Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 977 184
  • 12 212

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tampereen seudulla valtaosa autoilijoista osaa noudattaa väistämisvelvollisuuttaan pyöräilijöitä kohtaan tilanteissa, joissa heillä se on. Sitten on tietysti ne, jotka ovat aina antamassa pyöräilijän mennä ensin. Ei ole kiva tilanne pyöräillessä sekään, koska siinä muodostuu pattitilanne. Itse olen ottanut periaatteeksi odottaa muutama sekunti ja sitten mennä ensin, jos autoilija pysyy edelleen paikallaan. Se sitten on jokseenkin omituinen asia, että liikenneympyröissä yllättävän monella autoilijalla ei ole käsitystä väistämissäännöistä. Pyöräilijänä on ihan joka kerta oltava valmiina täysjarrutukseen. Muutama läheltäpiti-tilanne on ollut, ja niissä autoilijan ilme ja olemus on ollut sellainen, ettei siellä pääkopassa ole ajatuksen puolikastakaan siitä, mitä tässä tapahtui.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Tähän ketjuun kirjoittaminen on vähän sellainen loputon suo, niin paljon näkee surkeaa ajamista. Tämän aamun heikoin esitys oli erään putkifirman autolta (ei ilkeä nimetä suoraan), joka ajeli ensin henkilöauton perseessä kiinno 10km ja sitten aamuruuhkassa kolme liikenneympyrää meni pieleen eli ei näyttänyt suuntamerkkiä poistuessa ja jokaisessa pysäytti siis turhaan liikenneympyrään vastakkaisesta suunnasta tulevien jonon. Ei jaksa ymmärtää, mikä on niin vaikeaa, ettei sitä suuntamerkkiä voi käyttää, voihan se olla tietysti, ettei kaikissa autoissa ole sitä vakiona, mutta ainakin ko. putkifirma on ikuisessa pannassa meidän yrityksessä, nuo jäävät vain mieleen.

Mielenkiintoinen oli tuo eilen mediassa ollut Tom Packalenin ajosuoritus, ex poliisi ja kansanedustaja. Teki miehestä omissa silmissäni heti täysin pellen ja puoluuen puheenjohtajana kyselisin, että menikö kaikki nyt hyvin?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tähän ketjuun kirjoittaminen on vähän sellainen loputon suo, niin paljon näkee surkeaa ajamista. Tämän aamun heikoin esitys oli erään putkifirman autolta (ei ilkeä nimetä suoraan), joka ajeli ensin henkilöauton perseessä kiinno 10km ja sitten aamuruuhkassa kolme liikenneympyrää meni pieleen eli ei näyttänyt suuntamerkkiä poistuessa ja jokaisessa pysäytti siis turhaan liikenneympyrään vastakkaisesta suunnasta tulevien jonon. Ei jaksa ymmärtää, mikä on niin vaikeaa, ettei sitä suuntamerkkiä voi käyttää, voihan se olla tietysti, ettei kaikissa autoissa ole sitä vakiona, mutta ainakin ko. putkifirma on ikuisessa pannassa meidän yrityksessä, nuo jäävät vain mieleen.
Ajelen useasti aamuruuhkassa nelostietä Lahdesta Helsinkiin, ja pahimmat tötöilijät eivät ole bemmikuskeja, vaan pakettiautokuskeja. Joka toiselle turvaväli tarkoittaa alle 10 metrin väliä edessä ajavaan moottoritienopeuksissa.

En yhtään ihmettele, että aika useastihan tuolla on kolari ja liikenne jumissa.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tilanne on helppo ajatella niin, että kääntyvän ajoneuvon on väistettävä kaikkia, joiden reitille on kääntymässä. Jos lakitekstiä lukee kirjaimellisesti, siellä ei toki mainita mitään muuta kuin risteävä tie. Kuitenkin ehdottomasti parempi näin, sillä jos tilanteessa ei olisi kolmiota ja risteyksessä musta auto pystyisi jatkamaan myös suoraan, olisi aika kestämätöntä, että pyöräilijä joutuisi väistämään autoja sen mukaan, mihin ne ovat menossa kohtaamisen jälkeen.
Tämä olikin hyvin selitetty ja käy järkeen joka tilanteessa. Eli kääntyvä auto väistää kaikkia, joiden reitille kääntyy. Tuossa Iltalehden jutussa annettu selitys kahdesta erillisestä tiestä oli sitä vastoin hämmentävä.

Tasa-arvoisen risteyksen kohdalla voi nopeusrajoitus olla myös 50 km/h, mutta silloin risteyksestä on varoitettava risteyksen liikennemerkillä. Ei sinänsä poista asiaa, jota kirjoitit, mutta hyvä muistaa kuitenkin.
Joo tosiaan, näinkin voi olla. Tosin useimmiten se risteys, josta liikennemerkillä varoitetaan, ei kuitenkaan ole tasa-arvoinen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Joonas Olli.
Unohtui kommentoida aiemmin. Mielestäni hän on esimerkki henkilöstä, jonka sanoma on monasti fiksu, mutta esitystapa ei. Silloin sanomaa ei kuunnella, koska huomio on esitystavassa, ja suhtautuminen negatiivinen. Olen häneltä nähnyt myös sellaisia videoita, joissa hän rauhallisesti tuo esiin ongelmia esimerkiksi pyöräväylien rakenteessa. Osaa siis puhua myös asiaa asiallisesti. Sellaisen henkilön kuin Tom Kepper videoita kannattaa katsoa YouTubessa. Hän tekee lyhyitä klippejä, jotka käsittelevät jotakin pyöräilyyn tai väyliin liittyvää ongelmaa. Sävy on toteava, ei rähjäävä. Varmasti silmiä avaavia juttuja varsinkin niille, jotka eivät juuri pyöräile ja ihmettelevät, miksi pyöräilijät valittavat niin usein.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ylöjärvellä autoillessa alkanut kyllä oikeasti häiritsemään se miten monet jättävät käyttämättä vilkkua poistuessaan liikenneympyrästä. Jotenkin vaikea uskoa, että tuossa käytöksessä olisi oikeasti kovin suuria eroja paikkakuntien välillä, mutta jotenkin tämä nyt omalla kohdallani on silmille nimenomaan siellä hypännyt.
Pahempiakin valituksen aiheita liikenteestä tietysti löytyisi, mutta tuo pääsi erityisesti harmittamaan tänään.
 

axe

Jäsen
Ylöjärvellä autoillessa alkanut kyllä oikeasti häiritsemään se miten monet jättävät käyttämättä vilkkua poistuessaan liikenneympyrästä. Jotenkin vaikea uskoa, että tuossa käytöksessä olisi oikeasti kovin suuria eroja paikkakuntien välillä, mutta jotenkin tämä nyt omalla kohdallani on silmille nimenomaan siellä hypännyt.
Pahempiakin valituksen aiheita liikenteestä tietysti löytyisi, mutta tuo pääsi erityisesti harmittamaan tänään.

Ylöjärveläisillä on ehkä jo käsi väsynyt tai vilkku kulunut loppuun, jos joutuu useasti ajamaan sen kuuden liikenneympyrän kilometripätkän.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo tosiaan, näinkin voi olla. Tosin useimmiten se risteys, josta liikennemerkillä varoitetaan, ei kuitenkaan ole tasa-arvoinen.

Itse asiassa tarkoittamassani skenaariossa on. Eli jos nopeusrajoitus on 50 km/h ja edessä on tasa-arvoinen risteys, kyseisestä risteyksestä on varoitettava nimenomaan tasa-arvoisen risteyksen liikennemerkillä (sillä joka on käytännössä ruksi keskellä merkkiä).
 
Näin pyörän päältä ja yleisesti kevyenliikenteenväylää käyttävänä, kaiken ärsyttävimpiä tilanteita ovat ne kun auto jämähtää risteykseen katselemaan muuta liikennettä aivan tasan suojatien viivoitusten päälle. Vaikka suojatien etupuolella ihan risteysalueen rajoissa on tilaa, eikä takaa ole tulossa ketään, niin se ajokki pitää silti pysäyttää aivan keskelle suojatietä. Miksi?
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Näin pyörän päältä ja yleisesti kevyenliikenteenväylää käyttävänä, kaiken ärsyttävimpiä tilanteita ovat ne kun auto jämähtää risteykseen katselemaan muuta liikennettä aivan tasan suojatien viivoitusten päälle. Vaikka suojatien etupuolella ihan risteysalueen rajoissa on tilaa, eikä takaa ole tulossa ketään, niin se ajokki pitää silti pysäyttää aivan keskelle suojatietä. Miksi?

Villi veikkaus, kuten autokoulussa opetetaan, että aja niin pitkälle kuin pitää nähdäksesi liikenteen. Sankarit näkee sen suojatien päältä.

Oma suosikkini on, kun kytätään perseessä kiinni ja sitten kun päästään ohi, niin ajetaankin seuraavasta liittymästä ylös.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse asiassa tarkoittamassani skenaariossa on. Eli jos nopeusrajoitus on 50 km/h ja edessä on tasa-arvoinen risteys, kyseisestä risteyksestä on varoitettava nimenomaan tasa-arvoisen risteyksen liikennemerkillä (sillä joka on käytännössä ruksi keskellä merkkiä).
Aivan totta joo, ajattelin merkkiä "sivutien risteys." Olinkin unohtanut jo tuon "ruksi varoituskolmion keskellä" merkin kokonaan. Opettelin liikennemerkit 4-vuotiaana, joten osa on päässyt jo unohtumaan. Ei kyllä tule mieleen, että ainakaan vuosikausiin olisin missään nähnyt tuota tasa-arvoisesta risteyksestä varoittavaa merkkiä.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
On se jännä, kun jotkut autoilijat viis veisaa suojatien ylittäjistä. Ylitin tänään Oulun keskustassa suojatiellä 2-kaistaista katua. Vasemmalta päin tulevista kaistoista lähemmällä ei tullut autoja. Seuraavalla kaistalla meni. Kävelin ensimmäisen kaistan yli seuraavan kaistan tuntumaan. Hetkeä ennen kuin pääsin tähän hurahti tuolla kaistalla ohi yksi auto. Juuri kun pysähdyin reunimmaisen autokaistan sisemmälle reunalle meni ohi toinen auto. Kolmannelle autolle heiluttelin hyvin näkyvästi jo kättäni, että täällä kuljettaisiin suojatiellä. Eipä edes hidastanut, viittoi vain takaisin ja jatkoi matkaa. Tiedä milloin tuosta olisi yli päässyt, jos ei autot olisi sattuneet loppumaan tuohon. Ja etenkin tuolla kolmannella autolla oli siis kaikki aika maailmassa ehtiä huomaamaan minut ja pysähtymään.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
On se jännä, kun jotkut autoilijat viis veisaa suojatien ylittäjistä. Ylitin tänään Oulun keskustassa suojatiellä 2-kaistaista katua. Vasemmalta päin tulevista kaistoista lähemmällä ei tullut autoja. Seuraavalla kaistalla meni. Kävelin ensimmäisen kaistan yli seuraavan kaistan tuntumaan. Hetkeä ennen kuin pääsin tähän hurahti tuolla kaistalla ohi yksi auto. Juuri kun pysähdyin reunimmaisen autokaistan sisemmälle reunalle meni ohi toinen auto. Kolmannelle autolle heiluttelin hyvin näkyvästi jo kättäni, että täällä kuljettaisiin suojatiellä. Eipä edes hidastanut, viittoi vain takaisin ja jatkoi matkaa. Tiedä milloin tuosta olisi yli päässyt, jos ei autot olisi sattuneet loppumaan tuohon. Ja etenkin tuolla kolmannella autolla oli siis kaikki aika maailmassa ehtiä huomaamaan minut ja pysähtymään.

Tämä kaiken kaikkiaan hullua. Sitten valitetaan, kun hiljaisempiin risteyksiin lisätään liikennevaloja. Turussa hyvä esimerkki Uudenmaankatu, jossa vielä jokin aika sitten oli muutama valoton suojatie. Oli vaikea arpoa autoilijoiden käytöstä noissa, valoja alkoikin ilmestyä. Toki näin kävelijänäkin ajattelee, että hiljaiseen aikaan nuo on turha hidaste, mutta ne ruuhkat…
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
On se jännä, kun jotkut autoilijat viis veisaa suojatien ylittäjistä.
No ei. Äsken lenkillä ollessani kääntyvä auto meinasi ajaa päälle kun ylitin suojatietä.

Kehtasi vielä perään huutaa ”homo!”. No, oikeassahan se oli. Terveisiä vaan sen valkoisen Audin kuskille.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Samaa olen tähän ketjuun valittanut jo parikin kertaa, mutta puolustelijoita on Lahden liikennekulttuurille löytynyt. Nyt on kättä pidempääkin. Eli Lahdessa Suomen turvattomimmat suojatiet. Kaksikaistaisella tiellä auto pysäytetty suojatien eteen, jalankulkija lähtenyt ylittämään tietä ja 18/20 kerrasta auto ei ole pysähtynyt! Huh huh. Ihan sairas lukema.

Nyt kun tuli muutettua landelle niin täällä ei ole vastaavaa ongelmaa, mutta keskustan läheisyydessä kun asui niin siellä tosiaan oli melkein 50/50, että kun oli jalankulkijana astunut suojatielle, niin pysähtyykö auto vai laittaako jalan kaasulle ja ohittaa vastaantulijoiden kaistalta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eli Lahdessa Suomen turvattomimmat suojatiet. Kaksikaistaisella tiellä auto pysäytetty suojatien eteen, jalankulkija lähtenyt ylittämään tietä ja 18/20 kerrasta auto ei ole pysähtynyt! Huh huh. Ihan sairas lukema.
Vetää hiljaiseksi. Tämä vaatisi kyllä ihan tosissaan tehovalvontaa, ja kortti hyllylle. Ja tiedotusta siitä tehovalvonnasta myös. Tiedotukseen itse asiasta en oikein usko, koska kyllähän jokainen tietää, että pysähtyä pitäisi.

Pieni varaus toki myös sille, että TM:n insinöörinihilistit ovat valinneet tuohon jotain todellisia rajatapauksia, ihan vaan normaalien tilanteiden sijaan. Esim tuossa TM:n uutisen kuvitusvideossa musta paku on ehkä ylikin 5m päässä suojatiestä, eikä edes pysähteenä silloin kun taksi sen ohittaa, ja taksikuski em syystä näkee tuon jalankulkijan ja suojatien reunan esteettä jo aika kaukaa. En siis puolustele sinänsä ja pysähtyä pitäisi. Mutta jos testitilanteet oli järjestään tuollaisia, niin varmasti saadaan näyttämään tulos pahalta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vetää hiljaiseksi. Tämä vaatisi kyllä ihan tosissaan tehovalvontaa, ja kortti hyllylle. Ja tiedotusta siitä tehovalvonnasta myös. Tiedotukseen itse asiasta en oikein usko, koska kyllähän jokainen tietää, että pysähtyä pitäisi.

Pieni varaus toki myös sille, että TM:n insinöörinihilistit ovat valinneet tuohon jotain todellisia rajatapauksia, ihan vaan normaalien tilanteiden sijaan. Esim tuossa TM:n uutisen kuvitusvideossa musta paku on ehkä ylikin 5m päässä suojatiestä, eikä edes pysähteenä silloin kun taksi sen ohittaa, ja taksikuski em syystä näkee tuon jalankulkijan ja suojatien reunan esteettä jo aika kaukaa. En siis puolustele sinänsä ja pysähtyä pitäisi. Mutta jos testitilanteet oli järjestään tuollaisia, niin varmasti saadaan näyttämään tulos pahalta.
Ei varmasti ole täydellisen tieteellinen tutkimus, mutta voisi kuvitella tilanteiden olevan aika lähellä toisiaan eri kaupungeissa jos/kun sama testiporukka ollut.

Samaa mieltä valvonnasta. Valvontaa voisi kaupungeissa keskittää suojateille ja olemattomia turvavälejä pitäisi ratsata maanteillä ja moottoriteillä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
taksikuski em syystä näkee tuon jalankulkijan ja suojatien reunan esteettä jo aika kaukaa. En siis puolustele sinänsä ja pysähtyä pitäisi.
Jos näkee suojatielle pyrkivän jalankulkijan, niin silloinhan pitäisi pysähtyä antamaan tietä joka tapauksessa, oli muita autoja viereisellä kaistalla tai ei.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos näkee suojatielle pyrkivän jalankulkijan, niin silloinhan pitäisi pysähtyä antamaan tietä joka tapauksessa, oli muita autoja viereisellä kaistalla tai ei.
Juu toki, mutta "kyllä minä tästä ehdin mennä ensin" on kuitenkin vähemmän tuomittavaa kuin "ei tuolta pysähtyneen pakun keulan takaa varmaan ketään tule". Vaikka siis tuomittavaa toki molemmat.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
edit: Jahas, tämä olikin jo huomioitu ylempänä.

Onko täällä yhtään lahelaisia? Pakko kommentoida muutaman kuukauden Lahdessa asumisen jälkeen, että tän kaupungin liikennekulttuuri on kyllä kaikista paskin verrattuna aikaisempiin asuinkaupunkeihini (Helsinki, Espoo, Lohja ja Joensuu). Jalankulkijana käytännössä kukaan ei anna tietä kun olet astumassa suojatielle, ja 50 % autoilijoista painaa vaan kovempaa kaasujalkaa viestittääksen, että minä menen ensin. Naisystävän kanssa oltiin ylittämässä suojatietä Lahden keskustassa kun auto, joka joutui meitä väistämään, painoi lisää kaasua ohittaakseen meidät ehkä 20 - 40 sentin päästä takapuolelta todella kovaa vauhtia. Kai se otti itsetunnolle kun joutui antamaan tietä. Nainen meni melkein paniikkiin ja itseäni enimmäkseen vaan vitutti. Autoillessa taasen koko ajan joku roikkuu ihan perseessä kiinni ilman turvaväliä, ja autoilijat kiihdyttelevät ja jarruttelevat risteysten välillä ihan päättömästi. Ennakoivasta ajotavasta ei ole tietoakaan. Kaikissa kaupungeissa näitä juttuja tosin tulee vastaan, mutta Lahdessa huomattavasti enemmän kuin muualla.

Olipa eilen lähellä etten "päässyt" todistamaan vakavaa onnettomuutta ihan vierestä. Lahessa olin käymässä ja kaupungin liikennekulttuuri näytti taas parhaita puoliaan. Käveltiin satamasta Vesijärvenkatua kohti asemaa ja Lahdenkadun risteyksessä joku jamppa oli ylittämässä risteystä suojatiellä. Sataman suunnasta kaahasi viritetty mopoauto aivan reikä päässä ja jos ei jalankulkija olisi hypännyt taaksepäin tuolla kaksikaistaisella suojatiellä, niin levyksi oltaisiin vedetty. Tähän päälle mopoauto veti vielä risteyksestä läpi todella vanhoilla vihreillä ja katosi pimenevään iltaan. Lahtelainen frendini vain pyöritteli päätään ja totesi, että tätähän se meillä on.

Tekniikan Maailma on tehnyt aika samanlaisia johtopäätöksi kuin esim. allekirjoittanut ja Tadu aikanaan.

TM testasi suojateiden turvallisuuden 7 kaupungissa – Lahti on jalankulkijan painajainen

 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tietääkö joku onko TM testannut suojateiden turvallisuutta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös