Jos oikea kaista alkaa (hetkellisesti) edetä nopeammin, ei vasen kaista silloin (hetkellisesti) kulje hyvää nopeutta.Muutama kysymys finnjewelille: Ajat sitä vasenta kaistaa ja sinulla on riittävä turvaväli edessä olevaan ja jono kulkee kutakuinkin hyvää nopeutta. Jos oikea kaista hetkellisesti vetääkin paremmin ja sieltä sitten siihen riittävän isoon turvaväliin tulee joku sinun ja edellä ajavan auton väliin, niin onko siitä jotain haittaa, että se siihen tulee? Tai mitä haittaa siitä on sinulle?
Oikealta ohittavat tietävät, että oikean kaistan veto loppuu samaan kohtaan kuin aina aikaisemminkin ja pyrkivät saavuttamaan vasemmalta hyvät asemat ennen tiedossa olevaa matelua. Siinä vaiheessa, kun vasen kaista vetää hyvin ja oikea ajaa sitä raskaiden ajoneuvojen nopeutta, päästän toki eteeni rekkojen seasta oikealta tulevia.
Vielä, jos joku toinen käyttäytyy liikenteessä urposti, niin vaatiiko se myös muilta kanssa-autoilijoilta urpoilua?Tällä viittaan siihen, että kenties se oikealta ohittava on urpo, niin pitääkö sitten itse se turvaväli ajaa liian pieneksi ja samalla lisätä riskiä vakavampaan onnettomuuteen sekä omalta osalta että sen osalta, jonka puskuriin siirryt roikkumaan.
Joskus se sitä minun mielestäni edellyttää ja otan vastuun jos kolahtaa. Ei se "minimointi" aina onnistu minultakaan, mutta aina ei voi voittaa. En sentään sorru osittamaan mieltä ellei tämä oikealta ohittava pakota voimakkaisiin väistöliikkeisiin esim pakottamalla minut motarin kaiteesen kiinni ja tekemällä itselleen "lisäkaistan".
Ehdottomasti täysin ok.Onko moisessa tilanteessa myös ok, että sinun takapuskuriin tullaan roikkumaan kiinni, jos sinun perässäsi oleva haluaa sulkea sen kolon siihen pyrkivältä?
Tuskinpa, mutta on koirille oikein, jos luu on kovaa.Onko sinun, minun tai ylipäänsä kenen tahansa muun kanssa-autoilijan tehtävä kouluttaa muita liikenteessä liikkuvia kesken sen liikennetilanteen? Veikkaan, että esim. hyvään koulutustilanteeseen tai -tapaan liittyvä asiallinen kommunikointi on hankalaa liikkuvasta autosta toiseen. Tai ainkaan se viesti ei välity siten kuin sen olisi tarkoitus välittyä hyvässä koulutustilanteessa, jotta oppi oikeasti menisi perille.