Eikö tällaisessa käytöksessä ole riskinä se, että ajat itse jonkun päälle? Kun olet opetellut tiettyyn tapaan ajaa, tulee virhearvio, sopiva kuunasento (esim. häiriötekijä: aurinko, takapenkki, vierustoveri, meteoriitti) ja kävelijä olettaa että noudatat liikennesääntöjä?
Keskellä kaksikaistaista (samansuuntaista) tietä ei tarvitse pysähtyä suojatien eteen jos sillä ei ole kävelijöitä tai stop-merkkiä. Autoiluun kuitenkin kuuluu jatkuva tilanteenluku, johon kuuluu joskus tien antaminen kevyen liikenteen käyttäjille. Minä luen tilanteita myös niin, etten halua aiheuttaa ylimääräisiä riskitilanteita jalankulkijoille. Tällaista on tarpeeton pysähtyminen ja jalankulkijan päästäminen suojatielle, mikä mahdollistaa niin sanotun giljotiinitilanteen.
Ymmärsinkö nyt oikein, että tehtäväsi ei ole opettaa autoilijoita, mutta jalankulkijoiden opettaminen on tehtäväsi? Et halua olla luomassa liikenteen giljotiinia, mutta luot niitä ajamalla suojatien yli päättäväisesti jalankulkijoiden edestä. Kaikkien jalankulkijoiden puolesta toivon, että ymmärsin väärin.
Tietenkin minä pysähdyn, jos jalankulkija on ylittämässä tietä, mutta mikäli jalankulkija seisoo suojatien päässä odottamaan ylitystä, saa hän odottaa ylitystä kunnes minä olen autoineni ohittanut tilanteen. Tärkeintä on ajaa samaa rajoituksenmukaista vauhtia, koska hiljentämisellä jalankulkija lähtee suojatielle. Hiljentämisen pitäisi olla myös merkki takana liikkuvalle autoilijalle, että omaakin vauhtia pitäisi hiljentää. Valitettavan monelle liikenteessä ei ole muita ihmisiä vaan ainoastaan hidasteita, jotka muka haittaavat omaa elämää.
Se on ihan sama vaikka suojatien eteen jättäisi pari metriä väliä, jos viereisen kaistan bemarikuski on päättänyt ajaa ylinopeutta ja välittämättä jalankulkijoista. Tuollaisia kuskeja on aivan liikaa ja minä en halua olla vaikuttamassa yhdenkään ihmisen auton alle jäämistä sen takia, että olen kohteliaisuuden takia antanut jalankulkijalle tietä. Liian moni lapsi on jäänyt auton alle siksi, että joku kohtelias aikuinen on päättänyt antaa lapselle tietä, eikä viereisen kaistan kusipää ole pysähtynyt pysähtyneen auton viereen. Lapsen suojeluvaisto ja kokemus liikenteessä eivät ole riittäviä estämään tämänlaisia tilanteita. Se, että yksi noudattaa liikennesääntöjä, ei riitä, jos toinen ei noudata.