Tarina jatkuu. Ajelin viime perjantaina Turusta Kaarinaan ja käännyin Uudenmaantieltä Piispanristintielle. Edessäni kääntyi musta 5-sarjan bemari ja sen edessä joku muu auto. Tämä etummainen auto laittoi sitten vilkun päälle kääntyäkseen vasemmalle Ford-huollon pihaan, siis yli vastaantulevan kaistan. Mitä tekee bemari? Posauttaa etummaisesta autosta vasemmalta ohi. Siis vasemmalle kääntyvän auton vasemmalta puolelta, taajama-alueella. Kolarilta säästyttiin vain koska etummainen auto ei ihan ehtinyt kääntyä. Aikaa tässä bemarilla säästyi 0 sekuntia, koska seuraavissa valoissa olimme peräkkäin. Sen verran kuitenkin tuollainen puhdas idiotismi herätti kiinnostukseni, että tsekkarin rekkarin niissä seuraavissa valoissa, ja kuten kaikki varmaan arvaavat, kyseessä oli sama Martti, joka terrorisoi teitä toukokuussa. Uskomaton ääliö, kertakaikkiaan.
Tällaisten marttien vuoksi mustilla 5-sarjan bemareilla ajavien maine sen kuin huononee. Ääliömäistä käytöstä tämä kääntyvän auton ohittaminen + keväällä tapahtunut ohittamisen estäminen.
Lahden motari (ja nelostie ylipäänsä) tulee tutuksi pari kertaa kuukaudessa, ja en koskaan väsy ihmettelemään seuraavia ilmiöitä:
- vauhdin kiihdyttäminen, kun vasenta kaistaa on auto menossa ohi, ja vauhdin hidastaminen heti, jos ohittaja peruukin aikeensa ja jättäytyy taakse ajatellen, että oikea kaistakin vetää nyt sopivaa vauhtia. Parhaiten ilmiön huomaa ajaessa vakionopeudensäätimellä.
- vasemmalla kaistalla asuminen nopeudesta ja liikenteen määrästä riippumatta: pari viikkoa sitten Lahteen päin ajeli eräs musta X3 vasenta kaistaa, vauhtia n. 115-125 km/h. Auto ohitteli hiljalleen oikean kaistan liikennettä. Vaikka välillä oikealla puolella oli tilaa mukavastikin, että nopeammat olisi voinut päästää ohi, ei X3 vaihtanut kaistaa, vaan pitkiä pari kertaa vilkutettuani kiihdytti hetkeksi vauhtia, kunnes seuraavien ohitettavien kohdalla taas hiljensi siten, että ohitus kesti kauan. Seuraavan aukon auettua ja aikani pitkiä ilman tulosta vilkuteltuani päätin ohittaa oikean kautta ja kas, X3 löysi jälleen kaasun ja blokkasi paluuni vasemmalle kaistalle ennen seuraavia ohitettavia. Kun seuraava aukko tuli eteen ja näin, että katumaasturihemmolla ei ollut aikomustakaan vaihtaa oikealle kaistalle, jouduin polkaisemaan oikealta vähän reilummin ohi. En pidä oikealta ohittelusta lainkaan, mutta joskus sille ei vain ole vaihtoehtoa. Jumalauta, silloin ajetaan oikealla kun siellä on tyhjää, ja vasemmalla vain ohitettaessa tai kun taakse ei ole muodostunut autoletkaa. Ja ohittaminen ei vaadi kahden kilometrin ennakkoa.
- vasemman kaistan autojonon hidastuminen n. 80 kilometriin tunnissa AINA, kun oikealla kaistalla on 1 tai useampi bussi/rekka/peräkärryllinen auto ohitettavana: Miten on mahdollista mennä moottoritiellä ohi rekoista, jos lähtee ohittamaan 90 km/h? Joskus rekan ohittamiseen menee 10 autolta 15 minuuttia, kun se ensimmäinen ajaa 100 km/h ja hitaamman nopeuden innoittamana oikealla kaistalla vielä maleksivista muutama muukin uskaltautuu vasemman kaistan hurjaan ohitusjunaan mukaan. Sitten kaistojen välinen nopeus alkaa sahata kuin vekkulan portaissa. Ei näin.
- vakionopeudensäätimen käyttämättömyys: miksi, oi miksi, vakionopeudensäädintä käytetään niin vähän? Lähes kaikissa nykyautoissa (vm. 2000->) on tuo mainio laite vakiona. Onko se kaasupolkimen pumppaus niin hauskaa? Eniten harmittaa silloin, kun maantiellä edellä ajavan nopeus sahaa vastaantulevista/mutkista/mäistä/pimeydestä riippuen välillä 60-100 km/h, vaikka koko ajan olisi se sama rajoitus. Ja toki juuri silloin, kun olisi paikka mennä sahurista ohi, löytää sahuri kaasupolkimensa ja ohituksesta tulee riskialttiimpi tai jää useimmiten kokonaan väliin.
- vauhdin kiihdyttäminen ohituskaistatien alkaessa (rajoitus 100 km/h) vauhtiin 115 km/h ja jarrutus sen loppuessa saman rajoituksen alueella n. 90 km/h:iin. Onko se kaksikaistainen suora tie niin paljon turvallisempi ajaa kuin sama suora yksikaistainen? Miksi ei tässäkään käytetä sitä vakkaria? Argh.
- sitä suurempi ylinopeus, mitä pienempi rajoitus: ilmiön huomaa parhaiten teillä, joilla rajoitus vaihtelee satasesta kuuteenkymppiin ja takaisin. Satasen alueella ajetaan 95 km/h, 80-alueella 90, 60-alueella 75. Ja tietöitä varten asetetuista rajoituksista ei sitten vissiin tarvitse välittää ollenkaan? Hyvä esimerkki Lahden motarilla siinä Lahden huitteilla, ennen Renkomäkeä etelästä tullessa: siltatöiden vuoksi rajoitus putoaa 120:istä 80:iin. Autojen nopeus pääsääntöisesti putoaa 115:sta 100:aan.
Matti Näsää vapaasti mukaillen: mua huvita ny taas oikein mikään.