Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 121 034
  • 13 185

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Varsinas-Suomessa sijatsevassa Pyhärannan kunnassa tehtiin muutama vuosi sitten pyörätie Kukolan ja Nihtiön välille, noin 10km. Pyörätiellä ei näytä olevan juurikaan käyttöä, sillä ehkä vain joka kymmenennellä kerralla siellä näkee jonkun paikallisen lenkkeilijän yms. Pyörätien asfaltti näyttää olevan vieläkin tasainen ja muutenkin hyvässä kunnossa, toisin kuin rinnalla kulkevan routavaurioisen kinttupolun jota myös autotieksi kutsutaan.

Ylläkuvailtu pyörätien luulisi olevan pyöräilyharrastajan unelma. Mutta kun ei kelpaa, vaan nämä oman elämänsä Lance Amstrongien pitää sotkea siinä routavaurioisella kinttupolulla autojen seassa. Eikä se jos pyöräilisi normaalisti reunassa, mutta kun sillä helvetin kalliilla ja ohutvanteisella pyörällä pitää väistellä niitä routavaurioita ja poukkoilla varoittamatta tien laidasta toiseen, tietenkään sen eneempää katsomatta eteen tai taakse.

Noin vuosi sitten jouduin tekemään lukkojarrutuksen kun samalla kun samaan suuntaan kulkeva pyöräilijä teki jonkun mielikuvaohituksen ja vaihtoi ajolinjaansa keskelle omaakaistaani, tietenkin mitään merkkejä näyttämättä tai taakseensa katsomatta, samalla kuin toinen auto tuli vastaan.

Kertokaa nyt pyöräilijät miksei se tyhjä, tasainen ja hyvässä asfaltissa oleva pyörätie ei kelpaa.
 
Varsinas-Suomessa sijatsevassa Pyhärannan kunnassa tehtiin muutama vuosi sitten pyörätie Kukolan ja Nihtiön välille, noin 10km. Pyörätiellä ei näytä olevan juurikaan käyttöä, sillä ehkä vain joka kymmenennellä kerralla siellä näkee jonkun paikallisen lenkkeilijän yms. Pyörätien asfaltti näyttää olevan vieläkin tasainen ja muutenkin hyvässä kunnossa, toisin kuin rinnalla kulkevan routavaurioisen kinttupolun jota myös autotieksi kutsutaan.

Ylläkuvailtu pyörätien luulisi olevan pyöräilyharrastajan unelma. Mutta kun ei kelpaa, vaan nämä oman elämänsä Lance Amstrongien pitää sotkea siinä routavaurioisella kinttupolulla autojen seassa. Eikä se jos pyöräilisi normaalisti reunassa, mutta kun sillä helvetin kalliilla ja ohutvanteisella pyörällä pitää väistellä niitä routavaurioita ja poukkoilla varoittamatta tien laidasta toiseen, tietenkään sen eneempää katsomatta eteen tai taakse.

Noin vuosi sitten jouduin tekemään lukkojarrutuksen kun samalla kun samaan suuntaan kulkeva pyöräilijä teki jonkun mielikuvaohituksen ja vaihtoi ajolinjaansa keskelle omaakaistaani, tietenkin mitään merkkejä näyttämättä tai taakseensa katsomatta, samalla kuin toinen auto tuli vastaan.

Kertokaa nyt pyöräilijät miksei se tyhjä, tasainen ja hyvässä asfaltissa oleva pyörätie ei kelpaa.

Kyllä se taitaa suurelle osalle kelvata. Sitten on ne muutamat oudot linnut. Itse valikoin reittejäni, jopa matkaa lisäten, sillä perusteella, että siellä on mahdollisimman mukavaa ajaa. Se tarkoittaa mahdollisimman vähän autojen kohtaamisia, tien ylityksiä, kävelijämassoja ja koiranulkoiluttajia. Kohta on taas matka mökille, jossa kauppaan on matkaa 15 kilometriä. Juuri sopiva pyörämatka, mutta taitaa jäädä taas pyöräilykerrat nolliin, kun pitäisi mennä ajamaan välttäväkuntoista maantietä, jossa rajoitus on 80 ja autot oikeasti ajavat lähemmäs satasta. Mutkia ja mäkiä (näissä ei vikaa, jos ei joudu autojen sekaan) niin, että nautinto olisi ajamisesta kaukana.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tämä tuli nyt ihan puun takaa... Not! Ilta-Sanomat kirjoittaa, että poliisi on pulassa Stadin kingifillaristien kanssa.
Mitä helvetin huomautuksia? Miksi ei autolla ajaessa tule tuollaisia? Vittu samat sakot niille vaan saatana niin loppuu toi pelleily, eihän tuollaisessa ole mitään järkeä että selviää soo soolla, mikä peloite se on?
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Mitä on nämä punaiset "supersuojatiet" joita Oulussa alkanut ilmestymään? Että saako polkupyörä ajaa auton päälle jos sillä on punainensupersuojatie?
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Välillä vähän juttua meistä autoilijoista... Mikähän vittu meitä vaivaa kun 100 km/h alueella ajetaan about 85-90 km/h, mutta kun kiihdytyskaista ( siis ohituskaista ) alkaa niin se vitun kärkiauto nostaa nopeuden johkin 110 km / h että takaa ei vaan pääse ohi.
Sitten kun se ohituskaista loppuu niin taas poljetaan jarrua niin että takana saat runtata kunnolla jarrua että et mene takakontista sisään...
Vittu mitä urpoja =).
Tulee itse istuttua autossa ratin takana vuodessa 90-100000 km niin siinä ehtii nähdä jos jotain. Ja ei, en itsekkään ole aina se mallikuski...
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Välillä vähän juttua meistä autoilijoista... Mikähän vittu meitä vaivaa kun 100 km/h alueella ajetaan about 85-90 km/h, mutta kun kiihdytyskaista ( siis ohituskaista ) alkaa niin se vitun kärkiauto nostaa nopeuden johkin 110 km / h että takaa ei vaan pääse ohi.
Sitten kun se ohituskaista loppuu niin taas poljetaan jarrua niin että takana saat runtata kunnolla jarrua että et mene takakontista sisään...
Vittu mitä urpoja =).
Tulee itse istuttua autossa ratin takana vuodessa 90-100000 km niin siinä ehtii nähdä jos jotain. Ja ei, en itsekkään ole aina se mallikuski...
Näitä on joo aika lailla. Sitten on se heimo, joka vetää n. 90 km/h muuten ja kameran kohdalla sitten 60 km/h varmuuden välttämiseksi. Tämä ainakin kehillä havaittuna.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Mites tää ilmiö, jonka olen motareilla havainnut. Ohitetaan vaikka paria rekkaa ja mennään siinä sen rekan kohdalla jotain reilua satasta ja kerätään jengi perään ja sitten, kun päästään lopulta ohi, niin kiihdytetään ihan normisti reiluun 120km/h.

Oonko ainoa, joka tällaisen on huomannut ja mistä mahtaa johtua? Ihailevatko rekan renkaita, pelkäävätkö siinä vieressä vai mitä? Jos pelkäävät, niin luulisi menevän vauhdilla ohi.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mites tää ilmiö, jonka olen motareilla havainnut. Ohitetaan vaikka paria rekkaa ja mennään siinä sen rekan kohdalla jotain reilua satasta ja kerätään jengi perään ja sitten, kun päästään lopulta ohi, niin kiihdytetään ihan normisti reiluun 120km/h.

Oonko ainoa, joka tällaisen on huomannut ja mistä mahtaa johtua? Ihailevatko rekan renkaita, pelkäävätkö siinä vieressä vai mitä? Jos pelkäävät, niin luulisi menevän vauhdilla ohi.

Tähän epäilen löytyvän kaksi mahdollista selitystä, eikä kumpikaan ole ehdottamasi.

Vaihtoehto 1: jostain syystä autokuskin vauhti elää sen rekan vauhdin mukana. Kun rekka ajaa reilua kahdeksaakymppiä, niin jostain syystä autoilijan vauhti tippuu semmoiseksi, että sillä pääsee kuitenkin vielä ohi, mutta vauhti ei ole kuitenkaan "voi olla" niin kova, että sillä mentäisiin siitä rekasta heittämällä ohi.

Vaihtoehto 2: se autoilijan vauhti on ohitukseen lähtiessä sen noin 100 km/h ja sillä lähtökohtaisesti pääsee hyvin sen rekan ohi. Ohituksen aikana kuski huomaa, että taakse alkaa pukkaamaan jonoa ja sen vuoksi nostaa vauhtiaan, että pääsisi joutuummin siitä jonon keulasta väistämään pois. Siinä vaiheessa kun rekan ohi ehtii, on vauhti noussut sinne 120 km/h ja ottaa taas aikansa laskea se sinne ennen ohitusta olleeseen nopeuteen. Takana tulevasta tuo voi tuntua, että kiihdytti vasta sen rekan jälkeen, vaikka kiihdytys tosiasiassa alkoi / tapahtui jo siinä rekan kohdalla.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mitä helvetin huomautuksia? Miksi ei autolla ajaessa tule tuollaisia? Vittu samat sakot niille vaan saatana niin loppuu toi pelleily, eihän tuollaisessa ole mitään järkeä että selviää soo soolla, mikä peloite se on?
Jos ajan etuvalot pimeänä autolla, niin mahtaisiko poliisi antaa uudet polttimot "mahdollisuuksien mukaan" tai jos rikon liikennesääntöjä, niin saisinko jonkun sääntöoppaan. Toki ymmärrän että poliisit käyttävät harkintaa, mutta jonkun jalkakäytävällä ajamisen, kevlin käyttämättä jättämisen ja väistämisvelvollisuuden rikkominen (suojatie/jatke) pitäisi johtaa samantien sakkoihin. Noin esimerkiksi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jos ajan etuvalot pimeänä autolla, niin mahtaisiko poliisi antaa uudet polttimot "mahdollisuuksien mukaan" tai jos rikon liikennesääntöjä, niin saisinko jonkun sääntöoppaan. Toki ymmärrän että poliisit käyttävät harkintaa, mutta jonkun jalkakäytävällä ajamisen, kevlin käyttämättä jättämisen ja väistämisvelvollisuuden rikkominen (suojatie/jatke) pitäisi johtaa samantien sakkoihin. Noin esimerkiksi.
Täysin samaa mieltä. Tokikin lievästä ylinopeudesta huomautuksen ymmärrän, siis kun puhutaan pari-kolme kilsaa yli, mutta tuossa nyt lueteltiin selviä ja liikenneturvallisuutta vaarantavia rikkeitä kuten jalkakäytävällä ajaminen, mistä pitäisi välittömästi jakaa sakot.

Toki siis pidän typeränä sitä että käytetään yhteiskunnan varoja lähettämällä 3 kilometrin ylinopeudesta a4:n verran tekstiä, missä sanotaan soosoo. Itsekkin noita saanut parissa vuodessa pari kappaletta. Yhtään sakkoa ei ole tullut.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Mites tää ilmiö, jonka olen motareilla havainnut. Ohitetaan vaikka paria rekkaa ja mennään siinä sen rekan kohdalla jotain reilua satasta ja kerätään jengi perään ja sitten, kun päästään lopulta ohi, niin kiihdytetään ihan normisti reiluun 120km/h.
Tässä voi olla kyse huomaattomasta kaasujalan kevenemisestä. Kun lähtee ohittamaan isoa autoa ja tulee vähän epävarma olo (pelottaa) niin vaistomaisesti alkaa tiputtamaan vauhtia. Sitä ei ehkä huomaa kun jalka hivenen kevenee kaasulta. Sitten kun iso auto on ohitettu niin vauhti palaa automaattisesti ns. normaaliksi.

Välillä vähän juttua meistä autoilijoista... Mikähän vittu meitä vaivaa kun 100 km/h alueella ajetaan about 85-90 km/h, mutta kun kiihdytyskaista ( siis ohituskaista ) alkaa niin se vitun kärkiauto nostaa nopeuden johkin 110 km / h että takaa ei vaan pääse ohi.
Joku "liikennepsykologi" selitti tätä sillä että kun tie paranee eli levenee niin vaistomaisesti tulee varmempi olo ja kaasujalka muuttuu raskaammaksi. En sano että asia on noin... Selitysyritys tuokin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ajakaa sillä vakkarilla, jos ette kykene pitämään jalkaa vakaana. Se on käsittämätöntä, että auton vauhti voi seilata esimerkiksi sillä motarilla kymmenen kilometrin matkalla 80-110km/h. Ei pitäisi olla mahdollista.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ajakaa sillä vakkarilla, jos ette kykene pitämään jalkaa vakaana. Se on käsittämätöntä, että auton vauhti voi seilata esimerkiksi sillä motarilla kymmenen kilometrin matkalla 80-110km/h. Ei pitäisi olla mahdollista.
Itse käytän vakionopeudensäädintä (jos sitä vakkarilla tarkoitit) moottoritiellä ja on ärsyttävää kun lähtee toisen perään ohittamaan niin yhtäkkiä edellä ajavan nopeus tippuu rajusti ja joutuu itsekin jarruttelemaan. Kaikissa autoissa kun ei ole edes sitä vakionopeudensäädintä. No liikenteessä on muitakin ja niitä pitää kestää. Mutta aina olen ajamalla perille päässyt paitsi pari kertaa kun auto on hajonnut.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kaikissa autoissa kun ei ole edes sitä vakionopeudensäädintä.

Valitettavasti ja osa ei osaa käyttää, vaikka olisikin. Nykyään, kun alkaa olla osassa autoissa jo vakionopeudensäätimet, jotka mukauttavat vauhdin sopivaksi edellä ajavaan nähden, niin on tavallaan käsittämätöntä, että noita seilaajia löytyy vielä vuonna 2018. Eikä se pieni seilaus, mutta kun se tosiaan on pahimmillaan 20-30km/h suoralla maantiellä.
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Valitettavasti ja osa ei osaa käyttää, vaikka olisikin. Nykyään, kun alkaa olla osassa autoissa jo vakionopeudensäätimet, jotka mukauttavat vauhdin sopivaksi edellä ajavaan nähden, niin on tavallaan käsittämätöntä, että noita seilaajia löytyy vielä vuonna 2018. Eikä se pieni seilaus, mutta kun se tosiaan on pahimmillaan 20-30km/h suoralla maantiellä.

Been there done that. Olen huomannut saman ja ihmetellyt myös samaa. Tähän syyllistyvät räikeimmin rusakot l. vanjat. Mutta myös seniorikansalaiset kuuluvat tämän käyttäytymisen riskiryhmään. Siis kokemusteni mukaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ohituskaistan alkaessa kiihdyttämiseen on inhimillinenkin syy, ei toki selitä sen kärkiauton kiihdyttämistä, mutta:
Ohituskaistalla kiihdyttämisen voi aiheuttaa ihan viattomasti sekin, että kun ohituskaista alkaa, aikomus on ohittaa edellämenevä, mutta koska sillä edellämenevällä on sama aikomus ja niin edelleen, päätyy suurin osa ajamaan sitä ohitusnopeutta, mutta kukaan heistä ei pääse toisistaan ohi, vaan ainoastaan siitä jonossa ekana olleesta, josta painutaan ohituskaistan päättyessä jarruvalot vilkkuen letkassa ohi. Ei tämä tietysti sitten toimintaa selitä, jos edessä ei mene ketään.
 

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset
Itse käytän vakionopeudensäädintä (jos sitä vakkarilla tarkoitit) moottoritiellä ja on ärsyttävää kun lähtee toisen perään ohittamaan niin yhtäkkiä edellä ajavan nopeus tippuu rajusti ja joutuu itsekin jarruttelemaan. Kaikissa autoissa kun ei ole edes sitä vakionopeudensäädintä. No liikenteessä on muitakin ja niitä pitää kestää. Mutta aina olen ajamalla perille päässyt paitsi pari kertaa kun auto on hajonnut.

Itse käytän vakkaria aina alkaen 50km/h rajoituksesta. Pitäisi jotenkin saada autokoulun opetukseen tuon käyttö, vituttaa niin rankasti noi seilaajat. Mitä kauemmin olen ajanut sitä enemmän muut kuskit ottaa päähän, pitäis keksiä miten saisi tiputettua 30000km vuodessa tonne 3000km vuosi tasolle, saan vielä muuten hermoromahduksen. :D

Ohituskaistan alkaessa kiihdyttämiseen on inhimillinenkin syy, ei toki selitä sen kärkiauton kiihdyttämistä, mutta:

Ohituskaistalla kiihdyttämisen voi aiheuttaa ihan viattomasti sekin, että kun ohituskaista alkaa, aikomus on ohittaa edellämenevä, mutta koska sillä edellämenevällä on sama aikomus ja niin edelleen, päätyy suurin osa ajamaan sitä ohitusnopeutta, mutta kukaan heistä ei pääse toisistaan ohi, vaan ainoastaan siitä jonossa ekana olleesta, josta painutaan ohituskaistan päättyessä jarruvalot vilkkuen letkassa ohi. Ei tämä tietysti sitten toimintaa selitä, jos edessä ei mene ketään.

Itse pidän myös tätä ainoana järkevänä selityksenä, vaikka 99% ihmisistä luulee että 99% muista ihmisistä tahalleen kiihdyttää ja estää ohituksia.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja toinen tietysti se, että miten näin pienillä liikennetiheyksillä onnistutaan ylipäätään järjestämään ruuhkia.
Mää veikkaan että paljolti siksi, koska täällä - ihan samoin niin kuin siellä suuren maailman miljoonakaupungeissakin - liikenneverkosto mitoitetaan järjen kanssa liikennetiheyden mukaan taloudellisesti perustellulle tasolle.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse käytän vakkaria aina alkaen 50km/h rajoituksesta.
Kuinkahan monessa prosentissa autoista edes on vakionopeuden säädin? Onko se jossain vaiheessa tullut vakiovarusteeksi? Itse ajelen 10+ vuoden ikäisellä autolla,jossa ei todellakaan ole sellaista

Joskus tuntuu että kaikkien suomalaisten pitäisi käydä vaikka jossain Italiassa hakemassa liikennekokemusta. Oppisi varmasti arvostamaan suomalaista liikennettä eri tavalla sen jälkeen
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuinkahan monessa prosentissa autoista edes on vakionopeuden säädin? Onko se jossain vaiheessa tullut vakiovarusteeksi? Itse ajelen 10+ vuoden ikäisellä autolla,jossa ei todellakaan ole sellaista
Itse päivitin n. kuukausi sitten autoni uudempaan, ja yhtenä ostokriteerinä oli, ettei siinä ole vakkaria. Sellaisen käyttäminen etäännyttää ajamisesta, mikä tekee hallaa liikenteelle.

Siitä olen samaa mieltä, että tarpeeton jojoilu on aivan hanurista, mutta toisaalta myös vakkarinsa tasan sallittuun ajonopeuteen säätäneet kuskit ovat silkkaa syöpää. Pikemmin pitäisi osata tulkita liikenteen tilannetta ja ajaa sitä nopeutta, jota kulloisessakin tilanteessa on mahdollista. Joku kuudenkympin tiellä vakkaria käyttävä saisi ehdottomasti siirtyä kulkemaan julkisilla tai miettiä vakavasti uudestaan.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joku kuudenkympin tiellä vakkaria käyttävä saisi ehdottomasti siirtyä kulkemaan julkisilla tai miettiä vakavasti uudestaan.
Itse laitan aina vakkarin päälle kun rajoitus on 60 tai yli. Säädän sen aina silleen että ylinopeutta on 7-8 km/h. Eli maksimi mistä ei tule sakkoa.

Jos joku edessä ajaa jojoillen nii sit on vähän hankalampi vakkaria käyttää mut muuten aina olen ajanut vakkarilla jo kymmenisen vuotta. Eikä se oo kyllä etäännyttäny mua ajamisesta yhtään.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse päivitin n. kuukausi sitten autoni uudempaan, ja yhtenä ostokriteerinä oli, ettei siinä ole vakkaria. Sellaisen käyttäminen etäännyttää ajamisesta, mikä tekee hallaa liikenteelle.

Siitä olen samaa mieltä, että tarpeeton jojoilu on aivan hanurista, mutta toisaalta myös vakkarinsa tasan sallittuun ajonopeuteen säätäneet kuskit ovat silkkaa syöpää. Pikemmin pitäisi osata tulkita liikenteen tilannetta ja ajaa sitä nopeutta, jota kulloisessakin tilanteessa on mahdollista. Joku kuudenkympin tiellä vakkaria käyttävä saisi ehdottomasti siirtyä kulkemaan julkisilla tai miettiä vakavasti uudestaan.
Eikös sitä cruisaria voisi vaan yksinkertaisesti olla käyttämättä, vaikka sellainen autossa varustuksena olisikin? Ei sen käyttöä mikään laki velvoita.

Mulle ei kyllä nyt avaudu ollenkaan, miksi vakionopeussäätimen käyttäminen haittaisi millään tavoin kenenkään muun menoa. Pitääkö siis kaikien muidenkin ajaa ylinopeutta, että sinä saisit ajaa ylinopeutta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös