2) Koko matkan Kouvolasta Lahteen jokin punainen laatikkomainen korealainen katumaasturi ajoi ihan perseessä kiinni. Sama oliko nopeusrajoitus 50 vai 100 km/h. Ohituspaikkojakin oli, mutta ei maittanut. Oma nopeus vakkarilla hieman yli nopeusrajoituksen.
Tämä perässä roikkuminen on muuten jännä ilmiö. Itselle kävi kerran kehä ykkösellä niin, että paku näytti ikkunasta, että mene ohi. Hetken aikaa ihmettelin tätä, koska en mielestäni ollut perässä kiinni ja olin ihan tyytyväinen pakun pitämään vauhtiin, mutta tein sitten töitä käskettyä ja ohitin, kun kerran näin kehotettiin.
Mutta en ole tosiaan koskaan ymmärtänyt tätä perässä roikkumista enkä oikeastaan sitä, että miksi liikennevaloissa pitää päästä mahdollisimman lähelle sitä edellä olevaa autoa. Omalla työmatkalla on yksi mäkilähtö, jossa on aika reilu ylämäki. Omassa vanhassa autossa ei mitään mäkilähdön avustimia sun muita ole, niin kyllä se välillä kylmää, kun perään tulee kalliimman oloinen auto, ja siis aivan perään kiinni. Mitään vaaratilanteita ei ole syntynyt, mutta välillä häkellyn siitä, että kuinka kova luotto on kanssa-autoilijoilla edellä ajavaan ja siihen, että lähtö sujuu ilman yhtään taaksepäin liukumista, vaikka takana olevalla autolla ei kuitenkaan ole harmainta aavistusta onko siellä ensimmäisiä kertoja ratissa oleva autoilija vai kokenut keskivertoa parempi kuski. Tiedä sitten miten vakuutus tai poliisi asian tulkitsisi, jos ylämäessä liukuisi juuri sen verran, että pientä osumaa tulisi takana olevan kanssa.
Ja se on myös jännä, että pääasiassa kalliimmalla autolla ajavat, ovat ne jotka ajavat kaikista uhkarohkeammin, esim. Audit, bemarit jne. jotka ovat yleensä kuitenkin niitä hintavia autoja. Luulisi, että sitä omaa omaisuutta haluaisi nimenomaan suojella ja ajaisi entistä varovaisemmin, ettei kallis investointi saisi osumaa.