Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 981 339
  • 12 219

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Totta turiset. Esimerkiksi länsi-Vantaalla kolmostien rampit ovat hyvin lyhyet.

Tosin tuo mainitsemani tapaus oli jossain hyvinkää-riihimäki akselilla jossa pitää olla harvinaisen hölmö jos ei saa nopeutta siinä kilometrien pituisessa rampissa kiihdytettyä.

Itä-Vantaalla puolestaan esim Korson liittymästä Lahdentielle pohjoiseen vievä ramppi on muutenkin kohtuu lyhyt ja ollut viime vuosina useampaan kertaan remontin vuoksi vielä lyhyempi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ruotsissa oli sillä sadan kilsan motarilla yksi Seat-sankari, jonka kanssa ohiteltiin kuudesti. Mä ajoin vakkarilla 123km/h gps-nopeutta koko pätkän, ensin Seat tuli perse edellä vastaan, sitten tuli helvetinkyytiä ohi, taas oli jalaoissa ja sitä rataa.
Se johtuu autosta. Tuossa joku aika sitten ohitin yhden Seatin samalla lailla vakkari päällä kolme kertaa välillä Järvenpää-Mäntsälä...
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kysymys: ajatte tiellä, jossa on kaksi kaistaa suuntaansa. Tulee tarve vaihtaa kaistaa, mutta viereisellä kaistalla ajaa samaa vauhtia toinen auto. Kumman teette kaistaa vaihtaakseenne: kiihdytätette viereisellä kaistalla ajavan auton eteen vai hidastatte ja jättäydytte sen taakse?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kysymys: ajatte tiellä, jossa on kaksi kaistaa suuntaansa. Tulee tarve vaihtaa kaistaa, mutta viereisellä kaistalla ajaa samaa vauhtia toinen auto. Kumman teette kaistaa vaihtaakseenne: kiihdytätette viereisellä kaistalla ajavan auton eteen vai hidastatte ja jättäydytte sen taakse?
Vilkkaassa liikenteessä sille puolelle, jossa on enemmän tilaa. Jos tilaa on reilusti sekä edessä että takana, niin etupuolelle menen.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Taas yksi Onnibus -kuski kaahailemassa liikenteessä.


En muista koskaan nähneeni Onnibusia, joka ei olisi ajanut ylinopeutta tai ohittanut maantiellä todella huonoissa paikoissa.
Olin muutama viikko sitten ehkä 10 vuoden tauon jälkeen kaukoliikenteen bussissa ja bussina oli Onnibus. Ihmettelin kun kuski ajoi motarilla vasenta kaistaa valehtelematta 10 minuuttia putkeen 120 alueella. Ei edes ollut mikään ruuhka-aika ja koko aikaa ei edes ollut ketään ketä ohittaa oikealla kaistalla. Oli hieman outo tilanne.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taas yksi Onnibus -kuski kaahailemassa liikenteessä.


En muista koskaan nähneeni Onnibusia, joka ei olisi ajanut ylinopeutta tai ohittanut maantiellä todella huonoissa paikoissa.
Tänään juuri ihmettelin Onnibus-kuskin rohkeutta, kun ajoin Vitostietä etelään. Hieman ennen Mikkeliä ohitin bussin satasen alueella, kun vakkari oli ehkä 110-120 km/h asetuksella. Mikkelin kohdilla rajoitus on 80 km/h, jolloin tiputin vakkarin sataseen. Onnibus siirtyi vasemmalle kaistalle ja ohitti ajaen samaa vauhtia kuin aiemmin, ilmeisesti niin kovaa kuin bussi kulkee. Siitä sitten poistuikin Mikkelin liittymästä, niin ei tarvinnut ohittaa uudelleen rajoituksen taas kasvaessa. Eipä tuo sinänsä minua haitannut, kunhan vain jäi mieleen.
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Espanjaan muuton jälkeen olen älynnyt että suomalaiset on kyllä varsin hyvää porukkaa liikenteessä.

Espanjassa yleisesti paikallisten tapaan kuuluu ajaa stoppienki läpi pysähtymättä ja tööttäävät monesti kun meikäläinen noudattaa sääntöjä (esim stop-merkki).
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Moottoritiellä on usein se tilanne, että oikealla kaistalla ajetaan rekkojen, vasemmalla rikesakkorajan määrittämällä rytmillä.

Itselläni on tapana ajaa joko kelloa vastaan, mutta jos sellaista tilannetta ei ole, polttoaine mittaria vastaan. Jälkimmäisessä tapauksessa matkavauhti on sen noin 100-110 tyypillisesti.

Tällöin tulee tilanteita, joissa vaikkapa rekkaa ohittaakseen joutuu hakemaan vasemmalta kaistalta raon, mihin sitten jää hetkeksi tukkimaan näiden 128 ajavien tietä. Kun palaan oikealle ASAP, varsin usein tämä hetkeksi jumittunut nostaa nopeutensa 140:en ja ajaa letkan kiinni. Miksi? Eikö ajon hetkellisen hidastumisen hyvä puoli ole se, että omaa tavoitevauhtia saisi nyt ajella ns. tyhjällä tiellä?

Itse kun rakastan turvavälejä, niin ihmettelee tuota aina kovin.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Taas yksi Onnibus -kuski kaahailemassa liikenteessä.


En muista koskaan nähneeni Onnibusia, joka ei olisi ajanut ylinopeutta tai ohittanut maantiellä todella huonoissa paikoissa.
On kyllä kohtuu törkeä ohitus, mutta niin on älytön aivopieru tiesuunnittelijaltakin ollut tuo leveäkaistatie, joka oikein houkuttelee tällaisiin suorituksiin. Eihän noita enää kai rakennetakaan, juuri tästä syystä. Mikään kiire tuossa ei kyllä bussikuskilla ole voinut olla, koska muutaman kilometrin päässä tie muuttuu moottoritieksi, jolloin olisi ollut hyvin tilaa tehdä ohitus.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Espanjaan muuton jälkeen olen älynnyt että suomalaiset on kyllä varsin hyvää porukkaa liikenteessä.

Espanjassa yleisesti paikallisten tapaan kuuluu ajaa stoppienki läpi pysähtymättä ja tööttäävät monesti kun meikäläinen noudattaa sääntöjä (esim stop-merkki).

Tosin jalankulkijana mulla on Espanjassa turvallisempi olo kuin täällä kotona. Siellä autoilijat (paitsi costan suomalaiset) kunnioittavat suojatietä ja tekevät tilaa ennen kuin kävelijä on astunut suojatielle.
 

Lemminkäinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Moottoritiellä on usein se tilanne, että oikealla kaistalla ajetaan rekkojen, vasemmalla rikesakkorajan määrittämällä rytmillä.

Itselläni on tapana ajaa joko kelloa vastaan, mutta jos sellaista tilannetta ei ole, polttoaine mittaria vastaan. Jälkimmäisessä tapauksessa matkavauhti on sen noin 100-110 tyypillisesti.

Tällöin tulee tilanteita, joissa vaikkapa rekkaa ohittaakseen joutuu hakemaan vasemmalta kaistalta raon, mihin sitten jää hetkeksi tukkimaan näiden 128 ajavien tietä. Kun palaan oikealle ASAP, varsin usein tämä hetkeksi jumittunut nostaa nopeutensa 140:en ja ajaa letkan kiinni. Miksi? Eikö ajon hetkellisen hidastumisen hyvä puoli ole se, että omaa tavoitevauhtia saisi nyt ajella ns. tyhjällä tiellä?

Itse kun rakastan turvavälejä, niin ihmettelee tuota aina kovin.
Eikös tuossa hitaampia satasen vauhtia ohitellessa saisi kytkettyä väliaikaisesti aikaa vastaan-moodin tai ainakin suurin sallittu nopeus-moodin päälle kun sellaisetkin omasta ajotapavalikoimasta löytyy?
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Espanjaan muuton jälkeen olen älynnyt että suomalaiset on kyllä varsin hyvää porukkaa liikenteessä.

Espanjassa yleisesti paikallisten tapaan kuuluu ajaa stoppienki läpi pysähtymättä ja tööttäävät monesti kun meikäläinen noudattaa sääntöjä (esim stop-merkki).
Suomalaiset saisivat alkaa kyllä käyttämään tööttiä. Se vaan koetaan niin suurena agressiona täällä, että kukaan ei sitä uskalla käyttää. Esimerkiksi liikennevaloissa, missä joku ”nukkuu” ja koko letka odottaa 15 sekuntia ihan turhaan, niin kukaan ei tähän yleensä reagoi tööttäämällä. Kiltisti vaan odotellaan ja manataan sitten siellä omassa kopissa asiaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomalaiset saisivat alkaa kyllä käyttämään tööttiä. Se vaan koetaan niin suurena agressiona täällä, että kukaan ei sitä uskalla käyttää. Esimerkiksi liikennevaloissa, missä joku ”nukkuu” ja koko letka odottaa 15 sekuntia ihan turhaan, niin kukaan ei tähän yleensä reagoi tööttäämällä. Kiltisti vaan odotellaan ja manataan sitten siellä omassa kopissa asiaa.
Silloin se töötti kyllä löytyy kun autokoulun autossa nuori kuljettaja vahingossa sammuttaa auton.
 
K

Kiekkokatsoja

Töötin käytössä on kahta käyttötapa mallia. Suomalaisille sopisi paremmin tuo kopautus tööttikatkaisiaan. Siten kuuluisi kyllä ääni, mutta lyhyt ja napakka merkki.
Pidempää töötin painamista pidetään hieman junttimaisena.
Eipä sitä tööttiä uskalleta/opetella käyttämään, eikä juurikaan kuulla Suomessa. Mainitsemanne Espanja on kyllä melko päinvastainen tässä asiassa, ja ajoittain jopa parempi turvallisuus/käytännöllisyys näkökannasta.
Joo junttimaista se on joka paikassa soitella torvea kymmenen sekunttia, ja siten purkaa turhautumista. Silloin torvi painaa torvea.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eikös tuossa hitaampia satasen vauhtia ohitellessa saisi kytkettyä väliaikaisesti aikaa vastaan-moodin tai ainakin suurin sallittu nopeus-moodin päälle kun sellaisetkin omasta ajotapavalikoimasta löytyy?
Eli hukkaisi sen ekomoodin hyödyn jatkuvaan kiihdyttelyyn?
 

Fordél

Jäsen
Nyt kun tuli ajettua noin 2500 kilsaa Suomessa viikon sisään, huomasi taas ne pari ihan käytännön perusjuttuja, joilla saisi parannettua suomalaista autoilua maanteillä:

1. Jos ajat noin 10-20 km/h alle nopeusrajoituksen esim. vetäessäsi perässäsi jäähallinkokoista häkkyrää ja keräät perääsi pitkän letkan, aja välillä sivuun ja päästä muut ohi. Vie sulta ehkä 30 sekkaa, ja samalla niiden 20 muun autoilijan ei tarvitse kärsiä sun nopeudesta. Olisi hyvin helppo toteuttaa, mutta hyvin harvoin tätä näkee.

2. Jos et itse ole ohittamassa letkaa, jätä muille siihen mahdollisuus. Älä aja kiinni edellä olevassa vaan jätä väliä, johon ohittava auto voi turvallisesti tulla.
 

Glove

Jäsen
Nyt kun tuli ajettua noin 2500 kilsaa Suomessa viikon sisään, huomasi taas ne pari ihan käytännön perusjuttuja, joilla saisi parannettua suomalaista autoilua maanteillä:

1. Jos ajat noin 10-20 km/h alle nopeusrajoituksen esim. vetäessäsi perässäsi jäähallinkokoista häkkyrää ja keräät perääsi pitkän letkan, aja välillä sivuun ja päästä muut ohi. Vie sulta ehkä 30 sekkaa, ja samalla niiden 20 muun autoilijan ei tarvitse kärsiä sun nopeudesta. Olisi hyvin helppo toteuttaa, mutta hyvin harvoin tätä näkee.

2. Jos et itse ole ohittamassa letkaa, jätä muille siihen mahdollisuus. Älä aja kiinni edellä olevassa vaan jätä väliä, johon ohittava auto voi turvallisesti tulla.
Tai sitten muutetaan kaikki satasen rajoitusalueet kahdeksaan kymppiin.
 

444

Jäsen
Espanjaan muuton jälkeen olen älynnyt että suomalaiset on kyllä varsin hyvää porukkaa liikenteessä.

Espanjassa yleisesti paikallisten tapaan kuuluu ajaa stoppienki läpi pysähtymättä ja tööttäävät monesti kun meikäläinen noudattaa sääntöjä (esim stop-merkki).
Etelä-Euroopassa monesti autoilleena olen huomannut, että helpoimmalla pääsee, kun omaksuu paikallisen ajotyylin parhaansa mukaan. Toki turvallisuus etusijalla eli ei päättömästi perseillen, mutta kuitenkin virran mukana. Aikansa se aina ottaa, mutta helpottaa omia hermoja, kun ei yritä mennä kotimaisella tyylillä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos et itse ole ohittamassa letkaa, jätä muille siihen mahdollisuus. Älä aja kiinni edellä olevassa vaan jätä väliä, johon ohittava auto voi turvallisesti tulla.

Paitsi jos tiellä on ohituskaistoja. Silloin mielellään ennen ohituskaistaa tappituntumalle. Joskus tuntuu siltä, että ainoa paikka missä pidetään reilu turvaväli on juuri ennen ohituskaistaa ja sillä ehtii joskus jopa pari autoa sen rekan tai vastaavan ohi kunhan kelaa 140 km/h mittariin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tänään töiden jälkeen motarilla ajelin sitä oikeaa kaistaa ja vauhtia se noin satanen. Vasemmalta tulee auto vauhdilla ohi, leikkaa jyrkästi eteen ja jarruttaa sen verran että vauhti putoaa johonkin 80-90 km/h. Voihan sen noinkin tehdä.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siis juuri on lehdissä poliisin Palsternakka kertonut sakkorajoista, että se 7 kilsaa on pikasakon raja, ja siitä sitten eteenpäin. Maantiellä on nopeusnäyttöjä siellä täällä, ja jengi vetää ihan varoiksi noin 10 kilsaa alle sallitun. Eikö ihmiset seuraa omaa nopeuttaan ja vertaa siihen "oikeaan" nopeuteen? Saatana laitteet on vuosikausia paikallaan ja aina vaan se sama stnan himmailu siihen! Ja melkein joka biilissä alkaa olla vakkarit, mikä tässä on niin vaikeaa? Mää oon kyllä selvästi keskitasoa parempi kuski. Nih, prkl.
 

Glove

Jäsen
Pitäsköhän ajella huomenna Helsinkiin mennessä koko ajan parikymppiä alle nopeusrajoituksen? Säästyisi polttoainettakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös