Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 013 352
  • 12 359

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitten jos on oikeasti isot ruuhkat ja rampit tukossa niin on ihan sama ajella siinä jonossa, jos on poistumassa.
Ei ole ainoastaan "sama" vaan olisi ihan suotavaa. Kehällä on usein kaksi kaistaa tukossa kun aina löytyy joku urpo joka ohittaa rampille menevää jonoa ja vetää liinat kiinni ja vilkun päälle änkeäkseen väliin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja jos Sanaisella arkulla olisi ollut _yhtäään_ pelisilmää niin olisit väistänyt tuohon rekkojen välinn. Olet siis todellinen idiootti liikenteessä...

Jo on elämässä kiire...

Idiootti tuossa tilanteessa oli oikealta ohittava, sillä hän aiheuttaa vaaratilanteen. Jokaisen liikenteessä liikkuvan tulee sovittaa vauhtinsa muun liikenteen mukaan eikä autonsa tehojen mukaan. Tuossa ohitustilanteessa oli vauhtina 110km/h ja rekat ajoivat alle 90km/h. Eli ohitus tapahtuu ripeasti joka tapauksessa ja turha kaistojen vaihtelu aiheuttaa turhia vaaratilanteita, varsinkin kun rekkojen väli oli 200m. Nopeusrajoitus oli 120km/h, takaa tulevan olisi ollut helppo sovittaa oma nopeutensa nostamalla jalkaa hieman kaasulta. Hän olisi päässyt muutamien sekuntien jälkeen ohi "hidastelijasta".

Sinun kannatama tyyli johtaa kuolonkolareihin, sillä kokemattomat tai huonot ajajat eivät välttämättä hallitse autoaa kurveissa 140km/h nopeuksissa tai nopeissa ohituksissa. Onneksi Suomessa on nopeusrajoitukset ja holhousmeininki, tulee vähemmän kuolonuhreja.

Ja mihin se jumalaton kiire?
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onneksi Suomessa on nopeusrajoitukset ja holhousmeininki, tulee vähemmän kuolonuhreja.
Nyt menen kyllä jo liikenteen ulkopuolelle mutta Suomen holhousmeininki on kyllä ihan perseestä. Oma ajattelu kunniaan. No joo, esimerkki autoilusta on turvavyöpakko. Miksi? Jos joku haluaa ajella ilman turvavyötä niin ihan vapaasti, turha urputtaa jälkikäteen kun kolahtaa.

Nopeusrajoituksiinkin voisi kyllä soveltaa vähän joustoa. Joku joku ajelee tyhjällä Lahdentiellä yksinään niin mitä väliä onko tauliussa 120 , 140 vai 160. Ketä kiinnostaa, ei ainakaan minua.

Näissäkin, oma ajattelu kunniaan. Myös virkavallalle.
 
Nyt menen kyllä jo liikenteen ulkopuolelle mutta Suomen holhousmeininki on kyllä ihan perseestä. Oma ajattelu kunniaan.
Kaikki eivät ole yhtä järkeviä kuin sinä tai minä. Kaikki eivät osaa arvioida omia ajotaitojaan juuri oikein kuten sinä, eikä "tyhjä tie" tai "huono ajokeli" taatusti ole yhteismitallisia käsitteitä. Perseeestähän se on että kaikki eivät ole ajotaidoiltaan meidän jatkoaikalaisten tasolla ja asiaa joudutaan kompensoimaan yhteisillä pelisäännöillä, mutta se epäkohta nyt vain täytyy meidänkin kestää.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Nyt menen kyllä jo liikenteen ulkopuolelle mutta Suomen holhousmeininki on kyllä ihan perseestä. Oma ajattelu kunniaan. No joo, esimerkki autoilusta on turvavyöpakko. Miksi? Jos joku haluaa ajella ilman turvavyötä niin ihan vapaasti, turha urputtaa jälkikäteen kun kolahtaa.

Minuakaan ei haittaisi, jos joku urpo satuttaisi itseään siinä, ettei käytä turvavyötä, jos se jäisi täysin omalle vastuulleen silloin. Vähän sama, jos joku urpo rattijuoppo tappaa itsensä ulosajossa, mutta kun se perkele vie yleensä jonkun sivullisen ja säästyy itse.

Turvavyöasiassa ei sivulliset ole suoraan loukkaantumassa, mutta välillisesti jokainen liikennevakuutuksen maksaja maksaa noista urpoista, jotka eivät käytä turvavyötä ja satuttavat sitten itseään. Jos siitä joutuu esim. loppuiäkseen laitoshoitoon, kun ei kuolekaan, ei ne kustannukset ole ihan pieniä ja arvaapa kuka ne maksaa. Muut liikennevakuutusten ottajat omissa vakuutusmaksuissaan.

Luultavasti sinäkin olet samanlainen kuin valtaosa meistä - aina valittamassa liian korkeista vakuutusmaksuista. Jos esim. liikenteessä tulee vähemmän kolareita esim. nopeusrajoitusten ansiosta tai tulee vähemmän loukkaantumisia ja kuolemia esim. turvalaitteiden (turvavyöt, turvatyynyt) tai alkolukkojen ansiosta - ne vähentävät vakuutusmaksujen korotuspaineita. Oletko mitenkään ajatellut asiaa tuolta kantilta.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Ja mihin se jumalaton kiire?

Nimenomaan näin juuri. Mitä hemmetin kiirettä ihmisen täytyy pitää? Jos se hermo palaa siellä liikenteessä jonkun alinopeuden tms. takia, niin olisiko aika katsoa peiliin?

Jos ihmisellä on oikeasti aina kiire, niin pitäisikö opetella hiukan ajankäyttöä?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Taidatte olla juuri niitä vasemman kaistan tukkoja ja työkseen alinopeutta ajavia.
 
Taidatte olla juuri niitä vasemman kaistan tukkoja ja työkseen alinopeutta ajavia.
Jos tien tukkimiseksi ja alinopeuden ajamiseksi lasketaan se että ajaa nopeusrajoituksien mukaisesti (ilman "sallittua" ylinopeutta), käyttää turvavyötä eikä tee turhia ohituksia niin kyllä, olen mainitsemasi kaltainen häirikkö.

Nyt kun juhannusliikenne on muutaman päivän päästä taas ajankohtainen, ja itsekin lähden perhettäni kuljettamaan nelostietä ylöspäin, pääsen varmasti taas ihmettelemään kaikkia niitä kiireisiä juuri kesälomansa aloittaneita ihmisiä. Siinä todella säästää aikaa kun ohittelee 200 kilometriä pitkän autojonon seassa. Kun ohittaa rekan, pääsee seuraavan rekan perään. Minun ajotyylilläni jätetään rekkaan mukava välimatka, ja ajellaan kiltisti jonossa n. 85-90 km/h. Matka etenee ja omatkin hermot säästyvät kun ei tarvitse olla koko ajan kyttäämässä ohituspaikkaa. Harvoin viitsin edes ohituskaistoilla lähteä säntäilemään. Ja näin toimin nimenomaan silloin, kun havaitsen rekkaliikennettä tai muuta liikennettä olevan paljon. Anteeksi sinä Audi A6:n kuljettaja, joka joudut ohittaaksesi rekan ohittamaan myös minut.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Just tyypillistä. Kun kaksi kertaa vuodessa nelostie on niin tukossa, että ohittelulla ei saavuteta juuri mitään, on oikeutettua köröttää kaikkina muinakin aikoina motarilla vasenta kaistaa täsmälleen rajoituksen mukaisesti omaan ramppiin asti.

Minullahan on aina maantiellä kyydissä vaimo ja koirat, joten en edes harkitse riskien ottoja jonkun turkulaisen takia. Ja koirien takia kiihdyttelyt ja jarruttelutkin ovat pois laskuista. Silti peräänkuulutan hiukan pelisilmää omaan napaansa tuijottelijoilta. Se ei ole teiltä pois, jos annatte edes kerran elämässänne muille tietä, vaikka teillä ei olisi kiire mihinkään.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Jos tien tukkimiseksi ja alinopeuden ajamiseksi lasketaan se että ajaa nopeusrajoituksien mukaisesti (ilman "sallittua" ylinopeutta), käyttää turvavyötä eikä tee turhia ohituksia niin kyllä, olen mainitsemasi kaltainen häirikkö.

Sama... Lähtee duuniin sitte sen verra aikaisemmin, ettei tarttis stressata. Puskurissa roikkujat on kyllä vaarallisia ja tuohon pari viestiä ylemmäs, jossa provottiin turvavyön pakollisuutta vastaan, niin kannattais oikeasti hiukan tutustua fysiikan lakeihin. Niin, että miten se ihmisruumis käyttäytyy, jos yksi pyörii tangetin suuntaisesti auton sisällä ja loput on vöissä. Siinä parhaassa tapauksessa teloo tai tappaa toisen kyydissä olijan.

Äkkijarrutuksissakin on porukkaa halvaantunut, vaikka eivät olisi edes osuneet mihinkään. Menkää käymään Synapsiassa ja kyselkää, kuinka vitun siistii on ajaa ylinopeutta ... Tai joutua sen uhriksi, tai sen, että joku ajaa vanhoilla vihreillä kiihdyttäen, kun on niin helvetillinen "kiire"!
 
Just tyypillistä. Kun kaksi kertaa vuodessa nelostie on niin tukossa, että ohittelulla ei saavuteta juuri mitään, on oikeutettua köröttää kaikkina muinakin aikoina motarilla vasenta kaistaa täsmälleen rajoituksen mukaisesti omaan ramppiin asti.---

---Se ei ole teiltä pois, jos annatte edes kerran elämässänne muille tietä, vaikka teillä ei olisi kiire mihinkään.
Jäi tarkentamatta, että kommentoin lähinnä tuota alinopeuden ajamista, enkä moottoritiekäyttäytymistä. Itse ajelen nelostietä vasta Jyväskylästä ylöspäin, eikä siihen moottoritietä mahdu montaa kymmentä kilometriä. Siellä kuitenkin rekkaliikenne on jo arkipäivänä joskus sen verran vilkasta että ohittelulla pääsee vain seuraavan rekan perään. Motarilla toki ohitan reippaasti jos ohitan, muuten pysyttelen oikealla kaistalla.

Mainitsin myös jättäväni itseni ja rekan väliin sellaisen välimatkan, että kiireisimmät pujottelijat mahtuvat siihen väliin. Tällä yritän välttää sitä että teiden salskeat ratsastajat eivät joudu ohittamaan ainakaan minun takiani montaa autoa peräkkäin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minun mielestäni on kyllä kaksi aivan eri asiaa ajaako letkan edestä poistuvalle rampille niin, että koko letka joutuu jarruttamaan (= "tunkemalla") vai niin, että kenenkään ei tarvitse jarruttaa tai nostaa jalkaa kaasulta (= "heittämällä"). Jälkimmäistä tulee itsekin tehtyä etenkin jos letkaa vetää kuorma-auto tai pari.

Vetoketjuperiaate on kyllä oikein mainio juttu jos voi luottaa siihen, että sitä noudattavat kaikki. Vaan pinna palaa ainakin minulla heti, jos joku "teiden ritari" käyttää sitäkin hyväkseen päästäkseen vielä yhdestä ohi.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jäi tarkentamatta, että kommentoin lähinnä tuota alinopeuden ajamista, enkä moottoritiekäyttäytymistä.
No minä olen mielestäni puhunut koko ajan niistä, jotka omivat vasemman kaistan motarilla samalla estäen takaa tulijoiden ohittamisaikeet. Samaan syssyyn moitin niitä, jotka vetävät letkaa maantiellä, koska ei vain ole tarvetta ajaa yli 70 km/h. Pönttöjä ovat. Synninpäästön saavat ne, joiden ajokyky alkaa olla iän myötä sitä luokkaa, että kovempi vauhti ei ole hyväksi enää kenellekään. Heitä on turha enää ojentaa kansainvälisillä käsimerkeillä.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
No minä olen mielestäni puhunut koko ajan niistä, jotka omivat vasemman kaistan motarilla samalla estäen takaa tulijoiden ohittamisaikeet. Samaan syssyyn moitin niitä, jotka vetävät letkaa maantiellä, koska ei vain ole tarvetta ajaa yli 70 km/h. Pönttöjä ovat.
Näiden molempien ohitse idioottimaisuudessa menevät sellaiset kuskit, kuin eräs viime kesänä näkemäni Jaguar XF:n kuljettaja. Kyseinen mulkku joutui hetken aikaa odottelemaan vasemmalla kaistalla jonkun rekkaa ohittavan Corollan takana. Heti kun rekasta oltiin ohi, meni Jaguar-kuski kaasu pohjassa oikealta ohi, koukkasi takaisin vasemmalle kaistalle aivan Corollan eteen, ja teki täysjarrutuksen. Siis mikä vittu ihmisiä oikein vaivaa?

Olin itse tuossa tilanteessa jo tuon Corollan takana, ja harkitsin vakavasti Jaguar-kuskin blokkaamista ja pientä koulutustilaisuutta. Ruuhka-aikana jäi sitten kuitenkin tekemättä. Poliisille tuli kuitenkin ilmoitettua, tuossa oli onnettomuus niin lähellä.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Heti kun rekasta oltiin ohi, meni Jaguar-kuski kaasu pohjassa oikealta ohi, koukkasi takaisin vasemmalle kaistalle aivan Corollan eteen, ja teki täysjarrutuksen.
Ihan aikuisten oikeasti, tuossa tilanteessa tulee onnettomuus joka kerta sadasta. Jos kiilaat maantienopeudessa aivan eteen ja teet _täysjarrutuksen_ seuraa peräänajo joka ikinen kerta. Lisäksi XFn jarru ovat paljon paremmat kuin Corollassa, joten edes ylimaaliset refleksit eivät pelastaisi tilanteessa.

Taisi Mikken silmät sokaistua Jaguarin kromimaskista, jotta huomiokyky ei taasenkaan kiinnisttynyt muuhun kuin ohittavan auton merkkiin. Muuten on ihan hyviä syitä painaa jarrua (kevyesti) ohituksen jälkeen. Suomen älyvapailla rajoituksilla menee helposti päiväsakkojen puolelle, jos haluaa rivakasti ohittaa rekan, jolloin normaaliin ajonopeuteen palaaminen vaatii lievää jarrun käyttöä. Tähän voi tiestysi oman elämänsä "mulla ei oo kiirettä vaan mä suunnittelen ohjelmani" henkiö pelästyä ja jarruttaa jo alkuaankin pientä etenemisnopeuttaan entistäkin pienemmäksi.
 

Rocco

Jäsen
Näiden molempien ohitse idioottimaisuudessa menevät sellaiset kuskit, kuin eräs viime kesänä näkemäni Jaguar XF:n kuljettaja. Kyseinen mulkku joutui hetken aikaa odottelemaan vasemmalla kaistalla jonkun rekkaa ohittavan Corollan takana. Heti kun rekasta oltiin ohi, meni Jaguar-kuski kaasu pohjassa oikealta ohi, koukkasi takaisin vasemmalle kaistalle aivan Corollan eteen, ja teki täysjarrutuksen. Siis mikä vittu ihmisiä oikein vaivaa?

Olin itse tuossa tilanteessa jo tuon Corollan takana, ja harkitsin vakavasti Jaguar-kuskin blokkaamista ja pientä koulutustilaisuutta. Ruuhka-aikana jäi sitten kuitenkin tekemättä. Poliisille tuli kuitenkin ilmoitettua, tuossa oli onnettomuus niin lähellä.
Tämä hipoo lähelle jo äsken kokemaani tapausta normaalilla maantiellä.

Nopeusrajoitus 100km/h, edessä ajaa kuuden auton letka, jonka nopeus on n. 85-90km/h. Mutkan jälkeen aukeaa suora, vastaantulijoita ei ole, joten lähden ohittamaan. Kolmen auton ohi kun olen päässyt, näen että edessä alkaa minun puolelle keltainen katkoviiva, koska edessä on tulossa risteys. Jatkan edelleen jo rinnallani olevan auton ohittamista, ja palaan omalle kaistalle kun keltainen katkoviiva on juuri alkanut.

Mutta mitä tekee tämä auto, kenen eteen tulin? Se perkele painaa kaasua ja meinaa tukkia sen välin!!! Vaikka tulen jonoon takaisin aika lähelle edessä menevää autoa, silti se akka takana meinaa pistää välin kiinni. Kehtaa vielä vilkutella valoja ja näytellä peukkua. Ja kyseessä vielä nainen! Vittu kun tyhmä akka siellä ratin takana. Just ja just pääsin takaisin omalle kaistalle, koska tuo akka meinasi todellisen tempun tehdä...

Jos se valkoisen silmäripsillä varustetun pikku-Fiatin yli-ikäinen pissis nyt tämän lukee, niin:

1) Jos ajat reilusti alinopeutta etenevässä jonossa, on varmaa että teidät ohitetaan kun suoraa tulee. Ja monesti.

2) Et vittu enää koskaan paina kaasua, jos joku joutuu eteesi jonoon palaamaan. Olisin mennyt kaikkien autojen ohi, ilman tuota keltaista viivaa, eli en tahallaan eteesi tule. Aiheutat moisella tempulla vielä itsellesi tai jollekulle muulle vakavan onnettomuuden.

3) Jos sinua vituttaa se, että satuin painamaan jarrua edessäsi, se johtuu vain siitä pakosta, kun joudun hiljentämään vauhtini siitä ajamastani 100km/h:sta takaisin teidän letkan nopeuteen. Ja johtuu myös siitä, että ajan automaattivaihteista autoa, jolloin moottorijarrutuksella ei voi nopeutta pudottaa normaalin keppivaihteisen tavalla.

4) Jos näin oikein, niin takapenkillä taisi olla pikkulapsi. Kannattaisi miettiä tuollaisia aivopierujasi uudelleen, jos kuljetat lapsia autossa.

5) Koska autossasi oli tuollaiset pissis-silmäripset, nyt kaikki tietävät että kyseinen ääliö ratin takana olet juuri sinä. Muuten olisi kyseessä vain "joku Fiat-kuski." Onnea.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Minun mielestäni on kyllä kaksi aivan eri asiaa ajaako letkan edestä poistuvalle rampille niin, että koko letka joutuu jarruttamaan (= "tunkemalla") vai niin, että kenenkään ei tarvitse jarruttaa tai nostaa jalkaa kaasulta (= "heittämällä"). Jälkimmäistä tulee itsekin tehtyä etenkin jos letkaa vetää kuorma-auto tai pari.
Näin juuri! Muiden eteen hidastelu on ainä hömöä, mutta samoin on vasemmalla kaistalla hidastelu, jotta löytää sopivan raon jonosta oikealta. Pitänee huomata, että alkuperäinen kirjoittaja keksi myöhemmin tuon kiilauskortin, joka tuskin edes pitää milllään tavalla paikkansa, jos kerran takana tulija ohitti niiin kauhian pelottavan nopeasti - tällöinhän on kysymys nimenomaan "heittämällä" ohittamisesta, josta kyseiselle henkilölle vain jäi paha mieli.
Vetoketjuperiaate on kyllä oikein mainio juttu jos voi luottaa siihen, että sitä noudattavat kaikki. Vaan pinna palaa ainakin minulla heti, jos joku "teiden ritari" käyttää sitäkin hyväkseen päästäkseen vielä yhdestä ohi.
Kuten jo tuossa aikaisemmin taisin mainita niin täällä Saksassa vetoketju kuuluu lakiin, joten päättyvällä vasemmalla kaistalla ohittaminen esteeseen asti on se mitä kaikkien kuuluisi tehdä. Tällöin oikealla kaistalla olevien kuuluu antaa tilaa vuorotellen. Itse olen usein täällä "teiden idiootti" kun jotenkin on jäänyt tuo suomalainen älä vaan ärsytä Toyotakuskia-menttaliteetti päälle ja tulee mentyä oikealle kaistalle jo hyvissä ajoin.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jo on elämässä kiire...

No jos ei mihinkään ole kiire, niin miksei sitten voi jäädä siihen rekkojen taakse (reilulla turvavälillä tietenkin) ajamaan sitä yhdeksääkymppiä? Pakkoko sitä on lähteä sillä alinopeudella työntämään niiden rekkojen ohi, jos ei kerran ole kiire minnekään.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos nopeusrajoitus oli 120 km/h kyseisellä pätkällä on hyvin ymmärrettävää, että Sierra kuski paineli oikealta ohi. Olisin itsekin tehnyt saman liikkeen.

Mikäli hän olisi ajanut koko sen matkan joka minun asemastani oli nähtävissä suurinta sallittua eli 120 km/h (arviolta 140-160 km/h:n sijaan), ei hän olisi saavuttanut minua lainkaan ja näin ollen ei olisi joutunut älyttömään ohitustilanteeseen. Perillä kaupassa hän olisi ollut silti minusta seuraavana kauppaan sisälle astunut asiakas.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Oikealta ohittaminen moottoritiellä on tietenkin äärimmäisen typerää ja vaarallista. Mutta vaikuttaa siltä, että tässä tapauksessa teitä idiootteja oli kaksi. Jos rekkojen väliä oli 200 m, niin etkö olisi mahtunut omalla autollasi varsin kivuttomasti tähän 200 metrin rakoon? .

Kyllä tapanani on yleensä väistää. Tässä tapauksessa takaa lähestyvä auto tuli niin suurella nopeudella, että katsoin viisaammaksi olla tekemättä mitään mikä voisi häntä yllättää. Siispä ajoin valitsemallani kaistalla ja nopeudella. En kiusatakseni, vaan riskit minimoidakseni.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Täällähän kiivasta keskustelua (moottoritiellä) ajamisen jalosta taidosta.

Näin kesäisin, pääasiassa motoristina liikkuessa, minulle alkavat kasvaa samanlaiset mulkosilmät kuin Evilin luonnehtimalla Mesut Özilillä - ja tarpeen ovat...
Moottori- ynnä muilla teillä vaaraa motoristeille eivät useinkaan aiheuta nämä nuoret BMW-, Sierra, ym. kuskit semitehokkaine autoineen, koska useimmilla heistää lienee kohtuu selkeä näkemys ao. moottoripyörän teho- ja vauhtivaroista eivätkä täten lähde kilpasille, kiilaamaan tai muuten uhoamaan rauhallisesti etenevän motoristin kanssa.
Mutta - ans' olla, kun paikalle ratsastaa joku Volvo-, Audi- tms. keski-ikää lähestyvä mieshenkilö, jolle on auton hankinnan myötä syntynyt käsitys universaalista ylivertaisuudesta, olipa kyseessä asia kuin asia. Ilmeisesti heidän käsityksensä moottoripyöräilystä ja - pyöräilijöistä on vain jotenkin kovin rajoittunut ja asenne suorastaan vihamielinen. Jos olen yksin liikkeellä, useimmat tilanteet ovat vielä hallittavissa, mutta täyspakkausten ja kyytiläisen kanssa tuollaisten idioottien aiheuttamat väistely- ja kiertelymanööverit aiheuttavat ennenaikaisen kuoleman pelkoa.

Ja kyllä, syyllistyn joskus moottoritiellä oikealta ohittamiseen em. tyyppien takia, koska arvaamattoman ja piittaamattoman autoilijan takana jonossa ajaminen ei kuulu mieliharrastuksiini ja satoja metrejä vapaana siintävä oikea kaista on vain liian houkutteleva tapa päästä heistä eroon.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Uutisissa mainittiin, että motoristien kuolemat kasvoivat vuonna 2011 75 % verrattuna edelliseen vuoteen:

Motoristien liikennekuolemat lähes tuplaantuivat | Yle Uutiset | yle.fi

Kiinnostaisi tietää, että monessako tapauksessa menehtynyt motoristi on ajanut liikennesääntöjen mukaan ja silti menehtynyt ja monessako onnettomuudessa motoristi on omalla toiminnallaan aiheuttanut kolarin.
Nyt kesän tullen melkein joka päivä näkee oman elämänsä mikakallioita, jotka taajamarajoituksillakin tuntuvat tahtovan kokeilla paljonko saa vauhtia ennen seuraavia liikennevaloja ja aika kovan vauhdinhan tarpeeksi tehokkaalla pyörällä saa parinkin sadan metrin matkalla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No jos ei mihinkään ole kiire, niin miksei sitten voi jäädä siihen rekkojen taakse (reilulla turvavälillä tietenkin) ajamaan sitä yhdeksääkymppiä? Pakkoko sitä on lähteä sillä alinopeudella työntämään niiden rekkojen ohi, jos ei kerran ole kiire minnekään.

Eihän tässä siitä kyse ollut. Mikäli takaa tuleva auto olisi suhteuttanut nopeutensa rekkoja ohittavan auton nopeuteen (110km/h), molemmat olisivat ohittaneet rekat sujuvasti. Nyt aiheutettiin tarpeeton vaaratilanne ohittamalta oikealta.

Edelleen, minne on sellainen kiire, että oma elämä pitää riskeerata?
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
Kiinnostaisi tietää, että monessako tapauksessa menehtynyt motoristi on ajanut liikennesääntöjen mukaan ja silti menehtynyt ja monessako onnettomuudessa motoristi on omalla toiminnallaan aiheuttanut kolarin.
...

Yleistäen: useimmat motoristien kuolemat johtuvat nk. suistumisonnettomuuksista, joissa suurinpana tekijänä on liian suuri tilannenopeus, hyvin usein myös suuri ylinopeus, joka on tyypillistä nuorille kokemattomille menehtyneille eli nk. itse aiheutettua.
Karkea yleistys on myös, että mitä vanhempi motoristi, sen harvemmin on itse aiheuttanut kohtalokkaan onnettomuutensa, mutta vanhempien motoristein kuolemat korreloivat myös kokemattomuuden kanssa eli pitkäkään kokemus liikenteessä ei kuitenkaan auta oudon ja autoa vaikeammin hallittavan menopelin kanssa.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Edelleen, minne on sellainen kiire, että oma elämä pitää riskeerata?
En halua puolustella liikenteen vaarantajia, mutta oikeastaan sen oman elämän riskeeraa jo siinä että ylipäätään nousee auton kyytiin. Ei se oikealta ohitus nyt kovin merkittävästi nosta todennäköisyyttä kuolla, kun suhteutetaan koko matkaan. Jos aina miettii, että mihin on niin kiire, että elämä pitää riskeerata, kannattaa aina käyttää jotakin turvallisempaa mutta hitaampaa kulkuneuvoa, kuten mennä jalan, tai jos on kiire niin lentokoneella. Se nyt on jonkin verran kalliimpaa, mutta kannattaako oma henki riskeerata muutaman kympin tai satasen takia. :-)

Toki muuten olen viestistäsi samaa mieltä että pujottelu missä tahansa on typerää ja tarpeetonta jos saavutettu hyöty lasketaan sekunteissa.

Sen sijaan itse yleensä ohituksen jälkeen siirryn oikealle kaistalle jos siinä on tilaa. Ajan siinä normaalia liikenteen ja rajoituksen mukaista nopeutta (+mittarikorajus 5km/h). Jos joku vasemmalla ajaa hitaampaa, en kyllä näe mitään syytä miksi minun oikealla kaistalla pitäisi alkaa jarruttelemaan sen vuoksi, erityisesti jos edessä on pitkästi tyhjää (eli vasemmalla ajava ei selvästikään ole ohittamassa ketään, kunhan nyt ei vain tajua vaihtaa kaistaa).

Mutta kuten sanottu, pujottelut ja reilut ylinopeudet ovat asia erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös