Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 076 848
  • 12 850
Vuodenajan ja viikonpäivien merkitys liikenteen sujumiseen

Ajattelin vielä kirjoittaa siitä, miten vuodenajat ja viikonpäivät vaikuttavat liikenteen sujumiseen. Ehkä tämä on itsestään selvää, mutta kuitenkin:

Kesä on alkanut. Se näkyy myös liikenteessä. Mummot ja paapat ovat ottaneet kesäautonsa pois seisontavakuutuksesta sekä maantielle ovat ilmestyneet niin karavaanarit kuin vähän matkaa ajavat ihmiset. Liikennemäärät ovat tietysti isompia, mutta kyllä vähän ajavien liikennekäyttäytyminenkin on paljon epävarmempaa. Liikenne perustuu ennakointiin, ja mikään ei ole niin inhottava tilanne kuin se, ettet "näe" mitä edessäajava auto seuraavaksi aikoo. Ne, ketkä ajavat säännöllisesti, todennäköisesti tietää tämän tunteen.

Tätä kesäaikaa voisi verrata jatkuvaksi perjantailiikenteeksi. Muina kuukausina maanteillä arkisin liikkuu ammatikseen autoa tarvitsevat, joiden liikennekäyttäytyminen on yleensä todella fiksua. Ne, joilla on kiire, ohittavat hyvissä paikoissa ja tietä annetaan tarvittaessa. Mutta kesällä sekä yleensä perjantailiikenteessä eivät päde mitkään järkiasiat. Siellä näkee jos jonkinlaista itsemurhakanditaattia huonoine ohituksineen ja turvaväleistä ei ole tietoakaan. Tähän päälle niitä, jotka sulkee välit pois, ettei ohittaja pääse siihen väliin jne.

Tästä johtuen olenkin tullut siihen tulokseen, että kesäisin ja yleensä perjantaisin/sunnuntaisin kannattaa köröttää maantiellä rauhassa jonossa. Se on ainut tapa, että säilyy pitemmän päälle hengissä. Ohittaminen ei hyödytä mitään, koska automäärän vuoksi seuraava letka on kilometrin päässä. Riskit vs. säästynyt aika on miinuksella ja pahasti.

Eli ajelkaahan juhannusliikenne maltillisesti!
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ajattelin vielä kirjoittaa siitä, miten vuodenajat ja viikonpäivät vaikuttavat liikenteen sujumiseen. Ehkä tämä on itsestään selvää, mutta kuitenkin:

PK-seudulla ainakin viikonloppuna saa arkeen verattuna puolella autoista aikaan kaksinkertaisen ruuhkan.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Kiinnostaisi tietää, että monessako tapauksessa menehtynyt motoristi on ajanut liikennesääntöjen mukaan ja silti menehtynyt ja monessako onnettomuudessa motoristi on omalla toiminnallaan aiheuttanut kolarin.

Suoraan hatusta ja Moottori-lehden sivuilta tekemä, karkeasti yksinkertaistettu otanta näyttää, että 98% onnettomuuksista johtuu idiotismista tai ajotaidottomuudesta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yleistäen: useimmat motoristien kuolemat johtuvat nk. suistumisonnettomuuksista, joissa suurinpana tekijänä on liian suuri tilannenopeus...

Noin yleisenä hiettona aiheeseen sellainen kysymys eli onko niitä muustakin syystä tulleita onnettomuuksia kuin liian suuresta tilannenopeudesta johtuvia?
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Noin yleisenä hiettona aiheeseen sellainen kysymys eli onko niitä muustakin syystä tulleita onnettomuuksia kuin liian suuresta tilannenopeudesta johtuvia?
Tottakai on, joskushan noita sattuu ettei autoilija huomaa toista ja sitten kolaroidaan. Esimerkiksi nyt vaikka tämä kutostiellä sattunut oikeudessakin puitu onnettomuus jossa henkilöauto tuli suoraan rekan eteen kolmion takaa. Toki siitäkin voi saivarrella että rekka tuli joidenkin tutkimusten mukaan ylinopeutta, mutta ei takuulla olisi törmäystä vältetty vaikka rekka olisi viittäkymppiä ajanut.

Toinen on sitten tämä venäläissankari joka oli motarilla päättänyt tehdä U-käännöksen ja motoristi oli tullut kylkeen ja kuollut. Tarina ei kerro oliko kummallakaan liikaa vauhtia, mutta varmasti tuollaisen hölmöilyn seurauksena rytisee, vaikkei kovaa ajettaisikaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Suoraan hatusta ja Moottori-lehden sivuilta tekemä, karkeasti yksinkertaistettu otanta näyttää, että 98% onnettomuuksista johtuu idiotismista tai ajotaidottomuudesta.

Saman lehden sivuilta tehty otanta antaa, edellisen lisäksi, olettaa että hämmästyttävän suuri osa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista aiheutuu itsemurhista, sairaskohtauksista, känni- tai huumehölmöilystä, tolkuttomasta (+100%) ylinopeudesta tai ajo-olosuhteiden täydellisestä väärinarvioimisesta (=yllättävyydestä).

Ei taida kovin suuri osuus kuolonkolareista olla selvin päin kohtuullisissa olosuhteissa kohtuullisilla nopeuksilla ajettuja "oikeita" onnettomuuksia.
 
Ajattelin vielä kirjoittaa siitä, miten vuodenajat ja viikonpäivät vaikuttavat liikenteen sujumiseen. Ehkä tämä on itsestään selvää, mutta kuitenkin:
Eximia cum laude approbatur nyt vähintään tästä tekstistä. Juuri näitä ajatuksia yritin ilmaista itsekin aiemmin.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Noin yleisenä hiettona aiheeseen sellainen kysymys eli onko niitä muustakin syystä tulleita onnettomuuksia kuin liian suuresta tilannenopeudesta johtuvia?

Tottakai on, joskushan noita sattuu ettei autoilija huomaa toista ja sitten kolaroidaan. Esimerkiksi nyt vaikka tämä kutostiellä sattunut oikeudessakin puitu onnettomuus jossa henkilöauto tuli suoraan rekan eteen kolmion takaa. Toki siitäkin voi saivarrella että rekka tuli joidenkin tutkimusten mukaan ylinopeutta, mutta ei takuulla olisi törmäystä vältetty vaikka rekka olisi viittäkymppiä ajanut.

Toinen on sitten tämä venäläissankari joka oli motarilla päättänyt tehdä U-käännöksen ja motoristi oli tullut kylkeen ja kuollut. Tarina ei kerro oliko kummallakaan liikaa vauhtia, mutta varmasti tuollaisen hölmöilyn seurauksena rytisee, vaikkei kovaa ajettaisikaan.

Viittasin kommentissani lähinnä "ajotaitoihin verrattuna liian suureen tilannenopeuteen", mutta motoristeille suistumisen kannalta fataaleja asioita, ilmiöitä voivat olla kaikki tiellä olevat yllättävät esineet, pieneläimet, yms, joita ei voi mitenkään ennakoida eikä periaatteessa oikea tilannenopeuskaan pelasta suistumiselta.
Tietysti aina voidaan sanoa, että pitäsi siis ajaa sellaista vauhtia, että saa pyöränsä pysähtymään näkemäalueella, mutta sille äkkiä ilmestyvä eläin tai katveessa oleva kolo, hiekka, vesilammikko, tms. ei ole mitenkään ennakoitavissa.
Noissa tilanteissa auttaa vain kokemus/ajotaito ja pyörän ominaisuuksien hyvä tuntemus, jota ei saa ilman ajokilometrejä ja -vuosia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
.... Jos joku vasemmalla ajaa hitaampaa, en kyllä näe mitään syytä miksi minun oikealla kaistalla pitäisi alkaa jarruttelemaan sen vuoksi, erityisesti jos edessä on pitkästi tyhjää (eli vasemmalla ajava ei selvästikään ole ohittamassa ketään, kunhan nyt ei vain tajua vaihtaa kaistaa).

Mutta kuten sanottu, pujottelut ja reilut ylinopeudet ovat asia erikseen.

Tässä tapauksessa ei ollut kyse vasemmalla kaistalla hidastelijasta, rekkojen ohitus sujuu 110km/h nopeudellakin asiallisesti. Tässä oli kysymys nimenomaan reilusta ylinopeudesta ja pujottelusta.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tässä tapauksessa ei ollut kyse vasemmalla kaistalla hidastelijasta, rekkojen ohitus sujuu 110km/h nopeudellakin asiallisesti.

Onhan tuo nyt vasemmalla kaistalla hidastelua, jos ei henkilöautolla pysty edes ohitustilanteessa moottoritiellä siihen 120 km/h vauhtiin hyvässä kesäkelissä. Ehkä silloin olisi järkevämpää jättää ne rekat kokonaan ohittamatta tai antaa tietä niille nopeammille väistämällä siihen rekkojen väliin hetkeksi, jos niiden välissä oli kerran 200 metrin rako.

Pujotteleminen tai oikealta ohittaminen on lähtökohtaisesti typerää toimintaa, mutta ihan viimeisen päälle ei kyllä mennyt tämän "kiireettömänkään" toiminta.
 

lenno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nopeusrajoitus 100km/h, edessä ajaa kuuden auton letka, jonka nopeus on n. 85-90km/h. Mutkan jälkeen aukeaa suora, vastaantulijoita ei ole, joten lähden ohittamaan. Kolmen auton ohi kun olen päässyt, näen että edessä alkaa minun puolelle keltainen katkoviiva, koska edessä on tulossa risteys. Jatkan edelleen jo rinnallani olevan auton ohittamista, ja palaan omalle kaistalle kun keltainen katkoviiva on juuri alkanut.

Mutta mitä tekee tämä auto, kenen eteen tulin? Se perkele painaa kaasua ja meinaa tukkia sen välin!!! Vaikka tulen jonoon takaisin aika lähelle edessä menevää autoa, silti se akka takana meinaa pistää välin kiinni. Kehtaa vielä vilkutella valoja ja näytellä peukkua. Ja kyseessä vielä nainen! Vittu kun tyhmä akka siellä ratin takana. Just ja just pääsin takaisin omalle kaistalle, koska tuo akka meinasi todellisen tempun tehdä...
Itsellä kävi tuossa 3 viikkoa sitten vastaavalla tavalla mutta sillä erotuksella että pissis-silmäripsen sijaan minulle päätti kiusaa tehdä eräskin maanviljelijä, joka heinähattu ja kuulonsuojaimet päässä oli kaivanut naftaliinistaan vanhan 90-luvun Chevrolettinsa. Eli siis tilanne sujui käytännössä täysin samalla tavalla että ensimmäisellä yrittämällä en päässyt koko letkan ohi, vaan jouduin keltaisen viivan ajaksi palata takaisin oikealle kaistalle. Siinäpä tämä maanviljelijä vilkkuni huomattua selvästi kiihdytti vauhtiaan, mutta eipä siinä sinänsä ollut epäselvää suuremman nopeuteni ansiosta, joten jotenkuten helpolla siihen väliin kuitenkin pääsin. Koko tämän ajan kyseinen Chevy roikkui valojaan vilkutellen aivan takapuskurissani kiinni ja jos olisin jostain syystä joutunut äkkijarruttamaan, tämän seurauksena olisi varmasti aihjeutunut kolari. No eipä aikaakaa kun keltainen viiva vaihtui jälleen katkoviivaksi ja tie oli jälleen tyhjää joten ohitin loput letkan autoista ja jatkoin matkaani selvästi letkaa suuremmalla vaudilla. Tästä ehkä kolme minuuttia myöhemmin huomasin peilistä että se sama Chevy sieltä lähestyy. Nopeusrajoituksena tiellä oli 90 km/h (ei tapahtunut suomessa) ja om nopeuteni oli mittarin mukaan hieman yli 110 (tiedän, ylinopeutta, mutta tällä matkalla minulla oli oikeasti kiire) ja siltikin Chevy saavutti minua hurjalla vauhdilla. Minut saavutettua painoi tämä suuremman nopeutensa ansiosta heittämällä minusta ohi (arvioin hänelle nopeudeksi noin 140-150 km/h) ja vaikka vastakkaisella kaistalla ei ollut pitkään matkaan tulossa yhtään ketään, päätti tämä sankari tehdä ohituksen törkeästi edestäni viistäen, niin että päätin hieman pudottaa omaa nopeuttani kolarin mahdollisuutta pienentääkseni. Onneksi olin päättänyt toimia näin, sillä mitä tämä oman elämänsä sankari päättää tässä kohdin tehdä? Hän painaa jarrua ja jarruttaa vauhtinsa aina 60 km/h asti, joten huonommalla reagoinnilla olisi tässä tapauksessa rytissyt. No, tässä tapauksessa jarrutus ja hienoinen väistö vasemmalle kaistalle riittivät pitämään pellit ehjinä. Hetken aikaa punnittuani vaihtoehtoja päätin että paras olla ärsyttämättä kyseistä sankaria, varsinkaan koska omalla autollani ei käytännön mahdollisuuksia kyseistä mörssäriä vastaan olisi ollut ja koska päättelin kaverin toiminnasta tämän olevan suivaantunut minuun. Niinpä päätin hieman hidastaa ja jättää turvavälin ja kyllä hetken päästä tämä sankari nosti nopeutensa taas sinne lähelle suurinta sallittua. Tällä vauhdilla sitten jatkoimme perätysten sen 10 km ohituskaistaosuuteen asti, jossa sitten kyllästyin kaverin mateluun ja nostin oman nopeuteni sinne yli 140 km/h ja eipä tämä siihen mitenkään pystynyt vastaamaan. Perään toki taas lähti mutta ei sitten kovin kauaa seurannut kun päätin olla laskematta nopeuttani alle 140:n seuraavan viiden minuutin ajan (edelleen, tiedän että kyse on ylinopeudesta, mutta vaihtoehdot punnittuani en halunnut toistaa yllämainittua skenaariota.) Hetken kuluttua kun kaveri oli kadonnut näköpiiristä laskin toki nopeuttani ja en sitten tiedä jatkoiko kyseinen jantteri siellä alinopeuden tuntumassa vai kääntyikö jonnekin, mutta jos tätä luet (tuskimpa kuitenkaan suomalaista foorumia) niin toivottavasti vähintäänkin häpeät toimintaasi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onhan tuo nyt vasemmalla kaistalla hidastelua, jos ei henkilöautolla pysty edes ohitustilanteessa moottoritiellä siihen 120 km/h vauhtiin hyvässä kesäkelissä. Ehkä silloin olisi järkevämpää jättää ne rekat kokonaan ohittamatta tai antaa tietä niille nopeammille väistämällä siihen rekkojen väliin hetkeksi, jos niiden välissä oli kerran 200 metrin rako.

Pujotteleminen tai oikealta ohittaminen on lähtökohtaisesti typerää toimintaa, mutta ihan viimeisen päälle ei kyllä mennyt tämän "kiireettömänkään" toiminta.

Huomasitko, että takaa lähestyvä auto ajoi huomattavaa ylinopeutta (140 - 160km/h)?

Kertomuksen mukaan normaalilla nopeudella (120km/h) ajanut auto ei olisi ehtinyt edes ohittavan auto perään vaan ohittava auto olisi ehtinyt palata takaisin omalle kaistalleen toisen rekan jälkeen. En vaan voi ymmärtää, että ohittajasta saadaan tässä tapauksessa jotenkin syyllinen liikenteen hidastamiseen tai vaarantamiseen.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En vaan voi ymmärtää, että ohittajasta saadaan tässä tapauksessa jotenkin syyllinen liikenteen hidastamiseen tai vaarantamiseen.
Yllättävän monella on sellainen asenne motareilla, että vasen puoli on joku GT-kaista, jossa takaa tulevaa on aina väistettävä ja annettava tilaa, oli oma vauhti mikä tahansa. Eli jos ohitat oikealla kulkevaa tiivistä letkaa tasaisella 130km/h tuntinopeudella, eli "sallittua ylinopeutta, niin silti on välittömästä ängettävä ohitettavan letkan sekaan, mikäli takapuskuriin liimaantuu 140-150 km/h etenevä ajoneuvo valoja vilkutellen.

Mitä turhiin ohituksiin ja kaistapujotteluun tulee, niin osat kuskeista harrastavat sitä ihan puhtaasti siksi, että haluavat "ajamisen tunnetta". Jos on normaalisti "puoli adhd"-häslääjä, niin ei sitä ihminen silloin jaksa auton ratissakaan malttaa puolta sekuntiakaan rauhassa, vaan koko ajan pitää tapahtua ja maiseman vaihtua.
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Yllättävän monella on sellainen asenne motareilla, että vasen puoli on joku GT-kaista, jossa takaa tulevaa on aina väistettävä ja annettava tilaa, oli oma vauhti mikä tahansa. Eli jos ohitat oikealla kulkevaa tiivistä letkaa tasaisella 130km/h tuntinopeudella, eli "sallittua ylinopeutta, niin silti on välittömästä ängettävä ohitettavan letkan sekaan, mikäli takapuskuriin liimaantuu 140-150 km/h etenevä ajoneuvo valoja vilkutellen.

Näinhän se tuntuu liian monesti olevan, sama koskee tietysti muitakin neli- tai useampikaistaisia teitä kuten vaikka Kehä I:stä / Kehä III:sta. Itsekin ajattelen niin että jos oma nopeuteni on jo hieman yli tien nopeusrajoituksen niin se saa riittää takanatuleville siihen että saan suorittaa oman ohitukseni loppuun saakka turvallisesti ilman että oikealle kaistalle täytyy palata ohitettavan auton keulaa viistäen. Samoin jos olen ohittamassa 125kmh vauhdilla 2-3 rekkaa jotka ajavat max 100 metrin etäisyydellä toisistaan niin aion kyllä ne kaikki ohittaa kerralla ennen kuin palaan oikealle kaistalle. Sen sijaan jos oma ohitusnopeus on selvästi alle tien rajoitusten, on mielestäni silloin kohteliasta ja jopa fiksua väistää takaisin oikealle kaistalle heti kun siellä on reilumpi auton mentävä väli ja jos peräpeilissä näkyy muita ohittamassa olevia.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Huomasitko, että takaa lähestyvä auto ajoi huomattavaa ylinopeutta (140 - 160km/h)?

Ei siellä alkuperäisessä viestissä tuollaisista nopeuksista puhuttu mitään. Vain jotain mutuja tyyliin "todella kovaa". Itse haaveilija ajoi kirjoittamansa mukaan "ehkä noin 110 km/h", eli saattoi todellisuudessa ajaa vaikka alle satasta. Silloin se vaikka 125 km/h liikkuva Sierra ilmestyy aika äkkiä siihen peräpeiliin.

Pointtini on lähinnä se, että on aika koomista tulla tänne ihmettelämään joitain oikealta ohittelijaa, jos itse on niin kykenemätön autoilija, että kahden rekan ohittamiseen tarvitaan kilometri tolkulla matkaa ja aikaa kesäisellä moottoritiellä. Jos rekkojen ohittaminen ei onnistu kunnolla edes moottoritiellä, niin olisi ehkä parempi jättää ne sitten ohittamatta. Sama kai se on ajella sitä yhdeksää kymppiä, kun ei ole kuulemma kiire minnekään ja ollaan niin saatanan turvallisia kuskeja.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En vaan voi ymmärtää, että ohittajasta saadaan tässä tapauksessa jotenkin syyllinen liikenteen hidastamiseen tai vaarantamiseen.

Eihän se nyt mikään suuri rikollinen olekaan, mutta alinopeutta mentiin ohituskaistalla yhtä kaikki. Itse tapaan kuitenkin ajaa aina vähintään tuon "sallitun" verran ylinopeutta eli +10 km/h, joskus enemmän joskus vähemmän. Se täytyy vielä todeta, että kun itsekin tulee tuota oikealta ohittelua harratettua yms. niin en kuitenkaan ole mikää adhd tapaus normaalissa elämässä, vaan itse asiassa erittäinkin rauhallinen jamppa. Liikenteessä vaan verenpaine tuppaa nousemaan. Joku kaverini joskus sanoi, että luultavasti vanhemmiten kuolen sydänkohtaukseen auton rattiin, kun joku idiootti koulutettava saa mut raivon partaalle.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei siellä alkuperäisessä viestissä tuollaisista nopeuksista puhuttu mitään. Vain jotain mutuja tyyliin "todella kovaa". Itse haaveilija ajoi kirjoittamansa mukaan "ehkä noin 110 km/h", eli saattoi todellisuudessa ajaa vaikka alle satasta. Silloin se vaikka 125 km/h liikkuva Sierra ilmestyy aika äkkiä siihen peräpeiliin...

Äkkiä laskettuna 110km/h nopeudelle liikkuva auto voi lähteä rauhassa ohittamaan noin 300 metrin pituista rekka paria noin 220 metrin erolla 125km/h liikkuvaan autoon, ettei häiritse tämän ajonopeutta. Eli ei se 125km/h liikkuva Sierra kovin nopeasti sinne peräpeiliin ilmesty.

Se nopeus saattoi myös olla 115km/h...
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Joku kaverini joskus sanoi, että luultavasti vanhemmiten kuolen sydänkohtaukseen auton rattiin, kun joku idiootti koulutettava saa mut raivon partaalle.
Huolestuttavaa ja vastenmielistä, jos katsot oikeudeksesi kouluttaa ihmisiä liikenteessä ja pidät heitä idiootteina. Mikä sinulle antaa tämän oikeuden saattaa muut tielläliikkujat vaaraan? Etenkin jos toimit vielä raivopäissäsi.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Yllättävän monella on sellainen asenne motareilla, että vasen puoli on joku GT-kaista, jossa takaa tulevaa on aina väistettävä ja annettava tilaa, oli oma vauhti mikä tahansa. Eli jos ohitat oikealla kulkevaa tiivistä letkaa tasaisella 130km/h tuntinopeudella, eli "sallittua ylinopeutta, niin silti on välittömästä ängettävä ohitettavan letkan sekaan, mikäli takapuskuriin liimaantuu 140-150 km/h etenevä ajoneuvo valoja vilkutellen.
Eihän meitä joustavia kuskeja ole kuin häviävän pieni vähemmistö. Siis me, jotka ohitamme rauhallisesti vakionopeudella hitaammin kulkevat, paitsi jos taustapeilistä lähestyy joku kiireinen. Silloin polkaisemme tilanteen niin salliessa hetkeksi vauhtia lisää ja siirrymme oikealle kaistalle turvallisuusnäkökohdat huomioiden. Enemmistöhän on noita, jotka ajavat sillä vakkarillaan 120 km/h vasenta kaistaa kotiramppiin asti. Loput ovat noita mainitsemiasi GT-amiksia.

Joku GT-kuski pääsi yllättämään sunnuntaina Turun motarilla vähän ennen Kehä III:n liittymää. Oli ihan pirunmoinen sade ja näkyvyys oli ajoittain hiukan heikko. Kuten tavallista tuohon kellonaikaan, Stadiin päin oli melko palon menijöitä ja molemmat kaistat melko täyteen buukattu. Kuin tyhjästä tulee joku köyhän miehen maasturi (mallimerkintä täynnä Q-kirjaimia) vilkuttamaan valoja takapuskuriin, vaikka ajoin ihan samaa vauhtia jonon kanssa. Kun sain annetua tietä, raivokas kiihdytys seuraavan puskuriin kiinni ja varmaan sama valoshow. Vitun idiootti.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Joku GT-kuski pääsi yllättämään sunnuntaina Turun motarilla vähän ennen Kehä III:n liittymää. Oli ihan pirunmoinen sade ja näkyvyys oli ajoittain hiukan heikko. Kuten tavallista tuohon kellonaikaan, Stadiin päin oli melko palon menijöitä ja molemmat kaistat melko täyteen buukattu. Kuin tyhjästä tulee joku köyhän miehen maasturi (mallimerkintä täynnä Q-kirjaimia) vilkuttamaan valoja takapuskuriin, vaikka ajoin ihan samaa vauhtia jonon kanssa. Kun sain annetua tietä, raivokas kiihdytys seuraavan puskuriin kiinni ja varmaan sama valoshow. Vitun idiootti.

Niinikään Turun motarilla, mutta toiseen suuntaan mennessä eräänä ruuhkaisena perjantaina osui eteen vasemmalla kaistalla, jo Munkkiniemessä, sellainen ruma uudenmallinen lapsenkakanvärinen Mini Clubman. Normi kiihdytys liikennevaloista, kunnes saavutimme vasemman kaistan jonon. Minikuski alkoi hiillostaa jonon viimeistä ajaen niin lähellä keskikaidetta kuin mitenkään oli mahdolllista, alle autonmitan päässä, jarruvalo vilkkuen koska halusi ajaa niin lähellä edelläajavaa kuin vain pystyi. Tätä jatkui Porintien liittymään asti, josta poistuin. Välillä oli menty monta kilometriä kävelyvauhtia, välillä jono oli pysähtynyt kokonaan. Siihen mennessä tuo turkulainen (tarroista päätellen) oli saanut edestään ahdistettua n. 3-4 autoa oikealle kaistalle.

Poskettoman ruma auto, mutta kuka muukaan kuin sekopää sellaisen valitsisi.
 
Eihän meitä joustavia kuskeja ole kuin häviävän pieni vähemmistö. Siis me, jotka ohitamme rauhallisesti vakionopeudella hitaammin kulkevat, paitsi jos taustapeilistä lähestyy joku kiireinen. Silloin polkaisemme tilanteen niin salliessa hetkeksi vauhtia lisää ja siirrymme oikealle kaistalle turvallisuusnäkökohdat huomioiden. Enemmistöhän on noita, jotka ajavat sillä vakkarillaan 120 km/h vasenta kaistaa kotiramppiin asti. Loput ovat noita mainitsemiasi GT-amiksia.
Kysymys kuuluukin, miksi kenenkään pitää ajaa yli 120 km/h, sehän on korkein nopeusrajoitus. Eihän oletusarvo voi olla, että liikenteessä pitää rikkoa lakia.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Huolestuttavaa ja vastenmielistä, jos katsot oikeudeksesi kouluttaa ihmisiä liikenteessä ja pidät heitä idiootteina. Mikä sinulle antaa tämän oikeuden saattaa muut tielläliikkujat vaaraan? Etenkin jos toimit vielä raivopäissäsi.

Ei mikään. Harvemmin tulee kuitenkaan lähdettyä autoilijoita "kouluttamaan", mutta joskus näinkin, mutta en tällöinkään mitenkään holtittomasti asiaa hoida. Ei siinä mitään vaaratilanteita synny. Ensimmäinen toimenpide on kansainväliset käsimerkit ja jos tilaa löytyy ajan eteen ja vilkutan jarruvaloja ja puin nyrkkiä. Tämän jälkeen voikin jatkaa matkaa tyytyväisin mielin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ei siellä alkuperäisessä viestissä tuollaisista nopeuksista puhuttu mitään. Vain jotain mutuja tyyliin "todella kovaa". Itse haaveilija ajoi kirjoittamansa mukaan "ehkä noin 110 km/h", eli saattoi todellisuudessa ajaa vaikka alle satasta. Silloin se vaikka 125 km/h liikkuva Sierra ilmestyy aika äkkiä siihen peräpeiliin.

Koska paikalle on yhteisin varoin rakennettu moottoritie, ilman erityistä mainintaakin voi olettaa että siellä kauppojen aukioloaikana liikkui muitakin ajoneuvoja kuin kaksi henkilöautoa ja kaksi rekkaa. Jos vain yksi henkilöauto liikkuu muita selvästi nopeammin ja toinen kohtuullisen samaa nopeutta kuin liikennevirran muut kevyemmät ajoneuvot niin voidaan kohtuullisella varmuudella määrittää ilman tutkaakin ettei toinen ole erityisesti hidastellut mutta toinen on ajanut selvää ylinopeutta. Ellei sitten tilanteessa liikkunut hautajaissaattue tai museoajoneuvoletka. Muistaakseni ainakaan jälkimmäisestä ei ollut kysymys (siitä olen asianharrastajana lähes varma) ja hautausmaallekin olisi pitänyt kääntyä edellisestä rampista.

Omaa nopeuttanikaan en ihan oikeasti tiedä, koska tapani on liikkua sujuvasti liikennevirrassa sen "luontaista" vauhtia kuitenkin niin, että kaasujalka ei kramppaa ja tankillisella bensaa selviää viikon. Tällöin ohituksia ei tapahdu kovin usein moottoritielläkään kumminkaan päin (paitsi hitaampien ajoneuvojen ohitukset tietysti).

Koska oma ajotapanikaan ei ole synnitön, väistän kyllä mielelläni lieviä ylinopeuksia ajavia ihmisiä. Jos joku lähestyy takaa vaikkapa 130 km/h nopeudella, niin 110:tä ajeleva ehtii ihan hyvin todeta auton lähestyvän taustapeilistä, arvioida väistämismahdollisuudet, pistää vilkun oikealle ja rauhallisesti siirtyä antamaan tilaa. Edes omaa vauhtia ei olisi tarvinnut muuttaa suuntaan tai toiseen. Tähän ei kertomassani tapauksessa missään tapauksessa ollut mahdollisuutta ja tuskin Sierran (ihan tyylikkäästi Cosworthiksi väärennetty muuten) kuljettaja sitä edes odotti tai toivoikaan. Hän halusi liikkua omia polkujaan omalla vauhdillaan ja oli luultavasti ainoastaan onnellinen että tilanne tarjosi mahdollisuuden nautiskella autonsa rata-automaisesta (todellisesta tai kuvitellusta) ajotuntumasta.

Eiköhän tässä nyt yhtä ohitusta ole käsitelty ihan riittävän runsaasti. Ja Shejbal, Sierrasi vaikuttaisi paljon aidommalta jos hankkisit siihen vielä sen ison takaspoilerin. Vain todelliset autoharrastajat tajuaisivat, ettei kukaan oikeaan Cossuun olisi asentanut sellaisia levikkeitä. Väri ja vanteet olivat kyllä tyylikkäät. (Pakollinen huumoriosuus tapahtumapaikkakunnan ja mainitun kirjoittajan suosikkijoukkueen vuoksi)
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joku GT-kuski pääsi yllättämään sunnuntaina Turun motarilla vähän ennen Kehä III:n liittymää. Oli ihan pirunmoinen sade ja näkyvyys oli ajoittain hiukan heikko. Kuten tavallista tuohon kellonaikaan, Stadiin päin oli melko palon menijöitä ja molemmat kaistat melko täyteen buukattu. Kuin tyhjästä tulee joku köyhän miehen maasturi (mallimerkintä täynnä Q-kirjaimia) vilkuttamaan valoja takapuskuriin, vaikka ajoin ihan samaa vauhtia jonon kanssa. Kun sain annetua tietä, raivokas kiihdytys seuraavan puskuriin kiinni ja varmaan sama valoshow. Vitun idiootti.

Itseä kanssa vituttaa tuo, etenkin kun tyhmempikin huomaa myös, että on ruuhka joten se toisten ahdistelu ei auta lainkaan. Oma tapani "kouluttaa" noita on ajaa sen vasemman sulkuviivan (kutsutaanko sitä sulkuviivaksi?) ulkopuolelle kuskin puolen renkaat ja lennättää paskaa/kiviä tms sen takana tulevan päälle. Sen kerran, kun tuo lähellä ajaminen maksaa sille takana ajavalle sialle haljenneen tuulilasin niin ehkä sekin ymmärtää jättää vähän väliä.

Nyrkin heiluttelut tms olen itse jättänyt kokonaan valikoimasta, koska sitä ei koskaan tiedä mille bandidokselle tms erehdyt sitä nyrkkiä heiluttamaan ja mitkä mahdolliset jatkoseuraamukset ovat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös