Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 968 376
  • 12 128

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En nyt ymmärrä miksi fiksuna kirjoittajana jäät jumittamaan siihen, että joku ajeli ehkä 1-4kmh ylinopeutta, kun tässä tapauksessa kirjoittaja joutui kertomansa mukaan tekemään äkillisen jarrutuksen sen takia, että joku pölvästi ei osaa katsoa peilejä lähtiessään moottoritiellä ohitukseen.

Ymmärrän hyvin vitutuksen, välillä näkee näitä idiootteja jotka tunkevat todella alhaista nopeutta ajaen siihen vasemmalle kaistalle ilman, että kykenee katsomaan onko sopiva hetki vaihtaa kaistaa.

Alkuperäisessä postauksessa todettiin, että "vittu jos ei sitä omaa nopeutta voida nostaa edes rajoitusten mukaiseksi". On aivan aiheellista todeta, että nämä autot kulkivat juuri sitä rajoitusten mukaista nopeutta. Aloittaja mitä ilmeisimmin kuitenkaan ei. Ja moottoritiellä ohitetaan vasemmalta.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alkuperäisessä postauksessa todettiin, että "vittu jos ei sitä omaa nopeutta voida nostaa edes rajoitusten mukaiseksi". On aivan aiheellista todeta, että nämä autot kulkivat juuri sitä rajoitusten mukaista nopeutta. Aloittaja mitä ilmeisimmin kuitenkaan ei. Ja moottoritiellä ohitetaan vasemmalta.

Mä en ymmärrä miksi tässäkin tapauksessa pitää alkaa vääntää. Sinä ymmärsit hyvin mistä @palle kimpaantui ja niin ymmärsi varmaan kaikki muutkin palstan kirjoittajat.

Mutta ehkä sulle tulee parempi mieli, kun pääset viisastelemaan.

Hyvää sunnuntain jatkoa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Meneehän ne onnibussitkin motarilla satasta ohi, jos edessä on hitaampi. Ok, eivät saa kovempaa mennäkään, mutta noita hitaammin ohittavia nyt on, halusitte tai ette. Teidän tehtävänne on sopeutua, ei suivaantua.

Myönnän, ettei siitä ole pitkäkään aika, kun keräsin itsekin raivoa, jos joku ei ollut keskimääräistä parempi kuski ja MINÄ jouduin hidastamaan. Enää en oikein jaksa suutahtaa. Ainakaan joka kerta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meneehän ne onnibussitkin motarilla satasta ohi, jos edessä on hitaampi. Ok, eivät saa kovempaa mennäkään, mutta noita hitaammin ohittavia nyt on, halusitte tai ette. Teidän tehtävänne on sopeutua, ei suivaantua.

Myönnän, ettei siitä ole pitkäkään aika, kun keräsin itsekin raivoa, jos joku ei ollut keskimääräistä parempi kuski ja MINÄ jouduin hidastamaan. Enää en oikein jaksa suutahtaa. Ainakaan joka kerta.

Eihän tässä keskustelussa koskaan ollut siitä kyse etteikö hitaammin ajavat saisi ohittaa vaan siitä, kun pieni osa niistä hitaammin ajavista ei osaa lukea liikennettä tai edes katsoa peileihin vaan paukkaisee siihen ohitukseen muista välittämättä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Eihän tässä keskustelussa koskaan ollut siitä kyse etteikö hitaammin ajavat saisi ohittaa vaan siitä, kun pieni osa niistä hitaammin ajavista ei osaa lukea liikennettä tai edes katsoa peileihin vaan paukkaisee siihen ohitukseen muista välittämättä.
Jotkut lukee väärin ja tekee virheitä. Kaikki eivät ole täydellisiä siellä liikenteessä ja kannattaa aina tiedostaa, että jotkut kanssaliikkujat tekevät virheitä. Hyvällä havainnoinnilla, turvaväleillä ja sopivilla nopeuksilla on pelivaraa toimia ja sitten toisten tekemät virheet eivät johda niin helpolla onnettomuuksiin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jotkut lukee väärin ja tekee virheitä. Kaikki eivät ole täydellisiä siellä liikenteessä ja kannattaa aina tiedostaa, että jotkut kanssaliikkujat tekevät virheitä. Hyvällä havainnoinnilla, turvaväleillä ja sopivilla nopeuksilla on pelivaraa toimia ja sitten toisten tekemät virheet eivät johda niin helpolla onnettomuuksiin.

Ihanko tosi? Seuraavaksi varmaan kerrot, että kannattaa jarruttaa ettei tule kolaria?

Sikäli samaa mieltä, että ei nuo hitaasti ajavat niitä pahimpia vaaratilanteita aiheuta vaan ne kaahaavat idiootit, jotka eivät ymmärrä jättää turvavälejä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ihanko tosi?
Ihan tosi. Kirjoitin itsestäänselvyyden, kun tuosta alla lainattuna olevasta viestistä ei oikein pystynyt päättelemään, että olisit tietoinen muiden mahdollisuudesta tehdä virheitä.
...pieni osa niistä hitaammin ajavista ei osaa lukea liikennettä tai edes katsoa peileihin vaan paukkaisee siihen ohitukseen muista välittämättä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Niin kuin kaistaa vaihtavat moottoritiellä, sankareita ovat maantielle kolmion takaa tulevat ja roistoja ovat ne, jotka joutuvat vauhtiaan näiden vuoksi hidastamaan.
Myös liittyminen moottoritielle selvästi alle oikealla kaistalla kulkevien nopeudella on sankariteko ja sitä vaan nyt pitää joskus kaahariroistojen jarruttaa.
Tosin aika moni on viime vuosina aikonut tulla moottoritien rampilta mun oikeasta kyljestä sisään, vaikka edessä ja takana on satoja metrejä tyhjää mutta tässäkin roisto olen varmaan minä kun ne toiset vaan on tässäkin sankareita huolimatta siitä, että ovat vaaraksi muille.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Valitettavasti maakuntapitäjän entisenä nuorisolaisena kallistun itsekin siihen suuntaan, että ei ne jääradat tai muut paikat auta yhtään mitään. Kyllä se on 99% asennekasvatusta,
Jos nyt yhtään muistan menneisyyden uutisoitia, niin kun Norjassa aikanaan otettiin kättöön liukkaan kelin koulutus ajokokeessa, niin nuorten miesten liukkaalla tapahtuvat onnettomuudet lisääntyivät selkeästi. Se koulutus antoi virheelisen tunteen siitä, että osaa homman.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meneehän ne onnibussitkin motarilla satasta ohi, jos edessä on hitaampi. Ok, eivät saa kovempaa mennäkään, mutta noita hitaammin ohittavia nyt on, halusitte tai ette. Teidän tehtävänne on sopeutua, ei suivaantua.

Myönnän, ettei siitä ole pitkäkään aika, kun keräsin itsekin raivoa, jos joku ei ollut keskimääräistä parempi kuski ja MINÄ jouduin hidastamaan. Enää en oikein jaksa suutahtaa. Ainakaan joka kerta.
Ohitat oikealle kaistalla ajavaa autoletkaa 121 km/h nopeudella. Takanasi on 1 km tyhjää tietä. Yht’äkkiä siitä oikealta letkasta joku sankari vaihtaa Nissan Qashqailla 95 km/h vauhdilla suoraan eteesi, ja joudut jarruttamaan välttääksesi törmäyksen.

- oliko Nissan-kuski tarinan sankari, koska sai torpattua vauhdin nopeammaltaan, leikkien liikennepoliisia, toki riskeeraten omankin terveytensä tai vaihtoehtoisesti ei vaan älynnyt katsoa peileihin, mutta mitä pienistä?
- vai olisiko Nissan-kuski voinut odottaa sen 1-3 s kaistanvaihtonsa kanssa, onhan hänen oltava perillä tilanteesta ohituskaistalla tarkkailtuaan peileistä takaa tulevaa liikennettä?

Uskomatonta, että pari sankaria jaksaa näinkin ilmiselvästä asiasta vääntää.

Pari pointtia vielä:
- jos tuo jonkun epäkohdan esille, ei se välttämättä tarkoita, että olisi suutahtanut saati että elämä olisi pilalla, toki hienoa aina tuoda itseään esille teiden Gandhina
- itse en ole hermostunut niinä lukuisina kertoina, kun jossain päin Eurooppaa motarilla joku rekka ohittaa 88 km/h nopeudella toista 87 km/h ajavaa rekkaa, vaikka ohitukseen näin meneekin pari kilometriä. Mutta jos joku urpo vaihtaa kaistaa suoraan eteeni ajaen reilusti hitaammin, ja takanani olisi ollut reilusti tyhjää tilaa, voin kyseenalaistaa tämän henkilön ajotavan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Moottoritielle liittymisestä tänään mielenkiintoinen kokemus, kun Lohjan Lempolan liittymästä lähdin Turkkusen suuntaan. Edelläni ajeli Laguna ja saavutimme suht nopeasti hänen kanssaan sinisen farmarin, jonka merkkiä en rekisteröinyt. Aika hitaasti körötteli, mutta tuumasin, että kohta ohi. Vaan harvinaisen tiivis massa autoja tulikin juuri kohdallamme, osin molemmat kaistat miehitettyinä. Ja tämä sankari sinisessä farkussaan oli päättänyt liittyä sekaan 90 km/h vauhdilla.

Enpä ole liittymässä vähään aikaan joutunut sellaiseen mitäs nyt vittua -fiilikseen, kun yritin miettiä, että mihis helvetin väliin minä oikein tinttaan. Mielessä kävi jo kiihdyttää liitynnän kautta ohi, mutta kaista ei olisi varmastikaan riittänyt. Onneksi siinä kaksi kuljettajaa ilmeisesti tunnisti tilanteen ja siirtyi vastoin tarkoitusta vasemmalle, jolloin mahduin puikkaamaan kolmantena heidän vapauttamaan rakoon ja siitä sitten vasemman kautta vittuuntunut tuijotus sinisen kuskille. Ilmeisesti se oli päättänyt, että polttoainetta säästetään loppuun saakka, kirjaimellisesti.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
@Jermu Käykö sulle 1) aina 2) usein 3) joskus 4) tuon yhden kerran noin? Puhummeko suomalaisesta liikennekäyttäytymisestä vai yhdestä läheltä piti -tilanteesta? Minä puhun tuosta liikennekäyttäytymisestä.

Mulle on opetettu, että pitää olla koko ajan tarkkana, vaikka kaikki näyttää normaalilta. Ilmeisesti sinäkin olit tarkkana, koska pystyit reagoimaan tilanteeseen. Törppöjä on aina liikkeellä, mutta ei saa yleistää. Vaikka ovathan vasemman kaistan törpöt bemarikuskeja ja oikean kaistan törpöt ajavat Nissanilla.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuohon yllä velloneeseen keskusteluun oma mielipiteeni:

Vaikka sen selvän alinopeuden ajaminen miten olisi lain näkökulmasta täysin sallittua, niin ai että miten tuosta liikenteestä tulisi sujuvampaa silloin, kun ihmiset ajaisivat sitä rajoitusten sallimaa (mittarivirhe huomioiden) nopeutta, eikä 5-10 km/h alle.

Joskus tuntuu siltä, että kun ihmiset oikein menee nenä kiinni siinä tieliikennelaissa, niin sellainen terve järjen käyttö väistyy.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Ohitat oikealle kaistalla ajavaa autoletkaa 121 km/h nopeudella. Takanasi on 1 km tyhjää tietä. Yht’äkkiä siitä oikealta letkasta joku sankari vaihtaa Nissan Qashqailla 95 km/h vauhdilla suoraan eteesi, ja joudut jarruttamaan välttääksesi törmäyksen.

- oliko Nissan-kuski tarinan sankari, koska sai torpattua vauhdin nopeammaltaan, leikkien liikennepoliisia, toki riskeeraten omankin terveytensä tai vaihtoehtoisesti ei vaan älynnyt katsoa peileihin, mutta mitä pienistä?
- vai olisiko Nissan-kuski voinut odottaa sen 1-3 s kaistanvaihtonsa kanssa, onhan hänen oltava perillä tilanteesta ohituskaistalla tarkkailtuaan peileistä takaa tulevaa liikennettä?

Uskomatonta, että pari sankaria jaksaa näinkin ilmiselvästä asiasta vääntää.

Pari pointtia vielä:
- jos tuo jonkun epäkohdan esille, ei se välttämättä tarkoita, että olisi suutahtanut saati että elämä olisi pilalla, toki hienoa aina tuoda itseään esille teiden Gandhina
- itse en ole hermostunut niinä lukuisina kertoina, kun jossain päin Eurooppaa motarilla joku rekka ohittaa 88 km/h nopeudella toista 87 km/h ajavaa rekkaa, vaikka ohitukseen näin meneekin pari kilometriä. Mutta jos joku urpo vaihtaa kaistaa suoraan eteeni ajaen reilusti hitaammin, ja takanani olisi ollut reilusti tyhjää tilaa, voin kyseenalaistaa tämän henkilön ajotavan.
Eihän tässä keississä ole mitään epäselvää. Ensinnäkin tuo 1 km/h ylinopeus on toki väärin. Jos on vakkari ja navikin auki, niin ei ole mitään syytä olla ajamatta suurinta sallittua ylinopeuden sijaan.

Kuitenkin myös tuo "Nissan-kuski" tekee väärin ja hänen väärintekemisensä on huomattavasti vaarallisempaa kuin pieni ylinopeus. Ei tuolla tavalla voi kiilata nopeamman takaa tulevan eteen, vaaratilannehan siitä syntyy.

Olisi aivan eri asia, jos ohittajan ylinopeus olisi luokkaa 20 km/h. Tällöin Nissan-kuski olisi ihan saattanut vilkaista peiliin ja perustellusti arvella hyvin ehtivänsä väliin. Nyt ei ilmeisesti edes vilkaistu.

Ja siis Nissan-kuskin töhöily ei liity niinkään alinopeuteen, vaan varomattomaan kaistanvaihtoon.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen oli taas vähän jännä tilanne kaupunkialueella, kun edessä oleva Yaris päätti ihan yhtäkkiä jarruttaa ja pysähtyi hetkeksi. Sen jälkeen yritti tehdä U-käännöstä mutta ihan ei auto taipunut, niin veivaili siinä edessäni sitten oman aikansa.
Vilkuista ei mitään tietoakaan jne.
Siinä olisi kuitenkin ollut ihan näköpiirissä bussipysäkkiä sun muuta, joihin olisi voinut "hiukan" turvallisemmin laittaa sen autonsa sivuun, jos kerta takaisinpäin oli päästävä kääntymään, mutta ei.

Joiltain vain puuttuu sellainen yleinen tilannetaju ja ympäristön havainnointi.
Ainakin pk-seudulla näkee usein erikoisia manööverejä tekeviä Yariksia ja aina nämä ovat Wolt-kuskeja tai pizzalähettejä. Ajotavat omaksuttu jostain toisesta kulttuurista ja liikennesääntöjen osaaminen on varsin vajavaista.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Jermu Käykö sulle 1) aina 2) usein 3) joskus 4) tuon yhden kerran noin? Puhummeko suomalaisesta liikennekäyttäytymisestä vai yhdestä läheltä piti -tilanteesta? Minä puhun tuosta liikennekäyttäytymisestä.

Mulle on opetettu, että pitää olla koko ajan tarkkana, vaikka kaikki näyttää normaalilta. Ilmeisesti sinäkin olit tarkkana, koska pystyit reagoimaan tilanteeseen. Törppöjä on aina liikkeellä, mutta ei saa yleistää. Vaikka ovathan vasemman kaistan törpöt bemarikuskeja ja oikean kaistan törpöt ajavat Nissanilla.
3) Joskus. Kyseinen esimerkki oli nyt toisen kirjoittajan. Ja olen kyllä erityisen tarkkana jos oikealla letkaa jota ohitan, eikä varsinaisia vaaratilanteita ole syntynyt. Mutta tilannetaju, muun liikenteen tarkkailu ja joustavuus ovat asioita joita soisi liikenteessä käytettävän. Kaistaa ei ole pakko vaihtaa sen nopeampaa tulevan eteen, vaan voisi malttaa pari sekuntia ja vaihtaa taakse. Ihan sama periaate kuin rampilta liityttäessä. Ei ole kovin vaikeaa.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuli käytyä reilu viikko sitten Helsingissä, ja muutaman kerran kävi Lahti-Helsinki -välillä aiemmin keskustellulla tavalla, että satasta ajava ohitti vielä hitaamman (rekkoja yms.), ja itse jouduin hidastamaan vasemmalla kaistalla maksimia ajellessa. Yhtään tiukille mennyttä tilannetta ei tullut, mutta jos tavoitteena näillä "välinopeutta" ajavilla on polttoaineen säästö, kannattaisi ajaa vieläkin hitaampaa. Toisaalta nopeuden nostaminen 120 km/h ohituksen ajaksi tuskin taloutta kaataa?

Ehkä enemmän ärsytti ammattiautoilija, jonka perässä piti ajaa (jonossa numerolla n) ennen Viitasaarta ilman ohitusmahdollisuutta. Taajaman kohdalla nopeusrajoitus putosi 70:n, mutta rekkakuski painoi rajoittimeen koko pätkän ja karkasi sen verran kauas, että ohituskaistaosuuden kohdalla ei ollut mitään mahdollisuutta ohittaa. Seuraavaa odotellessa rekka jälleen keräsi jonoa taakseen.

Enkä myöskään ymmärrä, miksei moottoritiellä hitaammin kulkeva rekka voi pudottaa vauhtia edes hieman, jos toinen rekka lähtee ohitukseen? Kunniakysymys? Aikataulut? Ehkä ne ohitukset eivät venyisi kilometriluokkaan.

Muuten voisi sanoa, että harvinaisen sujuvasti liikenne liikkui.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli käytyä reilu viikko sitten Helsingissä, ja muutaman kerran kävi Lahti-Helsinki -välillä aiemmin keskustellulla tavalla, että satasta ajava ohitti vielä hitaamman (rekkoja yms.), ja itse jouduin hidastamaan vasemmalla kaistalla maksimia ajellessa. Yhtään tiukille mennyttä tilannetta ei tullut, mutta jos tavoitteena näillä "välinopeutta" ajavilla on polttoaineen säästö, kannattaisi ajaa vieläkin hitaampaa. Toisaalta nopeuden nostaminen 120 km/h ohituksen ajaksi tuskin taloutta kaataa?
Miksi siinä tulisi jokin tiukka tilanne jos joku ohittaa satasta rekkaa?

Muuten valideja pointteja ja muistaakseni juuri Viitasaarella olen havainnut rekan ajavan taajaman läpi rajoitinta vasten.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

”Poliisi epäilee, että autoilija ja polkupyöräilijä törmäsivät toisiinsa suojatiellä. Pyöräilijällä on tapahtumapaikalla väistämisvelvollisuus.

Autoilijaa epäillään tässä vaiheessa kuolemantuottamuksesta, liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja ajoneuvon kuljettamisesta oikeudetta.”

Liikenteen sankareita
 
Enkä myöskään ymmärrä, miksei moottoritiellä hitaammin kulkeva rekka voi pudottaa vauhtia edes hieman, jos toinen rekka lähtee ohitukseen? Kunniakysymys? Aikataulut? Ehkä ne ohitukset eivät venyisi kilometriluokkaan.
Ihan noin mielenkiinnosta, että minkä ihmeen takia sen ohitettavan rekan pitäisi hidastaa vauhtia? Siksi että sinä voittaisit jonkun sekunnin aikaa? Sehän onkin varsin taloudellista ja ympäristöystävällistä (=järkevää), että esimerkiksi 76 tonnin auton vauhtia hidastetaan ja kiihdytetään takaisin tavoitenopeuteen, vain siksi että haitta-ajoneuvoilijoille ei tule sekuntien viivästyksiä. Vähän tuntuu olevan turhan kiire ihmisillä tuolla liikenteessä, valitettavasti. Koskee myös osaa "ammatti"kuljettajista.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Ekaa kertaa luen tätä ketjua. Ihan hauskaa ollu ku kattelee muutamaa viime sivua.

Mulla ei oo ikinä ollu mitään ongelmia liikenteessä. Vakkarissa yleensä rajoitus +20. Meen ohi niistä ketkä ajaa mielestäni liian hitaasti, ja jos joku haluaa mennä mun ohi, ni menkööt.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

”Poliisi epäilee, että autoilija ja polkupyöräilijä törmäsivät toisiinsa suojatiellä. Pyöräilijällä on tapahtumapaikalla väistämisvelvollisuus.

Autoilijaa epäillään tässä vaiheessa kuolemantuottamuksesta, liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja ajoneuvon kuljettamisesta oikeudetta.”

Liikenteen sankareita

Vähän huvitti tuo Teslan korostaminen jopa otsikossa. Jos se juniori olisi ajanut Fiatilla niin olisiko kerrottu yhtä selkeästi auton merkki?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ihan noin mielenkiinnosta, että minkä ihmeen takia sen ohitettavan rekan pitäisi hidastaa vauhtia? Siksi että sinä voittaisit jonkun sekunnin aikaa? Sehän onkin varsin taloudellista ja ympäristöystävällistä (=järkevää), että esimerkiksi 76 tonnin auton vauhtia hidastetaan ja kiihdytetään takaisin tavoitenopeuteen, vain siksi että haitta-ajoneuvoilijoille ei tule sekuntien viivästyksiä. Vähän tuntuu olevan turhan kiire ihmisillä tuolla liikenteessä, valitettavasti. Koskee myös osaa "ammatti"kuljettajista.
Ota huviksesi laskin käteen ja laske kuin kauan kestää ohitus kun kaksi rajoittimella varustettua rekkaa ajelee käytännössä rinta rinnan toisen ajaessa luokkaa 1 km/h nopeampaa vauhtia. Samalla voit näpytellä kuinka pitkän matkan tuo ohitus vaatii käytännössä. ei puhuta sekunneista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös