Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 013 371
  • 12 359

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Totta tämäkin, mutta harvoin törmää Suomessa tienpätkiin, joilla nopeusrajoitus olisi suurempi kuin mitä voi turvallisesti ajaa. Jos mutkassa ei kannata ajaa satasta, siitä kerrotaan yleensä merkillä, joko neliskulmaisella (suositus) tai pyöreällä (rajoitus).

Mun mielestä Suomessa on taas suhteellisen paljon teitä joissa 80kmh rajoitus ja ovat täysin pimeitä, täynnä mutkia ja osa mutkista kallistuu jopa vaarallisesti ulospäin. Keski-Suomessa näihin törmää alvariinsa, en yhtään ihmettele jos jotakuta haluaa ajella näitä teitä vähän iisimmin esim pimeällä liukkaiden aikaan ja pimeähän on talvella about aina virka-ajan ulkopuolella.

_
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pimeällä huonosti näkevät ovat sitten asia erikseen. He hidastavat huomattavasti aina auton tullessa vastaan (lyhyille vaihto, häikäisy) ja kiihdyttävät kohtaamisen jälkeen kun saavat taas pitkät päälle.

Niin, siis tuskin missään autossa lyhyet valot näyttävät niin pitkälle, että niillä voisi hyvänäköinenkään ajaa turvallisesti tai edes lain mukaan satasta. Joten, jos ajaa pitkillä valoilla satasta, niin kyllähän vauhdin hidastaminen on oikea toimenpide lyhyille vaihtaessa.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin, siis tuskin missään autossa lyhyet valot näyttävät niin pitkälle, että niillä voisi hyvänäköinenkään ajaa turvallisesti tai edes lain mukaan satasta. Joten, jos ajaa pitkillä valoilla satasta, niin kyllähän vauhdin hidastaminen on oikea toimenpide lyhyille vaihtaessa.

Tarkoittaako pimeällä ajaminen automaattisesti sitä, että nopeutta pitää laskea autojen kohdatessa, ja näin ollen vauhdin pumppaaminen olisi suositeltavaa? Lyhyille kuuluu vaihtaa vasta silloin, kun pitkien valojen keilat ovat kohdanneet toisensa. Tällöin pimeä alue jää autojen välillä minimiin. Lyhyille tulee helposti vaihdettua liian ajoissa esim. pitkillä suorilla, joilla vastaantuleva auto näyttää olevan pitkien valojen ansiosta lähempänä kuin onkaan.

Tottakai saa hidastaa, jos epäilee, ettei näe tarpeeksi kauas eteenpäin tai on epävarma siitä, mihin tie mutkan jälkeen jatkuu. Minusta tuntuu, että vauhdin pumppaaminen johtuu vaan useammin siitä, että kaasua painetaan fiiliksellä, ajatuksissaan välillä enemmän, välillä vähemmän, vaikka rajoitus ja tien kunto pysyvät vakiona. Tähän tarkoitukseen on olemassa vakionopeudensäädin, jolloin pääpaino keskittymisessä kohdistuu ohjaamiseen, ei kaasupolkimen asentoon tai nopeusmittarin lukemaan. Ei tule näitä "oho, ajanpas kovaa/hiljaa" -reaktioita.

Ehkä aiheesta ei kannattaisi enää jankata. Kannatankin siis vakionopeuksisten automaattisesti valvottujen autoletkojen käyttöönottoa sillä edellytyksellä, että letka ajaa just sitä mun vauhtia ;)
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Oikein täydellinen idiootti ajeli uudehkolla tummansinisellä bemarilla tänään piispanristiltä alas motarille Turun suuntaan. Kapula korvalla ja vauhti 50km/h rampissa vielä liittymässäkin 80km/h motariliikenteeseen. vauhti ei noussut ja vilkkua ei näkynyt, joten oletin bemaristin pysyvän oikealla kaistalla jatkavan skanssin ramppiin, joten heitin vilkun päälle ja aloin liittyä motariin ja löin hanaa.
Bemari kuski tunki eteen samaa 50km/h vauhtia, ilman vilkkua tietenkin. jarrut kiinni ja torvi pohjaan, vasenta kaistaa motaria ajava tajusi tilanteen, hidasti ja näytti valoja väläyttämällä, että "tule vaan".
Mä pyyhkäsin ohituskaistalle sitten, bemarin rinnalle, torvi pohjaan ja hanaa. Ja peiliin vilkaisu todisti vielä seuraavan: Bemarikuski päättikin mennä takaisin skanssiin johtavalle kaistalle, tietysti ilman vilkkua sulkuviivalla takaa tulevan eteen.
Vittu, jos ei olisi ollut kiire, bemmisti ois saanut kännykkänsä anukseen...
Tulipahan sekava selvitys taas.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Mallisarja kyllä täsmäisi ja väri oli mun silmään hyvin tummansininen. Tosin likainen ja mulla lievää värisokeutta, joten en pitäisi mahdottomana mustaakaan.
Kuskina keski-ikäinen äijä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Eilen joskus viiden jälkeen Porista Rauman suuntaan ajeli todellinen liikenteen valopää ensimmäisen korimallin vihreällä Lagunalla. Porista Luvialla sankari ajeli satasen alueella vaihtelevalla 80-100 km/h nopeudella hidastaen toki jokaisen kameratolpan (aivan sama kumpaan suuntaan osoitti) kohdalla oikein reilusti. Varsinainen älynväläys nähtiinkin sitten Luvian kirkonkylän jälkeisen suoran loppupäässä, jossa kaveri lähti täysin sokkona ohittamaan kahta peräkärryä vetävää autoa. Puolessa välissä ohitusta kohdalle osuikin jo vastaantuleva auto, eikä tämä ohittaja tehnyt elettäkään väistääkseen, vaan ajoi tukevasti keskellä vastaantulijoiden kaistaa. Onneksi vastaan tullut auto sentään väisti pitkälle pientareen puolelle ja tuhoisa kolari vältettiin. Vähän ennen TV-mastoa kaveri veti vielä toisen ohituksen aivan sokkona, mutta onneksi tällä kertaa ei tullut autoja vastaan ja itse olin jo ns. paremmalla puolella tätä kaistapäätä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Varsinainen älynväläys nähtiinkin sitten Luvian kirkonkylän jälkeisen suoran loppupäässä, jossa kaveri lähti täysin sokkona ohittamaan kahta peräkärryä vetävää autoa. Puolessa välissä ohitusta kohdalle osuikin jo vastaantuleva auto, eikä tämä ohittaja tehnyt elettäkään väistääkseen, vaan ajoi tukevasti keskellä vastaantulijoiden kaistaa. Onneksi vastaan tullut auto sentään väisti pitkälle pientareen puolelle ja tuhoisa kolari vältettiin. Vähän ennen TV-mastoa kaveri veti vielä toisen ohituksen aivan sokkona, mutta onneksi tällä kertaa ei tullut autoja vastaan ja itse olin jo ns. paremmalla puolella tätä kaistapäätä.

Tuo Porin ja Rauman väli on kyllä sellainen, että aina aamusin tai neljän aikoihin siellä ajellessa näkee näitä toivotaan, toivotaan-ohituksia. En tiedä mikä tuolla tievälillä on, mutta jengi ajelee kuin heikkopäinen siellä. Tolppien ansiosta muutenkin vittumainen tie, jota välttelen aina kun voin.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Ei kai tolpat tee mistään tiestä yhtään sen vittumaisempaa, kun ei niillä ole tapana välähtää jos ajaa rajoitusten mukaan.

Minua fiduttaa pyöräilijöiden käyttäytyminen. Tänään oli Radio Rockin korporaatiossakin puhetta asiasta välittömästi, kun kerroin töissä pojille melkein ajaneeni pyöräilijän yli, kun tuli kulman takaa autotietä punaista päin. Ihmettelin myös miksi ei poliisi ojenna pyöräilijöitä ja pari tuntia myöhemmin luin poliisien opastavan pyöräilijöitä Jyväskylässä. Hauskoja sattumia aamu täynnänsä.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei kai tolpat tee mistään tiestä yhtään sen vittumaisempaa, kun ei niillä ole tapana välähtää jos ajaa rajoitusten mukaan.

Ei ehkä tuolla tavalla mutta kameratolpilla on sellainen vittumainen ominaisuus että jotkut ihmiset ajavat varmuuden vuoksi satasen alueella kahdeksaakymppiä ja vielä tolpan kohdalla hidastavat kuuteenkymppiin. Koska kyseinen tie on muutenkin helvetin tukkoinen ja ohituspaikat tiukassa aiheuttavat kameratolpat juuri näitä mielipuolisia ohituksia ja liikenteen nykimistä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Täytyy muuten laittaa kehujakin välillä. Tässä ketjussa on kesän aikana puhuttu noista tietyömaiden kohdalla olevista nopeusrajoituksista. Kehä II:lla tehdään uutta ramppia Suurpellon kohdalle ja siinä on molempiin suuntiin 60 km/h:n rajoitus työmaan kohdalla. Sunnuntaina ajelin kehää pitkin molempiin suuntiin ja menomatkalla hämmästys oli suuri - eikö siinä ollutkaan kuudenkympin rajoitusta...? Palatessa sitten varmistui, että työmaalta oli peitetty viikonlopuksi ne alennetut rajoitukset ja tietä sai ajaa normaalia kahdeksaakymppiä, kun töitäkään ei tehty. Positiivinen ylläri oli tuo.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Mikä helvetti siinä on, että ainakaan Turussa ei osata kahta asiaa. Käyttää vilkkua joissa ja kaistanvaihdoissa ei lainkaan? ja toiseksi, onko oikeasti liian vaikeaa ryhmittyä oikein, jos käännytään kaksi, tai useampi kaistaiselle tielle. Ei voi olla niin vaikeaa käsittää, että ensin mennään sinne omalle kaistalle ja sitten vilkun kanssa se kaistanvaihto, ei hypätä yhtä tai useampaa kaistaa yli kääntyessä, perkele...
 

Maila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Slavia Praha
Hei Sinä (nimi muutettu) Sm-liigapelaaja, joka joukkueesi logolla varustetulla autolla päätit pimeällä vesisateessa oikaista Länsi-Helsinkiläiskotiisi fudiskentän ja kävelytien poikki. Pidäppä seuraavan kerran ajovalot päällä, jotta näet meidän heijastimet ja siten meidät siellä kävelytiellä. Kiitos.

-Maila
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tänään tuli taas vastaan tilanne, jossa taustanpeilien seuraaminen oli unohtunut. Ajoin kaupunkialueella ja takanani tuli auto. Kauempaa takaa lähestyi kovaa vauhtia poliisiauto pillit ja hälytysvalot päällä. Huomasin tämän ja ajoin puoliksi kadun ja pyörätien väliselle nurmikolle. No, takanani ajanut henkilö luuli ilmeisesti, että olin päästämässä häntä ohitseni, ja alkoi ohittaa meikäläistä. Samalla poliisiauto ajoi vasemman kaistan kautta ohi meistä molemmista. Meikäläisen ohittamista yrittänyt "toope" huomasi tämän, pelästyi ja oli ajaa mun auton sivuovesta sisään. Onneksi osumiselta vältyttiin mutta opetuksena on, että sen taustapeilin seuraaminen ei ole mikään turha juttu.

Näitä tilanteita tulee aina aika-ajoin, kun vedetään menemään hevosen laput silmillä, eikä takana tapahtuvasta tilanteesta ole mitään käsitystä.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tulin tänään pyörällä T-risteykseen. Odotin valoissa T:n poikkiviiva edessäni ja pystyviiva oikealla puolella tarkoituksena mennä poikkiviivan yli. Minusta katsottuna vasemmalta lappasi autoja ja toisessa suunnassa oli kolme autoa. Näistä kaksi ensimmäistä oli kääntymässä vasemmalle, eikä kolmaskaan (suht uudelta näyttänyt Lexus) päässyt etenemään, kun tilaa ei ollut koukata ohi. Vasemmalta tuli niin paljon autoja, että valot vaihtuivat heille punaisiksi. Oikealta tulevat kaksi ekaa autoa kääntyivät, mutta nyt alkoi Lexus-kuskin show. Jäi himmailemaan risteysalueen keskelle hitaasti eteenpäin rullaten. Kun mulle oli vaihtunut jo vihreä, niin aattelin, että haluaa päästä mut siitä läpi. Meninkin yli, mutta Lexus ei liikahtanutkaan. Ei vissiin halunnut mennä punaisia päin, vaikka siis nökötti koko ajan risteysalueella! T:n pystyviivalta kääntyi auto tämä Lexuksen taakse ja vasta tööttäyksen jälkeen saatiin liikettä niveliin.

Sitä jäi kyllä ihmettelemään, että mitä tuon kuskin päässä oikein liikkui. Ainakin edestäpäin vaikutti ihan Suomeen rekisteröidyltä autolta, eli liikennekulttuurien törmäyksestä ei ollut ilmeisesti kyse.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Tänään taas tyyppiesimerkki tuosta, mistä joku viesti aiempana kirjoitin.
Käännyin oikealle, vain yksi ajokaista oikealla kääntyville ja käännyttyäni tie muuttui kaksikaistaiseksi. Ajoin lain määräämällä tavalla oikeanpuolimmaiselle kaistalle, vilkku vasempaan ja vasemmalle kaistalle.
Ja takaa helvetillinen töötötys perässä tulleelta primera kuskilta, joka oli koukannut suoraan vasemmalle kaistalle ja joutui hakemaan jarrua autoonsa.
Vedä tumppuun ja opettele ajamaan!
 

Maila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Slavia Praha
Käännyin oikealle, vain yksi ajokaista oikealla kääntyville ja käännyttyäni tie muuttui kaksikaistaiseksi. Ajoin lain määräämällä tavalla oikeanpuolimmaiselle kaistalle, vilkku vasempaan ja vasemmalle kaistalle.

Takanasi tuleva käytti oikeuttaan ns. erikoiskäännökseen.
Eli jos kaksikaistaiselle tielle tullaan vain yhdeltä kaistalta (eli ei esim. vastakkaisesta suunnasta kääntyviä), saa valita kumman kaistan vain.

Näin inssisetä minulle aikoinaan kertoi kun "turhaan" valitsin kuvailusi mukaisen oikean kaistan.

Tämä lie näitä muutosjuttuja. Onhan noita liikenneympyrässä vasemmalla vilkuttajiakin vielä liikkeellä.


-Maila
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Takanasi tuleva käytti oikeuttaan ns. erikoiskäännökseen.
Eli jos kaksikaistaiselle tielle tullaan vain yhdeltä kaistalta (eli ei esim. vastakkaisesta suunnasta kääntyviä), saa valita kumman kaistan vain.

Näin inssisetä minulle aikoinaan kertoi kun "turhaan" valitsin kuvailusi mukaisen oikean kaistan.
No eihän saa. Tämä on sallittua vain jos oikealle kääntyessä on tulossa uusi risteys heti perään, ja kaistat erkanevat eri suuntiin. Silloin on vähän pakko ottaa vasen kaista jos on vasenta kaistaa jatkamassa. Oletuksena pitää kuitenkin ryhmittyä oikealle kaistalle.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Takanasi tuleva käytti oikeuttaan ns. erikoiskäännökseen.
Eli jos kaksikaistaiselle tielle tullaan vain yhdeltä kaistalta (eli ei esim. vastakkaisesta suunnasta kääntyviä), saa valita kumman kaistan vain.

Näin inssisetä minulle aikoinaan kertoi kun "turhaan" valitsin kuvailusi mukaisen oikean kaistan.

Tämä lie näitä muutosjuttuja. Onhan noita liikenneympyrässä vasemmalla vilkuttajiakin vielä liikkeellä.


-Maila

En onnistunut pikaisella etsinnällä tieliikennelaista moista sääntöä löytämään, löytääkö joku muu.
Minä ajoin kortin 1997 ja silloin tuo oli vielä kiellettyä, inssissä napsahti hylkykin kuulemma tuosta välittömästi.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Asia menee tietääkseni niin kuin nimimerkki Tadu kirjoitti. Eli voi tehdä poikkeuskäännöksen suoraan vasemmalle kaistalle, jos oikea kaista loppuu ja ei ole mahdollista ensin ryhmittyä oikealle ja sieltä vaihtaa vasemmalle kaistalle.

Pitääkin ottaa tuo ns. poikkeuskäännös aktiivisemmin käyttöön, kun Maila ja Tadu siitä muistuttivat. On minulle töötätty tehtyäni poikkeuskäännöksen ja poikkeuskäännös on nyttemmin jo vähän unohtunut minultakin. Vanhemmat sukupolvet eivät välttämättä ole kuulleetkaan poikkeuskäännöksestä tai se on ainakin unohtunut.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Käännyin oikealle, vain yksi ajokaista oikealla kääntyville ja käännyttyäni tie muuttui kaksikaistaiseksi. Ajoin lain määräämällä tavalla oikeanpuolimmaiselle kaistalle, vilkku vasempaan ja vasemmalle kaistalle.
Ja takaa helvetillinen töötötys perässä tulleelta primera kuskilta, joka oli koukannut suoraan vasemmalle kaistalle ja joutui hakemaan jarrua autoonsa.
Tapausta en tiedä, mutta arvaan. Tulit rautatieaseman suunnasta ratapihankatua ja käännyit oikealle koulukadulle kohti 8-tietä.

En ole turkulainen, mutta useasti tuosta ajaneena olen huomannut samaa käytöstä. Siinä on mentävä kaasu auki suoraan vasemmalle kaistalle, jos aikoo sinne mennä ilman kolarivaaraa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
...Ja takaa helvetillinen töötötys perässä tulleelta primera kuskilta, joka oli koukannut suoraan vasemmalle kaistalle ja joutui hakemaan jarrua autoonsa.
Vedä tumppuun ja opettele ajamaan!

Veikkaanpa, että tuo Primerakuski ajatteli täsmälleen samoin sinusta.

Minulle ainakin autokoulussa v. 1987 opetettiin tuollainen nk. poikkeuskäännös, jossa saa ryhmittyä kääntyessä suoraan vasemmalle kaistalle, mikäli etäisyys esim. edessä oleviin liikennevaloihin on niin lyhyt, ettei kaistanvaihtoa ehdi/ole järkevää tehdä.

Sitä en edes tiedä, onko tuo edelleen sallittua. Siinähän se varsinainen ongelman ydin onkin, kun sääntöjä muutellaan miten sattuu. Kas kun meitä on liikenteessä eri-ikäisiä kuljettajia melko laajalla skaalalla, jotka ajavat kuten on aikoinaan opetettu, eikä mahdollisista autokoulun jälkeisistä sääntömuutoksista ole hajuakaan.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Jyty:ltä nappi arvaus. Toki poikkeuskäännös ajokaistan loppuessa tms. on asia erikseen, mutta tuossa jatkuvat molemmat ajokaistat suoraan ja seuraaviin valoihinkin on matkaa reilut 200m. Ja valojen jälkeenkin saa kaikkia kaistoja jatkaa suoraan.
Eli ei löydy perusteita poikkeuskäännökselle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös