Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 316
  • 13 184

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Muutama kysymys finnjewelille: Ajat sitä vasenta kaistaa ja sinulla on riittävä turvaväli edessä olevaan ja jono kulkee kutakuinkin hyvää nopeutta. Jos oikea kaista hetkellisesti vetääkin paremmin ja sieltä sitten siihen riittävän isoon turvaväliin tulee joku sinun ja edellä ajavan auton väliin, niin onko siitä jotain haittaa, että se siihen tulee? Tai mitä haittaa siitä on sinulle?
Jos oikea kaista alkaa (hetkellisesti) edetä nopeammin, ei vasen kaista silloin (hetkellisesti) kulje hyvää nopeutta.
Oikealta ohittavat tietävät, että oikean kaistan veto loppuu samaan kohtaan kuin aina aikaisemminkin ja pyrkivät saavuttamaan vasemmalta hyvät asemat ennen tiedossa olevaa matelua. Siinä vaiheessa, kun vasen kaista vetää hyvin ja oikea ajaa sitä raskaiden ajoneuvojen nopeutta, päästän toki eteeni rekkojen seasta oikealta tulevia.
Vielä, jos joku toinen käyttäytyy liikenteessä urposti, niin vaatiiko se myös muilta kanssa-autoilijoilta urpoilua?Tällä viittaan siihen, että kenties se oikealta ohittava on urpo, niin pitääkö sitten itse se turvaväli ajaa liian pieneksi ja samalla lisätä riskiä vakavampaan onnettomuuteen sekä omalta osalta että sen osalta, jonka puskuriin siirryt roikkumaan.

Joskus se sitä minun mielestäni edellyttää ja otan vastuun jos kolahtaa. Ei se "minimointi" aina onnistu minultakaan, mutta aina ei voi voittaa. En sentään sorru osittamaan mieltä ellei tämä oikealta ohittava pakota voimakkaisiin väistöliikkeisiin esim pakottamalla minut motarin kaiteesen kiinni ja tekemällä itselleen "lisäkaistan".
Onko moisessa tilanteessa myös ok, että sinun takapuskuriin tullaan roikkumaan kiinni, jos sinun perässäsi oleva haluaa sulkea sen kolon siihen pyrkivältä?
Ehdottomasti täysin ok.

Onko sinun, minun tai ylipäänsä kenen tahansa muun kanssa-autoilijan tehtävä kouluttaa muita liikenteessä liikkuvia kesken sen liikennetilanteen? Veikkaan, että esim. hyvään koulutustilanteeseen tai -tapaan liittyvä asiallinen kommunikointi on hankalaa liikkuvasta autosta toiseen. Tai ainkaan se viesti ei välity siten kuin sen olisi tarkoitus välittyä hyvässä koulutustilanteessa, jotta oppi oikeasti menisi perille.
Tuskinpa, mutta on koirille oikein, jos luu on kovaa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Moinen asenne on oikein mainio tuolla liikenteessä. Eipä tarvi enää ihmetellä, miksi noita liian lyhyitä turvavälejä näkee, kun tavallasi asennoituvia on varmasti aikamoinen joukko.
 

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Esimerkissäni nissankuski ajoi kuudenkympin alueella yhdeksääkymppiä. Se ei ole aivan täysin sama asia kuin viidenkympin alueella 56 km/h. Enkä minä siitä pane pahakseni, että minut ohitetaan. Ihmettelin vain sitä, että miten ihmiset, jotka eivät uskalla 120 km/h alueella ajaa kuin 115 km/h, uskaltavat sitten ajaa satasen alueella sitä samaa sataaviittätoista. Tai sitten kuudenkympin alueella yhdeksääkymppiä.

Jokaisella on oma tapa ajaa, mutta olisi helvetin hienoa, jos kaikilla olisi sellainen tapa, jonka pystyisi ennakoimaan. Toki riittävällä turvavälillä saa ennakoitua vaikka sen, että joku vetää vailla mitään syytä jarrun pohjaan kasitiellä satasen vauhdista. Se ei vain vaikuta kovinkaan sujuvalta liikenteen kannalta.

Tuota näkee myös täälläpäin aika usein. Eli ajetaan kokoajan 80-90. Ei väliä onko tiellä kuudenkympin vai satasen rajoitus. En ymmärrä miksei voi ajaa satasen alueella sitä satasta, mutta pitää kuitenkin kuudenkympin alueella ajaa sitä samaa kahdeksaa-, yhdeksääkymppiä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tuota näkee myös täälläpäin aika usein. Eli ajetaan kokoajan 80-90. Ei väliä onko tiellä kuudenkympin vai satasen rajoitus. En ymmärrä miksei voi ajaa satasen alueella sitä satasta, mutta pitää kuitenkin kuudenkympin alueella ajaa sitä samaa kahdeksaa-, yhdeksääkymppiä.

Minä kuulun juuri tähän joukkoon. Kuulun myös joukkoon joka ottaa itsekkäästi eteensä ison turvavälin. Tämä vuoro-ohittelu on minulle ihan ok. Väistän kovemmat menohalut omaavia ja tykkään siitä kun sekä edessäni että takanani on runsaasti tilaa.

Moottoritiellä hahmotan myös pientareet käytettävissä olevaksi tilaksi. Väistämiseen.
Vilkku on viestintäväline. Jos autossani on vilkku kytkettynä, se tarkoittaa: Aion vaihtaa kaistaa lähiaikoina. Jos ei, se tarkoittaa että aion pysyä tällä kaistalla, vaikka se tarkoittaisi vauhdin väliaikaista muuttamista.

Mikä siinä on niin hankalaa? Säännöt ovat tarkoitettu helpottamaan elämää, ei vaikeuttamaan sitä. Ja eläminen, etenkin autoilu, on mukavampaa matalalla kortisolitasolla.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Eikös tuolla kirjoittaja puhunut moottoritienopeuksista? Oletan, että tällöin ajetaan moottoritietä, jolloin oikealta ohittaminen on kiellettyä ja äärimmäisen vaarallista. Minäkin tupoaan ottamaan reilun turvavälin ihan silkkaa itsekkyyttäni. En suinkaan tahdo vaarantaa omaa henkeäni, mihin tuntuu suuri osa liikenteessä pyrkivän.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikös tuolla kirjoittaja puhunut moottoritienopeuksista? Oletan, että tällöin ajetaan moottoritietä, jolloin oikealta ohittaminen on kiellettyä ja äärimmäisen vaarallista. Minäkin tupoaan ottamaan reilun turvavälin ihan silkkaa itsekkyyttäni. En suinkaan tahdo vaarantaa omaa henkeäni, mihin tuntuu suuri osa liikenteessä pyrkivän.

Oikealta ohittaminen ei ole kiellettyä moottoritiellä Suomessa - se on nimenomaan sallittu vain tilanteissa, joissa on vähintään kaksi kaistaa samaan suuntaan ja ajoneuvot ajavat rinnakkain. Pääsääntö on vasemmalta ohittaminen, mutta nimenomaan moottoritiemäisissä tilanteissa myös oikealta saa tietyin edellytyksin ohittaa. Puikkelehtiminen ja tarpeeton kaistanvaihtaminen on muutoinkin kielletty (periaatteessa siis myös tilanne, jossa koko ajan ohitetaan ja palataan aina oikealle kaistalle - nopeus tulisi sopeuttaa muuhun liikenteeseen), mutta tästä on käytännössä mahdoton sakottaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuota näkee myös täälläpäin aika usein. Eli ajetaan kokoajan 80-90. Ei väliä onko tiellä kuudenkympin vai satasen rajoitus. En ymmärrä miksei voi ajaa satasen alueella sitä satasta, mutta pitää kuitenkin kuudenkympin alueella ajaa sitä samaa kahdeksaa-, yhdeksääkymppiä.

Eräissä Euroopan maissa on tuplasuuruinen sakon määräytymisperuste, jos se rike tapahtuu esimerkiksi tietyön takia tilapäisesti alennetun nopeuden alueella. Soisi melkein sovellettavan Suomessakin. Eivät ne alennetut rajoitukset huvin vuoksi ole asetetut.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tähän turvavälikeskusteluun tuntuu osallistuvan vain niitä, jotka pitävät itse turvaväliä eivätkä hermostu eteensä pujottelevista. Eivätkä itse tietenkään pyri eteenpäin aina parhaiten vetävälle kaistalle siirtyen. Hermostuvat korkeintaan jos heidän taakseen ei jätetä kunnon turvaväliä.
Nyt kaivataan keskusteluun mukaan jotain pesunkestävää motaripujottelijaa jolle 120 km/h + rikesakkoraja 20km/h ei ruuhka-aikanakaan riitä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikä siinä on niin hankalaa? Säännöt ovat tarkoitettu helpottamaan elämää, ei vaikeuttamaan sitä. Ja eläminen, etenkin autoilu, on mukavampaa matalalla kortisolitasolla.
Kun nopeusrajoitus laskee 60, on siihen jokin syy. Kun ajelet siitä läpi samaa nopeutta kuin satasen tiellä olet välinpitämätön urpo. Toivottavasti välinpitämättömyytesi ei kostaudu muille etkä aja muita saiiraalaan tai hautausmaalle.
 

Judge Dredd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tälläinen tapaus sattui itselle vähän aikaa sitten. Ajelin puolitutulla alueella liikennevaloristeykseen ja huomasin, että tuli pikku virhearvio ja risteyksen jälkeen tie vaihtuukin yksikaistaiseksi nykyisen kahden sijaan. No ajattelin siinä vasemman kaistan ainoana autona, kun valo näyttää vihreää painan reippaasti kaasua ja vaihdan jonon keulille lyhyellä vasemmalla kaistalla, siten että vähiten haittaan liikenteen sujuvuutta. No kun valo vaihtui vihreäksi viereinen uudenkarhea audi oli ilmeisesti päättänyt, että hänestä ei tuommoisella vanhemmalla koslalla ohi mennä. Siinä vaihtu vaihteet, kuin rallissa konsanaan ja silti kaveri vaan oli vierellä. Kaistan lopussa sitten vilkaisin, niin itsellä oli lähemmäs satanen vauhtia ja kaveri oli just jääny sen verran taakse, että pääsin liittymään oikealle kaistalle. Tämän jälkeen kun vauhti hidastui vilkaisin peilejä, ja kaveri oli jättänyt ison välin ja ajeli kiltisti 50 km tunnissa nopeusrajoituksen mukaan niinkuin itsekkin. Ja sanottakoon, että en koskaan ajele ylinopeuksia turhanpäiten ja muutenkin koen olevani mallikelpoinen liikennekäyttäytyjä. Tämä kyseinen kuski sai kyllä vitutuksen tappiin. Tuskin kukaan normaali ajelija kiihdyttää viidenkymmenen alueella kahdeksaankymppiin huvikseen ja sitten pudottaa viiteenkymppiin. Ymmärrän kyllä näissä tilanteissa sen, että ärsyttää ne turhaan vasemmalle kaistalle ryhmittyvät kaahaajat, jotka odottavat sen risteyksen jälkeen että heille tehdään tilaa letkassa. Muuten en kyllä ymmärrä sitä, että vittuunnutaan siitä, että koitetaan pitää liikennettä mahdollisimman sujuvana.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Oikealta ohittaminen ei ole kiellettyä moottoritiellä Suomessa - se on nimenomaan sallittu vain tilanteissa, joissa on vähintään kaksi kaistaa samaan suuntaan ja ajoneuvot ajavat rinnakkain. Pääsääntö on vasemmalta ohittaminen, mutta nimenomaan moottoritiemäisissä tilanteissa myös oikealta saa tietyin edellytyksin ohittaa. Puikkelehtiminen ja tarpeeton kaistanvaihtaminen on muutoinkin kielletty (periaatteessa siis myös tilanne, jossa koko ajan ohitetaan ja palataan aina oikealle kaistalle - nopeus tulisi sopeuttaa muuhun liikenteeseen), mutta tästä on käytännössä mahdoton sakottaa.

Niin siis moottoritiellä saa ohittaa oikealta vain poikkeustapauksissa, joita ovat ulkomuistista heitettynä seuraavat:

1) Ruuhka jolloin molemmat kaistat ovat "täynnä".
2) Kaistat jatkuvat opasteiden mukaan eri paikkoihin.

Muilla useampikaistaisilla (esimerkiksi kehätiet) ohittaminen on sallittua myös oikealta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Niin siis moottoritiellä saa ohittaa oikealta vain poikkeustapauksissa, joita ovat ulkomuistista heitettynä seuraavat:

1) Ruuhka jolloin molemmat kaistat ovat "täynnä".
2) Kaistat jatkuvat opasteiden mukaan eri paikkoihin.

Muilla useampikaistaisilla (esimerkiksi kehätiet) ohittaminen on sallittua myös oikealta.

Tällainen tulkinta ei valitettavasti perustu lakiin eikä asetukseen, ts. kehätie ja moottoritie eivät eroa tässä (kehät lienevät moottoriliikenneteitä ainakin pkseudulla).

Lähtökohta on se, että on ohitettava vasemmalta, mutta oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla (TLL 17 §). Mitään eroa moottoritiellä tai "kehätiellä" ei tässä ole sinänsä, joskin TLA:ssa mainitaan jonossa ajaminen, mihin taas tulkinta on se, että mikäli "kaista vetää paremmin", eli jos vasemmalla kaistalla on joku muu auto, saa oikealta ohittaa - mutta silloinkaan, ruuhkaa tai ei - ei saa vaihtaa tämän vuoksi kaistaa. Oikealta saa siis moottoritiellä ohittaa. Niin edelleen se vasemmalla kaistalla roikkuminen ilman syytä on periaatteessa rangaistavaa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tällainen tulkinta ei valitettavasti perustu lakiin eikä asetukseen, ts. kehätie ja moottoritie eivät eroa tässä (kehät lienevät moottoriliikenneteitä ainakin pkseudulla).

Lähtökohta on se, että on ohitettava vasemmalta, mutta oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla (TLL 17 §). Mitään eroa moottoritiellä tai "kehätiellä" ei tässä ole sinänsä, joskin TLA:ssa mainitaan jonossa ajaminen, mihin taas tulkinta on se, että mikäli "kaista vetää paremmin", eli jos vasemmalla kaistalla on joku muu auto, saa oikealta ohittaa - mutta silloinkaan, ruuhkaa tai ei - ei saa vaihtaa tämän vuoksi kaistaa. Oikealta saa siis moottoritiellä ohittaa. Niin edelleen se vasemmalla kaistalla roikkuminen ilman syytä on periaatteessa rangaistavaa.

Tieliikenneasetus 182 mainitsee nimenomaan moottoritien ja siinä puhutaan kuten aiemmin kirjoitin. Kehätiet eivät käsittääkseni ole moottoriliikenneteitä. Toisaalta tuolla mainitaan myös se, että noissa tietyissä tilanteissa on sallittua ohittaa oikealta kaistaa vaihtamatta.

Oikealla olevan vapaan kaistan käyttäminenhän on kaikissa tilanteissa ihan perusjuttu.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli tuossa perjantain aikana ajettua Vaasasta Tampereelle ja jälleen huomattua, että oikeastaan ainoa asia, mikä saa liikenteessä verenpaineeni todella kohoamaan, on tuo tässäkin ketjussa moneen kertaan mainittu "kiihdyttäminen ohituskaistan kohdalla". Useamman kerran ehti matkan aikana tulla tilanne, että joku vetää letkaa 10-15 km/h "alinopeudella", mutta kun ohituskaista alkaa, löytyykin se kaasupoljin yhtäkkiä ja vauhti ei nouse pelkästään sallittuun, vaan suunnilleen tuon saman 10-15 yli. Ei siinä hirveästi viitsi yrittää ohitusta ylinopeudeella, kun ei tiedä missä kamerat on. Pahimmillaan taisi käydä niin, että puolen tusinan auton letkasta vain yksi rohkea ehti etanan ohi melko pitkän kaistan aikana ja toki kun ohituskaista loppuu, vauhti taas hyytyy.

Tekevätkö ne tuon pelkästään tyhmyyttään vai tyhmyyttään ja vittuillakseen muille?
 

godspeed

Jäsen
En ole sekuntiakaan ajanut moottoritiellä, jolla ei joku ajaisi ylinopeutta. Nämä kuskit tuskin edes seuraavat nopeusmittaria. On ihan saatanan harvinaista ajaa sallittua nopeutta siten, ettei joku menisi ohi.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Tekevätkö ne tuon pelkästään tyhmyyttään vai tyhmyyttään ja vittuillakseen muille?

Veikkaisin ensin mainittua. Juhannuksen paluuliikeenteessä ajelin pitkään letkassa jossa keula-auto ajeli noin 15-20 km/h alle nopeusrajoituksen. Ohituskaistoituksen alkaessa savu tuprahti keula-auton pakoputkesta ja sitten mentiinkiin sen verran lujaa että Formulallakaan ei olisi ohi kyennyt. Ja yllätys yllätys, kun ohituskaista loppui, jarruvalot välähtivät välittömästi ja palattiin alkuperäiseen nopeuteen.

Myöhemmin pidemmän ohituskaistan yhteydessä pääsin sitten kuitenkin ohi laskettelemaan johtuen epävakaista ajonopeuksistaan. Keski-ikäinen rillipäinen pukumieshän siellä naisystävänsä kanssa jonnekin tosissaan matkalla oli. Ei vituttanut, lähinnä huvitti, keskisormenkin pidin lujasti ratissa kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kun nopeusrajoitus laskee 60, on siihen jokin syy. Kun ajelet siitä läpi samaa nopeutta kuin satasen tiellä olet välinpitämätön urpo. Toivottavasti välinpitämättömyytesi ei kostaudu muille etkä aja muita saiiraalaan tai hautausmaalle.

Kommentissa, johon vastasin puhuttiin muistaakseni työmaasta jolla hommat oli tauolla. Tällaisia tilanteita on kovin usein esimerkiksi Lahti-Helsinki moottoritiellä. Tottakai nopeutta säädetään ja turvaväliä pidetään myös työmiehiin ja työmaan rakenteisiin ym. Jos siellä on ukkoja, niin satavarmasti hiljennän vauhdin turvalliseksi.

Kuten sanoin, en tykkää kortisolin varassa elämisestä, ja työmiespujottelu on sen verran extremelaji että se nostaa jo kortisolit kattoon
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tekevätkö ne tuon pelkästään tyhmyyttään vai tyhmyyttään ja vittuillakseen muille?
Jaa-a, tämä on kyllä niin omituinen asia, ettei kukaan osaa antaa siihen oikeaa vastausta.

Jotenkin tuntuu, että osa kiihdyttää, koska edessä on kaksi kaistaa samaan suuntaan ja on vaan turvallisempaa ajella. Osa taas koska voi mukamas ajella hieman ylinopeutta, koska ohituskaistoilla ei ole tutkia. Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa, vaan valvontaa on myös ohituskaistoilla.

Kyseessä on tosiaan koko suomalaisen liikennekäyttäytymisen oudoin ilmiö. Kuljettaja voi ajaa vaikka 100km putkeen "alinopeutta", mutta se 1km on ajettava pientä ylinopeutta vain siksi, koska ollaan ohituskaistalla. Ohituskaista kun loppuu, niin nopeus palautuu "alinopeudeksi".
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Kommentissa, johon vastasin puhuttiin muistaakseni työmaasta jolla hommat oli tauolla. Tällaisia tilanteita on kovin usein esimerkiksi Lahti-Helsinki moottoritiellä. Tottakai nopeutta säädetään ja turvaväliä pidetään myös työmiehiin ja työmaan rakenteisiin ym. Jos siellä on ukkoja, niin satavarmasti hiljennän vauhdin turvalliseksi.
Mutta jos ukkoja ei ole, niin voi ajaa 30 km/h ylinopeutta? Ajatko myös viikonloppuisin koulujen läheisyydessä (nopeusrajoitus 30-40 km/h) kuutta-seitsemääkymppiä, kun "eihän siellä viikonloppuna oppilaita ole"? Eikös rajoitus ole aina rajoitus, eikä sitä voi omin päin mennä päättämään?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Mutta jos ukkoja ei ole, niin voi ajaa 30 km/h ylinopeutta? Ajatko myös viikonloppuisin koulujen läheisyydessä (nopeusrajoitus 30-40 km/h) kuutta-seitsemääkymppiä, kun "eihän siellä viikonloppuna oppilaita ole"? Eikös rajoitus ole aina rajoitus, eikä sitä voi omin päin mennä päättämään?

Ajan aina nopeutta, josta saan auton pysähtymään tien näkyvällä osalla. Näköhavainnot vaikuttavat valitsemaani ajonopeuteen. Otan tietoisen riskin tulla sakotetuksi. Muita riskejä en koe ottavani.

Mutta voihan sen keskustelupalstoilla tulkita sen mukaan, mikä kortisolitaso on itselleen mieluinen.
 

Nick Neim

Jäsen
Mulle joku viisas aikoinaan sanoi, että oikealta ei koskaan saa ohittaa, mutta oikealta saa ajaa ohitse. Näillähän on vissi ero, ja tuo on helppo muistaa.

Liittyen siis tuohon hieman ylempänä olevaan keskusteluun.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Ajan aina nopeutta, josta saan auton pysähtymään tien näkyvällä osalla. Näköhavainnot vaikuttavat valitsemaani ajonopeuteen. Otan tietoisen riskin tulla sakotetuksi. Muita riskejä en koe ottavani.

Mutta voihan sen keskustelupalstoilla tulkita sen mukaan, mikä kortisolitaso on itselleen mieluinen.
Asia selvä. Ajattelin vain, että olisi hyvä tiedustella muiden tielläliikkujien motiivia melko törkeään ylinopeuteen. Nyt sain ainakin yhden vastauksen.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ajan aina nopeutta, josta saan auton pysähtymään tien näkyvällä osalla.

Täyttä paskapuhetta tuollaiset "ajan AINA nopeutta...". Jos ajat kuudenkympin alueella yhdeksääkymppiä, niin ei ole mitään takeita, että saat koslasi pysähtymään tarpeeksi nopeasti. Se kuudenkympin lätkä on siinä sen vuoksi, että kyseisellä pätkällä voi tapahtua jotain yllättävää, jonka takia on syytä ajaa sitä kuuttakymppiä.

Valitettavan moni urpo ei reagoi noihin tietyön takia alennettuihin nopeusrajoituksiin, koska näillä tietä korjaavilla tahoilla on ikävä tapa jättää alennetut nopeusrajoitukset voimaan pitkäksi aikaa, vaikka tarvetta ei enää olisikaan. Ilmeisesti se on niin coolia, kun saa luvan kanssa vaikuttaa muiden ajonopeuksiin, mutta valitettavasti tuolla tavalla vain saadaan nämä tietyt urpot täysin välinpitämättömiksi alennettuja nopeusrajoituksia kohtaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Valitettavan moni urpo ei reagoi noihin tietyön takia alennettuihin nopeusrajoituksiin, koska näillä tietä korjaavilla tahoilla on ikävä tapa jättää alennetut nopeusrajoitukset voimaan pitkäksi aikaa, vaikka tarvetta ei enää olisikaan. Ilmeisesti se on niin coolia, kun saa luvan kanssa vaikuttaa muiden ajonopeuksiin, mutta valitettavasti tuolla tavalla vain saadaan nämä tietyt urpot täysin välinpitämättömiksi alennettuja nopeusrajoituksia kohtaan.

Pori - Vaasa välillä oli jätetty 50 nopeusrajoitus viikonlopuksi ja juhannukseksi voimaan. Jaan tunteesi.

edit: Siis päällystystyömaiden kohdalla, ei koko välillä...
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Pori - Vaasa välillä oli jätetty 50 nopeusrajoitus viikonlopuksi ja juhannukseksi voimaan. Jaan tunteesi.

edit: Siis päällystystyömaiden kohdalla, ei koko välillä...

Oliko työmailla työmiehiä? Mikä oli tien kunto työmaiden kohdilla? Jospa olikin niin, että rajoitukset olivat juurikin oikeat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös