Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 978 192
  • 12 216

444

Jäsen
Ymmärrän toki sinänsä näissä tilanteissa (toki näistäkään ei aina tiedä että onko unohdus vai ihan syystä edelleen rajoitus päällä), mutta omakohtaisista kokemuksista ehkä 95% on niitä joissa se työmaa on käynnissä, motarilla saattaa parhaimmillaan olla niin että oikeasta kaistasta osa on pois pelistä sen tietyön takia ja silti siinä viidenkympin rajoituksella vasemmalta tullaan ohi kahdeksaakymppiä koska "ei tämä minua koske".
Juu, eikä mulla ole liikenteessä koskaan niin kiire, että pitäisi alkaa kiihdytellä ennen seuraavaa kylttiä. Eihän minulla myöskään ole tietoa, miksi sitä merkkiä ei alueen jälkeen ole, joten en turhaan kikkaile omiani. Vaan on tullut vastaan niitäkin työmaita, joiden läpi ajaa kuulauden sisään kymmeniä kertoja ja missään vaiheessa sen ”aktiivisen” työmaan jälkeen ei ole näkynyt mitään selkeää syytä tuolle ”unohdukselle”. Jalkoihin siinä kyllä jää, kun paremmat kuskit karauttavat ohi oikealta ja vasemmalta, alta ja päältä, kun itse jään nutaamaan rajoitusten mukaista maksimia tientukkeeksi.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Meinasin viime syksynä pistää Aamulehden tekstiviestipalstalle viestin ”toivottavasti varikolla on reilusti tietyö ja nopeusrajoitusmerkkejä. Niin paljon niitä on unohtunut tien varsille.” Kyllä ne sieltä lopuksi hävisivät, mutta esimerkiksi Karkuvuoren tunnelin työmaalla ne olivat varmaan kuukauden sen jälkeen, kun itse työt lopetettiin. Varmaan aliurakoitsija tekee työt ja pääurakoitsija hoitaa rajoitukset sitten kun ehtii.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ymmärrän toki sinänsä näissä tilanteissa (toki näistäkään ei aina tiedä että onko unohdus vai ihan syystä edelleen rajoitus päällä), mutta omakohtaisista kokemuksista ehkä 95% on niitä joissa se työmaa on käynnissä, motarilla saattaa parhaimmillaan olla niin että oikeasta kaistasta osa on pois pelistä sen tietyön takia ja silti siinä viidenkympin rajoituksella vasemmalta tullaan ohi kahdeksaakymppiä koska "ei tämä minua koske".
Siis eikö nuo nopeusrajoitukset koske vain huonoja kuskeja? Toki valtaosa luulee olevansa hyviä kuskeja (toisinkuin minä, minä tiedän olevani hyvä kuski).
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tällä palstalla on niin paljon väkeä, että täytyy löytyä joku joka tätä tekee. Kertokaa nyt miksi se kaasupoljin letkan edessä löytyy ohituskaistalla ja katoaa, kun kaistat vähenee yhdellä, vaikkei rajoitus muutu?
 

luukkumies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, maajoukkue , voima
Tällä palstalla on niin paljon väkeä, että täytyy löytyä joku joka tätä tekee. Kertokaa nyt miksi se kaasupoljin letkan edessä löytyy ohituskaistalla ja katoaa, kun kaistat vähenee yhdellä, vaikkei rajoitus muutu?
Tämä on suuri mysteeri. Se alitehoinen Taunus joka hinaa jäähallin kokoista asuntovaunua , kulkee mukavat 120kmh kun on ohituskaistatie. Muutoin vauhtia on max 75kmh
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tällä palstalla on niin paljon väkeä, että täytyy löytyä joku joka tätä tekee. Kertokaa nyt miksi se kaasupoljin letkan edessä löytyy ohituskaistalla ja katoaa, kun kaistat vähenee yhdellä, vaikkei rajoitus muutu?
Koska ihmiset ovat perseestä. Jotkut eivät halua tulla ohitetuiksi, jotkut uskaltavat ajaa kovempaa ja jotkut ovat yksinkertaisesti kusipäitä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Koska ihmiset ovat perseestä. Jotkut eivät halua tulla ohitetuiksi, jotkut uskaltavat ajaa kovempaa ja jotkut ovat yksinkertaisesti kusipäitä.
Mulla kävi kerran ysitiellä sellanen että satasen alueella auto ajaa ehkä 80-90 km/h, lähdin ohittamaan niin sitten löytyi kaasupoljin ja siinä kohta mentiin rinnakkain 120 km/h lasissa. Tässä vaiheessa sitten nostin jalan kaasulta ja menin taakse. Pointsit siitä että kuski jatkoi sinne maisemaan, mutta olihan tuokin nyt ihan käsittämätön suoritus.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tällä palstalla on niin paljon väkeä, että täytyy löytyä joku joka tätä tekee. Kertokaa nyt miksi se kaasupoljin letkan edessä löytyy ohituskaistalla ja katoaa, kun kaistat vähenee yhdellä, vaikkei rajoitus muutu?

Itse tulee kanssa vietettyä vuodessa auton ratissa about 80-90 tkm. Tähän ilmiöön törmää tosi usein tosiaan kuten myös siihen, että autot tulee perävalot edellä vastaan.
Miten vaikeaa on ajaa vaikka sitä 100 kmh jos sen alue on, nyt nysvätään n. 90 km ja tilaa ei voi antaa
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tällä palstalla on niin paljon väkeä, että täytyy löytyä joku joka tätä tekee. Kertokaa nyt miksi se kaasupoljin letkan edessä löytyy ohituskaistalla ja katoaa, kun kaistat vähenee yhdellä, vaikkei rajoitus muutu?
Itse en tätä tee, mutta tämähän on ihan tutkittu juttu. Tie kun levenee, niin arempikin kuski kokee ylimääräisen turvallisuuden tunteen ja nopeus nousee vaikka ei sitä nopeutta tarkoituksella nostaisikaan. Tie kun kapenee, niin varovaisuus astuu taas esiin ja nopeutta pudotetaan.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ne ovat samoja, joiden nopeus hiljenee kun kaksikaistaisella tiellä vastaan tulee autoja tai jotka moottoritiellä ohittavat raskasta liikennettä alemmalla nopeudella kuin ajavat oikealla kaistalla.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Itse en tätä tee, mutta tämähän on ihan tutkittu juttu. Tie kun levenee, niin arempikin kuski kokee ylimääräisen turvallisuuden tunteen ja nopeus nousee vaikka ei sitä nopeutta tarkoituksella nostaisikaan.
Meinasin tulla kirjoittamaan juuri tätä samaa mutta ehdit ensin. Onneksi luin kunnolla vastaukset ennen kuin yritin tulla pätemään.

Ne ovat samoja, joiden nopeus hiljenee kun kaksikaistaisella tiellä vastaan tulee autoja
Minä ajoin kerran Hämeenlinnaan päin auton perässä joka pudotti nopeuden (jopa alle) kuuteen kymppiin (jopa hyvin jarruttaen) kun joku tuli vastaan. Kun olisi ollut minulla hyvä sauma ohittaa (kun ketään ei tullut vastaa ja näkymä oli hyvä) niin johan auto kulki sitten jo reilua yhdeksää kymppiä (tiellä hyvin pitkälti 80 rajoitus). Kyllä se söi naista... Onneksi siellä on se yksi ohituskaista jossa nopeusrajoituksia uhmaten painoin tästä hidastelijasta ohitse vaikka ohituskaistan kohdalla kyllä se kaasu poljin oli hyvin käytössä (hidastelijallakin).
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Välillä näkee myös niitä idiootteja ketkä jarruttavat heti jos joku muu jarruttaa. Esim kolmostiellä yksi vajakki ajoi vasenta kaistaa ja oikealla kaistalla jotkut jarruttelivat ruuhkaa niin tällä vajakilla välähti jarrut samaan tahtiin. Teki mieli käydä sanomassa, että olisko sun aika siirtyä taksiin tai bussiin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Musta tuli kameran kohdalla jarruttelia. Ennen riitti, kun nosti jalan kaasulta. Mutta eihän tuo automaatti käyttäydykään ihan samalla tavalla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Musta tuli kameran kohdalla jarruttelia. Ennen riitti, kun nosti jalan kaasulta. Mutta eihän tuo automaatti käyttäydykään ihan samalla tavalla.
Kuinka lujaa sä oikein ajat, että tarvitsee jarrutella? Mulla vakkari aina 10 km/h yli rajoituksen eikä tarvitse ressata eikä reagoida tolppiin mitenkään.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kuinka lujaa sä oikein ajat, että tarvitsee jarrutella? Mulla vakkari aina 10 km/h yli rajoituksen eikä tarvitse ressata eikä reagoida tolppiin mitenkään.
Ihavvitun lujaa, koska olen keskimääräistä parempi kuski. Ja muutenkin omistan kehällä vasemman kaistan. Eikun ei kestä kantti vetää 90-95 lasissa 80 kameraan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihavvitun lujaa, koska olen keskimääräistä parempi kuski. Ja muutenkin omistan kehällä vasemman kaistan. Eikun ei kestä kantti vetää 90-95 lasissa 80 kameraan.
Joo ihan mielenkiinnosta kyselen. Ei minulla ole varaa tuomita, koska itsekin ajan siis ylinopeutta jatkuvasti. Olen huomannut vaan, että tuo 10 km/h yli rajoituksen on helppo ylläpitää vakkarilla ja saa itse mielenrauhan kun ei tarvitse välittää tolpista. Rikesakkokin on nykyään aika merkittävä niin ei huvita ottaa yhtään.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Välillä näkee myös niitä idiootteja ketkä jarruttavat heti jos joku muu jarruttaa. Esim kolmostiellä yksi vajakki ajoi vasenta kaistaa ja oikealla kaistalla jotkut jarruttelivat ruuhkaa niin tällä vajakilla välähti jarrut samaan tahtiin. Teki mieli käydä sanomassa, että olisko sun aika siirtyä taksiin tai bussiin.
Tai sitten näillä "idiooteilla" on käytössä adaptiivinen vakkari ja auto jarruttelee itsekseen liikennevirran mukaan? Kaikilla kun ei enää ole alla 80-luvun bemmiä tai Datsunia, niin tuokin vaihtoehto voisi olla mahdollinen.
 

444

Jäsen
Tai sitten näillä "idiooteilla" on käytössä adaptiivinen vakkari ja auto jarruttelee itsekseen liikennevirran mukaan? Kaikilla kun ei enää ole alla 80-luvun bemmiä tai Datsunia, niin tuokin vaihtoehto voisi olla mahdollinen.
Mulla adaptiivinen herää viereisen kaistan liikenteeseen vain, jos ajan oikeanpuoleista kaistaa vasenta kovempaa vauhtia vakkarin kanssa. Ainakin näissä museoikäisissä (-15) VAGinaattoreissa homma toimii näin. Toki siis myös samalla kaistalla körötellessä, mutta tuolloin jarruttaminen on ehkä juuri ja juuri myös hyväksyttävää, ellei halua työntyä edessä ajavan takaluukusta sisään.
Vasenta kaistaa ajaessa nämä eivät kyllä reagoi mihinkään oikealla puolen tapahtuvaan, mutta muista merkeistä en osaa sanoa sitäkään vähää.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mökkitie on jossain määrin mutkainen, varsinkin Virkkala-Karjaa väli.
Minusta sellainen ajotapa on lisääntynyt että suorat ajetaan kyllä sillä rikesakkotoleranssilla mutta kun ensimmäinen mutka alkaa häämöttää nopeus putoaa sinne 70-75 nurkille.
Ärsyttää ajaa tällaisten suharien perässä, kun ei kuitenkaan viitsisi ohittaa tuhatta ja sataa 80 alueella.
 

444

Jäsen
Mökkitie on jossain määrin mutkainen, varsinkin Virkkala-Karjaa väli.
Minusta sellainen ajotapa on lisääntynyt että suorat ajetaan kyllä sillä rikesakkotoleranssilla mutta kun ensimmäinen mutka alkaa häämöttää nopeus putoaa sinne 70-75 nurkille.
Ärsyttää ajaa tällaisten suharien perässä, kun ei kuitenkaan viitsisi ohittaa tuhatta ja sataa 80 alueella.
Onhan siinä vissiin kaksi jyrkempää mutkaa. Mutta saman olen huomannut, ja pätee myös Virkkalasta Turuntien suuntaan. Ei tarvitse olla kuin vähän kaarretta tiessä, niin jostain syystä nopeus putoaa välittömästi. Tai esim. suoralla tiellä oleva silta. Kai sieltäkin voi tippua, jos liian kovaa ajaa. Mutta toisaalta näillä nurkilla harva osaa myöskään käyttää liikenneympyröissä vilkkua tai toimia muutenkaan loogisesti liikenteessä, joten mikään ei täälläpäin enää osaa yllättää.
Kaupunkistatuksen arvonnassa voittanut maalaispitäjä.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Joo ihan mielenkiinnosta kyselen. Ei minulla ole varaa tuomita, koska itsekin ajan siis ylinopeutta jatkuvasti. Olen huomannut vaan, että tuo 10 km/h yli rajoituksen on helppo ylläpitää vakkarilla ja saa itse mielenrauhan kun ei tarvitse välittää tolpista. Rikesakkokin on nykyään aika merkittävä niin ei huvita ottaa yhtään.
Kesällä 2020 voimaan tulleen tieliikennelain (729/2018) mukaan rikesakkoja ei enää määrätä nopeusrajoituksen ylittämisestä enintään 20 kilometrillä tunnissa. Seuraamuksessa on sen sijaan nykyisin hallinnollinen liikennevirhemaksu (70 eurosta kahteensataan euroon). Kerran olen tuollaisen 70 euron muistutuksen saanut kehä I:llä nopeusrajoituksen alennettua.
 

444

Jäsen
Kesällä 2020 voimaan tulleen tieliikennelain (729/2018) mukaan rikesakkoja ei enää määrätä nopeusrajoituksen ylittämisestä enintään 20 kilometrillä tunnissa. Seuraamuksessa on sen sijaan nykyisin hallinnollinen liikennevirhemaksu (70 eurosta kahteensataan euroon). Kerran olen tuollaisen 70 euron muistutuksen saanut kehä I:llä nopeusrajoituksen alennettua.
Mä nappasin aikanaan 170€ pikavoiton Leppävaaran tunnelin kohdalla itään päin ajaessa. Olen ajanut tuota pätkää varmaan toista tuhatta kertaa ja tiedän tasan tarkkaan, että rajoitus vaihtuu 70->60 siinä tunnelia ennen. Vakkari päällä mittarin mukaan 74km/h eli n. 71 todellista. Sopiva alamäki ja autohan antoi mennä vähän siitä yli. Ja sitten räpsähti. Voin sanoa, että vitutti. Ajatukset olivat hetkellisesti vähän muualla, kun fiilistelin juuri ostamaani jotain helvetin johtoa. Tuli sillekin 10€ piuhan pätkälle roimasti lisähintaa.

Ja tuo siis oli sen aiemman lain aikana määrätty rangaistus tuosta hirvittävästä rikoksesta tyhjällä maantiellä. Hupaisinta on, että en ole tietoisesti ajanut ylinopeutta varmaan 10 vuoteen ohitustilanteita lukuun ottamatta. Lottovoitto kuitenkin kiertää kaukaa, vaikka todennäköisyys näillä kilometreillä lienee samaa luokkaa kuin tuon ylinopeussakon kanssa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Nyt maantiereissulla tullut uutena (positiivisena) ilmiönä vastaan hitaammat ajoneuvot, jotka ilmoittavat hyvästä ohituspaikasta vilkulla. Aiemmin lähinnä yksittäisiä ammattikuskeja olen bongannut tekemässä tätä, mutta nyt myös muitakin. Tosin kaikille oppi ei ole mennyt perille. Yhdellä melko mutkaisella tiellä karavaanari torpedoi ohitusyritykseni erinomaisessa paikassa kun ollessani jo melkein täysin vastaantulevien kaistalla tämä jamppa väläytti vilkkua VASEMMALLE muutaman kerran. Kohtalaiset jarrutukset ja takaisin perään körryttelemään. Karavaanari jatkoi matkaa suoraan muina miehinä. Myöhemmin pääsin ohi, eikä karavaanarikaan sillä kertaa vilkkuviikseen koskenut.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Nyt maantiereissulla tullut uutena (positiivisena) ilmiönä vastaan hitaammat ajoneuvot, jotka ilmoittavat hyvästä ohituspaikasta vilkulla. Aiemmin lähinnä yksittäisiä ammattikuskeja olen bongannut tekemässä tätä, mutta nyt myös muitakin. Tosin kaikille oppi ei ole mennyt perille.

Minä olen jo vuosia sitten oppinut, ettei ole minun tehtäväni näyttää muille vilkkua, milloin voi ohittaa. En halua olla edesauttamassa tilannetta, jossa huono ohittaja lähtee minun vilkustani liikkeelle, ei tee sitä riittävän nopeasti ja aiheuttaa vaaratilanteen.

Kun on riittävän hyvä ohituspaikka, huonokin kuski näkee sen ilman merkkivaloa. Tai ei näe, jos on niin tyhmä, ettei osaa pitää riittävän pitkää väliä edessä ajavaan.

En ole karavaanari.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tai sitten näillä "idiooteilla" on käytössä adaptiivinen vakkari ja auto jarruttelee itsekseen liikennevirran mukaan? Kaikilla kun ei enää ole alla 80-luvun bemmiä tai Datsunia, niin tuokin vaihtoehto voisi olla mahdollinen.

Nii emmä tiedä millä fiateilla sä ajat, mutta ei esim Volvon adaptiivinen vakkari koskaan rupea viereisen kaistan liikenteestä jarruttelemaan.

Mutta tuo mainitsemani tapaus oli joku 2000-luvun alkupuolen Toyota.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös