Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 013 277
  • 12 359
Tämähän se tuntuu sulla olevan kommentti kaikkeen. "Kyllä mekin saadaan ajella päin helvettiä silloin tällöin, koska henkilöautokuskit ajaa useammin väärin."

Just, kunhan mainitsin lähinnä sen takia että itse en siis näissä tapauksissa ole ilmeisesti kovin pahasti ajanut keltaista päin, jos kerran joku perässä tulevakin sieltä vielä tulee.

Ja kyllä, sen bussin usein saisi pysähtymään niihin valoihin. Eri asia vaan on että onko se nyt sitten fiksua. Tuskin olisi esim. tänään ne 4 äitiä rattaineen ja lapsineen (yhteensä varmaan 6-7 alle 4v. lasta mukana rattaissa ja irrallaan) kovin paljon kiitelleet jos olisin polkaissut jarrut pohjaan jossain risteyksessä. Näin ei tosiasiassa olisi tarvinnut tehdä, tänään kun ei tullut sitä valojen vaihtumista omalle kohdalle. Pikaisen laskun perusteella ajoin tänään yli 155 kertaa liikennevaloista ja se oli aika vähän. Koska ajoin vaan 6,5 tuntia ja sellaisia reittejä missä niitä ei kauheasti ole. Enimmillään se on varmasti tuplaten tuo määrä. Joten aika turha väittää että joka ikinen kerta onnistuu täysin aavistamaan sen milloin se valo vaihtuu. Ja jos ajaisi niin että tuollaisissa tilanteissa ehtii jarruttamaan, tulisi aika äkkiä valituksia siitä miksi ne bussit hidastelee jatkuvasti. Ja näin kesäaikaan ei aina voi pitää edes hidastinta päällä, koska vaihteisto lämpenee liikaa ja tuo huonontaa vähän sitä jarrutustehoa. Mutta noin tiivistettynä tää asia: En minä ainakaan viitsi jarruttaa kovin voimakkaasti jos ei ole aivan pakko, koska kyydissä on tosiaan niitä matkustajia jotka ei ole turvavöissä ja osa jopa seisaallaan siellä kyydissä. Koska niistä keltaisista ehtii vallan hyvin alta pois, ennenkuin risteävälle liikenteelle syttyy se vihreä. Selkeää punaisia päin ajoa en sen sijaan hyväksy ja sellaiseen en ole syyllistynyt kuin kerran. Sekin sen takia että keskellä yötä pysähdyin bussilla valoihin kun olin linjalta just lopettanut ja ajamassa varikolle. Olin kääntymässä vasemmalle ja valot ei vaihtunut vihreälle. Risteävälle liikenteelle ne sen sijaan vaihtui joka kerta kun auto siitä ajoi. Useamman minuutin odoteltuani ajoin sitten punaista päin, toki ensin varmistaen ettei missään ole ketään. Joten olen kai sitten mulkku bussikuski.

Tällä viikolla tuli nähtyä todellinen idiootti liikenteessä. Ajelin tyhjällä autolla iltamyöhällä ihan normivauhtia ja tulin korotettuun risteykseen. Siihen pystyy ajamaan n. 30km/h ja sitä vauhtia siihen ajoinkin, just sitä ennen alkaa 40 rajoitus. Keskellä tuota risteystä huomaan taustapeilistä miten joku henkilöauto lähtee ohittamaan minua. Siis keskellä tuota korotettua risteystä, ja aika vauhdilla poistuen siitä. Senkin jälkeen jatkaa aika kovaa vauhtia, itsellä vauhtia sen jälkeen vähän yli 40 ja kyseinen auto loittonee hyvää vauhtia. Muutaman sadan metrin päässä on toinen samanlainen korotettu risteys. Auto tuskin hiljentää yhtään senkään kohdalla. Noin puolen kilometrin jälkeen on vielä jonkinlainen näköyhteys kyseiseen autoon ja meno on edelleen aika kovaa, viis siitä että siinä on tietyö menossa ja rajoitus 30. Harmitti kun ei tajunnut ottaa rekkaria ylös, tuskin oli ihan selvinpäin kyseinen jannu. Tai ei kukaan voi oikeasti olla niin idiootti että ajaa korokkeista niin lujaa (tai kai sitä joku sitten voi) Jollain vanhalla kotterolla se ajoi, mutta kyllä sitä nyt normaali ihminen silti sen verran ajokkiaan säälii. Ja onneksi ainakaan siinä kohdin ei ollut muuta liikennettä, olisi varmasti muitakin siinä ohitellut ties mistä kautta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Tuskin olisi esim. tänään ne 4 äitiä rattaineen ja lapsineen (yhteensä varmaan 6-7 alle 4v. lasta mukana rattaissa ja irrallaan) kovin paljon kiitelleet jos olisin polkaissut jarrut pohjaan jossain risteyksessä.

Sinä olet bussikuski, sinun tehtäväsi on laittaa ajonopeus sille mallille, että ehdit turvallisesti ja joustavasti pysähtyä, mikäli jotain tulee eteen tai liikennevalot vaihtuvat pois vihreiltä.

Ei tätä voi aina selittää sillä, että kyydissä oli mamma ja lastenvaunut. Monella on kyydissä 40 tonnia terästä, eikä senkään kanssa voi tehdä äkkijarrutuksia, mutta silti pysähdytään, jos valot vaihtuvat.
 

dimmu

Jäsen
Ja kyllä, sen bussin usein saisi pysähtymään niihin valoihin. Eri asia vaan on että onko se nyt sitten fiksua. Tuskin olisi esim. tänään ne 4 äitiä rattaineen ja lapsineen (yhteensä varmaan 6-7 alle 4v. lasta mukana rattaissa ja irrallaan) kovin paljon kiitelleet jos olisin polkaissut jarrut pohjaan jossain risteyksessä.

Tuskimpa kauhean moni kiittelee siinä vaiheessa, jos bussilla ajat henkilöautoa päin josta kuolee ihminen/ihmisiä.

Kaverini isä on bussikuski, ja hän on myös sanonut, että ei voi sanoa, ettei sitä bussia saa pysähtymään. Se on vaan saatava, tai muuten käy huonosti. Ei selittelyjä
 
Se on kyllä hienoa kun täällä on ihmisiä jotka ei ole koskaan ajaneet sitä keltaista päin. Joko alla on todella hyväjarruinen auto tai teillä uskomattomat refleksit, tai sitten joka valoristeyksessä hiljennätte nopeuden mateluvauhtiin, vaikka rajoitus olisi 60. Itsellä kun nuo tapaukset on niitä kun siinä jo kohdalla huomaat että syttyy se keltainen ja ennenkuin se on ehtinyt punaiseksi niin olet jo ajanut risteyksen yli. Joten en nyt oikeasti tajua mikä tuossa on se ongelma. Mitään vaaraa siitä ei kellekään aiheudu. Joitain kertoja kuussa sitten on ehkä sellainen tilanne missä äkkijarrutuksella voisi pysähtyä, vaikka on kuinka siihen varautunut. Mutta silti katson paremmaksi jatkaa matkaani, jos tiedän ettei siitä aiheudu vaaraa. Ja kuitenkin sitä ajaa liikennevaloista tuhansia kertoja viikottain. Niin ehkä sitä sitten joskus tapahtuu pieni arviointivirhe. Ja kun lukemat on jotain kerran tuhannesta niin aika inhimillistä on mielestäni. No ai niin mut pitäis olla täydellinen, eikä suinkaan inhimillinen. Ja kuten aiemmin mainitsin niin talvikelissä se nyt on aika mahdotonta saada se bussi pysähtymään hiljaisestakaan vauhdista, vaikka kuinka haluaisi. Mutta tää on taas eri juttu ja toivon mukaan muut autoilijat tajuaisi asian. Ja silloin sitä koittaa välttää sitä kokonaan pysähtymistä muutenkin, jää sen verran herkästi jumiin pienessäkin mäessä. Ja kyllä, aion edelleen ajatella matkustajieni parasta. Siihen kuuluu toki sekin että otan muun liikenteen huomioon, ettei satu niitä kolareita. Eilenkin oli pakko tehdä pari äkkijarrutusta kun eteen tullaan väkisin jostain vasemmalta tai kolmion takaa.
 

Veijari

Jäsen
Tänään Turun keskustan aamuliikenteessä mopoikäiset tytöt kaksi päällä moposkooterilla törkeästi punaisia päin. Onneksi vihreillä lähtenyt autoilija huomasi eikä painanut nappia lautaan valoista lähdettyään, olisi voinut moposkootteri keilautua nätistä. Takana istunut tyttö vilkaisi taakseen ja vilkutteli. Hiljaa mielessäni toivoin että olisivat saaneet kevyen osuman niin ehkä olisivat oppineet jotain - lähinnä se skootterin kuski siis. Toiset vissiin tarvitsevat sen muistutuksen omasta kuolevaisuudestaan ennen kuin oppivat.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sinä olet bussikuski, sinun tehtäväsi on laittaa ajonopeus sille mallille, että ehdit turvallisesti ja joustavasti pysähtyä, mikäli jotain tulee eteen tai liikennevalot vaihtuvat pois vihreiltä.

Kyllä risteyksen ylittäminen keltaisilla on ollut ainakin tähän asti ihan laillista, jos auton pysäyttämiseen olisi tarvittu äkkijarrutusta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kyllä risteyksen ylittäminen keltaisilla on ollut ainakin tähän asti ihan laillista, jos auton pysäyttämiseen olisi tarvittu äkkijarrutusta.

Kaikkihan lähti siitä liikkeelle, että ambulanssilla oli jo vihreät, kun sivusta tuli bussi kohtalaisen vanhoilla vihreillä eteen. Toisin sanoen tuolla bussilla on täytynyt olla jo punaiset mikäli lanssilla on vihreät.

Kyseinen bussia kuljettava nimimerkki on useaan otteeseen todennut, että äkkijarrutuksella ehtisi pysähtyä, kun valot vaihtuvat keltaiselle. Mikäli hän ehtii pysähtyä, niin hän ei ole ihan risteysalueella vielä ja siitä voimme päätellä, että keltaiset ehtivät vaihtua myös punaisiksi ennen kuin katti on päässyt risteyksen ohi. Harvoin ne valot keltaisella kovin kauan jauhavat.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Kyseinen bussia kuljettava nimimerkki on useaan otteeseen todennut, että äkkijarrutuksella ehtisi pysähtyä, kun valot vaihtuvat keltaiselle. Mikäli hän ehtii pysähtyä, niin hän ei ole ihan risteysalueella vielä ja siitä voimme päätellä, että keltaiset ehtivät vaihtua myös punaisiksi ennen kuin katti on päässyt risteyksen ohi. Harvoin ne valot keltaisella kovin kauan jauhavat.
Väärin päätelty.

Keltaiset valot kestävät nopeusrajoituksesta riippuen 3-5 sekuntia.
50 km/h nopeudella keltaisten valojen aikana ehtii ajaa varmasti yli 40 metriä, joten usein keltaisen valon palaessa on mahdollista pysähtyä äkkijarrutuksella, mutta turvallisuuden kannalta tämä ei ole todellakaan kovin järkevää.

Ja tulkinta on loppujenlopuksi yksinkertainen. Lain mukaan, jos olet ohittanut pääopasteen keltaisella, niin saat ajaa saman risteyksen muut valot läpi myös punaisella.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja tulkinta on loppujenlopuksi yksinkertainen. Lain mukaan, jos olet ohittanut pääopasteen keltaisella, niin saat ajaa saman risteyksen muut valot läpi myös punaisella.

Mutta tässä tapauksessa ei ole lähellekään tilanne, että toisesta suunnasta tuleville olisi ehtinyt syttyä jo vihreä valo, kun itse ylität vielä risteystä keltaisilla.
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään Turun keskustan aamuliikenteessä mopoikäiset tytöt kaksi päällä moposkooterilla törkeästi punaisia päin. Onneksi vihreillä lähtenyt autoilija huomasi eikä painanut nappia lautaan valoista lähdettyään, olisi voinut moposkootteri keilautua nätistä. Takana istunut tyttö vilkaisi taakseen ja vilkutteli. Hiljaa mielessäni toivoin että olisivat saaneet kevyen osuman niin ehkä olisivat oppineet jotain - lähinnä se skootterin kuski siis. Toiset vissiin tarvitsevat sen muistutuksen omasta kuolevaisuudestaan ennen kuin oppivat.

Tuossa Turun keskusta-alueella kyllä ajelee sellaisia valopäitä mopoillaan, että ihmettelen suuresti, kun ei ole sattunut enempää vakavia kolareita. Nykyisin ilmeisesti on laillista ajaa kaksi päällä lähes mopolla kuin mopolla ja se on kyllä useimmiten aika vaarallisen näköistä. Liikennesäännötkin useimmilla kuskeilla tuntuu olevan totaalisesti hukassa ja meno on sen mukaista.

Muutama viikko sitten kävelin jokirannassa, kun itäiseltä rantakadulta kuului mopojen pärinää. Käänsin katseeni ja mitä näinkään, neljä-viisi mopoa ajelee muun liikenteen seassa siten, että jokaisessa mopossa on kaksi kyydissä ja kaikki mopot ovat samalla kaistalla lähestulkoon rinnakkain. Kuten ilmeisesti asiaan kuuluu, kuskit ja matkustajat vieläpä rupattelivat ja viittelöivät keskenään. Eipä siinä olisi tarvinnut kuin vähän tangot kolahtaa toisiinsa niin kaikki mopoilijat olisivat olleet takana tulevan auton renkaiden alla.

V*tuttaa välillä autoilijanakin tuollaiset, kun se on oikeasti aika pelottavan näköistä touhua. Nykyisin tuntuu lisäksi olevan trendinä, että niillä mopoilla ajellaan myös vilkkaasti liikennöidyillä teillä. Ei siinä muuten mitään, mutta sekin on aika pelottavaa, kun siellä tiellä on muutenkin niin pirusti kaikenlaista rekkaa ja bussia, tietöitä joka lähtöön jne, sitten vieläpä siinä saa väistellä tien reunassa kitkuttavia mopoilijoita. Sekin on aina arpapeliä, kun koittaa päätellä kaukaa, että miten kovaahan se mopo mahtaa kulkea, että lähteäkkö ohi vai ei. Jotkut mopot taitaapi olla niin tappiinsa saakka viritettyjä, että siellä painellaan lähes autojen nopeutta. Tappovehkeitä, minä sanon...
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Yllä olevaan tapaukseen sen enempää kantaa ottamatta muistutan pienestä jutusta nimeltä fysiikan laki. Sitä 13 tonnista vehjettä on "hieman" vaikeampi saada pysähtymään kuin henkilöautoa. Tästä syystä itse tulee toisinaan ajettua "keltaisilla" Se vaatii aika pitkän matkan ennenkuin bussi pysähtyy 50-60 vauhdista, paitsi jos vetää äkkijarrutuksen.
Mä taas luulin, että juuri ton fysiikan lain takia sitä bussia pitää joissain kohtaa ajaa hieman varovaisemmin, jotta sen saa pysähtymään. Ja toinen kysymys on se, että miten fiksua sitä bussia on sitten ihan Turun keskustassa ja risteyksessä pakko ajaa sitä 50-60 km/h? No tietystikin siksi, että ei joutuisi pysähtymään valoihin, mutta noin muutenkin.

Keltaiset valot kestävät nopeusrajoituksesta riippuen 3-5 sekuntia.

50 km/h nopeudella keltaisten valojen aikana ehtii ajaa varmasti yli 40 metriä, joten usein keltaisen valon palaessa on mahdollista pysähtyä äkkijarrutuksella, mutta turvallisuuden kannalta tämä ei ole todellakaan kovin järkevää.

Ja tulkinta on loppujenlopuksi yksinkertainen. Lain mukaan, jos olet ohittanut pääopasteen keltaisella, niin saat ajaa saman risteyksen muut valot läpi myös punaisella.
Ihan sama, vaikka kestäisivät minuutin. Mutta jos ambulanssilla on vihreä valo ja samalla puolikas bussin kylki edessään, niin siinä on kyllä kyse ihan jostain muusta kuin vähän keltaisia päin ajamisesta. Kyse on tässä tietenkin vain yksittäistapauksesta, mutta kun vastaanlaisia näkee harva se päivä. Ja mitä olen itse huomannut, niin toiseen suuntaan menevien valot varsinkin kävelijöiden, vaihtuvat aika nopeasti toisten mennessä punaiselle. Mutta joo, ammattilaisbussikuskien on varmaan kukaan kuullut myöntävän, että vähän mennään punaisia päin välillä.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ihan sama, vaikka kestäisivät minuutin. Mutta jos ambulanssilla on vihreä valo ja samalla puolikas bussin kylki edessään, niin siinä on kyllä kyse ihan jostain muusta kuin vähän keltaisia päin ajamisesta.

Suomessa käyttöön sama systeemi kuin esim. Venäjällä, jossa keltaiset syttyvät molemmille suunnille yhtä aikaa. Eli kun toiselle syttyy punainen, syttyy samanaikaisesti toiselle vihreä.

Siinä ei paljoa keltaisilla leikitä tai aina pamahtaa.
 

Nupe#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suomessa käyttöön sama systeemi kuin esim. Venäjällä, jossa keltaiset syttyvät molemmille suunnille yhtä aikaa. Eli kun toiselle syttyy punainen, syttyy samanaikaisesti toiselle vihreä.

Siinä ei paljoa keltaisilla leikitä tai aina pamahtaa.

Niin ja kuinkakohan fiksua tämmöinenkin sitten olisi? Koska se on varma juttu, että alkaisi napsahtelemaan enemmänkin. Ei järin turvallista tuokaan.
 

Rocco

Jäsen
Niin ja kuinkakohan fiksua tämmöinenkin sitten olisi? Koska se on varma juttu, että alkaisi napsahtelemaan enemmänkin. Ei järin turvallista tuokaan.
Loppuisi ainakin punaisia päin ajaminen. Pari autoa kun ruttaa niin lompakko puree perseeseen joka kerta sen jälkeen kun punainen valo on lähellä syttyä.

Toinen vaihtoehto on kamerat joka valoristeykseen. Kun punainen syttyy, kamera aktivoituu ja kuvaa kaikki tapahtumat sen jälkeen. Helppoa.
 
Mä taas luulin, että juuri ton fysiikan lain takia sitä bussia pitää joissain kohtaa ajaa hieman varovaisemmin, jotta sen saa pysähtymään. Ja toinen kysymys on se, että miten fiksua sitä bussia on sitten ihan Turun keskustassa ja risteyksessä pakko ajaa sitä 50-60 km/h? No tietystikin siksi, että ei joutuisi pysähtymään valoihin, mutta noin muutenkin.

Niin no, minä sanoinkin heti kärkeen että kyseiseen tapaukseen en ota kantaa. Ja tuossa tapauksessa on todennäköisesti tehty väärin bussikuskin toimesta. Keskustan alueella valoristeyksissä ei tosiaan tule ajettua sitä 50-60, nuo nopeudet on lähinnä nelikaistaosuuksilla kaupunginosien välillä. Keskustan alueella erittäin harvoin se valon vaihtuminen tulee yllätyksenä ja silloinkin ehtii hyvin jarruttamaan.
Mopoista ja bussin jarrujen tehosta tuli mieleen tapaus jonkun viikon takaa. Mopo tulee suoraan eteen huoltsikan pihasta ja muutenkin siinä kohtaa on näköesteitä. Löin jarrut pohjaan ja mopo ehti just ja just alta pois. Onneksi ei ollut matkustajia kyydissä ja mopoilija säikähti aika pahasti tilanteessa. Koska sen jälkeen kun se oli ehtinyt alta pois ei ilmeisesti shokiltaan pystynyt ajamaan vaan siirtyi taluttamaan mopoaan. Toivottavasti oppi tapauksesta jotain. Itseäkin aika pahasti säikäytti. Mopoilijoiden kanssa saa tosiaan olla aika varuillaan. Koskaan ei tiedä tuleeko ne sieltä pyörätieltä siihen autotielle eteen tms.
 

Tuplahuuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalapa
Suomessa käyttöön sama systeemi kuin esim. Venäjällä, jossa keltaiset syttyvät molemmille suunnille yhtä aikaa. Eli kun toiselle syttyy punainen, syttyy samanaikaisesti toiselle vihreä.

Siinä ei paljoa keltaisilla leikitä tai aina pamahtaa.

Venäjällä ja taisi olla Virossakin jossain käytössä systeemi, jossa valotolpassa näkyy kauanko on valon vaihtumiseen aikaa (sekuntinäyttö). Toimii sekä punaisilla että vihreillä. Ei tarvitse arvailla milloin vaihtuu.

Ylipitkät suoja-ajat valojen vaihtumisen välillä ovat aikojen saatossa alkaneet toimia itseään vastaan. Kun porukka tietää, että vielä ehtii punertavalla valolla, niin tottakai silloin vielä ajetaan.

Jossain olen nähnyt myös valojen vaihduttua eteen nousevan rautatolpan tiestä. Eipähän ainakaan ajeta punaisia päin.
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Liikennesäännötkin useimmilla kuskeilla tuntuu olevan totaalisesti hukassa ja meno on sen mukaista.

Siksi mopokortin hintaa päivitetään reilusti ylöspäin. Ja samalla lisätään liikennekoulutusta.
Meinasin muuten itsekkin jäädä "derpii"n alle muutama päivä sitten. Ajoin polkupyörällä oikealla puolella tietä ja mopo kuski halusi vähän oikasta mutkassa ja päätti tulla samalle kurssille meikäläisen kanssa.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Bussit eivät ajele sen enempää tai vähempää punaisia päin kuin muutkaan.

Auton rattiin istuminen saa harvoin kenestäkään esiin luonteen parhaita puolia.

Autoilu on monelle kansalaiselle pippelinjatkeen mittailua ja kisailua. Ymmärtäähän sen että ottaa päähän kun jollakin on vieläkin isompi ja sitä pitäisi ymmärtää kunnioittaa valtion ja fysiikan lakien mukaisesti.

Veikkaan, että eräitäkin bussikuskeista kovaa marinaa pitäviä vain harmittaa, kun on pakko ottaa edes joku joskun huomioon, ettei tulisi pipi ja ruttua peltiin.

Jokainen autoilija joka väittää ettei koskaan paina kaasua kun valo vaihtuu keltaiseksi, ei aja koskaan ylinopeutta ja pysähtyy suojatien eteen aina silloin kun laki niin vaatii, valehtelee.

Ainoastaan jollain edellisessä virkkeessä sivutulla kuvitteellisella hahmolla voisi olla varaa isommin nillittää jostain bussikuskeista yksittäisenä ryhmänä. Muiden taholta se antaa jotenkin surkuhupaisan vaikutelman.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Meidän kaista oli tukossa, mutta liikennemerkit näyttivät meille etuajo-oikeutta.
Tämä on käsittääkseni äärimmäisen harvinaista. En taida koskaan olla törmännyt tietyöalueeseen, jossa tukitulla kaistalla on etuajo-oikeus. Etuajo-oikeus on aina ollut sillä kaistalla, joka ei ole sulki.
 

Rocco

Jäsen
Tämä on käsittääkseni äärimmäisen harvinaista. En taida koskaan olla törmännyt tietyöalueeseen, jossa tukitulla kaistalla on etuajo-oikeus. Etuajo-oikeus on aina ollut sillä kaistalla, joka ei ole sulki.
Joskus etuajo-oikeuksia voidaan muuttaa riippumatta siitä kumpiko kaista on suljettu, esim. paluuliikenteen tai työpaikkamatkustuksen vuoksi. Olisihan se aikamoinen tukos jos aamulla kaupunkiin töihin menevien kaista olisi tukossa ja väistämisvelvollisuus, kun liikenne siihen suuntaan on moninkertainen. Onneksi kiireisillä alueilla on usein liikenteenohjaajat tai valot päästämässä autot vuorotellen molemmista suunnista.

Itse ihmettelen, miksi Suomessa säästellään torven käyttöä. Jenkeissä ollessani jokaiselle liikennettä tukkivalle soitettiin torvea. Suomessa kaikki vaan katsotaan läpi sormien ja manataan autossa sisällä, sitten kirjoitetaan tänne. Itse ainakin painan heti torvea jos joku vaikka tukkii risteyksen kääntymällä vasemmalle kiellosta huolimatta tms. Se on ilmainen opetus väärintekijälle.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Joskus etuajo-oikeuksia voidaan muuttaa riippumatta siitä kumpiko kaista on suljettu, esim. paluuliikenteen tai työpaikkamatkustuksen vuoksi. Olisihan se aikamoinen tukos jos aamulla kaupunkiin töihin menevien kaista olisi tukossa ja väistämisvelvollisuus, kun liikenne siihen suuntaan on moninkertainen.

Jep. Näin ainakin täälläpäin toimitaan. Tullut muutamankin kerran kiroiltua, kun itsellä työmatkat suuntautuvat juurikin päinvastoin, kuin suurimmalla osalla. Siinä sitten kyttäät aamuin illoin missä kohtaa tulisi rako.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
En taida koskaan olla törmännyt tietyöalueeseen, jossa tukitulla kaistalla on etuajo-oikeus. Etuajo-oikeus on aina ollut sillä kaistalla, joka ei ole sulki.

Yrittäkää nyt vihdoinkin ymmärtää, että Suomen tieliikennelaki ei tunne termiä etuajo-oikeus - on olemassa vain väistövelvollisuus.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse ainakin painan heti torvea jos joku vaikka tukkii risteyksen kääntymällä vasemmalle kiellosta huolimatta tms. Se on ilmainen opetus väärintekijälle.

Millä tavalla liikenneturvallisuus ja kanssa-autoilijoiden ajo-osaaminen paranee, kun sinä soitat virheen nähtyäsi torvea? Ja mihin tämä parantava vaikutus mielestäsi perustuu?
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Millä tavalla liikenneturvallisuus ja kanssa-autoilijoiden ajo-osaaminen paranee, kun sinä soitat virheen nähtyäsi torvea?
Ainakin sillä voi osoittaa sille väärin ajavalle, että tekee virheen, jos se vaikka ottaisi siitä opikseen. Suomessa tosin torvensoitto otetaan vastaan yleensä pelkällä ärtymyksellä, joten opin perillemeno voi olla aika poikkeuksellista. Lisäksi joissain tilanteissa torvella voi varoittaa ihan konkreettisesta vaarasta. veikkaan että suurin osa autoilijasta vain katsoisi autossaan tekemättä mitään, vaikka torvea soittamalla voisi estää onnettomuuden synnyn.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös