Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 603
  • 13 185
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Havannointi liikenteessä on kuitenkin yhden ihmisen havannointia ja siihen vaikuttaa niin moni seikka. Itsekin joskus työmatkalla ohitin saman auton/ihmisen, suurinpiirtein samassa kohtaa aina aamuvuorossa. Myös pari muuta autoa opin tuntemaan rekkaria myöden, joilla oli sama aikataulu kuin itsellä. Tuosta tulee jo aikamoinen vääristymä havannointiin.

Niin, eli mutulla mennään näiden asioiden kanssa hyvin pitkälti. Ja jos totta puhutaan, niin en minä ainakaan jaksa muistella minkälaista oli liikennekäyttäytyminen esim. 10 vuotta sitten tai sen enempää 20 vuotta sitten.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Tuli todistettua huvittavaa, mutta vaarallista törttöilyä. Edessäni ajaa 50kmh alueella mopo, jonka edessä painaa vähän hienomman luokan BMW M4. Ajetaan täysin nopeusrajotusten mukaan, mutta ilmeisesti tämä viritetyllä mopollaan oleva poika haluaisi ajaa kovempaa. Mopo roikkuu pelottavan lähellä edessäolevaa bemaria ja näyttää kansainvälisiä sormimerkkejä. Tätä jatkui useampi kilometri, kunnes tuli vähän suorempi pätkä ja nopeus nousi 60kmh. En tiedä kuinka urpo tämä mopopoika oli, mutta kaveri lähti ohittamaan tätä BMW kuskia. Liikenteenjakajan väärältä puoleltapoika lähti huudattamaan kierroksia. Tässä vaiheessa ilmeisesti BMW kuskilla paloi käpy täysin ja lätkäisi lapun lattiaan. Siinä mopopoika sitten jäi kuin kuuluisa tikku paskaan heiluttamaan keskisormeaan.

Tilanteessa oli onni, että vastaantulevaa ajokaistaa ei tullut kukaan. Sinällään kyllä huvittava näky, kun tämä 15v nulikka yritti isin kanssa virittämällään paskalla ohittaa sadan tuhannen autoa. Joku voisi opettaa näille vähän nöyryyttä liikenteessä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä oon noissa mopopojissa miettinyt, että siinä on kyllä typeryys ja uho huipussaan. En tiedä tajuaako ne missä asemassa ovat sillä mopollaan tuolla liikenteessä. Ei tarvita kuin yksi roadrage-seppo hieman kilkkaamaan vauhtia siihen Honda PV:hen vittuilun jäljiltä niin jonnella on henki poissa.

Tavallaan olen kiitollinen omalle isälleni ettei koskaan hankkinut minulle mopoa, kun kylän mopopojilla oli ihan järjettömät menot omassa lapsuudessa ja joukossa tyhmyys tiivistyy.
 

Glove

Jäsen
Just tuossa päivällä juttelin yhden teinin kanssa mopoista. Sillä nyt oli sen verran järki pääässä, ettei ole hommaamassa vuodeksi mopoa vaan kulkee pyörällä. Saanee autokortin erikoisluvalla jo ensi vuonna.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Mopopojat taustapeilissä häviää sillä kun suihkuttaa vähän ajovalojen tuulilasinpesunestettä. Nousee pesuneste kivasti ilmaan ja jos mopopoika ajaa visiiri auki niin silmiin. Myönnetään, lapsellinen teko se on tuokin mutta kerran itsellä meni vati täysin nurin kun taajamassa joku mopojonne ajoi ihan takapuskurissa kiinni ja härväsi muutenkin kaikkea siellä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mopopojat taustapeilissä häviää sillä kun suihkuttaa vähän ajovalojen tuulilasinpesunestettä. Nousee pesuneste kivasti ilmaan ja jos mopopoika ajaa visiiri auki niin silmiin. Myönnetään, lapsellinen teko se on tuokin mutta kerran itsellä meni vati täysin nurin kun taajamassa joku mopojonne ajoi ihan takapuskurissa kiinni ja härväsi muutenkin kaikkea siellä.

Tässä taannoin, vuosia sitten tuli ajettua yksien mopospedejen kanssa vierekkäisillä kaistoilla rinnakkain. Oli sateinen keli ja urissa oli, no aika paljon vettä....
Siinä kun itsellä oli 60 kmh vauhtia ja mopo tuli 2 päällä rinnalla, rupesi sitten heiman lapsettaan. Ohjasin autoni niihin uriin.... Kivasti lensi vettä jannujen päälle pitkän aikaa... Sentteriä sieltä heilutettiin kovasti.
 

Cluller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TML
Yllä onkin pari hyvää esimerkkiä miten saadaan liikennekulttuuriamme paremmaksi.. Ensin ihmetellään, että teinipojat vähän härväävät liikenteessä ja ihan ei ole järki kasvanut kaikilta osin päähän. Jos aikuisten vastareaktiot on tuota tasoa että roiskitaan päälle joko kuravedet tai lasinpesunesteet siksi että ajellaan turhan lähella tai ylinopeutta rinnalla, niin onko ihme ettei jonnejen liikennekäyttäytyminen ei oikein parane? Aikuiset näyttämässä mallia.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yllä onkin pari hyvää esimerkkiä miten saadaan liikennekulttuuriamme paremmaksi.. Ensin ihmetellään, että teinipojat vähän härväävät liikenteessä ja ihan ei ole järki kasvanut kaikilta osin päähän. Jos aikuisten vastareaktiot on tuota tasoa että roiskitaan päälle joko kuravedet tai lasinpesunesteet siksi että ajellaan turhan lähella tai ylinopeutta rinnalla, niin onko ihme ettei jonnejen liikennekäyttäytyminen ei oikein parane? Aikuiset näyttämässä mallia.

Jep, itse pyrin jättämään kaikenlaiset ”kouluttamiset” liikenteessä väliin, kun ei niistä ole kuin haittaa kaikille osapuolille. Nuorempana tuli provosoiduttua ja lähdettyä johonkin hölmöilyihin mukaan, onneksi ei kenellekään käynyt mitään.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kehä ykkösellä oli tänään kolmen aikaan Kannelmäen kohdilla sattunut kolari ja paikalla pelastuslaitos selvittelemässä tilannetta. Vihdintieltä Kannelmäkeen asti, eli itäänpäin mentiin juoksuvauhtia.

Kolari oli länteen menevillä kaistoilla.

Eikö ajokorttikelpoiset ihmislapset ole ennen nähneet paloautoja vilkut päällä ja/tai kolaroitua autoa, vai miksi vitussa siinä pitää ryömiä ohi?

Saatanan tunarit.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eikö ajokorttikelpoiset ihmislapset ole ennen nähneet paloautoja vilkut päällä ja/tai kolaroitua autoa, vai miksi vitussa siinä pitää ryömiä ohi?
Ehtii ottamaan kuvia?
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joonas Olli. Ymmärrän kyllä, että tarkoitus on hyvä (osoittaa, miten autoilijat eivät aina noudata liikennesääntöjä pyöräilijöiden kanssa), mutta tuo tyyli hakemalla hakea konflikteja liikenteessä ja tarve päästä vähän kouluttamaan autoilijoita on jotenkin vastenmielistä. Tuolla menolla joku kerta vielä suututtaa väärän autoilijan ja sitten on nenä kipeä.

YouTubessa enemmänkin videoita, twitterissä myös tuo julki tilanteita, kyseinen kaveri tuli tutuksi tämän myötä:

 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Joonas Olli. Ymmärrän kyllä, että tarkoitus on hyvä (osoittaa, miten autoilijat eivät aina noudata liikennesääntöjä pyöräilijöiden kanssa), mutta tuo tyyli hakemalla hakea konflikteja liikenteessä ja tarve päästä vähän kouluttamaan autoilijoita on jotenkin vastenmielistä.
No onhan tuo nyt minun mielestäni ainakin ihan naurettavaa, että jos meinaa tuollaista kyytiä sotkevansa tuolla liikenteessä risteysalueiden yli ym. ja kuvittelee, että ikinä ei synny mitään tilanteita. On siinä nyt jotain omaa vastuutakin jo silloin pelissä. Tämä oman vastuun ymmärtäminen tuntuu vain osalle näistä maantiekiitäjistä olevan jotenkin vaikea konsepti käsittää. Liian moni kuvittelee tuolla liikenteessä, että he saavat niillä maantiepyörillään mennä miljoonaa ja muu liikenne siinä heitä väistäköön, jolloin ennakointivelvoite siirtyy täysimääräisesti autoilijoille. Eihän se nyt niin voi mennä, ja tuo kaikkia koskettava ennakointivelvollisuus on oikein asiallinen ja hyvä lainkohta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pyöräilen ja autoilen aika pitkälti suhteessa 50/50. Väittäisin, että pyöräilijöillä ne suuremmat ongelmat liikennesääntöjen noudattamisessa on. Tuollainen provosoiminen toki on idioottimaista on kyse sitten pyöräilijästä tai autoilijasta.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pyöräilen ja autoilen aika pitkälti suhteessa 50/50. Väittäisin, että pyöräilijöillä ne suuremmat ongelmat liikennesääntöjen noudattamisessa on. Tuollainen provosoiminen toki on idioottimaista on kyse sitten pyöräilijästä tai autoilijasta.

Itse kohtaan autoilijana varmaan joka viikko pyöräilijän, joka ei tunne väistämisvelvollisuuksia tai sitten vain välitä noudattaa niitä. Useimmiten tööttään, pari kertaa huutanut ikkunasta "tunnetko sä spandex-pelle liikennesääntöjä" tms.

Onneksi näistä kirjoitellaan silloin tällöin:


Nosto jutusta:

"Monien mukaan autoilija väistää, koska pyöräilijä tulee oikealta.

Väärin. Pyöräilijä ei aja tiellä vaan pyörätiellä ja ylittää tien pyörätien jatketta pitkin. Jos autoilijalla ei ole kärkikolmiota tai uutta Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkkiä, pyöräilijä on väistämisvelvollinen tulipa hän oikealta tai vasemmalta."
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse kohtaan autoilijana varmaan joka viikko pyöräilijän, joka ei tunne väistämisvelvollisuuksia tai sitten vain välitä noudattaa niitä. Useimmiten tööttään, pari kertaa huutanut ikkunasta "tunnetko sä spandex-pelle liikennesääntöjä" tms.

Sama. Lisäksi kohtaan pyöräilijänä vähintään yhtä usein autoilijan, joka ei tunne väistämisvelvollisuuksia tai sitten vain välitä noudattaa niitä. Lisäksi kohtaan jalankulkijana vähintään yhtä usein autoilijan tai pyöräilijän, joka ei tunne väistämisvelvollisuuksia tai sitten vain välitä noudattaa niitä. En kuitenkaan koe normaalisti tarvetta haukkua pyöräilijöitä spandex-pelleiksi, jalankulkijoita tuulipukupelleiksi, autoilijoita Toyota- ym. pelleiksi jne.

Pointti: mielestäni tämä jatkuva vastakkainasettelu ja tämä ihmeellinen viha pyöräilijöitä kohtaan on jotenkin hassua. Ylipäänsä koko kategorisointi. Itsekin olen päivästä riippuen pyöräilijä, kävelijä ta autoilija. Enkä muutu yhtäkkiä eri persoonaksi kun vedän spandexit päälle ja lähden pyörälenkille. Fakta on, että valitettavan iso osa liikkujista ei tunne liikennesääntöjä tai on muuten vaan idiootteja, Tämän asian kanssa nyt on syytä vaan elää ja huomioida omassa tekemisessä mutta jos lähtee joka päivä tien päälle agressiiivisella asenteella ja kyttäämään pyöräilijöiden (tai muiden) virheitä niin eihän se kovin terveellistä ole.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sama. Lisäksi kohtaan pyöräilijänä vähintään yhtä usein autoilijan, joka ei tunne väistämisvelvollisuuksia tai sitten vain välitä noudattaa niitä. Lisäksi kohtaan jalankulkijana vähintään yhtä usein autoilijan tai pyöräilijän, joka ei tunne väistämisvelvollisuuksia tai sitten vain välitä noudattaa niitä. En kuitenkaan koe normaalisti tarvetta haukkua pyöräilijöitä spandex-pelleiksi, jalankulkijoita tuulipukupelleiksi, autoilijoita Toyota- ym. pelleiksi jne.

Omat huutoni lähtevät idiooteille, jotka näyttävät keskaria tai kiroavat, vaikka itse toimineet väärin. Sellaisille kuten tämä pelle.

Itse toivoisin, että kaikki noudattaisivat liikennesääntöjä. Esim. jalankulkijana juoksulenkeillä valitettavan usein autoilijat eivät pysähdy suojatielle. Pari kertaa muistutukseksi tempaissut nyrkillä kovaa auton kattoon tai takaluukkuun, jos kyseessä risteys ja auto pysähtynyt suojatien jälkeen.

Kävipä yksi päivä myös niin, että poistuessani autolla liikenneympyrästä pysähdyin, kun pyöräilijä ylittämässä pyörätien jatketta. Pyöräilijä pysähtyi, kun ei ilmeisesti tiennyt, että tuossa tilanteessa autolla väistämisvelvollisuus.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pyöräilen ja autoilen aika pitkälti suhteessa 50/50. Väittäisin, että pyöräilijöillä ne suuremmat ongelmat liikennesääntöjen noudattamisessa on. Tuollainen provosoiminen toki on idioottimaista on kyse sitten pyöräilijästä tai autoilijasta.

Sama juttu meikäläisellä ja asia on juuri noin. Sitä olen pitkään ihmetellyt eikö osalla pyöräilijlöistä ole itsesuojeluvaistoa. Olit oikeassa tai väärässä, ei se varmaan paljoa lohduta kun 35 km/h painaa auton konepellin yli.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pari kertaa muistutukseksi tempaissut nyrkillä kovaa auton kattoon tai takaluukkuun, jos kyseessä risteys ja auto pysähtynyt suojatien jälkeen.
Vaikutat varsin miellyttävältä ja rakentavaan kanssakäymiseen pyrkivältä liikkujalta. Mietinpä vaan, että spandex-pelleksi huutelu, puhumattakaan ihmisten omaisuuteen kajoamisesta, saattaa pidemmän päälle johtaa siihen, että joku heikkohermoisempi kaveri iskee nyrkillä takaisin, tai jos huono tuuri käy, kaivaa jostain kättä pitempää. Mutta kukin tyylillään, johonkihan se ahdistus kai pitää purkaa, mikä Lukon kannattamisesta aiheutuu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mietinpä vaan, että spandex-pelleksi huutelu, puhumattakaan ihmisten omaisuuteen kajoamisesta, saattaa pidemmän päälle johtaa siihen, että joku heikkohermoisempi kaveri iskee nyrkillä takaisin, tai jos huono tuuri käy, kaivaa jostain kättä pitempää.

Toki aina voi kokeilla onneaan.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Lisäksi kohtaan jalankulkijana vähintään yhtä usein autoilijan tai pyöräilijän, joka ei tunne väistämisvelvollisuuksia tai sitten vain välitä noudattaa niitä. En kuitenkaan koe normaalisti tarvetta haukkua pyöräilijöitä spandex-pelleiksi, jalankulkijoita tuulipukupelleiksi, autoilijoita Toyota- ym. pelleiksi jne.

Tätä itsekin pohdin, koska valtaosin kävelen. Autoilijat ja pyöräilijät meidän kohdalla keskittyvät kitisemään, kuinka syynäämme vaan puhelimia tai kuulokkeissa soi musiikki. So what, se suojatie pitäisi pystyä ylittämään. Usein sanotaan, kuinka pitäisi keskittyä tsekkaamaan lähestyvät autot. Voi tätä neuvoa, odotapa ruuhkaväylällä valottomalla suojatiellä ikuisuus.

Mutta noin yleisesti keskusteluissa liikaa vastakkainasettelua. Miksei osata ajatella toistenkin kannalta? (enkä viittaa nyt tähän palstaan, täällähän fiksua keskustelua)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toivoisin ylipäätään, että porukka vähän relaisi. Ymmärrän toki että jos luulee kuolevansa, niin primitiivireaktiona voi tulla mitä vaan, mutta noin muuten kaikki keskisormet ja raivotööttäykset ja takaluukun tamppaukset voisi korvata peukulla ja hymyllä.
Olet yleensä ns hävinnyt pelin kun näytät keskaria, mutta korvaapa se peukulla niin se vihollinenhan jää miettimään että mitä just tapahtu.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Toivoisin ylipäätään, että porukka vähän relaisi. Ymmärrän toki että jos luulee kuolevansa, niin primitiivireaktiona voi tulla mitä vaan, mutta noin muuten kaikki keskisormet ja raivotööttäykset ja takaluukun tamppaukset voisi korvata peukulla ja hymyllä.
Olet yleensä ns hävinnyt pelin kun näytät keskaria, mutta korvaapa se peukulla niin se vihollinenhan jää miettimään että mitä just tapahtu.

Itse olen itse asiassa hieman "vanhanaikainen höppänä" ja joskus morotan varsinkin tasa-arvoisissa ytimen risteyksissä autoilijoille, jotka minut huomasi. Jossain tästäkin ulistaan, että eihän niin kuulu tehdä, mutta pakko sitä on jollekin joskus kiitollisuus osoittaa.

Jos vaikka puhelimeni soi, kun olen juuri lähestymässä suojatietä ja tuo puhelu on tärkeä, peruutan ja huitaisen kuskille, että menee. Haluan tosissani hoitaa sen puhelun alta pois ja jään sen tekemään etäämmäs suojatiestä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olin kävelylenkillä aiemmin elokuussa. Kävelin kevyen liikenteen väylää paikallisen kauppakeskuksen ohi. Kauppakeskuksen suunnasta tuleva liikenne saapuu T-risteykseen siten, että sieltä tulijat joutuvat ylittämään kevyen liikenteen väylän jatkeena olevan suojatien, johon olin saapumassa. Suojatien keskellä on liikenteenjakaja, ja kauppakeskuksesta poistuville on kaksi kaistaa, yksi kumpaankin suuntaan kääntyville.

Saavuin suojatielle, ja kauppakeskuksesta oikealle kääntyvä auto jäi odottamaan, että pääsen yli. Samaan aikaan viereistä kaistaa tulee kauppakeskuksen suunnasta moposkootterilla nuori poika, joka huomaa kyllä minut, mutta päättää ajaa suunnilleen kävelyvauhtia lävitseni, päästäkseen viereisen auton ohi kurkkimaan risteävää liikennettä. Syntyy pieni kontakti, kun oletin tietenkin mopopojan antavan suojatiellä etenevän kävelijän mennä ensin. Tällöin kehkeytyi keskustelu, joka eteni seuraavasti (PK = Pisin Kääpiö 186cm, MP = mopopoika):

MP: Hei älä töni, mä meinasin kaatua!
PK: Älä itse töni, sun pitää väistää jalankulkijaa suojatiellä eikä ajaa päälle.
MP: Mä tulin tosi hiljaa, sä olisit voinut vähän odottaa.
PK: Sun täytyy kuitenkin noudattaa liikennesääntöjä.
MP: Haist vittu.

PK kaivoi puhelimensa esiin ja otti kuvia moposta ja pojasta. Vakuutuskilpi ei harmi kyllä tarttunut selvästi yhteenkään kuvaan. MP kaasutti paikalta suht kiireellä pois.

Entisenä mopopoikana olen kyllä vähän skeptinen mopokortin hyödyistä. Liikennesääntöjen ymmärtäminen ja mopon käsittelyn perusteet onnistuvat ilmankin, ja keneltä hyvänsä. Mopokortin suorittaminen tuskin vaikuttaa paljoa keskenkasvuisen asenteisiin, ei välttämättä harkintakykyynkään. B-kortinkin suorittamisen suhteen näkisin paremmaksi, ettei 17-vuotiaille myönnettäisi B-ajo-oikeutta mistään syystä. Onnettomuustilastot eivät oikein puolla tuon ikäisten autoilua. Monelle 18 vuotta täyttäneellekin mopo ja polkupyörä olisivat parempia kulkupelejä, sekä itsensä että muiden kannalta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jos autoilijalla ei ole kärkikolmiota tai uutta Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkkiä, pyöräilijä on väistämisvelvollinen tulipa hän oikealta tai vasemmalta."
Tämä on aivan selvä asia, mutta aina ei voi tietää, onko siellä kärkikolmio vai ei. Yhtä vaikeaa niin autoilijolle kuin kuin pyöräilijöille. Ainakin vieraassa ympäristössä on risteyksissä parempi vähän varoa; ei voi tietää onko siellä kärkikolmio vai ei. Toki aina et voi tietää aiotaanko sinua väistää vai ei, vaikka tulisit oikealta tasa-arvoisessa risteyksessä. Valtateillä etuajo-oikeus on liikennemerkillä osoitettu.


Kaupunkioloissa tätä merkkiä harvoin näkee.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK

Kaupunkioloissa tätä merkkiä harvoin näkee.
Nyt tulee hivenen mutua, mutta tulkitsen niin, että etuajo-oikeutetun tien merkki nähdään kaupunkiolosuhteissa usein ongelmallisena, tai ainakin lisäarvoakaan vähäisenä. Merkkejä on muutenkin melko paljon, ja tuon merkin käyttö taitaa tieliikennelain mukaan edellyttää myös toisen merkin käyttöä silloin, kun etuajo-oikeus päättyy.

Kärkikolmion etuna on, että myös etuajo-oikeutetulta tieltä katsottuna se on välittömästi tunnistettavissa, kun tuon muotoisia liikennemerkkejä ei ole muita. Sama juttu kielletyn ajosuunnan merkin kanssa siinä mielessä, että tuo on ainoa pyöreä liikennemerkki, jota voidaan pitää esim. risteysalueella kuperaksi muotoiltuna. Näin senkin tunnistaa myös nurjalta puolelta. Ainoa isompi ongelma noissa kahdessa merkissä on mielestäni se, että joskus merkin sijoittelua ei pysty tekemään kovin hyvin, jos sitä ajatellaan etu-ajo-oikeutettua tietä kulkevan kannalta. Joskus niitä joutuu kurkkimaan oikein huolella, ja se taas onvähän riskaabelia, mikäli ollaan liikkeellä vieraassa kaupungissa ja vilkkaan liikenteen aikaan. Tähän jos keksisi hyvän liikennemerkki- tai muun viesti-innovaation, niin liikenneturvallisuus voisi hyvinkin kohentua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös