Henkilökohtaisesti pidän sitä moraalisena velvollisuutena, koska en halua aiheuttaa muille ruuhkia tai vastaavia hidasteita. Jos kaikki tekisivät samoin, Suomen tiestö olisi parempi paikka. Norjassa hitaasti ajavat päästävät nopeammat ohitseen hyvin hyvin nopeasti, heti kun mahdollisuus siihen tulee. Tiedostan nimittäin kyllä, että jos joku jostain ihmeen syystä päättää tehdä sen elämäntyylivalinnan, että ajaa asuntovaunua tai -autoa, ei voi ajaa suurinta sallittua nopeutta, mutta silloin pitäisi tuntea vastuunsa ja - anteeksi ranskani - painua vittuun siitä edestä. Suomessa näin ei tapahdu, Norjassa ja Ruotsissa poikkeuksetta - paitsi silloin kun kyseessä on suomalainen kuski.Tietenkään suurinta sallitua nopeutta ajamista ei voida pitää moraalisena velvollisuutena. Kaikilla tienkäyttäjällä on ensisijaisesti oikeus valita oma nopeutensa.
Tämä on joko vaillinainen totuus tai varsin paljon useammin silkkaa epätotta: Esim. Kehä ykkönen ei kestä sitä automäärää, joka siellä nykyisin pööpöilee, eikä tässä jollain turvavälillä on mitään merkitystä. (Ja en nyt tarkoita sitä, että se tie on rempassa, vaan yleisesti).Ja mitä ruuhkiin tulee, ne loistaisivat poissaolollaan, jos kaikki pitäisivät ohjeenmukaisen turvavälin, täysin riippumatta siitä ajaako liikennevirrassa hieman hitaampia autoja vaiko ei.
Ratkaisu olisi ajaa reippaasti, keskittyä vain ajamiseen ja pitää turvaväliä, mutta myös suunnitella ja rakentaa riittävät tiet ruuhkaisimmille alueille. Mielestäni nopeusrajoituksia voisi hyvinkin nostaa - paljonkin.
Minun maailmassani kuskit keskittyisivät sataprosenttisesti ajamiseen ja vain ajamiseen ja nauttisivat siitä. Väitän, että kaiken maailman muu sählääminen ratin takana vaikuttaa liikenneonnettomuuksiin ratkaisevan paljon, kun keskittyminen ajamiseen ymmärretään laajasti. Kaiken maailman kaaharit sun muut suorilla huiputtajat eivät minunkaan ihannemaailmassani olisi tervetulleita teille. Mitä tulee tuohon liikennekuolemien vähentymiseen, luulisin autojen parantuneella turvallisuudella olevan osansa.Miten uskot liikenneonnettomuuksien määrän ja niissä kuolleiden ja loukkaantuneiden määrän sinun maailmassasi vertautuvan nykyiseen todelliseen maailmaan?