Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 137 002
  • 13 231

ferro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, NY Rangers, Liverpool, 49ers
Ainiin ja tämä sama tietyömaalla olevien rajoitusten laiminlyöntiä tapahtuu myös Savonlinnassa... 30km/h alueella ajetaan sitä 60!

Tätä näkee valitettavasti kaikkialla. Ihmiset kun eivät vaan ymmärrä, ettei niitä 30km/h rajoituksia sinne huvikseen laiteta, vaan juurikin siksi, että siellä on ihmisiä töissä ja tiessä voi olla erittäin huonoja kohtia, jotka ovat vaaraksi autolle suuremmissa nopeuksissa.

Asiaan liittyen NCC Roads:in nettikampanja: Aja hiljaa

Mutta kritiikkiä myös toiseen suuntaan: Lahdessa Kariston liittymän siltoja korjataan ja siellä on kolmenkympin rajoitukset laitettu ja ihan syystä. Jos lähtee ajamaan liittymästä etelään päin, niin ensimmäinen kolmestakympistä poikkeava liikennemerkki löytyy parin kolmensadan metrin päästä motarilta. Merkkejä noudattamalla liittyminen motarille ei olisi kovinkaan vauhdikasta. Eli jonkin sortin liikennemerkki sieltä siis puuttuu, tai ainakin puuttui vielä pari viikkoa sitten.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viimeksi tänä aamuna "joku spede" veti Turun motarin lopun koko matkan tasan 80kmh vaikka nopeusrajoitukset meni 60-100kmh

No kun bensa on niin kallista nykyään. Auto kuluttaa vähemmän, kun ajaa tasaista 70-80 km/h.
Tai sitten ei vaan viitti kiihdytellä ja himmailla välillä. On niin kiva ajella vakionopeudensäädin päällä.
 

Spiit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eilen illalla sattui varsin mielenkiintoinen tilanne tien päällä. Vieläkin vähän hirvittää tapausta ajatellessa.

Seisoin T-risteyksessä punaisissa valoissa ja olin kääntymässä vasemmalle. Edelläni valoissa oli yksi auto (luojan kiitos). Risteyksen vasemmassa reunassa on tiilirakennus, ja tulosuunnassani pysähtymisviiva on sen verran kaukana risteyksestä, että tiilirakennus estää hyvän näköyhteyden vasemmalle.

Noh, valot vaihtuvat vihreiksi ja edelläni oleva auto hidastelee lähdön kanssa muutaman sekunnin. Kun auto vihdoin pääsee liikkeelle, vetää se liinat kiinni juuri ennen liukumista risteykseen sisälle. Syy tähän selviää kun helvetin iso täysperävaunullinen rekka paahtaa itsestäni katsottuna vasemmalta risteyksestä läpi melko räikeää ylinopeutta. Rajoitus alueella on 50 km/h. Edelläni oleva auto ehti juuri pysähtyä ennen rekkaa, kiitos kuskin hidastelun liikkeelle lähdössä, mutta vähän helvetin lähellä käytiin, etten päässyt todistamaan liikennemurhaa. En tiedä mitä vittua tuon rekkakuskin päässä liikkui, mutta punaiset kyseiselle älykääpiölle olivat palaneet arviolta reilut 5 sekuntia, sillä omasta suunnastani tulevillekin ehti vihreät palaa jo pitkän aikaa. Toivottavasti joku vetää tuota apinaa joskus ihan muuten vaan oikein kunnolla turpaan.

Vähän myös veti oman naaman valkoiseksi, kun tajusin jälkikäteen, että oli muutamasta sekuntista kiinni, että edelläni risteyksessä ollut auto "ehti" edelleni jo aiemmassa risteyksessä. Jos olisin itse ollut jonon kärjessä, olisin lähes satavarmasti lähtenyt valoista ripeämmin liikkeelle ja sen jälkeen olisi valkotakkiset voineet käydä keräilemässä Spiitin kappaleita pitkin tienvartta.
 

tutzba

Jäsen
Ei mene järkeeni, että on kolme pyörää vierekkäisissä ruuduissa.

Eilen katselin keskustassa illalla kun ensiksi neljä mopopoikaa heitti kylää ympäri ja lopulta veivät kaksipyöräiset parkkiin. Helpostihan tuollaiset saisi yhteen ruutuun lyötyä, mutta ehei, nuo jannut laittoivat juurikin jokaisen pyörän omaan ruutuun. Kiva autoilijoille, kun ei tuolla paljoa parkkipaikkoja muutenkaan ole.

Nyt ovelan aasinsillan kautta haukun mopoilijat, jotka ajavat keskellä tietä. Aina joutuu vetämään hulluja ohituksia, kun 60 km/h ja ylöspäin alueella mopopoika/-tyttö painaa neljääviittä eikä ole aikomustakaan mennä siellä, missä pitäisi. Mopoautoista en edes jaksa avautua, ne vituttaa ihan joka asiassa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Oikeasti tehokkaat autot kulkevat valvotuissa oloissa virallisten mittausten mukaan +75 km/h jokaista sylinteriä kohden.

Ihan mielenkiinnosta on kysyttävä nyt joitakin esimerkkejä tällaisista autoista. Mitkä olisivat siis viisi oikeasti tehokasta autoa, jos joku sattuisi moista tarvitsemaan?
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Ihan mielenkiinnosta on kysyttävä nyt joitakin esimerkkejä tällaisista autoista. Mitkä olisivat siis viisi oikeasti tehokasta autoa, jos joku sattuisi moista tarvitsemaan?

Tätä jäin itsekin tuumailemaan. Minun autossani kun on kuusi pyttyä, niin vauhtia pitäisi olla 6*75km/h, vai... siis 450 km/h, ennen kuin voisi sanoa että "noo-o, kai sillä jotenkin pääsee pisteestä A pisteeseen B".

Enivei, uskallan ajaa sillä jopa moottoritiellä. Ihan rajoitusten mukaisesti. Vakionopeussäädin päällä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tätä jäin itsekin tuumailemaan.

Graingerin tehokkaan auton määritelmästä haluasin minäkin kuulla, Bugatti Veyronia olen pitänyt tehokkaana autona, mutta sen pitäisi kulkea kai n 1200 km/h, että uskaltaisi täällä kehuskella.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Nelisylinterisen sen sijaan ei tarvitse mennä kuin vaivaiset 300 km/h yltääkseen oikeasti tehokkaan auton määritelmään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nelisylinterisen sen sijaan ei tarvitse mennä kuin vaivaiset 300 km/h yltääkseen oikeasti tehokkaan auton määritelmään.

No onko sellaisia Suomen tieliikenteessä?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
On. Itse tiedän kolme kyseisen rajapyykin ylittänyttä Saabia, joista kaksi on omistajiensa käyttöautoina ja yksi kesäautona ihan tieliikenteessä. Lisäksi yksi käyttöautona toimiva Volvo T4 on päässyt +290 km/h. Jos en ihan väärin muista, niin kaikki viralliset tulokset ovat Lappeenrannassa lentokentällä mitattuja.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
On. Itse tiedän kolme kyseisen rajapyykin ylittänyttä Saabia, joista kaksi on omistajiensa käyttöautoina ja yksi kesäautona ihan tieliikenteessä. Lisäksi yksi käyttöautona toimiva Volvo T4 on päässyt +290 km/h. Jos en ihan väärin muista, niin kaikki viralliset tulokset ovat Lappeenrannassa lentokentällä mitattuja.

No niin, tämä määrittely oli siis meille saabisteille suotuisa, kun vain saabit siihen yltävät, ja Volvot eivät ihan.
Oletko muuten sitä mieltä, että jos tuo Volvo T4 kulkisi sen 300 km/h ja T6 kulkisi saman, niin silti vain T4 olisi tehokas?
 

julle-jr

Jäsen
Tuntuu vähän epäloogiselta teholaskennan periaatteelta laskea tuo sylinterikohtainen teho, siis jos sillä tarkoitetaan koko auton tehoa. Toki sylinterikohtaisesta tehosta puhuttaessa tuo Graingerin määritelmä on pätevä. Mutta jos puhutaan tehokkaasta autosta, niin eikös olennaista ole silloin nimenomaan tietää kuinka kovaa koko auto kulkee tai kiihtyy jne.? Sama kai se kuinka monella pytyllä teho saadaan aikaan?
 

Fiiu

Jäsen
On. Itse tiedän kolme kyseisen rajapyykin ylittänyttä Saabia, joista kaksi on omistajiensa käyttöautoina ja yksi kesäautona ihan tieliikenteessä. Lisäksi yksi käyttöautona toimiva Volvo T4 on päässyt +290 km/h. Jos en ihan väärin muista, niin kaikki viralliset tulokset ovat Lappeenrannassa lentokentällä mitattuja.

Onko nämä myös katsastettu ko. tehoilla eli ovatko ihan oikeasti laillisia? Ihan uteliaisuudesta kysyn. Tiedän kyllä hyvin että Suomen teillä liikkuu paljon "laittomia" autoja.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On kyllä oikein erityisen huono tapa vertailla autojen tehokkuutta tuo huippunopeus. Siinä kun tulee mukaan esim. sellainenkin juttu kuin aerodynamiikka, eli mitä nopeammin auto kulkee niin sitä suurempi on ilmanvastus ja sen enemmän auto tarvitsee tehoa. Ja esim. huono aerodynamiikka ei tee autosta vähemmän tehokasta mutta huippunopeuteen se sen sijaan vaikuttaa. Kyllä minä ennemmin vertailisin eri kokoisia moottoreita keskenään esim. litratehon perusteella enkä huippunopeuden.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Oletko muuten sitä mieltä, että jos tuo Volvo T4 kulkisi sen 300 km/h ja T6 kulkisi saman, niin silti vain T4 olisi tehokas?

Murehditaan sitä sitten, jos maastamme jonain päivänä löytyy T6, joka kulkee saman verran kuin kyseinen T4.

Onko nämä myös katsastettu ko. tehoilla eli ovatko ihan oikeasti laillisia? Ihan uteliaisuudesta kysyn. Tiedän kyllä hyvin että Suomen teillä liikkuu paljon "laittomia" autoja.

En tiedä kaikista mennä sanomaan, mutta ainakin yksi on takuuvarmasti. Tuntuisi, että jos tehomäärä nousee esimerkiksi 200 hevosvoimasta, jonnekin reiluun kuuteensataan tai ylikin, niin tyhminkin katsastusmies huomaa tuollaisen pelkällä kaasupolkimen hivelyllä. En tosin pidä tätä minään absoluuttisena totuutena, kunhan vain kuvittelisin maalaisjärjellä.

Kylläpä porukka nyt vetää herneet nenään heitostani. Jos nelisylinterinen etuvetoinen perheauto paukuttaa +300 km/h, niin en minä M5:n omistajana kehtaisi autoani kehua kovinkaan tehokkaaksi. Lähinnä vajaasti viritetyksi leikkikaluksi. Näin ollen 75 km/h sylinteriä kohti on ihan käytännönläheinen olettama tehokkaan auton kriteeriksi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En tiedä kaikista mennä sanomaan, mutta ainakin yksi on takuuvarmasti. Tuntuisi, että jos tehomäärä nousee esimerkiksi 200 hevosvoimasta, jonnekin reiluun kuuteensataan tai ylikin, niin tyhminkin katsastusmies huomaa tuollaisen pelkällä kaasupolkimen hivelyllä. En tosin pidä tätä minään absoluuttisena totuutena, kunhan vain kuvittelisin maalaisjärjellä.
Saako saabilta jotain todistuksia tuollaisen 600 hp auton vaatimuksenmukaisuuksista yms muutoskatsastusta varten? Ja eikö tehot saada ihan softaa muuttamalla katsastusta varten alennettua lähelle tuota kahtasataa?
Kylläpä porukka nyt vetää herneet nenään heitostani. Jos nelisylinterinen etuvetoinen perheauto paukuttaa +300 km/h, niin en minä M5:n omistajana kehtaisi autoani kehua kovinkaan tehokkaaksi. Lähinnä vajaasti viritetyksi leikkikaluksi. Näin ollen 75 km/h sylinteriä kohti on ihan käytännönläheinen olettama tehokkaan auton kriteeriksi.
Täällä kukaan mitään herneitä ole vetänyt, on vaan osoitettu, että määritelmäsi sopii vain nelisylinterisille viriautoille. Mutta älä toki myönnä että määritelmäsi on perseestä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Mutta älä toki myönnä että määritelmäsi on perseestä.

Tottakai se on, ihan kuten kaikki muutkin autoiluun liittyvät mielipiteet, jotka eivät ole lähelläkään mitään absoluuttisia totuuksia.

Esimerkkeinä yhtä paskoista mielipiteistä mainittakoon muun muassa, että vain Saksassa tehdään premiumautoja, vain Toyotissa ei ole vikoja, vain nelivedolla pärjää talvella, vain dieselauto on kannattava hankinta, vain farmariautolla pärjää perheelliset, vain nahkapenkit hiostavat persettä kesällä ja niin edelleen.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Tulipahan varsinainen teiden taulapää nähtyä Lahdentien motarilla. Ohitin kuorma-autoa Koivukylän liittymän tietämillä. Taustapeilistä näin kun takana tulee henkilöauto, jonka takana oli katumaasturin näköinen ajopeli valojaan vilkutellen ja villisti heiluen kaistalla. Kun olin palannut ohituskaistalta, niin se henkilöauto jatkoi ohitustaan minun ohitseni, katumaasturi miltei takapuskurissa kiinni. Pakko oli katsoa, että minkälainen valopää sitä katumaasturia oikein ajoi. Lippispäinen nuorehko mieshenkilö näytti olevan. Kun se oli mennyt kokonaan ohitseni, niin katsoin auton perästä että mikäs laite se onkaan. Mersun ML 400 näytti olevan.

Noh, valopään kuningasideat eivät jääneet tuohon aiempaan. Edessä oli useampikin rekka ohitettavaksi. Tämä ns. ökymaasturikuski hyppelehti kaistalta toiselle, mm. oikean kautta ohitellen jonkusen auton. Useammankin kohdalla nin vime tipalla, että ohitettava joutui tekemään paniikkijarrutuksia jottei törmäisi tähän Meseen. Kun ohtettavat oli ohitettu, niin painoi lämän tiskiin kadoten kaukaisuuteen.

Kun käännyin Keravan liittymästä motarilta pois, niin tämän valopään auto oli punaisissa valoissa odottaen pääsyään Kulloontielle. Kun valot vaihtuivat vihreäksi, niin taas painoi tallan pohjaan ja suurinpiirtein nelipyöräluisussa lähti kiihdyttämään Tuusulaa kohden.

Tuli sellainen fiilis tuon idiootin ajokäyttäymisestä, että mieli olisi tehnyt mennä repimään hemmo autosta ulos ja mätkiä turpiin. Niin järjetöntä ja idioottimaista muista piittaamatonta hänen ajamisensa oli. Mieli tekisi kertoa sen Mersun rekkari tässä, mutta se taitaa olla jatkiksen sääntöjen vastaista ja mokoman takia ei kannata penalttia hankkia.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Kaikki mitkä kiihtyy normaalia autoa kovempaa eli edes johonkin 8 sekuntiin nollasta sataan niin ne ovat tarpeeksi tehokkaita autoja suomen maalla. Tässä oma mielipide tuohon ylempänä olleeseen keskusteluun sivuten.

Mitäs tänään tapahtui liikenteessä? No ainakin hermot meni kun pikkupojat säntäsivät tien yli yllättäen pyörillään ja nauroivat. Onneksi tulivat samaan kauppaan niin sai puhutella hieman, typerää touhua noin 10-12 vuotiailta pojilta. Heistä oikein näki että tekivät tahalteen sen. Nämä nuoret ovat sellainen riskiryhmä tuolla liikenteessä etten oikeastaan mitään muuta "pelkää" niin paljoa.
 

Fiiu

Jäsen
Kylläpä porukka nyt vetää herneet nenään heitostani. Jos nelisylinterinen etuvetoinen perheauto paukuttaa +300 km/h, niin en minä M5:n omistajana kehtaisi autoani kehua kovinkaan tehokkaaksi. Lähinnä vajaasti viritetyksi leikkikaluksi. Näin ollen 75 km/h sylinteriä kohti on ihan käytännönläheinen olettama tehokkaan auton kriteeriksi.

Olen kyllä samaa mieltä että se kuusisylinterinen Toyota joka ajoi tässä kesällä tauluun 344,1 km/h (muistaakseni) on kyllä aika perkeleen hidas ja huono kun vertaa tuohon Saabiin. Laiskakin vielä, jotta pääsisi samaan kuin Saab niin sen pitäisi kulkea sen 450km/h. En kehtaisi sanoa edes tuota Toyotaa tehokkaaksi kun ei tosiaan tuon enempää kulje.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kylläpä porukka nyt vetää herneet nenään heitostani.

Ei tässä nyt mitään herneitä nenään ole vedetty mutta tuo huippunopeus on minusta vaan todella huono tapa vertailla autojen tehoa. Se huippunopeus kun riippuu niin monesta muustakin asiasta kuin moottoritehosta. Kuten sanoin niin ilmanvastuksen merkitys kasvaa todella paljon koko ajan mitä kovempaa mennään, joten silloin kun aletaan mennä reilusti yli 300 km/h vauhtia niin tarvitaan jo aika massiivisia määriä hevosvoimia. Esim. Bugatti Veyron tarvitsee muistaakseni 250 km/h nopeuteen vain vähän rapiat 250 hv, mutta tuohon yli 400 km/h huippunopeuteen tarvitaan kaikki tuhat hevosvoimaa.

Ja sitten tullaan siihenkin että se puhdas teholukemakaan ei merkitse kaikkea vaan myös moottorin ajettavuus on tärkeää. Veikkaisin että esim. tuollainen "vajaaviritteinen" V10 -moottori on käytössä paljon tehokkaamman tuntuinen kuin joku ämpärin kokoisella turbolla ryyditetty nelipyttyinen. Mutta tämä nyt ei tietysti liity enää mitenkään siihen että mikä on paras tapa vertailla autojen tehoa.


EDIT: Tuosta tulikin vielä mieleeni tämä hauska testi jonka Jeremy Clarkson teki Top Gearissa Mitsubishi EVO FQ-400:lla (405 hv). Eli Clarkson ajoi tällä Mitsulla suurimmalla vaihteella 30 mph nopeutta, ja vieressä ajoi toinen mies 1.6 litraisella Fiat Stilolla samoin suurimmalla vaihteella ja samaa nopeutta. Kun molemmat painoivat kaasun pohjaan niin tämä Fiat lähti saman tien jätättämään Mitsua ja 1.7 mailin mittainen kiitorata ei riittänyt siihen että Mitsu olisi saanut kiinni koska alkoi pääsemään oikealle tehoalueelle vasta ihan tuon kiitoradan lopussa.
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kaupunki-alueella rakennuksen kulman takaa suojatielle about 25-35km/h vauhtia tullut pyöräilijä (takana istuimella ehkä 3v muksu). Vituttaa oikein kunnolla. Onneksi auto pysähtyi juuri ennen. Ei oikeasti kiinnosta vittuakaan vaikka jyräisi tuon pyöräilijän, mutta perkele, pieni muksu kyydissä. Eikö vanhemmat oikeasti ajattele yhtään? Itsellä ei omia lapsia ole, mutta jos kummimuksun yms kanssa on kaupungilla (oli sitten muksu rattaissa tai kävellen vieressä) niin vedän joka suojatien yms varman päälle. Ei kiinnosta onko minulla ja muksulla oikeus mennä ensin vai ei, kiinnostaa huomattavasti enemmän että muksulle ei satu mitään.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Ei niissä PRKL ole huvin vuoksi laitettu niitä työmaanopeuksia!!!Niitä ei ole laitettu sinne vittuilun takia, vaan kaikkien turvallisuuden takia! Ja varsinkin nimenomaan niitten työtätekevien ihmisten vuoksi. Pahimpana esimerkkinä rekat veti sitä ~80km/h tunnissa niitä pätkiä, ammattiautoilijat!!

Minua vituttaa nuo työmaanopeusrajoitukset(kin). Jollain moottoritiellä kun tehdään jotain pientä viilausta niin nopeusrajoitukset laitetaan 30-50n paikkeille. Ennen ne ei niin paljoa häirinnyt, mutta kun kesän kävi autoilemassa Saksassa niin alkoi oikeasti kyrsimään tämä Suomen tieliikenne sen jälkeen. Saksassa kun autobahnia fiksaillaan ja kaistat 2m leveät niin siellä on nopeusrajoitukset 80km/h. Ei siellä tietääkseni tietyöläiset mitenkään ennenaikaisesti kuole?

Muutenkin pitäisi oikeasti noita nopeusrajoituksia nostaa niin perkeleesti. Ei tarvitsisi rajoituksia kokonaan poistaa mutta onhan tuo 80km/h täysin naurettava rajoitus "isommilla teillä". Hampurista Muncheniin vajaassa viidessä tunnissa, Suomessa vastaava matka veisi noin 9 tuntia kesälomasta.

Suomen kämäsillä teillä ei tietenkään voi tuollaisia nopeuksia ajaakaan, mutta siihen löytyy ratkaisu. Kaikki isoimpien kaupunkien väliset väylät 3-kaistaisiksi. Sitten joku sanoo että tiedätkö paljon maksaa. Nou hätä! Keskinopeudet nousevat, polttoaineen kulutus sen kanssa. Valtion kassaan virtaa enemmän rahaa jolla rahoitetaan nämä tiehankkeet. Päästöt lisääntyvät tietysti myös jonkun verran, mutta tiukennetulla polttoaineverolllahan tuon voi kattaa. Mä maksan mielelläni hieman enemmän siitä että ratin takana vietetty aika puolittuu.

Ilman minkäänlaista faktatietoa uskallan väittää että liikenneonnettomuudet ja vaaratilanteet vähenisivät jos tuolla saisi baanata hiukan vapaammin. Nyt suurin osa näistä vaaratilanteista johtunee siitä että siellä mummutellaan 79km/h ja lyödään jarrut pohjaan kameran lähestyessä. Jotkut sitten hermostuvat näihin ja lähtevät tyhmiin ohituksiin.


Lisättäköön vielä että kyllä minä noita työmaa ja muita rajoituksia noudatan vaikka ne vituttaa, ennen kuin joku kutsuu minua rumalla nimellä.
 
Viimeksi muokattu:

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Viime viikonloppuna ja alkuviikosta tuli oltua Helsingissä. Olen ihmetellyt tätä aiemmin ja ihmettelen edelleen, miten erilaista autoilijoiden jalankulkijoiden huomioon ottaminen on Helsingissä ja kotikaupungissa Tampereella. Suojatien kohdalla, siinä missä helsinkiläinen kuski pysähtyi ja päästi yli, siinä olisi tamperelainen painanut kaasua ja mahdollisesti esitellyt viittomakielen osaamistaan. Vai johtuiko se siitä että näytti niin turistille, kuljettajat katsoi ettei tuo reppana yli uskalla mennä jos ei päästä. Otanta on vaan pari päivää, mutta en usko moisen liikennekäyttäytymisen olevan väliaikaista, tämä on tapahtunut aiemmillakin kerroilla. Kuspäitä löytyy tietysti joka kylästä ja kaupungista jotka ajelee siihen malliin että omistaisi koko tienoot.

Mahdolliset Tampereen vierailijat sieltä hiilisatamasta, (kiitos tästä kuvauksesta seeyou@jäähalli) älkää luottako siihen, että tamperelainen autoilija tietä antaa kun varpaat suojatien puolelle lykkään.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Minua vituttaa nuo työmaanopeusrajoitukset(kin). ...

Elä hyvä mies minulle keuhkoo. Ei ne oo minun keksimiä rajoituksia, enkä yrittänytkään saarnata niitten oikeellisuudesta vaan niitten noudattamisesta. Tällaiset "normaalista" poikkeavat tieosuudet ovat hyvä olla jollain tavalla rajoitettuja/kerrottuja ihmisille niitten poikkeavuudesta. Muuten olen kirjoituksesi kanssa hyvin paljon samaa mieltä.

Cannonballin poijjat oli tänään ajelulla Turun keskustassa. Semmonen viitisenkymmentä mopopoikaa oli letkassa ja ei paljoa poikia liikennesäännöt koskenut. Mutta oli kyllä siistin näköistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös