Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 109 220
  • 13 118

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minulle ainakin autokoulussa v. 1987 opetettiin tuollainen nk. poikkeuskäännös, jossa saa ryhmittyä kääntyessä suoraan vasemmalle kaistalle, mikäli etäisyys esim. edessä oleviin liikennevaloihin on niin lyhyt, ettei kaistanvaihtoa ehdi/ole järkevää tehdä.

Sitä en edes tiedä, onko tuo edelleen sallittua. Siinähän se varsinainen ongelman ydin onkin, kun sääntöjä muutellaan miten sattuu. Kas kun meitä on liikenteessä eri-ikäisiä kuljettajia melko laajalla skaalalla, jotka ajavat kuten on aikoinaan opetettu, eikä mahdollisista autokoulun jälkeisistä sääntömuutoksista ole hajuakaan.

Itse en näe tässä mitään ongelmaa, Helsingissä on lukemattomia vastaavia paikkoja ja olen toiminut niissä kuin nim Tadu totesi. Omasta mielestäni tässä on kyse samasta kuin yksisuuntaiselle käännyttäessä eli ryhmitytään siihen ensimmäiselle kaistalle eikä hypitä suoraan kaistojen yli. Ei näitä sääntöjä ole tietääkseni muuteltu miten sattuu.


_
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse en näe tässä mitään ongelmaa, Helsingissä on lukemattomia vastaavia paikkoja ja olen toiminut niissä kuin nim Tadu totesi. Omasta mielestäni tässä on kyse samasta kuin yksisuuntaiselle käännyttäessä eli ryhmitytään siihen ensimmäiselle kaistalle eikä hypitä suoraan kaistojen yli. Ei näitä sääntöjä ole tietääkseni muuteltu miten sattuu.
Jep. Sääntö on ollut sama ties kuinka kauan, mutta niin vaan tässäkin keskustelussa esiintyy kuljettajia, jotka ovat täysin pihalla.

Oletuksena oikealle käännyttäessä on ryhmityttävä oikealle kaistalle. Poikkeuskäännöksen voi tehdä jos vasen kaista haarautuu risteyksen jälkeen eikä oikealta kaistalta kerkeä sinne vaihtamaan. 200 metrin matkalla kyllä kerkeää varmasti tekemään kaistanvaihdon.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Käytännön ongelma kaistojen yli kääntymisessä tulee esim. silloin, jos suunnassa jonne käännytään on suojatie ja siinä väistettäviä jalankulkijoita. Tuolloin jalankulkijiden sattuessa sopivasti väärin kääntyjä pääsee ohittamaan ja oikein kääntyjä jää pahimmassa tapauksessa pussiin.

Tämä tilanne toistuu usein esim. tuossa Sellon edessä Espoossa (karttalinkki). Alhaalta tullessa ja vasemmalle käännyttäessä seuraava risteys ei todellakaan tule niin nopeasti, ettäkö se antaisi luvan ryhmittyä käännöksen jälkeen päin vittua. Valitettavasti huomaan todella usein seisovani käännöksen jälkeen suojatien edessä ja takaa tunkee joku rinnalle oikealle puolelle. Käy vähän riepomaan, koska itsekin tarkoitus päästä oikealle kaistalle suojatien jälkeen, jotta pääsisin joko 150m päässä kääntymään oikealle Selloon tai 250m päässä oikealle Ratsukadulle.
 

Maila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Slavia Praha
Tämä tilanne toistuu usein esim. tuossa Sellon edessä Espoossa (karttalinkki). Alhaalta tullessa ja vasemmalle käännyttäessä seuraava risteys ei todellakaan tule niin nopeasti, ettäkö se antaisi luvan ryhmittyä käännöksen jälkeen päin vittua. Valitettavasti huomaan todella usein seisovani käännöksen jälkeen suojatien edessä ja takaa tunkee joku rinnalle oikealle puolelle. Käy vähän riepomaan, koska itsekin tarkoitus päästä oikealle kaistalle suojatien jälkeen, jotta pääsisin joko 150m päässä kääntymään oikealle Selloon tai 250m päässä oikealle Ratsukadulle.


Silläkin uhalla, että olen täysin pihalla ja naiskuski ja ties mitä vielä - tuosta risteyksestä ehtiäkseen on mielestäni ihan maalaisjärjellä ajatellen järkevää ajaa kummallekin kaistalle. Muuten valoista ehtii vain yksi auto, jos ei halua risteystä tukkia. Niitä jalankulkijoita ja autoja kun ruuhka-aikaan riittää. Tapanani on kyllä ollut antaa tietä aiemmin edellä ajaneelle, mikäli hän samalle kaistalle haluaa.

Mutta, pahoittelut etten ole opetellut kaikkia lakipykäliä ulkoa. Uskoin inssiäni kun kortin vuonna 2006 aikuisiällä ajoin. Hänen mukaansa saa nykyään ottaa suoraan toisen kaistan. Ja koska näin useat tekevät, en osannut edes kyseenalaistaa herra auktoriteetin sanomisia. Enkä edelleenkään näe tässä ryhmittymistavassa mitään ongelmaa.

-Maila
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Enkä edelleenkään näe tässä ryhmittymistavassa mitään ongelmaa.

-Maila
Entä kun vasemmalle käännyttyä ryhmityt oikealle kaistalle ja vastakkaisesta suunnasta tuleva oikealle kääntyvä auto ryhmittyy samalle kaistalle..? Ei ongelmaa vissiin.
 

Maila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Slavia Praha
Entä kun vasemmalle käännyttyä ryhmityt oikealle kaistalle ja vastakkaisesta suunnasta tuleva oikealle kääntyvä auto ryhmittyy samalle kaistalle..? Ei ongelmaa vissiin.

Siksipä ensimmäisessä aihetta koskevassa viestissäni mainitsinkin sen, että kun ei muita ole kääntymässä samanaikaisesti samalle kaksikaistaiselle tielle. En minä sinne vasemmalle punge sillonkaan jos vaikkapa kaksi kaistaa kääntyy oikealle.

-Maila
 

Rocco

Jäsen
Vaasassa, missä kaksikaistaiset puistikot ovat kaupungin pääväyliä keskustassa, näkee valitettavasti lukuisia kertoja tilanteita, missä ihmiset ei vaan osaa ajaa kahdelle kaistalle. Ei siis käännytä esim. oikealle, missä vasenta kaistaa ajaa auto. Ei, vaan odotellaan kolmion takana sitä, että se auto on mennyt, ja sitten vasta ajetaan puistikolle, vaikka se oikea kaista on koko ajan ollut tyhjä. Yksi tällainen solmukohta on Kirkkopuistikon ja Hovioikeudenpuistikon risteys, missä valtaosa autoista kääntyy kohti Palosaarta. Keskustan suunnasta tulevat autot kääntyy siis isolta osalta oikealle, ja kun taas rannasta tulevat jäävät tukkimaan risteyksen, koska eivät tajua kääntyä vasemmalle sille tyhjälle vasemmalle kaistalle.
 

ShitBreak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, NHL
Vaasassa, missä kaksikaistaiset puistikot ovat kaupungin pääväyliä keskustassa, näkee valitettavasti lukuisia kertoja tilanteita, missä ihmiset ei vaan osaa ajaa kahdelle kaistalle. Ei siis käännytä esim. oikealle, missä vasenta kaistaa ajaa auto. Ei, vaan odotellaan kolmion takana sitä, että se auto on mennyt, ja sitten vasta ajetaan puistikolle, vaikka se oikea kaista on koko ajan ollut tyhjä. Yksi tällainen solmukohta on Kirkkopuistikon ja Hovioikeudenpuistikon risteys, missä valtaosa autoista kääntyy kohti Palosaarta. Keskustan suunnasta tulevat autot kääntyy siis isolta osalta oikealle, ja kun taas rannasta tulevat jäävät tukkimaan risteyksen, koska eivät tajua kääntyä vasemmalle sille tyhjälle vasemmalle kaistalle.

Itse ajan keskimääräistä autoilijaa enemmän Vaasan keskustassa. Myönnän, että itsekin välillä harrastan tälläistä varovaisuutta liikenteessä. Kaikkiin autoilijoihin ei voi vaan luottaa. Pari viikkoa sitten paloauto meinasi ajaa päälleni, tulimme vastakkain, molemmat vilkuttivat vasemmalle. Tottakai odotin, että se kääntyy sopivasti edestäni toiseen suuntaan kuin itse olen menossa. Niin eiköhän se saatanan idiootti vedä suoraan, eikä käännykään. Kolari erittäin lähellä. Mainittakoon vielä, että sireenit ei olleet päällä sillä.

Pieni varovaisuus silloin tällöin on aivan suotavaa. Tarkoitukseni ei ole mitenkään arvostella kirjoitustasi. Kerroin vaan, että noita huonosti ajavia, huumehörhöjä ja rattijuoppoja on yllättävän paljon liikenteessä.
 

Rocco

Jäsen
Itse ajan keskimääräistä autoilijaa enemmän Vaasan keskustassa. Myönnän, että itsekin välillä harrastan tälläistä varovaisuutta liikenteessä. Kaikkiin autoilijoihin ei voi vaan luottaa.

Pieni varovaisuus silloin tällöin on aivan suotavaa. Tarkoitukseni ei ole mitenkään arvostella kirjoitustasi. Kerroin vaan, että noita huonosti ajavia, huumehörhöjä ja rattijuoppoja on yllättävän paljon liikenteessä.
Vaasassa noita idiootteja on kyllä valitettavan paljon, olet oikeassa. Mutta, siitä huolimatta minä ajan aina siten, että pidän huolta omista oikeuksistani ja velvollisuuksistani, ja oletan että jokainen muukin tekee niin. Mutta kun kaksi kaistaa on, niin molempia voi ja pitää käyttää.

Tuo kaistan yli loikkaaminen käännyttäessä on muuten kiellettyä, koska samasta syystä on kiellettyä myös risteyksessä kaistan vaihto. Ja sitähän tuo kaistan yli loikkaaminen myös on.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Yksi liikenteen idiootti ilmoittautuu.

Tulin töistä ja postin mukana oli kirje poliisilta. Ensin ajattelin, että joku existäni on taas haastanut minut oikeuteen maksamattomista ruokoista, mutta sehän olikin jotain muuta.

Olen ajanut kehä III:lla 80km/h alueella 86km/h ja kun siitä on otettu pois "tekninen varmuusvähennys", niin hurjaksi ylinopeudekseni on todettu 83km/h ja siksi poliisi on katsonut asiakseen siitä minua kirjallisesti huomauttaa.

Eikö noilla perkeleillä ole muuta tekemistä saatana? Muistan vielä tilanteen, meitä oli kaksi autoa rinnakkain ja vasemmalla kaistalla oleva auto oli juuri hetkeä aikaisemmin takanani mutta välähdyshetkellä rinnallani. Kukahan siinä ajoi ylinopeutta?

Aika syvältä nuo tolpat jos alle 10% ylinopeuksista vingutaan. Ottaisivat perkele kiinni noita rattijuoppoja ja huumehörhöjä, stana.
 

sake

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minäminäminä!

Liikenne on täynnä vain omaa napaa tuijottelevia vatipäitä. Kukaan ei tunnu tajuavan, että jos kaikki ajattelisivat myös muita sekä liikenteen yleistä sujuvuutta, ruuhkat ja liikenneonnettomuudet vähenisivät huomattavasti.

Kerronpa esimerkin viime viikon perjantaita
Ajan Kehä II:lta Turun moottoritielle. Moottoritien liittymä muodostuu kahdesta eri liittymästä (en nyt muista, mistä se toinen haara tulee..), jotka yhtyvät ennen moottoritietä. Kello on noin 15.45 eli ruuhka on melko mojova. Kaikki tulevat liittymään järkevästi vetoketjuna n. 5km/h eli joka toinen joka toiseen väliin, jne. Kun yritän mennä "omaan" väliini, pässi punaisesta A-mersusta ei haluakaan päästää minua eteensä ja kiihdyttää edellisen perään, jolloin joudun jarruttamaan (myös takanani siis koko jono pysähtyy). KAIKEN PÄÄLLE TÄMÄ MAHTAVA PERHEENPÄÄ, MIEHISYYDEN RUUMMILLISTUMA, ESIMERKKI LAPSILLEEN, TÖÖTTÄÄ JA NÄYTTÄÄ MINULLE KESKISORMEA VAIMONSA JA LASTENSA NÄHDEN MIEHEKKÄÄN DISNEY AUTOT- AURINKOSUOJAN TAKAA.
Tervemenoa hakkaamaan vaimoa ja lapsia kotiin.

Mikä ihmisiä oikein vaivaa? Oliko tämä nyt keskisormen arvoista toimintaa, kun yritän mennä omaan väliini, kuten kaikki muutkin edelläni ja takanani menivät? Toivottavasti tämä henkilö sattuu lukee Jatkoaikaa, ja tämän kirjoituksen. Voit vaikka laittaa yksäriä, niin käydään vaikka kahvilla.

Ikuinen ärsytyksen aihe on moottoritiellä vasemman kaistan varaaminen, kun seuraava ohitettava on esim. kilometrin päässä. Jos nämä tukkeet voisivat joskus ajatella muitakin ja päästää nopeimmat ohi ennen ohittamista, säästyttäisiin paljon vähemmillä ruuhkilla. Ja auta armias, jos tällaisen ohittaa oikealta niin johan löytyy kaasua ja vielä se toinenkin torvi, kuin se joka istuu ratissa.

Ihanaa purkautua välillä, niin ei tarvi liikenteessä sitten raivota. Suosittelen muillekin!
 

shineman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HaMu -12
Ihanaa purkautua välillä, niin ei tarvi liikenteessä sitten raivota. Suosittelen muillekin!

Tähän perustaen kerron eilisestä. Ajelin illalla kotiinpäin naapurikaupungista, normaali hiljainen iltaliikenne maaseudulla ja valaistulla tiellä. Edellä siinä ajeli joku normiautoilija 80 alueella koko ajan sellaista 75-76 km/h vauhtia. Itse kuitenkin tykkäisin ajaa sellaista 83-85 km/h vauhtia ko. pätkällä. Aikani katselin perässä ihan rauhassa, ja tutulla mutta mutkaisella tiellä kun ajettiin niin tiedän melko tarkkaan milloin suora aukeaa, jota ennakoiden vähän jo valmiiksi kiihdytin että ohitus suoran alkaessa olisi nopea ja jouheva (tämän jouduin tekemään pari kertaa, kun tottahan muuten hiljaisella tiellä tulee aina suoralla auto vastaan). Totta kai tuossa esikiihdytyksessä turvaväli edellä ajavaan vähän lyheni, ja tämäkös kirvoitti edellä ajavan esittelemään kaikki mahdolliset huomio- ja jarruvalojen vilkuttelut ja jopa pissapojalla yritti vaikuttaa tekemisiini. Korostan sitä, että en mitenkään puskuriin mennyt roikkumaan, vaan sellainen hetkellinen lähentyminen oli kyseessä, ja kun ohitus ei onnistunut niin vetäydyin suosiolla kauemmas. Sitten lopulta kun vapaa suora aukesi ja ohi pyyhkäisin, niin eikö sieltä fakkisormet vilahdelleet. Vähän toisaalta nauratti ihmisten idioottimaisuus ja tiukkapipoisuus, mutta enimmäkseen alkoi vituttelemaan. Ilman perhettä olisin saattanut vetää liinat kiinni ja käydä latamaassa kuskia turpaan, ihan vaan keskisormesta. Nyt tyydyin morjestamaan kohteliaasti.

Semmonen farkku VW oli, laitanko rekkarinkin näytille vittuillessani?!

Kyllä, vähän helpotti!
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Mikä ihmisiä oikein vaivaa? Oliko tämä nyt keskisormen arvoista toimintaa, kun yritän mennä omaan väliini, kuten kaikki muutkin edelläni ja takanani menivät?

Ikuinen ärsytyksen aihe on moottoritiellä vasemman kaistan varaaminen

Ei ollut keskisormen arvoista sinulle, mutta sinun olisi pitänyt näyttää tälle mese-miehelle keskisormea. Olkoonkin, että lain mukaan hänen ei tarvinnutkaan päästää sinua siihen.

Ai, että tuo vasemman kaistan varaaminen... Näitä näkyy Lahden väylällä jatkuvasti. Kylläpä pistää vituttamaan nämä! Varsinkin, kun ajetaan se viisi kilometriä alle suurimman sallitun. Eivät siirry takaisin oikealle, vaikka seuraavaan olisi juurikin tuo kilometri matkaa, vaikka valoja vilkauttaisi. Tyhmäähän se on, mutta olen muutaman kerran kiskaissut oikealta ohi. Onneksi autossa on sen verran tehoa, että se tapahtuu nopeasti, eikä tälle junnaajalle jää haluja painaa sitä kaasua vain vittuillakseen.
 

Fiiu

Jäsen
Minä ratkaisin äkkipäätä (takaa tuli paljon liikennettä) asian siten, että kiersin vastapuolen takakautta omaan kulkusuuntaani, mutta sitten jäin miettimään että jos tuo mopoauto olisikin luottanut vilkkuuni ja ajanut alle/kylkeen, niin kuka olisi maksanut?

Oma tulkintani olisi se että kumpi ensimmäisenä risteysalueella oli, menisi ensin. Virallista kantaa en tiedä kun ei ole vastaavaa tilannetta sattunut toistaiseksi eteen, ainakaan siten että olisi mieleen jäänyt.
 

Anaconda

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ai, että tuo vasemman kaistan varaaminen... Näitä näkyy Lahden väylällä jatkuvasti. Kylläpä pistää vituttamaan nämä! Varsinkin, kun ajetaan se viisi kilometriä alle suurimman sallitun.

AArghhhh toi on niin ärsyttävää... voi sanoa että ihan päivittäistä. Lisäisin vielä tähän että nämä on niitä teiden sankareita, jotka alkavat polkea jarrua ja vilkuttamaan takasumareita.

Minua ärsyttää valtaisasti myös kolmion takaa törkeästi eteenkääntyvät. Sitten eivät edes kiihdytä kunnolla!!!!
Vanhalla Lahdentiellä jatkuvasti käännetään auto eteen ja itse joutuu jarruttamaan 80km/h vauhdista n. 20-30km/h nopeuteen ettei aja toisen perään. Vois sitä oikeata nilkkaa joskus suoristaa, että alta pääsis edes jotenkin pois.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Tilaa antamattomat kun siihen olisi hyvä mahdollisuus, tämä on tämä ikuisuus vääntö mutta kun itse näen ison rekan tulevan rampista motarille tai mihin vaan niin annan tilaa jo kaukaa nähtynä jos vaan mahis ja vaikka olisi huono tilanne niin annan silti tilaa pääväylällä. Eihän tuota pakko ole tehdä mutta perkele. Nykyään aika herkästi tulee annettua tilaa muutenkin, tiellä käyttäytyminen on muuttunut todella paljon itselläni vikan puolen vuoden sisällä, tullut järki päähän. Kukaan ei ole täydellinen, kuitenkin aina voi parantaa omaa käyttäytymistään tienpäällä. Vakavista asioista kyse.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rekoille, busseille tulee kyllä tietä annettua kun ei niillä vehkeillä muuten liikenteeseen pysty liittymään. Henkilöautoja varten en kaistoja ala vaihtamaan kuten ei ole tarkoituskaan, vaan pidän tasaisen nopeuden, jotta moottoritielle liittyvä autoilija saa itsensä liikenteen sekaan helposti.
 

Fiiu

Jäsen
Rekoille, busseille tulee kyllä tietä annettua kun ei niillä vehkeillä muuten liikenteeseen pysty liittymään. Henkilöautoja varten en kaistoja ala vaihtamaan kuten ei ole tarkoituskaan, vaan pidän tasaisen nopeuden, jotta moottoritielle liittyvä autoilija saa itsensä liikenteen sekaan helposti.

Samaa pyrin toteuttamaan myöskin, sillä erotuksella että jos huomaan oikean kaistan olevan ruuhkainen ja vasemman aikalailla tyhjä, saatan hyvinkin vaihtaa kaistaa jotta sieltä kiihdytyskaistalta mukaan pääsee.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Heh tuli näistä tilan antamisista mieleen, kun kaveri juuri kertoi omasta kokemuksestaan Hämeenlinnan väylällä.

Kaveri oli tosiaan ajamassa Hyvinkäältä Vantaalle aamulla klo 6 aikaan ja oli laittanut autonsa vakionopeudensäätimeen 110km/h nopeuden, kun rajoitus kyseisellä tiellä on 100km/h. Aamu klo kuuden aikaan tiellä ei tosiaan ole mitään ruuhkaa. No Nurmijärven Kirkonkylän liittymästä oli sitten ajanut pakettiauto kiihdytyskaistaa pitkin rinnalle ja laittanut vilkun päälle, kun kaveri ajoi sitä oikeaa kaistaa. No kaveri ei siitä sen enempää välittänyt vaan piti oman nopeutensa. Pakettiauton kuski vähän aikaa ajoi siinä rinnalla ja sitten teki nopean kiihdytyksen ja ajoi kaverini edelle. No kuitenkin pakettiauton nopeus oli pienempi kuin kaverillani ja kaveri sitten vaihtoi vasemmalle kaistalle ohittaakseen kyseisen pakettiauton, joten rinnalle päästyään pakettiauton kuski oli töötännyt ja näyttänyt kaikki mahdolliset käsimerkit, kaverini tyytyi näyttämään peukkua ja ajoi ohi.

Perustilanne sinällään, mutta itseä naurattaa kuinka jengi jaksaa ottaa kipinää noista tilanteista, kun noudatetaan sitä tieliikennelakia eikä turhaan lähdetä tekemään tilaa oikealle kaistalle.


Itsellä taas perjantai-yönä meinasi tulla paskat housuun, kun käännyin vihreillä valoilla elimäentieltä mäkelänkadulle pohjoisen suuntaan niin joku pölvästi akka ajoi täysin päin punaisia eteeni, ei ollut kaukana ettei autoni lähteny lunastukseen, mutta sain kuitenkin pysäytettyä autoni. Koskelantien valoissa ajoin kyllä rinnalle, mutta ei akka kehdannut edes katsoa meikäläiseen päin siinä kohtaa.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kaveri oli tosiaan ajamassa Hyvinkäältä Vantaalle aamulla klo 6 aikaan ja oli laittanut autonsa vakionopeudensäätimeen 110km/h nopeuden, kun rajoitus kyseisellä tiellä on 100km/h.
...
No kaveri ei siitä sen enempää välittänyt vaan piti oman nopeutensa.
...
Perustilanne sinällään, mutta itseä naurattaa kuinka jengi jaksaa ottaa kipinää noista tilanteista, kun noudatetaan sitä tieliikennelakia eikä turhaan lähdetä tekemään tilaa oikealle kaistalle.
Kyllä mua ainakin pikkasen potuttaisi, jos kohdalleni sattuisi tilanne, jossa kiihdyttäessäni rampilla nopeusrajoituksen mukaiseen nopeuteen, joku torvi ajaisi moottoritien oikeanpuolesta kaistaa ylinopeutta rinnalleni estäen sujuvan liittymiseni moottoritielle. Taidetaan sillä ylinopeudella jättää noudattamatta tieliikennelakia. Jos joku katsoo oikeudekseen ajaa ylinopeutta, niin voisi silloin hieman joustaa ja vaihtaa ohituskaistalle.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sori hemppo mutta en ymmärrä sun näkökantaa. Rampilta tulevilla on väistämisvelvollisuus, ja jos siinä oikeanpuoleisella kaistalla joku yksinäinen kanssa-autoilija ajaa suurinta sallittua nopeutta tai jonkun verran yli niin ei ole kovin hankala liittyä hänen taakse tai eteen, ihan tilanteen mukaan. Tällaisessa tilanteessa ei mahdu omaan ymmärrykseeni että miten se sujuvoittaa liikennettä että se jolla ei ole väistämisvelvollisuutta alkaa väistämään toiselle kaistalle, tilanteessa jossa jomman kumman täytyy se tehdä. Miksei silloin se, jolla väistämisvelvollisuus liikennessääntöjenkin mukaan on, nosta vähän jalkaa kaasulta ja liity kaikessa rauhassa kaistalle joka tätä yhtä autoa lukuunottamatta on muuten aivan tyhjä?
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Tällaisessa tilanteessa ei mahdu omaan ymmärrykseeni että miten se sujuvoittaa liikennettä että se jolla ei ole väistämisvelvollisuutta alkaa väistämään toiselle kaistalle, tilanteessa jossa jomman kumman täytyy se tehdä.

Hankaloittaako se vasemmalle väistäminen sitten liikennettä?

Alkuperäisessä tilanteessa se keskarin ym. heiluttelija toki on kusipää. En vain ymmärrä näitä minulla on oikeus -tyyppejä. Miksei sinne vasemmalle voisi vihellellen väistää, jos muuta liikennettä ei ole?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hankaloittaako se vasemmalle väistäminen sitten liikennettä?
Vasemmalle väistäminen on lähtökohtaisesti kiellettyä tieliikennelaissa, koska ylimääräiset kaistanvaihdot ovat turhia ja voivat aiheuttaa riskitilanteita. Jos moottoritien liittymästä ajava vittuuntuu kun yksittäinen auto moottoritiellä ajaa tasaista nopeutta liikennesääntöjen mukaan, niin suosittelen siirtymistä bussien asiakkaaksi. Autokoulun käyminen uudestaan ja eritoten kaasun käytön opettelu voi myös olla järkevää.

Kyllä minä väistän useasti kaupungissa esimerkiksi ruuhka-aikoina kulkiessani itse päätietä jonossa, ja sivutieltä joku haluaa liittyä mukaan liikenteeseen. Eli en ole mikään "minulla on oikeus" -idiootti. Joustaminen on yleensä fiksua, mutta riskitilanteita ei kuitenkaan kannata lisätä.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Rampilta tulevilla on väistämisvelvollisuus, ja jos siinä oikeanpuoleisella kaistalla joku yksinäinen kanssa-autoilija ajaa suurinta sallittua nopeutta tai jonkun verran yli niin ei ole kovin hankala liittyä hänen taakse tai eteen, ihan tilanteen mukaan.
Niin siis, jos olisit lukenut alkuperäisen viestin tai edes lainaukseni, olisit huomannut, että tässä tapauksessa moottoritietä ei ajettu suurinta sallittua nopeutta, eikä edes jonkin verran yli, vaan ihan rehellistä ylinopeutta, josta voidaan kirjoittaa sakko. Jos nyt ajatellaan tilannetta, että rampilta tuleva katsoo ajoissa, että moottoritiellä on tilaa ja hän kiihdyttää vauhtinsa suurimpaan sallittuun nopeuteen, niin jos siinä vaiheessa, kun pitäisi alkaa siirtyä moottoritielle joku tulee takaa ylinopeutta rinnalle ja kiihdytyskaista alkaa loppua, on ainoa laillinen tapa toimia jarruttaa nopeus 60-80 km/tunnissa. Silloin olisi toivottavaa, ettei perässä tule muita kiihdyttäjiä, sillä silloin perässätulija joko myös jarruttaa voimakkaasti tai siirtyy moottoritielle ennen tätä edellä menevää ja hyvin suurella todennäköisyydellä estää edellä menevän siirtymisen moottoritielle. Mikäli moottoritien oikeaa kaistaa ajava ajaisi laillisesti nopeusrajoituksen mukaisesti, ei tätä tilannetta syntyisi, eikä mihinkään ohituskaistelle väistämiseen olisi tarvetta. Kun hankaloitetaan muiden tiellä liikkuvien arviointia tahallisella ylinopeudella, on ohituskaistalle väistäminen ruuhkattomalla tiellä niitä pienimpiä rikkeitä johon voi syyllistyä ja ajoissa väistettynä se on ohitus. Mainittakoon vielä, etten kannata ohituskaistelle väistämistä yleisenä tapana ja velvollisuutena, mutta en myöskään hyväksy ylinopeutta.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vasemmalle väistäminen on lähtökohtaisesti kiellettyä tieliikennelaissa, koska ylimääräiset kaistanvaihdot ovat turhia ja voivat aiheuttaa riskitilanteita. Jos moottoritien liittymästä ajava vittuuntuu kun yksittäinen auto moottoritiellä ajaa tasaista nopeutta liikennesääntöjen mukaan, niin suosittelen siirtymistä bussien asiakkaaksi. Autokoulun käyminen uudestaan ja eritoten kaasun käytön opettelu voi myös olla järkevää.

Kyllä minä väistän useasti kaupungissa esimerkiksi ruuhka-aikoina kulkiessani itse päätietä jonossa, ja sivutieltä joku haluaa liittyä mukaan liikenteeseen. Eli en ole mikään "minulla on oikeus" -idiootti. Joustaminen on yleensä fiksua, mutta riskitilanteita ei kuitenkaan kannata lisätä.

Eihän noissa sivuteiltä eteen pönkivissä ole mitään puolustelemista, mutta asiaa kannattaisi lähestyä oman turvallisuuden ja mielenrauhan kautta.

Itse vaihdan aina ennen liittymiä vasemmalle kaistalle ja palaan oikella rampin loppumisen jälkeen, jos edessä ei ole muita ohitettavia. Yhtään vaaratiannetta ei ole syntynyt, eikä kukaan ole näyttänyt sentteriä. Matkanteko on oikeastaan liiankin joustavaa, koska se lisää rattiiin nukahtamisen vaaraa.

Ainoat vaaratilanteet ovat syntyneet siitä, että ihmiset lähtevät ohittamaan katsomatta sivulleen/peileihin. Myös näitä "ammattilaisia", jotka lähtevät moottoritiellä ohittamaan 85 km/h kulkevaa rekkaa 86 km/h kulkevalla rekalla pitäisi lyödä vesurilla naamaan. Itse asiassa Suomen moottoriteille pitäisi saada kielto, että rekat eivät saisi käyttää vasemmanpuoleista kaistaa laisinkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös