Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 982 019
  • 12 219

Ralph

Jäsen
Ajelin tuossa kotiin töistä äsken ja kuudenkympin alueella huristelin niin, että auton mittari näytti nopeuslukemaa 66. Edessä ajeli hitaammin toinen auto, jonka sitten ajoin kiinni ja sitten ajeltiin peräkkäin noin 45 mittarissa hetken aikaa, kunnes tuli minulle oikealle kääntyvien kaista, jonne vaihdoin ennen kääntymistä oikealle. Kaistaa vaihtaessa nostin nopeuden taas sinne kuutenkymppiin ja kun pääsin tuon auton rinnalle, niin sieltä nousi kolmelta tai neljältä nuorehkolta tyypiltä peukut pystyyn. Välillä sitä liikenteessä tulee näitä tilanteita, että olisi kiva päästä kysymään, että mikä juttu. En ajanut mitenkään sen auton perässä kiinni vaan ihan turvavälin kanssa, mutta saavutin heidät aika nopeasti johtuen nopeuserosta, mutta rajoitusten puitteissa kuitenkin menin.
 

Luotain

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ajelin tuossa kotiin töistä äsken ja kuudenkympin alueella huristelin niin, että auton mittari näytti nopeuslukemaa 66. Edessä ajeli hitaammin toinen auto, jonka sitten ajoin kiinni ja sitten ajeltiin peräkkäin noin 45 mittarissa hetken aikaa, kunnes tuli minulle oikealle kääntyvien kaista, jonne vaihdoin ennen kääntymistä oikealle. Kaistaa vaihtaessa nostin nopeuden taas sinne kuutenkymppiin ja kun pääsin tuon auton rinnalle, niin sieltä nousi kolmelta tai neljältä nuorehkolta tyypiltä peukut pystyyn. Välillä sitä liikenteessä tulee näitä tilanteita, että olisi kiva päästä kysymään, että mikä juttu. En ajanut mitenkään sen auton perässä kiinni vaan ihan turvavälin kanssa, mutta saavutin heidät aika nopeasti johtuen nopeuserosta, mutta rajoitusten puitteissa kuitenkin menin.
Niitä matkustajia varmaan vitutti se köröttely, ja siksipä ne yritti liftata sun kyytiin.
 
Mikäs juttu tää ainakin stadissa yleistynyt tapa, että jätetään valoihin ensimmäisenä pysähtyessä joku viisi metriä tilaa siihen eteen? Eikö autoista nää niitä valoja jos ajaa viivalle asti vai mikä tää juttu on? Todella hämmentävää ja nyt osunut jo niin usein viereen, ettei voi olla sattumaa.
Kohtelias kuski? Jalankulkijana huomattavasti kivempi mennä suojatien yli kun ei ole auton nokka aivan pohkeessa kiinni. Kyllä niistä valoista pääsee, jopa se takana ajava.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Tuota kamera hommaa en kyllä kanssa ymmärrä. Miksi siinä kohdalla pitää varmuuden vuoksi hidastaa vähintään tuo 10km/h alle rajoituksen? Jos kahdeksankympin alueella ajat 80km/h kameraan, niin ei siitä sakkoja tule. Mutta ei, varmuuden vuoksi hidastetaan 70km/h, jopa 60 km/h. Täysin järjenvastaista toimintaa.

Jos ajaa satasta, niin saako hidastaa 85km/h vauhtiin?
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Kohtelias kuski? Jalankulkijana huomattavasti kivempi mennä suojatien yli kun ei ole auton nokka aivan pohkeessa kiinni. Kyllä niistä valoista pääsee, jopa se takana ajava.
Juu tää olisi ihan ymmärrettävää mutta tapahtuu myös paikoissa, joissa ei ole suojatietä. Esimerkiksi Vihdintiellä tähän oon törmännyt. Ehkä ne on ollut vaan sattumia.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Tietenkin saa, tossahan on jo lähtökohtasesti ajettu ihan vitun liian lujaa jos siis 80 alue. Mut jos satasen rajoitus niin aivan perseestä ja toisten jojottelua
Vastasit tässä juuri siihen miksi kameran jarrutetaan. Merkitystä ei ole sillä ajaako todellisuudessa juuri ylinopeutta, vaan sillä pitääkö hän mahdollisena että ajaa juuri ylinopeutta. Jos on epävarma nopeusrajoituksesta, niin ensireaktio on jarruttaa. Kuitenkin sitä tiedostaa, että iso osa kameroista on juurikin paikoissa joissa nopeusrajoitus laskee esim. ennen risteysaluetta, joten mieluumin jarruttaa kuin ottaa sakot jotka tulee jos on sattunut ajamaan "ihan vitun liian lujaa".

En voi muiden aivotoiminnasta sanoa, mutta omani ainakin ovat hyvin usein, varsinkin matka-ajossa, jonkinlaisella "autopilotilla" niin, että liikenneympäristön havainnointi menee kyllä jatkuvana prosessointina. Jos kuitenkin joku kysyisi yhtäkkiä vierellä "mikä on rajoitus", niin tuskin osaisin vastata katsomatta auton nopeusmittaria. Oudolla reitillä tämä voi aiheuttaa tuon tilanteen, että havahtuu siihen edessä olevaan kameraan eikä ole 100% varma onko rajoitus se mitä ajaa. Onneksi on paljon myös niitä 100% ajasta täydellisiä kuskeja liikenteessä...

Siitä tulikin mieleen, että liikenteessäkin pätee seuraava viisaus:
If you run into an asshole in the morning, you ran into an asshole. If you run into assholes all day, you're the asshole.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen maininnut aiemminkin, en edelleenkään ymmärrä: pyöräilijä ajaa kevyen liikenteen väylällä, valmistautuu ylittämään samansuuntaista autotietä suojatieltä, vilkaisee taakse, näkee lähestyvän auton, viittaa kädellään autoilijalle kääntymisen merkiksi. Miksi? Pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Siitä huolimatta moni autoilija hidastaa ja tekee tietä pyöräilijälle. Tuli vastaanlainen tilanne vaihteeksi eilen vastaan juoksulenkillä.

Toki en itsekään vastaavassa tilanteessa aja autolla päin, mutta en myöskään hidasta kuin välttääkseni törmäyksen ja sen perään äänitorvea, tilanteesta riippuen keskaria tai huudan että onko liikennesäännöt tutut.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vastasit tässä juuri siihen miksi kameran jarrutetaan. Merkitystä ei ole sillä ajaako todellisuudessa juuri ylinopeutta, vaan sillä pitääkö hän mahdollisena että ajaa juuri ylinopeutta. Jos on epävarma nopeusrajoituksesta, niin ensireaktio on jarruttaa. Kuitenkin sitä tiedostaa, että iso osa kameroista on juurikin paikoissa joissa nopeusrajoitus laskee esim. ennen risteysaluetta, joten mieluumin jarruttaa kuin ottaa sakot jotka tulee jos on sattunut ajamaan "ihan vitun liian lujaa".

En voi muiden aivotoiminnasta sanoa, mutta omani ainakin ovat hyvin usein, varsinkin matka-ajossa, jonkinlaisella "autopilotilla" niin, että liikenneympäristön havainnointi menee kyllä jatkuvana prosessointina. Jos kuitenkin joku kysyisi yhtäkkiä vierellä "mikä on rajoitus", niin tuskin osaisin vastata katsomatta auton nopeusmittaria. Oudolla reitillä tämä voi aiheuttaa tuon tilanteen, että havahtuu siihen edessä olevaan kameraan eikä ole 100% varma onko rajoitus se mitä ajaa. Onneksi on paljon myös niitä 100% ajasta täydellisiä kuskeja liikenteessä...

Siitä tulikin mieleen, että liikenteessäkin pätee seuraava viisaus:
Kyllähän se juurikin kun monilla tieosuuksilla vähän vaihtelee rajoitus (80/100 yleensä) niin kamerat on siinä kun rajoitus laski. Paitsi kun jonkun kerran se onkin siinä korkeamman rajoituksen alueella niin siinä tulee se että enkö huomannut rajoituksen vaihtumista. Mutta tokihan ne oppii kun useamma kerran samalla välillä kulkee. Sitten taas ne jotka ajaa kehällä päivittäin eikä silti opi...
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Miksi? Pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Siitä huolimatta moni autoilija hidastaa ja tekee tietä pyöräilijälle. Tuli vastaanlainen tilanne vaihteeksi eilen vastaan juoksulenkillä.
Olin eilen tuollaisessa tilanteessa pyöräilijän roolissa, tosin en näyttänyt suuntamerkkiä vaan pelkästään himmasin vauhdin pois ja jäin suojatien päähän odottamaan, että auto menisi ensin. No ei mennyt, joten minä sitten menin. Nuo ei ole pyöräilijänkään näkökulmasta mukavia tilanteita, kun siinä ei sitten oikein tiedä, että kuka menee ensin.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olin eilen tuollaisessa tilanteessa pyöräilijän roolissa, tosin en näyttänyt suuntamerkkiä vaan pelkästään himmasin vauhdin pois ja jäin suojatien päähän odottamaan, että auto menisi ensin. No ei mennyt, joten minä sitten menin. Nuo ei ole pyöräilijänkään näkökulmasta mukavia tilanteita, kun siinä ei sitten oikein tiedä, että kuka menee ensin.
Sekaannuksia syntyy, kun porukka ei tunne liikennesääntöjä mm. missä tilanteissa autoilijan sitten taas on väistettävä pyöräilijää. Toki eniten liikenteessä vituttaa autoilijat, jotka eivät tajua hidastaa, kun jalankulkija menossa suojatielle.
 

Ralph

Jäsen
Kohtelias kuski? Jalankulkijana huomattavasti kivempi mennä suojatien yli kun ei ole auton nokka aivan pohkeessa kiinni. Kyllä niistä valoista pääsee, jopa se takana ajava.
Maahan on usein maalattu viiva rajaksi minne auton saa jättää valoihin pysähtyessä. Ja sen viivan sekä suojatien välissä on selkeä väli, joten siihen viivalle jättämällä ei häiritse suojatien kulkijoita mitenkään. Silti siihen viivaan on pakko joidenkin jättää usean metrin väli, tullut itsekin huomattua sama.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Maahan on usein maalattu viiva rajaksi minne auton saa jättää valoihin pysähtyessä. Ja sen viivan sekä suojatien välissä on selkeä väli, joten siihen viivalle jättämällä ei häiritse suojatien kulkijoita mitenkään. Silti siihen viivaan on pakko joidenkin jättää usean metrin väli, tullut itsekin huomattua sama.

Viiva ei helpota esim. risteyksillä, kun joku kääntyvä tulee hoputtamaan kävelijää. Tämä on muuten todella ärsyttävää.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Viiva ei helpota esim. risteyksillä, kun joku kääntyvä tulee hoputtamaan kävelijää. Tämä on muuten todella ärsyttävää.
Se on kyllä ihan omaa mielen heikkoutta tulla hoputetuksi, kun auto odottaa suojatietä vasten jalankulkijaa. Kyllä itse kävelen ihan omalla nopeudellani suojantien yli, enkä ala mitään juoksuaskeleita ottamaan. Kyllä se pysähtynyt auto sut odottaa siitä suojatien yli.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Se on kyllä ihan omaa mielen heikkoutta tulla hoputetuksi, kun auto odottaa suojatietä vasten jalankulkijaa. Kyllä itse kävelen ihan omalla nopeudellani suojantien yli, enkä ala mitään juoksuaskeleita ottamaan. Kyllä se pysähtynyt auto sut odottaa siitä suojatien yli.

No tämänkin tunnustan. Olen vieläkin hieman kuntoutuva, en siis kävele aivan luonnollista vauhtiani. Osaan tässä asettua hieman rollaattoriväen asemaan. Hieman.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No tämänkin tunnustan. Olen vieläkin hieman kuntoutuva, en siis kävele aivan luonnollista vauhtiani. Osaan tässä asettua hieman rollaattoriväen asemaan. Hieman.
Se autoilija ei tule siihen suojatiehen kiinni hoputtamisen vuoksi, vaan koska muussa tapauksessa hän tukkii autonsa perällä suoraan menevien tilan. Toki on äärimmäisen paljon niitäkin autoilijoita, jotka mieluummin tukkivat autonsa perällä suoraan menevien tilan.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Se autoilija ei tule siihen suojatiehen kiinni hoputtamisen vuoksi, vaan koska muussa tapauksessa hän tukkii autonsa perällä suoraan menevien tilan. Toki on äärimmäisen paljon niitäkin autoilijoita, jotka mieluummin tukkivat autonsa perällä suoraan menevien tilan.

Joo tiedostan tämän ja riippuu toki hieman paikasta, missä tämän erityisesti noteeraa. Iso laitakaupungin väylä vaatii tätä jonoineen, mutta joskus autoilijat käyttää röyhkeämpää taktiikkaa ja kääntyvätkin kävelijän edestä tämän jo astellessa suojatielle. Ytimen tasa-arvoisissa harvemmin näen sitä jonoa näiden perässä.

Mutta joo, pointtini oli lähinnä hieman täydentää tuota mitä @Luther Maddox totesi.
 
Viimeksi muokattu:

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Tänään ajellessa kiinnitin erityistä huomiota tuohon mainitsemaani seikkaan ja tosiaan se valoissa oleva viiva on kyllä järjestäen ainakin parimetriä suojatietä ennen, kuten @Ralph totesi, eli ei tuo viiden metrin hajurako jalankulkijan kunnioittamisella selity.

Konala-Tripla-Konala ajossa tänään yksi kappale näitä hajurakoilijoita, siinä Vihdintien päädyn liikenteensekoittajalle tullessa keskustasta päin. Liikennettä minimaalisesti. Mystistä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ilmeisesti siinä vakkarissa on vaan yksi asetus. Minulle kävi viikonloppuna niin, että meni yksi auto 80 alueella ohi, ajaen varmaankin lähemmäs sata, itsellä oli mittarissa 90 eli käytännössä noin 83. Tultiin sitten 100 alueelle ja siinä se sittten jökötti edessä suurin piirtein samaa vauhtia kuin siellä 80 alueella. En sitten viitsinyt lähtä ohittmaan kun tiesin, että kohta on uusi 80 rajoitus edessä. Eipä sillä vauhti tippunut sielläkään.
n. 100km pätkä, auto edessä ajeli aika tarkkaan 90km/h, satasen alueella siis. Menin ohi ja kohta vaihtui 80km/h alueeksi, tämä äsken ohittamani auto oli kohta perseessä roikkumassa. Sitten taas satasen alue ja rupesi se jäämään. Kohta ei näkynyt enää edes peilissä. Sitten tuli pidempi 60km/h alue, kohta oli taas tämä perseessä. Sitten taas satasen alue ja sama homma, kunnes tultiin taajamaan ja taas tämä yksi ilmestyi perseeseen. Kävi jo mielessä että pitääkö häntä käydä jututtamassa ja kysellä että kuinka iso vika siellä päässä oikein on. Noilla 60km/h alueilla kyllä jarrutti kameroihin ja sitten kiihdytti takaisin sinne 90km/h nopeuteen ellei ollut ketään suoraan edessä (noin niinkuin silmämääräisesti arvioiden)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eilen romaninainen pysäköi autonsa kaupan eteen inva-paikalle, ilman inva- (ja parkki-) kiekkoa. Ohi kävellessä sylkäisin isosti kuskin puolen ikkunaan.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Taas kerran matkalla mökille. Dildoapina hinkkaa kuuttta-seittemääkymppiä tiellä. Kun päästään lossirantaan, lossi irtaantunut laiturista, mukana muutama auto. Eikö saatana vois ajaa reippaammin, että ehtii mukaan? Joku ikivanha ukko bemarillaan siä keulilla. Perkele sentään, kortti pois noilta.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti

Uskomatonta että autojen ajaminen alikulussa on pyritty estämään laittamalla pimeän alikulun sisälle betoniporsas? Mitä helvettiä? Ei tuossa varmaan itsekään ehtisi "kissaa sanoa" jos pyörän valo olisi yhtään heikompi.
 
Viimeksi muokattu:

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuossa kaverin kanssa ohimennen keskustellessa päädyttiin havaintojen kautta samankaltaiseen johtopäätökseen:
Polttoaineen hinta vaikuttaa ainakin moottoritienopeuksiin useilla autoilijoilla. Selkeänä poikkeuksena teipatut eli ammattikäytössä olevat pakettiautot, jotka suhaavat kuten ennenkin.

Koska lähes kaikkien autoilijoiden mielestä polttoaineiden hinnat ovat erittäin kallit, en kysy mielipidettänne siitä (itsestäänselvyys), mutta kysyn seuraavia seikkoja:
  • onko polttoaineiden kallis hinta vaikuttanut sinun ajokäyttäytymiseen (mm. nopeus)?
  • jos kyllä, miten?
Lisäkysymyksiä luvassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuossa kaverin kanssa ohimennen keskustellessa päädyttiin havaintojen kautta samankaltaiseen johtopäätökseen:
Polttoaineen hinta vaikuttaa ainakin moottoritienopeuksiin useilla autoilijoilla. Selkeänä poikkeuksena teipatut eli ammattikäytössä olevat pakettiautot, jotka suhaavat kuten ennenkin.

Koska lähes kaikkien autoilijoiden mielestä polttoaineiden hinnat ovat erittäin kallit, en kysy mielipidettänne siitä (itsestäänselvyys), mutta kysyn seuraavia seikkoja:
  • onko polttoaineiden kallis hinta vaikuttanut sinun ajokäyttäytymiseen (mm. nopeus)?
  • jos kyllä, miten?
Lisäkysymyksiä luvassa.
On. Viimeksi kun ajoin Lahti-HKI moottoritietä ajoin mittarin mukaan 120 km/h kun yleensä suhaan ylinopeutta.
 

Uskomatonta että autojen ajaminen alikulussa on pyritty estämään laittamalla pimeän alikulun sisälle betoniporsas? Mitä helvettiä? Ei tuossa varmaan itsekään ehtisi "kissaa sanoa" jos pyörän valo olisi yhtään heikompi.
Herää kysymys, että mikähän homma että autolla yleensä pitää ajaa kevytväylän kautta, vieläpä alikulkutunnelista?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös