Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 937
  • 13 196

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Lainaus IS:n uutisesta koskien kuolonkolaria vuosi sitten

..."kuolemaan johtanut onnettomuus sattui Mikkelissä niin sanotulla Anttolantiellä tammikuun lopulla 2020. Lämpötila oli miinuksen puolella, tien pinta luminen ja liukas. Ajokeli oli huono.
...naiskuljettaja näki edessään auton, joka oli pysähdyksissä ja ryhmittynyt vasemmalle kääntymistä varten. Naisen oli määrä kääntyä samalle sivutielle.
Kertomansa mukaan nainen jarrutti hyvissä ajoin, mutta ei saanut autoaan pysähtymään. Hän kertoi sen menneen jarrutustilanteessa kuin ”junan raiteilla”. Vielä viime tipassa hän oli yrittänyt väistää oikealle, mutta luisui pysähdyksissä olleen auton oikeaan takakulmaan.
Vaikka törmäys oli vähäinen, edessä ollut auto siirtyi tönäisystä puolen metrin verran vastaantulijoiden puolelle tietä.
Ensimmäinen vastaan tullut pakettiauto onnistui pienellä väistöliikkeellä välttämään yhteentörmäyksen. Sen takana tullut toinen pakettiauto sitä vastoin syöksyi väistöliikkeen seurauksena ensin maantiesillan penkereeseen ja siitä edelleen järveen. Kuljettaja jäi loukkuun autoonsa."

Artikkelista ilmenee, että kolarin aiheuttajina pidettiin ensimmäistä törmääjää ja toissijaisesti itse kuollutta henkilöä. Mainitsematta jää useimpien liikennekouluttajien aina jankuttama totuus: kun ryhmityt vasemmalle kääntyäksesi, ÄLÄ käännä etupyöriä valmiiksi, ettet singahda vastaantulijoiden puolelle jos joku törmää perääsi.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@finnjewel Tapausta tarkemmin tuntematta, pysähtynyt auto oli liikkunut sivusuunnassa kuitenkin vain 50cm, eli ei siellä renkaat varmaan kovin linkussa ole olleet, välttämättä ei ollenkaan, ehkä tien kaarteen verran.
Ehkä törmäys olisi ollut helpoin välttää, jos tuo "kiskoilla" ollut autoilija olisi ajoissa tehnyt ratkaisun että ajaakin suoraa, jos/kun 62-tie siihen riittävän leveä risteysalueilla on, autossa kun varmaan ohjattavuutta olisi ollut vaikkei pysäytyskykyä ollutkaan.

Mutta on toki kardinaalimoka kääntää renkaat valmiiksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään Lahden keskustassa kaksikaistaisella tiellä itse vasemmalla kaistalla. Oikealla kaistalla edessä pikkuauto, jossa keski-ikäinen nainen ratissa. Pikkuauto laittaa vilkun kääntyäkseen oikealle parkkipaikalle, mutta kääntyessään oikealle koukkaakin yllättäen puolittain vasemman kaistan puolelta ja jouduin jarruttamaan. Ei varmasti edes tajunnut mitä teki väärin kun tööttäsin. Onc perkeleen vaikeata pysyä edes omalla kaistalla keskustan 40 km/h alueella.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Onhan se totta, että liikenteessä pitää olla valmiina ja varautua myös odottamattomaan. Oli se silti aika hämmentävää, kun joku tuli vastaan liikenneympyrässä, siis väärään suuntaan ympyrää kiertäen. Päästin sen sitten kääntymään ympyrästä pois, jonka se tekikin, liikenteenjakajan väärältä puolelta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan se totta, että liikenteessä pitää olla valmiina ja varautua myös odottamattomaan. Oli se silti aika hämmentävää, kun joku tuli vastaan liikenneympyrässä, siis väärään suuntaan ympyrää kiertäen. Päästin sen sitten kääntymään ympyrästä pois, jonka se tekikin, liikenteenjakajan väärältä puolelta.

Jep, tänään länäriltä kehä ykköselle liittyessä tööttäsin jollekin sedälle, kun se hätävilkut päällä peruutti, yritti kaiketi päästä Länsiväylälle takaisin. Onneksi siinä oli 2 kaistaa. Mutta ethän sä vittu peruuta liittymässä sen takia, että olet ajamassa harhaan.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Jep, tänään länäriltä kehä ykköselle liittyessä tööttäsin jollekin sedälle, kun se hätävilkut päällä peruutti, yritti kaiketi päästä Länsiväylälle takaisin. Onneksi siinä oli 2 kaistaa. Mutta ethän sä vittu peruuta liittymässä sen takia, että olet ajamassa harhaan.

Oma hämmentävin, ja myöskin hirvittävin tilanne tuli jokunen vuosi sitten eteen. Minun suuntaan menevillä tuli pitkähkö pätkä ohitus kaistaa, ja näissä on vastakkaiset suunnat jaettu ihan kunnollisella metallisella kaiteella. Otin vasemman kaistan, ja rupesin pimeässä ihmettelemään, että aivan kuin vastaan tulisi auto minun kaistalla. Ajattelin kuitenkin, että optinen harha, ja jatkoin vasemmalla kaistalla ajamista. Kunnes edellä menevät autot, jotka olisin pian ohittanut, rupesivat välkyttelemään pitkiä ja painamaan tööttiä. Silloin tajusin, että ei vittu, sieltä tulee oikeasti joku idiootti vastapalloon. Äkkiä vaihto omalle kaistalle, ja hetken päästä vastaan tuli tosiaan auto, ihan miehekästä vauhtia vielä. Onneksi mitään ei sattunut, ei ollut edes lähellä, mutta miten helvetissä voi ajautua edes noin väärälle kaistalle.

Soitin häkeen samantien, ja totesivat että useampi ilmoitus tullut samasta asiasta.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään Lahden keskustassa kaksikaistaisella tiellä itse vasemmalla kaistalla. Oikealla kaistalla edessä pikkuauto, jossa keski-ikäinen nainen ratissa. Pikkuauto laittaa vilkun kääntyäkseen oikealle parkkipaikalle, mutta kääntyessään oikealle koukkaakin yllättäen puolittain vasemman kaistan puolelta ja jouduin jarruttamaan. Ei varmasti edes tajunnut mitä teki väärin kun tööttäsin. Onc perkeleen vaikeata pysyä edes omalla kaistalla keskustan 40 km/h alueella.
Näitä suorituksia näkee todella paljon, jengi ajaa henkilöautoilla kuin yli 10 metrisellä kuorma-autolla.

Aika hiton kapea väli pitää olla jos normaalilla henkilöautolla pitää koukata.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Pari iltapäivää peräkkäin ollut käsittämättömän paska keli ajella kotiin päin. Yritän noilla keleillä välttää ohittamista, koska ohituskaista on aina heikossa jamassa ja kaistojen välille on kasautunut lunta/loskaa, mutta välillä sitä ei voi välttää, koska jotkut tulevat moottoritielle tuossa kelissä, vaikka selvästi jännittää eikä uskalla ajaa enemmän kuin 60-70 km/h. Tähän mainittakoon, että oma nopeuteni eilen kotiin ajellessa oli maksimissaankin vain 92, sekin täällä Hämeen päässä, kun keli oli jo huomattavasti parempi kuin PK-seudulta lähtiessä.
Hyvä kuljettaja huomioi aina kelin ja tiputtaa/nostaa nopeutta sen mukaan, mutta mielestäni noin pienillä nopeuksilla kannattaisi pysyä vanhalla tiellä.
Tosin en tiedä onko vanha tie vielä huonommassa kunnossa vai onko se aurattu.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pari iltapäivää peräkkäin ollut käsittämättömän paska keli ajella kotiin päin. Yritän noilla keleillä välttää ohittamista, koska ohituskaista on aina heikossa jamassa ja kaistojen välille on kasautunut lunta/loskaa, mutta välillä sitä ei voi välttää, koska jotkut tulevat moottoritielle tuossa kelissä, vaikka selvästi jännittää eikä uskalla ajaa enemmän kuin 60-70 km/h.

Joo tämä kiinnitti juuri eilen huomiota kanssa. Oikealla kaistalla oli käytännössä kesäkeli, pinta sula ja loska aurattu pois, ja sitä olisi voinut turvallisesti ajaa vaikka rajoitusten mukaan sataa. Vasemmalla kaistalla ja kaistojen välissä olikin sitten kunnon sohjot ja sinne ei olisi halunnut mennä. Sitten perä edellä tuli koko ajan näitä 70 km/h varovasti jurnuttavia ja aina piti miettiä, lähteekö sinne vasemmalle kaistalle sohjoon. Onneksi näiden ohittamiseen riitti sen kahdeksankympin vauhti jota juuri uskalsi vasempaa kaistaa ajaa.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
On tässä taas muutamana aamuna alkanut ärsyttää, kuinka todella useat koiranulkoiluttajat kävelevät maantiellä, jonka vieressä ei ole kevyenliikenteenväylää, oikeaa reunaa. Olen ollut siinä käsityksessä, että lain mukaan tulisi aina kävellä kulkusuuntaan nähden tien vasenta reunaa pl. lyhyet siirtymät esim. bussipysäkiltä suojatielle.

Noh, tämähän piti tarkistaa tieliikennelaista. Siellä (10.8.2018/729 13§) sanotaan seuraavaa: "Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa."

Tuo sivulausehan kumoaa melkolailla täysin tuon päälauseen sisällön. Eiköhän tuo turvallisuuden tunne tule jokaisesta itsestään, jolloin kukin voi tykönään todeta, että "tunnen oloni turvallisemmaksi kulkiessani oikeaa reunaa". Mikä virka on tuollaisella pykälällä? Nopealla vilkaisulla en myöskään löytänyt mistään tietoa, että olisi mitenkään rangaistava teko käyttää ajoradan oikeaa reunaa kävellessä. Silloinhan se ei ole laki, vaan suositus.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Niin. Se on nykyään pakko kävellä ajoradalla kun jalkakäytävät on Wolt- ja muiden lähettipalvelujen ajoratana ja parkkipaikkana. Alkanut vituttaa ihan huolella tämä.
Lisäksi nyt lumiseen aikaan osa kevyen liikenteen väylistä on lumenkaatopaikkana ja vaikka melkonen alppijääkäri olenkin, niin tuo hankikahlaaminen/kinoskiipeily on pidemmän päälle liian hapokasta.

@Andji on siinä kyllä oikeassa, että jengi kävelee väärällä puolella tietä ihan jatkuvasti - en keksi syyksi muuta kuin tietämättömyyden siitä, että jalan tulisi käyttää sitä vasenta reunaa. Mutta ei oo pakko jos ei taho.

Siitä olen sen sijaan satavarma, että yksikään koiranulkoiluttaja ei käytä vapaaehtoisesti autoteitä, kummallakaan puolella tietä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Lisäksi nyt lumiseen aikaan osa kevyen liikenteen väylistä on lumenkaatopaikkana ja vaikka melkonen alppijääkäri olenkin, niin tuo hankikahlaaminen/kinoskiipeily on pidemmän päälle liian hapokasta.

Tämä varsinkin, kun pitäisi uskaltaa ylittää suojatietä tai astua vaikka pysäkiltä bussiin tai bussista pysäkille. Sitten moni autoilija kehtaa ajaa mahdollisimman painostavasti siihen lähelle päästämään toista yli. Ja näin plussan ja miinuksen vaihdellessa nuo kasatkin välillä koittaa sulaa ja viereen kertyy mukavaa lätäkköä, joka sitten jäätyy.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Varmaan joka päivä ketjussa, mutta aina se vituttaa yhtä paljon. Nimittäin se, että liikenneympyrästä poistuttaessa ei käytetä vilkkua, tai käytetään vasta sitten kun kääntyminen on jo tapahtunut. Tähän törmää melkein päivittäin liikenteessä ja ottaa todella paljon päähän varsinkin, jos sen takia joutuu odottaa tämän vilkuttamattoman auton takaa tulleen järjettömän letkan.

Itse en edes kehtaisi ikimaailmassa jättää vilkuttamatta kun lähes poikkeuksetta siinä ympyrässä joku odottaa vuoroaan ja yleensä kohdistaa vielä katseen sinuun ja odottaa sitä liikettä. Ajaako siis ihmiset vaan niin laput silmillä? Vai voiko ihmiset niin huonosti henkisesti, että jättää tahallaan vilkuttamatta vai mikä tämän ilmiön taustalla on?
 

Glove

Jäsen
Varmaan joka päivä ketjussa, mutta aina se vituttaa yhtä paljon. Nimittäin se, että liikenneympyrästä poistuttaessa ei käytetä vilkkua, tai käytetään vasta sitten kun kääntyminen on jo tapahtunut. Tähän törmää melkein päivittäin liikenteessä ja ottaa todella paljon päähän varsinkin, jos sen takia joutuu odottaa tämän vilkuttamattoman auton takaa tulleen järjettömän letkan.

Itse en edes kehtaisi ikimaailmassa jättää vilkuttamatta kun lähes poikkeuksetta siinä ympyrässä joku odottaa vuoroaan ja yleensä kohdistaa vielä katseen sinuun ja odottaa sitä liikettä. Ajaako siis ihmiset vaan niin laput silmillä? Vai voiko ihmiset niin huonosti henkisesti, että jättää tahallaan vilkuttamatta vai mikä tämän ilmiön taustalla on?
Se on vaan liian rasittavaa. Jos kädet on normaalisti ratissa niin ympyrässä vasemmalle kääntyessä se käsi, jolla vilkun laittaisi päälle on jossain alhaalla tai alaviistossa. Pitäisi irrottaa otetta ratista ja liuttaa käsi sinne vilkun kohdalle. Ihan liian rasittavaa kun se käsi nousee kuitenkin sieltä algaalta kun kääntyy oikealle pois ympyrästä ja samalla käden liikkuessa vilkun ohi voi laittaa vilkun päälle irrottamatta vasemman käden otetta ratista.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vittu, että menee rillit huuruun, kun jengi ajaa kehällä 80 km/h alueella molemmilla kaistoilla 65 km/h. Joo, on paska ilma ja sataa vettä, mutta silti! Suomessa sataa alvariinsa. Pitää olla varovainen ja välttää turhia riskejä, mutta eikö sitä voilla peräkanaa? Ilman, että tukkii molemmat kaksi kaistaa. Jos minä uskallan ajaa nopeammin kuin te teiden tukkeet, antakaa minun tehdä niin! Kaltaisiani on paljon. Nyt nämä jumittajat ovat mitä suurimmassa määrin aiheuttamassa niitä vaaratilanteita, kun eivät osaa käyttää peilejä ja ovat itsekkäitä. ”Minä ajan nyt tässä. Minulla on oikeus. Hajotkaa autoihinne”. No, minä hajoankin. Joka ikinen päivä.
 
4

444

Tänään todistin harvinaista näkyä maantiellä. Hyvässä mielessä tällä kertaa. Tai siis ei se hyvä ole, että on niin harvinaista, mutta silti.
Liityin valtatie 25:lle letkan perään, jota veti perävaunua perässään kiskova traktori. Ajattelin, että tässä sitten vissiin körötellään tovi. No todellakin, vain hetkeä myöhemmin ko. traktori siirtyi bussipysäkin puolelle ja päästi koko letkan ohitseen. Kymmenkunta autoa. Heti minun jälkeeni laittoi taas vilkun vasemmalle ja siirtyi takaisin ajouralle, eli ei tosiaan jäänyt hääräämään mitään muuta.

Kerrassaan mainiota, että näinkin toisinaan tapahtuu.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tänään todistin harvinaista näkyä maantiellä. Hyvässä mielessä tällä kertaa. Tai siis ei se hyvä ole, että on niin harvinaista, mutta silti.
Liityin valtatie 25:lle letkan perään, jota veti perävaunua perässään kiskova traktori. Ajattelin, että tässä sitten vissiin körötellään tovi. No todellakin, vain hetkeä myöhemmin ko. traktori siirtyi bussipysäkin puolelle ja päästi koko letkan ohitseen. Kymmenkunta autoa. Heti minun jälkeeni laittoi taas vilkun vasemmalle ja siirtyi takaisin ajouralle, eli ei tosiaan jäänyt hääräämään mitään muuta.

Kerrassaan mainiota, että näinkin toisinaan tapahtuu.
Omien kokemuksien mukaan ainakin etelä-pohjanmaalla , missä näitä traktoreita enemmänkin näkyy, niin näkyy myös tätäkin ”ilmiötä”. Onhan tuo mukava ele traktorikuskilta ottaa huomioon nopeammat tiellä liikkujat.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Vittu, että menee rillit huuruun, kun jengi ajaa kehällä 80 km/h alueella molemmilla kaistoilla 65 km/h. Joo, on paska ilma ja sataa vettä, mutta silti! Suomessa sataa alvariinsa. Pitää olla varovainen ja välttää turhia riskejä, mutta eikö sitä voilla peräkanaa? Ilman, että tukkii molemmat kaksi kaistaa. Jos minä uskallan ajaa nopeammin kuin te teiden tukkeet, antakaa minun tehdä niin! Kaltaisiani on paljon. Nyt nämä jumittajat ovat mitä suurimmassa määrin aiheuttamassa niitä vaaratilanteita, kun eivät osaa käyttää peilejä ja ovat itsekkäitä. ”Minä ajan nyt tässä. Minulla on oikeus. Hajotkaa autoihinne”. No, minä hajoankin. Joka ikinen päivä.
Toisaalta usein näkee myös sellaista tapahtuvan, että sen hetken kun vasen kaista tosiaan kulkee vaikkapa 75 km/h ja edessäsi on useita autoja ajamassa samaa vauhtia letkassa, liimautuu joku aivan takaluukkuun kiinni tai lähtee ehkä jopa mielenosoituksellisesti ohittamaan oikealta, jos siellä on sinä hetkenä vähänkään tilaa. Tällaisia kuskeja nähdessä sitä ihmettelee, että eivätkö he tosiaan näe eteensä yhtään pidemmälle kuin vain sen yhden auton verran. Siinä on aivan turha raivota edessä olevalle, jos hänenkin edessä on autoja samassa letkassa samaa vauhtia ajamassa. Yleensäkin esim. Kehä 1:llä ruuhka-aikaan kiirehtiminen on aikalailla hölmöläisen hommaa, sillä kaistoja pujotellessa edessäsi on aina vain heti perään uusi auto, joka sekin ajaa jälleen "liian" hiljaa.

Toki ajoittain näkee sitten näitä sankareita, jotka tosiaan ajavat vasenta kaistaa kehällä 70-80 km/h nopeutta vaihdellen vaikka edessä olisi baana tyhjänä ja oikeallakin tilaa. Usein näillä sitten näkyykin olevan jotain ajamista tärkeämpää, esimerkiksi puhelimen kanssa, kesken.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Johan on kehnot ajokelit tällä hetkellä.

Näillä keleillä se kyllä korostuu, että nuo pahimmat jonojen kerääjät pysyisivät poissa liikenteestä. Oikea kaista oli kuitenkin moottoritiellä nyt ihan hyvässä kunnossa, ja ollut mitään ongelmia ajella sitä rajoitusten sallimaa nopeutta.

Sinulla ei ehkä ole kiire minnekään, mutta kaikkia ei välttämättä huvittaisi ajella pahimmillaan kymmeniä kilometrejä sitä selvää alinopeutta sinun perässäsi. Toki sinne ohituskaistallekin voi aina mennä, mutta tällä kelillä sinne meneminen oli oikeasti jo vaarallista. Se on myös huomattavasti vaarallisempaa kerätä noita pitkiä jonoja, joissa kaikki autot ajavat tappituntumalla, kuin että ottaisit pikkaisen lisää vauhtia siihen kotteroosi ja mahdollistaisit näin kunnon turvavälit ja sujuvamman liikenteen.

Kiitos.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Omien kokemuksien mukaan ainakin etelä-pohjanmaalla , missä näitä traktoreita enemmänkin näkyy, niin näkyy myös tätäkin ”ilmiötä”.
Nimenomaan Etelä-Pohjanmaalla tuo on suht harvinainen ilmiö, koska kyllähän omalla rattorilla saa ajaa niin kuin tykkää, notta ristus. Seinäjoelta saa ajaa Lapualle perässä, jos osuu väärään saumaan.

Yleisesti ottaen, Jyväskylän yläpuolisessa Suomessa traktorit usein tekevät väistöliikkeen pysäkille. Ainakin pitkän letkan seuratessa ja/tai raskaan kaluston ollessa perässä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Johan on kehnot ajokelit tällä hetkellä.

Näillä keleillä se kyllä korostuu, että nuo pahimmat jonojen kerääjät pysyisivät poissa liikenteestä. Oikea kaista oli kuitenkin moottoritiellä nyt ihan hyvässä kunnossa, ja ollut mitään ongelmia ajella sitä rajoitusten sallimaa nopeutta.

Sinulla ei ehkä ole kiire minnekään, mutta kaikkia ei välttämättä huvittaisi ajella pahimmillaan kymmeniä kilometrejä sitä selvää alinopeutta sinun perässäsi. Toki sinne ohituskaistallekin voi aina mennä, mutta tällä kelillä sinne meneminen oli oikeasti jo vaarallista. Se on myös huomattavasti vaarallisempaa kerätä noita pitkiä jonoja, joissa kaikki autot ajavat tappituntumalla, kuin että ottaisit pikkaisen lisää vauhtia siihen kotteroosi ja mahdollistaisit näin kunnon turvavälit ja sujuvamman liikenteen.

Kiitos.
No nyt menee jo paksuksi, jos ei saa moottoritien oikealla kaistalla ajaa alle nopeusrajoituksen. Ymmärrän ajatuksen, että ohituskaistalle ei pitäisi tulla köröttelemään, mutta kyllä siinä oikealla pitää saada ajaa, jos nyt jotenkin moottoritienopeutta pystyy ajamaan. Toki eri asia, jos jotain kuuttakymppiä ajelee, niin silloin ei pidä motarille mennä, mutta jos nyt edes jotenkin rekkojen nopeuksilla ajaa, niin ei pitäisi kanssa-autoilijoilla olla mitään valittamista.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Nimenomaan Etelä-Pohjanmaalla tuo on suht harvinainen ilmiö, koska kyllähän omalla rattorilla saa ajaa niin kuin tykkää, notta ristus. Seinäjoelta saa ajaa Lapualle perässä, jos osuu väärään saumaan.

Yleisesti ottaen, Jyväskylän yläpuolisessa Suomessa traktorit usein tekevät väistöliikkeen pysäkille. Ainakin pitkän letkan seuratessa ja/tai raskaan kaluston ollessa perässä.
Ajan työkseni noin 30tkm/vuosi entisen Vaasan läänin alueella. Etelä-Pohjanmaa kyllä erottuu ja ei edukseen. Joka vuosi on lähellä piti tilanteita traktorien kanssa. Puskevat pellolta tai sivutieltä eteen ja joutuu jarruttelemaan rajusti. Tulevat pellolta niin täynnä paskaa että sitä lentelee paakkuina auton päälle. Vilkut ei toimi tai niitä ei käytetä - pari kertaa lähtenyt ohittamaan niin huomaa juuri ennen että vtu, sehän kääntyy vasemmalle ja jarrut pohjaan just mahtui oikelta ohi. Tilaa eivät juuri koskaan anna vaikka letka olisi kymmeniä autoja pitkä, mielummin ajetaan ihan siinä keskiviivan tuntumassa. Jne.
Jossain oli dataa että Etelä-Pohjanmaalla on 3x suurempi todennäköisyys joutua kolariin traktorin kanssa vaikka niiden otettaisiin huomioon suhteissa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Jossain oli dataa että Etelä-Pohjanmaalla on 3x suurempi todennäköisyys joutua kolariin traktorin kanssa vaikka niiden otettaisiin huomioon suhteissa.
En kyllä empiirisen kokemuksen perusteella väitä vastaan. Oikeastaan ainoa alue Suomessa, jossa kuvittelevat omistavansa allaan olevan tien.

Jossain Itä-Suomessa zetorit vetävät välittömästä pysäkille, kun näkevät rekan valot peilissään, mutta Etelä-Pohjanmaalla taustapeilejä ei ilmeisesti ole tai sitten vain ei kiinnosta kymmenen kilometrin jono takana. No, siellä päin nyt ollaan pääosin syntymäkyrpänaamoja muutenkin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Itse tulee ajettua vuodessa joku 90tkm ja olen kyllä samaa mieltä noista traktoreista. 9,5 kertaa 10:stä sillä paskaläjällä hinkataan siinä ajoradalla, mahdollisimman keskellä. Peilejä ei pahemmin ole tai niihin ei jakseta katsoa. Peräkärryjen valot eivät toimi ja pysäkille ei voida ajaa jotta takaa tulevat pääsisivät turvallisesti ohi?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös