Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 977 184
  • 12 212
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ensinnäkin puhuin suurinta sallittua ajavasta. Jos joku ajaa 10 km/h alinopeutta ilman syytä, niin ei hän silloin optimaalisesti aja. Tähän en kannusta, vaikka sinänsä laillista toimintaa onkin. Jos kuitenkin satasen rajoituksella ajat 100 km/h ohittaen pari 85-90 km/h kulkevaa rekkaa, niin ei siinä tarvi mitään surkutella, jos takana tuleva lain rikkoja joutuu hetken odottelemaan kaahailun jatkumista. Vasemmalle kaistalle ei motarilla jäädä turhaan asumaan missään tilanteessa vaan ohituksen jälkeen siirrytään oikealle. Pieniin väleihin hitaammaan taa en kyllä lähde menemään vain takana tulevan iloksi. Siinähän sitä saataisiin haitariliikettä kahdelle kaistalle.

Sattuu olemaan perheen toinen auto vanha, joskin hyväkuntoinen Micra. Vähänkin jos on sivutuulta, niin ei sillä kyllä motarilla mielellään 120 km/h ajele. Silti toki rekat ohittelen.

Moottoriteiden ulkopuolella ajelen aivan samoja nopeuksia kuin Vectrallakin. Jostain kummallisesta syystä Vectraa ei juuri ohiteta, mutta Micran ohi on monien mentävä. Ihminen on usein pieni pienen auton takana.
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Eilen ajelin tukkirekan perässä ja hieman oudoksuin rekan ajotapaa. Nopeusrajoitus oli 80 km/h ja hieman yli sen mentiin. Rekan edessä meni henkilöauto ja rekka oli aivan tuon henkilöauton puskurissa kiinni. turvallistahan se rekkakuskille oli, mutta edellä ajavan kuskin voisi kuvitella hieman aristavan tilannetta, kun peruutuspeilissä ei näy muuta kuin Scanian logo.

Itsellä kävi viime syksynä sama tilanne, kun ajoin kantatie-52 Salosta kohti Tamperetta. Oli jo kohtalaisen pimeää ja yhdistelmäajoneuvo ajoi niin, että taustapeilistä näkyi pelkkä Scanian merkki, ja tätä jatkui pitkähkö matka. Itse ajoin muutaman auton takana mittarin mukaan noin 85 km/h. Jossain vaiheessa kyllästyin ja vilautin jarruvaloja, johon kuski vastasi vilauttamalla pitkiä valoja ja ”turvaväli” säilyi entisenä.

Muutama viikko sitten keskustelin asiasta vanhemman ammattiautoilija kanssa, joka ajaa työksen yhdistelmää. Sanoi, että ko. tilanteessa kannatta ottaa kuljetusliikkeen nimi ylös ja raportoida asiasta eteenpäin. Antoi muutenkin raippaa nuoremmille ammattikuskeille, tahtoo liian usein juuri turvavälit unohtua.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kyllä kiristää eräiden vilkun käyttö, jonka ilmiselvä tarkoitus on vain noudattaa liikennesääntöjä. Se nyt on yksi ja sama, käyttääkö sitä silloin kun se ei ole viesti kenellekään.

Edellisessä viestissäni mainitsin kiilusilmäiset riisikupin ohittajat. Sellaisen puskurissa roikkuessa saatan alkaa vilkuttamaan satoja metrejä ennen risteystä josta olen kääntymässä, jos siinä välissä ei ole muita risteyksiä.

Tieliikennelakikirjalle vilkuttelu on ihan turhaa. Muille tienkäyttäjille sen sijaan varsin tärkeä toimi joka parantaa liikenteen sujuvuutta, turvallisuutta ja jopa vähentää päästöjä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Muutama viikko sitten keskustelin asiasta vanhemman ammattiautoilija kanssa, joka ajaa työksen yhdistelmää. Sanoi, että ko. tilanteessa kannatta ottaa kuljetusliikkeen nimi ylös ja raportoida asiasta eteenpäin. Antoi muutenkin raippaa nuoremmille ammattikuskeille, tahtoo liian usein juuri turvavälit unohtua.
Olisikohan tästä pari vuotta aikaa, kun tuolla Hamina - Taavetti tiellä roikkui pelkkä nuppi aivan siinä tappituntumalla kiinni. Siinä se olisi varmaan Taavettiin saakka roikkunut, jos en olisi ajanut levähdysalueelle/bussipysäkille (en enää muista kumpaan) päästääkseni tuon ohitse. Siinä kyllä ihmettelin, että miten voi ammattikuskilla olla turvavälit noin hukassa. Tuollakin tiellä kuitenkin ne pusikot menee ihan siinä vieressä, ja hirvi tai joku muu elukka kun tulee sopivalla ajoituksella sieltä, niin se on pomminvarma kolari.

Noin olen muutenkin tehnyt näiden roikkujien kanssa, jotka ei ymmärrä tulla ohi, että ihan suosiolla vaan kaarran jonnekin tiensivuun ja lasken sillä tavalla ohi. Kun tuota minä en vaan ymmärrä, että ensin ajetaan helvetin pitkä välimatka kiinni kovemmalla nopeudella, mutta sitten jäädään siihen takakonttiin roikkumaan, ja ohi ei ymmärretä/uskalleta tulla, vaikka miten tarjoaa oikein paikkaa, että mene nyt.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots




Videolla Junes Lokan puoliso Tiina Wiik kuskina. Voi jumalauta mikä ohitus!


Huhhuh ja vielä kerran huh. Lähellä omia lapsuuden kotikulmia Raahessa valtatiellä 8 on tämä tapahtumapaikka. 2 risteystä vetää vastaantulijoiden kaistaa, ensin oikealla puolella (risteys vilahtaa videolla ohitetun rekan keulan edessä) josta tietysti ei voi kukaan eteen lailliseti mutta ohituskielto siinä silti on. Sitten heti perään vasemmalla mihin tuo raskas ajoneuvo on kääntymässä. Jos kiinnostaa katsoa tuo kohta kartalta niin Wiik tulee pohjoisesta etelään vt8 ja ohittaa vasenta kaistaa ajaen risteykset "Eteläkaari" ja "Kiiluntie". Klipin alkaessa laskeutuu junaradan ylittävää siltaa alas, sillan nousussa Pattijoen kohdalla oleva 60 rajoitus päättyy ja 80 alkaa. Siitä päättää sitten lähteä heti suoran alussa ohittamaan useamman auton vaikka nuo risteykset on melko nopeasti edessä tuossa, yhtenäinen ohituskielto näiden risteysten yli ja "katkosulkuviiva" alkaa melkein heti suoran alusta.

Kyllä tuo Wiik näköjään paskaa puhuu sujuvasti muutenkin kuin politiikassa.
 

Mustanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Itse otan aina prätkällä jonkin mukavan peesin, ja köröttelen siellä perässä. Jaa miksi? Ihan vaan sen takia, että kun nuo kaaharikammoiset, kuolemantuomiota rattiijuopoille vaativat, aina oikeassa olevat, mopojen ja sähköpotkulautojen vihaajat, ylipäätään oman elämänsä hannukarpot ovat niitä, jotka ajavat päälle ja eteen. Selittelevät sitten, en nähnyt, ajoi varmaan ylinopeutta, yhdelläkään on tuskin rohkeutta tunnustaa, että onkin ihan samanlainen hengen riistäjä, kuin nuo em. tyypit. Ei sillä ole väliä kuka ja ja mikä toisen hengettömäksi kolaa. Peesatessa on siis paremmassa tallessa ja prätkällä muutenkaan viitsi paahtaa, kun viima repii kypärää yms. tai yleensä mennään pikkuteitä missä nopeus on 60-80 km/h.
En tietenkään hyväksy minkäänlaista laittomuutta ja patologiset päihderiippuvaiset tai sekoilijat tarvitsevat apua ja hoitoa sekä eristyksen. Nykyään ainut hoito on ajokielto ja sakko, ja se on 100% huono lääke näille tyypeille, eli ei mitään vaikutusta, kun ei ole tuloja eikä ajo-oikeutta ikinä ollutkaan tai se on menetetty jo ammoin. Käytännössä ei siis mitään seurauksia näille venkuloille ja narkkareille.
Normaali kaahari tai aamurapuloissa narahtanut ottaa kyllä kerrasta opiksi ja viimeistään toisesta kerrasta.
Itseä ei enään sakot kiinnosta ja autolla ajankin aina 85-95km/h siinä saa Scaniat roikkua puskurissa, en välitä.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue




Videolla Junes Lokan puoliso Tiina Wiik kuskina. Voi jumalauta mikä ohitus!

Pelottavampaahan tässä on, että tuo kuljettaja luulee tehneensä täysin oikean ratkaisun. Miehellä sentään päässä raksuttaa, mutta tuolla naisella ei kyllä leikkaa yhtään. Täysin vastuuton ohitus. Voiko poliisi tälläisen videon perusteella antaa sakot törkeästä liikenteen vaarantamisesta tai peräti ottaa kortin kuivumaan? Nimittäin ehdottomasti pitäisi. Tuollaisia ohittelijoita ei liikenteeseen kaivata ainoatakaan, eritoten, kun ei tuo edes ymmärrä tehneensä väärin ja aiheuttaneen ison vaaratilanteen.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
En ymmärrä miksi liikenneympyrässä (ja muuallakin) vilkun käyttö on niin älyttömän vaikeata? Vilkun kun napauttaa ympyrässä jo ajava niin siinä kerkeää itse liittyä ympyrään ajamaan ja saadaan liikenne sulavasti toimimaan. Osa ei kuitenkaan koe tarvetta tai jaksa sitä vilkkua käyttää. Tässä tapauksessa mikäli tämän vilkuttoman auton takana tulee seuraava, niin ympyrään liittymiselle ei enää löydykkään aikaa. Sama pätee toki kaistanvaihtoihin. On varmaan yleistys, mutta kahteen automerkkiin rajoittuvat suuri osa näistä vilkuttomista tienkäyttäjistä.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Pelottavampaahan tässä on, että tuo kuljettaja luulee tehneensä täysin oikean ratkaisun. Miehellä sentään päässä raksuttaa, mutta tuolla naisella ei kyllä leikkaa yhtään. Täysin vastuuton ohitus. Voiko poliisi tälläisen videon perusteella antaa sakot törkeästä liikenteen vaarantamisesta tai peräti ottaa kortin kuivumaan? Nimittäin ehdottomasti pitäisi. Tuollaisia ohittelijoita ei liikenteeseen kaivata ainoatakaan, eritoten, kun ei tuo edes ymmärrä tehneensä väärin ja aiheuttaneen ison vaaratilanteen.
Totta hitossa poliisi voi ottaa tuosta kortin kuivumaan.

Suosittelen tekemään tästä sähköisen rikosilmoituksen, kun vain tuo palvelu aukeaa joskus aamulla. Nyt se ei ole valitettavasti avoinna.
 
Viimeksi muokattu:

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Itsellä kävi viime syksynä sama tilanne, kun ajoin kantatie-52 Salosta kohti Tamperetta. Oli jo kohtalaisen pimeää ja yhdistelmäajoneuvo ajoi niin, että taustapeilistä näkyi pelkkä Scanian merkki, ja tätä jatkui pitkähkö matka. Itse ajoin muutaman auton takana mittarin mukaan noin 85 km/h. Jossain vaiheessa kyllästyin ja vilautin jarruvaloja, johon kuski vastasi vilauttamalla pitkiä valoja ja ”turvaväli” säilyi entisenä.

Muutama viikko sitten keskustelin asiasta vanhemman ammattiautoilija kanssa, joka ajaa työksen yhdistelmää. Sanoi, että ko. tilanteessa kannatta ottaa kuljetusliikkeen nimi ylös ja raportoida asiasta eteenpäin. Antoi muutenkin raippaa nuoremmille ammattikuskeille, tahtoo liian usein juuri turvavälit unohtua.
Itsellä myös sama homma talvella. Edessä kymmenen auton jono ja takana rekka joka liimautui aivan konttiin. Jono liikkui gps:n mukaan pikkuisen reilun 80 km/h, joka oli myös rajoitus. Väläyttelin muutaman kerran jarruvaloja johon puukenkäpelle vastasi pitkillä ja liimautui entistä lähemmäksi. Helposti siitä pääsi eroon. Otin alamäissä ja suorilla vauhtia reilusti pois, jolloin joutui takana jarruttelemaan ja ylämäkeen sitten kaasua niin jäi lasteineen kuin tikku paskaan kun oli menettänyt vauhtinsa. Pariin kertaan otti sitten rajoitinta vasten jonon kiinni ja liimautui taas aivan konttiin ja päätiin hankkiutua sankarista lopullisesti eroon. Alamäessä ennen pitkää ylämäkeä laskin nopeuden kuuteenkymppiin ja ylämäen alkaessa heilautin ikkunasta kättä hyvästiksi ja reilusti kaasua. Sinne jäi kiroilemaan ja vilkuttelemaan valoja. Jälkikäteen miettinyt mitä se ammattikuskia leikkinyt pelle luuli voittavansa roikkumalla aivan kontissa kiinni. Mäkinen ja mutkainen tie, edessä kymmenen auton jono josta sillä ei olisi ollut missään olosuhteissa toiveita päästä ohi. Olisi vaan jättänyt asianmukaisen välin ja ajellut rennosti liikennevirran mukana määränpäähänsä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Totta hitossa poliisi voi ottaa tuosta kortin kuivumaan.

Suosittelen tekemään tästä sähköisen rikosilmoituksen, kun vain tuo palvelu aukeaa joskus aamulla. Nyt se ei ole valitettavasti avoinna.
Mulle käynyt tuo, että joku urpo ohitti risteyksessä, kun olin kääntymässä vasemmalle. Tuttu kotiin johtava risteys, vilkku hyvissä ajoin päälle, ja tarkistin vielä taustapeilistä tuleeko takaa ketään, koska tällöin ko. paikassa hyvä ryhmittäytyä viimeisen päälle, niin mahtuvat oikealta ohittaa. Tulihan sieltä, mutta ei itselle tullut mieleenkään, että vasemmalta lähtee ohi, ja sujahti vierestä ihan just kun olin alkamassa kääntää autoa. Lapset oli takapenkillä turvaistuimissaan, ja kyllä vaivasi pitkään, mitä olisi voinut sattua. Alueella 60 km/h rajoitus, veikkaan ohittajalla olleen vähintään tämä lasissa, itsehän menin jo ihan ryömintävauhtia, joten vaikea oli arvioida. Tästä yli 10 vuotta, mutta vieläkin seuraan taustapeiliä loppuun asti näissä tilanteissa.

Mitään kameroita mulla ei ollut, enkä ehtinyt rekkaria nähdä. Musta vähän vanhempi bemari se oli. Toivottavasti tämä saa mätkyt tuosta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Totta hitossa poliisi voi ottaa tuosta kortin kuivumaan.

Suosittelen tekemään tästä sähköisen rikosilmoituksen, kun vain tuo palvelu aukeaa joskus aamulla. Nyt se ei ole valitettavasti avoinna.

Ei mitään järkeä kuormittaa poliisia. Kuski voi kiistää, ja todistajan ei tarvitse todistaa lähiomaista vastaan. Jos oikein kuulin, niin siinähän oli esillä vain etunimi, varsin yleinen vieläpä.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Ei mitään järkeä kuormittaa poliisia. Kuski voi kiistää, ja todistajan ei tarvitse todistaa lähiomaista vastaan. Jos oikein kuulin, niin siinähän oli esillä vain etunimi, varsin yleinen vieläpä.

Tämähän on klippi pidemmästä (youtube?) livestä jossa varmaan käy kyllä ilmi kuka sielä ajaa. En ole nähnyt mutta luulisin että joku "nyymi" on pätkät laittanut poliisille kun näytti tuo pätkitty video pyörineen ylilaudalla jo joitain päiviä sitten.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Tämähän on klippi pidemmästä (youtube?) livestä jossa varmaan käy kyllä ilmi kuka sielä ajaa. En ole nähnyt mutta luulisin että joku "nyymi" on pätkät laittanut poliisille kun näytti tuo pätkitty video pyörineen ylilaudalla jo joitain päiviä sitten.
Kyllä. Striimiähän noi ajellessaan tekivät eli pitkästä videopätkästä käy kyllä helposti kuski selville.
 

Byvajet

Jäsen
En ymmärrä miksi liikenneympyrässä (ja muuallakin) vilkun käyttö on niin älyttömän vaikeata? Vilkun kun napauttaa ympyrässä jo ajava niin siinä kerkeää itse liittyä ympyrään ajamaan ja saadaan liikenne sulavasti toimimaan. Osa ei kuitenkaan koe tarvetta tai jaksa sitä vilkkua käyttää. Tässä tapauksessa mikäli tämän vilkuttoman auton takana tulee seuraava, niin ympyrään liittymiselle ei enää löydykkään aikaa. Sama pätee toki kaistanvaihtoihin. On varmaan yleistys, mutta kahteen automerkkiin rajoittuvat suuri osa näistä vilkuttomista tienkäyttäjistä.

Itse en näitä ympyröitä hallitse. Niitä on tietenkin monenlaisia, mutta yleisimmin käyttämäni ovat niin pieniä, ettei poistumista ehdi oikein vilkuttaa, joten se tuntuu todella turhalta. Melkein samalla kun vilkun laittaa päälle, alkaa jo kääntäminen ympyrästä pois, joten mitäpä muut siitä hyötyvät.

Toinen asia on sitten se, etten oikein luota, että vilkuttajat ovat oikeasti aikeissa kääntyä. Siksi tulee varmisteltua, enkä uskalla suikata väliin, koska jos ei käännykään, tulee törmäys. Eivätkä vahinkovilkuttajat ole edes mitenkään äärimmäisen harvinaisia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toinen asia on sitten se, etten oikein luota, että vilkuttajat ovat oikeasti aikeissa kääntyä. Siksi tulee varmisteltua, enkä uskalla suikata väliin, koska jos ei käännykään, tulee törmäys. Eivätkä vahinkovilkuttajat ole edes mitenkään äärimmäisen harvinaisia.
Ottamatta kantaa ekaan kappaleesi, niin tästä tuli mieleen eräs sankari joka ajoi pieneen ympyrään kovaa vauhtia vilkku päällä ja itse olin liittymässä seuraavasta liittymästä. Katsoin kyseisen jätkän vauhtia, että ei varmasti vilkusta huolimatta käänny suuntaan, jonne vilkutti, ja mistä itse tulin, enkä uskaltanut ajaa ympyrään luottaen vilkkuun. Tyyppi vetikin vauhdilla ympyrän ”suoraan”. Tööttäsin, häiskä pysähtyi ja käytiin siinä sananvaihtoa eikä tainnut ymmärtää mitä teki väärin.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Muutama päivä sitten oli taas Hyrylän ympyrässä itsellä kolari lähellä. Siinä kun saa molemmilta kaistoilta poistua esimerkiksi Järvenpään suuntaan ja vain sisempää saa jatkaa ympyrässä, niin aika usein joku ulkokaistalta jatkaakin ympyrässä eteenpäin. Itse olin taas sisäkaistalta ajamassa ulos ympyrästä kun ulkokaistalta leikattiin nenän edestä jatkamaan ympyrässä. Onneksi tuossa on jo oppinut varomaan ja osaa vähän varautua näihin.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Itse en näitä ympyröitä hallitse. Niitä on tietenkin monenlaisia, mutta yleisimmin käyttämäni ovat niin pieniä, ettei poistumista ehdi oikein vilkuttaa, joten se tuntuu todella turhalta. Melkein samalla kun vilkun laittaa päälle, alkaa jo kääntäminen ympyrästä pois, joten mitäpä muut siitä hyötyvät.

Toinen asia on sitten se, etten oikein luota, että vilkuttajat ovat oikeasti aikeissa kääntyä. Siksi tulee varmisteltua, enkä uskalla suikata väliin, koska jos ei käännykään, tulee törmäys. Eivätkä vahinkovilkuttajat ole edes mitenkään äärimmäisen harvinaisia.


Eihän se ympyrä oo mitään muuta ku risteys, josta ei saa kääntyy vasemmalle. Suoraan ei kannata ajaa.
Eli risteys, josta saa kääntyy vaan oikeelle.
Ja jos tuntuu ettei ehdi, on vauhti ympyräs liian kova. Ja jos meinaat poistuu heti seuraavasta mist oot tullu, voit tietty laittaa vilkun jo liittymisvaiheessa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Muutama päivä sitten oli taas Hyrylän ympyrässä itsellä kolari lähellä. Siinä kun saa molemmilta kaistoilta poistua esimerkiksi Järvenpään suuntaan ja vain sisempää saa jatkaa ympyrässä, niin aika usein joku ulkokaistalta jatkaakin ympyrässä eteenpäin. Itse olin taas sisäkaistalta ajamassa ulos ympyrästä kun ulkokaistalta leikattiin nenän edestä jatkamaan ympyrässä. Onneksi tuossa on jo oppinut varomaan ja osaa vähän varautua näihin.
Joo, paha paikka. Ei minusta kaikkein fiksuin ratkaisu tuohon. Tuollaiset viritykset oikeasti pahoja sellaisille, joille järjestely ei ole tuttu.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Joo, paha paikka. Ei minusta kaikkein fiksuin ratkaisu tuohon. Tuollaiset viritykset oikeasti pahoja sellaisille, joille järjestely ei ole tuttu.
Sinänsä joo, mutta liikennemerkkejä lukemalla ja jopa kaistamaalauksia havainnoimalla tuo on aivan selvä juttu. Olen kyllä itsekin tuossa joutunut pariin otteeseen samanlaiseen tilanteeseen kuin veli @TAM. Kaikki ei vaan osaa.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse en näitä ympyröitä hallitse. Niitä on tietenkin monenlaisia, mutta yleisimmin käyttämäni ovat niin pieniä, ettei poistumista ehdi oikein vilkuttaa, joten se tuntuu todella turhalta. Melkein samalla kun vilkun laittaa päälle, alkaa jo kääntäminen ympyrästä pois, joten mitäpä muut siitä hyötyvät.

Täysin oikeaoppinen tapa on seuraava:

Jos olet poistumassa ympyrästä ensimmäisessä liittymässä, laitat vilkun päälle jo ennen kuin menet sisään ympyrään. Vähän niin kuin olisit vain tavallisessa risteyksessä.

Jos poistut muusta kuin ensimmäisestä liittymästä, laitat vilkun päälle heti kun olet ohittanut poistumista edeltävän liittymän, et vasta sitten kun olet poistumassa omasta liittymästäsi. Tällöin kyllä käytännössä pitäisi ehtiä ihan hyvin vilkuttelemaan, vaikka ympyrä olisi hyvinkin pieni.

Ensimmäistä kohtaa noudatetaan jonkun verran, ei toki kovin moni. Jälkimmäistä ei noudata oikeastaan kukaan. Eipä tuolla nyt suurta merkitystä oikeastaan ole, ei siellä ympyrän ulkopuolella montaa sekuntia yleensä joudu jonottelemaan, vaikka kukaan ei vilkuta. Tyhmää, mutta aika yhdentekevää lopulta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Otin alamäissä ja suorilla vauhtia reilusti pois, jolloin joutui takana jarruttelemaan ja ylämäkeen sitten kaasua niin jäi lasteineen kuin tikku paskaan kun oli menettänyt vauhtinsa.

Siinä on kyllä kaksi samankaltaisella järjenjuoksulla varustettua nyt kohdannut. Kumma juttu, että se liikenne on joillekin oikea paikka opettaa muita ja purkaa omaa pahaa mieltään. Sitten, kun niitä osuu kaksi samaan tilanteeseen, niin sopii vain toivoa, ettei kovin suurta vahinkoa tule. Ainakaan viattomille osapuolille.

Lokan muijalta hyvä toteamus. Pitää ottaa huomioon, ettei muiden ajo häiriinny omien ohitusten takia. Ei varmaan tuon kääntyvän pulla-auton ajo häiriintynyt, kun neiti/rouva meinasi jäädä alle tyylikkäällä sulkuviivaohituksellaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täysin oikeaoppinen tapa on seuraava:

Jos olet poistumassa ympyrästä ensimmäisessä liittymässä, laitat vilkun päälle jo ennen kuin menet sisään ympyrään. Vähän niin kuin olisit vain tavallisessa risteyksessä.

Jos poistut muusta kuin ensimmäisestä liittymästä, laitat vilkun päälle heti kun olet ohittanut poistumista edeltävän liittymän, et vasta sitten kun olet poistumassa omasta liittymästäsi. Tällöin kyllä käytännössä pitäisi ehtiä ihan hyvin vilkuttelemaan, vaikka ympyrä olisi hyvinkin pieni.

Ensimmäistä kohtaa noudatetaan jonkun verran, ei toki kovin moni. Jälkimmäistä ei noudata oikeastaan kukaan. Eipä tuolla nyt suurta merkitystä oikeastaan ole, ei siellä ympyrän ulkopuolella montaa sekuntia yleensä joudu jonottelemaan, vaikka kukaan ei vilkuta. Tyhmää, mutta aika yhdentekevää lopulta.
Vielä kun matkittaisiin tuo "sisäkehälle" päin vilkuttaminen brittien oikeasta tavasta näyttää suuntamerkkiä liikenneympyrässä:

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös