmistelivat, että kaikki ovat kunnossa ja että päästään varmasti jatkamaan matkaa.
Tämä ovat aina pirun ikäviä. Hyvä, että teille ei käynyt huonosti! Onneksi nykyautot ovat niin jämeriä ja turvallisia, että peurakolareista selvitään usein säikähdyksellä. Samoin parin pienen pojan isänä kiittelen kovasti kehitystä lasten istuimien turvallisuudessa.

Itse näin viime kevättalvella n. minuuttia aikaisemmin tapahtuneen peurakolarin, jossa pakettiauto oli törmännyt täysikasvuiseen valkohäntäpeuraan. Tässäkin tapauksessa sekä isä että kyydissä ollut poika olivat selvinneet säikähdyksellä, mutta pakun puskuri ja säleikkö olivat menneet liki tunnistamattomaan kuntoon. Raato lojui puoliksi ojassa. Tuossa nopeutta oli ollut n. 80kmh, eikä kuski ollut omien sanojensa mukaan ehtinyt jarruttaa juuri lainkaan.

Peurakanta on räjähtämässä käsiin ellei ole jo, ja sitä pitäisi todella alkaa harventaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444

444

Jäsen
Tämä ovat aina pirun ikäviä. Hyvä, että teille ei käynyt huonosti! Onneksi nykyautot ovat niin jämeriä ja turvallisia, että peurakolareista selvitään usein säikähdyksellä. Samoin parin pienen pojan isänä kiittelen kovasti kehitystä lasten istuimien turvallisuudessa.

Itse näin viime kevättalvella n. minuuttia aikaisemmin tapahtuneen peurakolarin, jossa pakettiauto oli törmännyt täysikasvuiseen valkohäntäpeuraan. Tässäkin tapauksessa sekä isä että kyydissä ollut poika olivat selvinneet säikähdyksellä, mutta pakun puskuri ja säleikkö olivat menneet liki tunnistamattomaan kuntoon. Raato lojui puoliksi ojassa. Tuossa nopeutta oli ollut n. 80kmh, eikä kuski ollut omien sanojensa mukaan ehtinyt jarruttaa juuri lainkaan.

Peurakanta on räjähtämässä käsiin ellei ole jo, ja sitä pitäisi todella alkaa harventaa.
Tää taisi onneksi olla ”vain” kuusipeura tai metsäkauris. Sarvet oli, mutta valkohäntäpeuroja usein lähietäisyydeltä katselleena väitän, että kokoa ei ollut niin paljon. Nurmijärvestä / Vihdistä en tiedä, mutta ainakin Lohjalla, Kirkkonummella ja Siuntiossa on kuusipeuroja todella paljon, kiitos mm. Herlinien ja Olliloiden kivan pikku harrastuksen kasvattaa niitä tarhoissaan ja sitten vapauttaa luontoon. Omasta pihapiiristä löytyy näitä kaikkia kolmea lajia ja kauniitahan ne toki ovat ja sopivat sinällään tuohon lehtomaisemaan. Luontaisia vihollisia vain ei oikein ole, kun ilvekset ovat harvassa. Muutaman neliökilometrin säteellä olen kahdesti nähnyt ilveksen jäljet ja tuolla metsissä tulee pyörittyä paljon.

Onneksi tosiaan johtotähden keula oli lujaa tekoa. Todennäköisesti peura teki itsekin jonkin väistöliikkeen, koska ei tosiaan tullut tuulilasille asti, vaikka tuo keula melko matala onkin. Alueella on 80 rajoitus, mulla oli vakkarissa mittarin mukaan 80 eli todellista n. 77km/h. Jarrutusmatka näyttää yllättävän lyhyeltä, ainakin peuran ”laskeutumispaikan” ja auton pysähdyspaikan etäisyyttä silmäillen. Veikkaisin, että olen ehtinyt aloittaa jarrutuksen hyvissä ajoin ennen kolaria, mutta omaan muistiini en tuolta osin luottaisi pätkääkään. Sen muistan, että yritin väistää jarruttaessa, mutta täysosuma keskelle keulaa siitä tuli. Tien pinta oli märkä, mutta ei jäässä pikku pakkasesta huolimatta. Alla kitkarenkaat. Kävin vielä keräämässä pientareelta tähtimerkin muistoksi ensimmäisestä oikeasta kolarista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kävin tuossa aamupäivällä Salossa työasioilla, Hangon tietä Lohjalle ja siitä motaria.
Sopiva keli, kura lentää mutta pissapoika jäätyy.
Niin mikä hemmetti siinä on, kun latua on Turkuun asti 2 kaistaa niin ohittajan pitää vetää tuohon 15m päähän eteen ohituksen jälkeen, varsinkin kun mitään liikennettä ei ole eli ei edes tarvitse niitä kiireisempiä kuskeja väistää?
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Tänään oli jälleen kerran työmatkalla ihanan jännittävä liittyminen moottoritielle, kun edelläni ajava uskalsi kiihdyttää huimaan 67km/h nopeuteen ennen liittymistä. Seuraavan puolen kilometrin päästä taidettiin jo yli seitsemääkymppiä mennä. Olihan siinä onneksi hyvin tilaa tiellä, mutta kyllä se auton keula sielä minun takapeilissä kasvoi aika nopeasti...

Oululaista erityisosaamista, sanovat.
 

Glove

Jäsen
Onko uudehkoissa Volvoissa niin kalliit lisävarusteet, ettei ihmiset raski edes vakionopeudensäädintä ruksittaa lisävarustelistaan?
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sen muistan, että yritin väistää jarruttaessa, mutta täysosuma keskelle keulaa siitä tuli. Tien pinta oli märkä, mutta ei jäässä pikku pakkasesta huolimatta. Alla kitkarenkaat. Kävin vielä keräämässä pientareelta tähtimerkin muistoksi ensimmäisestä oikeasta kolarista.
Sama kampe, mitä oot autoiluketjussa manannut? Joko meni siihen kuntoon, että pääsee vaivattomasti eroon?
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Samapa hyvinkin. Mutta ei toki lunastukseen. Vauriotarkastuksen perusteella menee keula uusiksi. Kätevää, koska äskettäin meni perä. Josko tämän jälkeen ehtisi jo laatia sen myynti-ilmoituksen ja jättää seisontaan.
Laita myynti-ilmoitukseen, että Theseuksen auto. Sama vanha auto mutta kaikki osat vaihdettu uusiin.
 

Glove

Jäsen
Luulisi lapsen olevan jokaiselle vanhemmalle tärkeä. Tiukassa pitää raha olla, ettei ole varaa ostaa heijastinta. Pyörän valot toki maksaa jo jotain, mutta kun se heijastin on vissiin euron tai kaksi. Onneksi en eilen kotiin tullessa ajanut sen juniorin päälle joka pyörällään yritti yllättää minut.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Luulisi lapsen olevan jokaiselle vanhemmalle tärkeä. Tiukassa pitää raha olla, ettei ole varaa ostaa heijastinta. Pyörän valot toki maksaa jo jotain, mutta kun se heijastin on vissiin euron tai kaksi. Onneksi en eilen kotiin tullessa ajanut sen juniorin päälle joka pyörällään yritti yllättää minut.
Eiköhän vanhemmat niitä heijastimia lapsilleen hanki, mutta lapset eivät sellaiseen nössöilyyn taivu että heijastimia käytettäisiin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kävin tuossa aamupäivällä Salossa työasioilla, Hangon tietä Lohjalle ja siitä motaria.
Sopiva keli, kura lentää mutta pissapoika jäätyy.
Niin mikä hemmetti siinä on, kun latua on Turkuun asti 2 kaistaa niin ohittajan pitää vetää tuohon 15m päähän eteen ohituksen jälkeen, varsinkin kun mitään liikennettä ei ole eli ei edes tarvitse niitä kiireisempiä kuskeja väistää?
Sinänsä komppaan tuota liian lähelle ohituksen jälkeen vaihtamista, tyhmää touhua. Kai sen lasinpesunesteen voi käyttää laimentamattomana kuitenkin, kun joka tapauksessa kuraa tulee lasiin, ohittipa porukka millaisella välillä tahansa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tänään oli jälleen kerran työmatkalla ihanan jännittävä liittyminen moottoritielle, kun edelläni ajava uskalsi kiihdyttää huimaan 67km/h nopeuteen ennen liittymistä. Seuraavan puolen kilometrin päästä taidettiin jo yli seitsemääkymppiä mennä. Olihan siinä onneksi hyvin tilaa tiellä, mutta kyllä se auton keula sielä minun takapeilissä kasvoi aika nopeasti...

Oululaista erityisosaamista, sanovat.

Tää on kyllä. Viime viikolla edellä ajava Yaris sai kelattua hurjat 40km/h vauhtia rampilla, ja vasemmasta peilistä näkyy rekka. Onneksi rekan jälkeen oli runsaasti tilaa liittyä moottoritielle, mutta ymmärtääkö nämä arkailijat edes sitä, minkälaisen vaaratilanteen tuollainen hidastelu aiheuttaa.

Tuossakin oli kaikki aika maailmassa piiskata Yaris siihen 100km/h, jolloin olisimme ehtineet molemmat heittämällä rekan eteen. Tuolla 40km/h vauhdilla kun liitytään moottoritielle, niin takana olevat on ihmeissään, kun yhtäkkiä on perävalot keulan edessä. Vanha mummohan siellä ratin takana oli, mutta jos ajaminen pelottaa noin paljon, niin ehkä moottoritielle ei kannata lähteä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tää on kyllä. Viime viikolla edellä ajava Yaris sai kelattua hurjat 40km/h vauhtia rampilla, ja vasemmasta peilistä näkyy rekka. Onneksi rekan jälkeen oli runsaasti tilaa liittyä moottoritielle, mutta ymmärtääkö nämä arkailijat edes sitä, minkälaisen vaaratilanteen tuollainen hidastelu aiheuttaa.
Itselläni on nyrkkisääntönä, että jos ajan Toyotan, Nissanin tai Fiat Punton perässä rampille, jätän siihen reilun välimatkan, jotta saan kiihdytettyä sopivaan liittymisnopeuteen. Jos näissä tilanteissa perässäni on auto niin lähes poikkeuksetta siinä takapuskurissa kärkytään ihmettelemässä, mutta 10 kertaa 10:stä jäävät sitten kuitenkin seisomaan kun lähden kiihdyttämään aivan tavallisellani henkilöautollani. Jostain syystä valtaosa ihmisistä ei osaa kiihdyttää autolla, vaikka se on monessa tilanteessa liikenneturvallisuuden kannalta tärkeä taito. Liikenteen sujuvuudesta nyt puhumattakaan.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itselläni on nyrkkisääntönä, että jos ajan Toyotan, Nissanin tai Fiat Punton perässä rampille, jätän siihen reilun välimatkan, jotta saan kiihdytettyä sopivaan liittymisnopeuteen. Jos näissä tilanteissa perässäni on auto niin lähes poikkeuksetta siinä takapuskurissa kärkytään ihmettelemässä, mutta 10 kertaa 10:stä jäävät sitten kuitenkin seisomaan kun lähden kiihdyttämään aivan tavallisellani henkilöautollani. Jostain syystä valtaosa ihmisistä ei osaa kiihdyttää autolla, vaikka se on monessa tilanteessa liikenneturvallisuuden kannalta tärkeä taito. Liikenteen sujuvuudesta nyt puhumattakaan.
Ihmettelen itse samaa aina kun lähdetään tietyistä liikennevaloista liikkeelle. 80km/h nopeuteen kiihdytettäessä menee matkaa semmoinen 2-3km. Ainakin noilla yllämainituilla autoilla, yleensä myös muilla perusautoilla. Saksalaiset premium merkit yhdessä Volvon kanssa saavat synninpäästön tässä asiassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihmettelen itse samaa aina kun lähdetään tietyistä liikennevaloista liikkeelle. 80km/h nopeuteen kiihdytettäessä menee matkaa semmoinen 2-3km. Ainakin noilla yllämainituilla autoilla, yleensä myös muilla perusautoilla. Saksalaiset premium merkit yhdessä Volvon kanssa saavat synninpäästön tässä asiassa.
Nopeuteen kiihdyttäminen vie hemmetisti aikaa, mutta koulun kohdalla ei kuitenkaan kaasujalka kevene vaikka rajoitus tippuisi 30 km/h. Ilmeisesti kun kuskille tulee ikää, niin nopeusrajoitukset muuttuvat suosituksiksi ja ajellaan vaan fiiliksen mukaan.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Olen aiheesta täällä avautunut aiemminkin, mutta menkööt taas kerran, josko joku vaikkapa valaistuisi. Linja-autolla pysäkiltä liikkeelle lähtiessä ihmiset kiihdyttävät sieltä takaa tullessaan ihan tolkuttomasti.

Tänään taas kerran, kun olin ehtinyt laittaa vilkun päälle hyvissä ajoin (en sitä viitsi edes laittaa, jos se kulkuväline on edes melko lähellä) irtaantumisen merkiksi, niin tyyppi kiihdytti vauhtinsa varmasti kovemmaksi kuin mitä taajama-alueella on sallittu, ja ehti kuin ehtikin ohi (kun toppasin sitten siihen puoleen väliin ja annoin mennä), mutta ei sen tolvanan auto pysähtynyt ennen siinä edellä ajanutta ja niin täräytti tämän peräluukkuun.

Näki vielä siinäkin tilanteessa järkeväksi toiminnaksi heiluttaa ikkunasta keskisormea ja oli kyllä tekemistä, että sain itse pidettyä hermot kurissa.

Ihan oikeasti kaupunkiliikenteessä ne dösät toppailee käytännössä muutaman sadan metrin välein eikä niistä ole pakko mennä ohi hinnalla-millä-hyvänsä. Tuossakin olisi riittänyt, kun olisi vähän kaasua hellittänyt ja kaikki olisi mennyt sujuvasti. No, nyt näin, onneksi ei ketään satuttanut itseään.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vanha mummohan siellä ratin takana oli, mutta jos ajaminen pelottaa noin paljon, niin ehkä moottoritielle ei kannata lähteä.
Onko muutenkaan enää järkevää päästää noita vanhuksia liikenteeseen? Eikö joku 80v voisi olla sopiva raja jolloin ajokortti otettaisiin pois. Reaktiokyky alkaa kuitenkin olla jo aika huono.

Samoin kuin tuossa oli aiemmin puhetta siitä vilkuttamisesta liikenneympyröissä, niin ehkä jos motoriikka ei riitä vilkuttamaan oikealle samaan aikaan kun kääntää rattia vasemmalle, niin ehkä olisi myös suotavaa lisätä ajokokeeseen tähänkin joku testi mikä pitää läpäistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös