Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 980 082
  • 12 217

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tuo selittämäni tilanne poikkeaa mielestäni siten, että siinä nämä kääntyvien kaistalla olevat tietävät jo pitkän matkaa, että kohta pitää takaisin vaihtaa, mutta "jos vielä ton auton ohi menen ja sitte tungen väliin, aiheuttaen toisen kaistan hidastumisen.

En edelleenkään tiedä paikkaa, mutta Turussa on yksi paikka, jossa ongelmia aiheuttaa enemmän heikko liikennejärjestely kuin autoilijat. Kun ajaa Helsingistä päin rautatieaseman ohi kohti satamaa ja haluaa kääntyä kohti 8-tietä, on käytössä vain yksi kaista. Tämä aiheuttaa sen, että kaksi suoraan menevää kaistaa tukkeutuvat, koska kääntyjiä on niin paljon, etteivät kaikki mahdu kääntyvien kaistalle. Tuossa risteyksessä järjestely oli joskus niin, että keskikaistalta sai sekä kääntyä oikealle että jatkaa suoraan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kun ajaa Helsingistä päin rautatieaseman ohi kohti satamaa ja haluaa kääntyä kohti 8-tietä, on käytössä vain yksi kaista.

Ratapihankadun ja Koulukadun risteys. Kyllä siitä tosiaan vielä jokunen vuosi sitten sai kääntyä kahdelta kaistalta enkä vieläkään ymmärrä, että miksi se piti mennä muuttamaan. Eikä muuten ymmärrä moni muukaan:

Tämä risteys rassaa turkulaisten hermoja | Turkulainen

*e*
Koulukadulle saa nyt kääntyä vain Ratapihankadun reunakaistalta - Kotimaa - Turun Sanomat

"Liikenneinsinööri Matti Salonen Turun kaupungin ympäristö- ja kaavoitusvirastosta sanoo, että muutoksella yritetään helpottaa Ratapihankadun pahoja iltapäiväruuhkia.

Uusi järjestely saattaa epäilijöiden mielestä pahentaa ruuhkia, kun Naantalin suuntaan pääsee kääntymään vain yhdeltä kaistalta. Salonen sanoo, että vie aina aikansa ennen kuin ihmiset tottuvat uusiin järjestelyihin."

No tosiaan vie aikansa, mutta ehkä siihen pian jo totutaan. Sama jamppa kehtaa tuossa jutussa vielä todeta, että "keskikaistan jono saattaa ruuhka-aikaan estää reunakaistalle vaihtamisen, vaikka kääntyvien nuolivalo olisi vihreä. Hän ei kuitenkaan ole sellaista tilannetta nähnyt."

Kun kaupungin insinööri hoitaa, niin se on justiinsa hyvä.

*e2*
En edelleenkään tiedä paikkaa

Tässä. Tuossa siis vasen kaista loppuu sillan jälkeen. Tai ainakin luulisin, että tätä paikkaa Kulkija tarkoitti.
 
Viimeksi muokattu:

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ratapihankadun ja Koulukadun risteyksessä tosiaan kaistajärjestely muutettiin, koska uudella järjestelyllä risteykseen tuotiin kääntyjille nuolivalo, joka on tarinan mukaan pidempään vihreä kuin suoraan menevien valo. Näin teorian mukaan Ratapihankadun ruuhka vähenee. Käytännössä saattaa olla niin, että ruuhkat kuitenkin lisääntyvät, koska kääntyville on siis nyt vain yksi kaista. En osaa itse ottaa kantaa, koska en ole asunut Turussa nykyisen kaistajärjestelyn aikana. Pisti kuitenkin silmään järjestelyn perusteluista kohta "Kaistajärjestely piti muuttaa, koska liikennettä ei voisi ohjata nuolivalolla kaistalla, jota pääsee sekä jatkamaan suoraan että kääntymään oikealle." (lainaus Turun Sanomista). Nythän on niin, että Helsingissä on ainakin aikaisemmin ollut useitakin tällaisia risteyksiä. Se on kieltämättä hieman koomista, kun yksi kääntyjä tai yksi suoraan menijä tilanteesta riippuen tukkii koko kaistan, kun valot ovat eri rytmissä, mutta ei tuollainen tilanne siis mitenkään mahdoton ole. Se on ihan eri asia toki, onko se millään tavalla järkevä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Minä pidän sellaista turvaväliä, että on mukava olo. Silloin ei sen edellä ajavan oikutkaan stressaa. Toki seuraus on usein se, että maantietä edettäessä kollektiivista samaa nopeutta (jossa minun edessäni on esimerkiksi 250 m tyhjää, mutta vauhti on sama kuin koko jonolla) on siihen väljään rakoon pakko ohittaa. Usein siis minun edellä ajava auto vaihtuu ilman että kukaan siitä hyötyy. Koska turvaväliä on runsaasti, minä en edes huomaa matkani hidastumista kun säädän sen taas uudestaan riittäväksi. Ei haittaa, sillä jos myöhästymme jostain, se on joka tapauksessa johtuvaa vaimoni hitaasta lähtemisestä ja jos olen liikkeellä yksin, olen luultavasti varannut matkalle "renkaanvaihtovaran".

Tiedän, että jonkun mielestä hidastelen, mutta en. Jos ajan samaa vauhtia kuin edelläni oleva, en hidastele. Ajotapani voi epäsuorasti hidastaa takana tulijoita, mutta sen aiheuttaa se ohittaja, joka ohittaa vain siksi että edessäni on tilaa. Jos näitä ohituksia ei tapahtuisi, olisimme kaikki perillä (minun päämäärässäni tai taukopaikassani) noin 5 sekuntia myöhemmin verrattuna siihen lyhyeen turvaväliin.

Mutta ei siinä, ohitukset sinällään on ok JOS kokee että koko kolonnan nopeus on liian alhainen. Silloinhan sitä tietysti painaa ensi tilassa myös sen seuraavan auton ohi jne.

Itse itseäni lainaten. Ajelin juuri Hartolasta etelään nelostietä. Kollektiivin matkanopeus satasen alueella oli sellainen 96-97 km/h ja pidin noin 400 metrin väliä edellä ajavaan.

Yhtäkkiä takaa kiihdyttää sulkuviiva-alueella pikkubussi (näytti olevan useita lapsia kyydissä) ohi ja perässä henkilöauto (jonka toivoin, mutta ilmeisen turhaan, olevan tunnukseton poliisiauto). Ohituksen jälkeen pari ajoi edellä menevän jonon kiinni, mutta ei lähtenyt ohittelemaan edes ohituskaista-alueella (joita ko. tieosuudella on runsaasti ja niistä on myös ennakkoilmoitukset).

Onko tämä tyhjä väli oikeasti sellainen "pakko täyttää" tilanne joillekin? Siistimpi hengittää rekan pakokaasua ihan siinä tappituntumalla jne...? Varsinkin nyt, parhaalla hirvikolarisesongilla luulisi olevan mukavampaa jos aistit eivät olisi liiaksi sidottu siihen edellä ajavan tarkkailemiseen.

Ohittajien puolustukseksi on sanottava, että vaikka paikassa on sulkuviiva, näkyvyys riitti turvalliseen ohittamiseen jopa henkilöauton korkeudelta. Transportterin kuski ei ottanut älytöntä riskiä, mutta sen imussa painanut Corollan kuljettaja ei millään voinut nähdä (koska Transporter oli siinä välissä) riittävästi tyhjää baanaa ohitukseen lähtiessään.

Siis kertaan tämän iltainen:
-sulkuviivan ylitse
-lapsia kyydissä
-alle kilometri seuraavaan ohituskaistaan
-ja toinen tohelo sama juttu mutta ilman lapsia ja olemattomalla näkyvyydellä.
-jonka jälkeen tyydytään samaan matkanopeuteen.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Ajan noin 30km suuntaansa aina töihin mennessäni ja pakko sanoa havaintoni perusteella, että se turvaväli on varsinkin niille uusille ja tehokkaille autoille (tai niiden kuskeille kuitenkin ehkäpä) se tieliikenteen suurin saatana. Ei pysty nöyrtymään ja ajamaan kenenkään takana. Vaikka nopeus on muuten sama ja mitään edellytyksiä ei ole päästä autojonon kärkeen, niin pakko on ohitella. Sillä voitetaan tosiaan sen pari sekuntia ja kulutetaan vähän enemmän polttoainetta, siinä on se hyöty.

Ei vaan pysty käsittämään.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ajan noin 30km suuntaansa aina töihin mennessäni ja pakko sanoa havaintoni perusteella, että se turvaväli on varsinkin niille uusille ja tehokkaille autoille (tai niiden kuskeille kuitenkin ehkäpä) se tieliikenteen suurin saatana. Ei pysty nöyrtymään ja ajamaan kenenkään takana. Vaikka nopeus on muuten sama ja mitään edellytyksiä ei ole päästä autojonon kärkeen, niin pakko on ohitella. Sillä voitetaan tosiaan sen pari sekuntia ja kulutetaan vähän enemmän polttoainetta, siinä on se hyöty.

Ei vaan pysty käsittämään.
Pyöräilijät vissiin vielä suurempi saatana. Pyöräilen reilut 10km päivässä ja jatkuvasti autot ohittaa läheltä ylinopeudella. Tosiaan silloinkin, kun vastakkaisella kaistalla on auto, joten joutuvat ohittamaan saatanan läheltä huonokuntoisella tiellä.
Välillä pelottaa oikeasti.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joka kesäinen valituksen aihe, mutta silti. Rajoitus 100 km/h. Edellä oleva auto ajaa 90 km/h. Alkaa ohituskaista ja Opelin rotisko kiihdyttää 110 km/h. Alkoi oikein ottamaan vauhtia ennen kaistan alkua. Piti rinnalla vielä RS:stä puristaa pieni piikki, että pääsi ohi. Pisti vielä tuijotuksen rinnalla tämä isäntä. Olisi tiputtanut 90 km/h kaistan loputtua. Mikä vittu siinä on. Tämä on yksi oikea ajamisen koulukuntia, johon joka kesä törmää. Itse hiljennän ohituskaistan kohdalla, jos joku on menossa ohi. Ei niitä puskurissa ajavia jaksa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Pyöräilijät vissiin vielä suurempi saatana. Pyöräilen reilut 10km päivässä ja jatkuvasti autot ohittaa läheltä ylinopeudella. Tosiaan silloinkin, kun vastakkaisella kaistalla on auto, joten joutuvat ohittamaan saatanan läheltä huonokuntoisella tiellä.
Välillä pelottaa oikeasti.

Se olisi tosi kätsyä kun autoilijat painelisivat reilusti jarrua pyöräilijän kohdalla jottei pyöräilijää pelottaisi. Saataisiin mukava haitariefekti muutenkin niin sujuvaan liikenteeseen.

Ja kyllä, väistän pyöräilijää aina, joskus jopa suhteellisen reilusti. Mutta harvemmin höllään vauhtia.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Se olisi tosi kätsyä kun autoilijat painelisivat reilusti jarrua pyöräilijän kohdalla jottei pyöräilijää pelottaisi. Saataisiin mukava haitariefekti muutenkin niin sujuvaan liikenteeseen.

Ja kyllä, väistän pyöräilijää aina, joskus jopa suhteellisen reilusti. Mutta harvemmin höllään vauhtia.
Kyse on siis siitä, että ajavat tuossa usein sen 20kmh ylinopeutta ja ohittelevat reikäisellä tiellä helvetin läheltä - usein jopa peräkännyn kanssa tai silloin kun vastaan tulee auto.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näinä valoisina kesäiltoina näkee valitettavan usein vähällä järjellä varustettuja kuljettajia. Nuorilla kundeilla varsinkin kärsivällisyys on olematonta ja piittaamattomuus näkyy kauas.

Tänään takapuskuriini liimaantui 60 km/h mutkaisella maaseututiellä joku "karvanoppa-Corolla". Siellä se roikkui tiiviisti kun meikä ajeli edellä rajoitusten mukaisesti. No, sitten kun tultiin kasikympin alueelle ja vapaa suora aukeni edessä nostin nopeuden mittarin mukaan 85:n. Perässä ajanut mulkku ampaisi välittömästi ohi ns. urku auki. Ajattelin että menköön menojaan. Mutta mitä vielä! Häiskä laittoi pari sataa metriä ohituksen jälkeen liinat kiinni ja vilkun oikealle ja kääntyi sivutielle.

Pirun kova kiire ohi ja sitten kääntyy heti? Olisiko voittanut ajassa ehkä viitisen sekuntia. Tietenkään ei näistä itsekkäistä nulikoista pidä liikkaa provosoitua. Ihmetyttää vaan miksi tällainen minä minä -asenne ja röyhkeä kilpailuhenkisyys näkyy edelleen liikenteessä. Toki ainahan näitä on ja tulee olemaan vaikka kuinka tarjottaisiin asennekasvatusta.
 
Viimeksi muokattu:

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tuohon ylle @Eino_Mies miehelle toteamus, että näihin nuoriin ei auta muu kuin ikääntyminen, toivottavasti. Nuoret ihmiset eivät hahmota yhteiskunnan, tämän jonkin sorttisen muurahaispesän järkeviä toimintatapoja muuten kuin kokemalla. Kaikkien vanhempien kyky tai jaksaminen ei riitä automatkojen aikana liikenneopetukseen, kertomaan miksi kannattaa tehdä näin ja noin. Miksi kannattaa vilkuttaa ennen kuin jarruttaa, miksi ei kannata ohittaa kun taukopaikka viiden kilometrin päässä jne. Toki yllättävän suuri osa vanhemmista ei tajua pointteja itsekään.

Varmaan käsitelty ennenkin, mutta täällä maaseudulla jaksaa ihmetyttää yksilöiden hevosvetoinen aikakäsitys. Tulen kotikadulta pikkuisen isommalle kadulle norminopeudella ja yllättävän usein joudun vetämään jarruja kehiin ja jopa kääntämään oikealle ojaa kohti, koska valopää "leikkaa" eli oikaisee risteyksessä. Minä pyrin ajamaan kaupunki- ja vaikka missä olosuhteissa siten että pidän kaistan. Käännyn siis risteyksen keskipisteen yli, tai ainakin selkeästi läheltä sitä. Rutiininomaisesti. Ei se auto kulu vaikka rattia kääntää vähän myöhemmin ja enemmän.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Pirun kova kiire ohi ja sitten kääntyy heti?

Normaalia. Perjantaina viimeksi joku Aasian ihme paineli tuhatta ja sataa ohi kääntyäkseen vajaan kilometrin päästä vasemmalle. Koska vastaan tuli autoja, jouduin pysähtymään tämän ohittajan kääntymisen vuoksi ja kiihdyttämään noin 70 tonnia uudelleen liikkeelle. Kiusaa se on tietysti pienikin kiusa. Olin mulkku ja huudatin alppitorvia.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tuohon ylle @Eino_Mies Tulen kotikadulta pikkuisen isommalle kadulle norminopeudella ja yllättävän usein joudun vetämään jarruja kehiin ja jopa kääntämään oikealle ojaa kohti, koska valopää "leikkaa" eli oikaisee risteyksessä. Minä pyrin ajamaan kaupunki- ja vaikka missä olosuhteissa siten että pidän kaistan. Käännyn siis risteyksen keskipisteen yli, tai ainakin selkeästi läheltä sitä. Rutiininomaisesti. Ei se auto kulu vaikka rattia kääntää vähän myöhemmin ja enemmän.

Vähän sama juttu on se, että omalla kaistalla pysyminen ei todellakaan näytä enää olevan mikään hyve tai pyrkimys. Esimerkiksi Turunväylällä on jo reilun vuoden ajan ollut tietöiden takia useita hidastemutkia, joiden kohdalla on kaistat on erotettu yhtenäisillä valkoisilla viivoilla. Läheskään kaikki eivät niiden viivojen välissä pysy, ajoivat sitten ylinopeutta niiden kohdalla tai eivät. Tarkkana saa olla ettei kyljet kolise.
Bussit ja rekat saavat anteeksi.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Tänään oli kanssa melkoinen neropatti liikkeellä 307 farkku pösöllä. Lähti mun perässä pihatieltä ja sadan metrin päässä oleviin valoihin otti vasemman kaistan päästen rinnalle.
Valojen vaihduttua kiihdytteli, mutta jäi vielä seuraavin valoihin kolmensadan metrin päässä rinnalle punaisiin. Siitä sitten ampui jo keltasilla urku pohjassa liikkeelle ja mun rottelon etupuskuria hipoen eteeni, jotta pääsi vajaan sadan metrin päästä kääntymään oikealle...
Ihan ei aukene logiikka, mutta ilmeisesti se jonon kärkipaikka on pakko saavuttaa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Satasen moottoritiellä kahdeksaakymppiä ajavat eivät avaudu. Varsinkaan jos vaikka on hetkeä aiemmin ajettu ylinopeutta monen kilometrin ajan. Tehdään hissiliikettä niin sanotusti. Ei noi taida ajatella yhtään kuinka rasittavaa se on. Sitten jos ne päättää, että ajavat liian hiljaa, niin menevät jostakusta ohi ja taas aletaan hidasteleen, kun kenties on jokin perkeleen tärkeä keskustelu repsikan kanssa. Eivät osaa ilmeisesti tehdä kahta asiaa samaan aikaan.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joiltakin se tasaisen nopeuden ylläpito ei vaan onnistu. Mulla on hyvin mielessä yksi moottoritiematka, kun istuin kaverin kyydissä ja mentiin samasta autosta kolme (!) kertaa ohi välillä Hyvinkää-Hämeenlinna.
Autolla tuohon jonossa ajeluun tulee yleensä taivuttua, mutta myönnän itsessäni elävän pienen pirun, kun olen kaksipyöräisellä liikenteessä. Silloin tulee ohiteltua hitaammat, vaikka tietäisikin seuraavan tienristeyksen olevan parin kilometrin päässä. No tuolla vempeleellä voi kyllä päästää liikenteen helposti takaa ohi hyvällä ryhmittäytymisellä, jos vasemmalle ei pääsekään heti kääntymään.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Satasen moottoritiellä kahdeksaakymppiä ajavat eivät avaudu.
Ja yleensä nämä samat jampat ajaa sitten sen motarin tietyöalueen samaa vauhtia läpi. Tätä näkee useasti.
Ei uskalleta ajaa sataa tai sataakahtakymppiä, vai onko taloudellisuus syyt, vai vakkari vai mikä looginen nerous, mutta sitten kun pitäisi hidastaa työmaa-alueelle niin ylinopeutta on helposti heillä se 15-20kmh yli, olisipa tutkia enemmän.

Toinen konkreettinen esimerkki pienemmästä ylinopeudesta, tai mittarivirheen tiedostaen ei juuri mitään. Niin ajoimme mamman kanssa eri autoilla tuossa yksiin juhliin. Hän pääsi lähtemään yhdet valot aiemmin moottoritielle ja kun tiedän että hän ajaa aina viisari nopeusrajoituksessa niin mulla kesti 30km ajaa kiinni hänet kun pidin sen mittarivirheen mukaista noin kymppiä yli 120kmh nopeuden. Nämä aina konkretisoi sen ettei siitä suurta hyötyä ole ajaa pientä ylinopeutta muihin autoilijoihin nähden.

_
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ajelin eilen Tampereelta Valkeakoskelle, kun piti mennä testaamaan Korkeakankaan frisbeegolf-rata (aika vaikea aloittelijalle). Tiellä 130 meidät saavutti eräs kanssa-autoilija, jonka auton merkkiä en kerro, ettei Bemarikuskit harmistu. Oma nopeus 80 alueella oli noin 87 ja vakkari oli päällä. Ihan nätisti tuo toinen ajeli muuten, mutta hänen mielestään sopiva turvaväli oli noin viisi metriä. Ohi ei mennyt, vaikka paikkoja olisi ollut ja tilaakin tein sen verran kuin oli mahdollista. Välilä jättäytyi kauemmas, sitten taas kiihdytti tappituntumalle. Ja tätä jatkui aika pitkään. En todellakaan ymmärrä, mikä tarkoitus hänellä oli, vai oliko kyseessä vain täysin kädetön kuski. Taajama-alueelle saapuessa ihan oikeasti arvelutti hidastaa, kun 1600 kiloa rautaa roikkuu puskurissa, mutta pakkohan se oli silleen hiljalleen tehdä. Ei tullut osumaa.
 
En jaksanut selata ketjua kovin kauas taaksepäin, tämä video on ehkä ollut täällä jo. Mutta jos ette ole nähneet, niin tässä sitä ns. tieraivoa aidoimmillaan. Menisi myös Pitäisikö itkeä vai nauraa -ketjuun:

Asfalttityöntekijä suuttuu ja raivoaa todella pahasti ReUP - YouTube
Asiallinen avautuminen. Kuski vaikutti olevan juuri sellainen täysin muista ja liikennesäännöistä välinpitämätön kusipää. Eihän tuokaan tule siihen vaikuttamaan, mutta silti meni oikeaan osoitteeseen.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Asiallinen avautuminen. Kuski vaikutti olevan juuri sellainen täysin muista ja liikennesäännöistä välinpitämätön kusipää. Eihän tuokaan tule siihen vaikuttamaan, mutta silti meni oikeaan osoitteeseen.
Kumpi noista kuskeista? Se joka asuinalueella ohittamisen jälkeen ajaa autonsa poikittain tielle tukkimaan liikenteen kaikilta muilta ja tulee raivoamaan ohitetulle, vai se jonka tekemisistä ei tuon videon perusteella tiedetä muuta kuin että yhdelle pellelle on niistä mennyt hiekkaa pilluun?
 
Ihan nätisti tuo toinen ajeli muuten, mutta hänen mielestään sopiva turvaväli oli noin viisi metriä. Ohi ei mennyt, vaikka paikkoja olisi ollut ja tilaakin tein sen verran kuin oli mahdollista. Välilä jättäytyi kauemmas, sitten taas kiihdytti tappituntumalle. Ja tätä jatkui aika pitkään. En todellakaan ymmärrä, mikä tarkoitus hänellä oli, vai oliko kyseessä vain täysin kädetön kuski. Taajama-alueelle saapuessa ihan oikeasti arvelutti hidastaa, kun 1600 kiloa rautaa roikkuu puskurissa, mutta pakkohan se oli silleen hiljalleen tehdä. Ei tullut osumaa.
Näistä pääsee kun hidastaa nopeutta. Olisit hiljentänyt vaikka 77:ään tai jos sekään ei olisi auttanut, niin 67:ään. Varmasti olisi mennyt ohi että heilahtaa.

Risteykseen hidastaessa, jos vieläkin roikkuu, voi sitten viestittää turvavälin tärkeydestä jarruttamalla ensihetket aggressiivisesti moottorilla ja hypätä jarrulle jarruvalot sytyttäen vasta sekunnin kuluttua, ja edelleen reippaasti hidastaen. Kun kuuluu tööttäys, niin voi mielessään tuulettaa voiton merkiksi. Tietty keskisormikin toimii hyvin.
 
Kumpi noista kuskeista? Se joka asuinalueella ohittamisen jälkeen ajaa autonsa poikittain tielle tukkimaan liikenteen kaikilta muilta ja tulee raivoamaan ohitetulle, vai se jonka tekemisistä ei tuon videon perusteella tiedetä muuta kuin että yhdelle pellelle on niistä mennyt hiekkaa pilluun?
Se jälkimmäinen. Kuten sanottu, olemus ja kuvaaminen kertoo, että kuski on klassinen persreikä liikenteessä. Ja jo auton merkki yhdistettynä madallukseen kertoo, ettei liikennesäännöistä välitetä. En muista yleensäkään ikinä nähneeni sääntöjen mukaan ajavaa "tuunattua" rotteloa.
 
Viimeksi muokattu:

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Näistä pääsee kun hidastaa nopeutta. Olisit hiljentänyt vaikka 77:ään tai jos sekään ei olisi auttanut, niin 67:ään. Varmasti olisi mennyt ohi että heilahtaa.

Risteykseen hidastaessa, jos vieläkin roikkuu, voi sitten viestittää turvavälin tärkeydestä jarruttamalla ensihetket aggressiivisesti moottorilla ja hypätä jarrulle jarruvalot sytyttäen vasta sekunnin kuluttua, ja edelleen reippaasti hidastaen. Kun kuuluu tööttäys, niin voi mielessään tuulettaa voiton merkiksi. Tietty keskisormikin toimii hyvin.
Kesälomareissulla minulla oli samanlainen tilanne kuin nimimerkillä @Designer. Tulin Huittisten suunnasta kohti Tamperetta. Ennen Kiskokabinettia minut saavutti Audi-merkkinen henkilöauto, joka päätti, että sopiva turvaväli on sen n. 5-10 metriä. Tuolla paikkein taitaa kesäisin olla nopeusrajoitus 100 km/h, jollen väärin muista. No Kiskokabinetin kohdalla on kamera ja nopeusrajoitus vaihtuu 80 km/h:ksi. Hiljensin kahdeksaankymppiin ja niin hiljensi Audi-kuskikin. Koko ajan Audi pysyi tiukasti perseessä kiinni. Sitten Kiskokabinetin jälkeen nopeusrajoitus vaihtui takaisin 100 km/h ja odotin, että Audi suhaisisi ohi. Ei suhaissut, vaikka vastaantulevaa liikennettä ei ollut sillä hetkellä. Pidin nopeuteni n. 85 km/h ja vilkutin oikealle, että "mene nyt saatana ohi". Pari sekuntia siinä hölmötettiin ja sitten Audi lähti ohi - ajaakseen noin 95 km/h edessäni! Tätä jatkui miltei Nokialle asti.

Mikäköhän idea tuossa sitten oli?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Näistä pääsee kun hidastaa nopeutta. Olisit hiljentänyt vaikka 77:ään tai jos sekään ei olisi auttanut, niin 67:ään. Varmasti olisi mennyt ohi että heilahtaa.

Hidastin sen pari kertaa suunnilleen kahdeksaankymppiin samalla, kun väistin oikealle pientareelle. Sitten kävi selväksi, että tuo ei halua tai osaa ohittaa, vaan haluaa työntää vauhtia. Noin huonoja kuskeja ei kannata provosoida sen enempää, sillä he eivät osaa suhtautua kunnolla edes normaaliin liikennetilanteeseen ts. joku ajaa tasaista nopeutta puolityhjällä maantiellä, joten äkkinäiset tilanteet todennäköisesti johtavat ikäviin seurauksiin. Mielummin paiskon frisbeitä päin mäntyjä kuin selvittelen kolaria tai makaan sairaalassa, tai pahimmassa tapauksessa odotan sairaalassa tietoa siitä, selviääkö vaimoni tai joku muu kyydissä ollut hengissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös