Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 732
  • 13 185

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse kanssa tökkäsin aikoinaan peräkoukulla peruuttaessa ikivanhaan Toyotan-romuun, jonka puskuriin tuli pieni painuma. Edes maali ei mennyt rikki. Yritin tarjota käteiskorvausta, joka ei kelvannut kun korjattua piti saada. Korjaus oli vakuutuksesta tonnin, joka oli varmaan puolet auton arvosta.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
heität 50€ kouraan kipukorvauksia ja jos ei kelpaa niin kiellät kaiken. Eikai niillä mitään todisteita ole siitä kolarista jos ei poliisit paikalla käynyt?

@Jarrontöttöröö jos sua puolestaan joskus joku peltikolaroi, niin juuri näiden heppujen takia otat heti alkuun puhelimella selkeät kuvat tilanteesta, vaurioista, molempien rekkareista ja vasta sen jälkeen menet edes juttelemaan vastapuolen kanssa.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Yleisenä huomiona liikennekulttuuri on viimeisten vuosien aikana mennyt kyllä harppauksin huonompaan suuntaan, ainakin Oulussa. En tiedä onko autokoulun tasoon tullut jotain muutosta viime aikoina, mutta etenkin yöaikaan korostuu nuorison aivan kaheli ajaminen. Oulussa ehkä yksi kymmenestä yöaikaan liikkeellä olevista välittää edes himpun liikennesäännöistä. Jonkinlaista liikenteenvalvontaa toivoisi, useammalta kymmeneltä saisi viedä kortin pois joka yö.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ja suomalaisetko oli rehellisyydestään tunnettu porukka? Muutama satanen siitä, ettei tarvitsisi koko elämää joka kerta peilin edessä ajatella että mululkuhan se siinä. Pikkuraha.

Rehellisesti nämä hommat kuuluu hoitaa.
Olen tästä tapauksesta lievästi eri mieltä. Eikä @smugu edes mitään epärehellistä ehdottanut. Jos osumaa ottanut auto on suht elinkaarensa päässä, ja vaikka auton omistava ikäihminen ajaisikin sillä vähät ajonsa vielä monet vuodet, voi olla aika ylimitoitettua maalata hyvin vähäistä skraabua 500 eurolla vakuutuksesta. Riippuu tietenkin vahingosta. Jos jälki on hyvin vähäinen, niin voisi olla molemmille osapuolille parempi, että vahingon aiheuttaja eli tässä tapauksessa @Jarrontöttöröö maksaa kohtuullisen käteiskorvauksen vahinkoa kärsineelle. Jos vahinko on pelkästään esteettinen ja tosiaan hyvin vähäinen, niin vahinkoa kärsinyt saa tuon kipurahana, eikä välttämättä edes ryhdy fiksaamaan vanhaa kotteroa jollakin maalikynällä, isommista toimista puhumattakaan. Tämä siis tietenkin edellyttäen, että kyseinen menettely sopii molemmille osapuolille. Jos vahinkoa kärsinyt haluaa välttämättä maalauttaa, niin sitten hyödynnetään vahingon aiheuttaneen vakuutusta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ei se peräänajon vaurio välttämättä ole kokonaan näkyvillä, vaan esimerkiksi puskurin kannakkeita on voinut katketa. Saattaa olla, että pysyy paikallaan tai sitten ei. Peräänajosta saattaa myös aiheutua myöhemmin ilmeneviä niskakipuja esimerkiksi, ja tällöin olisi parempi että vahinko olisi vakuutusyhtiön tiedossa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Olen tästä tapauksesta lievästi eri mieltä. Eikä @smugu edes mitään epärehellistä ehdottanut. Jos osumaa ottanut auto on suht elinkaarensa päässä, ja vaikka auton omistava ikäihminen ajaisikin sillä vähät ajonsa vielä monet vuodet, voi olla aika ylimitoitettua maalata hyvin vähäistä skraabua 500 eurolla vakuutuksesta.

"Yritä sovitella se että heität 50€ kouraan kipukorvauksia ja jos ei kelpaa niin kiellät kaiken. Eikai niillä mitään todisteita ole siitä kolarista jos ei poliisit paikalla käynyt"

@smugu ehdotus oli kaikin puolin järkevä lukuun ottamatta tuota viimeistä lainattua kohtaa, joka ei kyllä aivan täysin rehelliseltä kuulosta. Ehdottomasti tuollainen kannattaa yrittää sovitella, mutta jos vastapuoli ei suostu, sitten vakuutuksesta eikä kielletä tapahtunutta ja luistella vastuusta.

Pieniäkin kolhuja keskenään sopiessa kannattaa sitten muistaa, että ihmisillä on paha tapa tulla katumapäälle tai olla muuten vaan mulkkuja. Tämän takia mahdollisimman tarkka dokumentointi tapahtuneesta ja kummankin vaurioista heti ja välittömästi ja ehdottomasti yhteystiedot mahdollisilta todistajilta. Samoin maksu tilisiirtona tai muuten dokumentoituna ettei tarinat jälkikäteen muutu.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ja suomalaisetko oli rehellisyydestään tunnettu porukka? Muutama satanen siitä, ettei tarvitsisi koko elämää joka kerta peilin edessä ajatella että mululkuhan se siinä. Pikkuraha.

Rehellisesti nämä hommat kuuluu hoitaa.
On totta, että ehkä tuo viimeinen kohta kannattaa unohtaa. Mutta jos itse olisin vastaavassa tilanteessa ja muutamista sovitteluyrityksistä huolimatta mummo tai mummon sukulaiset automaalari vävyineen ei ehdotukseen suostuisi, vaan haluaisi arvottoman pösön maalata mun vakuutuksen piikkiin, niin saattaisin tuotakin vaihtoehtoa jo harkita.
Mitään järkeähän tuossa koko keissin jälkihoidossahan ei ole. Eihän tässä vaan yritetä nyt saada tätä työtä suoritettua tämän automaalari vävyn pajalla ja sieltä laskutettua vakuutusyhtiötä?
 
Tämä varmaan siinä S-Marketin lähellä olevassa ympyrässä? Siinä seuraavassa ympyrässä Järvenpäähän päin on myös yksi monille hankala paikka, Koskenmäentien suunnasta tullessa oikeaa kaistaa saa mennä ainoastaa Tuusulanväylän suuntaan mutta yllättävän moni jatkaakin siitä Keravan tai Järvenpään suuntaan. Jos tuossa on auto oikealla puolella niin sitä itse ottaa jo valmiiksi varovasti kun tuntuu että on 50% mahdollisuus ettei mennäkään sääntöjen mukaan Tuusulanväylälle.





Kuulostaa aivan Vaajakosken liikenneympyrältä, mille on jopa omistettu linkistä löytyvä kappale. Ihan kyllä yleinen ilmiö, että vaikka liikennemerkin mukaan kaksikaistaisen ympyrän oikealta kaistalta saa kääntyä ainoastaan ensimmäisestä liittymästä ulos, silti moni vetää suoraan.

Tuo Vaajakoski on kyllä aika legendaarinen sumppu Jyväskylän alueella. Ympyrän järjestelyjä on muutettu vuosien saatossa ainakin pariin kertaan, kaksikaistaisesta yksikaistaiseen ja takaisin. Parhaimmillaan jonoa on ollut jonnekin Halssilaan saakka jos tuossa on joku kolari tapahtunut.

 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Tämä varmaan siinä S-Marketin lähellä olevassa ympyrässä? Siinä seuraavassa ympyrässä Järvenpäähän päin on myös yksi monille hankala paikka, Koskenmäentien suunnasta tullessa oikeaa kaistaa saa mennä ainoastaa Tuusulanväylän suuntaan mutta yllättävän moni jatkaakin siitä Keravan tai Järvenpään suuntaan. Jos tuossa on auto oikealla puolella niin sitä itse ottaa jo valmiiksi varovasti kun tuntuu että on 50% mahdollisuus ettei mennäkään sääntöjen mukaan Tuusulanväylälle.
Jep, juurikin siinä S-Marketin viereisessä.
Toi on varmaan kanssa paha paikka siinä toisessa ympyrässä. Itse tulee vain ajettua harvemmin siinä, niin ei ole osunut kohdalle vastaavia tilanteita.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Vielä kun matkittaisiin tuo "sisäkehälle" päin vilkuttaminen brittien oikeasta tavasta näyttää suuntamerkkiä liikenneympyrässä:

Eli hommako toimii niin, että sisäkehällä ajavat vilkuttavat sisäänpäin? Kunnes sitten ovat poistumassa ja vilkuttavat ulos?

Toki kun täällä ei onnistuta vilkuttamaan edes ulos ajaessa, niin todennäköisesti olisi liian haastavaa jos pitäisi välillä vilkuttaa toiseenkin suuntaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli hommako toimii niin, että sisäkehällä ajavat vilkuttavat sisäänpäin? Kunnes sitten ovat poistumassa ja vilkuttavat ulos?

Toki kun täällä ei onnistuta vilkuttamaan edes ulos ajaessa, niin todennäköisesti olisi liian haastavaa jos pitäisi välillä vilkuttaa toiseenkin suuntaan.
Juuri noin se toimii. Toki kaikki ei sielläkään "osaa", mutta antaahan tuo oikein käytettynä muille ympyrässä ajaville ja siihen liittymään pyrkiville mukavasti lisäinfoa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: TAM

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Eikös nimenomaan kiertoliittymässä vilkuteta molempiin suuntiin, ja ympyrässä vain ulostautuessa vilkkua oikealle?

Alan oikeasti olla sitä mieltä, että kaikkien pitäisi ajaa inssi porissa. Riittävästi ympyröitä ja yksisuuntaisia katuja.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikös nimenomaan kiertoliittymässä vilkuteta molempiin suuntiin, ja ympyrässä vain ulostautuessa vilkkua oikealle?
Ei. Ainoastaan silloin näytetään vilkkua kun poistutaan liittymästä tai useampi kaistaisen ympyrän sisällä kaistaa vaihtaessa. Eli jos pyörit sen ympyrän sisällä etkä ole vaihtamassa kaistaa tai poistumassa niin vilkkua ei näytetä. Sen voi ajatella niin että ajat ihan normaalia katua omalla kaistalla. Liikenneympyrässä/kiertoliittymässä se kaista vaan kääntyy vasemmalle kokoajan ja vilkkua näytetään kun kaistalta poistutaan... Ethän kadullakaan vilkuttele muuten vain ellet ole kääntymässä jonnekin...
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Ei. Ainoastaan silloin näytetään vilkkua kun poistutaan liittymästä tai useampi kaistaisen ympyrän sisällä kaistaa vaihtaessa. Eli jos pyörit sen ympyrän sisällä etkä ole vaihtamassa kaistaa tai poistumassa niin vilkkua ei näytetä. Sen voi ajatella niin että ajat ihan normaalia katua omalla kaistalla. Liikenneympyrässä/kiertoliittymässä se kaista vaan kääntyy vasemmalle kokoajan ja vilkkua näytetään kun kaistalta poistutaan... Ethän kadullakaan vilkuttele muuten vain ellet ole kääntymässä jonnekin...

Jahas, seison korjattuna. Jotenkin muistin ulkomuistista tuon kiertoliittymän erilaisuuden. Joskaan en noita vanhanliiton kiertoliittymiä nähnyt. Mutta ympyrä nyt pitäisi kaikille olla selkeä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Eihän tässä vaan yritetä nyt saada tätä työtä suoritettua tämän automaalari vävyn pajalla ja sieltä laskutettua vakuutusyhtiötä?
Sitähän tuossa varmaankin yritetään, mutta se on vakuutusyhtiön asia hyväksyykö maalarin laskutuksia vai ei. Vakuutuksen ottajallehan se on aivan yksi lysti paljonko vakuutusyhtiö työstä maksaa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Jahas, seison korjattuna. Jotenkin muistin ulkomuistista tuon kiertoliittymän erilaisuuden. Joskaan en noita vanhanliiton kiertoliittymiä nähnyt. Mutta ympyrä nyt pitäisi kaikille olla selkeä.
Liikenneympyrä ja kiertoliittymä ovat sama asia ja vilkun käyttö on harvinaisen yksinkertainen asia. Käytetään ympyrästä poistuttaessa ja ympyrän sisällä kaistaa vaihtaessa. Sisään ajettaessa väistetään ympyrässä olevaa liikennettä ja kevyttä liikennettä ja poistuttaessa kevyttä liikennettä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Liikenneympyrä ja kiertoliittymä ovat sama asia ja vilkun käyttö on harvinaisen yksinkertainen asia. Käytetään ympyrästä poistuttaessa ja ympyrän sisällä kaistaa vaihtaessa. Sisään ajettaessa väistetään ympyrässä olevaa liikennettä ja kevyttä liikennettä ja poistuttaessa kevyttä liikennettä.
Valtaosaa nyt ei oikeasti vaan kiinnosta liikennesäännöt, nopeusrajoitukset ja turvavälit on sitten kyse autoilijasta, pyöräilijästä tai jalankulkijasta. Sitä mennään ja ajellaan vaan fiiliksellä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuri noin se toimii. Toki kaikki ei sielläkään "osaa", mutta antaahan tuo oikein käytettynä muille ympyrässä ajaville ja siihen liittymään pyrkiville mukavasti lisäinfoa.

Samaa mieltä, mutta tämä olisi keskimääräiselle autoilijalle niin vaikea ensinnäkään sisäistää saati toteuttaa käytännössä, joten ihan hyvä, ettei tätä ole edes yritetty soveltaa meillä.

Mitä tulee vilkun käyttöön ympyrästä poistuttaessa, niin onhan sillä oikeasti suuri merkitys, jos on vähääkään enempää liikennettä. Ympyrään jonottajat joutuvat seisomaan aivan turhaan, kun vilkkua ei osata käyttää. Toki tosiasia on, ettei siihen vilkun käyttöön voi luottaa 100%:sti, on tullut itsellänikin vastaan useita kertoja joku sankari, joka vilkuttaa oikealle mutta jatkaakin ympyrässä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Byvajet

Jäsen
Ympyrään jonottajat joutuvat seisomaan aivan turhaan, kun vilkkua ei osata käyttää.

Kuten aikaisemmin totesin, tuo riippuu ympyrästä. Minä en viitsi enää vilkuttaa ympyröissä, joissa vilkku ehtii räpsähtää enintään kerran ennen poistumista. Muut autoilijat eivät hyödy siitä mitään.

En myöskään luota vilkkuun vaan enemmän auton nopeuteen. Vilkku on minulle viitteellinen, ei todiste siitä, että auto kääntyy.

Tulkintoihini vaikuttanee se, että olen ympärivuotinen pyöräilijä ja poljen suuria kilometrimääriä. Pyörän selässä oppii huomaamaan, että autoilijat tekevät hirvittävän paljon virheitä, mikä heijastuu luottamukseen myös autoillessa.

Autoilijoiden asenteessa ei ole valittamista. Mulkkuja lukuun ottamatta he ovat huomioivia ja kohteliaita pyöräilijöitä ja jalankulkijoita kohtaan. Ongelma on virheiden suuri määrä. Jos esimerkiksi luottaa oikeuksiinsa risteyksissä, joissa autoilija kääntyy, voi olla varma, että jossain pyöräilyuran vaiheessa kolahtaa, koska niin usein autoilijalta jää pyöräilijä huomaamatta. Siksi itse katson aina takaviistoon ennen kuin ajan risteyksen yli.

En yleensäkään usko, että sokealla sääntöuskollisuudella päästään turvalliseen ja sujuvaan liikenteeseen. Joustava asenne ja ymmärrys kokonaistilanteesta ja siihen liittyvistä riskeistä ovat parempia keinoja.

Pyöräilykulttuuri on menossa siihen suuntaan, että pyöräilijät mieluummin tappavat itsensä pitääkseen oikeuksistaan kiinni kuin hyväksyvät sen, että muut(kin) tienkäyttäjät tekevät virheitä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
En yleensäkään usko, että sokealla sääntöuskollisuudella päästään turvalliseen ja sujuvaan liikenteeseen. Joustava asenne ja ymmärrys kokonaistilanteesta ja siihen liittyvistä riskeistä ovat parempia keinoja.
Sääntöjen säntillisellä noudattamisella turvallisuus kasvaa merkittävästi ja sujuvuus myös. Yksi liikennesääntöjen tärkeä pointti on että se tuo ennakoitavuutta mitä toinen tekee. Yksittäisen tienkäyttäjän matka monissa tilanteissa hetkeksi hidastuu, mutta kokonaisliikennevirta on sujuvaa ja turvallista, mikä liikennesuunnittelussa on pääpointti.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
On totta, että ehkä tuo viimeinen kohta kannattaa unohtaa. Mutta jos itse olisin vastaavassa tilanteessa ja muutamista sovitteluyrityksistä huolimatta mummo tai mummon sukulaiset automaalari vävyineen ei ehdotukseen suostuisi, vaan haluaisi arvottoman pösön maalata mun vakuutuksen piikkiin, niin saattaisin tuotakin vaihtoehtoa jo harkita.
Mitään järkeähän tuossa koko keissin jälkihoidossahan ei ole. Eihän tässä vaan yritetä nyt saada tätä työtä suoritettua tämän automaalari vävyn pajalla ja sieltä laskutettua vakuutusyhtiötä?

Arvoton pösö... käytät mahdollisesti kovinkin vähävaraiaen ihmisen tärkeästä omaisuuserästä kovin vähättelevää kieltä.
Yhtään enempää mitätön pikku kolhu ei haittaa Teslankaan puskurissa, vai kuinka? 50€ kouraan ja hyvää päivänjatkoa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Arvoton pösö... käytät mahdollisesti kovinkin vähävaraiaen ihmisen tärkeästä omaisuuserästä kovin vähättelevää kieltä.
Yhtään enempää mitätön pikku kolhu ei haittaa Teslankaan puskurissa, vai kuinka? 50€ kouraan ja hyvää päivänjatkoa.
Just näin. Jos mun vanhaankin autoon joku kolhii maalipintaa tai lommoa tekee, niin kyllä mä haluan sen kuntoon. Kolhija voi sitten päättää, maksaako itse, jos ne bonukset on niin rakkaita. Ei se 50€ ole mikään kohtuullinen korvaus, jos maalaus maksaa oikeasti satoja euroja.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sen sanon kolhuihin liittyen, että aika paljon näkee uudehkojakin autoja, joissa on kaikenmaailman kolhuja ja naarmuja. Mietin että vetääkö porukka uusilla autoillakin pelkillä liikennevakuutuksilla, vai mikseivät hoida niitä kuntoon? Jos siis on itse töhöilty. Jos taas on oltu uhrina ja otettu paikan päällä joku haistapaska viiskymppinen kouraan niin miksi ihmeessä.
Myynti-ilmoituksessa maininta "oikeassa takakaaressa lommo, näkyy kuvissa" on yhtä kuin 10% alennus auton myyntiarvoon. Tällä (itsekeksimälläni) logiikalla yli 500€ autolla ei tuollaiseen viiskymppinen kouraan ehdotukseen kannata suostua.

Ja aiko monissa kaskoissa parkkipaikkakolhujen korjaus ei vaikuta bonuksiin. Näitä sattuu. Omavastuut joutuu toki maksamaan, mutta tuleepa sitten viimeisen päälle kaiken maailman jalankulkijan hengen pelastavat styroxit puskurin sisältä korjattua vakuutusyhtiön piikkiin.
Eikö jossain vakuutuksissa ole myös ehtoja, että 1 korvattava vahinko / vuosi tms ei vaikuta bonuksiin.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen sanon kolhuihin liittyen, että aika paljon näkee uudehkojakin autoja, joissa on kaikenmaailman kolhuja ja naarmuja. Mietin että vetääkö porukka uusilla autoillakin pelkillä liikennevakuutuksilla, vai mikseivät hoida niitä kuntoon? Jos siis on itse töhöilty. Jos taas on oltu uhrina ja otettu paikan päällä joku haistapaska viiskymppinen kouraan niin miksi ihmeessä.
Myynti-ilmoituksessa maininta "oikeassa takakaaressa lommo, näkyy kuvissa" on yhtä kuin 10% alennus auton myyntiarvoon. Tällä (itsekeksimälläni) logiikalla yli 500€ autolla ei tuollaiseen viiskymppinen kouraan ehdotukseen kannata suostua.
Mitä väliä jollain kolhuilla ja naarmuilla? Olettaen, että nyt siis puhutaan pienistä oven-/kiveniskemistä ja muista elämän jäljistä, joita autoihin tulee väistämättä. Kunnon rutut ja repsottavat puskurit on sitten asia erikseen, mutta itse kun tullut autoa vaihdettua sen ~3-4 v. välein, niin ei autokauppiaat ikinä ole olleet kiinnostuneita pienistä tai vähän isommistakaan kolhuista/naarmuista maalipinnassa, vaan ajetut kilometrit / auton ikä on se, joka heitä kiinnostaa. Vauriot sitten meikkaavat kuntoon ennen auton laittamista myyntiin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitä väliä jollain kolhuilla ja naarmuilla? Olettaen, että nyt siis puhutaan pienistä oven-/kiveniskemistä ja muista elämän jäljistä, joita autoihin tulee väistämättä. Kunnon rutut ja repsottavat puskurit on sitten asia erikseen, mutta itse kun tullut autoa vaihdettua sen ~3-4 v. välein, niin ei autokauppiaat ikinä ole olleet kiinnostuneita pienistä tai vähän isommistakaan kolhuista/naarmuista maalipinnassa, vaan ajetut kilometrit / auton ikä on se, joka heitä kiinnostaa. Vauriot sitten meikkaavat kuntoon ennen auton laittamista myyntiin.
Juu, ihan lommoja/ryttyjä/isoja skraaduja siis tarkoitan. Sanotaanko siis että sellaisia, jotka autoliike joutuisi kyllä laittamaan kuntoon jos myydä aikoo.
Voi toki olla että ne mitä liikenteessä näkee ovat aina odottamassa aikaa peltikorjaamolle, mutta tämä ei tietysti päde ns pitkäaikaispotilaisiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös