Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 119 182
  • 13 178

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
...Miten muuten tuo syyllisyys jaetaan tuollaisessa tilanteessa, kun pyöräilijä on ollut väistämisvelvollinen?

Jos tuossa joku fillaroisi alleni ja delaisi, joutuisinko vastuuseen? Syytönhän minä olisin mutta toisaalta jos joku kaahari kuolee minun autoni alle, oletan minulla olevan jotain vastattavaa (vaikkei tietenkään kuuluisi). Tuossa tuskin voidaan vain sanoa "oma vikansa" vai voidaanko? Entä jos pyöräilijä ei kuole, vaan saa vain jotain vammoja? Kenen vakuutuksesta menee ja korvaako pyöräilijä autolle mahdollisesti tehtävät korjaukset? Niin, ja onko kypärättömyydellä mitään vaikutusta mihinkään? Siis jos esim. fillaristi kuolee päävammaan tuollaisessa tilanteessa johtuen siitä, ettei hänellä ollut kypärää päässään, vaikuttaako se autoilijan vastuuseen? Kysyn, koska huomioni mukaan kypärää käyttäviä pyöräilijöitä on nykyään selvästi alle 50%.
Syyllisyys ratkaistaan lain mukaisesti eli liikennesääntöjä rikkova on syyllinen, sääntöjä noudattava ei ole syyllinen.

Oli syyllinen kumpi tahansa osapuoli, niin henkilövahingon kulut ja korvaukset maksetaan aina moottoriajoneuvon liikennevakuutuksesta. Siis myös, vaikka syyllinen olisi ihan täysin se tohelo pyöräilijä tai jalankulkija. Tilanteissa, missä moottoriajoneuvon kuljettaja ei ole syyllinen onnettomuuteen, ei tule bonusmenetyksiä vakuutusmaksuihin.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Punaisiksi valoiksi vaihtuviin valoihin kaasu pohjassa ajaville autoilijoille pitäisi kyllä aina antaa joku mitali. Etenkin niille, jotka ajaa risteyksestä täysiä läpi, vain jotta pääsevät aiemmin jumittamaan seuraaviin punaisiin. Hienoja ihmisiä, kun vedetään jotain satasta kaupunkialueella päin punaista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Punaisiksi valoiksi vaihtuviin valoihin kaasu pohjassa ajaville autoilijoille pitäisi kyllä aina antaa joku mitali. Etenkin niille, jotka ajaa risteyksestä täysiä läpi, vain jotta pääsevät aiemmin jumittamaan seuraaviin punaisiin. Hienoja ihmisiä, kun vedetään jotain satasta kaupunkialueella päin punaista.
Juuri äsken käännyin kaupan pihalta kaksikaistaiselle 60 km/h rajoituksen tielle. Huomasin, että 200-300m päässä olevassa risteyksessä on punaiset valot ja tiedän etteivät ne ihan heti vaihdu vihreäksi, joten en jaksanut kiihdyttää kuin ehkä 40-50 km/h. Takana ajanut nainen sitten vaihtoi kaistaa ja painoi kaasun pohjaan kunnes teki äkkijarrutuksen punaisiin valoihin. Ei tainnut olla eka kerta tuossa
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuri äsken käännyin kaupan pihalta kaksikaistaiselle 60 km/h rajoituksen tielle. Huomasin, että 200-300m päässä olevassa risteyksessä on punaiset valot ja tiedän etteivät ne ihan heti vaihdu vihreäksi, joten en jaksanut kiihdyttää kuin ehkä 40-50 km/h. Takana ajanut nainen sitten vaihtoi kaistaa ja painoi kaasun pohjaan kunnes teki äkkijarrutuksen punaisiin valoihin. Ei tainnut olla eka kerta tuossa
Usein tulee mietittyä, että joillain autoilijoilla havainnointikyky loppuu n. 10-15 metrin päähän, eli näkevät suurin piirtein edellä ajavan auton, mutta sen kauemmas ei riitä kyky havainnoida asioita. Tämä sitten näyttäytyy juurikin kaupungissa kaistapujotteluna ja "taksivihreillä" ajamisena, että pääsee seuraaviin liikennevaloihin nopeammin jonottamaan. Maanteillä sama sakki sitten iskeytyy peräkonttiin kiinni ja tekee sankariohituksia, vaikka autoletkaa olisi edessäpäin silmänkantamattomiin. Juuri viikonloppuna nelostiellä Joutsan ja Hartolan välillä joku veijari bemarillaan lähti tekemään itsemurhaohitusta pian sen jälkeen, kun tienpientareella oltiin ohitettu "Ohituskaistan alkuun 1 piste jotain kilometriä" -kyltti ja meinasi lopulta ajautua ohituskaistan kohdalla olevan keskiaidan väärälle puolelle. Oli oikeasti metreistä kiinni, että sai palattua ruutuviivoituksen kohdalla omalle kaistalle. Seuraava sankarointi nähtiin sitten hieman ennen Heinolaa, kun n. kilometri ennen motaria on varalaskupaikka. Siinäkin piti "netota" jonosta ehkä 6 tai 7 autoa, kun ei malttanut odottaa motarin alkua, jossa ohitukset sujuu pikkuisen leppoisammin.
 
4

444

Juuri äsken käännyin kaupan pihalta kaksikaistaiselle 60 km/h rajoituksen tielle. Huomasin, että 200-300m päässä olevassa risteyksessä on punaiset valot ja tiedän etteivät ne ihan heti vaihdu vihreäksi, joten en jaksanut kiihdyttää kuin ehkä 40-50 km/h. Takana ajanut nainen sitten vaihtoi kaistaa ja painoi kaasun pohjaan kunnes teki äkkijarrutuksen punaisiin valoihin. Ei tainnut olla eka kerta tuossa
Mun lemppari on jostain ehkä 10-15 vuoden takaa Helsingin Myllypurosta. Nykyisen Metropolian kohdalla olevat liikennevalot Kehä I:llä. Edessäni ajoi kolme autoa ja valot vaihtuivat vihreästä keltaiselle. Kaksi ensimmäistä oli pysähtymässä, kolmas totesi että ”vitut” ja painoi vasenta kaistaa talla pohjassa juuri punaiselle vaihtuneista valoista läpi. Takanani ajoi siviilipoliisi, joka huomasi tämän ja ampaisi valot vilkkuen perään. Nauratti. Aikaa säästäneen auton kuljettaja keskusteli poliisin kanssa seuraavalla bussipysäkillä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eilen yritti jälleen tulla Lohjan Lempolan rampista joku kylkeen, kun motarilla sitä ohittelin. Eipä tuo kummoista ole muuallakaan, mutta tuosta tulee sen verran usein ajettua, että osuu kohdillekin sitä myötä useammin. Sen verran kovaa puski kylkeen, että oli pakko jarruttaa ja väistää lievästi vasemmalle, kun ei se tajunnut tilannetta kuin vasta jarrutukseni jälkeen. Vaikutti olevansa elehdinnästään päätellen pahoillaan sentään. Viime viikolla vastaavaa yrittänyt taas päätyi kaasuttelemaan provlsoivasti ohitseni, kun julkesin olla väistämättä häntä.

En tiedä. Helvetin vaikeaa tuo rampilta motarille liittyminen tuntuu olevan. Ymmärrän kyllä aidosti hankalat tilanteet, sellaisesta kirjoitin taannoin itsekin tänne, mutta jos tuntuu siltä, ettei uskalla ajaa liikenteen sekaan kunnolla tai kuvittelee muiden väistävän liittyjää, voisi ajella pienempiä teitä pitkin.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Eilen tuli kyllä ajettua liian väsyneenä ja liian pitkää siivua. Tuli kyllä säännöllisesti pidettyä taukoja, mutta ei ne tauot oikein tuollaisen reilun vuodenikäisen kanssa aina tauoilta tunnu. No, taas joku sai manailla, kun saksalaismerkin autolla puuhaillaan, mitä sattuu. Mutta kiitos kun olit hereillä. Itse en ollut. Jos olisi ollut yhtään pidempi matka kotiin, niin olisin etsinyt hotellin.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Ajelin viikon verran näin etelänvetelänä Lapissa Muonio-Kittilä-Kilpisjärvi-Kolari -alueella ja sellainen mielikuva jäi että ilmeisesti nopeusrajoitukset tuolla alueella ovat vain suosituksia toisin kuin muualla Suomessa. Niin huonoa tienpätkää ei ollutkaan ettei olisi ollut ihan jaloissa jos ajeli nopeusrajoitusten mukaan. Ja porojakin tuli tien puolella joka reissussa vastaan, luulisi että se jo hieman rajoittaisi kaasujalkaa. Vähän jäi myös epäselväksi että mihin siellä on kaikilla niin kiire?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Ajelin viikon verran näin etelänvetelänä Lapissa Muonio-Kittilä-Kilpisjärvi-Kolari -alueella ja sellainen mielikuva jäi että ilmeisesti nopeusrajoitukset tuolla alueella ovat vain suosituksia toisin kuin muualla Suomessa. Niin huonoa tienpätkää ei ollutkaan ettei olisi ollut ihan jaloissa jos ajeli nopeusrajoitusten mukaan. Ja porojakin tuli tien puolella joka reissussa vastaan, luulisi että se jo hieman rajoittaisi kaasujalkaa. Vähän jäi myös epäselväksi että mihin siellä on kaikilla niin kiire?

Itsekin tuli Lapissa ajeltua. Onneksi lähinnä päiväsaikaan, niin noita poroja näki. En kyllä tiedä, notkuuko ne yhtä paljon hämärässä/pimeässä keskellä tietä, mutta ei niitä paikallaan notkuvia ruskeita möllyköitä voi kovin hyvin hämärässä nähdä. Tietkin oli välillä siinä kunnossa, että pahaa teki välillä edes nopeusrajoitusten mukaan ajella.

Mutta ei kai ne paikalliset noisa poroista juuri välitä. Onhan niitä muutenkin liikaa ja heinällähän ne taitaa suurimmaksi osaksi talven elää.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Syyllisyys ratkaistaan lain mukaisesti eli liikennesääntöjä rikkova on syyllinen, sääntöjä noudattava ei ole syyllinen.

Oli syyllinen kumpi tahansa osapuoli, niin henkilövahingon kulut ja korvaukset maksetaan aina moottoriajoneuvon liikennevakuutuksesta. Siis myös, vaikka syyllinen olisi ihan täysin se tohelo pyöräilijä tai jalankulkija. Tilanteissa, missä moottoriajoneuvon kuljettaja ei ole syyllinen onnettomuuteen, ei tule bonusmenetyksiä vakuutusmaksuihin.
Onko näin myös vuokrattavien sähköpotkulautojen (ja fillareiden) osalta? Mielestäni yhtiöille pitäisi olla vakuutusvastuu.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Meinasin eilen Annankadulla jäädä sähköpotkulaudalla ajavan tyypin alle, huusi helvetin kovaa jollain kielellä jotain (työkaveri väitti, että ruotsiksi, itse luulen, että huonolla suomella/englannilla), kun ajoi kohtalaista vauhtia jalkakäytävällä. Taisi olla joku Wolt-kuski tms. En ehtinyt reagoida enkä kyllä väistääkään, kun tuli niin huomaamatta, mutta ensi kerralla vastaavassa tilanteessa samanlaista pientä muistutusta kyynärpäällä kuin niille idiooteille, jotka änkevät junaan/sporaan/ metroon/bussiin ennen kuin poistuvat matkustajat astuneet ulos.
 

godspeed

Jäsen
Noita kirottuja laitteita on nyt joka tienkulmassa, että esim roska-autojen on hankala kulkea. Ihmiset jättää niitä jälkeensä kuin roskia. Ajatellaan varmaan, ettei ole tiellä, mutta ei se tienkulma ole siltikään oikea paikka. Pysäköikää kiitos kuin autot pysäköidään. Siististi tien varteen, mutta pois tieltä. Kiitos.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Onko näin myös vuokrattavien sähköpotkulautojen (ja fillareiden) osalta? Mielestäni yhtiöille pitäisi olla vakuutusvastuu.
Jos sähköinen kulkupeli ei tarvi liikennevakuutusta, niin kyllä se on. Samaa mieltä, minusta nuo sähköpotkulaudat pitäisi määrätä liikennevakuutettavaksi.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos sähköinen kulkupeli ei tarvi liikennevakuutusta, niin kyllä se on. Samaa mieltä, minusta nuo sähköpotkulaudat pitäisi määrätä liikennevakuutettavaksi.
Kaikki lainaliikennevälinetoiminta pitäisi, koska
A. Se on liiketoimintaa joten on väärin että riski on muilla kuin itse toimijalla
B. Osa (merkittävä jopa) käyttäjistä käyttäytyy liikenteessä huonommin lainalaitteella kuin omallaan. Itse asiassa en ole kertaakaan nähnyt kenenkään hölmöilevän omalla laudallaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Noita kirottuja laitteita on nyt joka tienkulmassa, että esim roska-autojen on hankala kulkea. Ihmiset jättää niitä jälkeensä kuin roskia. Ajatellaan varmaan, ettei ole tiellä, mutta ei se tienkulma ole siltikään oikea paikka. Pysäköikää kiitos kuin autot pysäköidään. Siististi tien varteen, mutta pois tieltä. Kiitos.
Jopa porttikonkien eteen. Sama kun vetäisi kadulle keskelle kaistaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Keskiviikkona oli kätevästi jätetty Vanhan Kirkkopuiston Bulevardin puoleisen portin suuaukolle, siis aivan keskellä. Aika helvetin vaikea käsittää, mitä jengin päässä liikkuu.
Nämä helvetinkoneet on niin v-un painaviakin, ettei niitä yleensä viitsi viskellä sivuunkaan. Pahimmat tapaukset olen silti raahannut sivummalle.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Keskiviikkona oli kätevästi jätetty Vanhan Kirkkopuiston Bulevardin puoleisen portin suuaukolle, siis aivan keskellä. Aika helvetin vaikea käsittää, mitä jengin päässä liikkuu.
Eilen duunista matkalla himaan yksi veijari jätti ihan keskelle Pasilan aseman oviaukkoa. Jos olisin ehtinyt, olisin napannut tätä jonnea niskasta kiinni. Mutta setämies ei puku päällä juokse. En ymmärrä minäkään mitä noiden päässä liikkuu. Ei varmaan mitään.
 

Jof

Jäsen
Eilen aamulla poliisilla oli tehostettu liikennevalvontaoperaatio eli tutka läheisen koulun tienoilla, jossa nopeusrajoitus on 40 km/h.

Satuin olemaan aamulenkillä silloin ja kävelin kevyenliikenteen väylällä ajotien sivussa. Olin juuri siinä pysäyttäjän kohdalla, kun hän ohjaisi yhden auton tien sivuun. Poliisi näytti kuskille tutkalaitteestaan (?) lukemat ja totesi hymy huulillaan, että näytti olevan 66 km/h mittarissa. Kuskia ei näyttänyt hymyilyttävän.

Ihan aiheellinen operaatio näytti muutenkin olevan, kun sakotettavien jonossa oli sillä hetkellä neljä autoa ja yksi mopo.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilen aamulla poliisilla oli tehostettu liikennevalvontaoperaatio eli tutka läheisen koulun tienoilla, jossa nopeusrajoitus on 40 km/h.

Satuin olemaan aamulenkillä silloin ja kävelin kevyenliikenteen väylällä ajotien sivussa. Olin juuri siinä pysäyttäjän kohdalla, kun hän ohjaisi yhden auton tien sivuun. Poliisi näytti kuskille tutkalaitteestaan (?) lukemat ja totesi hymy huulillaan, että näytti olevan 66 km/h mittarissa. Kuskia ei näyttänyt hymyilyttävän.

Ihan aiheellinen operaatio näytti muutenkin olevan, kun sakotettavien jonossa oli sillä hetkellä neljä autoa ja yksi mopo.
Saisivat useammin ratsata taajamissa ja tällaisissa paikoissa erityisesti.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saisivat useammin ratsata taajamissa ja tällaisissa paikoissa erityisesti.
Todellakin. Viikon verran vuodessa on kampanja, kuinka uudet ekaluokkalaiset ovat liikenteessä, mutta 51/52 viikkoa vuodessa ei näissä paikoissa mitään valvontaa ole. Ihan niin kuin ne koululaiset voisivat jäädä kaahaajien alle vain koulunaloitusviikolla.

Toki ymmärrän, että Pastersteinin aika menee mainostaessaan itseään eri medioissa ja sakkorysinä olevat kameratolpat (joita ei juuri näy taajama-alueilla eikä etenkään paikoissa, joissa lapsia liikkuu kouluun ym) nyt vaan keräävät paljon isommat sakkotulot.

Ajan itse keskimääräistä reippaammin tuolla liikenteessä (haters gonna hate jos ajan 100 km/h alueella 110 ja kehtaan joskus mennä hitaammista ohi), mutta taajama-alueilla ajan todellakin rajoitusten mukaan, enkä aja 50 lasissa 30:n alueella. Usein nämä Teppo Tasanopeudet, jotka närkästyvät "kiireisempien" ohituksista, toimivat sitten taajamissa täysin toisin.
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meidän kotikadulla on 30kmh rajoitus ja sen varrella asuu yli 20 alle 12-vuotiasta lasta. Oon muutaman kerran syksyisenä aamuna lasta kävellen päiväkotiin viedessä pysäyttänyt naapuruston autoilijoita, kun nopeutta on ollut selkeästi yli sen 30kmh rajoituksen.

Yleensä ovat ymmärtäneet miksi mainitsin aiheesta, mutta tietenkin sellainen Audi Q5:sta ajanut 50-60 vuotias mulkku ukko alkoi vänkäämään ”onko sulla tutka?”, ”ootko poliisi” kitinää. No ei sen jälkeen ole tästä enää ohi ajanut niin ehkä asui muualla tai sitten ei kehtaa ajaa samaa reittiä enää.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se hyvä puoli on noissa patteriautoissa, että ajavat takuulla hiljaa myöskin koulujen ja tarhojen lähellä. Kun ainakin isoilla teillä vähän säästellään, että perille päästään tankkaamatta. Toki kiva olis jos kiire ei ole, niin sivuun sitten....
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yleensä ovat ymmärtäneet miksi mainitsin aiheesta, mutta tietenkin sellainen Audi Q5:sta ajanut 50-60 vuotias mulkku ukko alkoi vänkäämään ”onko sulla tutka?”, ”ootko poliisi” kitinää.
Heh, meidän läheisellä torilla ollut muutaman kerran sama "ootko sä poliisi?", kun huomauttanut, ettei siihen saa autolla ajaa. Vakiovastaus "ootko sä idiootti?" toiminut joka kerta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös