Mitäs nuo erilliset bonukset ovat jos kerran kaikki vakuutukset könttänä?
Kuorma-autoihin ei ole vakuutuksissa listahintaa, mikäli nämä ovat ammattikäytössä. Hinta neuvotellaan joka vuosi erikseen ja luonnollisesti hintaan vaikuttaa kuluneen vuoden mahdolliset korvaukset. Tämä nyt on lähtökohta ja esimerkiksi yhdeksän yhdistelmän vakuutusmaksujen nousu jonkun korvauksen vuoksi on usein sitä tasoa, että kannattaa ennemmin maksaa omasta kassasta pienet vahingot.
Sitä en osaa sanoa miksi bonukset halutaan jokaiseen yhdistelmään erikseen, se tulee suoraan vakuutusyhtiöltä. Kai he sen mukaan hinnoittelevat tuotteensa. Toisin sanoen bonukset ovat lähinnä paperilla, mutta ovat joka tapauksessa. Kuten myös autoilla ja perävaunuilla luonnollisesti erikseen. Joka tapauksessa kalustossamme on tällä hetkellä seitsemän yhdistelmää täysillä bonuksilla ja yksi, jossa on muistaakseni 50% bonukset. Vähemmän yllättäen korvauksina saatu summa on vakuutusyhtiön toimesta muilutettu tuohon sopimuksen könttäsummaan, jolloin käytännössä jokainen yhdistelmä kärsii yhden vahingosta. Näin ollen on usein halvempi maksaa se tonnin-kahden remontti omasta kassasta kuin liikennevakuutuksesta. Tai näin minä kuvittelisin, tässä oman henkilöautoni tapauksessa, kolaroivalla osapuolella on 25 yhdistelmää, joten varmaan kohtalaiset vakuutusmaksutkin. Minulle nyt on periaatteessa ihan sama kuka maksoi ja mitä maksoi, kunhan sain autoni kuntoon.
Tässä on nyt joka tapauksessa se ero, että sinulla on legendaariselta kaverilta (tässä tapauksessa työnantajaltasi) kuultua toisen käden tietoa, kun taas minä olen itse mukana tekemässä moista sopimusta. Mutta, kuten joku kirjoittikin, tällä palstalla osa tietää joka asiasta aika paljon. Pakko arvostaa moista.