Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 016 769
  • 12 402

Rocco

Jäsen
Millä tavalla liikenneturvallisuus ja kanssa-autoilijoiden ajo-osaaminen paranee, kun sinä soitat virheen nähtyäsi torvea? Ja mihin tämä parantava vaikutus mielestäsi perustuu?
Jos väärin tekeville ihmisille ei kerro että he tekevät väärin, he tekevät sen varmasti uudelleen. Ja samalla toivon että he hieman häpeisivät itseään kun ovat torvensoiton kohteena jossakin missä on ihmisiä paljon. Toivoisin että he samalla tajuaisivat ettei liikenteessä voi tehdä ihan mitä haluaa, jos poliisi ei satu näkemään,
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Mikä helvetti siinä on, että sitä vilkkua ei voi laittaa ajoissa päälle, vaan se laitetaan päälle samalla hetkellä kun aletaan kääntää rattia? Mitä hyötyä siitä enää siinä vaiheessa on?

Aika moni tuntuu käyttävän vilkkua vain sen takia, että laki niin vaatii, ei siksi, että kertoisivat sillä kanssa-autoilijoille aikomuksistaan.

Nyt taas kesätöissä kun tulee vietettyä 5-6 tuntia päivässä tien päällä Tampereen taajamassa, näitä vatipäitä osuu kohdalle aina se kymmenkunta joka päivä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tänään ajeltiin isäukon kanssa tietä, jossa oli tietyöt menossa. Meidän kaista oli tukossa, mutta liikennemerkit näyttivät meille etuajo-oikeutta. Isä lähti ajamaan vastaantulijoiden kaistaa ja joku valopää sieltä lähti tulemaan vastaa. Pattitilanteessa vastaantulevaa autoa ohjannut nainen taisi mennä jonkinlaiseen paniikkiin, hän vain istui ratin takana suu auki eikä näyttänyt tietävän mitä tehdä, eikä hänen miehestään ollut pahemmin apua, sillä hän keskittyi näyttämään meille kansainvälisiä käsimerkkejä.

En tiedä onko paikalla mahdollisesti ollut liikennemerkkijä 221. Etuajo-oikeus kohdattaessa ja 222. Väistämisvelvollissu kohdattaessa ?
Mielestäni tuollaiset merkit ovat erittäin harvinaisia tietyöalueella käytettyinä, mutta ei ihan mahdottomiakaan. Yleensä tuollaisia käytetään joidenkin kapeiden siltojen kohdalla jossa 2 autoa ei mahdu kohtaamaan toisiaan yhtäaikaa...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minua ihmetyttää kovasti tämä parkkeeraamisen vaikeus, joka hyvin monella suomalaisella näyttää olevan. On se nyt ihan käsittämätöntä että kun autossa kuitenkin on ne kääntyvät etupyörät niin miten sitä autoa ei saa mitenkään mahtumaan siihen autoa selkeästi isompaan parkkiruutuun. Vai onko vaan niin että jotkut eivät jaksa välittää, eikä heitä kiinnosta vittuakaan mahtuuko muut parkkipaikalle, kunhan vaan itse saa sen koslan mahdollisimman helposti parkkiin? Vittu että on tällä viikolla taas nähnyt oikein useamman mestariteoksen, kun yhdellä autolla on saatu täytettyä kaksi parkkiruutua.

Sitten toinen juttu jota tänään viimeksi ihmettelin, on se kun jotkut vanhat ukot jättävät autonsa liikennevaloissa pari-kolme autonmittaa sen pysähtymispaikkaa osoittavan viivan taakse. Eikö sitä nyt ihan suoraan vaan voisi ajaa siihen viivaan saakka, miksi helvetissä se auto pitää pysäyttää monen metrin päähän? Sitten kun siinä vielä tyypilliseen tapaan aletaan arpomaan oikeaa vaihdetta yms. kun se valo vaihtuu niin hyvällä tuurilla sen vihreän aikana ei ehdi kukaan muu mennäkään risteyksen läpi.
 

Kyylä

Jäsen
Sovitaanko nyt porukalla, että miten siellä kiihdytyskaistalla ajetaan?

Ajelen jatkuvasti moottoritietä ja jatkuvasti olen saman tilanteen edessä; kiihdytyskaistalta työntää auto moottoritielle ja kuljettaja pitää etuoikeutenaan päästä tielle keinolla millä hyvänsä. Yleensä keino on se, että moottoritiellä ajavan on annettava tietä ja vaihdettava kaistaa.

Tietääkseni väistämisvelvollisuus on sillä, joka tielle on pyrkimässä, ei suinkaan moottoritiellä jo ajavalla. Ymmärrän toki, että joustavuutta tarvitaan ja toki jos tilanne on tiukka niin väistää pitääkin. Jotkut urpot vaan ajattelevat, että moottoritiellä kyllä aina väistetään ja sitten vaan tullaan. Entäpä jos mahdollisuutta väistää ei ole tai väistöliike aiheuttaa vaaratilanteen? Ja lopulta - kuinka usein Suomen teillä on se tilanne, ettei moottoritieltä löyty yhdelle autolle tilaa, jos vaan uskaltaa autonsa kiihdyttää 120km/h ja tehdä pienen sivuttaisen ohjausliikkeen?
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Yrittäkää nyt vihdoinkin ymmärtää, että Suomen tieliikennelaki ei tunne termiä etuajo-oikeus - on olemassa vain väistövelvollisuus.
Mikähän se tämä liikennemerkki sitten on?

EDIT: Ja tuolta Niilon jo linkittämältä sivulta löytyy se aiheeseen liittyvä liikennemerkkikin. Siinäkin on jännä termi, mitä "Suomen tieliikennelaki ei tunne".
 
Viimeksi muokattu:

Rocco

Jäsen
Ajelen jatkuvasti moottoritietä ja jatkuvasti olen saman tilanteen edessä; kiihdytyskaistalta työntää auto moottoritielle ja kuljettaja pitää etuoikeutenaan päästä tielle keinolla millä hyvänsä. Yleensä keino on se, että moottoritiellä ajavan on annettava tietä ja vaihdettava kaistaa.

Tietääkseni väistämisvelvollisuus on sillä, joka tielle on pyrkimässä, ei suinkaan moottoritiellä jo ajavalla.
Päivittäin tähän törmää, valitettavasti.

Monet ei tiedä, että kiihdytyskaista on nimensä mukainen; kiihdytyskaista. Siinä on se ramppi sekä koko matka moottoritien rinnalla kiihdyttää auto oikeaan nopeuteen ja jo siinä rampilla katsoa mihin väliin oma auto parhaiten mahtuu. Aivan liian moni tulee rampilta jotakin 80-100km/h nopeudella, ja vasta tämän jälkeen alkaa miettiä mitä tekisi seuraavaksi. Sitten ollaan hätä kädessä kun autoja menee ohi 120km/h, ja itse ei meinaa mahtua mukaan ja kaista alkaa loppua.

Ei näin, ei näin.
 

Jindebyne

Jäsen
Sitten toinen juttu jota tänään viimeksi ihmettelin, on se kun jotkut vanhat ukot jättävät autonsa liikennevaloissa pari-kolme autonmittaa sen pysähtymispaikkaa osoittavan viivan taakse. Eikö sitä nyt ihan suoraan vaan voisi ajaa siihen viivaan saakka, miksi helvetissä se auto pitää pysäyttää monen metrin päähän?

Tähän on pakko itsekin lisätä yksi juttu, jota olen oikeasti miettinyt kauan ja jos jollain palstalaisella on järkeenkäypä vastaus, niin kertokaa nyt ihmeessä minullekin.

Eli henkilö tulee autolla liikennevaloihin, jotka ovat punaisella. Henkilö pysäyttää auton esim. viisi metriä pysähtymispaikasta tai edelläolevasta autosta, auto on paikoillaan n.3-5sec ja sitten yhtäkkiä henkilö liu'uttaa autonsa vasta toisen auton perään. Tästähän yleensä seuraa liu'uttelu suklaajuna, mutta nykyään olen jo itse sen verran kyllästynyt tätä tyyliä harrastaviin autoilijoihin, etten itse edes jaksa lähteä liu'uttelemaan hänen takapuskuriinsa, vaan jatkan matkaa vasta kun vihreät syttyvät.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tähän on pakko itsekin lisätä yksi juttu, jota olen oikeasti miettinyt kauan ja jos jollain palstalaisella on järkeenkäypä vastaus, niin kertokaa nyt ihmeessä minullekin.

Eli henkilö tulee autolla liikennevaloihin, jotka ovat punaisella. Henkilö pysäyttää auton esim. viisi metriä pysähtymispaikasta tai edelläolevasta autosta, auto on paikoillaan n.3-5sec ja sitten yhtäkkiä henkilö liu'uttaa autonsa vasta toisen auton perään. Tästähän yleensä seuraa liu'uttelu suklaajuna, mutta nykyään olen jo itse sen verran kyllästynyt tätä tyyliä harrastaviin autoilijoihin, etten itse edes jaksa lähteä liu'uttelemaan hänen takapuskuriinsa, vaan jatkan matkaa vasta kun vihreät syttyvät.

Monesti tuota tapahtuu ylämäessä. Vaikka olisi loivakin mäki, niin ne haluavat, ettei seuraava auto tule takapuskuriin kiinni. Näin olen tuon itselleni selittänyt. Monesti näkee, että auto odottaa vain, että pysähdyn ja ottaa sitten muutaman metrin eteenpäin. Toki tuo voi olla ihan vain tapakin. Kieltämättä vähän ärsyttävää.
 

Jindebyne

Jäsen
Monesti tuota tapahtuu ylämäessä. Vaikka olisi loivakin mäki, niin ne haluavat, ettei seuraava auto tule takapuskuriin kiinni.

Ylämäessä ehdottomasti ymmärrän kyseisen tavan, itsekin pyrin jättämään edelläolevaan autoon reilumman turvavälin, että hänen on helpompaa lähteä.

Mutta nimenomaan tasaisella tieosuudella tämä kyseinen tapa herättää kummastusta.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ylämäessä ehdottomasti ymmärrän kyseisen tavan, itsekin pyrin jättämään edelläolevaan autoon reilumman turvavälin, että hänen on helpompaa lähteä.

Mutta nimenomaan tasaisella tieosuudella tämä kyseinen tapa herättää kummastusta.

Juuri näin teen itsekin. Nyt kun tarkemmin mietin, niin tulee mieleen, mitä olen joskus ajatellut tästä. Esim. omaa kotiani lähimmässä risteyksessä kääntyvät autot ajavat läheltä. Joskus on napsahtanut kivi autoon, kun olen ollut lähimpänä jonottamassa. Tuli mieleen vaan, että yksi syy voisi olla tuossa. Toki eihän se edelleenkään kaikkia tapauksia selitä.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Henkilö pysäyttää auton esim. viisi metriä pysähtymispaikasta tai edelläolevasta autosta, auto on paikoillaan n.3-5sec ja sitten yhtäkkiä henkilö liu'uttaa autonsa vasta toisen auton perään.
90-luvun alkupuolella Young Drivers -autokoulut kuulema opettivat jättämään jonoon pysähdyttäessä "pakoreitin", siltä varalta että joku on takaa tulossa ns. lujjoo päin. Tämä pakoreitti sitten käsittääkseni ajetaan kiinni kun takaa tuleva on pysähtynyt, jotta jonoon ei jäisi pitkiä välejä.
 

sannifan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Eli henkilö tulee autolla liikennevaloihin, jotka ovat punaisella. Henkilö pysäyttää auton esim. viisi metriä pysähtymispaikasta...

Joissain autokouluissa opetetaan jättämään kaikissa risteyksissä, ja kaikissa tapauksissa vähintään auton mitta edellä olevaan autoon / risteysalueen alkuun. Ainakin Lappeenrannassa monet risteykset täyttyvät varsin nopeasti tällä tavalla toimittaessa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
90-luvun alkupuolella Young Drivers -autokoulut kuulema opettivat jättämään jonoon pysähdyttäessä "pakoreitin", siltä varalta että joku on takaa tulossa ns. lujjoo päin. Tämä pakoreitti sitten käsittääkseni ajetaan kiinni kun takaa tuleva on pysähtynyt, jotta jonoon ei jäisi pitkiä välejä.

Tämän selityksen olen minäkin kuullut. Äärimmäisen rasittavaa, vielä kun tuo alkaa kertautua kymmenen auton tehdessä vuorollaan samaa. Itse en tee, vaan jätän sen välin sitten vähän isommaksi jos edessäni seissyt auto siirtyykin viisi metriä eteenpäin. Paitsi siirryn, mikäli takana on ahdasta ts. joku saattaa tukkia risteyksen ellen siirry.

Terveiset muuten sille mopoauton kuljettajalle, joka ohitti minut Parolan taajamassa tiistaina neljänkympin alueella arviolta kuuttakymppiä. Anteeksi, jos vaimoni ja minun nauru loukkasi, mutta näytit vaan niin huvittavalta siinä vihaisesti mulkoillessasi. Aion muuten jatkossakin ajaa neljääkymppiä neljänkympin alueella, joten saatat päästä sinne Mierolan grillille viisi sekuntia myöhemmin ellet mene toistekin ohi.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Terveiset muuten sille mopoauton kuljettajalle, joka ohitti minut Parolan taajamassa tiistaina neljänkympin alueella arviolta kuuttakymppiä. Anteeksi, jos vaimoni ja minun nauru loukkasi, mutta näytit vaan niin huvittavalta siinä vihaisesti mulkoillessasi. Aion muuten jatkossakin ajaa neljääkymppiä neljänkympin alueella, joten saatat päästä sinne Mierolan grillille viisi sekuntia myöhemmin ellet mene toistekin ohi.

No tämä oli kyllä hauskinta mitä olen lukenut aikoihin. Juttuhan on niin, että liikenteessä mopoautojen kuljettajilla ei ole edes mielipiteitä. Jos mopedi alkaa vituttamaan, niin tuollaisen parisataa kiloa painavan nakkikattilanhan käy äijä kun äija kaatamassa nurin.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ei tuo mopedi vituttanut eikä mitään muutakaan, vaan sen kuljettajan käytös herätti suurta hilpeyttä. Sillä pojalla on vielä hyvin kivinen tie edessään monessakin mielessä, ellei asennemaailma aikuistu. Luotan kuitenkin siihen, että kasvua tapahtuu hänenkin kohdallaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten mahtaa mennä "väistämisvelvollisuudet" X risteyksessä, jossa sivuteiltä on suoraan eteenpäin ajajille sekä vasemmalle kääntyville liikennevalo-ohjaus ja oikealle kääntyjille pelkkä kärkikolmio, tilanteessa jossa samalle kaistalle on kääntymässä auto sekä kolmion takaa että vihreiden valojen takaa?
 
Miten mahtaa mennä "väistämisvelvollisuudet" X risteyksessä, jossa sivuteiltä on suoraan eteenpäin ajajille sekä vasemmalle kääntyville liikennevalo-ohjaus ja oikealle kääntyjille pelkkä kärkikolmio, tilanteessa jossa samalle kaistalle on kääntymässä auto sekä kolmion takaa että vihreiden valojen takaa?

En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta eikö kolmion takaa tuleva luonnollisesti väistä?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
On tullut vietettyä pari viikkoa toimistolla. Sinne pääseminen edellyttää ajamista pääkaupunkiseudun vilkkaimmilla väylillä. Lisäksi Helsinki Cup viime viikolla mahdollisti päivittäisiä ajeluja Hakamäentien sokkeloissa.

Liikennemääräthän ovat aika pienet. Yllätyksekseni pitää kuitenkin olla paljon tarkempana kuin normaaliaikoina. Etenkin ammattiautoilijat tulkitsevat lisääntyneen tilan siten, ettei mitään sääntöjä tarvitse noudattaa. Joka päivä olen saanut jarrutella( ei siis hidastamista vaan yllättäviä äkkijarrutuksia) ja väistellä vilkutta kaistaa vaihtavia, tai kolmion takaa eteen tunkevia busseja , takseja ja rekkoja.

Hakamäentiellä tietysti ajetaan miten sattuu, ei siinä mitään. Millään en kuitenkaan osannut varautua siihen, että edellä oleva taksi pysähtyy ja alkaa kylmästi peruuttaa liikennettä vastaan väärän reitin valittuaan. Pakko oli takanatulijoiden tehdä äkkipysäys ja antaa tilaa.

Yritäpä noudattaa nopeusrajoituksia ( + normaali 5-10 km/h) lukuisilla tietyöalueilla. Allhaisemman nopeuden alueilla saat poikkeuksetta kärkkyjän tappituntumaan. Sama idiootti jää horisonttiin heti kun nopeusrajoitus taas nousee. Parhainta antia ovat opettajat, jotka ajavat kiinni puskuriin ja sitten tekevät äkkiohituksen murhaavan katseen kera, kun olen hiljentänyt liikennemerkin edellyttämän nopeuteen. En hiljennä jarrulla, vaan annan auton hissuksiin hiipua.

Terveisiä myös reippaalle motoristille joka jaksoi ajaa vasemmassa takarenkaassa kiinni ja välillä samalla kaistalla vieressä käyden välin Hyrylä- Järvenpää- Sipoontie-Pohjoisväylä - Kyrölän risteys eilen klo 21.00 . Ohitustilaa olisi ollut koko ajan.

Huomenna lomalle ja tarkkailemaan autoilijoiden virheitä matkalla Länsi-Suomeen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan samalla tavalla kuin risteyksessä, jossa käännyt vasemmalle ja sinulla ja vastakkaisesta suunnasta tulevilla on yhtä aikaa vihreät valot.
Näin omastakin mielestä tämä menee, mutta jostain syystä usein kun olen kääntymässä oikealle, jyräävät vastakkaisesta suunnasta tulevat kylmästi eteen...
 

ditrim

Jäsen
Terveiset muuten sille mopoauton kuljettajalle, joka ohitti minut Parolan taajamassa tiistaina neljänkympin alueella arviolta kuuttakymppiä. Anteeksi, jos vaimoni ja minun nauru loukkasi, mutta näytit vaan niin huvittavalta siinä vihaisesti mulkoillessasi. Aion muuten jatkossakin ajaa neljääkymppiä neljänkympin alueella, joten saatat päästä sinne Mierolan grillille viisi sekuntia myöhemmin ellet mene toistekin ohi.

Mahtanut olla koominen tilanne. Itse näin/tajusin/erotin mopoauton Smartin miniautosta ensimmäisen kerran, kun satuin olemaan valtiovierailulla juurikin Parolassa. Markot siinä painoivat pois ärrältä, yhdellä oli Derby, toisella skootteri, kolmannella mopoauto ja neljäs polki polvet suussa fillarilla.

Noita mopoilijoita pelkään nykyään liikenteessä, erityisesti näitä skootterityttöjä. Mopoilijat ajelevat kaupungissa viereikkäin, siksakkia, heittävät läppää ja sitten kolisee. Itsekkin vetäisin 16-vuotiaana pakettiauton kylkeen, tosin vika oli autoilijan. No, voltilla ohjaustangon yli vastaantulijan kaistalle, PV pillun päreiksi ja poliisit paikalle. Vika oli kuulemma molempien ja sitten kaupan päälle PV vietiin tutkattavaksi. Romu kulki ison kytän alla tutkan mukaan 46 km/h. Eli ei tullut seurauksia, muuta kuin mopo ja paikat paskaks.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Hei sinä kusipää, joka ajelet valkoisella VW Transporterilla ilman valoja Kuopiossa ja vaihtelet kaistaa nenän edessä vilkkua käyttämättä, jos en olisi ehtinyt jarruttaa, niin näinkin rauhallinen kaveri olisi tullut ja lyönyt sinua niin sanotusti turpaan. En muista, että koskaan aiemmin olisin suuttunut liikenteessä, mutta nyt dorka valitsit väärän päivän.

Muropaketistako kortin löysit urpo, häh?
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Navigaattori pakolliseksi autoihin! Vituttaa ajaa letkassa 80 kilsan rajoitusalueella, kun kärjessä ajava ajaa mittarinsa mukaan juuri kahdeksaakymppiä, mutta oikeasti ajaakin n. 5 kilsaa/h hiljempaa eli alinopeutta. Luulisi ihmisten jo oppivan, että autojen mittarit näyttävät lähes kaikissa merkeissä tuon verran liikaa (lähde Esko Riihelä). Navigaattorin mittari taas näyttää yleensä oikein.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös