Lapajäähän
Jäsen
Videolla Junes Lokan puoliso Tiina Wiik kuskina. Voi jumalauta mikä ohitus!
Siinä on video todistusaineistona siitä, että kortin voi napata pois. Mistä näitä sikiää?
Videolla Junes Lokan puoliso Tiina Wiik kuskina. Voi jumalauta mikä ohitus!
Videolla Junes Lokan puoliso Tiina Wiik kuskina. Voi jumalauta mikä ohitus!
Totta hitossa poliisi voi ottaa tuosta kortin kuivumaan.Pelottavampaahan tässä on, että tuo kuljettaja luulee tehneensä täysin oikean ratkaisun. Miehellä sentään päässä raksuttaa, mutta tuolla naisella ei kyllä leikkaa yhtään. Täysin vastuuton ohitus. Voiko poliisi tälläisen videon perusteella antaa sakot törkeästä liikenteen vaarantamisesta tai peräti ottaa kortin kuivumaan? Nimittäin ehdottomasti pitäisi. Tuollaisia ohittelijoita ei liikenteeseen kaivata ainoatakaan, eritoten, kun ei tuo edes ymmärrä tehneensä väärin ja aiheuttaneen ison vaaratilanteen.
Itsellä myös sama homma talvella. Edessä kymmenen auton jono ja takana rekka joka liimautui aivan konttiin. Jono liikkui gps:n mukaan pikkuisen reilun 80 km/h, joka oli myös rajoitus. Väläyttelin muutaman kerran jarruvaloja johon puukenkäpelle vastasi pitkillä ja liimautui entistä lähemmäksi. Helposti siitä pääsi eroon. Otin alamäissä ja suorilla vauhtia reilusti pois, jolloin joutui takana jarruttelemaan ja ylämäkeen sitten kaasua niin jäi lasteineen kuin tikku paskaan kun oli menettänyt vauhtinsa. Pariin kertaan otti sitten rajoitinta vasten jonon kiinni ja liimautui taas aivan konttiin ja päätiin hankkiutua sankarista lopullisesti eroon. Alamäessä ennen pitkää ylämäkeä laskin nopeuden kuuteenkymppiin ja ylämäen alkaessa heilautin ikkunasta kättä hyvästiksi ja reilusti kaasua. Sinne jäi kiroilemaan ja vilkuttelemaan valoja. Jälkikäteen miettinyt mitä se ammattikuskia leikkinyt pelle luuli voittavansa roikkumalla aivan kontissa kiinni. Mäkinen ja mutkainen tie, edessä kymmenen auton jono josta sillä ei olisi ollut missään olosuhteissa toiveita päästä ohi. Olisi vaan jättänyt asianmukaisen välin ja ajellut rennosti liikennevirran mukana määränpäähänsä.Itsellä kävi viime syksynä sama tilanne, kun ajoin kantatie-52 Salosta kohti Tamperetta. Oli jo kohtalaisen pimeää ja yhdistelmäajoneuvo ajoi niin, että taustapeilistä näkyi pelkkä Scanian merkki, ja tätä jatkui pitkähkö matka. Itse ajoin muutaman auton takana mittarin mukaan noin 85 km/h. Jossain vaiheessa kyllästyin ja vilautin jarruvaloja, johon kuski vastasi vilauttamalla pitkiä valoja ja ”turvaväli” säilyi entisenä.
Muutama viikko sitten keskustelin asiasta vanhemman ammattiautoilija kanssa, joka ajaa työksen yhdistelmää. Sanoi, että ko. tilanteessa kannatta ottaa kuljetusliikkeen nimi ylös ja raportoida asiasta eteenpäin. Antoi muutenkin raippaa nuoremmille ammattikuskeille, tahtoo liian usein juuri turvavälit unohtua.
Mulle käynyt tuo, että joku urpo ohitti risteyksessä, kun olin kääntymässä vasemmalle. Tuttu kotiin johtava risteys, vilkku hyvissä ajoin päälle, ja tarkistin vielä taustapeilistä tuleeko takaa ketään, koska tällöin ko. paikassa hyvä ryhmittäytyä viimeisen päälle, niin mahtuvat oikealta ohittaa. Tulihan sieltä, mutta ei itselle tullut mieleenkään, että vasemmalta lähtee ohi, ja sujahti vierestä ihan just kun olin alkamassa kääntää autoa. Lapset oli takapenkillä turvaistuimissaan, ja kyllä vaivasi pitkään, mitä olisi voinut sattua. Alueella 60 km/h rajoitus, veikkaan ohittajalla olleen vähintään tämä lasissa, itsehän menin jo ihan ryömintävauhtia, joten vaikea oli arvioida. Tästä yli 10 vuotta, mutta vieläkin seuraan taustapeiliä loppuun asti näissä tilanteissa.Totta hitossa poliisi voi ottaa tuosta kortin kuivumaan.
Suosittelen tekemään tästä sähköisen rikosilmoituksen, kun vain tuo palvelu aukeaa joskus aamulla. Nyt se ei ole valitettavasti avoinna.
Totta hitossa poliisi voi ottaa tuosta kortin kuivumaan.
Suosittelen tekemään tästä sähköisen rikosilmoituksen, kun vain tuo palvelu aukeaa joskus aamulla. Nyt se ei ole valitettavasti avoinna.
Ei mitään järkeä kuormittaa poliisia. Kuski voi kiistää, ja todistajan ei tarvitse todistaa lähiomaista vastaan. Jos oikein kuulin, niin siinähän oli esillä vain etunimi, varsin yleinen vieläpä.
Kyllä. Striimiähän noi ajellessaan tekivät eli pitkästä videopätkästä käy kyllä helposti kuski selville.Tämähän on klippi pidemmästä (youtube?) livestä jossa varmaan käy kyllä ilmi kuka sielä ajaa. En ole nähnyt mutta luulisin että joku "nyymi" on pätkät laittanut poliisille kun näytti tuo pätkitty video pyörineen ylilaudalla jo joitain päiviä sitten.
En ymmärrä miksi liikenneympyrässä (ja muuallakin) vilkun käyttö on niin älyttömän vaikeata? Vilkun kun napauttaa ympyrässä jo ajava niin siinä kerkeää itse liittyä ympyrään ajamaan ja saadaan liikenne sulavasti toimimaan. Osa ei kuitenkaan koe tarvetta tai jaksa sitä vilkkua käyttää. Tässä tapauksessa mikäli tämän vilkuttoman auton takana tulee seuraava, niin ympyrään liittymiselle ei enää löydykkään aikaa. Sama pätee toki kaistanvaihtoihin. On varmaan yleistys, mutta kahteen automerkkiin rajoittuvat suuri osa näistä vilkuttomista tienkäyttäjistä.
Ottamatta kantaa ekaan kappaleesi, niin tästä tuli mieleen eräs sankari joka ajoi pieneen ympyrään kovaa vauhtia vilkku päällä ja itse olin liittymässä seuraavasta liittymästä. Katsoin kyseisen jätkän vauhtia, että ei varmasti vilkusta huolimatta käänny suuntaan, jonne vilkutti, ja mistä itse tulin, enkä uskaltanut ajaa ympyrään luottaen vilkkuun. Tyyppi vetikin vauhdilla ympyrän ”suoraan”. Tööttäsin, häiskä pysähtyi ja käytiin siinä sananvaihtoa eikä tainnut ymmärtää mitä teki väärin.Toinen asia on sitten se, etten oikein luota, että vilkuttajat ovat oikeasti aikeissa kääntyä. Siksi tulee varmisteltua, enkä uskalla suikata väliin, koska jos ei käännykään, tulee törmäys. Eivätkä vahinkovilkuttajat ole edes mitenkään äärimmäisen harvinaisia.
Itse en näitä ympyröitä hallitse. Niitä on tietenkin monenlaisia, mutta yleisimmin käyttämäni ovat niin pieniä, ettei poistumista ehdi oikein vilkuttaa, joten se tuntuu todella turhalta. Melkein samalla kun vilkun laittaa päälle, alkaa jo kääntäminen ympyrästä pois, joten mitäpä muut siitä hyötyvät.
Toinen asia on sitten se, etten oikein luota, että vilkuttajat ovat oikeasti aikeissa kääntyä. Siksi tulee varmisteltua, enkä uskalla suikata väliin, koska jos ei käännykään, tulee törmäys. Eivätkä vahinkovilkuttajat ole edes mitenkään äärimmäisen harvinaisia.
Joo, paha paikka. Ei minusta kaikkein fiksuin ratkaisu tuohon. Tuollaiset viritykset oikeasti pahoja sellaisille, joille järjestely ei ole tuttu.Muutama päivä sitten oli taas Hyrylän ympyrässä itsellä kolari lähellä. Siinä kun saa molemmilta kaistoilta poistua esimerkiksi Järvenpään suuntaan ja vain sisempää saa jatkaa ympyrässä, niin aika usein joku ulkokaistalta jatkaakin ympyrässä eteenpäin. Itse olin taas sisäkaistalta ajamassa ulos ympyrästä kun ulkokaistalta leikattiin nenän edestä jatkamaan ympyrässä. Onneksi tuossa on jo oppinut varomaan ja osaa vähän varautua näihin.
Sinänsä joo, mutta liikennemerkkejä lukemalla ja jopa kaistamaalauksia havainnoimalla tuo on aivan selvä juttu. Olen kyllä itsekin tuossa joutunut pariin otteeseen samanlaiseen tilanteeseen kuin veli @TAM. Kaikki ei vaan osaa.Joo, paha paikka. Ei minusta kaikkein fiksuin ratkaisu tuohon. Tuollaiset viritykset oikeasti pahoja sellaisille, joille järjestely ei ole tuttu.
Itse en näitä ympyröitä hallitse. Niitä on tietenkin monenlaisia, mutta yleisimmin käyttämäni ovat niin pieniä, ettei poistumista ehdi oikein vilkuttaa, joten se tuntuu todella turhalta. Melkein samalla kun vilkun laittaa päälle, alkaa jo kääntäminen ympyrästä pois, joten mitäpä muut siitä hyötyvät.
Otin alamäissä ja suorilla vauhtia reilusti pois, jolloin joutui takana jarruttelemaan ja ylämäkeen sitten kaasua niin jäi lasteineen kuin tikku paskaan kun oli menettänyt vauhtinsa.
Vielä kun matkittaisiin tuo "sisäkehälle" päin vilkuttaminen brittien oikeasta tavasta näyttää suuntamerkkiä liikenneympyrässä:Täysin oikeaoppinen tapa on seuraava:
Jos olet poistumassa ympyrästä ensimmäisessä liittymässä, laitat vilkun päälle jo ennen kuin menet sisään ympyrään. Vähän niin kuin olisit vain tavallisessa risteyksessä.
Jos poistut muusta kuin ensimmäisestä liittymästä, laitat vilkun päälle heti kun olet ohittanut poistumista edeltävän liittymän, et vasta sitten kun olet poistumassa omasta liittymästäsi. Tällöin kyllä käytännössä pitäisi ehtiä ihan hyvin vilkuttelemaan, vaikka ympyrä olisi hyvinkin pieni.
Ensimmäistä kohtaa noudatetaan jonkun verran, ei toki kovin moni. Jälkimmäistä ei noudata oikeastaan kukaan. Eipä tuolla nyt suurta merkitystä oikeastaan ole, ei siellä ympyrän ulkopuolella montaa sekuntia yleensä joudu jonottelemaan, vaikka kukaan ei vilkuta. Tyhmää, mutta aika yhdentekevää lopulta.
Ei ollut mitään tarvetta opettaa eikä myöskään purkaa pahaa mieltä. Vain ja ainoastaan hankkiutua eroon jäisellä tiellä kontista roikkuvasta puukenkämiehestä. Vilkuttelin muutamaan kertaan jarruvaloja sumareita jos älyäis jättää väliä, mutta liimaantui vaan tiukempaan kiinni. Ilman pienintäkään epäilystä tyyppiä vitutti kun ei saanut tuupata rajoitinta vasten mutta ei se kontissa roikkuminen siihen mitään helpotusta tuonut kun edessä jono josta sillä ei olisi ollut mitään toiveita päästä ohi. Mäkisellä tiellä olisi matkansa ollut huomattavasti helpompaa kun olisi jättänyt väliä ja olisi silloin pystynyt ottamaan kunnolla vauhtia ennen ylämäkeä niin ei auto lasti päällä hyydy. Ei vaan riittänyt ammattitaito tyypillä. Minulla oli matkaa jäljellä noin 40 kilsaa ja en kyllä sellaista matkaa katso rekkapenaa kontissa.Siinä on kyllä kaksi samankaltaisella järjenjuoksulla varustettua nyt kohdannut. Kumma juttu, että se liikenne on joillekin oikea paikka opettaa muita ja purkaa omaa pahaa mieltään. Sitten, kun niitä osuu kaksi samaan tilanteeseen, niin sopii vain toivoa, ettei kovin suurta vahinkoa tule. Ainakaan viattomille osapuolille.
Muutama päivä sitten oli taas Hyrylän ympyrässä itsellä kolari lähellä. Siinä kun saa molemmilta kaistoilta poistua esimerkiksi Järvenpään suuntaan ja vain sisempää saa jatkaa ympyrässä, niin aika usein joku ulkokaistalta jatkaakin ympyrässä eteenpäin. Itse olin taas sisäkaistalta ajamassa ulos ympyrästä kun ulkokaistalta leikattiin nenän edestä jatkamaan ympyrässä. Onneksi tuossa on jo oppinut varomaan ja osaa vähän varautua näihin.
Helposti tulee tuon verran laskua pienenkin jäljen päällemaalaamisesta. Sinun liikennevakuutuksestasi tuo korvataan, kunhan vakuutusyhtiösi ensin hyväksyy. Pajalta lähtee kuvat hyväksymistä varten. Ei sillä sen jälkeen ole sinulle merkitystä, paljonko lasku on. Sinun vakuutuksesi bonukset saattavat pienentyä, mikä johtaa vakuutusmaksun nousemiseen. Riippuu siitä, millaisilla ehdoilla olet vakuutuksesi ottanut. Omavastuuta ei liikennevakuutuksissa ole.Nyt jatkoajan kolaroineet jelp! Kaupungilla annoin hennon pienen pusun edessä olevalle noin 15-20 vuotta vanhalle Peugeot 206jonka kuskina toimi varmaan reilu 70-vuotias muori. Omaan autooni ei näkyviä lommoja tullut ja pusun ottaneeseen autoon tuli todnäk. yksi tai kaksi naarmua, siis todella minimaaliset jäljet (jos ne nyt siitä tulivat).
Auton omistajan vävy sattuu olemaan automaalari. Kaveri soitteli mulle ja sanoi että vakuutuksen kautta kannattaa hoitaa, sillä kustannukset ovat 490 euroa. Siis jumalauta varmaan puolet ton auton käyttöarvosta. Nuoren iän puolesta en tämmöisiä ole aiemmin hoitanut joten nyt jos löytyy kokemuksia tilanteessa etenemiseen, niin niitä mielellään kuuntelisin.
Tää olis kannattanut paikan päällä jo hoitaa käteisellä (tässä tapauksessa 30-50€). Mitään järkeä ei ole ruveta omia bonuksia laskemaan jonkun kahden naarmun takia, mitkä on tullut ikivanhaan pösöön. Yritä sovitella se että heität 50€ kouraan kipukorvauksia ja jos ei kelpaa niin kiellät kaiken. Eikai niillä mitään todisteita ole siitä kolarista jos ei poliisit paikalla käynyt?Nyt jatkoajan kolaroineet jelp! Kaupungilla annoin hennon pienen pusun edessä olevalle noin 15-20 vuotta vanhalle Peugeot 206jonka kuskina toimi varmaan reilu 70-vuotias muori. Omaan autooni ei näkyviä lommoja tullut ja pusun ottaneeseen autoon tuli todnäk. yksi tai kaksi naarmua, siis todella minimaaliset jäljet (jos ne nyt siitä tulivat).
Auton omistajan vävy sattuu olemaan automaalari. Kaveri soitteli mulle ja sanoi että vakuutuksen kautta kannattaa hoitaa, sillä kustannukset ovat 490 euroa. Siis jumalauta varmaan puolet ton auton käyttöarvosta. Nuoren iän puolesta en tämmöisiä ole aiemmin hoitanut joten nyt jos löytyy kokemuksia tilanteessa etenemiseen, niin niitä mielellään kuuntelisin.
Tää olis kannattanut paikan päällä jo hoitaa käteisellä (tässä tapauksessa 30-50€). Mitään järkeä ei ole ruveta omia bonuksia laskemaan jonkun kahden naarmun takia, mitkä on tullut ikivanhaan pösöön. Yritä sovitella se että heität 50€ kouraan kipukorvauksia ja jos ei kelpaa niin kiellät kaiken. Eikai niillä mitään todisteita ole siitä kolarista jos ei poliisit paikalla käynyt?