Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 114 357
  • 13 154

Rocco

Jäsen
Voi hyvät hyssykät... Eilen ajelin Etelä-Pohjanmaan lakeuksilla autollani, ja en voi tajuta mikä siellä ihmisiä vaivaa. Pääasiassa nopeusrajoitus oli 100km/h, joissakin paikoissa 80km/h. Keli oli erinomainen, eli pilvetön taivas, kuiva keli ja valoisa ilta. Tästä huolimatta matkalla porukka mateli jonossa, ja ajoi jatkuvasti n. 10-15km/h alinopeutta!

Ei siinä mitään jos joku ajaa tuota nopeutta, mutta se oli lähinnä sääntö että reipasta alinopeutta kaikki ajoi. Ikävää ohitella pitkiä autojonoja kerta kerran jälkeen. Mikä ihme siinä on, että uusilla autoilla erinomaisissa olosuhteissa ei kyetä ajamaan muutenkin matalaa kattonopeutta... Ei voi kuin ihmetellä!
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ei voi kuin ihmetellä!

Joo, mutta satanen alkaa olla jo aika monille liian kova vauhti. Parempi kun ajavatkin alle tuon, jos kerran ei taidot riitä ajaa ns. normaalia vauhtia. Itse ainakin mieluummin ohitan noita hitaampia kuin väistelen satasta ajavia perheenäitejä, jotka eivät yksinkertaisesti osaa ajaa sataa.

Suomessa on kuitenkin pääasiassa ihan hyvät mahdollisuudet ohittaa hitaampia.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Voi hyvät hyssykät... Eilen ajelin Etelä-Pohjanmaan lakeuksilla autollani, ja en voi tajuta mikä siellä ihmisiä vaivaa. Pääasiassa nopeusrajoitus oli 100km/h, joissakin paikoissa 80km/h. Keli oli erinomainen, eli pilvetön taivas, kuiva keli ja valoisa ilta. Tästä huolimatta matkalla porukka mateli jonossa, ja ajoi jatkuvasti n. 10-15km/h alinopeutta!

Itse olen pistänyt saman merkille Pohjanmaalla ajellessani. Ehkä ihmisten rauhallisen ajotavan vuoksi sielläpäin noita 100 km/h:n nopeusrajoituksellisia tienpätkiä on edelleen melko runsaasti. Vaaratilanteita siinä syntyy, kun joku tahtoisi ajaa rajoitusten mukaan.
 

12961

Jäsen
Ei pidä paikkaansa. Mittari säädetään näyttämään liikaa sen takia, että lain mukaan se ei saa näyttää liian vähän, ja sama virhe pysyy .

Näin siis vain uusissa autoissa joissa on sähköinen nopeusmittari.

Perinteisellä tekniikalla nopeusmittarin virhe on %:a nopeudesta, usein jotain 10% luokkaa. Näin esim mittarivirhe on 100km/h nopeudessa 10 ja tuplanopeudessa tuplasti. Näin toteutettuja mittareitya on vielä uusissakin autoissa, erityisesti edullisimmissa malleissa. Valtaosassa Suomen teillä liikkuvista autoista on perinteinen, mekaaninen nopeusmittari ja mittarivirhe kasvaa suoraan suhteessa nopeuteen.

Mittarin näyttämän säädon syy on aivan oikein.
 
Itse olen pistänyt saman merkille Pohjanmaalla ajellessani. Ehkä ihmisten rauhallisen ajotavan vuoksi sielläpäin noita 100 km/h:n nopeusrajoituksellisia tienpätkiä on edelleen melko runsaasti. Vaaratilanteita siinä syntyy, kun joku tahtoisi ajaa rajoitusten mukaan.

Sama ilmiö oli havaittavissa Keski-Suomessakin kun ajelin vähän pienempiä kantateitä. Rajoitus oli kuitenkin se 80 ja siellä pystyi sitä vauhtia ihan hyvin ajamaan, mutta silti oli ainakin 5 kertaa siinä 150km matkalla joku joka körötteli 60-70, jopa satasen alueella. Eikä ne kaikki ollut jotain pappoja, mukaan mahtui nuorempaakin miestä mersulla. Ja sitten ei pääse ihan helpolla ohi, kun on sitä mutkaa mutkan perään. Itsellekin vähän tuntemattomia teitä ne oli, mutta silti niissä kyllä pystyy ajamaan ihan normaalivauhtia. Alkumatkasta oli joku ihan fiksu tapaus kuitenkin liikkeellä, kun oli vähän enemmän liikennettä niin tämä hitaasti ajava pysähtyi sitten bussipysäkille ja päästi letkan ohitseen.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Tällä viikolla meinasi saada kolhuja sekä auto että mies. Ensimmäinen tilanne kaupungilla. Kaksi vasemmalle kääntyvää kaistaa, joista itse ajoin oikeanpuolimmaista eli ulkokurvissa, hopeanharmaan Toyotan ratissa joku keski-ikäinen ämmä lähti valoista viereisellä kaistalla. Heti liittymän jälkeen, suoran avautuessa, vilkutta kaistan vaihto aivan suoraan eteeni. Ei ollu montaakymmentä senttiä puskureiden välissä ilmaa, ja se sokea hasardikuski tuskin tajusi, miksi soitin riikkaria hänen takanaan. Olisi pitänyt kopsauttaa tilaisuuden tullen, opettelisi seuraamaan liikennettä saatana.

Sitten siirrytään baarikadulle, lauantai-ilta ja kello lähentelee puoltayötä. Jalankulkijoille oli vihreä valo, mutta niin sieltä vain mustalla mersulla pyyhällettiin punaisia päin. Yksi askel taaksepäin, muuten oltaisiin sairaslomalla. Ja kun kyseinen pätkä on yöaikaan aivan täynnä porukkaa, niin pienoisesta ihmeestä puhutaan kun kehenkään ei sattunut.

Saatanan savolaiset.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Turvaväli on varsinkin näin kesällä monelle kuskille täysin tuntematon käsite. Miksi helvetissä pitää roikkua lähes takapuskurissa kiinni, vaikkei ole aikeissakaan ohittaa? Tänäänkin joku vitun seniili vanhalla Corsallaan paineli ihan tappituntumalla meikäläisen perässä satasen nopeusrajoitusalueella. Vitutti ja pelotti yhtä aikaa.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Joo, mutta satanen alkaa olla jo aika monille liian kova vauhti. Parempi kun ajavatkin alle tuon, jos kerran ei taidot riitä ajaa ns. normaalia vauhtia. Itse ainakin mieluummin ohitan noita hitaampia kuin väistelen satasta ajavia perheenäitejä, jotka eivät yksinkertaisesti osaa ajaa sataa.

Suomessa on kuitenkin pääasiassa ihan hyvät mahdollisuudet ohittaa hitaampia.
Mikäli satasta ajetaan, niin silloin ei hirveästi välttämättä tarvitse edes ohitella. Jos useampi kuski ajelee reippaasti alinopeutta (kuten Roccon viestistä käsitin), niin ohittaminen ei ole aina kovin helppoa. Pitkien jonojen ohittaminen on monessakin mielessä varsin riskialtista ja turhauttavaa puuhaa. Mikäli autoilijat ajaisivat edes lähelle nopeusrajoitusten mukaisesti, niin hirveitä jonoja tuskin syntyisi ja ohittaminen olisi paljon helpompaa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin ja jos jonoissa ajavat jättäisivät väliä edelläajavaan, pääsisi heistä hieman helpommin ja turvallisemmin ohi. Monesti tien päällä näkee näitä perseessä roikkujia, jotka eivät esim. rekan ohi mene, mutta vaikeuttavat tuntuvasti muiden ohituksia.

Kun ohitat tällaisen rekan perään liimautuneen henkilöauton sekä sen edessä ajavan rekan pakettiautolla, uskaltaa perässäroikkuja ohittaa myös sen rekan seuraavalla suoralla.
 

Nupe#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei pidä paikkaansa. Mittari säädetään näyttämään liikaa sen takia, että lain mukaan se ei saa näyttää liian vähän, ja sama virhe pysyy .

Niin, nimimerkki 12961 tuolla jo oikaisikin jo asian ettei se nyt ihan noin mene. Ja miten tämä mittarin säätäminen nyt tähän liittyy? Eiköhän tuon kaikki tiedä miksi mittari näyttää ennemmin liian vähän kuin liian paljon.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Niin, ei se ensimmäinen autoilija jonoa tee, vaan ne jotka jäävät siihen perään roikkumaan. Tuntuu, että osalla kuskeista pitää olla kilometrin tyhjä suora edessä, ennen kuin uskaltaa ohittaa.

Jos ei halua ohittaa, niin jättäisivät edes turvaväliä edellä ajavaan, niin ei tartte vilautella valoja, kun itse joutuu "tunkemaan" pienehköihin väleihin, kun kuuden auton ohitus yhdellä kerralla harvoin onnistuu turvallisesti...
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, ei se ensimmäinen autoilija jonoa tee, vaan ne jotka jäävät siihen perään roikkumaan. Tuntuu, että osalla kuskeista pitää olla kilometrin tyhjä suora edessä, ennen kuin uskaltaa ohittaa.

Jos ei halua ohittaa, niin jättäisivät edes turvaväliä edellä ajavaan, niin ei tartte vilautella valoja, kun itse joutuu "tunkemaan" pienehköihin väleihin, kun kuuden auton ohitus yhdellä kerralla harvoin onnistuu turvallisesti...

Tuo on ihan totta, mutta parempi tuo nykyinenkin vaihtoehto kuin se, että nämä ohittamista pelkäävät sankarit lähtisivät tekemään riskiohituksia jolloin ajaminen kävisi vielä vaarallisemmaksi.

Itseäni suuresti v*tuttaa se, kun jossain maantiellä nämä sankarit lähtevät Nissan Microillaan tekemään ohitusta, joka on maailman hitain eikä niillä käy mielessäkään, että pienemmällä vaihteella se auto kiihtyisi nopeammin. Siinä ei sitten kukaan muu kerkeä ohittaa.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mikäli autoilijat ajaisivat edes lähelle nopeusrajoitusten mukaisesti, niin hirveitä jonoja tuskin syntyisi ja ohittaminen olisi paljon helpompaa.

Tuskin ja tuskin. Tämä tuli taas eilen todistettua ainakin joidenkin kohdalla täydeksi potaskaksi, kun Lahden moottoritiellä moottoripyörä, joku tunnistamaton japsirassi, paku, joku koirankoppi ja Jaguar ottivat mittaa toisistaan. Vauhtia oli noin puolitoista sataa, ja turvaväliä n. kaksi metriä.

Yleensä tuo roikkuminen jonoissa lienee ihan silkkaa sikailua ja kanssa-autoilijoiden "opettamista". Koetettaneen myös luoda jotakin sääntöä, jonka mukaan autojen suurimman sallitun nopeuden tulisi määräytyä siitä maksetun hinnan mukaan?

Toinen tapaus oli Kouvolantien ja Lahdenväylän liittymässä, kun edelläni ajanut punainen pikkukoppero työnsi suoraan kiihdytyskaistalta Lahdenväylää ajaneen kylkeen kiinni ja eteen. Onneksi tuossa lähes uhriksi joutuneessa autossa oli näkökykyinen kuljettaja, sillä tämä myöhemmin n. 70v papparaiseksi paljastunut teiden ritari olisi kyllä tullut surutta pelkääjän ovesta kylään jos tuohon olisi sattunut itsepäisempi sonni rattiin. Toki papparainen oli tuohon vaaratilanteeseen yksin syyllinen.

Hirviä on myös näkynyt viime aikoina kummallisen paljon, suurkiitokset lähtevät valoilla niistä varoitteleville kanssa-autoilijoille!

Ja laitetaan tähän nyt vielä, kun viestikin varmaan menee perille, että erään kansainvälisiä lähetti- ja henkilökuljetuksia harjoittavan pienen jääkiekkohenkisen yrityksen palkkalistoilla oleville henkilöille on pikaisesti saatava joko ammattiapua tai taloudellisen ajon koulutusta. Seuraavalla kerralla rysähtää varmasti.
 

KJ hunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tulipa taas nähtyä yksi teiden ritari tänään. Vihreä mersu ajoi törkeästi kolmion takaa lähes kaasu pohjassa vanhalle turuntielle Vesilahden suunnasta. Tuolla tiellä on 80:n rajoitus. Jos omalla kohdallani olisi ollut teinikaahari ajaen ylinopeutta, raju törmäys olisi ollut väistämätön.

Helvetinmoinen kiire vaan tuppaa ihmisillä olemaan.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tulipa taas nähtyä yksi teiden ritari tänään. Vihreä mersu ajoi törkeästi kolmion takaa lähes kaasu pohjassa vanhalle turuntielle Vesilahden suunnasta. Tuolla tiellä on 80:n rajoitus. Jos omalla kohdallani olisi ollut teinikaahari ajaen ylinopeutta, raju törmäys olisi ollut väistämätön.

Helvetinmoinen kiire vaan tuppaa ihmisillä olemaan.

Tuli laitettua päivällä tonne vitutusketjuun samantapainen tarina, mutta kopioin sen nyt tännekin, mihin olisi paremmin sopinut. Ei vaan mene jakeluun ja ihmettelen, ettei bussien alle jää enempää ihmisiä. Kai ne osaa varoa näitä teiden ritareita sitten tarpeeksi.

Vitutuksen aihe: Paikallisbussien kuskit. Äsken juuri ambulanssi tulee pillit huutaen keskustassa ja sille vaihtui juuri vihreä valo risteyksessä niin, että pääsisi menemään suoraan siitä. Mutta sitten sen pitikin jarruttaa ja tehdä joku väistöliike, kun sivusta tulee bussi kohtalaisen vanhalla vihreällä ja kääntyy tämän eteen. Kiinnitti vaan huomiota taas, kun juuri eilen olin astumassa suojatielle, kun valo vaihtui vihreäksi, niin sieltä kiihdyttikin joku bussi täysillä edeltä, kun ei voinut jäädä odottamaan nuolivalon vaihtumista vihreäksi.

Ja tätä tapahtuu juuri noiden nuolivalojen kohdalla. Kun nohevat kuskit näkevät horisontissa, että valo on vaihtumassa punaiselle, niin se kaasupoljin painetaan niin pohjaan kuin vaan ikinä saadaan. Ja sitten mennään risteyksestä läpi eikä paskan vertaa voisi kiinnostaa se asia, että jollekin muulle se valo on jo vihreä.

Kai ne tavisautoilijatkin tätä harrastavat, mutta luulisi bussikuskeilla olevan jonkinlainen vaatimus siitä, että tuntee liikennevalojen kolmen eri värin tarkoituksen.
 
Yllä olevaan tapaukseen sen enempää kantaa ottamatta muistutan pienestä jutusta nimeltä fysiikan laki. Sitä 13 tonnista vehjettä on "hieman" vaikeampi saada pysähtymään kuin henkilöautoa. Tästä syystä itse tulee toisinaan ajettua "keltaisilla" Se vaatii aika pitkän matkan ennenkuin bussi pysähtyy 50-60 vauhdista, paitsi jos vetää äkkijarrutuksen. Se taas ei ole ehkä mukavaa matkustajien kannalta. Talvella etenkin on ihan mahdottomuus saada se bussi pysähtymään hiljaisestakaan vauhdista. Kyllähän sitä valojen kohdalla usein vähän jo ennakkoon hiljentää jos tietää että ne saattaa kohta vaihtua. Kovin paljon ei voi hiljentää kuitenkaan. Suurimmassa osassa valoristeyksiä tosiaan voi jo ennakoida kun tietää niiden valojen toiminnan (ja ne on tullut tutuksi kun monta kertaa päivässä ajaa samaa reittiä) mutta joissain risteyksissä ei ole mitään logiikkaa. Mitään tahallista ja räikeää punaista päin ajoa en tietenkään hyväksy, mutta olisi muidenkin autoilijoiden ihan hyvä muistaa realiteetit. Ja aika monesti sieltä perästä vielä se yksi henkilöauto tulee ikään kuin imussa jo reilusti punaisia päin. Joissain risteyksissä on toki vedettävä ne jarrut lukkoon jos ne valot vaihtuu, koska ne sivulta tulevien valot syttyy suunnilleen samaan aikaan. Yleensähän niissä on se tietty aika ettei ne nyt ihan samaan aikaan syty ja siitä alta ehtii hyvin pois. Ja kuten kaikki tietääkin, kyllä ne henkilöautot ihan samalla tavalla menee vanhoilla vihreillä, sillä erotuksella tosin että ne voisi oikeasti pysähtyä niin halutessaan. Toki jotkut bussikuskitkin varmaan käyttää hyväkseen tätä selitystä ja ei edes yritetä pysähtyä. Ja usein kun siinä ei ole kuin hyvin pieni hetki tehdä se ratkaisu.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Ja aika monesti sieltä perästä vielä se yksi henkilöauto tulee ikään kuin imussa jo reilusti punaisia päin.
Tämähän se tuntuu sulla olevan kommentti kaikkeen. "Kyllä mekin saadaan ajella päin helvettiä silloin tällöin, koska henkilöautokuskit ajaa useammin väärin."
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sitä 13 tonnista vehjettä on "hieman" vaikeampi saada pysähtymään kuin henkilöautoa. Tästä syystä itse tulee toisinaan ajettua "keltaisilla" Se vaatii aika pitkän matkan ennenkuin bussi pysähtyy 50-60 vauhdista, paitsi jos vetää äkkijarrutuksen. Se taas ei ole ehkä mukavaa matkustajien kannalta. Talvella etenkin on ihan mahdottomuus saada se bussi pysähtymään hiljaisestakaan vauhdista. Kyllähän sitä valojen kohdalla usein vähän jo ennakkoon hiljentää jos tietää että ne saattaa kohta vaihtua. Kovin paljon ei voi hiljentää kuitenkaan.

Fysiikan lait sikseen, ne ovat voimassa ja kuskin pitää ne ottaa huomioon. Itse valoihin pysähtymisen kanssa niillä ei ole juurikaan tekemistä, ts. mitähän tieliikennelaki mahtaa sanoa ajotavasta, jolla ajettaessa ei ajoneuvoa pysty pysäyttämään ajoissa valojen vaihtuessa.

No joo, vanhoilla vihreillä ajelee silloin tällöin varmaankin suurin osa autoilijoista, mutta ehkä ajotavassa/-asenteessa on pientä korjattavaa, jos ajoneuvoa ei todella pysty enää pysäyttämään valojen vaihtuessa. Valojen vaihtuminen tuskin on kuitenkaan mikään poikkeuksellisen yllättävä tilanne päivittäisessä liikenteessä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tulipa taas nähtyä yksi teiden ritari tänään. Vihreä mersu ajoi törkeästi kolmion takaa lähes kaasu pohjassa vanhalle turuntielle Vesilahden suunnasta. Tuolla tiellä on 80:n rajoitus. Jos omalla kohdallani olisi ollut teinikaahari ajaen ylinopeutta, raju törmäys olisi ollut väistämätön.

Helvetinmoinen kiire vaan tuppaa ihmisillä olemaan.

Tuossa risteyksessä näkee välillä todellisia mestarisuorituksia. Huvittavin omalle kohdalle sattunut oli sellainen, jossa itse tulin Vesilahden suunnasta ja käännyin kohti Lempäälää. Turun suunnasta tuli auto, mutta kauempana, joten hyvin ehdin edelle. Kahdeksaankymppiin kiihdytettyäni etäisyyttä oli reilusti toistasataa metriä. Jostain syystä tuon auton kuskia toimintani silti ärsytti, sillä takana alkoi melkoinen valoshow. Pitkät vilkkuivat vielä Lempäälän liikenneympyrässäkin, samoin kauhea huitominen kävi ratin takana. Ehkäpä kuski juhlisti selibaattinsa vuosipäivää persoonaallisella tavalla.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Yllä olevaan tapaukseen sen enempää kantaa ottamatta muistutan pienestä jutusta nimeltä fysiikan laki. Sitä 13 tonnista vehjettä on "hieman" vaikeampi saada pysähtymään kuin henkilöautoa..

Miksi oikeat ammattilaiset saavat 60-tonniset yhdistelmät pysähtymään ajoissa? Koska oikeat ammattilaiset osaavat ennakoida, eivätkä läähätä aina 60km/h tulemaan valoihin.

Se 13-tonninen pysähtyy kuitenkin aika äkkiä, jos sen haluaa pysäyttää.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jostain syystä tuon auton kuskia toimintani silti ärsytti, sillä takana alkoi melkoinen valoshow. Pitkät vilkkuivat vielä Lempäälän liikenneympyrässäkin, samoin kauhea huitominen kävi ratin takana. Ehkäpä kuski juhlisti selibaattinsa vuosipäivää persoonaallisella tavalla.

Tuon takia kannattaa pitää sellasta minipesaria tai pamppua siinä etupenkin alla ja tarpeen mukaan pysäyttää auto esim. siihen liikenneympyrään ja heiluttaa tuota aiemmin mainittua välinettä ikkunasta. Yleensä siinä kohtaa ne loukkaantuneimmatkin rauhoittuu.

Itse kerran taksia ajellessa tööttäsin yhdelle sankarille pohjois-Espalta Mannerheimintielle mennessä, koska meinasi tulla kylkeen, niin kyseinen kaveri heti hyppäs autosta ulos ja heilutti nyrkkiä. Itse heilutin tuota kumista pamppua takaisin, niin hyvinhän nopeasti tuokin keskikäinen kaveri autoonsa meni ja jatkoi matkaansa.

Ja huomioisin etten kehota sitä käyttämään vaan se riittää ihan peloitukseksikin. Ja taksikuskina tuo luo lisäturvallisuutta niille yöllisillekin tunneille.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja huomioisin etten kehota sitä käyttämään vaan se riittää ihan peloitukseksikin. Ja taksikuskina tuo luo lisäturvallisuutta niille yöllisillekin tunneille.

Kun sitten sattuukin hieman toisenlainen tilanne, niin tämä keski-ikäinen kaveri hakeekin autostaan pesäpallomailan, puukon tai jopa mutkan, ja laskee sinusta veret asfaltille. Käräjillä hätävarjelun liioittelu ja pari vuotta ehdollista.

Lohduttaa omaisia, sano.

Jos liikenteessä ei luule puhumalla pärjäävänsä, on syytä jäädä kotiin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun sitten sattuukin hieman toisenlainen tilanne, niin tämä keski-ikäinen kaveri hakeekin autostaan pesäpallomailan, puukon tai jopa mutkan, ja laskee sinusta veret asfaltille. Käräjillä hätävarjelun liioittelu ja pari vuotta ehdollista.

Lohduttaa omaisia, sano.

Jos liikenteessä ei luule puhumalla pärjäävänsä, on syytä jäädä kotiin.

Tuskinpa se missään tapauksessa omaisia lohduttaa, mutta itseä voi siinä kohtaa lohduttaa, kun pystyy hulluja vastaan sentään puolustautua.

Onhan näitä teiden sankareita nähty jo monia, kuinka ovat seuranneet jotain tahatonta Liisaa monta kilometriä ja sitten pysähdyksen tullen pahoinpidellyt sen takia, että Liisa jossain kohtaa sattui ohittamaan kyseisen kaverin tms. Kyseisen kaltainen tapaus sattui muistaakseni alkuvuonna ja ei siinä paljoa puheet oletettavasti auttaneet.

Ja vaikka menee vähän ohi asiasta, niin ainakin itsellä känniläisiä kuskatessa tuntuu huomattavasti turvallisemmalta, kun on jotain jolla puolustua.
 
Tämähän se tuntuu sulla olevan kommentti kaikkeen. "Kyllä mekin saadaan ajella päin helvettiä silloin tällöin, koska henkilöautokuskit ajaa useammin väärin."

Just, kunhan mainitsin lähinnä sen takia että itse en siis näissä tapauksissa ole ilmeisesti kovin pahasti ajanut keltaista päin, jos kerran joku perässä tulevakin sieltä vielä tulee.

Ja kyllä, sen bussin usein saisi pysähtymään niihin valoihin. Eri asia vaan on että onko se nyt sitten fiksua. Tuskin olisi esim. tänään ne 4 äitiä rattaineen ja lapsineen (yhteensä varmaan 6-7 alle 4v. lasta mukana rattaissa ja irrallaan) kovin paljon kiitelleet jos olisin polkaissut jarrut pohjaan jossain risteyksessä. Näin ei tosiasiassa olisi tarvinnut tehdä, tänään kun ei tullut sitä valojen vaihtumista omalle kohdalle. Pikaisen laskun perusteella ajoin tänään yli 155 kertaa liikennevaloista ja se oli aika vähän. Koska ajoin vaan 6,5 tuntia ja sellaisia reittejä missä niitä ei kauheasti ole. Enimmillään se on varmasti tuplaten tuo määrä. Joten aika turha väittää että joka ikinen kerta onnistuu täysin aavistamaan sen milloin se valo vaihtuu. Ja jos ajaisi niin että tuollaisissa tilanteissa ehtii jarruttamaan, tulisi aika äkkiä valituksia siitä miksi ne bussit hidastelee jatkuvasti. Ja näin kesäaikaan ei aina voi pitää edes hidastinta päällä, koska vaihteisto lämpenee liikaa ja tuo huonontaa vähän sitä jarrutustehoa. Mutta noin tiivistettynä tää asia: En minä ainakaan viitsi jarruttaa kovin voimakkaasti jos ei ole aivan pakko, koska kyydissä on tosiaan niitä matkustajia jotka ei ole turvavöissä ja osa jopa seisaallaan siellä kyydissä. Koska niistä keltaisista ehtii vallan hyvin alta pois, ennenkuin risteävälle liikenteelle syttyy se vihreä. Selkeää punaisia päin ajoa en sen sijaan hyväksy ja sellaiseen en ole syyllistynyt kuin kerran. Sekin sen takia että keskellä yötä pysähdyin bussilla valoihin kun olin linjalta just lopettanut ja ajamassa varikolle. Olin kääntymässä vasemmalle ja valot ei vaihtunut vihreälle. Risteävälle liikenteelle ne sen sijaan vaihtui joka kerta kun auto siitä ajoi. Useamman minuutin odoteltuani ajoin sitten punaista päin, toki ensin varmistaen ettei missään ole ketään. Joten olen kai sitten mulkku bussikuski.

Tällä viikolla tuli nähtyä todellinen idiootti liikenteessä. Ajelin tyhjällä autolla iltamyöhällä ihan normivauhtia ja tulin korotettuun risteykseen. Siihen pystyy ajamaan n. 30km/h ja sitä vauhtia siihen ajoinkin, just sitä ennen alkaa 40 rajoitus. Keskellä tuota risteystä huomaan taustapeilistä miten joku henkilöauto lähtee ohittamaan minua. Siis keskellä tuota korotettua risteystä, ja aika vauhdilla poistuen siitä. Senkin jälkeen jatkaa aika kovaa vauhtia, itsellä vauhtia sen jälkeen vähän yli 40 ja kyseinen auto loittonee hyvää vauhtia. Muutaman sadan metrin päässä on toinen samanlainen korotettu risteys. Auto tuskin hiljentää yhtään senkään kohdalla. Noin puolen kilometrin jälkeen on vielä jonkinlainen näköyhteys kyseiseen autoon ja meno on edelleen aika kovaa, viis siitä että siinä on tietyö menossa ja rajoitus 30. Harmitti kun ei tajunnut ottaa rekkaria ylös, tuskin oli ihan selvinpäin kyseinen jannu. Tai ei kukaan voi oikeasti olla niin idiootti että ajaa korokkeista niin lujaa (tai kai sitä joku sitten voi) Jollain vanhalla kotterolla se ajoi, mutta kyllä sitä nyt normaali ihminen silti sen verran ajokkiaan säälii. Ja onneksi ainakaan siinä kohdin ei ollut muuta liikennettä, olisi varmasti muitakin siinä ohitellut ties mistä kautta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Tuskin olisi esim. tänään ne 4 äitiä rattaineen ja lapsineen (yhteensä varmaan 6-7 alle 4v. lasta mukana rattaissa ja irrallaan) kovin paljon kiitelleet jos olisin polkaissut jarrut pohjaan jossain risteyksessä.

Sinä olet bussikuski, sinun tehtäväsi on laittaa ajonopeus sille mallille, että ehdit turvallisesti ja joustavasti pysähtyä, mikäli jotain tulee eteen tai liikennevalot vaihtuvat pois vihreiltä.

Ei tätä voi aina selittää sillä, että kyydissä oli mamma ja lastenvaunut. Monella on kyydissä 40 tonnia terästä, eikä senkään kanssa voi tehdä äkkijarrutuksia, mutta silti pysähdytään, jos valot vaihtuvat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös