Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 136 241
  • 13 227

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Mutta perhana, joskus ne vaan jää huomaamatta. Esim. joku hässäkkä tiellä, johon pitää keskittyä ja siinä jää hetkellisesti liikennemerkit huomioimatta. Siitäkin huolimatta, että olen lähes täydellinen autoilija, tuota pääsee silloin tällöin tapahtuman.
Sama. Ja sitten valtio on asentanut noita iki-ihania kameroita jotka sitten muistuttavat laskun muodossa kun unohdat yhdenkään rajoituksen olemassaolon.

Taisin tuossa viikonloppuna ajella 90kmh 60kmh kameraan, kun kyltti jäi ilmeisesti ajoneuvon taakse ohitustilanteessa. Saas nähdä milloin karhulogollinen kirje kolahtaa postiluukusta.

edit. ohoh, tuollahan on ketju ylinopeussakoillekin. Noh jääköön tänne.
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Pitäisiköhän ne Tampereen raitiovaunukiskot jo purkaa, kun harvase viikko näyttää aiheuttavan ongelmia autoilijoille. Ei niitä aiankaan kannata lähteä rakentamaan yhtään enempää...
Vitun ratikka kun ei pysy omilla kiskoillaan vaan kylkeen kiilaa. Olisi kannattanut kuunnella kaupunginvaltuuston viisaita, eihän tuota kuurot kuule kun on niin hiljainen. Sammonkadun fenderbenderistä jossa autoilija oli sujauttanut ratikan eteen, oli lehdessä oikein paljastava kuva, risteyksessä on vasemmalle kääntyminen kielletty mutta eihän niin pieniä merkkejä eikä liikennevaloja näe, kun ratikan havaitseminenkin on mahdotonta, se on se musta keula kun tekee siitä näkymättömän. Ehkä ne autoilijat oppii, vaan en kaikkia rahoja laittaisi sen puolesta.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onko Tampereen ratikalla nyt tyyliin 4 vai 5 kolaria takana? No ainakin kaksi ratikan kanssa yhteen ajaneista on ammatikseen autoa ajavia. No tämä oli ehkä odotettavissa, että ekan vuoden aikana näitä kolareita tulee, mutta olisin silti uskonut että nämä ”vastapelurit” olisivat olleet 100% ihan normaaleja tunereita, joita liikenne on täynnä muutenkin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vitun ratikka kun ei pysy omilla kiskoillaan vaan kylkeen kiilaa.
Tästä tulikin mieleen yksi liikennekäyttäymisen kukkanen. Se vitun dösä tulee monen mielestä sieltä pysäkiltä kylkeen heti kun vilkku laitettu päälle, eilen ruuhka-aikaan taas kerran todistin tälläistä. Pari autoa eteenpäin mun edessä ajaa pieni kauppakassi, oisko ollut Yaris. Lähestytään dösäpysäkkiä missä dösä, Yaris ohittanut juuri dösän takarenkaan kun dösä laittaa vilkun päälle, samassa sekunnin murto-osassa Yaris vetää hirvenväistöliikkeen vastaantulijoiden kaistalle ja ihan tuurilla kahden auton väliin ja takaisin.
Nyt vielä puhutaan kohtalaisen modernista Espoon kaupunki-infrasta että siinä on kyllä hyvin tilaa vaikka se dösä sieltä metrin tulisikin väylälle kun olet rinnalla.
Kaikki vaihtoehdot on parempia kuin Yariksen muuvi, esimerkiksi painaa jarrua taikka painaa kaasua, mutta pysykää omalla kaistalla, pliis.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Onko Tampereen ratikalla nyt tyyliin 4 vai 5 kolaria takana? No ainakin kaksi ratikan kanssa yhteen ajaneista on ammatikseen autoa ajavia. No tämä oli ehkä odotettavissa, että ekan vuoden aikana näitä kolareita tulee, mutta olisin silti uskonut että nämä ”vastapelurit” olisivat olleet 100% ihan normaaleja tunereita, joita liikenne on täynnä muutenkin.

Kaverille (perusstadilainen) kävi toissa talvena niin, että helvetillisen liukkaalla/lumisella kelillä hänen vaninsa (vanha ku taivas) liuku jarrutusyrityksistä huolimatta spårakiskoille ja keula jäi siihen, koska takaveto ja perä ei paina mitään, ni ei päässy eteen eikä taakse. Spåralla sama liukkaus, käänty Punavuores vähän kulman takaa ja kopsahti vanin keulaan. Ja putosi/ohjautui kiskoilta.
Kaikki oli vähän hämmentyneitä. Frendi lähetti kuvan tilanteesta, taidettiin siitä uutisoidaki jossain.
Älkää kysykö miten em. On mahdollista. Ei kuulemma HKL: n porukkakaan osannu vastata.
 
Ne urat johtuvat suurelta osin suolaamisen aiheuttamasta tienrakenteen heikkenemisestä kun asvalttikerrokset ovat entistä ohuempia.
Samoin entistä isommat akselipainot tekevät ison osan urista, eikä suinkaan nastat.
Tiet kestäisivät paremmin kun suolaaminen kielletään, teitä aurataan, jopa sillä tiekarhulla ja hiekoitetaan.

Ne olosuhteet missä kitkat ovat hyviä on paljas tienpinta ja pelkkä lumi. Sitten kun on jäätä niin kitkoilla ei ajeta jos nastat eivät karhenna pintaa.

Ainakin täällä Jyväskylän leveysasteilla teitä kyllä aurataan ja polanteita poistetaan, kumma kyllä tiet aina vaan urautuu. Sillähän ei toki ole mitään tekemistä että 99% autoilijoista ajaa talvikuukaudet nastarenkailla muiden jättämiä uria pitkin.

Siirsin keskustelun tänne Sannan topicista.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ainakin täällä Jyväskylän leveysasteilla teitä kyllä aurataan ja polanteita poistetaan, kumma kyllä tiet aina vaan urautuu. Sillähän ei toki ole mitään tekemistä että 99% autoilijoista ajaa talvikuukaudet nastarenkailla muiden jättämiä uria pitkin.

Siirsin keskustelun tänne Sannan topicista.
Nimenomaan Keski-Suomi on yksi suurimmista suolan käyttäjistä tieverkoston hoidossa.
Siitä ylöspäin suolaa käytetään huomattavasti vähemmän.

Isommat massat ja paskemmat pohjat, johon kylvetään suolaa niin tiet urautuvat.
Se nyt on täysin idioottimaista toimintaa ajaa urissa mutta voit miettiä miten paljon urien muodostukseen vaikuttaa maksimipainojen nousu 35->76t.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tuli käytyä tällä viikolla Saksassa ja hämmästeltyä kuinka hienosti vasen kaista pysyy motarilla auki nopeammin ajaville. Heti ohituksen jälkeen siirryttiin oikealle. Nyt sitten pari päivää taas hämmästellyt, kuinka suomalaiset viihtyy vasemmanpuoleisella kaistalla, vaikka oikeanpuoleinen on vapaa. (Empiirinen alle kymmenen auton kokemus osoitti, että useimmiten kyseessä on naiskuljettaja.)
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
mutta voit miettiä miten paljon urien muodostukseen vaikuttaa maksimipainojen nousu 35->76t.

Miten perustelet sen, että raskas ajoneuvo ei mahdu niihin uriin, jotka ovat nimenomaan leveydeltään henkilöauton mittojen mukaiset?

35 tonnin kokonaismassat ovat olleet käytössä Caesarin valtakauden aikana, eiköhän tiepohjia ole pääasiassa sen jälkeen jo kunnostettu.

Kirjoitit akselipainojen nouseen, mutta se nimenomaan on pienentynyt. Suuremmat kokonaismassat vaativat enemmän akseleita.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuli käytyä tällä viikolla Saksassa ja hämmästeltyä kuinka hienosti vasen kaista pysyy motarilla auki nopeammin ajaville. Heti ohituksen jälkeen siirryttiin oikealle. Nyt sitten pari päivää taas hämmästellyt, kuinka suomalaiset viihtyy vasemmanpuoleisella kaistalla, vaikka oikeanpuoleinen on vapaa. (Empiirinen alle kymmenen auton kokemus osoitti, että useimmiten kyseessä on naiskuljettaja.)
No esimerkiksi kehillä ja muilla vastaavilla teillä tuo onkin totta, monet jäävät junnaamaan siihen vasemmalle kaistalle, mutta täytyy sanoa, että ainakaan Etelä-Suomen motareilla en ole nähnyt tuota ongelmaksi asti. Olen aika herkkä vittuuntumaan liikenteestä, ja tuosta en ole vielä keksinyt motareilla kovin usein vittuuntua. Kiva toki tietää, että potentiaalia vittuuntumiseen on.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Tuli käytyä tällä viikolla Saksassa ja hämmästeltyä kuinka hienosti vasen kaista pysyy motarilla auki nopeammin ajaville. Heti ohituksen jälkeen siirryttiin oikealle. Nyt sitten pari päivää taas hämmästellyt, kuinka suomalaiset viihtyy vasemmanpuoleisella kaistalla, vaikka oikeanpuoleinen on vapaa. (Empiirinen alle kymmenen auton kokemus osoitti, että useimmiten kyseessä on naiskuljettaja.)

Pari kesää sitten tuli paahdettua ihan huolella autobahneja. Aika sujuvaa meininkii.
Suomessa tapaan kuitenki jos meen motarilla ohi painaa sen verran reilusti ohi, et turvaväli pysyis myös oikealla kaistalla mun taakse jäävälle. Ettei koukkaa siihen 10 metrin päähän ja parhaassa tapaukses roiskuta paskavedet tuulilasiin. Siinä on mun syy miksi pysyn ”kauemmin” vasemmalla kaistalla.
Toki ohittelen melko harvoin, koska en oo vielä keksiny syytä, miksi mun pitäis olla peril 20 sekkaa aiemmin ja kuluttaa siihen ohituksen kiihdyttelyyn löpöä suhtees kuljettuun matkaan ihan helvetisti.
Suomes se on kyllä ihan parhautta, kun mennään ohi niin helvetisti ja väkisin tungetaan johonkin väliin ja sitte poistutaan liittymästä. Saatana ku ois aina mahdollisuus mennä tekee galluppi, et mites niinku omasta mielestä?
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
No esimerkiksi kehillä ja muilla vastaavilla teillä tuo onkin totta, monet jäävät junnaamaan siihen vasemmalle kaistalle, mutta täytyy sanoa, että ainakaan Etelä-Suomen motareilla en ole nähnyt tuota ongelmaksi asti. Olen aika herkkä vittuuntumaan liikenteestä, ja tuosta en ole vielä keksinyt motareilla kovin usein vittuuntua. Kiva toki tietää, että potentiaalia vittuuntumiseen on.
Kehillähän tuo johtuu varmasti siitä, että se oikea kaista ajaa jotain 70km/h ja sitten jarruttaa vielä jokaiseen kameraan. Eli alinopeudellakin on pakko siirtyä joskus vasemmalle. Ja aika usein liikenne on sitten sellanen, ettei siihen oikealle oo ihan helpoin palata, ellei taas halua ajaa 70.

Mä ajan kehät vakkarilla mittarin mukaan 85km/h ja oon huomannut, että ihan turha sahata jatkuvasti eestaas kaistoilla jarrutellen ja kiihdytellen, kun jotain yksittäistä 95km/h sankaria lukuunottamatta se vasen kaista ajaa rajoitusten mukaan tai inan päälle. Ja juu, vakkari 86km/h välähtää jo kamera, joskaan ei kyllä laskua vielä tullut.

Todella pieni ongelma täå kyllä Suomessa on, kun pääsääntöisesti se vasen kaista liikkuu kuitenkin "siedettävää ylinopeutta" eli jotain 130km/h motareilla. Saksassa vapaaväylillä tietysti ihan eri, kun vasemmalta tulee joku Lambo 220 lasissa perseeseen, niin ei siinä kannata junnata edes 180km/h turhaan edessä. Samalla tavalla taas Saksassakin kaupunkien ympärillä "kehillä' on samoja piirteitä kun täällä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Miten perustelet sen, että raskas ajoneuvo ei mahdu niihin uriin, jotka ovat nimenomaan leveydeltään henkilöauton mittojen mukaiset?

35 tonnin kokonaismassat ovat olleet käytössä Caesarin valtakauden aikana, eiköhän tiepohjia ole pääasiassa sen jälkeen jo kunnostettu.

Kirjoitit akselipainojen nouseen, mutta se nimenomaan on pienentynyt. Suuremmat kokonaismassat vaativat enemmän akseleita.
Se rakenne hajoaa suolauksen takia ja isot massat lisäävät suolan vaikutusta.
Kun rakenne on rikki niin murtumat tulevat siihen missä käyttöä on eniten.

Ei todellakaan ole, ei edes päätieverkolla saati sitten muualla.
76t kokonaismassalla on 10 akselia ja 44t oli kahdeksan eli kuinka se menikään?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No esimerkiksi kehillä ja muilla vastaavilla teillä tuo onkin totta, monet jäävät junnaamaan siihen vasemmalle kaistalle, mutta täytyy sanoa, että ainakaan Etelä-Suomen motareilla en ole nähnyt tuota ongelmaksi asti. Olen aika herkkä vittuuntumaan liikenteestä, ja tuosta en ole vielä keksinyt motareilla kovin usein vittuuntua. Kiva toki tietää, että potentiaalia vittuuntumiseen on.

Kehätiet eivät ole moottoriteitä, joten siellä ei kait virallisesti edes kuulu väistää vasemmalta kaistalta oikealle. Voihan se Pera ottaa valmiiksi Itäkeskuksesta lähtiessä vasemmankaistan, jotta pääsee varmuudella länsiväylää oikeaan suuntaan. Ainakin välillä tältä tuntuu.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kehätiet eivät ole moottoriteitä, joten siellä ei kait virallisesti edes kuulu väistää vasemmalta kaistalta oikealle. Voihan se Pera ottaa valmiiksi Itäkeskuksesta lähtiessä vasemmankaistan, jotta pääsee varmuudella länsiväylää oikeaan suuntaan. Ainakin välillä tältä tuntuu.
No tiedän että kehät eivät ole motareita, mutta rakenteeltaan samanlaisia ja helvetin paljon liikennettä. Ja sanoin juuri, että siellä tuota ongelmaa on. Oikeilla motareilla mielestäni ei.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No tiedän että kehät eivät ole motareita, mutta rakenteeltaan samanlaisia ja helvetin paljon liikennettä. Ja sanoin juuri, että siellä tuota ongelmaa on. Oikeilla motareilla mielestäni ei.

Kyllä jossain määrin motareillakin tuota ongelmaa on, tosin korostuu ruuhkaisilla osuuksilla kuten Helsinki-Lahti tai Helsinki-Hämeenlinna. Porvoon motarilla todella harvakseltaan.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kyllä jossain määrin motareillakin tuota ongelmaa on, tosin korostuu ruuhkaisilla osuuksilla kuten Helsinki-Lahti tai Helsinki-Hämeenlinna. Porvoon motarilla todella harvakseltaan.
Lahden motaria olen ajanut aikoinaan säännöllisesti töiden takia, ja nyt kun sanot, niin saattoi olla joskus noin. Hämeenlinnan / Tampereen, Porvoon ja Turun motareilla en ole tuota havainnut, mutta ne ovatkin olleet aina huviajoja.

Mitä tästä opimme? Kaikkia muita motareita on hauska ajaa, paitsi Lahden.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eipä tuo kaveri valittanut kun ajettiin Lahden motaria torstai-iltana. Kyllä se matka sujui ihan joutuisasti ja ilman ongelmia.
Se on Saatanallinen Tie. Se vie Saatanan itsensä kotipesään. Ja nopeasti.

Toki siinä on hyvä se, että se myös ohittaa tuon nopeasti. Jos Lahden motari loppuisi Lahteen, se olisi ”Right Next Door To Hell”.

Ja ei, Lappeenrantaan vievästä tiestä en voisi koskaan olla samaa mieltä.
 

Glove

Jäsen
Se on Saatanallinen Tie. Se vie Saatanan itsensä kotipesään. Ja nopeasti.

Toki siinä on hyvä se, että se myös ohittaa tuon nopeasti. Jos Lahden motari loppuisi Lahteen, se olisi ”Right Next Door To Hell”.

Ja ei, Lappeenrantaan vievästä tiestä en voisi koskaan olla samaa mieltä.
Parastahan onkin tie Ouluun.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kehäteillä nyt on pakko käyttää molempia kaistoja, koska niitä autoja nyt vaan on ihan vitusti.

Lahden motarilla aika pieni ongelma tuo vasemman kaistan ajeleminen. Ettei tässä nyt sekoiteta sitä, että vasemmalla kaistalla esimerkiksi joku ohittaa rekkaa vaikka 100 km/h niin tottakai siihen vasemmalle kaistalle kerääntyy porukkaa eikä tietenkään siinä jonossa anneta takana tulevalle tilaa, koska itsekin odottaa pääsevänsä ajamaan omaa matkavauhtia. Harvemmin siinä vasemmalla kaistalla kukaan jumittaa muuten jos oikealla kaistalla on tilaa.

Paljon suurempi ongelma Lahden motarilla on turvavälien puute.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
76t kokonaismassalla on 10 akselia ja 44t oli kahdeksan eli kuinka se menikään?

Ööh, kirjoitetaanko faktana sitten, kun tiedetään ne faktat?

76t vaatii yhdeksän akselia, vanha suurin sallittu kokonaispaino oli 60t ja siihen riitti seitsemän akselia.

Eli kuinkas se tosiaan menikään?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös