Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 142 899
  • 13 268

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mikä siinä on niin vaikea pitää sitä turvaväliä edellä ajavaan?

Turvavälin pitäminen edelläolevaan merkitsee Suomen (ruuhka)liikenteessä samaa kuin ns. sotilaallinen tyhjiö eli se täyttyy ennemmin tai myöhemmin; ennemmin on n. 1 sekunti ja myöhemmin n. 5 sekuntia. Sivutuotteena aiheutuu haitariliikettä jonossa, jos tyhjiötä yritetään avata uudelleen.

Hiukan eri asia on MacRefin kuvaama ahdistava ajotapa, se ei tietenkään ole sopivaa.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Laitetaan DHL autoa kuljettaneelle idiootille terveisiä. Tapahtui tänään noin klo 16.00 Mäkelänkadun päässä Käpylässä missä on valot ennen Tuusulantien alkua. Ajelin noihin valoihin ja noin 50 metriä ennen valoja näin niiden vaihtuvan ja ihan normaali rauhallinen jarrutus ja pysäytys valoihin. Jostakin kaukaa takaa noin 2-3 sekuntia tuon jälkeen tuli toisella kaistalla keltainen DHL pakettiauto ja ajeli kylmästi päin punasia. Eikä jumalauta ollut mitään tarvetta tuohon vaan ihan tahallinen teko. Aika pahasti onnistuit pelästyttämään valoissa odottaneen naisen noin 1 v lapsi pyörän tarakalla. Tuo pakettiraketti voisi vetää alahuulen pään yli ja nielaista, kukaan ei jää kaipaamaan.
DHL:n täytyisi näköjään kiinnittää enemmänkin huomiota kuskiensa ajotapoihin. Ihme ettei tänään rytissyt Unioninkadulla, kun DHL:n kuorma-auto pisteli menemään. Vitunmoista ylinopeutta tuli jo Espan kohdalla ja ohitteli henkilöautoja oikealta ja vasemmalta. Ja vitusti oli taas hyötyä tuostakin toiminnasta, kun Pohjoisen Makasiinikadun kohdalla joutui vetämään liinat kiinni, kun muu liikenne päästi jalankulkijoita ylitse. Oli kaikki katastrofin ainekset tuossa kasassa. Ja nämä idiootit ovat vielä ammatikuljettajia. Vitun amatöörit.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Turvavälin pitäminen edelläolevaan merkitsee Suomen (ruuhka)liikenteessä samaa kuin ns. sotilaallinen tyhjiö eli se täyttyy ennemmin tai myöhemmin; ennemmin on n. 1 sekunti ja myöhemmin n. 5 sekuntia. Sivutuotteena aiheutuu haitariliikettä jonossa, jos tyhjiötä yritetään avata uudelleen.

Hiukan eri asia on MacRefin kuvaama ahdistava ajotapa, se ei tietenkään ole sopivaa.

Höpöhöpö. Se on ihan päinvastoin. Kunnon turvaväli antaa pelivaraa, jolloin ei ole tarvetta tehdä mitään äkkinäistä, mikä aiheuttaa haitariliikettä. Ei se mikään ameriikantemppu ole jättää tarvittavaa turvaväliä edelläolevaan tai siihen sotilaallisen tyhjiön täyttäjään nostamalla hiukan jalkaa kaasulta. Jos joku siihen väliin tulee, niin sitten tulee; ei liikenne mikään kilpailu ole.

"Lain mukaan etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on kuitenkin sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka edellä liikkuva ajoneuvo pysäytetäisiin.(Tieliikennelaki 10 §) "
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Kukaan muu ei ainakaan pikaisen etsiskelyn perusteella ole asiasta täällä avautunut, mutta Kehä I:n nykyinen (ja istutuksista päätellen ilmeisesti myös lopullinen) liikennejärjestely Leppävaarassa Perkkaan ja Turuntien liittymien tienoilla on harvinaisen syvältä. Joku Liikenneviraston valopää on saanut kuningasidean risteyttää kehältä etelän suunnasta Turuntielle kääntyvän ja Perkkaan liittymän suunnasta kehälle pyrkivän liikenteen. Tässä ei olisi käytännössä suurta ongelmaa, mikäli kehälle pyrkisi vain Perkkaan liittymästä tuleva (pienehkö) automäärä, mutta Liikennevirastossa ei selvästikään ole huomioitu suomalaista liikennekäyttäytymistä. Moni kehää pitkin ajava tai Turun motarilta kehälle pyrkivä "ruuhkaliikenteen ruhtinas" on nimittäin huomannut, että Perkkaan liittymän kautta kiertämällä pääsee ajelemaan kilometrin verran suhteellisen vapaasti ennen kehän jumitukseen liittymistä. Nämä sankarit sitten aiheuttavat kehälle pyrkiessään tuohon mainitsemaani risteyskohtaan solmun, jonka seurauksena pahimpaan ruuhka-aikaan kestää 10 minuuttia ajaa noiden kahden liittymän väli. Risteyskohdassa vallitsevan "minä"-mentaliteetin mukaisesti kummaltakin suunnalta tulevat autot yrittävät vaihtaa kaistaa toisen eteen, mikä ei tietenkään onnistu. Noh, onneksi Turuntielle pääsee myös kiertämällä Perkkaan liittymän kautta - itse en enää tuohon pullonkaulaan aio ruuhka-aikaan ajaa.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Kukaan muu ei ainakaan pikaisen etsiskelyn perusteella ole asiasta täällä avautunut, mutta Kehä I:n nykyinen (ja istutuksista päätellen ilmeisesti myös lopullinen) liikennejärjestely Leppävaarassa Perkkaan ja Turuntien liittymien tienoilla on harvinaisen syvältä. Joku Liikenneviraston valopää on saanut kuningasidean risteyttää kehältä etelän suunnasta Turuntielle kääntyvän ja Perkkaan liittymän suunnasta kehälle pyrkivän liikenteen.


Tässä kun päivittäin joutuu Kehä I:stä ajamaan, huomasin kauhukseni tuon olevan aivan totaalisen täynnä autoja. Itse olen pari kertaa mennyt Perkkaan kautta, joten silloin tuolta ajanut, mutta normaalisisti kökötellään ruuhkassa kiltisti muiden kanssa. Töistä voi lähteä 15 tai 17. Tuolla välillä se on aika tyhmää, koska aikaa menee uskomattomasti.

Koskahan tunnelissa avataan kaikki kaistat? Valmistuuko tunnelin jälkeinen osuus (itään päin) vasta ensi keväänä vai mikähän tässä on aikataulu.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse asun Perkkaalla ja tuo yllä mainittu tiejärjestely on kyllä totaalisen perseestä. Itse tulen joka päivä otaniemen suunnasta ja pääsen onneksi pujahtamaan Perkkaalle jo ennen tuota sumppua, mutta joka päivä näkee kymmenittäin autoja, jotka vain vetävät tuosta läpi tarkoituksena palata takaisin kehälle sitten siinä junaradan sillalla. Sitten jos haluaisikin ajaa juuri Turuntielle tai esim. siihen Teboilille, niin ko. toiminta vituttaa suunnattomasti, kun menee 200m matkalla se 10 min pelkästään näitten väärinkäytösten takia.

Muutenkin tuntuu, että tuon tunnelin jälkeen tuo Leppävaaran liikenne on mennyt vain pahempaan suuntaan. Se on kiva kun joskus iltapäivin pitäisi päästä Otaniemestä Lahden motarille, niin siihen menee kehällä se melkein tunti. Kannattaisiko muuten melkein ajaa keskustan kautta tuossa tapauksessa?
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse tulen joka päivä otaniemen suunnasta ja pääsen onneksi pujahtamaan Perkkaalle jo ennen tuota sumppua, mutta joka päivä näkee kymmenittäin autoja, jotka vain vetävät tuosta läpi tarkoituksena palata takaisin kehälle sitten siinä junaradan sillalla.

Eikös siinä vasemman kaistan päällä ole edelleen sellainen keltainen kilpi tekstillä "Kehä I", joka opastaa autoilijat ajamaan juurikin näin? Ainakin aikaisemmin näin oli. Itse käännyn jo Perkkaan liittymästä, joten en ole päässyt tuon sumpun ihanuutta kokemaan.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Tässä Perkkaalla kun olen töissä niin aina silloin tällöin menen Kehälle niin että ajan Mäkkylän läpi ja tulen radalle siinä heti tunnelien jälkeen. Niin, paitsi moottoripyörällä kyllä pääsee ihan hyvin sinne sekaan vaikka kauheaa kaistanvaihtorulettia onkin.

Tulis nyt valmiiksi vihdoin!
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Eikös siinä vasemman kaistan päällä ole edelleen sellainen keltainen kilpi tekstillä "Kehä I", joka opastaa autoilijat ajamaan juurikin näin? Ainakin aikaisemmin näin oli. Itse käännyn jo Perkkaan liittymästä, joten en ole päässyt tuon sumpun ihanuutta kokemaan.

Ennen Turuntien ja radan ylittävää siltaa on ja tuo on kaiketi (toivottavasti!) väliaikaisjärjestely, kun keltaisia kilpiä käytetään. Tarkoitin (ja olettaisin myös nimim. Humpauttajan tarkoittaneen) niitä sankareita, jotka kääntyvät kehältä Lepuskin/Perkkaan opasteilla ennen Turun motaria ja palaavat sitten ratasillalla takaisin (ja niitä, jotka eivät motarin rampilta ylös noustuaan heti mene kehälle, vaan jatkavat em. sillalle).
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ennen Turuntien ja radan ylittävää siltaa on ja tuo on kaiketi (toivottavasti!) väliaikaisjärjestely, kun keltaisia kilpiä käytetään. Tarkoitin (ja olettaisin myös nimim. Humpauttajan tarkoittaneen) niitä sankareita, jotka kääntyvät kehältä Lepuskin/Perkkaan opasteilla ennen Turun motaria ja palaavat sitten ratasillalla takaisin (ja niitä, jotka eivät motarin rampilta ylös noustuaan heti mene kehälle, vaan jatkavat em. sillalle).

Juurikin näin. Eli sitä paheksun kovasti, että käytetään sitä perkkaalle ja säteriin (ja Turunväylälle Helsinkiin päin) menevää liittymää (joka alkaa siis jo sieltä Ruukinrannan kohdilta) hyväkseen ja ajetaan vain siitä läpi tarkoituksena palata kehälle siellä tunnelin suuaukon tuntumassa.

Siinä perkkaan kohdallahan Kehän kaksi kaistaa jakautuvat siten, että vasen kaista jatkaa suoraan tunnelin suulle ja oikea kaista haarautuu sinne puolelle, mistä myös Turuntielle käännytään. Siinä on muistaakseni myös tämä keltainen kilpi "Kehä I" näille oikean kaistan ajajille. Onko siis tulevaisuudessakin tarkoitus ajattaa kehän oikea kaista tuolta mm- jokerilinjan käyttämän osuuden kautta? Nimenomaan kuten Frostburn sanoi, toivottavasti ei.

Tämä kohtahan se on, mikä pahiten ruuhkauttaa kehää siinä kohdilla, kun ihmiset vaihtavat kaistaa oikealta vasemmalle samalla kun Turunväylältä tulevat yrittävät liittyä joukkoon ja sitten vielä osa ajaa sen keltaisen kilven mukaan sinne "jokerin puolelle" sitä siltaa. Ei hyvä järjestely ei.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Höpöhöpö. Se on ihan päinvastoin. Kunnon turvaväli antaa pelivaraa, jolloin ei ole tarvetta tehdä mitään äkkinäistä, mikä aiheuttaa haitariliikettä. Ei se mikään ameriikantemppu ole jättää tarvittavaa turvaväliä edelläolevaan tai siihen sotilaallisen tyhjiön täyttäjään nostamalla hiukan jalkaa kaasulta. Jos joku siihen väliin tulee, niin sitten tulee; ei liikenne mikään kilpailu ole.

Tästä olen vahvasti samaa mieltä. Itse ajelen aamuisin jonossa kolmostietä Helsinkiin päin ja yritän ajaa niin, että jätän edellämenevään reilun kokoisen välin, jolloin voi edessä olevan jonon pysähtyessäkin valutella eteenpäin, eikä jatkuvasti tarvitse pysähtyä ja lähteä liikkeelle. Tokihan siihen väliin aina välillä tulee viereiseltä kaistalta auto, mutta sitten tulee. Ei se omaa matka-aikaani juurikaan pidennä ja saan vastaavasti ajella vähän rennommin, kun ei tarvitse olla jalka jatkuvasti jarrulla.

Lisäksi kun seurailee noiden jonojen etenemistä eri kaistoilla niin aikalailla sama aika menee kummalla kaistalla tahansa. Ihan kivakin tarkkailla miten jonot etenevät, kun on joku hieman poikkeava auto (joka on helppo tunnistaa) tai vaikkapa rekka vieressä. Joskus keväällä olin esimerkiksi juuri siinä Kehä III:n liittymän kohdalla yhden rekan vieressä ja sama rekka oli vieressä siinä vaiheessa kun käännyin Kehä I:lle.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Leppävaaran kohdassa Kehä 1:llä tilanne Kehää itään ajettaessa ei hirveästi varmaankaan muutu tunnelin avaamisen jälkeen. Ruuhka vaan siirtyy tunnelin eteläpuolelta pohjoispuolelle, jossa neljästä kaistasta ahdistetaan kaksi kaistaa. Ei olisi kovin mittava investointi rakentaa kolmas kaista Kehälle Leppävaarasta Vihdintielle.

Tämä ratkaisu varmasti helpottaisi tilannetta reilusti. Liikenneviraston sivuilta taitaa jopa löytyä valmis suunnitelma ratkaisuun liittyen. Valitettavasti päivittäin ruuhkassa kärsivien kannalta rahaa tämän toteuttamiseen ei taida löytyä vielä moneen vuoteen. Sinällään harmi, että tämä ratkaisun hinta olisi varmaan 5-10% nykyisen Kehä 1 Leppävaarassa hankkeen kustannuksista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tästä olen vahvasti samaa mieltä. Itse ajelen aamuisin jonossa kolmostietä Helsinkiin päin ja yritän ajaa niin, että jätän edellämenevään reilun kokoisen välin, jolloin voi edessä olevan jonon pysähtyessäkin valutella eteenpäin, eikä jatkuvasti tarvitse pysähtyä ja lähteä liikkeelle.
Tiedän, että se saa jotkut tienkäyttäjät raivon partaalle, jos ruuhkassa valutellään ja liu'utellaan. "Reippaasti ja jarrutus" on näiden käsitys sujuvasta ruuhka-ajosta. En tiedä mikä on järkevintä, mutta sen tiedän että näiden yhdistelmä (joka toinen auto valuttaa, joka toinen pumppaa), sitä ei ole.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Täällä Turussa on jo hyvän aikaa jouduttu ylittämään Aurajoki martinsillan kautta myllysillan sijaan. Silti joka päivä joku idiootti tukkii yli tulevan liikenteen yrittämällä kääntyä vasemmalle Itäiselle rantakadulle martinsillalta.
Onko se oikeasti niin vaikea huomata se liikennemerkki, joka kieltää vasemmalle kääntymisen sillalta tultaessa?!
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Porvoossa vituttaa kyllä tällä hetkellä kun toinen pääkäyttöisistä silloista on poissa käytöstä, joten kaikki liikenne ohjautuu yhden sillan kautta. Siinäkin on poikkeukselliset liikennejärjestelyt, eli kun tulee vasemmalta, niin ei saisi mennä muualle kun oikealle, niin joka päivä joku apina painaa joko suoraa läpi (suhteellisen vaarallista kun päätiellä palaa vihreä samaan aikaan) tai kääntyy vasemmalle liikenteen eteen.

Ja noista turvaväleistä. Itsellä ollut nyt kortti n. 2 viikkoa, ja olen huomannut että kun ajeli autokoulun autolla kolmio perässä niin sai ajaa paljon rauhallisemmin ja turvallisemmin kuin nyt. Varsinkin juuri mäkilähdöt yms. niin sillon jätettiin sellainen väli, että jos auto liikkuu vähän taaksepäin niin se ei kuitenkaan aiheuta mitään vaaratilannetta. Tänäänkin joku helvetin bemari-kuski oli melkein keula takapuskurissani kiinni kauheassa ylämäessä, niin ei ole kovin hyvää liikennekäyttäytymistä.
 

Torsse

Jäsen
Porvoossa vituttaa kyllä tällä hetkellä kun toinen pääkäyttöisistä silloista on poissa käytöstä, joten kaikki liikenne ohjautuu yhden sillan kautta.

Omiin ajoihin tuntuu yllättävän toimivalta tää järjestely, ruuhkissa ei tietenkää oo järkeä ees koittaa keskustaan muulloinkaan mut tietyllä sompailulla tän kanssa elää. Ja sillan ropaaminen hoidetaan täysin Porvoo tyyliin eli vituikshan se menee ja rajusti mut ompahan edes työllistävä vaikutus.

Mutta muutoin Porvoon liikennöinti,se on idiotismia parhammillaan. Sitä arpomisen määrää en ole koskaan tajunnut..
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hei sinä Martti, joka ajoit eilen mustalla pankin omistamalla 500-sarjan bemarilla 10-tietä Turusta Loimaalle päin noin klo 17 ja 18 välillä.

On ihan ok, jos haluat ajaa säännönmukaisesti 2 km/h alle kulloisenkin nopeusrajoituksen, sehän on ihan järkevääkin ettei vaan satu mitään. Mutta ihan en ymmärtänyt miksi aina kun laitoin vilkun päälle ja lähdin ohittamaan, sinun piti kiihdyttää vauhtisi vähintään sataanneljäänkymppiin. Se oli hiukan tyhmän oloista. Toki vielä tyhmemmältä näytti se, kun lopulta felipemassamaisesti missasit ohitusyritykseni ja vaikka kuinka yritit, et voinut estää minua palaamasta takaisin omalle kaistalle. Tapa ittes vaan, mulkku.

Tarina jatkuu. Ajelin viime perjantaina Turusta Kaarinaan ja käännyin Uudenmaantieltä Piispanristintielle. Edessäni kääntyi musta 5-sarjan bemari ja sen edessä joku muu auto. Tämä etummainen auto laittoi sitten vilkun päälle kääntyäkseen vasemmalle Ford-huollon pihaan, siis yli vastaantulevan kaistan. Mitä tekee bemari? Posauttaa etummaisesta autosta vasemmalta ohi. Siis vasemmalle kääntyvän auton vasemmalta puolelta, taajama-alueella. Kolarilta säästyttiin vain koska etummainen auto ei ihan ehtinyt kääntyä. Aikaa tässä bemarilla säästyi 0 sekuntia, koska seuraavissa valoissa olimme peräkkäin. Sen verran kuitenkin tuollainen puhdas idiotismi herätti kiinnostukseni, että tsekkarin rekkarin niissä seuraavissa valoissa, ja kuten kaikki varmaan arvaavat, kyseessä oli sama Martti, joka terrorisoi teitä toukokuussa. Uskomaton ääliö, kertakaikkiaan.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Sen verran kuitenkin tuollainen puhdas idiotismi herätti kiinnostukseni, että tsekkarin rekkarin niissä seuraavissa valoissa, ja kuten kaikki varmaan arvaavat, kyseessä oli sama Martti, joka terrorisoi teitä toukokuussa. Uskomaton ääliö, kertakaikkiaan.
Mites olisi...nimi ja rekkari tänne julkisesti kaikkien nähtäville?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sanottakoon, että Ilton ilmanvaihtokonetta en tule hankkimaan, kun en pidä heidän avainasiakaspäällikkönsä liikennekäyttäytymisestä.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tarina jatkuu. Ajelin viime perjantaina Turusta Kaarinaan ja käännyin Uudenmaantieltä Piispanristintielle. Edessäni kääntyi musta 5-sarjan bemari ja sen edessä joku muu auto. Tämä etummainen auto laittoi sitten vilkun päälle kääntyäkseen vasemmalle Ford-huollon pihaan, siis yli vastaantulevan kaistan. Mitä tekee bemari? Posauttaa etummaisesta autosta vasemmalta ohi. Siis vasemmalle kääntyvän auton vasemmalta puolelta, taajama-alueella. Kolarilta säästyttiin vain koska etummainen auto ei ihan ehtinyt kääntyä. Aikaa tässä bemarilla säästyi 0 sekuntia, koska seuraavissa valoissa olimme peräkkäin. Sen verran kuitenkin tuollainen puhdas idiotismi herätti kiinnostukseni, että tsekkarin rekkarin niissä seuraavissa valoissa, ja kuten kaikki varmaan arvaavat, kyseessä oli sama Martti, joka terrorisoi teitä toukokuussa. Uskomaton ääliö, kertakaikkiaan.

Tällaisten marttien vuoksi mustilla 5-sarjan bemareilla ajavien maine sen kuin huononee. Ääliömäistä käytöstä tämä kääntyvän auton ohittaminen + keväällä tapahtunut ohittamisen estäminen.

Lahden motari (ja nelostie ylipäänsä) tulee tutuksi pari kertaa kuukaudessa, ja en koskaan väsy ihmettelemään seuraavia ilmiöitä:

- vauhdin kiihdyttäminen, kun vasenta kaistaa on auto menossa ohi, ja vauhdin hidastaminen heti, jos ohittaja peruukin aikeensa ja jättäytyy taakse ajatellen, että oikea kaistakin vetää nyt sopivaa vauhtia. Parhaiten ilmiön huomaa ajaessa vakionopeudensäätimellä.
- vasemmalla kaistalla asuminen nopeudesta ja liikenteen määrästä riippumatta: pari viikkoa sitten Lahteen päin ajeli eräs musta X3 vasenta kaistaa, vauhtia n. 115-125 km/h. Auto ohitteli hiljalleen oikean kaistan liikennettä. Vaikka välillä oikealla puolella oli tilaa mukavastikin, että nopeammat olisi voinut päästää ohi, ei X3 vaihtanut kaistaa, vaan pitkiä pari kertaa vilkutettuani kiihdytti hetkeksi vauhtia, kunnes seuraavien ohitettavien kohdalla taas hiljensi siten, että ohitus kesti kauan. Seuraavan aukon auettua ja aikani pitkiä ilman tulosta vilkuteltuani päätin ohittaa oikean kautta ja kas, X3 löysi jälleen kaasun ja blokkasi paluuni vasemmalle kaistalle ennen seuraavia ohitettavia. Kun seuraava aukko tuli eteen ja näin, että katumaasturihemmolla ei ollut aikomustakaan vaihtaa oikealle kaistalle, jouduin polkaisemaan oikealta vähän reilummin ohi. En pidä oikealta ohittelusta lainkaan, mutta joskus sille ei vain ole vaihtoehtoa. Jumalauta, silloin ajetaan oikealla kun siellä on tyhjää, ja vasemmalla vain ohitettaessa tai kun taakse ei ole muodostunut autoletkaa. Ja ohittaminen ei vaadi kahden kilometrin ennakkoa.
- vasemman kaistan autojonon hidastuminen n. 80 kilometriin tunnissa AINA, kun oikealla kaistalla on 1 tai useampi bussi/rekka/peräkärryllinen auto ohitettavana: Miten on mahdollista mennä moottoritiellä ohi rekoista, jos lähtee ohittamaan 90 km/h? Joskus rekan ohittamiseen menee 10 autolta 15 minuuttia, kun se ensimmäinen ajaa 100 km/h ja hitaamman nopeuden innoittamana oikealla kaistalla vielä maleksivista muutama muukin uskaltautuu vasemman kaistan hurjaan ohitusjunaan mukaan. Sitten kaistojen välinen nopeus alkaa sahata kuin vekkulan portaissa. Ei näin.
- vakionopeudensäätimen käyttämättömyys: miksi, oi miksi, vakionopeudensäädintä käytetään niin vähän? Lähes kaikissa nykyautoissa (vm. 2000->) on tuo mainio laite vakiona. Onko se kaasupolkimen pumppaus niin hauskaa? Eniten harmittaa silloin, kun maantiellä edellä ajavan nopeus sahaa vastaantulevista/mutkista/mäistä/pimeydestä riippuen välillä 60-100 km/h, vaikka koko ajan olisi se sama rajoitus. Ja toki juuri silloin, kun olisi paikka mennä sahurista ohi, löytää sahuri kaasupolkimensa ja ohituksesta tulee riskialttiimpi tai jää useimmiten kokonaan väliin.
- vauhdin kiihdyttäminen ohituskaistatien alkaessa (rajoitus 100 km/h) vauhtiin 115 km/h ja jarrutus sen loppuessa saman rajoituksen alueella n. 90 km/h:iin. Onko se kaksikaistainen suora tie niin paljon turvallisempi ajaa kuin sama suora yksikaistainen? Miksi ei tässäkään käytetä sitä vakkaria? Argh.
- sitä suurempi ylinopeus, mitä pienempi rajoitus: ilmiön huomaa parhaiten teillä, joilla rajoitus vaihtelee satasesta kuuteenkymppiin ja takaisin. Satasen alueella ajetaan 95 km/h, 80-alueella 90, 60-alueella 75. Ja tietöitä varten asetetuista rajoituksista ei sitten vissiin tarvitse välittää ollenkaan? Hyvä esimerkki Lahden motarilla siinä Lahden huitteilla, ennen Renkomäkeä etelästä tullessa: siltatöiden vuoksi rajoitus putoaa 120:istä 80:iin. Autojen nopeus pääsääntöisesti putoaa 115:sta 100:aan.

Matti Näsää vapaasti mukaillen: mua huvita ny taas oikein mikään.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
- vasemman kaistan autojonon hidastuminen n. 80 kilometriin tunnissa AINA, kun oikealla kaistalla on 1 tai useampi bussi/rekka/peräkärryllinen auto ohitettavana: Miten on mahdollista mennä moottoritiellä ohi rekoista, jos lähtee ohittamaan 90 km/h? Joskus rekan ohittamiseen menee 10 autolta 15 minuuttia, kun se ensimmäinen ajaa 100 km/h ja hitaamman nopeuden innoittamana oikealla kaistalla vielä maleksivista muutama muukin uskaltautuu vasemman kaistan hurjaan ohitusjunaan mukaan. Sitten kaistojen välinen nopeus alkaa sahata kuin vekkulan portaissa. Ei näin.
Ohituskaistan hidastamiseen&tukkimiseen ovat erikoistuneet monet raskaan kaluston ammattikuskit. Perjantaina tuli taas nelostiellä jossain Mäntsälän kohdalla todistettua, kun Itellan rekka lähti ohittamaan Kiitolinjan autoa. Kello oli jotain kuuden maissa ja menoliikennettä "ylöspäin" oli sen verran kiitettävästi, että hyvän jonon sai tämä Itellan auto taakseen kerättyä ohituksellaan, kun jurnutti sellaiset 5 minuuttia toisen ison auton rinnalla. Sitäkin ihmettelin, että miksei sen ohitettavan rekan kuskilla ole sen vertaa pelisilmää, että olisi hetkeksi höllännyt kaasua, jotta ohitus olisi sujunut ripeämmin. Kestääkö kiihdytys uudestaan tappiin asti niin kauan, että sellaista ei voi raskaalla kalustolla toteuttaa? Joissain maissahan on raskaalta kalustolta vasemman kaistan ajaminen motareilla kielletty ja mielestäni sama käytäntö sopisi myös Suomeen.

Hieman myöhemmin samalla reissulla todistin sitten kaksikin kertaa sen, että turvavälin jättäminen tosiaan on kuin sotilaallinen tyhjiö - joku täyttää sen ennemmin tai myöhemmin. Liikennettä oli sen verran paljon, että molemmilla kaistoilla eteni suht tasaiset letkat - oikealla sellaista 90-100 km/h vauhtia ja vasen kaista sitten 110-120 km/h, jonka mukana itsekin ohittelin oikealla ajavia ja pidin edellä ajavaan tasaisen, ehkä 50m mittaisen turvavälin. Tämä oli ilmeisesti joillekin liikaa, sillä kahdesti lyhyen ajan sisällä kävi niin, että takaa tuleva hyökkäsi kuolemaa halveksuen oikealta ohi edelleni, josta ei luonnollisesti kovin kauas päässyt, kun autoja ajoi edessä tasainen letka. Toinen näistä ritareista toki jatkoi pujotteluaan Lahteen asti, jossa sitten poistu rampista pois motarilta.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Eniten harmittaa silloin, kun maantiellä edellä ajavan nopeus sahaa vastaantulevista/mutkista/mäistä/pimeydestä riippuen välillä 60-100 km/h, vaikka koko ajan olisi se sama rajoitus.

Ajonopeus tulee aina määrittää olosuhteiden eikä nopeusrajoituksen mukaan. Jos tien geometria ei vastaa sallittua nopeusrajoitusta, niin tietenkin silloin pitää ajaa hiljempaa.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ajonopeus tulee aina määrittää olosuhteiden eikä nopeusrajoituksen mukaan. Jos tien geometria ei vastaa sallittua nopeusrajoitusta, niin tietenkin silloin pitää ajaa hiljempaa.

Totta tämäkin, mutta harvoin törmää Suomessa tienpätkiin, joilla nopeusrajoitus olisi suurempi kuin mitä voi turvallisesti ajaa. Jos mutkassa ei kannata ajaa satasta, siitä kerrotaan yleensä merkillä, joko neliskulmaisella (suositus) tai pyöreällä (rajoitus).

Esimerkilläni tarkoitin kuskeja, joiden nopeus vaihtelee paljon myös ilman tie- tai keliolosuhteista johtuvaa syytä (puhelimeen puhuminen, vieruskaverin kanssa keskustelu jne.). Pimeällä huonosti näkevät ovat sitten asia erikseen. He hidastavat huomattavasti aina auton tullessa vastaan (lyhyille vaihto, häikäisy) ja kiihdyttävät kohtaamisen jälkeen kun saavat taas pitkät päälle.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Totta tämäkin, mutta harvoin törmää Suomessa tienpätkiin, joilla nopeusrajoitus olisi suurempi kuin mitä voi turvallisesti ajaa. Jos mutkassa ei kannata ajaa satasta, siitä kerrotaan yleensä merkillä, joko neliskulmaisella (suositus) tai pyöreällä (rajoitus).

Mun mielestä Suomessa on taas suhteellisen paljon teitä joissa 80kmh rajoitus ja ovat täysin pimeitä, täynnä mutkia ja osa mutkista kallistuu jopa vaarallisesti ulospäin. Keski-Suomessa näihin törmää alvariinsa, en yhtään ihmettele jos jotakuta haluaa ajella näitä teitä vähän iisimmin esim pimeällä liukkaiden aikaan ja pimeähän on talvella about aina virka-ajan ulkopuolella.

_
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pimeällä huonosti näkevät ovat sitten asia erikseen. He hidastavat huomattavasti aina auton tullessa vastaan (lyhyille vaihto, häikäisy) ja kiihdyttävät kohtaamisen jälkeen kun saavat taas pitkät päälle.

Niin, siis tuskin missään autossa lyhyet valot näyttävät niin pitkälle, että niillä voisi hyvänäköinenkään ajaa turvallisesti tai edes lain mukaan satasta. Joten, jos ajaa pitkillä valoilla satasta, niin kyllähän vauhdin hidastaminen on oikea toimenpide lyhyille vaihtaessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös