Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 013 371
  • 12 359

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Murmeli vastasi oikein, mutta minusta vähän väärään kysymykseen. Tuossahan pyörätie löytyy myös risteyksen toisella puolella, eikä pyöräilijä voi siis tulla ajoradalle ajamaan, vaan ainoastaan ylittää tien.

Kuvan tilanteessa oikealta tai vasemmalta pyörätieltä kadun yli suhaava pyöräilijä väistää suoraan ajavaa autoa, koska auton väistämisvelvollisuutta ei ole osoitettu millään merkillä (kolmio/stop). Tulosuunnalla ei siis merkitystä.
 

Optimisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Mazza, kuvasta ylhäältä tulevaa liikennettä koskevista liikennemerkeistä en ole varma...

Nytpä kotimatkalla tuon katsoin ja kyllä kaikista suunnista tulevilla on kärkikolmio käsiteltävään, siis myös kuvan yläreunasta risteystä kohti ajavilla. Koominen risteys. Eikö tuo nyt olisi aivan sama kuin jos ei olisi kolmioita ollenkaan?

Pääväylää osoittava merkkihän on varoitusmerkki; sitä ei käsittääkseni yksinään voi käyttää osoittamaan väistämisvelvollisuutta vaan sen pitää aina olla tuettu pääväylälle liittyville autoilijoille suunnatuilla kärkikolmioilla. Nyt nuo kolmiot ovat kaikilla.

Onko tilanne se, että Lappeenrannan kaupungilta on vain "Muu vaara" -merkit loppu, vai voiko noita liikennemerkkejä sijoittaa noin?

Kuulostaa oudolta. Eikö etuajo-oikeutetusta suunnasta tulevalla pitäisi kärkikolmion sijasta olla muu vaara-liikennemerkki, kun ei kuitenkaan ketään jouu väistämään?

Näin kuuluisi olla, mutta - kuten totesin - muu vaara merkit ovat ilmeisesti lopussa. Olisivat nyt vaikka sprayllä sutanneet tuohon sen pystyviivan. Tai edes kääntäneet vain toisin päin.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Nytpä kotimatkalla tuon katsoin ja kyllä kaikista suunnista tulevilla on kärkikolmio käsiteltävään, siis myös kuvan yläreunasta risteystä kohti ajavilla. Koominen risteys. Eikö tuo nyt olisi aivan sama kuin jos ei olisi kolmioita ollenkaan?

Pääväylää osoittava merkkihän on varoitusmerkki; sitä ei käsittääkseni yksinään voi käyttää osoittamaan väistämisvelvollisuutta vaan sen pitää aina olla tuettu pääväylälle liittyville autoilijoille suunnatuilla kärkikolmioilla. Nyt nuo kolmiot ovat kaikilla.

Vähän muistuttaa jenkkien neljän stop-merkin risteystä, joka toimii mielestäni paremmin kuin kiertoliittymä. Ja hidastaa samalla nopeuksia taajamissa.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Vähän muistuttaa jenkkien neljän stop-merkin risteystä, joka toimii mielestäni paremmin kuin kiertoliittymä. Ja hidastaa samalla nopeuksia taajamissa.
Tässä on mielestäni osittain virheelinen merkintä kyseessä. Tosin kolmiot näissä kohteissa tarkoittaa myös velvollisuutta väistää kevyttä liikennettä.
 

Optimisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Txjokeri: Tuossa neljässä STOP-merkissäkin olisi enemmän järkeä; kärkikolmiohan ei velvoita kuin väistämään risteävää liikennettä, jota tässä tapauksessa edustaisi siis kevyt liikenne. Sitä taas suojateillä tulee väistää muutenkin. Korostan vielä, että kyseessä on tietyön vuoksi käyttöön otettu väliaikainen liikennejärjestely.

Ja miksi ihmeessä siihen on laitettu nuo toiset pääväylää osoittavat liikennemerkit sekoittamaan pakkaa?
 

Optimisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Nyt on näemmä kolmiot ynnä muut merkit otettu ko. risteyksestä pois, vaikka tietyöt jatkuvat yhä. Ilmeisesti olivat saaneet riittävästi palautetta autoilijoilta. Hyvä näin: mielenterveyteni on jälleen taattu.
 

kalitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, Ässät
Kotipaikkakunnaltani löytyy risteys, jossa on jokaiseen neljään suuntaan STOP-merkki. Risteys sijaitsee aivan koulun lähellä ja muistaakseni risteyksessä on kokeiltu kaikenmaailman hidastetöyssyjä tuloksetta. Nyt jo useamman vuoden ollut STOP-merkit joka suuntaan sekä lisäksi hidasteraitoja tai miksi niitä nyt kutsutaan.

Miten tämä liittyi teiden ritareihin? En osaa sanoa, mutta tulipahan mainittua. En ole muualla törmännyt tuollaiseen risteykseen, mutta liikunkin melko vähän autolla. Onko muilla palstalaisilla kokemuksia nimenomaan Suomessa tämäntyyppisistä risteyksistä?
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Asiasta tietävät, onko mahdollista, että jossakin syvässä Afrikassa "kortin" suorittaneet uskovat omaavansa kortin ja näin voivat ajaa ? Näitä näkee nyt niin paljon, että pelkkää sattumaa tämä ei ole.

Tosi tapaus elävästä elämästä, tosin joidenkin vuosien takaa mutta ymmärtääkseni tilanne ei ole juurikaan muuttunut noista ajoista.

Tutustuin ghanalaiseen kaveriin ja hän näytti minulle kansainvalistä ajokorttiaan kun halusi lainata autoani. Ihan pätevän näköinen paperi, leimoja ja kaikkeja. Halusin kuitenkin näyttää kiesini hallintalaitteet yms ja ehdotin että heitetään pikku lenkki ensin yhdessä.

No eihän tämä Theofilus saanut edes autoa käyntiin puhumattakaan mistään ajamisesta. Hän vaan vannoi että varmasti on ajanut jotain vanhaa Toyotaa muutaman sata metriä jollain savannilla ja sen jälkeen sai ostaa paikalliselta taksikuskilta kv-ajokortin.

Ts. joissain maissa ajokortin saa rahalla vaikkei osaisi ajaa lainkaan.

Mitä muuten tulee näihin mustiin autokuskeina, niin ennemmin olen mustan kyydissä kuin tumman.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Ts. joissain maissa ajokortin saa rahalla vaikkei osaisi ajaa lainkaan.

Mitä muuten tulee näihin mustiin autokuskeina, niin ennemmin olen mustan kyydissä kuin tumman.

Vuonna 1989 tuli Ässiin ensimmäiset Riikan vahvistukset, Durdin ja Frolikov. Kaverit saivat autot käytöön, mutta ajokortit puuttuivat, eivät omistaneet kuulemma sellaisia. No, he lähtivät käymään ennen kautta viikonlopuksi Riikaan ja palasivat ajokorttien kanssa takaisin. Papa Durdin kertoi naureskellen käyneensä autokoulun nopeutetussa tahdissa.
 
Tässä on jonkinlainen lakimuutos takana. Nyt on kovasti kiire enkä jouda etsimään mitään tähän liittyvää, mutta näin se kuitenkin on. Tai siis edessä pitää jonkilaiset päivätuikut olla, mutta takana ei muistaakseni tarvitse palaa mitään. Oliko näin? Auttakaapas joku, niin.

Minä olen myös kiinnittänyt valoitta ajamiseen huomiota tänä kesänä. Useimmiten tälläinen valoitta ajaja on kyllä vanha papparainen, joka ajelee 80-luvulla käyttöön otetetulla Corollalla, jossa ei aivan varmasti ole tällaisia uuden lakimuutoksen valoja. Ja noissa uusissa autoissa sentään palaa joku tuikku edessä, näihin en edes ole kiinnittänyt huomiota.

Joka kymmenes autoilija ajaa täällä meillä päin ilman minkäänlaisia valoja päiväsaikaan. Kyllä, olen laskenut ja tehnyt tilastoa. T. Kyylä.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Tänään oli iso kolari lähellä. Liikennettä ei ollut paljoa ja pääsiin mukavaan 180 keskinopeuteen. Rekkoja oli ulommalla kaistalla runsaasti ja liittymästä tulevien piti löytää oma kolonsa rekkojen välistä. Yksi Polo päätti heti liittymästä tultuaan lähteä ohittamaan rekkaa suunnilleen samaa nopeutta rekan kanssa suoraan eteeni. Oli kyllä komea savupilvi joka lähti pyöristä kun tuossa nopeudessa tein täysjarrutuksen. Sain lopulta vältettyä kolarin pientareen kautta, Polon hieman väistettyä takaisin omalle kaistalleen. Kyllä "pikkaisen" säikähdin.
 

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tänään oli iso kolari lähellä. Liikennettä ei ollut paljoa ja pääsiin mukavaan 180 keskinopeuteen. Rekkoja oli ulommalla kaistalla runsaasti ja liittymästä tulevien piti löytää oma kolonsa rekkojen välistä. Yksi Polo päätti heti liittymästä tultuaan lähteä ohittamaan rekkaa suunnilleen samaa nopeutta rekan kanssa suoraan eteeni. Oli kyllä komea savupilvi joka lähti pyöristä kun tuossa nopeudessa tein täysjarrutuksen. Sain lopulta vältettyä kolarin pientareen kautta, Polon hieman väistettyä takaisin omalle kaistalleen. Kyllä "pikkaisen" säikähdin.

Astutaan nyt miinaan, mutta oliko tämä nyt otsikon mukaisesti kehu vai haukku? Kyllähän liikenteessä yleensä pätee oletus, että myös muut noudattavat liikennesääntöjä. En siis lainkaan ymmärrä tuota 180 km/h leuhotusta. T. jeesustelija
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Astutaan nyt miinaan, mutta oliko tämä nyt otsikon mukaisesti kehu vai haukku? Kyllähän liikenteessä yleensä pätee oletus, että myös muut noudattavat liikennesääntöjä. En siis lainkaan ymmärrä tuota 180 km/h leuhotusta. T. jeesustelija

Olisikohan tämä voinut tapahtua Saksassa?

Jos ei, niin en ymmärrä.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Astutaan nyt miinaan, mutta oliko tämä nyt otsikon mukaisesti kehu vai haukku? Kyllähän liikenteessä yleensä pätee oletus, että myös muut noudattavat liikennesääntöjä. En siis lainkaan ymmärrä tuota 180 km/h leuhotusta. T. jeesustelija
Niin siis juuri tästä viestistä jäi pois että asun pohjoissaksassa ja työmatkani on pitkin nopeusrajoittamatonta moottoritietä. Ei sen puoleen, yleensä tulee hidastettua reippaammin liittymien kohdalla juurikin alkuperäisessä viestissä kuvatusta syystä.
 

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niin siis juuri tästä viestistä jäi pois että asun pohjoissaksassa ja työmatkani on pitkin nopeusrajoittamatonta moottoritietä. Ei sen puoleen, yleensä tulee hidastettua reippaammin liittymien kohdalla juurikin alkuperäisessä viestissä kuvatusta syystä.

Ach, siinä tapauksessa vedän jeesustelut pahoittelujen kera takaisin. Pitäisihän sitä silloin toisen osata peiliin katsoa, jos voi hyvällä syyllä olettaa, että sieltä saattaa tulla joku kahtasataa.
 

Nick Neim

Jäsen
Sinä vitun munapää, kuka Riihimäen lähistöllä tulit kolmion takaa suoraan eteen sillä seurauksella, että jouduin pudottamaan vauhdin melkein neljäänkymppiin, voit haistaa pitkän paskan. Olisi pitänyt ajaa perseeseen. Vitun mulkku.

P.S. Sun ylituunattus Golffis oli vitun ruma.
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
Uusissa autoissa pitää olla päiväkäytössä huomiovalot, jotka eivät pala yhtä aikaa ajo- ja takavalojen kanssa.

Omassani (A4 -09) on päivävalot ja kyllä niiden ollessa päällä myöskin takavalot toimivat.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vittu kun taas vituttaa hiekkatiellä ajelu, kun auton tullessa vastaan ajoin taas ihan oikeassa reunassa (niinkuin esimerkiksi Tieliikennelaki määrää, senkin pölvästi), ja tämä vastapelaaja ajaa tietysti omasta mielestään keskellä omaa kaistaansa, eli käytännössä melkein keskellä tietä. Tajuatsä, että jos mä ajaisin samalla tavalla, meillä olisi otsat vastakkain? Häh?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vittu kun taas vituttaa hiekkatiellä ajelu, kun auton tullessa vastaan ajoin taas ihan oikeassa reunassa (niinkuin esimerkiksi Tieliikennelaki määrää, senkin pölvästi), ja tämä vastapelaaja ajaa tietysti omasta mielestään keskellä omaa kaistaansa, eli käytännössä melkein keskellä tietä. Tajuatsä, että jos mä ajaisin samalla tavalla, meillä olisi otsat vastakkain? Häh?

Tämä asia muuten v*tuttaa ihan normi asfalttiteilläkin, kun on yksi kaista molempiin suuntiin ja ei ole keskiviivaa niin kuin ei ole kaupungissa/pihateillä jne. Melkein päivittäin tulee kaupungissa joku vastaan niin että ei tunne oman autonsa mittoja ollenkaan, pitää sellaista yli metrin turvaväliä sinne parkkeerattuihin autoihin jolloin peili on ainakin jo vastaantulevien kaistalla. Pjöntöt opetelkaa tuntemaan autonne ennen kuin menette liikenteeseen.

Ruusuja siitä että onneksi suurin osa tuntee, heh.



_
 

Spiit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eilen iltapäivällä Kehä ykkösellä valoristeyksessä bongasin hopeanharmaan Hiacen, jossa oli kiinnitetty noin 10 cm halkaisijaltaan olevan bongorummun ratin viereen. Sitä keski-ikäinen mieskuski sitten iloisesti rummutteli perinteisellä rumpukapulalla valojen vaihtumista odotellessa ja vielä sen jälkeenkin. Toisilla on rytmi verissä...
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
Niin varmasti toimivatkin, mutta nyt puhuttiin siis uusista autoista.

Sori, omanihan onkin jo pari vuotta vanha. Ilmeisesti systeemit muuttuneet sitten viime vuonna?
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Sori, omanihan onkin jo pari vuotta vanha. Ilmeisesti systeemit muuttuneet sitten viime vuonna?
Uudempi kytkentätapa, jossa muiden valojen ei kuulu palaa samanaikaisesti huomiovalojen kanssa, tuli voimaan jo syksyllä 2008. Suomessa on kuitenkin turvallisuussyistä sallittu takavalojen palaminen huomiovalojen yhteydessä.
Tämän vuoden heinäkuusta lähtien huomiovalot ovat olleet pakolliset uusissa henkilöautoissa, ja muualla Euroopassa takavalot eivät siis saa palaa huomiovaloja käyttäessä.

Eli tuossa sinun Audissasi on luultavasti takavalot kytketty jälkeenpäin toimimaan huomiovalojen yhteydessä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Se turvaväli

Mikä siinä on niin vaikea pitää sitä turvaväliä edellä ajavaan?

Taisin itsekin olla vähän idiootti liikenteessä tänään, kun aiheutin luultavasti paskahalvauksen perässä roikkuneelle idiootille. Turun motarilla Helsinkiin päin mennessä siinä Kilon työmaamutkan jälkeen, kun kuudenkympin alue vaihtuu taas kahdeksaankymppiin. Olin itse vasemmanpuoleisimmalla kaistalla ja ajoin hieman lujempaa (eli noin yhdeksääkymppiä) kuin oikealla puolellani olevalla kaistalla ajaneet autot. Joku törppö roikkumaan ihan takapuskuriin. Kun en tuolla vasemmalla kaistalla voinut varsinaisesti hidastaa vauhtiani, jotta tuo idiootti olisi päässyt ohitseni ja en enää tuosta vauhtianikaan halunnut lisätä, niin osoitin idiootille pikaisella jarrujen painalluksella (jarruvalot välähtivät), että hän ajoi mielestäni liian lähellä. Taisi säikähtää, kun kurvasi siitä nopeasti toiselle kaistalle ja uskon sankarin tosiaan saaneen paskahalvauksen tms. Toivottavasti nyt ainakin hetken muistaa, että liikenteessä kannattaa pitää sitä turvaväliä.

Eihän noita temppuja kannattaisi tehdä tiellä, kun siinä voi itsellekin sattua jotain, mutta välillä vituttaa nuo idiootit. Miksi poliisi ei valvo noita etäisyyksiä mitenkään eikä milloinkaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös